Een van de sites waar je met gedetineerden in contact kan komen (VS): http://writeaprisoner.comquote:Op maandag 30 juli 2012 16:43 schreef seiramu het volgende:
Op sites zoals WriteAPrisoner.com is het mogelijk om te corresponderen met gedetineerden uit de VS. Je kunt de profielen van de gevangenen bekijken en zien welke misdaden zij hebben gepleegd.
Vroeger toen ik 15-18 jaar was liep ik vaak rond met de gedachte om te schrijven met gevangenen omdat ze zich vast eenzaam voelen en omdat het gevangenis leven en wat een gedetineerde nou allemaal doormaakt mij interessant leek. Maar ik durfde er nooit aan te beginnen omdat ik mijn adresgegevens niet wil vrijgeven. Ik keek net rond op de site en zocht naar profielen van mensen die houden van tekenen. Maar wanneer ik op 'see crime' druk en lees dat hij of zij iemand heeft ontvoerd of vermoord word ik gelijk bang en denk ik 'laat maar'.
Ik vroeg af of er mensen op FOK! zijn die schrijven met gedetineerden of mensen kennen die dat doen. Daarnaast vroeg ik mij af wat jullie mening is hierover.
Je e-mail adres krijgen ze niet te zien, je adres wordt wel meegestuurd aangezien ze bijna geen van allen de mogelijkheid hebben via e-mail te communiceren. Je e-mail adres wordt alleen gebruikt door de site zelf om misbruik tegen te gaan (als je e-mail wordt gebounced, wordt je brief ook niet verstuurd).quote:Op woensdag 8 augustus 2012 15:51 schreef Fok-it het volgende:
Ik ben hier opzich ook wel benieuwd naar.. ik zie alleen dat je een geldig adres moet invullen, en je emailadres zelf dus. zien hun deze gegevens ook?
Maar, is dat dan wel betrouwbaar?quote:Op woensdag 8 augustus 2012 15:57 schreef mattttPUNTnl het volgende:
[..]
Je e-mail adres krijgen ze niet te zien, je adres wordt wel meegestuurd aangezien ze bijna geen van allen de mogelijkheid hebben via e-mail te communiceren. Je e-mail adres wordt alleen gebruikt door de site zelf om misbruik tegen te gaan (als je e-mail wordt gebounced, wordt je brief ook niet verstuurd).
Je moet het zo zien, je stuurt een brief naar iemand die 10 jaar in de bak zit, waarschijnlijk daarna ook nog een forse tijd onder parole staat en dus niet de staat, laat staan het land uit mag. Tevens heb je het daar als ex gevangene al moeilijk genoeg om een baan te krijgen waarmee je jezelf van dagelijks brood kan voorzien, die gaat echt geen paar honderd dollar uitgeven aan een vliegticket . Hoe aannemelijk is de kans dat deze persoon dan ineens bij jou op de stoep staat? De kans dat je door een Nederlandse crimineel wordt neergestoken is hoger.quote:
Niet dat ze het daadwerkelijk kunnen controleren, maar als ze er achter komen kun je hun diensten waarschijnlijk niet meer gebruiken. Daarbij moet je ook even nadenken of zo'n gedetineerde wel op brieven van 16 jarigen zit te wachten.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 19:30 schreef MrBaas het volgende:
Ik ben 16 en wil ook een brief sturen. Ik weet dat het pas mag vanaf 18+ maar dat kunnen ze toch niet controleren, toch?
Heb alleen geen enkel idee wat ik in mijn brief moet zetten...
Dan moet je er hier 1 van kiezen http://writeaprisoner.com/inmate-profiles/needs-mail.aspx Die krijgen nog vrijwel geen post.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 19:25 schreef Hilzillah het volgende:
Heeft er al iemand post ontvangen? Ik ben ook nog een beetje aan het bladeren naar een geschikte boeven schrijf vriend (in)... Maar ik krijg een beetje jeuk als er staat 'Halve familie uitgemoord'. Terwijl het misschien juist deze zijn die helemaal geen post / bezoek ontvangen.
Ik denk dat aangezien hij op de lijst van weinig post ontvangende mensen staat, een lange brief zeker welkom is. Maar zoals al eerder aangegeven, ga niet meteen op z'n zaak in, laat hem eerst maar een brief terugsturen.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 22:40 schreef Hilzillah het volgende:
Ik heb er eentje 'uitgezocht' via gelestipjes linkje. Wel murder maar kan verder niets ergs vinden over wie hoe wat en waar. Het blijft murder natuurlijk, maar goed.
Dat eerste mailtje, niet te lang maken denk ik?
Tis meer een jezelf voorstel berichtje toch? 500 words or less. Later, met echte post kan je evt meer vertellen over jezelf enz. Ik ga er wel wat moois van makenquote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:05 schreef mattttPUNTnl het volgende:
[..]
Ik denk dat aangezien hij op de lijst van weinig post ontvangende mensen staat, een lange brief zeker welkom is. Maar zoals al eerder aangegeven, ga niet meteen op z'n zaak in, laat hem eerst maar een brief terugsturen.
Werkt helaas wat minder goed bij de wat langer veroordeelden; voordat internet gemeengoed werd. (tenzij het een high profile murder is geweest)quote:Op donderdag 9 augustus 2012 15:02 schreef seiramu het volgende:
Als je de naam van een gevangene zoekt via google kom je ook meer te weten over de misdaad die ze hebben gepleegd. In plaats van 'murder' kom je dus ook te weten wie ze hebben vermoord en hoe. Dat is best schrikwekkend want dan lees je opeens dat iemand zijn eigen vrouw en kind heeft gewurgd en vermoord!
Niet iedereen op die site is een kindermoordenaar. Er staan ook mensen op die vastzitten voor drugsbezit, rijden onder invloed e.d.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 10:40 schreef So_Surreal het volgende:
Ik heb er echt geen behoefte aan, wat moet je met zo'n brief van een kindermoordenaar ?
Er lopen zoveel vrije mensen rond buiten die veel interessanter zijn...
Hoewel ik het er wel mee eens ben dat de kans dat ze je komen opzoeken nadat ze vrij zijn heel klein is (Nederland is immers niet naast de deur) vind ik het wel een behoorlijk naïeve gedachte om te denken dat ze hun penpal niks aan zouden doen omdat die hen gesteund heeft. Er zitten natuurlijk ook veel gevangenen tussen die gewoon goed kunnen acteren/erg manipulatief zijn, maar die in feite weinig veranderd zijn. Sowieso, als iemand in staat is zijn eigen kind/vriendin/moeder of zo te vermoorden, dan zal een penpal vermoorden ook heus niet ondenkbaar zijn, puur omdat die aardig tegen hem was.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 01:51 schreef Juminelle het volgende:
Overigens, mensen die denken dat zo'n gevangene hen opzoektAls die gevangene al het land uit mag en daar uberhaupt geld voor heeft, is hij echt niet van plan om de persoon die hem aandacht gaf en gesteund heeft in zo'n moeilijke periode iets aan te doen
ditquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 09:10 schreef gelestipjes het volgende:
Zoals ik zelf ook al zei is de kans dat iemand naar Nederland komt en je vermoord wel erg klein ja. Ik wilde alleen maar aangeven dat het gewoon naïef is om te denken dat zo'n crimineel iemand niet vermoord puur omdat die aardig tegen hem is geweest.
Ik zal alleen een speciaal e-mailadres hiervoor maken. Niet je eigen gegevens en zo. Niet dat die gevangene dat ziet maar die cipiers of weet ik veel wat hoeven dat ook niet te weten. Just to be sure. Als het een geldig adres moet zijn neem je het adres van je politiebureau of zoquote:Op woensdag 8 augustus 2012 15:51 schreef Fok-it het volgende:
Ik ben hier opzich ook wel benieuwd naar.. ik zie alleen dat je een geldig adres moet invullen, en je emailadres zelf dus. zien hun deze gegevens ook?
Als je ook daadwerkelijk een brief wil ontvangen is het wel handig dat ze je echte adres hebben natuurlijk.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 09:33 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Ik zal alleen een speciaal e-mailadres hiervoor maken. Niet je eigen gegevens en zo. Niet dat die gevangene dat ziet maar die cipiers of weet ik veel wat hoeven dat ook niet te weten. Just to be sure. Als het een geldig adres moet zijn neem je het adres van je politiebureau of zo
Al iemand een mailtje die die wil delen?
True dat, maar zoals ook al in die voorbeelden te zien is spelen er dan ook andere factoren mee. Zolang beide partijen geen relatie met elkaar willen, je de gevangene niet financieel steunt en je hem ook niet in huis haalt ed lijkt de kans mij echt zeer klein.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 08:29 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Hoewel ik het er wel mee eens ben dat de kans dat ze je komen opzoeken nadat ze vrij zijn heel klein is (Nederland is immers niet naast de deur) vind ik het wel een behoorlijk naïeve gedachte om te denken dat ze hun penpal niks aan zouden doen omdat die hen gesteund heeft. Er zitten natuurlijk ook veel gevangenen tussen die gewoon goed kunnen acteren/erg manipulatief zijn, maar die in feite weinig veranderd zijn. Sowieso, als iemand in staat is zijn eigen kind/vriendin/moeder of zo te vermoorden, dan zal een penpal vermoorden ook heus niet ondenkbaar zijn, puur omdat die aardig tegen hem was.
http://seattletimes.nwsou(...)pusbodyincement.html Ik denk dat die penpal er ook geen rekening mee had gehouden, maar die is nu wel dood.
en hier nog een voorbeeld http://articles.chicagotr(...)r-convicts-sentenced
Maar dan schrijf je wel met mensen die iets zeer ernstigs hebben gedaan. Niet iedereen zit daarop te wachtenquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 09:42 schreef Moeraskat het volgende:
je kan natuurlijk ook gewoon schrijven naar mensen die nooit meer vrij komen. en als je dan bang bent voor zn vriendjes die je een kopje kleiner komen maken dan is er denk ik iets mis met je of met je strafblad
Ik dacht dat het via e-mail ging?quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 11:26 schreef Juminelle het volgende:
[..]
Als je ook daadwerkelijk een brief wil ontvangen is het wel handig dat ze je echte adres hebben natuurlijk.
nee, klopt niet.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 12:06 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Ik dacht dat het via e-mail ging?
Wat ouderwets. Geen wonder dat niemand het wil. Via de e-mail zou zoveel makkelijk sneller en beter gaan.quote:
Zou je denken? Ik zou via e-mail communiceren niet zo interessant vinden, zo krijg je praktisch elke dag een mailtje van een paar zinnen ipv elke paar weken een brief waarin veel tijd is gestoken.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 12:08 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Wat ouderwets. Geen wonder dat niemand het wil. Via de e-mail zou zoveel makkelijk sneller en beter gaan.
Nee ik nam aan dat het voor zich sprak dat ze geen computer met internetverbinding in hun cel hebben. Dus ze zouden het kunnen typen en later zorgen mensen er voor dat het gemaild wordt. Mailtje terug? Uitprinten en overhandigen. Maar waarom zou een brief nu weer langer zijn dan een e-mail? Moet je nog helemaal papier kopen een pen kopen postzegels kopen en zo'n brievenbus zoeken. Het kan allebei kort of lang zijn. Is maar wat je zelf wil.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 12:18 schreef mattttPUNTnl het volgende:
[..]
Zou je denken? Ik zou via e-mail communiceren niet zo interessant vinden, zo krijg je praktisch elke dag een mailtje van een paar zinnen ipv elke paar weken een brief waarin veel tijd is gestoken.
Verder is het logisch dat ze niet per e-mail werken, de instelling waar ze vast zitten moet kunnen controleren waar het naar toe gaat en wat er binnenkomt, en is post versturen en ontvangen een privilege die ze zelf ook moeten betalen (papier en postzegels), dat valt dus niet te beheren via e-mail.
Sommige gevangenen kunnen werken. Daar verdienen ze tussen de 17 dollarcent en 8 dollar per uur mee. Ook krijgt elke gevangene 10 dollar per maand van de staat. Het is niet veel, maar een gevangene heeft niet veel nodigquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 13:51 schreef MrBaas het volgende:
Hoe sturen de gevangenen een brief terug? Pen en papier zullen ze wel krijgen van de cipiers maar moeten zij zelf ook betalen voor elke brief die zij sturen? Het lijkt me niet dat zij elke keer een postzegel kunnen betalen van ¤1,- of hoe duur het ook is om naar Nederland te verzenden.
Dit dus. Daarnaast stuur je ook maar 1 a 2 keer per maand een brief.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 14:01 schreef Messina het volgende:
[..]
Sommige gevangenen kunnen werken. Daar verdienen ze tussen de 17 dollarcent en 8 dollar per uur mee. Ook krijgt elke gevangene 10 dollar per maand van de staat. Het is niet veel, maar een gevangene heeft niet veel nodig
Bedenk ook dat de meeste gevangenen niet 'alleen op de wereld' zijn. Ze hebben familie, misschien nog wel wat vrienden.
Mijn brief gaat over 9 dagen die kant op (ze verzenden de initiele brieven die via de site zijn verstuurd op de 4e en 20e van de maand, de mijne is op de 7e naar ze verzonden). Aangezien deze reeks nog niet zo lang loopt lijkt het mij sterk dat er al een brief is verstuurd naar een gedetineerde, laat staan dat er al een antwoord terug is gekomen.quote:
Er is al verstuurdquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 14:21 schreef mattttPUNTnl het volgende:
[..]
Mijn brief gaat over 9 dagen die kant op (ze verzenden de initiele brieven die via de site zijn verstuurd op de 4e en 20e van de maand, de mijne is op de 7e naar ze verzonden). Aangezien deze reeks nog niet zo lang loopt lijkt het mij sterk dat er al een brief is verstuurd naar een gedetineerde, laat staan dat er al een antwoord terug is gekomen.
Maar je kunt wel geld naar ze overmaken via die jpay site? (niet dat ik het van plan benquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 13:12 schreef Juminelle het volgende:
Je moet wel opletten wat je stuurt. Postzegels meesturen mag niet, omdat deze waarde hebben en in de gevangenis gebruikt kunnen worden als geld. Kaartjes en foto's mogen wel.
Klopt, maar dat wordt door de gevangenis voor hen 'vastgehouden'. Bij goed gedrag wordt er een deel van dit geld vrijgegeven. Postzegels mag je niet sturen omdat dit gebruikt wordt als geld voor de 'zwarte markt' in de gevangenis.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 20:45 schreef Dromer het volgende:
[..]
Maar je kunt wel geld naar ze overmaken via die jpay site? (niet dat ik het van plan ben)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |