quote:Murdoch koopt tv-rechten eredivisie
door Marcel van der Kraan
AMSTERDAM - De Nederlandse eredivisieclubs hebben de grootste tv-deal in de historie van het voetbal gesloten. Voor meer dan 1 miljard euro worden de uitzendrechten vanaf het seizoen 2013-2014 voor twaalf jaar verkocht aan het Amerikaanse tv-netwerk Fox van mediamagnaat Rupert Murdoch, dat onder de naam Sky eerder dit jaar ook de rechten van de Bundesliga heeft gekocht.
De even sensationele als verrassende deal is afgelopen week in Londen gesloten en in de voorbije dagen in het diepste geheim voorgelegd aan de directies van alle eredivisieclubs. Vanwege de enorme omvang van het contract moesten alle betrokkenen een document tot geheimhouding tekenen.
60 miljoen euro
Het bedrijf van Murdoch betaalt in het eerste jaar een bedrag van ruim 60 miljoen euro, daarna loopt het contract op naar 80 en 100 miljoen euro per seizoen. Gemiddeld komt het tv-contract neer op zo’n 80 miljoen per jaar (960 miljoen euro totaal tot 2025). Daarbovenop neemt Fox ook meteen de schuld van meer dan 60 miljoen euro, die Eredivisie Live nog heeft, voor zijn rekening. Daarmee komt de deal boven het miljard euro.
De eredivisieclubs behouden 49 procent van hun aandelen, de overige 51 procent komt in handen van Fox. De verwachting is dat in Nederland de zender nog meer sporten gaat uitzenden en dat er op den duur een complete sportzender ontstaat.
De Eredivisie lijkt gered van de ondergang als ik deze constructie bekijk, er is alsnog een groot verschil tussen de contracten van toplanden en die van Nederland, maar hiermee kunnen we wel een gat slaan tussen ons en Turkije, Griekenland,Oostblok, België en Scandinavische landen en kan er gewerkt worden aan stabielere en hogere inkomsten om het niveau van de competitie omhoog te krikken en de clubs gezond te maken en houden.quote:Topclubs krijgen leeuwendeel van inkomsten
Door Marcel van der Kraan
AMSTERDAM - De topclubs in de eredivisie hebben oorlog moeten voeren met de kleinste clubs VVV Venlo en PEC Zwolle om het allergrootste tv-contract in de geschiedenis van het betaalde voetbal er doorheen te drukken. Nadat een delegatie van de eredivisie op hoog niveau een megadeal had bewerkstelligd, gingen tot verbazing van het gros van de eredivisieclubs de kleinste spelers in het spel dwarsliggen.
PEC Zwolle, dat net uit de eerste divisie is gepromoveerd en opeens miljoenen in de schoot krijgt geworpen, en VVV Venlo, dat de laatste twee jaar in de laatste minuut van de play-offs nota bene degradatie naar de eerste divisie ontliep, eisten een groter stuk van de taart.
Inkomsten
Onder aanvoering van PSV-directeur Tiny Sanders maakten de Nederlandse topclubs duidelijk dat hun grotere aandeel gebaseerd is op de goede prestaties over een langere periode en op de uitstraling die de topclubs daardoor hebben bij de waardebepaling van de uitzendrechten.Ajax, Feyenoord, PSV, AZ en FC Twente eisten 53 procent van de inkomsten (gemiddeld kan dat neerkomen op 8 miljoen euro per jaar). De verdere verdeelsleutel zorgde ervoor dat de andere eredivisieclubs dan per seizoen met zo’n drie tot vijf miljoen euro genoegen moesten nemen.
De besprekingen kwamen diverse keren vast te zitten, maar na harde woorden en zware discussies is er een compromis uitgekomen. Daarbij lijkt de verdeelsleutel in grote lijnen op die in de Bundesliga. Om toch hun ergernis uit te spreken zijn enkele clubs, waaronder PEC Zwolle, onder protest akkoord gegaan.
Murdoch koopt tv-rechten eredvisie - Telegraafquote:Op woensdag 8 augustus 2012 05:57 schreef Celeritas het volgende:
Nergens te verifiëren gevonden. Als er iemand een linkje heeft hou ik me aanbevelen.
Ik was bezig met het het scannen van de bewuste pagina uit de Telegraaf maar het staat inmiddels al op de site (waar ik deze quotes vandaan heb gehaald, makkelijker en legaler dan scannen).quote:Op woensdag 8 augustus 2012 05:57 schreef Celeritas het volgende:
Nergens te verifiëren gevonden. Als er iemand een linkje heeft hou ik me aanbevelen.
Nu nog een technisch directeur zoeken die het nog sneller uit kan geven dan het binnenkomtquote:
FOX/Sky is in meerdere landen actief. Voor 80 miljoen per jaar maak je het product beter en hoop je meer te verkopen. M.a.w. Nederland is niet het enige land waar hij het geld hoopt terug te verdienen.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 08:04 schreef koemleit het volgende:
Hoe wil die man dat ooit terug verdienen? Als je bedenkt dat eredevisie live nu de kop nog maar net boven kan houden
Ik snap het wel hoor; de grote clubs hebben hun prestaties gehaald d.m.v. geld; vervolgens presteren ze goed en krijgen extra inkomsten door (voornamelijk Championsleague) Europees voetbal. Nu (en in het verleden was dit niet heel anders) krijgen ze daar nog meer bij dan kleine clubs. Hiermee zorg je er dus voor dat kleine clubs nooit meer kunnen verdienen en altijd klein zullen blijven.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 06:13 schreef Marsenal het volgende:
Trouwens, PEC Zwolle die op hun strepen gaan staan, je moet maar durven.
Bestaat niet gewoon de kans dat EL de exploitatie rechten op hun beurt weer van Fox kopen?quote:Op woensdag 8 augustus 2012 08:37 schreef nikk het volgende:
[..]
FOX/Sky is in meerdere landen actief. Voor 80 miljoen per jaar maak je het product beter en hoop je meer te verkopen. M.a.w. Nederland is niet het enige land waar hij het geld hoopt terug te verdienen.
Oh, en EDL was een grote faal. Niet zo vreemd dat het voor geen meter liep.
Dat we elke tien minuten een reclame onderbreking krijgen, reclame tijdens een ingooi, reclame tijdens blessures, reclame na een goal. Berichten als Alber Heijn pass of the day, Burger king goal, this corner is made possible by kwikfit enzovoorts. Dat is bij live wedstrijden, bij studio sport net zoiets met als gevolg een uitzending van twee uur.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 07:53 schreef Ties02 het volgende:
Wat verandert er nou precies voor de zondagavond 7u kijker ?
quote:Op woensdag 8 augustus 2012 09:06 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Dat we elke tien minuten een reclame onderbreking krijgen, reclame tijdens een ingooi, reclame tijdens blessures, reclame na een goal. Berichten als Alber Heijn pass of the day, Burger king goal, this corner is made possible by kwikfit enzovoorts. Dat is bij live wedstrijden, bij studio sport net zoiets met als gevolg een uitzending van twee uur.
quote:Op woensdag 8 augustus 2012 09:21 schreef fruityloop het volgende:
Mooi, hebben de clubs ook genoeg geld om de politie-inzet te betalen.
Och het zal wellicht niet zo heel gek lopen als in de VS, maar ik haal mijn voorbeeld uit de praktijk. Ik kijk graag Major League Baseball en dat doe ik via payTV. Daar gaat het wel degelijk zo; nu snap ik ook wel dat het grote verschil is dat baseball een groot aantal dode spelmomenten kent, wat commercial breaks ook goed mogelijk maakt, anders dan bij voetbal, maar het is wel zo dat iedere replay gesponsord wordt en dat elk moment wordt gebruikt om reclame te maken.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 09:20 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik begrijp dat er mensen zijn die tegen commercie in het voetbal zijn (en een beetje wereldvreemd). Maar het bovenstaande is echt nonsens.
Daar hoop ik ook op; dat zou het meest gunstige zijn voor de consument, en wellicht commercieel ook het meeste opleveren. Ik heb nu sport1, want al vind ik eredivisie leuk om naar te kijken, mijn club zie ik toch vanuit het stadion en de ik vind het niveau veel te kut om er weet ik veel per maand voor te betalen; de combinatie van buitenlands voetbal, championsleague en eredivisie spreekt mij wel erg aan. (Dan heb ik al helemaal geen behoefte meer aan andere zendersquote:Op woensdag 8 augustus 2012 09:34 schreef Dos37 het volgende:
Hopelijk koopt ie alle rechten van Sport1 ook over en maakt ie er één zender van met 16 kanalen. Voor 10 euro in de maand
Ik kijk graag American Football en persoonlijk stoor ik me niet aan de reclame tijdens de dode spelmomenten. Na 3 jaar ben ik er wel aan gewend en ik weet niet anders, helaas is de gemiddelde nederlandse kijker erg tegen verandering en stilstand is achteruitgang.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 09:38 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Och het zal wellicht niet zo heel gek lopen als in de VS, maar ik haal mijn voorbeeld uit de praktijk. Ik kijk graag Major League Baseball en dat doe ik via payTV. Daar gaat het wel degelijk zo; nu snap ik ook wel dat het grote verschil is dat baseball een groot aantal dode spelmomenten kent, wat commercial breaks ook goed mogelijk maakt, anders dan bij voetbal, maar het is wel zo dat iedere replay gesponsord wordt en dat elk moment wordt gebruikt om reclame te maken.
En als ik kijk op wiki wie de rechten op MLB dan is dat, samen met ESPN, Fox!
Die gaat gewoon door, Sky neemt een meerderheidsbelang in Eredivisie Livequote:Op woensdag 8 augustus 2012 09:50 schreef FredVleespet het volgende:
Ben benieuwd wat dit voor Eredivisie Live betekend
Bron?quote:Op woensdag 8 augustus 2012 09:59 schreef Ronhui het volgende:
[..]
Die gaat gewoon door, Sky neemt een meerderheidsbelang in Eredivisie Live
Radio 1. Rond deze tijd komt Eredivisie Live met een verklaring, werd ook aangekondigd.quote:
Ah, thanks!quote:Op woensdag 8 augustus 2012 10:02 schreef Ronhui het volgende:
[..]
Radio 1. Rond deze tijd komt Eredivisie Live met een verklaring, werd ook aangekondigd.
http://nos.nl/artikel/404(...)visie-live-over.html
En wij de kijkers zijn weer de dupequote:Op woensdag 8 augustus 2012 09:06 schreef Spatzmann het volgende:
Ik denk dat dit wel gunstig is. De clubs hebben gewoon het extra geld nodig. Anders verlies je helemaal de aansluiting met de europese subtop.
Ik wil gewoon om 19.00 uur kunnen kijken zonder alle onzin.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 10:08 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Nou ja, denk het niet. Als er een mooi sky pakket komt met premier league, eredivisie, serie A, bundes liga voor rond de 40 piek per maand. Dat is het wel waard.
Nederlanders moeten eens leren dat er voor premium content gewoon extra betaald moet worden.
Ook grote kans dat de wedstrijden gespreid wordenquote:Op woensdag 8 augustus 2012 10:13 schreef Pugg het volgende:
[..]
Ik wil gewoon om 19.00 uur kunnen kijken zonder alle onzin.
En het bedrag wat je noemt is belachelijk. in deze tijden.
Ware het niet dat de uitzendrechten van die liga's bij Sport1 liggen, tenzij Sky dat ook gaat overnemen zit je dus nog steeds met twee zenders..quote:Op woensdag 8 augustus 2012 10:08 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Nou ja, denk het niet. Als er een mooi sky pakket komt met premier league, eredivisie, serie A, bundes liga voor rond de 40 piek per maand. Dat is het wel waard.
Nederlanders moeten eens leren dat er voor premium content gewoon extra betaald moet worden.
Zoals dat nu ook het geval is in de UK, Match of the Day op zaterdag en zondag vanaf 22:00.quote:Ook grote kans dat de wedstrijden gespreid worden
HILVERSUM - De NOS wil de samenvattingen van wedstrijden in de eredivisie ook na dit seizoen graag blijven uitzenden. Dat zei woensdag directeur Jan de Jong in een radio-uitzending van zijn eigen organisatie. ,,We hebben afgesproken met de Eredivisie CV om binnenkort om de tafel te gaan zitten.'' Eerder werd officieus bekend dat de het Amerikaanse bedrijf Fox de uitzendrechten voor 12 jaar heeft opgekocht.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 09:37 schreef SteveBudin het volgende:
Ik ben benieuwd naar de reactie van de Stichting bord op schoot![]()
.
Ben benieuwd wat er allemaal in die deal zit. Ik kan me niet voorstellen dat dit voor de live-rechten is.
Het grootste deel van de Nederlandse kijkers wil gewoon niet betalen voor voetbal en die kijken het alleen op de NOS, elk alternatief is vloeken in de kerk. Die groep "voetbalfans" zorgt er ook voor dat het Nederlands voetbal steeds verder wegzakt in europa.
Dat akkoord gaat toch niet door, iig niet voor wat betreft politiekosten verhalen op clubs.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 10:26 schreef Chase_Utley het volgende:
Dit is in ieder geval een redding voor veel clubs. Aangezien het kunduz akkoord het einde van vele clubs had kunnen betekenen.
Heb je een bron dat het niet doorgaat?quote:Op woensdag 8 augustus 2012 10:28 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Dat akkoord gaat toch niet door, iig niet voor wat betreft politiekosten verhalen op clubs.
Die kosten zijn in verhouding vele malen lager dan wat het betaalde voetbal aan belastinggeld oplevert, alleen weten Henk & Ingrid dat niet.
Nee, presenteerde het ook niet als feit, tenminste, dat was niet de bedoeling.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 10:35 schreef Chase_Utley het volgende:
[..]
Heb je een bron dat het niet doorgaat?
Ah oke. Ik hoop ook dat het niet doorgaat.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 10:43 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Nee, presenteerde het ook niet als feit, tenminste, dat was niet de bedoeling.
Wat een pure aids is dat zeg in Engeland. Toppers op de maandag.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 10:51 schreef het_grobbekuiken het volgende:
Volgend seizoen Feyenoord - Ajax op maandagavond, joepie
Niet onder Aboutaleb...eerder 10u in de ochtend.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 10:51 schreef het_grobbekuiken het volgende:
Volgend seizoen Feyenoord - Ajax op maandagavond, joepie
Toppers op maandag...quote:Op woensdag 8 augustus 2012 10:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat een pure aids is dat zeg in Engeland. Toppers op de maandag.
Toevallig zijn die wel van de laatste 5 seizoenen 3 keer kampipen geworden.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 11:01 schreef Kopstoot het volgende:
Wat doen Twente en AZ in het rijtje met Ajax, PSV en Feyenoord??!
35 miljoen.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 11:04 schreef Lemming22 het volgende:
Even voor het vergelijkingsmateriaal: wat krijgt de eredivisie nu nog voor de uitzendrechten?
Per jaar ja.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 11:10 schreef Lemming22 het volgende:
[..]
Per jaar? Aardige vooruitgang dan inderdaad met 80 miljoen per jaar.
quote:Op woensdag 8 augustus 2012 11:01 schreef sonnyspek het volgende:
Maarrr hoeveel krijgt bijv. Ajax/AZ nu per seizoen?
Nee, Ajax zal nu het meeste krijgen omdat het de laatste 3 jaren het beste heeft gepresteerd. Er zal volgens het Bundesliga variant gewerkt worden.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 11:24 schreef tompsv18 het volgende:
[..]
Gemiddeld 8 miljoen per seizoen, net als PSV, Feyenoord en Twente.
Waar staat dat?quote:Op woensdag 8 augustus 2012 11:27 schreef Chase_Utley het volgende:
[..]
Nee, Ajax zal nu het meeste krijgen omdat het de laatste 3 jaren het beste heeft gepresteerd. Er zal volgens het Bundesliga variant gewerkt worden.
Dit. Vind het eigenlijk wel lekker dat er op maandag nog een (goede!) wedstrijd is.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 11:27 schreef onlogisch het volgende:
Haha, al dat gehuil hierover de tijden. Wat interesseert mij het dat een topwedstrijd op maandag gespeeld wordt?
Heerlijk begin van je week toch
quote:
Iedereen staart zich blind op de 53% die Ajax, AZ, Feyenoord, Twente en PSV eisten. Maar die eis is dus niet ingewilligd.quote:De besprekingen kwamen diverse keren vast te zitten, maar na harde woorden en zware discussies is er een compromis uitgekomen. Daarbij lijkt de verdeelsleutel in grote lijnen op die in de Bundesliga. Om toch hun ergernis uit te spreken zijn enkele clubs, waaronder PEC Zwolle, onder protest akkoord gegaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |