abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115277199
Vers van de pers uit de Telegraaf van vandaag, ik quote:

quote:
Murdoch koopt tv-rechten eredivisie

door Marcel van der Kraan
AMSTERDAM - De Nederlandse eredivisieclubs hebben de grootste tv-deal in de historie van het voetbal gesloten. Voor meer dan 1 miljard euro worden de uitzendrechten vanaf het seizoen 2013-2014 voor twaalf jaar verkocht aan het Amerikaanse tv-netwerk Fox van mediamagnaat Rupert Murdoch, dat onder de naam Sky eerder dit jaar ook de rechten van de Bundesliga heeft gekocht.

De even sensationele als verrassende deal is afgelopen week in Londen gesloten en in de voorbije dagen in het diepste geheim voorgelegd aan de directies van alle eredivisieclubs. Vanwege de enorme omvang van het contract moesten alle betrokkenen een document tot geheimhouding tekenen.

60 miljoen euro
Het bedrijf van Murdoch betaalt in het eerste jaar een bedrag van ruim 60 miljoen euro, daarna loopt het contract op naar 80 en 100 miljoen euro per seizoen. Gemiddeld komt het tv-contract neer op zo’n 80 miljoen per jaar (960 miljoen euro totaal tot 2025). Daarbovenop neemt Fox ook meteen de schuld van meer dan 60 miljoen euro, die Eredivisie Live nog heeft, voor zijn rekening. Daarmee komt de deal boven het miljard euro.
De eredivisieclubs behouden 49 procent van hun aandelen, de overige 51 procent komt in handen van Fox. De verwachting is dat in Nederland de zender nog meer sporten gaat uitzenden en dat er op den duur een complete sportzender ontstaat.
quote:
Topclubs krijgen leeuwendeel van inkomsten

Door Marcel van der Kraan
AMSTERDAM - De topclubs in de eredivisie hebben oorlog moeten voeren met de kleinste clubs VVV Venlo en PEC Zwolle om het allergrootste tv-contract in de geschiedenis van het betaalde voetbal er doorheen te drukken. Nadat een delegatie van de eredivisie op hoog niveau een megadeal had bewerkstelligd, gingen tot verbazing van het gros van de eredivisieclubs de kleinste spelers in het spel dwarsliggen.

PEC Zwolle, dat net uit de eerste divisie is gepromoveerd en opeens miljoenen in de schoot krijgt geworpen, en VVV Venlo, dat de laatste twee jaar in de laatste minuut van de play-offs nota bene degradatie naar de eerste divisie ontliep, eisten een groter stuk van de taart.
Inkomsten
Onder aanvoering van PSV-directeur Tiny Sanders maakten de Nederlandse topclubs duidelijk dat hun grotere aandeel gebaseerd is op de goede prestaties over een langere periode en op de uitstraling die de topclubs daardoor hebben bij de waardebepaling van de uitzendrechten.Ajax, Feyenoord, PSV, AZ en FC Twente eisten 53 procent van de inkomsten (gemiddeld kan dat neerkomen op 8 miljoen euro per jaar). De verdere verdeelsleutel zorgde ervoor dat de andere eredivisieclubs dan per seizoen met zo’n drie tot vijf miljoen euro genoegen moesten nemen.
De besprekingen kwamen diverse keren vast te zitten, maar na harde woorden en zware discussies is er een compromis uitgekomen. Daarbij lijkt de verdeelsleutel in grote lijnen op die in de Bundesliga. Om toch hun ergernis uit te spreken zijn enkele clubs, waaronder PEC Zwolle, onder protest akkoord gegaan.
De Eredivisie lijkt gered van de ondergang als ik deze constructie bekijk, er is alsnog een groot verschil tussen de contracten van toplanden en die van Nederland, maar hiermee kunnen we wel een gat slaan tussen ons en Turkije, Griekenland,Oostblok, België en Scandinavische landen en kan er gewerkt worden aan stabielere en hogere inkomsten om het niveau van de competitie omhoog te krikken en de clubs gezond te maken en houden.

Edit: Overigens is mijn topictitel fout , het is officieel Fox en niet Sky.

[ Bericht 0% gewijzigd door Keyos op 08-08-2012 05:59:46 ]
The Only Thing We Learn From History Is That We Learn Nothing From History - Hagel.
pi_115277226
Nergens te verifiëren gevonden. Als er iemand een linkje heeft hou ik me aanbevelen.
pi_115277238
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 05:57 schreef Celeritas het volgende:
Nergens te verifiëren gevonden. Als er iemand een linkje heeft hou ik me aanbevelen.
Murdoch koopt tv-rechten eredvisie - Telegraaf
Topclubs krijgen leeuwendeel van inkomsten - Telegraaf
Van Sport7 naar Fox - Telegraaf
pi_115277241
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 05:57 schreef Celeritas het volgende:
Ik was bezig met het het scannen van de bewuste pagina uit de Telegraaf maar het staat inmiddels al op de site (waar ik deze quotes vandaan heb gehaald, makkelijker en legaler dan scannen).

http://www.telegraaf.nl/t(...)en_eredivisie__.html

http://www.telegraaf.nl/t(...)van_inkomsten__.html
The Only Thing We Learn From History Is That We Learn Nothing From History - Hagel.
pi_115277293
Bye bye Eredivisie tv, bye bye NOS, bye bye sport 1
pi_115277304
Andere kranten citeren vooralsnog alleen de Telegraaf, hoop dat ze de feiten een beetje gecheckt hebben. :P

Was de Mol trouwens niet weer bezig met plannen voor een sportzender? Kan ie mooi schrappen dat plan, als er zoveel geld mee gemoeid is dan gaat de hele flikkerse boel er in mee, en terecht ook. _O_

Trouwens, PEC Zwolle die op hun strepen gaan staan, je moet maar durven. :P
-nee-
pi_115277323
Superbruut. Daar is Feyenoord wel weer een tijdje mee gered.
pi_115277329
We krijgen heel veel geld :D

[ Bericht 39% gewijzigd door Celeritas op 08-08-2012 06:34:24 (Verkeerde topic) ]
pi_115277383
quote:
6s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 06:33 schreef Celeritas het volgende:
We krijgen heel veel geld :D
Nu nog een technisch directeur zoeken die het nog sneller uit kan geven dan het binnenkomt :D
Ohhh wacht :% die hebben de meeste al :')
Kunnen wij weer als belastingbetaler de clubs redden van hun grootheidswaanzin :r :(
pi_115277457
Voor 12! jaar!
pi_115277482
maar naar welk kanaal moet ik nu zappen voor PEC Zwolle-Willem II???
pi_115277489
Jupiler League dan maar naar de NOS?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Trouwste user 2022 woensdag 8 augustus 2012 @ 07:42:52 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_115277570
Zolang de NOS de samenvattingen blijft uitzenden vind ik alles best. Wel veel geld.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_115277575
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Ik hoop niet dat Eredivise Live een klap duurder gaat worden. En de laatste keer samenvattingen op de commercielen was ook geen groot succes.
pi_115277601
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 07:17 schreef Hou-m-Nat het volgende:
Voor 12! jaar!
Viel me ook al op ja, erg lang.
sig verwijderd door FA
  woensdag 8 augustus 2012 @ 07:51:12 #16
23344 Sheepcidus
Is it an excuse?
pi_115277622
Krijgen alle clubs nu elk jaar hetzelfde bedrag? Het wordt niet verdeeld naar positie? wat dom
Were making, were making!
Radio Soulwax!
pi_115277632
Wat verandert er nou precies voor de zondagavond 7u kijker ?
pi_115277652
Jezusmina wat een bedragen! Wel benieuwd wat dit voor Eredivisie Live betekent, neemt Murdoch de boel over?
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_115277697
Hoe wil die man dat ooit terug verdienen? Als je bedenkt dat eredevisie live nu de kop nog maar net boven kan houden
pi_115277963
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 08:04 schreef koemleit het volgende:
Hoe wil die man dat ooit terug verdienen? Als je bedenkt dat eredevisie live nu de kop nog maar net boven kan houden
FOX/Sky is in meerdere landen actief. Voor 80 miljoen per jaar maak je het product beter en hoop je meer te verkopen. M.a.w. Nederland is niet het enige land waar hij het geld hoopt terug te verdienen.

Oh, en EDL was een grote faal. Niet zo vreemd dat het voor geen meter liep.
pi_115278033
quote:
14s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 06:13 schreef Marsenal het volgende:

Trouwens, PEC Zwolle die op hun strepen gaan staan, je moet maar durven. :P
Ik snap het wel hoor; de grote clubs hebben hun prestaties gehaald d.m.v. geld; vervolgens presteren ze goed en krijgen extra inkomsten door (voornamelijk Championsleague) Europees voetbal. Nu (en in het verleden was dit niet heel anders) krijgen ze daar nog meer bij dan kleine clubs. Hiermee zorg je er dus voor dat kleine clubs nooit meer kunnen verdienen en altijd klein zullen blijven.

Clubs als Zwolle zullen er altijd uitgeknikkerd worden; dat staat nu bij voorbaat nog vaster dan het al stond. Leuker zou het zijn als clubs beloond zouden worden op individuele prestaties; De top 5 thuis verslaan zou bijvoorbeeld een flink deel op kunnen leveren; dat maakt zo'n overwinning veel belangrijker en leuker; maar ik kan me voorstellen dat de top 5 dat weer niet leuk vind; inkomsten krijgen die lager zijn dan de kosten die ze maken om zo'n wedstrijd te organiseren...
  Moderator woensdag 8 augustus 2012 @ 08:44:30 #22
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_115278056
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 08:37 schreef nikk het volgende:

[..]

FOX/Sky is in meerdere landen actief. Voor 80 miljoen per jaar maak je het product beter en hoop je meer te verkopen. M.a.w. Nederland is niet het enige land waar hij het geld hoopt terug te verdienen.

Oh, en EDL was een grote faal. Niet zo vreemd dat het voor geen meter liep.
Bestaat niet gewoon de kans dat EL de exploitatie rechten op hun beurt weer van Fox kopen?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_115278097
Murdoch zal EL wel in zijn geheel overnemen en er aanpassingen doorvoeren
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  woensdag 8 augustus 2012 @ 09:03:58 #24
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_115278292
http://nos.nl/audio/40426(...)ie-in-nederland.html
Stukje audio van de NOS over de rechten van het voetbal
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_115278322
quote:
2s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 07:53 schreef Ties02 het volgende:
Wat verandert er nou precies voor de zondagavond 7u kijker ?
Dat we elke tien minuten een reclame onderbreking krijgen, reclame tijdens een ingooi, reclame tijdens blessures, reclame na een goal. Berichten als Alber Heijn pass of the day, Burger king goal, this corner is made possible by kwikfit enzovoorts. Dat is bij live wedstrijden, bij studio sport net zoiets met als gevolg een uitzending van twee uur.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')