abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 19:49:27 #211
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115835085
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 19:45 schreef Fopje het volgende:

[..]

Hmm, bedankt voor de info :) Ik denk dat ik ze in november gewoon op zolder zet dan. Wel zonde, kan je ze meteen 5 maanden niet zien :P

Maar het zal er niet vriezen, maar wel kouder dan op mijn kamer in ieder geval.

Kan ik dan nog wel gewoon naar boven op zolder gaan en de lampen aan doen om ff te checken of het goed gaat toch?
Even dikgedrukt zodat de rest het ook niet over het hoofd ziet:
HET MAG ABSOLUUT NIET VRIEZEN.
Dan sterven ze simpelweg. In de natuur zitten ze diep onder de grond waar het niet vriest. Het moet koud zijn, maar wel boven het vriespunt. De koelkast is ideaal omdat het rond de 5 graden is. Kelders/schuren/zolders zijn ook prima, maar pas op dat het daar ook niet vriest en controleer ook of het onder de 10 graden is. 5-10 graden is ideaal voor de overwintering.

Verder kun je prima checken, zolang de temperatuur maar niet omhoog schiet, anders worden ze weer actief. Als ik ze in de koelkast heb doe ik die ook open om eten te pakken (hoewel ik ze wel bedekt heb, maar ik check ze natuurlijk ook af en toe).

En na de winterslaap, als je ze uit de rust haalt, moet je de temperatuur langzaam omhoog brengen en dus niet in 1x. Laat het uren of dagen duren. Als je het in 1x doet, raken ze vergiftigd door de opgehoopte toxische stoffen in hun lichaam (omdat hun metabolisme laag was).
This isn't even my final form.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 19:56:20 #212
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115835365
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 19:49 schreef Levolution het volgende:

[..]

Even dikgedrukt zodat de rest het ook niet over het hoofd ziet:
HET MAG ABSOLUUT NIET VRIEZEN.
Dan sterven ze simpelweg. In de natuur zitten ze diep onder de grond waar het niet vriest. Het moet koud zijn, maar wel boven het vriespunt. De koelkast is ideaal omdat het rond de 5 graden is. Kelders/schuren/zolders zijn ook prima, maar pas op dat het daar ook niet vriest en controleer ook of het onder de 10 graden is. 5-10 graden is ideaal voor de overwintering.

Verder kun je prima checken, zolang de temperatuur maar niet omhoog schiet, anders worden ze weer actief. Als ik ze in de koelkast heb doe ik die ook open om eten te pakken (hoewel ik ze wel bedekt heb, maar ik check ze natuurlijk ook af en toe).

En na de winterslaap, als je ze uit de rust haalt, moet je de temperatuur langzaam omhoog brengen en dus niet in 1x. Laat het uren of dagen duren. Als je het in 1x doet, raken ze vergiftigd door de opgehoopte toxische stoffen in hun lichaam (omdat hun metabolisme laag was).
Ah wel handig om te weten inderdaad :)

Ik zet ze dan op zolder, daar zal het niet onder 0 komen. Maar garanderen dat het steeds onder de 10 graden is kan ik ook niet :P

In de garage gaat het sowieso onder 0 komen dus daar zal ik ze dan niet neerzetten.

Nogmaals bedankt :D

En is een halve winterslaap beter dan helemaal geen winterslaap? ( als het niet lukt met de temperaturen )
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 19:57:59 #213
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115835434
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 19:56 schreef Fopje het volgende:

[..]

Ah wel handig om te weten inderdaad :)

Ik zet ze dan op zolder, daar zal het niet onder 0 komen. Maar garanderen dat het steeds onder de 10 graden is kan ik ook niet :P

In de garage gaat het sowieso onder 0 komen dus daar zal ik ze dan niet neerzetten.

Nogmaals bedankt :D

En is een halve winterslaap beter dan helemaal geen winterslaap? ( als het niet lukt met de temperaturen )
Nooit bij stilgestaan, maar ik denk het wel.
pi_115835519
Oja dan moet ik toch maar overwegen om het reageerbuisje goed dicht te maken en gewoon lekker in de koelkast leggen.

Hoe moet je ze voorzichtig laten wennen aan de temperaturen?

Misschien bestaan er ook wel van die kleine kastjes die je op een bepaalde temperatuur kan zetten, soort van mini-koelkasten alleen dan niet van die grote maar waar een reageerbuisje in past?
If not now, then when.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:02:25 #215
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115835596
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 20:00 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Oja dan moet ik toch maar overwegen om het reageerbuisje goed dicht te maken en gewoon lekker in de koelkast leggen.

Hoe moet je ze voorzichtig laten wennen aan de temperaturen?

Misschien bestaan er ook wel van die kleine kastjes die je op een bepaalde temperatuur kan zetten, soort van mini-koelkasten?
Dat zou wel handig zijn, maar denk wel duur :P

Maar ik zat ook te denken, misschien dat de kolonie die ik koop over 2 en een half maand nog wel in het reageerbuisje zit, want het hele nest past nooit in de koelkast :') Of zouden ze met buitenwereld en al gekoeld moeten worden? :P
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_115835705
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 20:02 schreef Fopje het volgende:

[..]

Dat zou wel handig zijn, maar denk wel duur :P

Maar ik zat ook te denken, misschien dat de kolonie die ik koop over 2 en een half maand nog wel in het reageerbuisje zit, want het hele nest past nooit in de koelkast :') Of zouden ze met buitenwereld en al gekoeld moeten worden? :P
Volgens mij valt het wel mee tbh, ik ben al aan het zoeken.

Zover ik weet kunnen ze eerste maanden prima in een reageerbuisje toch levo?
If not now, then when.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:22:19 #217
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115836478
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 20:05 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Volgens mij valt het wel mee tbh, ik ben al aan het zoeken.

Zover ik weet kunnen ze eerste maanden prima in een reageerbuisje toch levo?
Volgens mij wel ja, alleen ff kijken of ze ook een buitenwereldje nodig hebben dan.
pi_115836537
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 20:22 schreef Fopje het volgende:

[..]

Volgens mij wel ja, alleen ff kijken of ze ook een buitenwereldje nodig hebben dan.
Ja ik wil hier ook graag wat opheldering over hoe dat nu allemaal moet in een buisje. Je moet ze ook eten geven neem ik aan en dat gaat niet lukken. Als ik 1x het buisje open zou doen dan lopen er al wat naar buiten.
If not now, then when.
pi_115836620
Nog even een vraagje aan Levo.

Hier zie je 4 larven maar daarnaast ligt er nog iets wits. Ik twijfel of dit eitjes zijn of iets anders.

Rechts nog wat kleinere larven. Als het blijkt dat die kleine dingen eitjes zijn dan kan ik de aankomende maand aardig wat nieuwe mieren verwachten. _O_

[ Bericht 48% gewijzigd door Yuri_Boyka op 21-08-2012 20:42:03 ]
If not now, then when.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:50:34 #220
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115837686
- Naar een lage temperatuur brengen hoeft niet echt geleidelijk, andersom is belangrijker (dus als ze uit de winterslaap komen). Kun je doen door ze eerst in een kamer te zetten met een open raam (zo'n kamer koelt in november* aardig af). En dan raam dicht en kamer langzaam warmer laten worden ofzo.

- Eerste maanden kunnen heel goed (beter zelfs) in een reageerbuisje. Ook dan hebben ze een buitenwereld nodig, zodra de eerste werksters er zijn. Dat kan heel simpel door het reageerbuisje open in een bakje te leggen met een talklaag. Ferrero rocher bakje ofzo.

- Yuri, dat hoopje is inderdaad een stapeltje eitjes. De 'larven' ernaast zijn geen larven, maar poppen. Ei->larve->pop->werksters. Er zit een cocon om de poppen. Sommige soorten hebben geen cocon, dat zijn naaktpoppen.

*edit: november is natuurlijk wanneer de winterslaap begint. Ik bedoel wanneer de winterslaap eindigt. Rond maart.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:52:03 #221
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115837745
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 20:50 schreef Levolution het volgende:
- Naar een lage temperatuur brengen hoeft niet echt geleidelijk, andersom is belangrijker (dus als ze uit de winterslaap komen). Kun je doen door ze eerst in een kamer te zetten met een open raam (zo'n kamer koelt in november aardig af). En dan raam dicht en kamer langzaam warmer laten worden ofzo.

- Eerste maanden kunnen heel goed (beter zelfs) in een reageerbuisje. Ook dan hebben ze een buitenwereld nodig, zodra de eerste werksters er zijn. Dat kan heel simpel door het reageerbuisje open in een bakje te leggen met een talklaag. Ferrero rocher bakje ofzo.

- Yuri, dat hoopje is inderdaad een stapeltje eitjes. De 'larven' ernaast zijn geen larven, maar poppen. Ei->larve->pop->werksters. Er zit een cocon om de poppen. Sommige soorten hebben geen cocon, dat zijn naaktpoppen.
Levo, echt bedankt dat je al onze vragen zo geduldig beantwoord! _O_
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:52:59 #222
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115837782
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 20:52 schreef Fopje het volgende:

[..]

Levo, echt bedankt dat je al onze vragen zo geduldig beantwoord! _O_
Geen probleem joh, ik ben erg geïnteresseerd in de beestjes dus ik vind het alleen maar leuk om erover te praten. :D
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:53:00 #223
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115837784
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 20:25 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Nog even een vraagje aan Levo.

Hier zie je 4 larven maar daarnaast ligt er nog iets wits. Ik twijfel of dit eitjes zijn of iets anders.

[ afbeelding ]

Rechts nog wat kleinere larven. Als het blijkt dat die kleine dingen eitjes zijn dan kan ik de aankomende maand aardig wat nieuwe mieren verwachten. _O_

[ afbeelding ]
Ik wil ook :D Hoe voelt dat nou? 8)7 _O_
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:56:51 #224
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115837956

Dit is dus hoe je een reageerbuis van een buitenwereld kan voorzien. Eventueel wat kneedgum o.i.d. tegen het buisje drukken zodat het niet heen en weer rolt. Mooi is anders, maar effectief is het wel.
pi_115838014
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 20:50 schreef Levolution het volgende:
- Naar een lage temperatuur brengen hoeft niet echt geleidelijk, andersom is belangrijker (dus als ze uit de winterslaap komen). Kun je doen door ze eerst in een kamer te zetten met een open raam (zo'n kamer koelt in november* aardig af). En dan raam dicht en kamer langzaam warmer laten worden ofzo.

*edit: november is natuurlijk wanneer de winterslaap begint. Ik bedoel wanneer de winterslaap eindigt. Rond maart.
^O^ _O_

Aha ik snap het nou! Dus ik heb ze nu alle drie in het buisje. :o Links ei, rechts larve, links pop en werksters. :D

quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 20:53 schreef Fopje het volgende:

[..]

Ik wil ook :D Hoe voelt dat nou? 8)7 _O_
Haha, bestel ze gewoon! :( Is wel geinig. O+
If not now, then when.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:59:57 #226
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115838094
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 20:58 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

^O^ _O_

Aha ik snap het nou! Dus ik heb ze nu alle drie in het buisje. :o Links ei, rechts larve, links pop en werksters. :D
:Y

Is erg leuk om te zien hoe ze die shit rangschikken, zeker bij een grote kolonie. Heel geordend. Eitjes bij elkaar, larven bij elkaar en poppen bij elkaar. De larven rangschikken ze zelfs min of meer naar grootte. :D
pi_115838165
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 20:56 schreef Levolution het volgende:
[ afbeelding ]

Dit is dus hoe je een reageerbuis van een buitenwereld kan voorzien. Eventueel wat kneedgum o.i.d. tegen het buisje drukken zodat het niet heen en weer rolt. Mooi is anders, maar effectief is het wel.
Nice!

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 20:59 schreef Levolution het volgende:

[..]

:Y

Is erg leuk om te zien hoe ze die shit rangschikken, zeker bij een grote kolonie. Heel geordend. Eitjes bij elkaar, larven bij elkaar en poppen bij elkaar. De larven rangschikken ze zelfs min of meer naar grootte. :D
ALIENS!! Soms lijkt het zo, die larven enzo. :') :+

Maar hoe vaak perst zo'n koningin nou eitjes eruit?
If not now, then when.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 21:04:21 #228
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115838293
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 20:58 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

^O^ _O_

[..]

Haha, bestel ze gewoon! :( Is wel geinig. O+
Ik wil heel graag bestellen, maar wil wel dat ze tijdens de winterslaap nog in het reageerbuisje zitten ;( Dat is nog 2 en een half maand.)
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 21:05:35 #229
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115838344
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 21:01 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Nice!

[..]

ALIENS!! Soms lijkt het zo, die larven enzo. :') :+

Maar hoe vaak perst zo'n koningin nou eitjes eruit?
Is gewoon afhankelijk van de resources. Een kleine kolonie kan maar kleine hoeveelheden voedsel verwerken en kan maar een bepaalde hoeveelheid broed verzorgen. De koninginnen heeft eiwitten nodig om eieren te leggen etc. Bij een grote kolonie zie je dus een veel serieuzer hoopje eieren liggen.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 21:05:56 #230
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115838367
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 21:04 schreef Fopje het volgende:

[..]

Ik wil heel graag bestellen, maar wil wel dat ze tijdens de winterslaap nog in het reageerbuisje zitten ;( Dat is nog 2 en een half maand.)
Dat red je makkelijk. Eventueel voeg je een tweede reageerbuis toe.
pi_115838444
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 21:05 schreef Levolution het volgende:

[..]

Is gewoon afhankelijk van de resources. Een kleine kolonie kan maar kleine hoeveelheden voedsel verwerken en kan maar een bepaalde hoeveelheid broed verzorgen. De koninginnen heeft eiwitten nodig om eieren te leggen etc. Bij een grote kolonie zie je dus een veel serieuzer hoopje eieren liggen.
Oke duidelijk!

quote:
10s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 21:05 schreef Levolution het volgende:

[..]

Dus je kan ook een 2de reageerbuis werksters kopen en die worden gewoon in de groep geaccepteerd?
If not now, then when.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 21:07:59 #232
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115838450
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 21:05 schreef Levolution het volgende:

[..]

Maar dan moet ik hem toch niet in mijn ytongnestbuitenwereld leggen toch?
pi_115838477
Misschien een stomme vraag en al ergens vermeld, maar kan ik de beestjes ook rustig een paar dagen hun gang laten gaan? (laten we zeggen dat ik een weekendje weg ben ofzo)
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 21:08:46 #234
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115838485
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 21:07 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Oke duidelijk!

[..]

Dus je kan ook een 2de reageerbuis werksters kopen en die worden gewoon in de groep geaccepteerd?
Nee, ik bedoelde een tweede, lege reageerbuis met waterreservoir. Om hun nestruimte uit te breiden zeg maar.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 21:10:09 #235
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115838530
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 21:07 schreef Fopje het volgende:

[..]

Maar dan moet ik hem toch niet in mijn ytongnestbuitenwereld leggen toch?
Nee, want jij wilde ze toch nog niet in de ytong hebben? Kan gewoon in een ander bakje.
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 21:08 schreef LompeHork het volgende:
Misschien een stomme vraag en al ergens vermeld, maar kan ik de beestjes ook rustig een paar dagen hun gang laten gaan? (laten we zeggen dat ik een weekendje weg ben ofzo)
Ik ben zelf student, dus ben veel weekenden weg. Kan dus prima, zolang ze water hebben en dus niet uitdrogen.
pi_115838551
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 21:10 schreef Levolution het volgende:

[..]

Ik ben zelf student, dus ben veel weekenden weg. Kan dus prima, zolang ze water hebben en dus niet uitdrogen.
Ah top, dan ga ik er nog even over nadenken, dat is best te doen dus. :)
pi_115838618
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 21:08 schreef Levolution het volgende:

[..]

Nee, ik bedoelde een tweede, lege reageerbuis met waterreservoir. Om hun nestruimte uit te breiden zeg maar.
Oke oke.

Nog een vraagje.

Hoe kan ik het beste in mijn situatie een soort waterbakje maken voor hun. Het water in het reageerbuisje zal op een gegeven moment opraken natuurlijk.

Als ik zelf waterdruppels in het voederbakje leg dan gooien ze hier zand in zodat zij - denk ik - niet verdrinken.
If not now, then when.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 21:13:06 #238
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115838662
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 21:10 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Ah top, dan ga ik er nog even over nadenken, dat is best te doen dus. :)
_O_
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 21:15:11 #239
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115838761
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 21:12 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Oke oke.

Nog een vraagje.

Hoe kan ik het beste in mijn situatie een soort waterbakje maken voor hun. Het water in het reageerbuisje zal op een gegeven moment opraken natuurlijk.

Als ik zelf waterdruppels in het voederbakje leg dan gooien ze hier zand in zodat zij - denk ik - niet verdrinken.
Kun je, als het zover is dat de huidige buis uitgedroogd is, geen tweede reageerbuis aansluiten aan de buitenwereld met dus een nieuwe waterreservoir? Of heb je daar geen 'aansluitruimte' voor?

Maar zelfs als ze zand gooien in het water dat jij ze aanbiedt, kunnen ze daar wel van drinken. En anders naar de 'buis in een bakje'-opstelling verhuizen. :P
Als je kolonie gegroeid is ga je namelijk sowieso problemen krijgen met voeren. Jouw buitenwereld heeft nu een deksel, die er niet meer zomaar af kan als het wat drukker is, zonder dat er mieren uitlopen. Een talklaag voorkomt dat.
pi_115838834
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 21:15 schreef Levolution het volgende:

[..]

Kun je, als het zover is dat de huidige buis uitgedroogd is, geen tweede reageerbuis aansluiten aan de buitenwereld met dus een nieuwe waterreservoir? Of heb je daar geen 'aansluitruimte' voor?

Maar zelfs als ze zand gooien in het water dat jij ze aanbiedt, kunnen ze daar wel van drinken. En anders naar de 'buis in een bakje'-opstelling verhuizen. :P
Kan niet, of ik moet dat Ant world ding gewoon niet gebruiken en dan in plaats daarvan een reageerbuis aansluiten en zodra de kolonie veel groter is zo'n ytong nest maken.
If not now, then when.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 21:18:55 #241
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115838936
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 21:16 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Kan niet, of ik moet dat Ant world ding gewoon niet gebruiken en dan in plaats daarvan een reageerbuis aansluiten en zodra de kolonie veel groter is zo'n ytong nest maken.
Een andere opstelling lijkt me inderdaad praktischer, zie de edit van mijn vorige post.

Ik moet er trouwens vandoor, spreek jullie. :*
pi_115838989
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 21:18 schreef Levolution het volgende:

[..]

Een andere opstelling lijkt me inderdaad praktischer, zie de edit van mijn vorige post.

Ik moet er trouwens vandoor, spreek jullie. :*
Waar kan ik een buisje bestellen?
If not now, then when.
pi_115839001
Rustig swa.
If not now, then when.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 21:29:01 #244
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115839450
Maar als ze winterslaap houden in een klein bakje met een reageerbuisje. Zou je die na de winterslaap zo op kunnen pakken en in de buitenwereld van het ytongnest kunnen leggen? Zal wel moeten denk ik :P

Nogmaals bedankt Levo! _O_
  woensdag 22 augustus 2012 @ 03:59:02 #245
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115854454
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 21:20 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Waar kan ik een buisje bestellen?
Op Antforum kun je er naar vragen of je kan op eBay ofzo kijken.
Om eerlijk te zijn ben ik ook op zoek naar een hele goedkope bron. Had ooit een Chinese handelaar gemaild maar die mailde niet meer terug. :')

quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 21:29 schreef Fopje het volgende:
Maar als ze winterslaap houden in een klein bakje met een reageerbuisje. Zou je die na de winterslaap zo op kunnen pakken en in de buitenwereld van het ytongnest kunnen leggen? Zal wel moeten denk ik :P

Nogmaals bedankt Levo! _O_
Ja, dat kan heel goed, zo heb ik het destijds ook gedaan. Eventueel een vinger of een watje voor de opening. Mochten er enkele mieren achterblijven in de buitenwereld, breng je ze gewoon handmatig over. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')