quote:
Op dinsdag 7 augustus 2012 00:13 schreef poker4lifee het volgende:[..]
nice, nog cliffs wat de belangrijkste dingen zijn om naar te kijken als je een paar dingen moest noemen?
Heb het ook wel eens geprobeerd maar wist gewoon niet of ik het lange termijn winstgevend deed.. en bij poker kom je daar een stuk sneller achter

keus makkelijk gemaakt dus
Heel simpel gezegd wat de essentie van wedden op sport is in mijn ogen:
-Kunde/toepassen van de theorie
-Kennis
-Moneymanagement
-Discipline
Het eerste deel is makkelijk. De basistheorie die jij als pokerspeler ook kent is dat 100/notering=kans, ook om te vormen tot 100/kans=notering. 100/2=50% kans, zo simpel is het. Wat je dus altijd moet doen is 1 afweging maken: Is de kans dat ... gebeurt groter dan de kans die de bookies het geven en zo ja, is het verschil groot genoeg om het bet-waardig te maken. Wat je dus eigenlijk moet doen is voor jezelf een inschatting maken, bij voorkeur VOOR je de odds hebt gezien zodat je nog niet bevooroordeeld bent. Als ik zelf een lijstje heb voor thuiswinst - gelijkspel - uitwint van 51% - 33% - 16% dan ga ik dus geen odd van 2 spelen..die marge is te klein. Bij bijvoorbeeld 55% of meer wel. Dan is de juiste odd in mijn ogen 1.82 en zit er dus behoorlijk wat marge in. In een perfecte markt krijg je voor 51% - 33% - 16% ook odds die samen opgeteld een kans van 100% impliceren, maar vanwege de marges bij bookmakers is dit niet het geval.
Dan het onderdeel kennis..hoe groter je kennis, hoe beter de inschatting is die je maakt waardoor je bovenstaande zaken kan toepassen. Hoe meer wedstrijden je ziet, hoe beter je informatie over de teams en omstandigheden zijn hoe beter het resultaat dus is. Iedere bookmaker heeft oddcompilers in dienst voor iedere sport en league. Jij MOET dus beter zijn dan de mensen die zij in dienst hebben en dat moet je niet onderschatten.
Moneymanagement is vrij simpel, maar icm discipline gaat het vaak fout. Beginners klooien vaak maar wat aan met variërende inzetten en hebben de neiging te chasen na een verlies. Ze spelen ook veel combo's vanwege de lucratieve (potentiële) uitbetaling, maar eigenlijk iedere serieuze wedder werkt met units. Minimaal 1 unit per bet, maximaal 10. Bij units van 20 euro stake je dus minimaal 20 en maximaal 200 euro. Hierdoor ben je nooit te afhankelijk van een enkele bet. Discipline is het toverwoord en daar gaat het toch bij de meeste mensen fout.
Bovenstaande verhaal is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan though. Ik ben ook als nooby comboknaller begonnen en had wat geluk waardoor ik een goed kapitaal had om op serieuze wijze mee aan de gang te gaan. Ik kan iemand met een bankroll van 20 euro wel vertellen om met units te gaan werken van een 10 cent, maar dat is vaak toch niet echt interessant.