Een zo vlak en plat mogelijke plek vinden om te landen is iig goed gelukt.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 15:10 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Heb de link naar de pagina met de raw images in de OP gezet. Dit zijn de nieuwste, van de navcams.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een duikboot in de oceanen onder Europa. Het klinkt haast onmogelijk. Maar deze missie had 20 jaar geleden ook onmogelijk geleken!quote:Op woensdag 8 augustus 2012 22:58 schreef Hourglass het volgende:
Zo interessant is Mars trouwens eigenlijk niet. Ik had veel liever een missie naar één van Jupiters en Saturnus' manen gezien, maar dan zou het kostenplaatje vast veel te hoog uitgevallen zijn. Het zou fantastisch zijn als ze een keer een duikboot onderzoek laten doen in de methaanmeren op Titan of in de oceaan onder de ijskorst van Europa.
Maar was dit niet terug te brengen als je Mars laat opwarmen op de een of andere manier? Hoe zit het trouwens als er mensen heengaan? Kan je zonder pak daar rondlopen ( alleen bescherming tegen straling en zuurstof)? Of spat je meteen uit elkaar?quote:Op woensdag 8 augustus 2012 22:31 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Door de geringe aantrekkingskracht van mars
kan ie de atmosfeer gedeeltelijk vasthouden.
Heeeeeeeeeeeeeeeeeelllllllll lang geleden had mars een dichtere atmosfeer (toen was er ook vloebaar water).
en om de tig miljoen jaar ontsnapt die
Dat water is volgens mij gewoon de ruimte in belandt. Misschien is er nog genoeg water op Mars om het nogmaals te laten stromen. Onder de marsbodem. Dan zou je met een proces genaamd 'terraforming' mars weer levend kunnen maken.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:38 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Maar was dit niet terug te brengen als je Mars laat opwarmen op de een of andere manier? Hoe zit het trouwens als er mensen heengaan? Kan je zonder pak daar rondlopen ( alleen bescherming tegen straling en zuurstof)? Of spat je meteen uit elkaar?
Er is dus al ruim voldoende water op mars. En al die CO2 kan natuurlijk een fijn broeikaseffect genereren. Je moet die cyclus gewoon op gang zetten. Dus meer CO2 in de atmosfeer, temperatuur stijgt wat, smelt meer water en komt meer CO2 vrij, temperatuur stijgt nog meer, komt nog meer water en CO2 vrij. Et cetera.quote:The main elements needed for life are already present in the soil and atmosphere of Mars. Large amounts of water ice exist below the Martian surface, as well as on the surface at the poles, where it is mixed with dry ice, frozen CO2. Significant amounts of water are stored in the south pole of Mars, and if all of this ice suddenly melted, it would form a planetwide ocean 11 meters deep.[3] Frozen carbon dioxide (CO2) at the poles sublimates into the atmosphere during the Martian summers, and small amounts of water residue are left behind, which fast winds sweep off the poles at speeds approaching 250 mph (400 km/h). This seasonal occurrence transports large amounts of dust and water vapor into the atmosphere, giving potential for Earth-like cirrus clouds.
Deze planeet balanceert op het randje van bewoonbaar worden.quote:There is presently enough carbon dioxide (CO2) as ice in the Martian south pole and absorbed by regolith (soil) around the planet that, if sublimated to gas by a climate warming of only a few degrees, would increase the atmospheric pressure to 300 millibars,[6] comparable to twice the altitude of the peak of Mount Everest. While this would not be comfortably breathable by humans, it would eliminate the present need for pressure suits, melt the water ice at Mars's north pole (flooding the northern basin), and bring the year-round climate above freezing over approximately half of Mars's surface. This would enable[citation needed] the introduction of plant life, particularly plankton in the new northern sea, to start converting the atmospheric CO2 into oxygen. Phytoplankton can also convert dissolved CO2 into oxygen, which is important because Mars's low temperature will, by Henry's law, lead to a high ratio of dissolved CO2 to atmospheric CO2 in the flooded northern basin.
Met korstmossen (die op mars kunnen overleven), zou de oppervlakte van mars donkerder worden, waardoor minder zonlicht weerkaatst wordt en die cruciale temperatuursverandering van enkele graden in gang gezet wordtquote:Reducing the albedo of the Martian surface would also make more efficient use of incoming sunlight.[12] This could be done by spreading dark dust from Mars's moons, Phobos and Deimos, which are among the blackest bodies in the Solar System; or by introducing dark extremophile microbial life forms such as lichens, algae and bacteria. The ground would then absorb more sunlight, warming the atmosphere.
If algae or other green life were established, it would also contribute a small amount of oxygen to the atmosphere, though not enough to allow humans to breathe. On 26 April 2012, scientists reported that lichen survived and showed remarkable results on the adaptation capacity of photosynthetic activity within the simulation time of 34 days under Martian conditions in the Mars Simulation Laboratory (MSL) maintained by the German Aerospace Center (DLR).[13][14]
Een heel andere benadering. Maar kan zo'n technologisch wezen wel genieten of voelen? Is het voor zo'n wezen wel leuk op mars? Technologische intelligentie ligt wel binnen afzienbaar bereik (als de ontwikkelingen in hetzelfde tempo doorgaan als de afgelopen 50 jaar). Op een zeker moment ontstaat er een computer die zelfstandig een slimmere computer bouwen kan. Dan gaat het snel.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 00:16 schreef NorthernStar het volgende:
Terraforming is het ultieme ruimtepak. Komt voort uit het denken van de omgeving aan de mens aanpassen. Hebben we immers altijd gedaan. Vanaf het dragen van kleding en het hebben van vuur tot vliegtuigen en duikboten waarin we een klein bubbeltje atmosfeer en druk meenemen om in te leven.
De meest extreme omgevingen op aarde zijn echter nog ubervriendelijk vergeleken met de ruimte.
Volgens mij kunnen we beter de andere kant op denken. In plaats van dat we de omgeving aan ons aanpassen moeten we "ons" aan de ruimte aanpassen. Ons lichaam is gewoon totaal ongeschikt voor de ruimte. Dus een lichaam bouwen dat de ruimte wel aankan. De rovers kun je zien als de eerste kleine stapjes in dat proces. Onze technologische "kinderen" zullen de ruimte kunnen veroveren. Een stap die biologische evolutie nooit kan zetten. De ontwikkeling van een intelligent technologisch wezen, wellicht een combi van biologisch en technologisch, wellicht is dat onze opdracht. En dan zit ons werk erop.
Mars is een eerste stap dan. Buiten het zonnestelsel gaan terraformen is helemaal ver weg. De afstanden zijn zo bizar groot in het heelal.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 00:21 schreef tuut-chips het volgende:
Ik denk dat als we ooit andere planeten willen koloniseren, we beter kunnen proberen dat buiten ons zonnestelsel te doen. Kost wel veel meer tijd, geld etc., maar als er iets met de aarde gebeurt is de kans veel te groot dat dat met Mars ook gebeurt.
Ja, klopt, daarom is dat ook zo moeilijk. Eigenlijk zou je een zelfonderhoudend schip/station moeten bouwen en daarmee eens rustig an richting een bewoonbare planeet gaan vliegen.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 00:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mars is een eerste stap dan. Buiten het zonnestelsel gaan terraformen is helemaal ver weg. De afstanden zijn zo bizar groot in het heelal.
quote:Op donderdag 9 augustus 2012 00:32 schreef LXIV het volgende:
Het andere wat ik nog steeds niet kan bevatten is het koken van verse spinazie. Dan haal je zo'n hele grote zak bij de Albert Heijn en dan blijft er maar zo'n pielig beetje groene prut van over! Dat blijft mij iedere keer weer enorm verbazen.
Zeker waar, maar Mars ligt naast je deur en lijkt ideaal om te reanimeren, zeker als tussenstap.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 00:21 schreef tuut-chips het volgende:
Ik denk dat als we ooit andere planeten willen koloniseren, we beter kunnen proberen dat buiten ons zonnestelsel te doen. Kost wel veel meer tijd, geld etc., maar als er iets met de aarde gebeurt is de kans veel te groot dat dat met Mars ook gebeurt.
Curiosity is goed gekozen naam. Dat is de eigenschap die een technologisch wezen nodig zou hebben. De rest van de eigenschappen die de mens meesleept dankzij miljarden jaren evolutie, daar zit erg veel onbruikbaar en zelfs contraproductief spul bij. Dus ja, een technologisch wezen moet idd motivatie hebben en iets van voldoening kunnen voelen. Maar laat de primaire drijfveer dan de beste zijn die we hebben: nieuwsgierigheid. Het willen weten, zoeken naar kennis.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 00:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een heel andere benadering. Maar kan zo'n technologisch wezen wel genieten of voelen? Is het voor zo'n wezen wel leuk op mars? Technologische intelligentie ligt wel binnen afzienbaar bereik (als de ontwikkelingen in hetzelfde tempo doorgaan als de afgelopen 50 jaar). Op een zeker moment ontstaat er een computer die zelfstandig een slimmere computer bouwen kan. Dan gaat het snel.
Maar ik ben voor de mens. En daarmee het aanpassen van de omgeving aan de mens. Al duurt dat wat langer.
Hah, ik moest lachenquote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:46 schreef LXIV het volgende:
Daar waren al hele plannen voor. Het zou honderden miljarden kosten. Helaas is dat geld nu naar Griekenland toe! Maar dat is ook mooi, natuurlijk.
Wat ik nou raar vind is dat je op die foto's 2 van die 'brandplekken' ziet. Hadden ze dit verwacht? Want uit de animaties leek het alsof die raketten nooit de gronden zouden raken. Het lijkt nu net of dat ding net niet is neergestort en een paar meter boven de grond pas stabiel hing.. Of zit ik er helemaal naast?quote:Op donderdag 9 augustus 2012 01:09 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
MSL Sol 3 Update (door NASAtelevision)
Ik weet niet precies welke foto je bedoelt, maar als je die satellietfoto's bedoelt: die donkere plekken zijn niet verbrand. Ik heb gehoord in één van de persconferenties dat de bovenlaag van het stof lichter is dan het stof eronder. Die plekken die je ziet is dus waar er stof verplaatst is.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 01:24 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Wat ik nou raar vind is dat je op die foto's 2 van die 'brandplekken' ziet. Hadden ze dit verwacht? Want uit de animaties leek het alsof die raketten nooit de gronden zouden raken. Het lijkt nu net of dat ding net niet is neergestort en een paar meter boven de grond pas stabiel hing.. Of zit ik er helemaal naast?
Dat was 40 jaar geleden ook zo alleen was er toen een 'wedloop' met het communistische Rusland die het maanlandingsproject een stuk versnelde.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 02:03 schreef Hourglass het volgende:
maar zowel politici als de 'normale' burger kan het eigenlijk allemaal geen fuck schelen. Het enige waar het tegenwoordig nog om gaat is geld en hoe we zo goed mogelijk kunnen voorzien in onze materiële behoeften.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |