abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † woensdag 8 augustus 2012 @ 23:24:03 #126
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_115315292
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 15:10 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Heb de link naar de pagina met de raw images in de OP gezet. Dit zijn de nieuwste, van de navcams.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een zo vlak en plat mogelijke plek vinden om te landen is iig goed gelukt. :P

Ben erg benieuwd wat Curi allemaal tegen gaat komen onderweg.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 23:31:22 #127
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_115315773
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 22:58 schreef Hourglass het volgende:
Zo interessant is Mars trouwens eigenlijk niet. Ik had veel liever een missie naar één van Jupiters en Saturnus' manen gezien, maar dan zou het kostenplaatje vast veel te hoog uitgevallen zijn. Het zou fantastisch zijn als ze een keer een duikboot onderzoek laten doen in de methaanmeren op Titan of in de oceaan onder de ijskorst van Europa.
Een duikboot in de oceanen onder Europa. Het klinkt haast onmogelijk. Maar deze missie had 20 jaar geleden ook onmogelijk geleken!
The End Times are wild
pi_115316228
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 22:31 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Door de geringe aantrekkingskracht van mars
kan ie de atmosfeer gedeeltelijk vasthouden.
Heeeeeeeeeeeeeeeeeelllllllll lang geleden had mars een dichtere atmosfeer (toen was er ook vloebaar water).
en om de tig miljoen jaar ontsnapt die
Maar was dit niet terug te brengen als je Mars laat opwarmen op de een of andere manier? Hoe zit het trouwens als er mensen heengaan? Kan je zonder pak daar rondlopen ( alleen bescherming tegen straling en zuurstof)? Of spat je meteen uit elkaar?
  woensdag 8 augustus 2012 @ 23:43:35 #129
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_115316604
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 23:38 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Maar was dit niet terug te brengen als je Mars laat opwarmen op de een of andere manier? Hoe zit het trouwens als er mensen heengaan? Kan je zonder pak daar rondlopen ( alleen bescherming tegen straling en zuurstof)? Of spat je meteen uit elkaar?
Dat water is volgens mij gewoon de ruimte in belandt. Misschien is er nog genoeg water op Mars om het nogmaals te laten stromen. Onder de marsbodem. Dan zou je met een proces genaamd 'terraforming' mars weer levend kunnen maken.
Nu kun je er zonder pak niet lopen. De druk is te laag. Je bloed zou gaan koken. Ook is het er extreem koud. En je kunt er niet ademen. Ook de straling is door het ontbreken van een magnetisch veld en een atmosfeer extreem hoog.
The End Times are wild
  woensdag 8 augustus 2012 @ 23:44:38 #130
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_115316668
Terraforming (dus het voor mensen bewoonbaar maken van mars:

http://en.wikipedia.org/wiki/Terraforming_of_Mars
The End Times are wild
  woensdag 8 augustus 2012 @ 23:46:15 #131
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_115316751
En zo zou mars er dan uit moeten komen te zien:

Daar waren al hele plannen voor. Het zou honderden miljarden kosten. Helaas is dat geld nu naar Griekenland toe! Maar dat is ook mooi, natuurlijk.
The End Times are wild
  woensdag 8 augustus 2012 @ 23:52:50 #132
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_115317121
quote:
The main elements needed for life are already present in the soil and atmosphere of Mars. Large amounts of water ice exist below the Martian surface, as well as on the surface at the poles, where it is mixed with dry ice, frozen CO2. Significant amounts of water are stored in the south pole of Mars, and if all of this ice suddenly melted, it would form a planetwide ocean 11 meters deep.[3] Frozen carbon dioxide (CO2) at the poles sublimates into the atmosphere during the Martian summers, and small amounts of water residue are left behind, which fast winds sweep off the poles at speeds approaching 250 mph (400 km/h). This seasonal occurrence transports large amounts of dust and water vapor into the atmosphere, giving potential for Earth-like cirrus clouds.
Er is dus al ruim voldoende water op mars. En al die CO2 kan natuurlijk een fijn broeikaseffect genereren. Je moet die cyclus gewoon op gang zetten. Dus meer CO2 in de atmosfeer, temperatuur stijgt wat, smelt meer water en komt meer CO2 vrij, temperatuur stijgt nog meer, komt nog meer water en CO2 vrij. Et cetera.

Een serie van thermonucleaire explosies kan dit proces misschien wel initieren.
The End Times are wild
  woensdag 8 augustus 2012 @ 23:56:15 #133
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_115317285
quote:
There is presently enough carbon dioxide (CO2) as ice in the Martian south pole and absorbed by regolith (soil) around the planet that, if sublimated to gas by a climate warming of only a few degrees, would increase the atmospheric pressure to 300 millibars,[6] comparable to twice the altitude of the peak of Mount Everest. While this would not be comfortably breathable by humans, it would eliminate the present need for pressure suits, melt the water ice at Mars's north pole (flooding the northern basin), and bring the year-round climate above freezing over approximately half of Mars's surface. This would enable[citation needed] the introduction of plant life, particularly plankton in the new northern sea, to start converting the atmospheric CO2 into oxygen. Phytoplankton can also convert dissolved CO2 into oxygen, which is important because Mars's low temperature will, by Henry's law, lead to a high ratio of dissolved CO2 to atmospheric CO2 in the flooded northern basin.
Deze planeet balanceert op het randje van bewoonbaar worden.
The End Times are wild
  donderdag 9 augustus 2012 @ 00:00:35 #134
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_115317514
quote:
Reducing the albedo of the Martian surface would also make more efficient use of incoming sunlight.[12] This could be done by spreading dark dust from Mars's moons, Phobos and Deimos, which are among the blackest bodies in the Solar System; or by introducing dark extremophile microbial life forms such as lichens, algae and bacteria. The ground would then absorb more sunlight, warming the atmosphere.

If algae or other green life were established, it would also contribute a small amount of oxygen to the atmosphere, though not enough to allow humans to breathe. On 26 April 2012, scientists reported that lichen survived and showed remarkable results on the adaptation capacity of photosynthetic activity within the simulation time of 34 days under Martian conditions in the Mars Simulation Laboratory (MSL) maintained by the German Aerospace Center (DLR).[13][14]
Met korstmossen (die op mars kunnen overleven), zou de oppervlakte van mars donkerder worden, waardoor minder zonlicht weerkaatst wordt en die cruciale temperatuursverandering van enkele graden in gang gezet wordt
The End Times are wild
  † In Memoriam † donderdag 9 augustus 2012 @ 00:16:41 #135
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_115318452
Terraforming is het ultieme ruimtepak. Komt voort uit het denken van de omgeving aan de mens aanpassen. Hebben we immers altijd gedaan. Vanaf het dragen van kleding en het hebben van vuur tot vliegtuigen en duikboten waarin we een klein bubbeltje atmosfeer en druk meenemen om in te leven.

De meest extreme omgevingen op aarde zijn echter nog ubervriendelijk vergeleken met de ruimte.

Volgens mij kunnen we beter de andere kant op denken. In plaats van dat we de omgeving aan ons aanpassen moeten we "ons" aan de ruimte aanpassen. Ons lichaam is gewoon totaal ongeschikt voor de ruimte. Dus een lichaam bouwen dat de ruimte wel aankan. De rovers kun je zien als de eerste kleine stapjes in dat proces. Onze technologische "kinderen" zullen de ruimte kunnen veroveren. Een stap die biologische evolutie nooit kan zetten. De ontwikkeling van een intelligent technologisch wezen, wellicht een combi van biologisch en technologisch, wellicht is dat onze opdracht. En dan zit ons werk erop. :)
  donderdag 9 augustus 2012 @ 00:21:15 #136
331250 tuut-chips
Koning redstone
pi_115318694
Ik denk dat als we ooit andere planeten willen koloniseren, we beter kunnen proberen dat buiten ons zonnestelsel te doen. Kost wel veel meer tijd, geld etc., maar als er iets met de aarde gebeurt is de kans veel te groot dat dat met Mars ook gebeurt.
  donderdag 9 augustus 2012 @ 00:22:43 #137
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_115318784
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 00:16 schreef NorthernStar het volgende:
Terraforming is het ultieme ruimtepak. Komt voort uit het denken van de omgeving aan de mens aanpassen. Hebben we immers altijd gedaan. Vanaf het dragen van kleding en het hebben van vuur tot vliegtuigen en duikboten waarin we een klein bubbeltje atmosfeer en druk meenemen om in te leven.

De meest extreme omgevingen op aarde zijn echter nog ubervriendelijk vergeleken met de ruimte.

Volgens mij kunnen we beter de andere kant op denken. In plaats van dat we de omgeving aan ons aanpassen moeten we "ons" aan de ruimte aanpassen. Ons lichaam is gewoon totaal ongeschikt voor de ruimte. Dus een lichaam bouwen dat de ruimte wel aankan. De rovers kun je zien als de eerste kleine stapjes in dat proces. Onze technologische "kinderen" zullen de ruimte kunnen veroveren. Een stap die biologische evolutie nooit kan zetten. De ontwikkeling van een intelligent technologisch wezen, wellicht een combi van biologisch en technologisch, wellicht is dat onze opdracht. En dan zit ons werk erop. :)
Een heel andere benadering. Maar kan zo'n technologisch wezen wel genieten of voelen? Is het voor zo'n wezen wel leuk op mars? Technologische intelligentie ligt wel binnen afzienbaar bereik (als de ontwikkelingen in hetzelfde tempo doorgaan als de afgelopen 50 jaar). Op een zeker moment ontstaat er een computer die zelfstandig een slimmere computer bouwen kan. Dan gaat het snel.

Maar ik ben voor de mens. En daarmee het aanpassen van de omgeving aan de mens. Al duurt dat wat langer.
The End Times are wild
  donderdag 9 augustus 2012 @ 00:23:32 #138
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_115318825
quote:
99s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 00:21 schreef tuut-chips het volgende:
Ik denk dat als we ooit andere planeten willen koloniseren, we beter kunnen proberen dat buiten ons zonnestelsel te doen. Kost wel veel meer tijd, geld etc., maar als er iets met de aarde gebeurt is de kans veel te groot dat dat met Mars ook gebeurt.
Mars is een eerste stap dan. Buiten het zonnestelsel gaan terraformen is helemaal ver weg. De afstanden zijn zo bizar groot in het heelal.
The End Times are wild
  donderdag 9 augustus 2012 @ 00:27:45 #139
331250 tuut-chips
Koning redstone
pi_115319052
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 00:23 schreef LXIV het volgende:

[..]

Mars is een eerste stap dan. Buiten het zonnestelsel gaan terraformen is helemaal ver weg. De afstanden zijn zo bizar groot in het heelal.
Ja, klopt, daarom is dat ook zo moeilijk. Eigenlijk zou je een zelfonderhoudend schip/station moeten bouwen en daarmee eens rustig an richting een bewoonbare planeet gaan vliegen.

Was trouwens een interessant boek over, over een schip dat iets van 300 jaar over zijn vlucht naar een nog nieuwe planeet zou doen, en daar aankomt en een kolonie van 100 jaar oud aantreft. In de tussentijd had de mensheid een sneller schip ontworpen en die naar die planeet gestuurd.
  donderdag 9 augustus 2012 @ 00:32:40 #140
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_115319309
Veel dingen die ik als kind geweldig of enorm vond, vind ik nu heel gewoon. Zoals het station in Den Bosch. Vroeger een geweldige technologische kathedraal, niet te bevatten. Nu een plek om over te stappen.

Een van de twee dingen die mij nog steeds enorm blijven verbazen is de waanzinnige grootte van het heelal. Als kind kon ik dat niet bevatten, maar nu nog steeds niet! Niet alleen het onvoorstelbare aantal melkwegstelsels met onvoorstelbare hoeveelheden sterren, maar helemaal de afstanden die tussen die melkwegstelsels en sterren heersen. Te groot en enorm om voor te blijven stellen. En als er dan ook maar op 0,00001% van de planeten leven is, hoeveel diversiteit en leven moet er dan wel niet zijn!!

Het andere wat ik nog steeds niet kan bevatten is het koken van verse spinazie. Dan haal je zo'n hele grote zak bij de Albert Heijn en dan blijft er maar zo'n pielig beetje groene prut van over! Dat blijft mij iedere keer weer enorm verbazen.
The End Times are wild
pi_115320039
Het lijkt tegenwoordig heel normaal om robotjes de ruimte in te vuren maar hoe meer je over de missie nadenkt, hoe meer bewondering ik ervoor krijg! Met de meest geavanceerde chemokar ever lekker aan het experimenteren en zitten wroeten in de grond, op een fucking ANDERE PLANEET!!

quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 00:32 schreef LXIV het volgende:
Het andere wat ik nog steeds niet kan bevatten is het koken van verse spinazie. Dan haal je zo'n hele grote zak bij de Albert Heijn en dan blijft er maar zo'n pielig beetje groene prut van over! Dat blijft mij iedere keer weer enorm verbazen.
_O-
pi_115320218
quote:
99s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 00:21 schreef tuut-chips het volgende:
Zeker waar, maar Mars ligt naast je deur en lijkt ideaal om te reanimeren, zeker als tussenstap.
  † In Memoriam † donderdag 9 augustus 2012 @ 00:54:04 #143
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_115320329
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 00:22 schreef LXIV het volgende:

[..]

Een heel andere benadering. Maar kan zo'n technologisch wezen wel genieten of voelen? Is het voor zo'n wezen wel leuk op mars? Technologische intelligentie ligt wel binnen afzienbaar bereik (als de ontwikkelingen in hetzelfde tempo doorgaan als de afgelopen 50 jaar). Op een zeker moment ontstaat er een computer die zelfstandig een slimmere computer bouwen kan. Dan gaat het snel.

Maar ik ben voor de mens. En daarmee het aanpassen van de omgeving aan de mens. Al duurt dat wat langer.
Curiosity is goed gekozen naam. Dat is de eigenschap die een technologisch wezen nodig zou hebben. De rest van de eigenschappen die de mens meesleept dankzij miljarden jaren evolutie, daar zit erg veel onbruikbaar en zelfs contraproductief spul bij. Dus ja, een technologisch wezen moet idd motivatie hebben en iets van voldoening kunnen voelen. Maar laat de primaire drijfveer dan de beste zijn die we hebben: nieuwsgierigheid. Het willen weten, zoeken naar kennis. :)

Het zal ook iets van zelfbescherming en de wil om te overleven moeten kennen en daar wordt het tricky. Want ten koste van wat? Is daar uberhaupt op af te dingen of zijn dat altijd absolute waarden? Maar goe dit wordt meer iets voor filosofie.

Misschien heeft de mens in huidige vorm ook wel een toekomst maar dan zullen we op zijn minst een hele andere manier van verplaatsen moeten vinden. Een raketje gaat hem echt niet worden.
pi_115320942
MSL Sol 3 Update (door NASAtelevision)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  donderdag 9 augustus 2012 @ 01:24:42 #145
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_115321445
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 23:46 schreef LXIV het volgende:
Daar waren al hele plannen voor. Het zou honderden miljarden kosten. Helaas is dat geld nu naar Griekenland toe! Maar dat is ook mooi, natuurlijk.
Hah, ik moest lachen :P

Ben toch benieuwd hoe de eerste bemande missies naar Mars gaan verlopen. Vanwege financiële en logistieke redenen denkt met aan een enkeltje Mars, dus zonder kans op terugkeer. Hoewel zoiets me technisch heel goed mogelijk lijkt (men zet nu ook een robotwagen met de massa van een Nissan Micra probleemloos op een andere planeet na ruim half miljard km reizen), lijkt de menselijke geest me toch een zwakke schakel in zo'n onderneming. Vrijwilligers zullen moeten accepteren dat ze voorgoed de aarde met alle zaken die hier vanzelfsprekend zijn (water, lucht, groen, samenleving, etc) zullen verlaten. En een luchtje scheppen op Mars is niet zo gezond, kijk maar naar Arnold Schwarzenegger toen ie dat deed aan 't einde van Total Recall (1990) ... !
pi_115321449
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 01:09 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
MSL Sol 3 Update (door NASAtelevision)
Wat ik nou raar vind is dat je op die foto's 2 van die 'brandplekken' ziet. Hadden ze dit verwacht? Want uit de animaties leek het alsof die raketten nooit de gronden zouden raken. Het lijkt nu net of dat ding net niet is neergestort en een paar meter boven de grond pas stabiel hing.. Of zit ik er helemaal naast?
pi_115322472
Allemaal mooie toekomstmuziek hierboven, maar de bittere realiteit is dat er al dertig jaar geen mens verder dan 440 kilometer van de aarde verwijderd is geweest. Er gaat zo nu en dan een astronaut of kosmonaut naar boven en eens in de zoveel jaar vertrekt er een robot naar de maan of Mars, maar zowel politici als de 'normale' burger kan het eigenlijk allemaal geen fuck schelen. Het enige waar het tegenwoordig nog om gaat is geld en hoe we zo goed mogelijk kunnen voorzien in onze materiële behoeften. Als een deeltjesversneller een grote ontdekking doet is de eerste vraag die wordt gesteld hoeveel van onze belastingcenten daar wel niet in zitten. We dromen niet meer. Wetenschap en technologie zouden een veel grotere plaats moeten krijgen in onze samenleving. Daarmee komen we vooruit en verhogen we onze levensstandaard, niet met dat eindeloze geneuzel over hypotheken en noem het maar op. Er is genoeg geld, want met 20% van wat de Olympische Spelen in Londen hebben gekost kunnen we een heel onderzoekslaboratorium op onze buurplaneet zetten, maar onze prioriteiten liggen al decennialang verkeerd. Noem me een idealist, maar waar is onze pioniersgeest in hemelsnaam gebleven? Verdomme zeg, ik kan me hier zo over opwinden.
pi_115327601
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 01:24 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Wat ik nou raar vind is dat je op die foto's 2 van die 'brandplekken' ziet. Hadden ze dit verwacht? Want uit de animaties leek het alsof die raketten nooit de gronden zouden raken. Het lijkt nu net of dat ding net niet is neergestort en een paar meter boven de grond pas stabiel hing.. Of zit ik er helemaal naast?
Ik weet niet precies welke foto je bedoelt, maar als je die satellietfoto's bedoelt: die donkere plekken zijn niet verbrand. Ik heb gehoord in één van de persconferenties dat de bovenlaag van het stof lichter is dan het stof eronder. Die plekken die je ziet is dus waar er stof verplaatst is.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_115327782
Deze al gepost? Zonsopgang op Mars

pi_115327812
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 02:03 schreef Hourglass het volgende:
maar zowel politici als de 'normale' burger kan het eigenlijk allemaal geen fuck schelen. Het enige waar het tegenwoordig nog om gaat is geld en hoe we zo goed mogelijk kunnen voorzien in onze materiële behoeften.
Dat was 40 jaar geleden ook zo alleen was er toen een 'wedloop' met het communistische Rusland die het maanlandingsproject een stuk versnelde.
Geloof me als er volgend jaar een groep astronauten naar Mars zou gaan zou er evenveel, zo niet meer, interesse en publiciteit voor zijn.
Alpha kenny one
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')