abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115182966

Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stlen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en sterke verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.

Vaste klasbakken:

Captain_Fabulous - jpjedi - Littlecreep - marcodej - Superher0 - Tommeke - ultra_ivo - FJD - Gripper - Oksel - Yankee - Pritt - ursel - dutch_cyclist / Wielracer - No-P - Jakkop - hetsjhokleek - rockin_the_lowland - Cyclinggirl - Freddeh - Blik - SuperWeber - actuele_vertrektijd - Narcotical - Kaasplankje - Sciter - nodisch18 - 1-2 - eentwee

Nuttige links:

Algemene infoFok! fietsers op de kaartWielersportinfoTeamwebs fietsagenda van de FOK!kers ToertochtenToertochten (komende week) in NLToertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling TourToertochten in FrankrijkToertochten in DldToertochten in Engeland Cyclo'sCyclo's (deze maand) in FrankrijkJedermannrenner in DldGranfondo's in ItaliëCyclo's in Spanje

[html-edit-me]<iframe height='454' width='300' frameborder='0' allowtransparency='true' scrolling='no' src='http://app.strava.com/clubs/fok-recreatieve-wielrenners/latest-rides/0dcfd2b549ee27475b4706ec4f3e1fba1d5ef7ff?show_rides=true'></iframe>[/html]

[html-edit-me]<iframe height='160' width='300' frameborder='0' allowtransparency='true' scrolling='no' src='http://app.strava.com/clubs/fok-recreatieve-wielrenners/latest-rides/0dcfd2b549ee27475b4706ec4f3e1fba1d5ef7ff?show_rides=false'></iframe>[/html]

De marmotte in 2013?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Fietsmeet Vreeswijk bij Gripper

Op zaterdag 11 of 25 augustus wil ik weer een Vreeswijk-meet doen. Een stukkie fietsen (110-120 km max) + daarna BBQ-en in de tuin.

Voor sfeerimpressie van vorig jaar zie: Fietsmeet vreeswijk 2011, zaterdag 9 juli
Discussies over de meet van 2012 kunnen we ook weer gewoon daar voorzetten.

en om je beschikbaarheid in te vullen:
http://www.doodle.com/bqpfgy6fhs7kcfdg

al aangemeld:
Gripper
Patroon
kaasplankje en zn 30 pseudoniemen
Blik (& blikchick + blikbaby)
Captain_fabulous

misschien:
Erik92
Oksel & Okselchick
everyone's a critic...
even you ! !
pi_115183777
quote:
zorgen dat ie helemaal ingedraait is. Met je hand kun je hem eigenlijk nooit overspannen... dus helemaal indraaien, kabel vastzetten en daarna uitdraaien net zoveel als nodig is om hem mooi te
Indraaien is naar rechts?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_115184367
jup.. maar je kunt het ook wel zien als het goed is..
everyone's a critic...
even you ! !
pi_115184581
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:08 schreef the_critic het volgende:
jup.. maar je kunt het ook wel zien als het goed is..
Oke dank. En hoe strak zet je de kabel bij vastzetten, zo strak mogelijk? Of juist niet omdat je hem nog spant met het uitdraaien?
pi_115184636
Ik kan nooit maar dan ook nooit onthouden welke kant ik op moet draaien als op- danwel afschakelen niet lekker loopt :')
pi_115185008
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:13 schreef eentwee het volgende:
Ik kan nooit maar dan ook nooit onthouden welke kant ik op moet draaien als op- danwel afschakelen niet lekker loopt :')
Recht achter de fiets zitten en kijken hoe de kooi onder het betreffende kransje staat.

Opschakelen en afschakelen moeten allebei de kanten op even snel gaan. Als opschakelen meer moeite kost, zit je ketting te veel naar rechts, en moet de kabel strakker (stelschroef achteraan linksom, tegen de klok in)

Als afschakelen meer moeite kost, zit je ketting te veel naar links, en moet de kabel losser (stelschroef achteraan rechtsom, met de klok mee)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_115185288
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:12 schreef Patroon het volgende:

[..]

Oke dank. En hoe strak zet je de kabel bij vastzetten, zo strak mogelijk? Of juist niet omdat je hem nog spant met het uitdraaien?
Met hand gewoon strak trekken en de rest opdraaien. Verder.. zoals Gripper zegt :) (check wel eerst even dat ook je schakelsysteem helemaal teruggeschakelt is.. wil nog wel eens vergeten worden)
everyone's a critic...
even you ! !
pi_115185560
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:20 schreef Gripper het volgende:

[..]

Recht achter de fiets zitten en kijken hoe de kooi onder het betreffende kransje staat.

Opschakelen en afschakelen moeten allebei de kanten op even snel gaan. Als opschakelen meer moeite kost, zit je ketting te veel naar rechts, en moet de kabel strakker (stelschroef achteraan linksom, tegen de klok in)

Als afschakelen meer moeite kost, zit je ketting te veel naar links, en moet de kabel losser (stelschroef achteraan rechtsom, met de klok mee)
Weet ik, nu nog een ezelsbruggetje zodat ik het niet morgen weer vergeten ben :') Gebruik ook vaak die kabelspanners bij het stuur (waslijnen ftw _O_) om onderweg te tweaken. Is regelmatig nodig na het wisselen van wielset.
pi_115185569
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:25 schreef the_critic het volgende:

[..]

Met hand gewoon strak trekken en de rest opdraaien. Verder.. zoals Gripper zegt :) (check wel eerst even dat ook je schakelsysteem helemaal teruggeschakelt is.. wil nog wel eens vergeten worden)
Even voor de duidelijkheid:
Opschakelen = naar lichtere versnelling?
Afschakelen = naar zwaardere versnelling?
Terug schakelen = naar zwaardere versnelling?
pi_115185798
Jup.. dat je zorgt dat je shifter ook helemaal teruggeklikt is (alsof je op zwaarste verzet rijd) als je de kabel monteert. Veelal logisch, maar soms vergeet je dat en kom je er halverwege afstellen achter dat er iets niet klopt en kun je opnieuw beginnen :)
everyone's a critic...
even you ! !
pi_115186093
Hartelijk dank. Ik ga vanavond bezig. Fijn om het straks zelf te kunnen. Hoe vaak ik niet de dag voor de koers nog stond te stressen bij de FM :P
pi_115186720
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:30 schreef Patroon het volgende:

[..]

Even voor de duidelijkheid:
Opschakelen = naar lichtere versnelling?
Afschakelen = naar zwaardere versnelling?
Terug schakelen = naar zwaardere versnelling?
Ik hou altijd die eerste 2 aan. OK, bij je voorderailleur is opschakelen naar een zwaardere versnelling, maar daaraan hoef je toch minder in te stellen dan aan je achterderrie.

Anders gezegd: alles waarvoor je de kabel moet aanspannen is opschakelen, alles wat de springveer doet is afschakelen.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_115186939
Dit is deel 171 he, had gehoopt dat iemand het was opgevallen dat die vorige helemaal verkeerd ging...
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_115187083
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:00 schreef ThePlaneteer het volgende:
Dit is deel 171 he, had gehoopt dat iemand het was opgevallen dat die vorige helemaal verkeerd ging...
Zal het aanpassen.
sig verwijderd door FA
pi_115187183
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:54 schreef Gripper het volgende:

[..]

Ik hou altijd die eerste 2 aan. OK, bij je voorderailleur is opschakelen naar een zwaardere versnelling, maar daaraan hoef je toch minder in te stellen dan aan je achterderrie.

Anders gezegd: alles waarvoor je de kabel moet aanspannen is opschakelen, alles wat de springveer doet is afschakelen.
Bij de voorder. Loopt hij aan als ik op grote blad heb en achter zwaarste. Ik kan hem met de hendel wel verder doen maar hij gaat steeds stukje terug.
pi_115187192
Moet toch een compliment maken richting de mensen van de fietsbordjes; normaal ben ik niet heel positief maar heb vandaag Amsterdam-Muiden-Almere-Nijkerk-Amersfoort-Amsterdam gefietst, 115km. Nu ken ik het stukje tot Nijkerk redelijk, maar daar waren de bordjes onberispelijk. De route Amersfoort-Amsterdam ging links en rechts, dwars door plaatsen als Soest en Baarn e.d. maar elke keer weer waren de bordjes perfect te zien, op de juiste plek, in de juiste richting. Heb het wel eens anders gezien!
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_115187331
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:05 schreef JohnDDD het volgende:
Moet toch een compliment maken richting de mensen van de fietsbordjes; normaal ben ik niet heel positief maar heb vandaag Amsterdam-Muiden-Almere-Nijkerk-Amersfoort-Amsterdam gefietst, 115km. Nu ken ik het stukje tot Nijkerk redelijk, maar daar waren de bordjes onberispelijk. De route Amersfoort-Amsterdam ging links en rechts, dwars door plaatsen als Soest en Baarn e.d. maar elke keer weer waren de bordjes perfect te zien, op de juiste plek, in de juiste richting. Heb het wel eens anders gezien!
Waarom geen knooppuntenroute gemaakt? Werkt beter, ok deze keer ging blijkbaar goed ;), dan de standaard borden. Bovendien vaak ook een mooiere route.
pi_115187439
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:09 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Waarom geen knooppuntenroute gemaakt? Werkt beter, ok deze keer ging blijkbaar goed ;), dan de standaard borden. Bovendien vaak ook een mooiere route.
Amsterdam stond gelukkig al op 47km afstand aangegeven; moet zeggen dat de route erg mooi was; Soest, Baarn, Laren, Muiden. :) Groen en mooi. Bovendien was ik net natgeregend na een hoosbui, leek me wel verstandig om terug te gaan.
  maandag 6 augustus 2012 @ 18:29:28 #19
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115197478
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:13 schreef eentwee het volgende:
Als je derrie niet goed opschakelt moet ie strakker, als ie niet goed afschakelt moet ie losser.
De derriestelschroef linksom draaien: de buitenkabel wordt langer(binnenkabel strakker)
De derriestelschroef rechtsom draaien: de buitenkabel wordt korter(binnenkabel losser)

Opschakelen = naar een groter tandwiel
Afschakelen = naar een kleiner tandwiel

[ Bericht 5% gewijzigd door kaasplankje op 06-08-2012 19:01:08 ]
pi_115205788
Vroeg me af of mensen hier tips hebben mbt eten tijdens het fietsen. Vandaag 115km gedaan, in totaal 2 broodjes met kaas, een snellejelle (ontbijtkoek) en 3 fruitrepen gegeten...
Merk dat de broodjes een beetje teveel waren (kwam daarna niet meer vooruit), probleem is dat ik ook vooral niet teveel zoete troep wil eten. één van de grote nadelen van het fietsen voor mij is toch wel het eten, het vele eten en het zoete, en als ik dan ook nog zoete drankjes drink krijg ik al snel een vieze smaak in mijn mond en een naar gevoel in mijn maag.

maar ja alleen gelletjes ofzo is toch ook niet goed?
  maandag 6 augustus 2012 @ 21:07:34 #21
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115205854
krentebol? stroopwafel?
  maandag 6 augustus 2012 @ 21:08:48 #22
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115205932
Een pannenkoek is ook lekker, in alufolie of huishoudfolie. Je krijgt er wel een beetje kleefjatten van.

Ik houd niet van dat astronautenvoer, dat eet ik eigenlijk alleen met koersen oid, nooit tijdens trainen. Als je al zoete dingen meenemt qua eten, is dat wellicht genoeg en hoef je niet ook sportdrank mee te nemen, maar gewoon water.
  maandag 6 augustus 2012 @ 21:12:14 #23
545 dop
:copyright: dop
pi_115206137
cakejes, sultana, liga.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  maandag 6 augustus 2012 @ 21:14:22 #24
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115206274
Ja, kleine cupcakes met rozijnen.
  maandag 6 augustus 2012 @ 21:16:45 #25
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115206437
Tijdens trainingen mag je jezelf best een beetje uithongeren vind ik, lees iets te weinig eten meenemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')