Uiteindelijk is het allemaal politiek.quote:Op maandag 6 augustus 2012 00:02 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik heb dergelijke verhalen ook vernomen. Schijnbaar is er steeds minder ruimte voor autonome beoordelingen en behandelprotocollen en moet meer en meer verantwoord worden tot in de kleinste details.
Dit werkt zo van chirurg tot aan apotheker-assistentes schijnbaar. Deels heeft dit te maken met zorgverzekeraars die sturen of druk uitoefenen op bepaalde behandelvormen, medicijnen of hulpmiddelen.
Ik heb gehoord van een apothekersassistente dat ze mensen weleens merk X moet aanbieden van de verzekeraar, terwijl ze eigenlijk weet dat merk Y beter past bij de situatie van patiënt. Maar uit kostenoverwegingen heeft de betreffende zorgverzekeraar besloten om vaste contracten af te sluiten met 1 fabrikant, van in dit geval incontinentiemateriaal. Met deze manier van werken, inclusief de maximale dagvergoedingen krijgen we straks te maken.
Maar dat heeft eerlijk gezegd nog weinig met zorgverlening te maken.
Is dat relevant? Het gaat toch niet over mij maar over de kosten in de zorg, de winstmaximalisatie en wat we kunnen doen om de kosten te beperken. Informatie over boekhoudregels, R&D kosten doorbelasten, prijsbepaling van geproduceerde goederen, waardebepaling van activa als patenten is toch algemeen beschikbaar? Informatie over de prijzen van medicijnen zijn ook beschikbaar en zelfs de leveranciers geven openheid over hoe de prijs tot stand komt al is die informatie enigzins gekleurd omdat ontwikkelkosten voor hun een erg belangrijk argument zijn om de hoge prijzen te rechtvaardigen. Informatie over omzet, winst en R&D kosten staan in de jaarverslagen en daaruit blijkt echt wel wat de branche uitgeeft aan R&D en hoeveel procent van de omzet dat dus is. Als je dan ook nog eens, zoals ik, constant te maken hebt met de prijs van medicijnen, de ontwikkeling van medicijnen/zorg en je hebt een gezonde nieuwsgierigheid dan lees je automatisch wel veel stukken over het onderwerp en volg je het nieuws.quote:Op zondag 5 augustus 2012 21:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Op basis waarvan denk jij het eigenlijk zo goed te weten?
Ik vind dat relevant. Kijk, jij zit mij de les te lezen over hoe het er in bedrijven aan toe gaat. Nou heb ik zelf meerdere ondernemingen en heb ik ruime ervaring met adviseren van besturen van ondernemingen waaronder aardig wat beursgenoteerde ondernemingen.quote:
Maar ik heb je nu al meermaals uitgelegd dat je de opbrengsten van een medicijn wat nu op de markt is niet moet vergelijken met de uitgaven voor R&D nu, omdat die nu eenmaal geen donder met elkaar te maken hebben.quote:Het gaat toch niet over mij maar over de kosten in de zorg, de winstmaximalisatie en wat we kunnen doen om de kosten te beperken. Informatie over boekhoudregels, R&D kosten doorbelasten, prijsbepaling van geproduceerde goederen, waardebepaling van activa als patenten is toch algemeen beschikbaar? Informatie over de prijzen van medicijnen zijn ook beschikbaar en zelfs de leveranciers geven openheid over hoe de prijs tot stand komt al is die informatie enigzins gekleurd omdat ontwikkelkosten voor hun een erg belangrijk argument zijn om de hoge prijzen te rechtvaardigen. Informatie over omzet, winst en R&D kosten staan in de jaarverslagen en daaruit blijkt echt wel wat de branche uitgeeft aan R&D en hoeveel procent van de omzet dat dus is.
Dan ben ik gewoon benieuwd op welke manier. Dan vermoed ik als patiënt en heb je wellicht een middel nodig wat een hoop geld kost en op de een of andere manier vind jij dan dat dat middel goedkoper zal moeten en heb je de stellige overtuiging dat dat ook niet meer dan normaal is... alleen is dan wel de vraag of dat ook klopt. Je zal best websites vinden waar mensen met stelligheid beweren dat de ontwikkeling van medicijnen maar een fractie kost van wat wordt geclaimd. Ik ken die stellingen wel. Ze zijn aantoonbaar onzin, maar onzin wordt er nu eenmaal veel verkocht op het internet. Maar vanuit jouw 'belang' is het wellicht iets wat je graag wenst te geloven.quote:Als je dan ook nog eens, zoals ik, constant te maken hebt met de prijs van medicijnen, de ontwikkeling van medicijnen/zorg en je hebt een gezonde nieuwsgierigheid dan lees je automatisch wel veel stukken over het onderwerp en volg je het nieuws.
Als eerste zit ik jou niet de les te leren, we zijn het niet eens. Daar hoort bij dat jij jouw argumenten moet geven en ik geef de mijne.quote:Op maandag 6 augustus 2012 11:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik vind dat relevant. Kijk, jij zit mij de les te lezen over hoe het er in bedrijven aan toe gaat. Nou heb ik zelf meerdere ondernemingen en heb ik ruime ervaring met adviseren van besturen van ondernemingen waaronder aardig wat beursgenoteerde ondernemingen.
Misschien ben jij wel hoogleraar en een guru op dit gebied en dan zou ik mijzelf nog eens achter de oren moeten krabben, maar ik verwacht eerder dat jij van toeten noch blazen weet en dan lijkt mij dat je misschien beter een minder grote broek aan kan trekken, want vanaf hier bezien is die broek afgezakt tot op de enkels...
[..]
Maar ik heb je nu al meermaals uitgelegd dat je de opbrengsten van een medicijn wat nu op de markt is niet moet vergelijken met de uitgaven voor R&D nu, omdat die nu eenmaal geen donder met elkaar te maken hebben.
Dat is toch logisch? Jij berekent de kostprijs van een product toch ook niet op basis van de grondstofprijs op het moment van verkopen, maar op het moment van productie (dan wel inkoop, afhankelijk van het waarderingsstelsel)? En je snapt toch hoop ik wel waarom?
[..]
Dan ben ik gewoon benieuwd op welke manier. Dan vermoed ik als patiënt en heb je wellicht een middel nodig wat een hoop geld kost en op de een of andere manier vind jij dan dat dat middel goedkoper zal moeten en heb je de stellige overtuiging dat dat ook niet meer dan normaal is... alleen is dan wel de vraag of dat ook klopt. Je zal best websites vinden waar mensen met stelligheid beweren dat de ontwikkeling van medicijnen maar een fractie kost van wat wordt geclaimd. Ik ken die stellingen wel. Ze zijn aantoonbaar onzin, maar onzin wordt er nu eenmaal veel verkocht op het internet. Maar vanuit jouw 'belang' is het wellicht iets wat je graag wenst te geloven.
Blijft staan dat ik vrij logisch redenerend kan uitleggen waarom kosten voor R&D nu helemaal niets zeggen over het aandeel kosten R&D in medicijnen die nu verkocht worden en dat ik net zo logisch redenerend kan uitleggen dat overheden en verzekeraars helemaal niet de sukkels zijn waar jij ze voor houdt.
Kortom: als je jezelf weer eens zou openstellen voor een mening die ingaat tegen jouw kennelijke stellige overtuiging zul je moeten accepteren dat hetgeen jij gelezen hebt en thans gelooft misschien toch wel eens wat anders kan liggen.
En daarom ben ik zo geïnteresseerd. Ik wil weten waarom mijn bijzonder redelijke argumentatie geen vat krijgt op jou. Je lijkt mij in dezen verblind.
Nou dank je dat is dan in elk geval vastgesteld.quote:Op maandag 6 augustus 2012 12:04 schreef Ryon het volgende:
Ja, maar dat is toch ook logisch? Alle producten ontlenen hun waarde aan de marktwaarde, niet aan de productiekosten. Dat is bij medicijnen niet anders. Een medicijn dat niet werkt en niet getest is, is waardeloos ondanks de 100 miljoen ontwikkelingskosten. Een medicijn dat wel werkt en alle testen heeft doorstaan kan, ondanks de 100 miljoen ontwikkelingskosten, X aantal euro waard zijn op basis van wat de concurrenten aanbieden.
Alleen speelt bij medicijnen mee dat de marktprijs (van werkende medicijnen) mede beïnvloed wordt door de hoge ontwikkelingskosten. Sommige medicijnen die werkzaam zijn, kunnen niet goedkoper op de markt gebracht worden dan prijs X omdat het anders niet rendabel is om dit medicijn te ontwikkelen, te produceren of te distribueren.
Soms is een medicijn gewoon een hit (vanwege het ontbreken van bepaalde bijwerkingen die concurrerende medicatie wel heeft, terwijl het fundamenteel onderzoek achter de medicatie al 10 jaar geleden gedaan was). In dat geval kan het best zijn dat dit medicijn voor de hoofdprijs verkocht wordt in markten waar mensen wonen die dat ook kunnen betalen. Dat is normale bedrijfsvoering.
Ik vind dat je in jouw bewoordingen kiest voor een benadering die ik zou willen omschrijven als de les willen lezen. Wellicht onbedoeld.quote:Op maandag 6 augustus 2012 11:33 schreef Wespensteek het volgende:
Als eerste zit ik jou niet de les te leren, we zijn het niet eens. Daar hoort bij dat jij jouw argumenten moet geven en ik geef de mijne.
Goed. En dat heeft een reden. Die is simpel: als ik aan een project begin maak ik een raming van de kosten van zeg 1.000 voor de eerste fase van ontwikkeling en nog eens 500 voor het eindontwikkelen (dus ik weet na 1.000 of ik wat heb en ik heb nog 500 of het op de markt kan komen. Gedurende het project wordt immers pas duidelijk of het ergens toe gaat leiden. Dat kan leiden tot een patent, het kan tzt zelfs leiden tot een medicijn wat verkocht mag worden.quote:Toch is het mijn mening dat dit bij zaken als patenten/octrooien heel anders werkt. Als eerste moet je wel degelijk de research kosten jaarlijks nemen in de boekhouding. Als daadwerkelijk sprake is van een te waarderen immateriale activa (patent) geldt een nieuw situatie waarbij je op basis van fair value de waarde moet opnemen en gelijktijdig profiteer je dan in veel landen van een verlaagd tarief (in nederland de innovatiebox) in de vennootschapsbelasting. Die waarde is dus niet de waarde van de kosten die zijn gemaakt maar de waarde die wordt betaald door de "markt".
"In de Richtlijnen voor de jaarverslaggeving hanteert
de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ), in navolging
van de International Accounting Standards Board
(IASB), de volgende omschrijving van het begrip reële
waarde (‘fair value’):
‘Onder reële waarde (fair value) wordt verstaan het
bedrag waarvoor een actief kan worden verhandeld of
een verplichting kan worden afgewikkeld tussen ter
zake goed geïnformeerde, tot een transactie bereid
zijnde partijen, die onafhankelijk zijn.’ (RJ 120.204)"
http://www.mab-online.nl/pdf/261/371_378.pdf
Een gepatenteerd medicijn dat de fase 3 tests heeft doorlopen vertegenwoordigd een veel hogere reeele waarde dan de R&D kosten.
Al vind ik het persoonlijk nauwelijks de moeite waard wil ik dan toch even terug naar:quote:Op maandag 6 augustus 2012 13:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik vind dat je in jouw bewoordingen kiest voor een benadering die ik zou willen omschrijven als de les willen lezen. Wellicht onbedoeld.
[..]
enquote:Op zondag 5 augustus 2012 19:32 schreef DS4 het volgende:
Nou heb ik het je uitgelegd in het andere draadje, waarbij op het eind nog iemand het je uit kwam leggen, maar het is kennelijk aan dovemansoren gericht...
Dat je het niet begrijpt is tot daar aan toe, maar er geen drol van snappen en toch zo overtuigd blijven van je eigen gelijk is gewoon dom.
Eigenlijk is dit volgens mij de eerste reactie die ik schrijf omdat ik je nu wel een lesje wil leren, hier spreek ik je namelijk aan op jouw gedrag in deze discussie want jij hebt geregeld uitlatingen gedaan die over mij gaan en die niets te maken hebben met het onderwerp.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 18:49 schreef DS4 het volgende:
Sorry, maar je geeft met name blijk van geen enkel inzicht in de materie. Helemaal prima, maar denk ajb niet dat jij de gezondheidszorg veel goedkoper kan maken, terwijl bij de overheid veel topambtenaren daar niet uitkomen.
Maar ik erger mij dan ook enorm aan de stelligheid waarmee je overduidelijke onzin plaatst.quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:54 schreef Wespensteek het volgende:
Eigenlijk is dit volgens mij de eerste reactie die ik schrijf omdat ik je nu wel een lesje wil leren, hier spreek ik je namelijk aan op jouw gedrag in deze discussie want jij hebt geregeld uitlatingen gedaan die over mij gaan en die niets te maken hebben met het onderwerp.
ik kan niet helpen dat jullie ongelijk hebben.quote:Als jij mij de citaten geeft waar ik jouw persoonlijk heb beticht van bepaalde dingen dan hoor ik dat graag want jouw beschuldigingen zijn nu alleen beweringen zonder onderbouwing. Daar kan ik niet zoveel mee omdat ik niet weet of jij mijn woorden anders uitlegd dan ik bedoeld heb of dat ik inderdaad in het vuur van de discussie verkeerde dingen heb geschreven.
Kom nou toch zeg, Ik schreef dat in een heel concreet geval waarin iemand boekhoudregels aanhaalde die onjuist waren, ik heb dat aangegeven met verwijzing naar de juiste IFRS regels en vervolgens ging jij je beroepen op die reactie. Als jij mij vervolgens eigenwijsheid gaat verwijten omdat ik juliie fout in dat opzicht niet voor waar wil aannemen, tja dan schrijf ik inderdaad dat ik niet kan helpen dat jullie ongelijk hebben. Opmerkelijk dat jij in dat opzicht ook nu weer mij verwijt van toeten noch blazen te weten, een reactie eerder bevestig je een gedetaillerder uitleg van mij over dezelfde regels met de tekst dat dat een reden heeft.quote:Op maandag 6 augustus 2012 15:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar ik erger mij dan ook enorm aan de stelligheid waarmee je overduidelijke onzin plaatst.
En voor de goede orde: ik heb de kwalificatie om jou de les te lezen. Op zich heb ik daar geen probleem mee. Als ik iets doms roep en ik wordt terechtgewezen ga ik mijzelf even een potje schamen. Waar ik wel een probleem mee heb is als mensen volstrekt onzinnig net gaan doen alsof ze het allemaal wel heel goed weten.
Zo snap je meteen waar mijn toonzetting vandaan komt.
[..]
ik kan niet helpen dat jullie ongelijk hebben.
Zoiets van iemand die zo overduidelijk van toeten noch blazen weet... dat werkt bij mij als een rode lap op een stier.
Ik kan mij niet heugen dat ik mij op boekhoudregels van een ander heb beroepen, omdat ik alleen die van jou gelezen heb...quote:Op maandag 6 augustus 2012 15:08 schreef Wespensteek het volgende:
Kom nou toch zeg, Ik schreef dat in een heel concreet geval waarin iemand boekhoudregels aanhaalde die onjuist waren, ik heb dat aangegeven met verwijzing naar de juiste IFRS regels en vervolgens ging jij je beroepen op die reactie.
Ik heb echt een WTF momentje nu...quote:Als jij mij vervolgens eigenwijsheid gaat verwijten omdat ik juliie fout in dat opzicht niet voor waar wil aannemen, tja dan schrijf ik inderdaad dat ik niet kan helpen dat jullie ongelijk hebben. Opmerkelijk dat jij in dat opzicht ook nu weer mij verwijt van toeten noch blazen te weten, een reactie eerder bevestig je een gedetaillerder uitleg van mij over dezelfde regels met de tekst dat dat een reden heeft.
Toch is het heel eenvoudig je schreef: "waarbij op het eind nog iemand het je uit kwam leggen, " Die ander die het uit kwam leggen gebruikte in zijn uitleg verkeerde boekhoudregels. Als jij dan schrijft dat die persoon "het" ook uitlegt dan sluit je je toch echt aan bij die fout in mijn ogen of in elk geval veroorzaak je dan verwarring want wordt er uitgelegd als het inhoudelijk onjuist is.quote:Op maandag 6 augustus 2012 16:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik kan mij niet heugen dat ik mij op boekhoudregels van een ander heb beroepen, omdat ik alleen die van jou gelezen heb...
[..]
Ik heb echt een WTF momentje nu...![]()
Misschien moet je niet teveel in willen vullen. Ik heb het met jou niet over boekhoudregels gehad, maar over welke kosten je aan een project toe moet rekenen en hoe dat vanuit een investeringsgedachte werkt. Daar staan boekhoudregels gewoon los van. Ik bezie het gewoon vanuit de ondernemer. Niet de boekhouder. Dat is gewoon een dure rekenmachine.
Ik zie hem naar precies 0 boekhoudregels verwijzen. Het enige wat hij in een BIJZIN doet is zeggen dat als je het anders doet je wellicht boekhoudregels schendt. Overigens was hetgeen waar hij toen naar verwees m.i. niet de kern.quote:Op maandag 6 augustus 2012 16:51 schreef Wespensteek het volgende:
Toch is het heel eenvoudig je schreef: "waarbij op het eind nog iemand het je uit kwam leggen, " Die ander die het uit kwam leggen gebruikte in zijn uitleg verkeerde boekhoudregels.
Ja, ik concludeerde al dat jij je niet open wil stellen voor een andere mening.quote:Als jij dan schrijft dat die persoon "het" ook uitlegt dan sluit je je toch echt aan bij die fout in mijn ogen of in elk geval veroorzaak je dan verwarring want wordt er uitgelegd als het inhoudelijk onjuist is.
Maar goed ik sluit deze discusie af, het is toch al vreemd dat je je beroept op een reactie die ik schreef nadat jij de eerdere reacties had geschreven als verklaring voor jouw eerdere reacties. Ik heb de teksten nagelezen en zie in mijn reacties noch in de antwoorden iets dat aangeeft dat mijn teksten onjuist zijn. Als jij dan vindt dat daaruit blijkt dat ik er geen verstand van hebt dan is dat opnieuw jammer maar ik zie het niet als mijn probleem.
En het grappige is dat zijn verhaal omtrent patenten de medicijnen in principe duurder (kunnen) maken indien het patent te optimistisch in de boeken komt te staan. Een patent heeft immers een beperkte looptijd en wordt gedurende de looptijd van dit patent wordt het patent dus automatisch minder waard. Als je dan een patent voor meer waarde in de boeken zet dan de R&D kosten, moet je logischerwijs meer per jaar amortiseren.quote:Op maandag 6 augustus 2012 17:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik zie hem naar precies 0 boekhoudregels verwijzen. Het enige wat hij in een BIJZIN doet is zeggen dat als je het anders doet je wellicht boekhoudregels schendt. Overigens was hetgeen waar hij toen naar verwees m.i. niet de kern.
Dat is een hele lastige. Je kan wel door blijven gaan met efficiëntie eisen, maar dat druk met name op het personeel die het werk moet doen. De "handjes" zegmaar.quote:Op maandag 6 augustus 2012 18:33 schreef Tomatenboer het volgende:
Maar waar zou volgens jullie dan nog wel veel winst te behalen zijn?
In mijn geval ging het niet over behandelingen, maar om het stellen van een diagnose.quote:Op maandag 6 augustus 2012 19:11 schreef Xa1pt het volgende:
Aan welke behandelingen moet ik dan zoal denken?
De regels stellen ook niet voor niets regels over het waarderen van de activa als ook het afschrijven ervan, zeker bij de beperkte looptijd.quote:Op maandag 6 augustus 2012 18:25 schreef justanick het volgende:
[..]
En het grappige is dat zijn verhaal omtrent patenten de medicijnen in principe duurder (kunnen) maken indien het patent te optimistisch in de boeken komt te staan. Een patent heeft immers een beperkte looptijd en wordt gedurende de looptijd van dit patent wordt het patent dus automatisch minder waard. Als je dan een patent voor meer waarde in de boeken zet dan de R&D kosten, moet je logischerwijs meer per jaar amortiseren.
Waarbij vermeldt moet worden dat het amortiseren van een patent de facto neer komt op het amortiseren van je R&D-kosten (totaal), want de waarde van het patent heeft uiteraard een grote samenhang met de waarde van de R&D-kosten.
Waar het uiteraard om gaat - en dat is ook de reden dat ik het in een bijzin aanhaalde - is dat je dit soort kosten uiteindelijk moet amortiseren. Dat kun je in 1 keer proberen te doen maar daar kom je niet mee weg; een ander amortisatieschema is noodzakelijk. Die kosten moet je uiteindelijk verwerken in de prijs van het medicijn, waarmee er dus een link zit tussen de ontwikkelkosten van een medicijn en de prijs die de zorgverzekeraars cq afnemers er voor betalen.
Het is overigens tekenend dat Wespensteek dit aanhaalt; hij/zij is op details gericht omdat hij/zij de essentie van het verhaal (het grote plaatje) absoluut niet begrijpt.
De waarde van het patent hangt samen met de NPV van de cash flows die je er uit kunt verwachten. Op het moment dat die te verwachten kasstromen voordat het medicijn wordt ontwikkeld lager liggen dan de te verwachten kosten (inclusief ontwikkelkosten), zal het medicijn niet worden ontwikkeld. Gezien het risico van het starten van de procedure om een medicijn te ontwikkelen wordt er met een hoge IRR gerekend (wat dus betekent dat veel projecten ook afvallen).quote:Op maandag 6 augustus 2012 19:38 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De regels stellen ook niet voor niets regels over het waarderen van de activa als ook het afschrijven ervan, zeker bij de beperkte looptijd.
"Waarbij vermeldt moet worden dat het amortiseren van een patent de facto neer komt op het amortiseren van je R&D-kosten (totaal), want de waarde van het patent heeft uiteraard een grote samenhang met de waarde van de R&D-kosten."
Dat is een leuke bewering maar aangezien de IFRS regels stellen dat je op basis van reële waarde moet werken vraag ik je dan maar even uit te leggen hoe de reële waarde van een patent grote samenhang heeft met de R&D kosten. Als ik een patent heb verkregen met 1.000.000 aan kosten en een deskundige marktpartij wil dat voor 10.000.000 overnemen is de reële waarde toch 10.000.000?
Kleine chirurgische ingrepen. B.v. moedervlek wegsnijden. Ik noem maar wat.quote:Op maandag 6 augustus 2012 19:11 schreef Xa1pt het volgende:
Aan welke behandelingen moet ik dan zoal denken?
Wat is dan het grote voordeel als de basisverzekering weer bij de overheid wordt ondergebracht?quote:Op maandag 6 augustus 2012 18:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is een hele lastige. Je kan wel door blijven gaan met efficiëntie eisen, maar dat druk met name op het personeel die het werk moet doen. De "handjes" zegmaar.
Ik zou derhalve juist minder daarop gaan zitten. Minder papierwerk.
Wat ook zo mooi is: er zijn huisartsen die behandelingen zijn gaan doen die meestal in het ziekenhuis gedaan worden. Dat doen ze omdat het relatief veel geld oplevert. Maar ze krijgen er nog steeds veel minder voor dan het ziekenhuis... en verhip... krijgen ze daarvoor op hun donder! Het lijkt mij dat je zoiets juist moet bevorderen. Willen huisartsen bepaalde zaken die ze kunnen (je moet wel kunde hebben natuurlijk) voor minder geld gaan doen dan ziekenhuizen... doen!
Maar de grootste besparing lijkt mij te behalen door de basisverzekering weer bij de overheid onder te brengen. Gewoon iedereen betalen aan de overheid. Geld schuiven is zo lastig niet. En het werk laat je dan doen door ambtenaren die je elders kwijt wil.
Zitten wel wat haken en ogen aan natuurlijk... je kan dit niet zomaar doen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |