Dat kan zijn, maar dan moet dat wat beter omschreven worden, types als Holleeder en Zwolsman hebben ook bakken met geld, en wellicht zelfs nog hard voor gewerkt, maar niet op een manier die een moraal hoogstandje kan worden genoemd.quote:Op zondag 5 augustus 2012 15:03 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik denk dat er een andere moraal wordt bedoelt.
Rsfxrs bedoelt waarschijnlijk de moraal om hard te werken, of tenminste iets te willen bereiken, terwijl Life2.0 bedoelt dat moraal bij winstgevende organisaties van ondergeschikt belang is ten einde zoveel mogelijk winst te maken.
In dit geval is denken aan de noden van de patiënten die getroffen worden ook een vorm van moraal, en duidelijk van ondergeschikt belang bij de zorgverzekeraars.
Ik denk dat de ene partij het over "moraal" heeft, en de andere partij het over "moreel" en dat beide zelfs nog verkeerd geïnterpreteerd worden ookquote:Op zondag 5 augustus 2012 15:03 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik denk dat er een andere moraal wordt bedoelt.
Rsfxrs bedoelt waarschijnlijk de moraal om hard te werken, of tenminste iets te willen bereiken, terwijl Life2.0 bedoelt dat moraal bij winstgevende organisaties van ondergeschikt belang is ten einde zoveel mogelijk winst te maken.
In dit geval is denken aan de noden van de patiënten die getroffen worden ook een vorm van moraal, en duidelijk van ondergeschikt belang bij de zorgverzekeraars.
Het is in mijn ogen volledig de schuld van de gekozen systemen. Van bedrijven verwachten we dat ze winst maken, nu gaan we bedrijven ineens verwijten dat ze dat doen. De discussie moet gaan over het punt of we gaan voor winst of voor maatschappelijk belang en of een combinatie van deze tegengestelde belangen in één markt eigenlijk wel mogelijk is. Volgens mij kun je alleen goede marktwerking krijgen als de consument zelf de kosten maakt van de afgenomen zorg anders krijg je nooit een systeem waarbij iedereen op de kosten let, ik denk alleen dat de zorg dan op een maatschappelijk onaanvaardbaar laag niveau komt te liggen.quote:Op zondag 5 augustus 2012 15:08 schreef Bastoenie het volgende:
Het zijn niet alleen de zorgverzekeraars en de overheid waar dit aan te wijten is. Maar ook de maatschappij zelf.
De mensen zijn zorgconsumenten waardoor de kosten jaarlijks op 75 miljard liggen, ter vergelijking China geeft hetzelfde bedrag uit met tig meer inwoners. Op zich een scheve vergelijking, maar dit geeft wel aan waar in Nederland de aandacht ligt.
Als ik zie wat er allemaal in het ziekenhuis gebeurt en wat er allemaal voor onzinnige consulten op de huisartsenposten binnenkomen kan ik wel begrijpen waarom de zorgkosten de pan uit rijzen.
Mensen nemen zelf veel minder verantwoording dan vroeger en eisen allerlei onderzoeken. Heel kort door de bocht gezegd.
Het is jammer dat chronisch zieken daar ook de dupe van worden, maar er zal toch ergens wel op bezuinigd moeten worden. En ik ben van mening dat er nog veel meer punten van aandacht zijn, waarbij ook ethische discussies gevoerd zullen worden omtrent zorg en kosten die daaruit voortkomen.
Geloof zelfs dat als het zich zo doorzet dat in 2030 je de helft van je brutoloon kwijt bent aan zorgkosten. Dat moet je ook niet willen toch?
Ja, als je in die omgeving vertoeft dan zou die perceptie kunnen ontstaan.quote:Op zondag 5 augustus 2012 15:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat niet automatisch betekent dat iemand die zelf bakken met geld heeft dat geld op fatsoenlijke wijze verdiend heeft en een hogere moraal heeft dan iemand die (om wat voor reden dan ook) een bijstandsuitkering heeft.
Ik ken mensen in de bijstand die fatsoenlijker zijn dan mensen met een Porsche Panamera....
Natuurlijk rijzen de zorgkosten de pan uit, en moet daar een rem op komen om de zorg betaalbaar te houden.quote:Op zondag 5 augustus 2012 15:08 schreef Bastoenie het volgende:
Het zijn niet alleen de zorgverzekeraars en de overheid waar dit aan te wijten is. Maar ook de maatschappij zelf.
De mensen zijn zorgconsumenten waardoor de kosten jaarlijks op 75 miljard liggen, ter vergelijking China geeft hetzelfde bedrag uit met tig meer inwoners. Op zich een scheve vergelijking, maar dit geeft wel aan waar in Nederland de aandacht ligt.
Als ik zie wat er allemaal in het ziekenhuis gebeurt en wat er allemaal voor onzinnige consulten op de huisartsenposten binnenkomen kan ik wel begrijpen waarom de zorgkosten de pan uit rijzen.
Mensen nemen zelf veel minder verantwoording dan vroeger en eisen allerlei onderzoeken. Heel kort door de bocht gezegd.
Het is jammer dat chronisch zieken daar ook de dupe van worden, maar er zal toch ergens wel op bezuinigd moeten worden. En ik ben van mening dat er nog veel meer punten van aandacht zijn, waarbij ook ethische discussies gevoerd zullen worden omtrent zorg en kosten die daaruit voortkomen.
Geloof zelfs dat als het zich zo doorzet dat in 2030 je de helft van je brutoloon kwijt bent aan zorgkosten. Dat moet je ook niet willen toch?
Ach natuurlijk, daar ligt het aan, beetje jammer voor je dat mijn omgeving gemiddeld ongeveer 3 keer modaal verdient en daar belasting over betaalt.quote:Op zondag 5 augustus 2012 15:20 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Ja, als je in die omgeving vertoeft dan zou die perceptie kunnen ontstaan.
En dat moeten arbeiders ook vooral blijven doen want anders krijgen we hier ook Griekse toestanden.quote:Op zondag 5 augustus 2012 15:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ach natuurlijk, daar ligt het aan, beetje jammer voor je dat mijn omgeving gemiddeld ongeveer 3 keer modaal verdient en daar belasting over betaalt.
Leuk voor je, maar wat heeft de moraal van de rijkere medemens met deze discussie te maken?quote:Op zondag 5 augustus 2012 15:38 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
En dat moeten arbeiders ook vooral blijven doen want anders krijgen we hier ook Griekse toestanden.
Ze toont iig aan niet over veel fatsoen te beschikken, ongeacht de grootte van haar vermogen.quote:Op zondag 5 augustus 2012 15:39 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Leuk voor je, maar wat heeft de moraal van de rijkere medemens met deze discussie te maken?
Weet ik veel, ik kwam daar toch niet mee?quote:Op zondag 5 augustus 2012 15:39 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Leuk voor je, maar wat heeft de moraal van de rijkere medemens met deze discussie te maken?
Jawel, jij ging in op de stelling dat geld verdienen en moraal niet samengaan. In deze context werd duidelijk wat anders bedoelt dan de stelling waar jij mee aan kwam zetten.quote:Op zondag 5 augustus 2012 15:40 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Weet ik veel, ik kwam daar toch niet mee?
Een grotten afdaling kan net zo interessant zijn als een bergbeklimming, hoor.quote:Op zondag 5 augustus 2012 15:52 schreef Tayu het volgende:
[..]
Gaan we nu echt naar dit niveau afdalen?
Die tijd ligt al weer ver achter ons (hoewel misschien niet voor iedereen).quote:Op zondag 5 augustus 2012 16:00 schreef Specularium het volgende:
Jezus mensen, dit ging toch over luiers?
Zo kun je het ook noemen ja.quote:Op zondag 5 augustus 2012 16:00 schreef Specularium het volgende:
Jezus mensen, dit ging toch over luiers?
Kindje, kindje, kindje toch.... Wees mooi, lief en warm. Daar ben je een vrouw voor.quote:Op zondag 5 augustus 2012 15:38 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
En dat moeten arbeiders ook vooral blijven doen want anders krijgen we hier ook Griekse toestanden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |