Het gaat helemaal niet helpen als oh-oh of miss_isis een asielhond koopt in plaats van een rashond. De asiels zitten niet overvol door de rashonden, maar door de oopsnestjes en de broodfokkers. Er komen gelijk weer 5 nieuwe honden in het asiel voor die ene die miss_isis of ik eruit zou halen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:15 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Oh dus dat maakt het bestaan van een huisdieren-rassenmarkt terecht?
Denk in vredesnaam even fundamenteler over huisdieren na, dan je eigen belevingswereld. Huisdieren zouden geen handel moeten zijn, zolang we als samenleving een overschot aan dieren hebben rondlopen.
Is het nou zo moeilijk om jezelf ondergeschikt te maken aan de status qou van het grotere plaatje?![]()
/maar ik voel me intussen schuldig tegenover flugeltje, want we zijn ernstig aan het topickapen. Mijn schuld.
Precies! Jij zegt kort en krachtig waar ik 20 posts voor nodig hebquote:Op woensdag 22 augustus 2012 09:57 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet helpen als oh-oh of miss_isis een asielhond koopt in plaats van een rashond. De asiels zitten niet overvol door de rashonden, maar door de oopsnestjes en de broodfokkers. Er komen gelijk weer 5 nieuwe honden in het asiel voor die ene die miss_isis of ik eruit zou halen.
Als je die honden wil gaan redden moet je het probleem aanpakken, niet de symptoombestrijding.
In België heb je gewoon sites waar je een hond van een plaatje kiest, en hem vervolgens laat thuisbezorgenDie honden komen allemaal van broodfok, zijn doodziek of gek in den kop bij hun nieuwe baasje en díe honden komen vervolgens in het asiel terecht.
Op Marktplaats zijn de oh zo leuke oopsnestjes voor een paar knaken, want tja, je wil niet teveel geld aan een hond uitgeven natuurlijk. Die honden zijn nooit op iets getest, en de koper interesseert het gedrag ook geen flikker, die wil gewoon een schattige goedkope pup. Die pup blijkt vervolgens andere honden niet leuk te vinden, zit achter katten aan te vangen, heeft baknijd, heeft het niet zo op kinderen of noem maar wat op. Die honden komen weer in het asiel terecht.
Als oh-oh 30 rashonden of nul koopt maakt geen fuck uit voor de dieren in het asiel, dat wordt zo weer aangevuld. Als de rest van de mensheid zoals Miss_Isis of oh-oh zou denken en op zo'n wijze een hond zou kopen, zou het asiel alleen volzitten met katten.
Awww... tja dat zo'n beestje niet altijd lief is wil niet zeggen dat je niet van hem kunt houden natuurlijk. Onze Jack russel was de "ergste" hond die we ooit gehad hebben. Volgens mij kwam ie uit een oeps-nestje ergens in Belgie. Dat beest had meer energie als een team sledehonden. Op de oprit gromde hij naar voorbij lopende mensen. Hij heeft een egel aan stukken gescheurd in de tuin tot ie zelf onder de naalden zat en ging niet uit de weg voor onze Duitse herder. Hij brak ook een keer los en joeg koeien in een wei alle kanten op tot ze zowat door de prikkeldraad heen zouden lopen. Toen heeft ie nog een aantal dagen in een asiel gezeten, omdat we hem kwijt waren. Hij probeerde honden te dekken die 5x zo groot waren als hem, als ze aan het zwemmen waren maakte hem dat ook niet uit dan klom ie er boven op. Mijn moeder had een hekel aan em en ze heeft het er nu jaren later nog steeds over. Nooit wil ze meer een jack russel en als ze er één ziet op straat begint ze er altijd over.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 00:38 schreef Hilzillah het volgende:
Ik heb ook een 'oeps' hond gehad. Het beestje was een half jaar toen waren wij haar 3e baas.
Een vreemde moest voorzichtig zijn met aaien, kinderen (behalve ik) waren te druk, die kut hond beet de tapijt-legger in zijn reet en die kuthond sloopte ook het complete meubilair...
Maar het was wel MIJN kuthond!
En nu wil ik foto's zien van Door in haar nieuwe crib
Ik wist dat ikdit ergens kwijt zou kunnen en zie hier:quote:Op zondag 19 augustus 2012 13:41 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Tip: koop de volgende keer geen marktplaatshond bij iemand die er geen hol verstand van heeft (aanname van mijn kant, want kan geen fatsoenlijke fokker bedenken die bewust een labrador/beagle kruising creëert) en geef wat meer geld uit aan (bijvoorbeeld) een raszuivere labrador bij een goede fokker. Niet alleen heb je dan meer zekerheid over het karakter en de energiebehoefte van de hond, maar ook zal een goede fokker inventariseren wat voor pup in jullie gezin past. Alle pups hebben hun eigen karakter en energie-niveau, en goede fokkers zorgen dat de juiste pup bij de juiste eigenaar beland.
Zo hebben wij een schat van een labradorteefje, ongeveer even oud als Doortje die precies in ons drukke gezin met veel andere dieren past. Ze is relaxed, heeft een heel gemiddeld energieniveau en is heel meegaand van karakter met veel will to please. Dit is geen toeval maar heel bewust gekozen met hulp van de fokker. Garanties heb je met een levend dier natuurlijk nooit, maar je kan je wel degelijk goed voorbereiden. Met de juiste hond/gezin match kun je dit soort vervelende toestanden in de toekomst voorkomen. Maar goed, kost wel even zoeken naar een goede fokker met verstand van zaken, en waarschijnlijk is het wel wat duurder dan een marktplaatshond van iemand met een 'oeps' nestje... Oh, en de meeste fokkers nemen een pup die om wat voor reden niet (meer) bij het gezin past zelf terug om te herplaatsen of schakelen daarvoor de rasvereniging in. Dan hoeft zo'n hond ook niet op marktplaats terecht te komen. Bijkomend voordeel is ook nog eens de betere gezondheid van pups die bij een goede fokker vandaan komen van ouderdieren die getest zijn op erfelijke aandoeningen.
Maar verder ben ik ook heel blij dat Doortje nu een goede plek heeft gevonden met een vriendinnetje
Volkomen terecht in mijn bekrompen belevingswereldjequote:Persoonlijk vind ik dat hier enorm de loftrompet gestoken wordt over het eigen kunnen en het onherroepelijke falen van een ander.
je hebt gelijk!quote:Op donderdag 23 augustus 2012 03:44 schreef vosss het volgende:
[..]
Volkomen terecht in mijn bekrompen belevingswereldje
Maargoed, dat zal dan wel aan mij liggen
Joa.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 09:38 schreef oh-oh het volgende:
Over die discussie, die je overigens echt niet zomaar even kunt voeren zonder kennis van zaken, is toch ook al een topic ergens?
het is een feit dat bij de rashondenfokkerij een hoop inteelt voorkomt. De raad van beheer wil hier niets aan doen omdat het in hun geldbuideltje treft.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 09:37 schreef Harajuku. het volgende:
Wat nu? Omdat die paar rassen zo worden gefokt, waar ik overigens fel tegen ben, is elke rashond weer kut of zo? Of wat is het punt?
Het is nog immer een fabel dat vuilmisbakken gezonder zijn dan rashonden, overigens.
We hebben hier ook al eens een topic over gehad naar aanleiding van een documentaire, zal eens kijken of ik die kan vinden.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 01:34 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik wist dat ikdit ergens kwijt zou kunnen en zie hier:
Hoge dierenartskosten door zieke hondenfokkerij
De kosten van een huisdier worden vaak onderschat. Dat kan leiden tot verwaarlozing van het dier, zo was de afgelopen week in het nieuws te horen. Lang niet elke potentiële koper realiseert zich dat het houden van een huisdier niet alleen betekent dat het dier verzorgd en gevoed moet worden, maar ook dat het dier van tijd tot tijd naar de dierenarts zal moeten. Vooral als het een rasdier betreft, kunnen de dierenartskosten flink oplopen. Dit probleem kan alleen opgelost worden met strenge overheidsmaatregelen, zo stelt de Sophia-Vereeniging.
Vooraf informeren
Veel van de kosten voor een huisdier zijn te voorzien. Wie zich vooraf goed laat informeren, zal al snel tot de conclusie komen dat een huisdier flink in de papieren kan lopen. Dat geldt met name voor rasdieren. Zo is de aanschaf van een rashond, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, bepaald geen garantie voor kwaliteit. Eerder geldt het omgekeerde: in maar liefst 40% van de gevallen krijgen rashonden relatief snel na de aanschaf gezondheidsklachten. Bijna altijd zijn die problemen het directe gevolg van de manier waarop de honden zijn gefokt.
Onaangename verrassing
Verscheidene hondenrassen worden gefokt op een extreem uiterlijk. De dieren hebben bijvoorbeeld een zeer platte snuit (de bulldog), waardoor ze slecht kunnen ademen. Of ze worden gefokt met een kleine bolle schedel, zoals de chihuahua en de Cavalier King Charles spaniël. Hun schedels zijn zo klein, dat de hersenen er nauwelijks inpassen en de dieren hevige pijn lijden. Ook zijn er honden met zo veel huidplooien dat er ontstekingen en oogproblemen ontstaan. Al deze honden hebben een stamboom als bewijs dat ze helemaal voldoen aan de strenge uiterlijke kenmerken van hun ras. Maar die uiterlijke kenmerken zorgen er wel voor dat de dieren niet goed kunnen functioneren. Ze worden als het ware ziek gefokt. Lang niet elke koper weet dat. De rekening van de dierenarts komt dan als een onaangename verrassing.
Ziek door extreem uiterlijk
Dat veel kopers van rashonden een hogere dierenartsrekening krijgen, is natuurlijk vervelend voor die baasjes. Maar veel erger is het dat er jaarlijks nog steeds honderdduizenden pups worden geboren die met hun stamboom de garantie hebben dat ze in de loop van hun leven ziek zullen worden als gevolg van hun uiterlijk. Eindelijk, na lang uitstel, heeft staatssecretaris Bleker opdracht gegeven om ieder jaar de problemen van twee rassen te onderzoeken. Uit die onderzoeken zal blijken wat de Sophia-Vereeniging al jaren zegt: dat veel rashonden ziek worden door hun extreme uiterlijk.
Maatregelen
De vraag is nu welke maatregelen het kabinet hiertegen neemt. De Sophia-Vereeniging pleit ervoor het fokken met honden met een ziekmakend uiterlijk te verbieden. Voor fokkers dient er een nieuw beleid te komen, waarbij niet het uiterlijk, maar de gezondheid van de dieren centraal staat. In plaats van een stamboom zouden de pups een welzijnskeurmerk moeten krijgen, zodat de koper weet dat hij een gezonde hond aanschaft. De kans op een torenhoge dierenartsrekening neemt hiermee gestaag af. Zo snijdt het mes aan twee kanten: wanneer de overheid strenge regels stelt aan het fokken van rashonden is dat goed voor de gezondheid van de honden en goed voor de portemonnee van de baasjes.
http://sophia-vereeniging(...)-hondenfokkerij.html
En nee, dit gaat niet over broodfokkers.
Persoonlijk vind ik dat hier enorm de loftrompet gestoken wordt over het eigen kunnen en het onherroepelijke falen van een ander.
Nofi.
Maar met lijnteelt is niks mis, als je maar weet waarmee je fokt.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 09:40 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
het is een feit dat bij de rashondenfokkerij een hoop inteelt voorkomt. De raad van beheer wil hier niets aan doen omdat het in hun geldbuideltje treft.
dat weet ik ook,.ik heb een Retriever dus ik kan wat dat betreft mijn LOL op. Maar goed, daar zijn stambomen weer handig voor.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 09:40 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
het is een feit dat bij de rashondenfokkerij een hoop inteelt voorkomt. De raad van beheer wil hier niets aan doen omdat het in hun geldbuideltje treft.
de golden retriever, Labrador retriever, duitse herder zijn al helemaal kapot gefokt. De duitse herder was 40 jaar geleden ( met een rechte rug!!) de werkhond bij uitstek.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 09:42 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Maar met lijnteelt is niks mis, als je maar weet waarmee je fokt.
Maar goed die discussie vind ik hier gewoon echt helemaal niet op zijn plek hoor.
Ik ben het met je eens.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 09:42 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Maar met lijnteelt is niks mis, als je maar weet waarmee je fokt.
Maar goed die discussie vind ik hier gewoon echt helemaal niet op zijn plek hoor.
Stamboom zegt eigenlijk niets meer.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 09:42 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
dat weet ik ook,.ik heb een Retriever dus ik kan wat dat betreft mijn LOL op. Maar goed, daar zijn stambomen weer handig voor.
Een stamboom alleen niet nee, als je weet hoe je hem moet bekijken en waar je op moet letten dan heb je er zeker wel wat aan.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 09:45 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
Stamboom zegt eigenlijk niets meer.
zegt zat. Mijn Retriever is gewoon gezond omdat ik oa papieren heb gebruikt.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 09:45 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
Stamboom zegt eigenlijk niets meer.
Doe dan het linkje nasr dat topic, dan is dat duidelijk.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |