Moet dat er echt specifiek in vermeld staan? Is het niet gewoon vanzelfsprekend dat het niet toegestaan is alcohol/drugs tijdens werktijd te gebruiken? En al helemaal als die persoon in een bedrijfswagen rijdt?quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 15:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als in een reglement staat dat je geen alcohol mag drinken tijdens werkuren en de werknemer heeft die gelezen dan kan bij een heterdaad de werknemer per direct ontslagen worden.
Nee is het niet.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 15:38 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Moet dat er echt specifiek in vermeld staan? Is het niet gewoon vanzelfsprekend dat het niet toegestaan is alcohol/drugs tijdens werktijd te gebruiken? En al helemaal als die persoon in een bedrijfswagen rijdt?
Goh, dat verbaast me echt.quote:
De werknemer moet geinformeerd (en dat moet de werkgever aantonen) zijn en het is zelfs zo dat er in dat regelement moet staan dat de straf ontslag op staande voet is.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 15:40 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Goh, dat verbaast me echt.
Als het alleen de laatste maanden niet goed gaat, zou je hem natuurlijk ook op het veranderde gedrag aan kunnen spreken. Wie weet wat er in zijn privéleven speelt waar hij hulp bij zou kunnen gebruiken?quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 15:08 schreef sanneyentl het volgende:
Is het mogelijk hiermee deze werknemer op staande voet te kunnen ontslaan?
Maar er is een verschil tussen:quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 15:44 schreef sanneyentl het volgende:
Zoals je had kunnen lezen is het al eens eerder aangegeven (meerdere malen) en is er een gesprek geweest waarbij notulen zijn gemaakt en een brief. Overigens is dit zeker niet de enige rede waarom we hem willen ontslaan,
De mogelijkheden zijn in elk geval geen ontslag op staande voet meer wanneer de leidinggevende/werkgever daar niet snel werk van maakt. (Ja, of hij moet wachten totdat hij weer bier vindt...)quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 15:56 schreef sanneyentl het volgende:
Ik ben niet 'de' werkgever maar officemanager bij het desbetreffende bedrijf. En ik heb de constatering van het blikje bier vandaag gedaan. Ik probeer gewoon wat informatie in te winnen, wat de mogelijkheden zoal zijn
Lekkere office manager dan. Als ik een zakje wiet in mijn werkjas heb zitten betekend dat niet dat ik stoned over de werkvloer loop. Vies misbaksel dat je bent. Een beetje een collega vies proberen te naaien. Voor hetzelfde geldt heeft hij de werkjas aan onder het vissen, en drinkt hij tijdens het vissen af en toe een blikje bier. Ze zouden jou moeten ontslaan met je dikke lijf.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 15:56 schreef sanneyentl het volgende:
Ik ben niet 'de' werkgever maar officemanager bij het desbetreffende bedrijf. En ik heb de constatering van het blikje bier vandaag gedaan. Ik probeer gewoon wat informatie in te winnen, wat de mogelijkheden zoal zijn
quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 16:07 schreef Rode_banaan het volgende:
Lekkere office manager dan. Als ik een zakje wiet in mijn werkjas heb zitten betekend dat niet dat ik stoned over de werkvloer loop. Vies misbaksel dat je bent. Een beetje een collega vies proberen te naaien. Voor hetzelfde geldt heeft hij de werkjas aan onder het vissen, en drinkt hij tijdens het vissen af en toe een blikje bier. Ze zouden jou moeten ontslaan met je dikke lijf.
Nou, poe poe. Bij ons liggen er elke ochtend wel lege bierblikken/flessen op het terrein. (ik heb geen idee waarom die kut zwervers altijd bij ons komen?) Hij hoeft maar te zeggen dat hij een losliggend blik in z'n auto flikkerde om later in de container te mikken en daar sta je al met je "bewijs"quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 15:56 schreef sanneyentl het volgende:
En ik heb de constatering van het blikje bier vandaag gedaan.
En heb je dit allemaal op papier staan?quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 15:44 schreef sanneyentl het volgende:
Zoals je had kunnen lezen is het al eens eerder aangegeven (meerdere malen) en is er een gesprek geweest waarbij notulen zijn gemaakt en een brief. Overigens is dit zeker niet de enige rede waarom we hem willen ontslaan, sterker nog dit is niet eens de hoofdreden. Maar wel eentje die zou kunne bijdragen aan een direct ontslag
Dus omdat dat niet mogelijk is of te lang duurt probeer je hem maar op een andere manier te wippen? Fijne werkgever ben je dan...quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 16:17 schreef sanneyentl het volgende:
Er zijn andere belangrijkere redenen waarom we hem willen ontslaan, die ga ik hier niet melden want die zijn hier verder niet op van toepassing. Hier kunnen we hem wel voor ontslaan maar gaat eerst een complete procedure vooraf etc. omdat hij een vast contract heeft.
Jij bent dus eigenlijk die chagerijnige secretaresse die het niet kan hebben dat men een leukere functie heeft.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 15:56 schreef sanneyentl het volgende:
Het schijnt dus niet zo makkelijk te zijn om iemand hierop te ontslaan, de TS kan inderdaad het beste een dossier opbouwen.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 19:40 schreef M1stral het volgende:
Is het niet zo dat je een dossier opgebouwd moet hebben betreffende de werknemer, zoals officiële waarschuwingen, een functioneringsgesprek waarin je zijn tekortkomingen aankaart en nog belangrijker, de werknemer in staat stelt zijn gedrag te verbeteren alvorens je aan zijn ontslag kunt gaan werken.
Een bierblikje zegt namelijk niet zoveel en de zogenaamde getuige is niet veel waard zonder het verhaal van de werknemer aan te horen, lijkt mij. Net als in ieder geschil zijn er namelijk twee verhalen.
wat een onzin.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 19:00 schreef Tha_Duck het volgende:
Als je bedrijfje wilt spelen he, ga je dan ook als bedrijfje gedragen. Je hebt een hele sloot aan topics hier op Fok! met allemaal gedoe over dat zogenaamde bedrijfje. Overigens reageer je nooit in andermans topics, alleen maar vragen en zeuren.
Als je echt een bedrijfje bent heb je hier een jurist voor die dit regelt.
Maar je moet het er toch wel mee eens zijn dat dit uitzonderlijk amateuristisch over komt. Een "office manager" die juridisch advies in moet winnen op een openbaar forumquote:Op zaterdag 4 augustus 2012 06:43 schreef dop het volgende:
[..]
wat een onzin.
niet elke zelfstandige of klein bedrijf heeft gelijk een jurist in dienst, en ook niet iedereen loopt gelijk naar een advocaat om zijn zuur verdiende centjes weg te geven.
of fok de beste plek is om met al je vragen te komen kun je over twisten maar ik zou ook eerst kijken of ik gratis info vinden.
tja wat is office maneger? dat is bij een bakkerij of snoepwinkel toch ook een wat andere functie als bij een mulitnational.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 08:47 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Maar je moet het er toch wel mee eens zijn dat dit uitzonderlijk amateuristisch over komt. Een "office manager" die juridisch advies in moet winnen op een openbaar forum![]()
Is hij al 30 jaar in dienst?quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 16:17 schreef sanneyentl het volgende:
Je hebt geen idee waar je het over hebt. Hij drinkt vaker bier. Collega's hebben dit aangegeven, er zijn hier gesprekken over geweest en er is een klant die dit heeft gemeld. En vissen? Nee, we kennen hem nu 30 jaar dus we weten echt wel met wie we te maken hebben
Er zijn andere belangrijkere redenen waarom we hem willen ontslaan, die ga ik hier niet melden want die zijn hier verder niet op van toepassing. Hier kunnen we hem wel voor ontslaan maar gaat eerst een complete procedure vooraf etc. omdat hij een vast contract heeft. Ik probeer dus andere opties te zoeken waarbij de mogelijkheid bestaat waarbij zo'n proces niet nodig is en er dus gewerkt kan worden met direct ontslag.
En niet alleen met dit topic, al tientallen topics. Heb het idee dat TS geestelijk wat moeite heeft.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 08:47 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Maar je moet het er toch wel mee eens zijn dat dit uitzonderlijk amateuristisch over komt. Een "office manager" die juridisch advies in moet winnen op een openbaar forum![]()
Daarvoor is elk normaal bedrijf verzekerd. En als je een medewerker aan wil pakken heb je sowieso serieuze hulp nodig en niet een of ander dom topic op Fok. Leuk al die 'gratis info', maar zie je het al voor je: TS in de rechtbank vs de medewerker en dat TS dan begint te roepen "ja maarrr maarrrr dat zeggen ze op Fok hoorrrr! Dus dan is het zo!".quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 06:43 schreef dop het volgende:
[..]
wat een onzin.
niet elke zelfstandige of klein bedrijf heeft gelijk een jurist in dienst, en ook niet iedereen loopt gelijk naar een advocaat om zijn zuur verdiende centjes weg te geven.
of fok de beste plek is om met al je vragen te komen kun je over twisten maar ik zou ook eerst kijken of ik gratis info vinden.
tegen de tijd dat je werkelijk stappen onderdneemt moet je natuurlijk juridisch advies inwinnen, maar daar voor ben je lang niet altijd verzekerd.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 10:39 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Daarvoor is elk normaal bedrijf verzekerd. En als je een medewerker aan wil pakken heb je sowieso serieuze hulp nodig en niet een of ander dom topic op Fok. Leuk al die 'gratis info', maar zie je het al voor je: TS in de rechtbank vs de medewerker en dat TS dan begint te roepen "ja maarrr maarrrr dat zeggen ze op Fok hoorrrr! Dus dan is het zo!".
De kantonrechtersformule is afgeschaft afaik en dat is bij boventalligheid, niet voor disfunctioneren.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 10:49 schreef Leandra het volgende:
Als je van hem afwilt dan begin je gewoon een ontslagprocedure, dat dat prijzig wordt omdat hij al 30 jaar in dienst is is vervelend voor de werkgever, naar dat is niet anders.
Gaan zoeken naar redenen om op staande voet te ontslaan is nooit verstandig als je sowieso van iemand afwilt, maar als "jullie" hem al 30 jaar kennen dat zou jij dat met 30 jaar ervaring al office manager inmiddels ook wel moeten weten.
Lees even alle voorgaande pareltjes van TS door, en kom dan nog even terugquote:Op zaterdag 4 augustus 2012 10:48 schreef dop het volgende:
[..]
tegen de tijd dat je werkelijk stappen onderdneemt moet je natuurlijk juridisch advies inwinnen, maar daar voor ben je lang niet altijd verzekerd.
bij ontslag kom je ook niet automatisch bij de rechter uit, heel vaak komt het helemaal niet zo ver, zeker als de werknemer weet dat hij fout zit zal die de gang naar de rechter niet maken.
en als er advocatn aan te pas komen is zelfs dan de kans niet heel groot dat je bij de rechter uit komt.
dat soort zakn word vaak geschikt of afgehandeld onderling
TS heeft het wat moeilijk. In het ene topic wil ze een Joomla site bouwen, vervolgens gaat ze vragen hoe alles moet en is haar vriend IT'er die wel iets van computers weet. Daarna komt er een mooi topic dat haar laptop kapot is en hoe ze dat op moet lossen. Tel daarbij allerlei zogenaamde werkgerelateerde topics, eigen bedrijven en ander geneuzel bij op en je hebt een beter beeld.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 10:50 schreef dop het volgende:
de conclusie dat de ts 30 jaar office maneger is , lijkt me wat voorbarig , ik zou hoog uit zeggen dat ze bij het bedrijf de persoon al 30 jaar kennen
ik ben wel met je eens dat je over de ts wat twijfels kunt hebben the_duck.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 10:52 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Lees even alle voorgaande pareltjes van TS door, en kom dan nog even terug
Nee, maar de kans is wel groot. Een serieus bedrijf met een officemanager en diverse werknemers in dienst is gewoon verzekerd geloof mij maar. En een serieus bedrijf laat hun officemanager (officemanager is degene die de pennen besteld en soms de telefoon mag aannemen!) niet ontslagprocedures opstarten en informatie daarover inwinnen op een forum.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 10:55 schreef dop het volgende:
[..]
[..]
ik ben wel met je eens dat je over de ts wat twijfels kunt hebben the_duck.
alleen daar mee is de rest van wat je stelt niet gelijk juist.
Uiteraard, maar zo doet TS het graag voorkomen met haar "we kennen hem al 30 jaar", terwijl ik het idee heb dat we te maken hebben met een "office manager" die net van het MBO komt.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 10:50 schreef dop het volgende:
de conclusie dat de ts 30 jaar office maneger is , lijkt me wat voorbarig , ik zou hoog uit zeggen dat ze bij het bedrijf de persoon al 30 jaar kennen
mijn conclusie zou ook zeker zijn dat het geen office maneger is met 30 jaar ervaring ,dus je laaste veronderstelling komt wel in de buurtquote:Op zaterdag 4 augustus 2012 10:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Uiteraard, maar zo doet TS het graag voorkomen met haar "we kennen hem al 30 jaar", terwijl ik het idee heb dat we te maken hebben met een "office manager" die net van het MBO komt.
Er is denk ik een test die nog steekhoudender is in een rechtzaak, de test van de politie.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 14:33 schreef Gia het volgende:
Feit is dat men een makkelijke reden zoekt om hem buiten te kunnen gooien.
Doe het dan goed. Als hij teveel drinkt om te mogen rijden, en hij rijdt toch, dan valt dat makkelijk te controleren met een alcoholtest, verkrijgbaar bij de anwb. Daarmee heb je in elk geval fatsoenlijk bewijs.
Drama queen, volgens mij praat je dan over "bewuste roekeloosheid"quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 15:12 schreef simmu het volgende:
misschien moest je eens gaan rekenen wat het gaat kosten aan aansprakelijkheid wanneer die idioot in dat bedrijfsbusje (god verhoede!) brokken maakt
Wat dacht je van Wegenverkeerswet (artikel 8.1) Sherlockquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 15:40 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Goh, dat verbaast me echt.
Ik begrijp de relevantie van jouw post met betrekking tot mijn post helemaal niet eigenlijk, piepmuisje.quote:Op zondag 5 augustus 2012 12:06 schreef 8baan het volgende:
Wat dacht je van Wegenverkeerswet (artikel 8.1) Sherlock![]()
http://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/view/page/dewet
Recht hebben en recht krijgen... Als hij 40.000 schade rijdt en een inkomen rond het minimumloon heeft, duurt het heeeel wat jaartjes voordat je dat bij hem geïnd hebt.quote:Op zondag 5 augustus 2012 11:58 schreef 8baan het volgende:
[..]
Drama queen, volgens mij praat je dan over "bewuste roekeloosheid"
Ja, en? Dan nog is de werkgever niet aansprakelijk lijkt mij.quote:Op zondag 5 augustus 2012 18:20 schreef Sessy het volgende:
[..]
Recht hebben en recht krijgen... Als hij 40.000 schade rijdt en een inkomen rond het minimumloon heeft, duurt het heeeel wat jaartjes voordat je dat bij hem geïnd hebt.
http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BA7557quote:Artikel 170
1. Voor schade, aan een derde toegebracht door een fout van een ondergeschikte, is degene in wiens dienst de ondergeschikte zijn taak vervult aansprakelijk, indien de kans op de fout door de opdracht tot het verrichten van deze taak is vergroot en degene in wiens dienst hij stond, uit hoofde van hun desbetreffende rechtsbetrekking zeggenschap had over de gedragingen waarin de fout was gelegen.
(...)
3. Zijn de ondergeschikte en degene in wiens dienst hij stond, beiden voor de schade aansprakelijk, dan behoeft de ondergeschikte in hunonderlinge verhouding niet in de schadevergoeding bij te dragen, tenzij de schade een gevolg is van zijn opzet of bewuste roekeloosheid. Uit de omstandigheden van het geval, mede gelet op de aard van hun verhouding, kan anders voortvloeien dan in de vorige zin is bepaald.
quote:13) Deze nadere precisering waarmee de wet de inhoud c.q. de afbakening van het functioneel verband onder woorden brengt, wordt in de literatuur wel aangemerkt als minder verhelderend, en soms zelfs als onjuist(13). Dat geldt mede voor de parameter, dat er van "zeggenschap" sprake moet zijn. Er wordt immers algemeen aangenomen dat ook handelingen die niet op instructie of aanwijzing van de werkgever plaatsvinden, of die zelfs in strijd met aanwijzingen/instructies van de werkgever worden verricht, binnen het bereik van art. 6:170 BW kunnen vallen; en voor het overige ligt "zeggenschap" al besloten in het vereiste van "ondergeschiktheid". Ik maak deze opmerking op deze plaats, in verband met het in alinea 41 hierna te bespreken argument uit onderdeel 2.3 van het cassatiemiddel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |