Al een poosje loop ik te dubben wat te doen aan het volgende probleem?
ik ga een balkon renoveren van een huis dat gebouwd is rond 1958. Het is een betonnen balkon met betonrot.
Nou is er in de tussentijd al één en ander aan gebeurd, maar het resultaat is niet bevredigend.
Om te beginnen: aan de onderkant van het balkon is de verf afgebladderd en is er een stuk beton uitgevallen. De bewaping is zichtbaar. Dit moet dus hersteld worden.
Iemand tips?
![onderkant.jpg]()
Dan het volgende wat ik tegenkom: De regenpijp van de dakgoot is van PVC. Die in aangesloten op een (giet?)ijzeren doorvoer die aan het roesten is. De aansluiting op het beton van het balkon zal dus ook wel problemen gaan geven in de loop der tijd. Eigenlijk wil ik daar een PVC doorvoer naar beneden maken, maar hoe sluit je die waterdicht aan op het beton? De (giet?)ijzeren doorvoer is voorzien van sleuven, zodat het water van het balkon in de afvoer kan weglopen. Zie foto hieronder.
![regenpijpenrotbeton.jpg]()
Maar... er is nog meer. Zoals op de foto te zien is lijkt het wel of er een soort dekvloer (van cement denk ik) op een betonnen ondervloer gestort is. De dekvloer is al gedeeltelijk weggerot, de losse delen heb ik al weg gehaald.
Ook de aansluiting van het balkon op de gevel heeft gedeeltelijk los gelaten zoals rechts van de regenpijpdoorvoer te zien is. Ik het het idee opgevat die hele rand met een beitel te verwijderen en een nieuwe aansluiting op de gevel te maken. Maar wat is een goede methode? Het lekt niet in huis, dus wat dat betreft hoeven er geen aanvullende maatregelen genomen te worden.
Vooral op de randen zit die dekvloer niet overal echt goed vast op het beton. Zie foto.
![rand.jpg]()
Die zal ik dus mechanisch verwijderen tot alle losse cement verwijderd is. Ik weet niet of dit een gangbare constructie was in die tijd.
De balustrade is van ijzer. De poten op de hoeken zijn weggerot, er is geprobeerd dit te repareren door met cement een nieuwe 'fundering' te maken waarin het rotte ijzer gestort is. Maar die 'fundering' zit los, die zal er dus ook af moeten. Zie foto
![hoek.jpg]()
Nou zit ik er aan te denken de balustrade aan de onderkant van de hoeken af te zagen zodat het ijzer wat verrot is helemaal weg is en op ca. 20 cm. van de hoeken nieuwe steunen voor de balustrade te maken. Maar wat is slim? RVS draadeinden met moeren door/in het balkon en gelijk verven voordat het gaat roesten?
Tot slot de vloer zelf. De (cement?) dekvloer is niet egaal, het lijkt wel een maanlandschap. Het balkon is geverfd geweest met betonverf. Het meeste heeft al los gelaten, maar op een gedeelte zit het muurvast. Hoe haal je dat weg? Dekvloer er helemaal proberen af te beitelen (rotklus) of alleen het gedeelte waar de betonverf nog op zit proberen kaal te maken met bijvoorbeeld afbijtmiddel en dan goed naspoelen met water? Dat gaat dan wel het riool in.
![balkon.jpg]()
Als alle voorbereidingen achter de rug zijn komt het afwerken. Egaliseervloer erop en of is dat alleen geschikt voor verwerking binnenshuis? En dan? Twee componenten betonverf? Waar verft men zwembaden mee? Zo'n soort verf gebruiken? Is die voor particulieren makkelijk te krijgen en te verwerken? Moet het balkon echt door en door droog zijn om het te verven?
Eerst wordt de bovenkant gerenoveerd, daarna de onderkant als het beton voldoende droog is.
De bedoeling is dus een strak gerenoveerde waterdichte vloer die de betonrot stopt en nog jaaaaaaaren meegaat zonder kans op lekkages of onderhoud. Op het balkon wordt weinig gelopen.
Wie heeft er goeie tips en/of ervaring??
Pfffffffffffffffffffffffffff, het openen van dit topic is al een hele klus op zich. Maar het is wel duidelijk denk ik.
[ Bericht 0% gewijzigd door Wandtegeltje op 03-08-2012 00:37:43 ]