Bijna twee jaar na de grote kluisroof uit villa De Breuckhove van multimiljonair Hans Breukhoven moet Mohammed Kantou, de ex van Breukhovens oudste pleegdochter Constanza, komende dinsdag uiteindelijk voor de rechter verschijnen. Kanou is volgens justitie de hoofdverdachte in deze zaak, maar heeft zijn aandeel, evenals zijn toenmalige vriendin Constanza, altijd bij hoog en laag ontkend. Maar dinsdag voor de rechter zal ontkennen niet meer helpen, want in het dossier, in het bezit van deze site, zit namelijk een verklaring van een zekere A. B. Die vertelt in zijn gedetailleerde verklaring dat Moahmmed Kantou naar hem toe kwam in Nijmegen met een deel van de buit aan en hem, tijdens een autorit, gevraagd heeft de uit de kluis van Breukhoven verdwenen spullen, waaronder een 25tal peperdure horloges heeft te verkopen. Lees wat A.B. aan justitie vertelde!
Uit onderzoek is gebleken dat, in de periode na deze woninginbraak, jij veel telefonisch contact had met Mohamed Kantou, Verklaar dat eens.
Ik werd op een gegeven moment gebeld door Mo. Dat was 1e of 2e kerstdag. Het was in de ochtend. Ik was bij de vader van mijn vriendin in Nijmegen. Het was weekend. Volgens mij op zondag Mo belde mij opeens uit het niets.
En toen?
Mo kwam mij ophalen met de auto. Een VW Golfje met Belgische Platen. We zijn toen gaan rijden. Mo reed. Zíjn broertje Fouad zat op de bijrijdersstoel . Mo begon te vertellen. Mo wilde een paar spullen bij mij bewaren. Een tas met papieren en een tas met horloges. Deze tas was wel zwaar.
Hoe zagen de tassen eruit?
De horloges zaten in een rood tasje en dit tasje zat weer in een boodschappentas. Ik weet niet of er een opdruk op stond. De papieren zaten ook in een plastic tas. Mo vroeg ik iemand wist die dit wilde kopen. Ik wist wel iemand. Chris J. namelijk. Chrís is iemand uit de sportcentrale. Dit is een cafe in Nijmegen. Ik weet dat Chris van mooie horloge houdt, Breitling enzo. Ik heb Chris weleens horen praten over horloges .
Dus jullie zijn al die tijd in de auto aan het rijden en praten over die horloges.
Klopt. Die dingen lagen in de achterbak. Al rijdend heb ik de achterbank laten zakken en heb de tassen eruit gehaald. Ik keek in die zware tas. Hierin zaten de horloges. Ik vroeg aan Mo hoeveel qeld híj ervoor wilde hebben. Het was echt een zware tas. Ik denk dat het wel goed materiaal was, want er zaten er ongeveer 20 horloges in.
Zíjn de horloges en documenten bij jouw thuis geweest?
Ja, ik heb de spullen een dag in de woning bewaard. Hiermee bedoel ik de woning van de vader van mijn vriendin in Nijmegen. Nadat ik met Mo en Fouad heb gereden, hadden ze mij afgezet bij Dukenburg. Ik heb de tas met horloges meegenomen. Ik heb vanaf Dukenburg de bus gepakt.
Wat vertelde Mo hierover?
Ja zo gaat dat bij ons. We stellen geen vragen. Ik deed het gewoon. Ik moest de tas gewoon even bewaren. Die tas met papieren wilde Mo vernietigen. Maar dat is uiteindelijk niet gebeurd