Wedden dat als ze dat doen dat het aantal rokers ineens nul is? Net als na de oorlog iedereen verzetsheld was.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:40 schreef LXIV het volgende:
Maar wat vinden jullie ervan als we 15 miljoen uitgeven om iemands leven 2 jaar te rekken, maar als die persoon tegelijkertijd wel rookt, waardoor hij zijn leven met 5 jaar verkort?
Dan is het toch veel meer solidair van die persoon om te stoppen met roken en die 15 miljoen aan behandeling te weigeren. Kleine moeite. En hij leeft nog 3 jaar langer ook!
Die fentanyl in het ziekenhuis is niet gratis, hoe kom je daar nu bij?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
In een ziekenhuis kan je fentanyl scoren en die is gewoon gratis
Het geeft in mijn ogen aan dat je totaal niet weet waar je over praat en wat de impact van een levensbedreigende ziekte is.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:36 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Hallo zeg het blijft een eigen keuze. Ik dwing niemand om het geld aan te nemen. Wat die persoon met het geld doet moet hij lekker zelf weten
Ze zouden bijv naar Thailand kunnen gaan om zich nog even te laten verzorgen door enkele thaise dames
Gratis.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
In een ziekenhuis kan je fentanyl scoren en die is gewoon gratis
Nee, ik kan niet weten wat de impact van een terminale ziekte is, jij met grote waarschijnlijkheid ook niet.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:42 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het geeft in mijn ogen aan dat je totaal niet weet waar je over praat en wat de impact van een levensbedreigende ziekte is.
Solidair ja. Maar ik krijg steeds een benauwd gevoel als ik het woord roken hoor als het om zorg gaat.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:40 schreef LXIV het volgende:
Maar wat vinden jullie ervan als we 15 miljoen uitgeven om iemands leven 2 jaar te rekken, maar als die persoon tegelijkertijd wel rookt, waardoor hij zijn leven met 5 jaar verkort?
Dan is het toch veel meer solidair van die persoon om te stoppen met roken en die 15 miljoen aan behandeling te weigeren. Kleine moeite. En hij leeft nog 3 jaar langer ook!
Waarom?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:47 schreef Cherna het volgende:
[..]
Solidair ja. Maar ik krijg steeds een benauwd gevoel als ik het woord roken hoor als het om zorg gaat.
Heb je daar een bron van? Lijkt me behoorlijk interessant, want best lastig te berekenen: hoe minder oud iemand wordt hoe goedkoper, maar door het roken wel hogere kans op longkankerbehandelingen e.d. terwijl je nog leeft.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:48 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Waarom?
Roken zou juist aangemoedigd moeten worden. Gemiddeld zijn rokers 90k euro goedkoper voor de zorg. En dan zijn de opbrengsten van accijns nog niet meegenomen. Lekker mensen laten roken dus. Op de lange termijn is dat beter voor de zorg.
Ik bedoel juist dat vaak het roken ter discussie staat om iemand dan maar geen zorg aan te bieden omdat hij rookt. Daar ben ik het als roker natuurlijk totaal niet mee eens. Maar dat geld voor alles. Dus ook eten ,werken en sporten. Iemand zijn leefwijze zou er niet toe moeten doen of hij geholpen word de ja of de nee.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:48 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Waarom?
Roken zou juist aangemoedigd moeten worden. Gemiddeld zijn rokers 90k euro goedkoper voor de zorg. En dan zijn de opbrengsten van accijns nog niet meegenomen. Lekker mensen laten roken dus. Op de lange termijn is dat beter voor de zorg.
Toevallig heb ik cystic fibrosis en dat is ook een aardig ernstige ziekte met een zeer verkorte levensverwachting. Mijn dure mediciijnen krijg ik gelukkig wel vergoed maar zonder die medicijnen was ik ook al lang dood geweest. In elk geval heb ik als het niet behandeld wordt helemaal niets aan een grote zak met geld en ik kan me niet voorstellen dat één andere patient voor het geld zou kiezen. Je hebt niet alleen te maken met een langere levensverwachting en betere kwaliteit van leven maar je hoopt ook nog altijd dat er nog betere medicijnen uitgevonden worden in de tijd die je nog hebt. Het is ook een onzinnige optie omdat je ondanks de behandeling niet weet hoelang je de medicijnen zou krijgen, niemand weet dus van tevoren wat de levensverwachting met behandeling en zonder behandeling is. Wat de behandeling kost is dus een puur theoretisch verhaal.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:44 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Nee, ik kan niet weten wat de impact van een terminale ziekte is, jij met grote waarschijnlijkheid ook niet.
Ik geef mensen een keuze. Ik laat dat dan ook aan mensen zelf over om te kiezen. Ik beslis niet voor ze. Ik kan ook niet oordelen over hun situatie.
Is gewoon door het RIVM berekend:quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:51 schreef hvdbr het volgende:
[..]
Heb je daar een bron van? Lijkt me behoorlijk interessant, want best lastig te berekenen: hoe minder oud iemand wordt hoe goedkoper, maar door het roken wel hogere kans op longkankerbehandelingen e.d. terwijl je nog leeft.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)gezonde-mensen.dhtmlquote:'Dikkerds en rokers goedkoper dan gezonde mensen'
(Novum/Ap) - Door te voorkomen dat mensen zwaarlijvig worden of gaan roken kunnen levens worden gered, maar geld levert het niet op. Dat hebben onderzoekers van het Nederlandse Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vastgesteld.
Gezonde mensen die lang leven zijn duurder dan ongezonde mensen die niet zo oud worden, zo blijkt uit het onderzoek. Doorgaans wordt aangenomen dat het voorkomen van bijvoorbeeld obesitas overheden miljoenen oplevert.
"Het was een kleine verrassing", zegt de leider van het onderzoek, Pieter van Baal, die als econoom aan het RIVM verbonden is. "Maar het is ook logisch. Als je langer leeft, kost je de gezondheidszorg meer."
Dunne en gezonde mensen kosten de gezondheidszorg in hun volwassen leven volgens de onderzoekers dan ook meer dan dikke mensen en rokers. Van Baal en zijn collega's brachten de medische kosten die drie groepen van duizend mensen in hun hele leven maken in kaart aan de hand van een door hen ontworpen model: een niet-rokende, dunne en gezond levende groep, een groep zwaarlijvigen en een groep rokers. Het model is gebaseerd op de ziektekostencijfers en de kosten van ziektepreventie in Nederland uit 2003.
De onderzoekers stelden vast dat zwaarlijvigen in de leeftijd van 20 tot 56 de overheid het meest aan medische zorg kosten. Maar omdat zowel rokers als zwaarlijvigen eerder doodgaan dan 'gezonde' mensen, kosten zij de staat uiteindelijk minder geld.
Gezonde mensen worden gemiddeld 84 jaar, rokers 77 en dikke mensen 80. Rokers en zwaarlijvigen krijgen vaker een hartkwaal dan gezonde mensen. Kanker komt bij de drie groepen evenveel voor, ten minste als longkanker buiten beschouwing wordt gelaten. Suikerziekte komt het meest voor bij zwaarlijvigen en gezonde mensen krijgen het vaakst een beroerte. Uiteindelijk kosten dunne, gezonde mensen het meest: gerekend vanaf hun twintigste jaar komt dat neer op 281.206 euro. De ziekte- en zorgkosten van zwaarlijvige mensen bedragen ruim 250 duizend euro en die van rokers bijna 220 duizend euro.
In het onderzoek, dat is betaald door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, is geen rekening gehouden met mogelijke bijkomende kosten door roken en zwaarlijvigheid, zoals kosten door verminderde productiviteit, of 'sociale' kosten.
"We zeggen niet dat overheden niet langer moeten proberen zwaarlijvigheid te voorkomen", zegt Van Baal, "maar ze zouden dat om de juiste redenen moeten doen."
Natuurlijk hebben wij als rokers evenveel recht op zorg als niet rokende mensen. En we hebben recht op geld terug, want uiteindelijk zijn we naast onze kosten ook nog goedkoperquote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:52 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ik bedoel juist dat vaak het roken ter discussie staat om iemand dan maar geen zorg aan te bieden omdat hij rookt. Daar ben ik het als roker natuurlijk totaal niet mee eens. Maar dat geld voor alles. Dus ook eten ,werken en sporten. Iemand zijn leefwijze zou er niet toe moeten doen of hij geholpen word de ja of de nee.
Dan kun je doen als Nieuw-Zeeland. Als zo'n bedrijf niet tot een redelijk prijs komt mogen ze helemaal niets meer importeren. Ik geloof dat ze zorgkosten zo met een procent of 15 hebben teruggebracht.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:38 schreef De_Kardinaal het volgende:
En dan slaan we de optie maar over dat de overheid weer zelf volledig verantwoordelijk gaat worden voor de zorg? In een staats-monopolie bepaalt de overheid zelf de zorg, door kartelvorming bepalen nu verzekeraars de zorg. Ik ga liever voor een overheid die quitte wil spelen dan voor verzekeraars die winst willen behalen. Daarnaast wordt de medicatie voor weesziekten vaak geleverd en geproduceerd door één bedrijf die een monopolie positie heeft en de prijs gewoon kan opschroeven, omdat er geen alternatief is.
Sorry, maar jij zou dus niet voor het geld gaan. anderen kiezen misschien anders. Dat is toch gewoon een eigen keuze? Maar waarom zou je mensen die keuze niet mogen geven?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:54 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Toevallig heb ik cystic fibrosis en dat is ook een aardig ernstige ziekte met een zeer verkorte levensverwachting. Mijn dure mediciijnen krijg ik gelukkig wel vergoed maar zonder die medicijnen was ik ook al lang dood geweest. In elk geval heb ik als het niet behandeld wordt helemaal niets aan een grote zak met geld en ik kan me niet voorstellen dat één andere patient voor het geld zou kiezen. Je hebt niet alleen te maken met een langere levensverwachting en betere kwaliteit van leven maar je hoopt ook nog altijd dat er nog betere medicijnen uitgevonden worden in de tijd die je nog hebt. Het is ook een onzinnige optie omdat je ondanks de behandeling niet weet hoelang je de medicijnen zou krijgen, niemand weet dus van tevoren wat de levensverwachting met behandeling en zonder behandeling is. Wat de behandeling kost is dus een puur theoretisch verhaal.
quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:41 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Nu ga je ervan uit dat de overheid kan werken tegen lage kosten.
Ik durf best te beweren dat de zorg die de overheid aan kan bieden tegen kostprijs, hoger is als identieke zorg door een commercieel bedrijf die er winst op maakt.
Tof, had ik niet verwacht.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:54 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Is gewoon door het RIVM berekend:
[..]
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)gezonde-mensen.dhtml
zorgkosten of medicijnkosten?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dan kun je doen als Nieuw-Zeeland. Als zo'n bedrijf niet tot een redelijk prijs komt mogen ze helemaal niets meer importeren. Ik geloof dat ze zorgkosten zo met een procent of 15 hebben teruggebracht.
Maar ja, zolang de Nederlandse politiek en met name de EU zich ten doel heeft gesteld de grote bedrijven te spekken is zoiets ondenkbaar.
Excuses zijn niet nodig. Omdat je mensen niet moet betalen om zieker te worden dan strikt noodzakelijk, je moet mensen niet straffen dat ze ziek zijn maar ook niet bevooroordelen. Gezonde mensen of rokers geef je ook geen geld omdat ze statistisch goedkoper zijn dan een anderen noch geef je mensen geld als ze zichzelf te pletter rijden met hun auto.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:58 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Sorry, maar jij zou dus niet voor het geld gaan. anderen kiezen misschien anders. Dat is toch gewoon een eigen keuze? Maar waarom zou je mensen die keuze niet mogen geven?
Wat zijn dan die juist redenen? Het lijkt mij dat het wel eens tijd wordt om het rekken van levens, soms tegen de wil van burgers in, ter discussie te stellen. Als je enerzijds de vergrijzing als probleem neerzet moet je niet anderzijds dat probleem proberen zo groot mogelijk te maken lijkt me.quote:Uiteindelijk kosten dunne, gezonde mensen het meest: gerekend vanaf hun twintigste jaar komt dat neer op 281.206 euro. De ziekte- en zorgkosten van zwaarlijvige mensen bedragen ruim 250 duizend euro en die van rokers bijna 220 duizend euro.
"We zeggen niet dat overheden niet langer moeten proberen zwaarlijvigheid te voorkomen", zegt Van Baal, "maar ze zouden dat om de juiste redenen moeten doen."
Daar ben ik het helemaal mee eens maar die discussie moet je beginnen met de problemen in kaart brengen.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 17:02 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat zijn dan die juist redenen? Het lijkt mij dat het wel eens tijd wordt om het rekken van levens, soms tegen de wil van burgers in, ter discussie te stellen. Als je enerzijds de vergrijzing als probleem neerzet moet je niet anderzijds dat probleem proberen zo groot mogelijk te maken lijkt me.
Amerika is ook het enige land in het rijtje waar er geen echte overheidsbemoeienis is. Het is dus moeilijk om de vergelijking te maken met landen waar de zorg door de overheid betaalt wordt als je niet meerdere landen behalve Amerika in het rijtje meeneemt.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:59 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
http://en.wikipedia.org/w(...)national_comparisons
Hoe minder de overheid zelf mee betaalt, hoe duurder de zorg is anders de trend.
Dat is toch opzich niks meer dan logisch? Iedereen zal toch voor zichzelf de best mogelijke keuze maken?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 17:12 schreef RemcoDelft het volgende:
Even inhaken op de "kies je voor financiele afkoop of behandeling":
Stel dat de patient liever 100.000 euro heeft dan een behandeling van 500.000 euro. Nu draaien we dat om: dat betekent dat de patient niet voor de behandeling zou kiezen als-ie zelf het geld zou hebben, en de overheid het niet zou vergoeden! Tenslotte heeft hij liever het geld dan de behandeling! Nu weer terug naar de huidige realiteit in Nederland: de patient kiest wel voor de behandeling, omdat de overheid het vergoed! Dat is toch van de zotte?!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |