Omdat we met budgetten werken om in alle behoeften (deels) te voorzien. Er gaat ook geld naar het onderhoud van monumenten. Er gaat ook geld naar het repareren van straatlantaarns. Moeten we dan de afweging maken om de monumenten niet meer te onderhouden, of de straatlantaarns niet meer te vervangen, en al dat geld naar de zorgt te pompen?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 15:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er zijn altijd uitzonderingen. Maar alles wat ik zeg is dat we niet alleen maar naar die patienten hoeven te kijken. In het algemeen zou ik het oneerlijk vinden als zo'n Pompe-patient een spuitje krijgt maar we wel een soortgelijk bedrag uitgeven om een aso-gezin te pamperen. Waarom wordt er dan niet gewoon een afweging gemaakt?
quote:Op dinsdag 31 juli 2012 15:54 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Die geef je een keuze, behandelen om nog enkele maanden extra te leven, of direct 100.000 euro handje contantje (maar geen behandeling meer) zodat hij nog even de bloemetjes buiten kan zetten. In beide gevallen ben je bij die roker toch goedkoper uit als bij de ouder wordende medemens
Ik zou ze graag outsourcen naar Siberië. Daar zitten ze verlegen om arbeiders.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 15:55 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Juist gevangenen zou je kunnen outsourcen: meer dan een jaar cel? Veel plezier in (alweer) Thailand! Wedden dat dat meer afschrikt dan een gevangenis hier? En een enorme kostenbesparing ook nog!
Maar wat wil je dan. Een maatschappij met allemaal een gelijk niveau? Het is er nu eenmaal en dat kun je niet oplossen door maar niets te geven. Als dit gaat gebeuren kom je straks in een anarchie terecht. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. En een bananenrepubliek is wel het allerlaatste waar ik op zit te wachten.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 15:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er zijn altijd uitzonderingen. Maar alles wat ik zeg is dat we niet alleen maar naar die patienten hoeven te kijken. In het algemeen zou ik het oneerlijk vinden als zo'n Pompe-patient een spuitje krijgt maar we wel een soortgelijk bedrag uitgeven om een aso-gezin te pamperen. Waarom wordt er dan niet gewoon een afweging gemaakt?
Dus een behandeling betalen van meerdere tonnen is ok, maar de patiënt afkopen met een ton is dat niet?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 15:57 schreef Skv het volgende:
[..]Je beseft wel dat het belastinggeld is? 35-40% van alles wat ik verdien gaat DIRECT naar de staat. No way dat ik accepteer dat ze een ton aan iemand geven om maar op te maken voor de lol. En met mij miljoenen anderen.
Lijkt me wel logisch, denk je niet?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 15:58 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dus een behandeling betalen van 3 ton is ok, maar de patiënt afkopen met een ton is dat niet?
Klopt ook. Maar afkopen is op de lange termijn wel beter voor de totale zorgkosten.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 15:58 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Lijkt me wel logisch, denk je niet?
Cash voelt "oneerlijker" dan een behandeling.
Het is wel 66% goedkoperquote:Op dinsdag 31 juli 2012 15:58 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Voelt oneerlijk, maar pragmatisch gezien ben je er wel beter mee af.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 15:58 schreef GSbrder het volgende:
[..]
als je zoekt naar manieren om de zorgkosten naar beneden te krijgen lijkt het mij een uitstekend plan. Goede bijkomstigheid is dat je de keuze bij de mensen zelf legt.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 15:58 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Natuurlijk.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 15:59 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Klopt ook. Maar afkopen is op de lange termijn wel beter voor de totale zorgkosten.
Correct. Maar politiek is emotie; dit soort plannen krijg je er niet doorheen.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:00 schreef hvdbr het volgende:
[..]
Voelt oneerlijk, maar pragmatisch gezien ben je er wel beter mee af.
Een rechtsbijstandsverzekering doet hetzelfde: als ze inschatten dat jouw schade lager is dan de kosten om een rechtszaak te gaan voeren, dan krijg je van de verzekeraar je schadebedrag uitgekeerd in cash en is de zaak daarmee af.
Dus straks gaan mensen hun hand er af hakken als ze geen geld hebben, sjouwen ze naar het ziekenhuis en zeggen ze: zet er maar niet meer aan, doe maar gewoon E35.000?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:01 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
als je zoekt naar manieren om de zorgkosten naar beneden te krijgen lijkt het mij een uitstekend plan. Goede bijkomstigheid is dat je de keuze bij de mensen zelf legt.
We doen het natuurlijk niet bij mensen met geestelijke aandoeningen.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:01 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Natuurlijk.
Hoeveel patienten claimen dan echter een behandeling nodig te hebben voor hun chronische depressie, waarbij ze ook genoegen nemen met 100k aan playmoney?
Waar begin en waar stop je met dergelijke afkoopsommen? Hoe leg je dit, zoals aangegeven, uit aan de belastingbetaler? Immers zijn meer mensen genegen geld neer te leggen voor een onfortuinlijke met een lang ziekbed dan een ex-patient die de bloemetjes buiten mag zetten. Vind 20.000 euro dan ook wel goed genoeg.
Dit. Waar leg je de grens. Onmogelijk lijkt me dit plan.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:01 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Natuurlijk.
Hoeveel patienten claimen dan echter een behandeling nodig te hebben voor hun chronische depressie, waarbij ze ook genoegen nemen met 100k aan playmoney?
Waar begin en waar stop je met dergelijke afkoopsommen? Hoe leg je dit, zoals aangegeven, uit aan de belastingbetaler? Immers zijn meer mensen genegen geld neer te leggen voor een onfortuinlijke met een lang ziekbed dan een ex-patient die de bloemetjes buiten mag zetten. Vind 20.000 euro dan ook wel goed genoeg.
hand afhakken is niet echt terminaal.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:03 schreef Skv het volgende:
[..]
Dus straks gaan mensen hun hand er af hakken als ze geen geld hebben, sjouwen ze naar het ziekenhuis en zeggen ze: zet er maar niet meer aan, doe maar gewoon E35.000?
Och ja zo gaat dat toch ook in de organenhandel. Mensen verkopen hun goede nier bv. En in veel Zuid-Amerikaanse landen verdwijnen zwervers zonder familie plots uit het straatbeeld bedoeld voor de handel in organenquote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:03 schreef Skv het volgende:
[..]
Dus straks gaan mensen hun hand er af hakken als ze geen geld hebben, sjouwen ze naar het ziekenhuis en zeggen ze: zet er maar niet meer aan, doe maar gewoon E35.000?
Waarom niet?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:03 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
We doen het natuurlijk niet bij mensen met geestelijke aandoeningen.
Over de voorwaarden zullen we het als maatschappij moeten hebben met elkaar.
Het laatste. Want als die 50.000 op zijn zie ik de bui al hangen. Hoe zielig het niet is en dan alsnog behandeld worden voor 100.000. Uiteindelijk nog duurder uit ook.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:11 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarom niet?
Besef goed dat een hoop mensen begrip hebben voor kostbare hulp, dure medicijnen en kapitaalintensieve behandelingen, maar dit maatschappelijk draagvlak zienderogen zal afnemen als de patient de opt-out mogelijkheid heeft om wat geld te cashen en dat dan te verspelen. Het is geen verzekering in die zin, zorg is een product dat zich juist door haar onaantastbaarheid amper laat vervangen door supplementair goed.
Meneer A heeft vanwege zijn ernstige ziekte een medicijn nodig van 100.000 euro.
Of:
Meneer A ziet af van dit medicijn en gebruikt 50.000 euro om zijn laatste jaren leuk door te brengen.
Wat zou nu meer reacties teweeg brengen van de premiebetalers?
het moet dan wel heel duidelijk zijn, en ook juridisch onmogelijk worden gemaakt om nog verdere aanspraken te maken op het zorgstelsel. Als iedereen dat van te voren weet is het gewoon een individuele keuze.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:13 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het laatste. Want als die 50.000 op zijn zie ik de bui al hangen. Hoe zielig het niet is en dan alsnog behandeld worden voor 100.000. Uiteindelijk nog duurder uit ook.
Hoe goed dat soort duidelijke afspraken werken zien we bij afgewezen asielzoekers. Keiharde afspraken: je mag tot dan blijven en dan ga je echt, ja beloofd.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:18 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
het moet dan wel heel duidelijk zijn, en ook juridisch onmogelijk worden gemaakt om nog verdere aanspraken te maken op het zorgstelsel. Als iedereen dat van te voren weet is het gewoon een individuele keuze.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |