abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114895948
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 14:26 schreef Elfletterig het volgende:

Des te meer reden om het niet nóg oneerlijker te maken door die zieke mensen, die het al zo slecht hebben getroffen, ook nog hun medicatie te ontzeggen. Aangezien geld kennelijk zo belangrijk is, kunnen we de hypotheekrenteaftrek van iedereen die meer dan 2,5 keer modaal verdient, vast wel met één procent afromen. Levert 55 miljoen en een boel opgeluchte Pompe- en Fabry-patiënten op. Waar een (solidaire) wil is, is een weg.
Voor de laatste keer, want volgens mij wil je dit gewoon niet horen dus zal ik het niet nog langer blijven herhalen: het gaat niet alleen om de Pompe en Fabry patiënten. Die zijn slechts een voorbeeld, een heel concreet voorbeeld waardoor er makkelijk over te discussiëren valt, maar het gaat om the bigger picture dat we nu al meer geld aan zorg uitgeven dan we hebben, en dat dit bedrag alleen maar oploopt.

Niemand hier betoogt dat we de medicatie van Pompe en Fabry patiënten moeten stopzetten en dat daarna het hele probleem is opgelost. Dus geef nou niet van die flauwe reacties alsof dit wel wordt gezegd.
pi_114896040
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 14:32 schreef hvdbr het volgende:

[..]

Voor de laatste keer, want volgens mij wil je dit gewoon niet horen dus zal ik het niet nog langer blijven herhalen: het gaat niet alleen om de Pompe en Fabry patiënten. Die zijn slechts een voorbeeld, een heel concreet voorbeeld waardoor er makkelijk over te discussiëren valt, maar het gaat om the bigger picture dat we nu al meer geld aan zorg uitgeven dan we hebben, en dat dit bedrag alleen maar oploopt.

Niemand hier betoogt dat we de medicatie van Pompe en Fabry patiënten moeten stopzetten en dat daarna het hele probleem is opgelost. Dus geef nou niet van die flauwe reacties alsof dit wel wordt gezegd.
Wat een onzin we hebben geld zat om de zorgkosten te betalen, het gaat alleen om de vraag wat we willen betalen.
pi_114896335
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 13:45 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Vuurwerkslachtoffers heb ik over het algemeen weinig mededogen mee. Laat ze die kosten maar lekker zelf betalen. beenbreuken door bv skiën is een ander verhaal. Dat is een ongeluk. De meeste ongelukken gebeuren trouwens met de keukentrap. Zullen we die dan ook maar verbieden?
Het gaat me niet om het verbieden van iets. Ik noemde de vuurwerk en ski-stunters puur als voorbeeld. Ongelukken gebeuren altijd. Ik geloof wat dat betreft meer in preventie, al staan mensen dan al gauw met de kapmessen klaar om zoiets betutteling te noemen.

Wat ik in jouw reactie nu zo mooi zie gebeuren, is: "Het gaat mij niet aan, dus laat ze het zelf maar uitzoeken". Je hebt geen mededogen met vuurwerkslachtoffers; kennelijk wél met skiërs, die willens en wetens van steile bergen naar beneden razen (met alle risico's van dien). "Dat is een ander verhaal. Dat is een ongeluk". - Vuurwerk ook, lijkt me. Het lijkt me stug dat mensen zichzelf bewust verwonden met vuurwerk...

Je bent bezig om selectiecriteria toe te passen. En mijn punt in deze topicreeks is eigenlijk de hele tijd geweest: waarom zouden mensen dat omgekeerd dan ook niet bij jou doen? Als jij geen solidariteit met anderen kunt opbrengen, waarom zouden anderen die dan wel voor jou moeten opbrengen?

Situatie:
Boris_Karloff rijdt zonder licht op zijn fiets, wordt geraakt door een auto en loopt een dubbele beenbreuk op. Wat gaan we als samenleving doen? Zullen we"weinig mededogen" met jou hebben omdat je willens en wetens zonder licht reed? Of moeten we delen in jouw verontwaardiging: het was een ongeluk!

En zo kunnen we tig situaties bedenken:
• De vriendin van Boris_Karloff wil niet zwanger worden. Kosten van medisch onderzoek voor eigen rekening? Er is, gezien het bevolkingsoverschot, namelijk geen reden dat jullie je voortplanten

• Bij de 65-jarige vader (of moeder) Boris_Karloff wordt kanker geconstateerd. Behandeling is mogelijk, of het resultaat heeft, moet blijken. Doen of niet doen? Maatschappelijk gezien is hun rol wel een beetje uitgespeeld nu ze met pensioen zijn....

Vul het maar in... hoe dichterbij het komt, des te vuriger wordt jouw pleidooi om toch de kosten vergoed te krijgen. De ander moet maar inleveren, jouw kosten (of die van jouw dierbaren) moeten goed worden gedekt. Eigenbelang voorop, fuck de solidariteit....

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_114896459
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 13:50 schreef Reya het volgende:

[..]

Je begrijpt dat die kinderen ooit jou zullen moeten gaan verzorgen, en de belastingen zullen moeten betalen om dat op te brengen?
Ja hoor, dat begrijp ik volledig. Wat is je punt? Staat Nederland op het punt om af te glijden naar de status van derdewereldland? Betaal ik op dit moment geen belastingen en zorgpremies die aan anderen ten goede komen?
pi_114896880
wat mij opvalt is dat niemand hier de discrapantie ziet. de ene helft praat over solidariteit en de andere helft over geld. beide kampen hebben inderdaad valide argumenten.

maar jullie missen allemaal een stukje. even met een voorbeeld, dat legt makkelijker uit. medische ingrepen kosten geld. zat mensen staan bv met hun oordeel klaar als je het waagt om een kind met downsyndroom te baren. gezeur over wat die nicu allemaal wel niet kost (en ja; ik weet wat die nicu kost ;) ecmo ook trouwens). goed. helder tot nu toe?

ga ik nu ff daarin mee. dan zeg ik "jongens. daar hebben jullie helemaal gelijk in. weet je wat; we moeten prenataal onderzoek voortaan maar voor iedereen verplicht stellen!"

en dan ga ik nu daar even op in. want de enige manier om eenduidig genetesche dingen aan te tonen is via een vlokkentest of vruchtwaterpunctie. dus dat zal je dan op elke zwangere toe moeten passen, want als je alleen vertrouwt op die combinatietest zit je nog altijd met twijfels en/of oepsies.

en dan nu wat ik bedoel; enig idee wat het kost om elke zwangere die behandeling te laten ondergaan :o dan kost dat net zoveel, zo niet meer, als die paar kinderen die geboren worden met mankementjes.

enfin. dit gewoon even een voorbeeldje dus. om aan te tonen dat het niet zo zwartwit is allemaal en dat je beter maar goed alles door kan denken voordat je iets roept. :P
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_114896897
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 14:01 schreef nikk het volgende:
Omdat iedereen een gelijke toegang tot zorg hoort te krijgen. Ook wanneer je door eigen toedoen een keer in het ziekenhuis terechtkomt. Er is alleen een verschil tussen jarenlang belastingen afdragen en premies betalen en een keer naar de EHBO moeten, of 15 miljoen kosten gedurende je levensduur.
En wat gebeurt hier? De kosten van de zieke Fabry- en Pompe-patiënt worden uitvergroot, de kosten van de ski- of vuurwerkstuntelaar worden weggewimpeld. Moet kunnen, is maar één keertje naar de Spoedeisende Hulp, ach.. kan iedereen overkomen.

Pietje heeft op 1 januari een vuurwerkongeluk door eigen toedoen. Uiteraard wordt de behandeling van zijn verwonding vergoed. Prima. Eind februari gaat Pietje op wintersport en verrek... hij skiet van een te moeilijke helling af... dubbele beenbreuk. Tuurlijk worden ook die kosten vergoed. Een paar maanden later kan Pietje weer fietsen. Dat doet -ie weliswaar zonder licht. Hij wordt geschept door een auto en belandt zwaargewond in het ziekenhuis. De samenleving betaalt wel weer. We kijken niet op één revalidatietrajectje meer of minder. Net voor de jaarwisseling is Pietje weer de oude...

Je snapt wel waar ik heen wil, denk ik. Is er ergens een grens? Zorg op de bon?

Gelijke toegang tot zorg? Voor sommige mensen net even wat gelijker dan voor anderen.
pi_114897070
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 14:14 schreef hvdbr het volgende:
Wederom zeg ik niet dat we dit dan ook maar moeten gaan doen, maar je moet een keer begrijpen dat 1) zorg veel geld kost, 2) geld niet gratis of onbeperkt is en 3) geld dat we aan de zorg uitgeven niet meer ergens anders aan uitgegeven kan worden. Nee, dat is niet eerlijk, maar dat is wel de werkelijkheid.
Open deur. Dit wisten we allemaal al. Chronische ziekten kosten dan ook enorm veel geld. Maar ja, preventie is door minister Schippers grotendeels wegbezuinigd. Lang leve de kettingrokende COPD-patiënt van de toekomst.
  dinsdag 31 juli 2012 @ 15:01:34 #283
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114897153
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 14:34 schreef Wespensteek het volgende:
Wat een onzin we hebben geld zat om de zorgkosten te betalen
Fantast! Bezuinigingen bij oplopende schulden, waar zie jij "geld zat"?
censuur :O
pi_114897261
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 15:01 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Zolang de zorgverzekeraars vette winsten blijven maken, en de wijze heren geld uit kunnen geven aan allerlei onzinnge projecten. Dan lijkt het me dat er ook geld zat moet zijn voor de gezondsheidzorg.
pi_114897288
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 14:21 schreef Trommeldaris het volgende:
En volgens jou methode zullen de bedrijven die medicijnen maken geen enkele reden hebben om prijzen te verlagen. Ik denk dat ze dat wel doen als je deze medicijnen niet direct vergoed. Ze verkopen liever wel medicijnen dan niet.

Als ze hierna denken dat die medicijnen wel 2x zo duur kunnen zijn, dan trek jij vrolijk de schatkist open.
Tja, farmaceutische bedrijven zijn commerciële bedrijven. Als ze een medicijn maken voor een kleine populatie moet dat veel kosten om het kostendekkend of winstgevend te maken. Liberalen gaan altijd prat op marktwerking, maar ja... in dit soort situaties staan bedrijven echt niet in de rij om medicatie aan te leveren. Je mag blij zijn dát er een speler is die een medicijn levert. Partijen zullen er in goed onderling overleg uit moeten komen, maar niet over de rug van patiënten.
pi_114897307
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 15:01 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

In de Nederlandse begroting, het is gewoon een kwestie van kiezen. Als wij bijvoorbeeld meer belastinggeld stoppen in zorg en minder in defensie is het zo klaar.
pi_114897399
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 15:05 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

In de Nederlandse begroting, het is gewoon een kwestie van kiezen. Als wij bijvoorbeeld meer belastinggeld stoppen in zorg en minder in defensie is het zo klaar.
Ik adviseer je om even een reality-check op te halen via http://www.prinsjesdag2011.nl/miljoenennota/huishoudboekje_van_nederland
pi_114897470
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 14:40 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het gaat me niet om het verbieden van iets. Ik noemde de vuurwerk en ski-stunters puur als voorbeeld. Ongelukken gebeuren altijd. Ik geloof wat dat betreft meer in preventie, al staan mensen dan al gauw met de kapmessen klaar om zoiets betutteling te noemen.
Er is wel degelijk een verschil tussen mensen die eenmalig een ongelukje krijgen en daar wordt voor betaald en mensen die chronisch ziek zijn en de rest van hun leven afhankelijk zijn van zorg. Jij wilt ze graag allemaal op een hoop gooien want dat komt jouw standpunten ten goede. Ik houdt ze het liefst gescheiden . Want eenmalig 10000 euro voor een gebroken been, of 100 miljoen voor 2 levensjaren extra vind ik totaal niet vergelijkbaar.

quote:
Wat ik in jouw reactie nu zo mooi zie gebeuren, is: "Het gaat mij niet aan, dus laat ze het zelf maar uitzoeken". Je hebt geen mededogen met vuurwerkslachtoffers; kennelijk wél met skiërs, die willens en wetens van steile bergen naar beneden razen (met alle risico's van dien). "Dat is een ander verhaal. Dat is een ongeluk". - Vuurwerk ook, lijkt me. Het lijkt me stug dat mensen zichzelf bewust verwonden met vuurwerk...
het gaat iedereen in onze maatschappij aan hoe zorg geld besteedt word. Iedereen zal er ook een mening over hebben, en die meningen zullen van elkaar verschillen. Dus ergens in het midden moeten we elkaar treffen. Daar hebben we een open discussie over nodig. anders krijg je straks een situatie dat een deel van de mensen zegt, ik voel me niet gekend in deze kwestie, bekijk het maar. Ik ga wel ergens heen waar men meer mijn meningen deelt. En mensen die vertrekken uit Nederland zijn meestal de wat slimmere mensen met goede mogelijkheden in het buitenland.

quote:
Je bent bezig om selectiecriteria toe te passen. En mijn punt in deze topicreeks is eigenlijk de hele tijd geweest: waarom zouden mensen dat omgekeerd dan ook niet bij jou doen? Als jij geen solidariteit met anderen kunt opbrengen, waarom zouden anderen die dan wel voor jou moeten opbrengen?
Tuurlijk heb ik mijn eigen selectiecriteria. en ik ben heel solidair met anderen, maar solidariteit houdt een keer op. En ik heb steeds meer het gevoel dat de door de overheid opgelegde solidariteit een tegengesteld effect begint te hebben, in de zin dat solidariteit steeds verder aan het afbrokkelen is. En dat is erg jammer, want ons sociale stelsel is een prachtig iets alleen worden de kosten veel te hoog. we zullen dus naar andere manieren moeten kijken om het betaalbaar te houden.

quote:
Situatie:
Boris_Karloff rijdt zonder licht op zijn fiets, wordt geraakt door een auto en loopt een dubbele beenbreuk op. Wat gaan we als samenleving doen? Zullen we"weinig mededogen" met jou hebben omdat je willens en wetens zonder licht reed? Of moeten we delen in jouw verontwaardiging: het was een ongeluk!
Vind ik een beetje beroerd voorbeeld. ten eersts is een botbreuk qua kosten niet te vergelijken met een chronisch zieke. de kosten hiervan zijn eenmalig en betalen zich wel weer terug, bij een chronisch zieke is dat niet het geval.

quote:
En zo kunnen we tig situaties bedenken:
• De vriendin van Boris_Karloff wil niet zwanger worden. Kosten van medisch onderzoek voor eigen rekening? Er is, gezien het bevolkingsoverschot, namelijk geen reden dat jullie je voortplanten
Hier ben ik het hartgrondig mee eens. Mensen die zo'n drang hebben naar een kind kunnen ook gastouder worden van een kind dat dat echt nodig heeft. om schaarse middelen in te zetten terwijl er zoveel leed in de wereld is door een overschot aan mensen vind ik echt onbegrijpelijk, ook als het mezelf zou overkomen

quote:
• Bij de 65-jarige vader (of moeder) Boris_Karloff wordt kanker geconstateerd. Behandeling is mogelijk, of het resultaat heeft, moet blijken. Doen of niet doen? Maatschappelijk gezien is hun rol wel een beetje uitgespeeld nu ze met pensioen zijn....
Bij mijn moeder is dus in werkelijkheid sinds twee jaar parkison geconstateerd en verder beginnen andere ouderdomsverschijnselen de kop op te steken. Ik snap je punt dus. als ik emotioneel kijk ben ik blij met de zorg. Als ik rationeel naar de kosten kijk die mijn moeder nu met zich mee brengt, zet ik echter wel vraagtekens bij de rekening die mijn moeder in twee jaar heeft opgebouwd. En soms vraag ik me af of het gerechtvaardigd is dat de kosten die het in redelijke staat houden van mijn moeder met zich meebrengen gerechtvaardigd zijn als je kijkt naar de problemen die we als mensheid hebben, vanuit mijn eigen egoistische motieven wel. Maar als je er vanuit een maatschappelijk oogpunt naar kijkt zou je de kwaliteit van leven van veel meer mensen positief kunnen beïnvloeden.

Ik zou dan ook liever een systeem zien waarbij je meer zorgpremie gaat betalen naar mate een mens ouder wordt.

quote:
Vul het maar in... hoe dichterbij het komt, des te vuriger wordt jouw pleidooi om toch de kosten vergoed te krijgen. De ander moet maar inleveren, jouw kosten (of die van jouw dierbaren) moeten goed worden gedekt. Eigenbelang voorop, fuck de solidariteit....
Nee, ik wil helemaal niet dat we al mijn kosten klakkeloos betalen. Ik wil dat er een eerlijke discussie komt over wat we gaan betalen, zodat iedereen duidelijk weet waar hij aan toe is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Boris_Karloff op 31-07-2012 15:16:57 ]
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_114897483
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 15:07 schreef hvdbr het volgende:

[..]

Ik adviseer je om even een reality-check op te halen via http://www.prinsjesdag2011.nl/miljoenennota/huishoudboekje_van_nederland
Ik zie het, inderdaad geld genoeg, een kwestie van kiezen.
pi_114897556
quote:

Hoe kom je er in vredesnaam bij dat we meer geld aan zorg uitgeven dan we hebben? Check anders gewoon nog even de cijfers: http://www.prinsjesdag201(...)boekje_van_nederland

Met daarbij nog de kanttekening dat het rechtse afbraakkabinet fanatiek bezuinigt, maar daarin zo ver doorschiet dat de uitgaven weliswaar zijn gedaald, maar de inkomsten nog harder.

De zorgkosten zullen sowieso verder oplopen. Meer mensen worden oud, meer oude mensen hebben zorg nodig. Ja, dat gaat een hele kluif worden om de zorg betaalbaar te houden. Ja, wellicht moet het eigen risico nog veel verder omhoog. En ja, misschien zal de overheid ook op andere terreinen moeten snijden om de zorg te bekostigen...
pi_114897774
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 15:10 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Hoe kom je er in vredesnaam bij dat we meer geld aan zorg uitgeven dan we hebben? Check anders gewoon nog even de cijfers: http://www.prinsjesdag201(...)boekje_van_nederland
Ok, ok, "we geven meer uit aan zorg dan we hebben" is niet helemaal correct. Ik bedoel: we geven meer geld uit dan we hebben en het grootste gedeelte daarvan gaat naar de zorg.
  dinsdag 31 juli 2012 @ 15:21:16 #292
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114897946
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 15:05 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Zorg kost 10 keer meer dan defensie. En nu? Ons laatste beetje leger wegbezuinigen en zo nodig een paar rolstoelen naar het front sturen?
pi_114898039
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 15:08 schreef Boris_Karloff het volgende:
Het gaat iedereen in onze maatschappij aan hoe zorg geld besteedt word. Iedereen zal er ook een mening over hebben, en die meningen zullen van elkaar verschillen. Dus ergens in het midden moeten we elkaar treffen. Daar hebben we een open discussie over nodig. anders krijg je straks een situatie dat een deel van de mensen zegt, ik voel me niet gekend in deze kwestie, bekijk het maar. Ik ga wel ergens heen waar men meer mijn meningen deelt. En mensen die vertrekken uit Nederland zijn meestal de wat slimmere mensen met goede mogelijkheden in het buitenland.

Nee, ik wil helemaal niet dat we al mijn kosten klakkeloos betalen. Ik wil dat er een eerlijke discussie komt over wat we gaan betalen, zodat iedereen duidelijk weet waar hij aan toe is.
Sorry wat het punt van je moeder betreft. Het risico bestond dat één van de geschetste situaties inderdaad van toepassing zou zijn. Sterkte gewenst met die situatie.

Het is goed om te lezen dat je openstaat voor discussie over hoe we de zorg betaalbaar houden en hoe we het sociale stelsel overeind houden. Iedereen staat daar anders in. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat het sociaal is om mensen die de pech hebben dat ze een zeldzame ziekte hebben, hun medicatie te onthouden. Ik gaf daarom een aantal voorbeelden van verwijtbaar gedrag dat leidt tot medische kosten, ook al zijn die eenmalig.

Mijn inzet is ook dat het zorgstelsel zo compleet mogelijk overeind blijft en betaalbaar blijft. Dat vergt preventie (ondergesneeuwd aspect) en het vergt keuzes: Marktwerking (deels) terugdraaien? Hoger eigen risico? Wat meer vragen van mensen met meer draagkracht? En volgens mij zullen we ons er hoe dan ook op moeten instellen dat de zorgkosten stijgen en dat de omvang van deze uitgavenpost relatief gezien beslist niet zal dalen, gezien de demografische ontwikkelingen.
pi_114898066
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 15:21 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Zorg kost 10 keer meer dan defensie. En nu? Ons laatste beetje leger wegbezuinigen en zo nodig een paar rolstoelen naar het front sturen?
We zijn maar op zoek naar 55 miljoen dat is één JSF minder? Overigens mag van mij dat hele defensie opgedoekt worden hoor.
pi_114898111
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 15:24 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

We zijn maar op zoek naar 55 miljoen dat is één JSF minder? Overigens mag van mij dat hele defensie opgedoekt worden hoor.
Dat klopt, tis maar 1 JSF minder voor die paar ziektes, en daar gaat de discussie niet echt over. Het gaat over te dure medicijnen an sich.

Het leger opdoeken is natuurlijk een leuk idee maar totaal onrealistisch.
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
  dinsdag 31 juli 2012 @ 15:26:20 #296
321876 Cherna
Fuck the System
pi_114898140
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 15:08 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Er is wel degelijk een verschil tussen mensen die eenmalig een ongelukje krijgen en daar wordt voor betaald en mensen die chronisch ziek zijn en de rest van hun leven afhankelijk zijn van zorg. Jij wilt ze graag allemaal op een hoop gooien want dat komt jouw standpunten ten goede. Ik houdt ze het liefst gescheiden . Want eenmalig 10000 euro voor een gebroken been, of 100 miljoen voor 2 levensjaren extra vind ik totaal niet vergelijkbaar.

[..]

het gaat iedereen in onze maatschappij aan hoe zorg geld besteedt word. Iedereen zal er ook een mening over hebben, en die meningen zullen van elkaar verschillen. Dus ergens in het midden moeten we elkaar treffen. Daar hebben we een open discussie over nodig. anders krijg je straks een situatie dat een deel van de mensen zegt, ik voel me niet gekend in deze kwestie, bekijk het maar. Ik ga wel ergens heen waar men meer mijn meningen deelt. En mensen die vertrekken uit Nederland zijn meestal de wat slimmere mensen met goede mogelijkheden in het buitenland.

[..]

Tuurlijk heb ik mijn eigen selectiecriteria. en ik ben heel solidair met anderen, maar solidariteit houdt een keer op. En ik heb steeds meer het gevoel dat de door de overheid opgelegde solidariteit een tegengesteld effect begint te hebben, in de zin dat solidariteit steeds verder aan het afbrokkelen is. En dat is erg jammer, want ons sociale stelsel is een prachtig iets alleen worden de kosten veel te hoog. we zullen dus naar andere manieren moeten kijken om het betaalbaar te houden.

[..]

Vind ik een beetje beroerd voorbeeld. ten eersts is een botbreuk qua kosten niet te vergelijken met een chronisch zieke. de kosten hiervan zijn eenmalig en betalen zich wel weer terug, bij een chronisch zieke is dat niet het geval.

[..]

Hier ben ik het hartgrondig mee eens. Mensen die zo'n drang hebben naar een kind kunnen ook gastouder worden van een kind dat dat echt nodig heeft. om schaarse middelen in te zetten terwijl er zoveel leed in de wereld is door een overschot aan mensen vind ik echt onbegrijpelijk, ook als het mezelf zou overkomen

[..]

Bij mijn moeder is dus in werkelijkheid sinds twee jaar parkison geconstateerd en verder beginnen andere ouderdomsverschijnselen de kop op te steken. Ik snap je punt dus. als ik emotioneel kijk ben ik blij met de zorg. Als ik rationeel naar de kosten kijk die mijn moeder nu met zich mee brengt, zet ik echter wel vraagtekens bij de rekening die mijn moeder in twee jaar heeft opgebouwd. En soms vraag ik me af of het gerechtvaardigd is dat de kosten die het in redelijke staat houden van mijn moeder met zich meebrengen gerechtvaardigd zijn als je kijkt naar de problemen die we als mensheid hebben, vanuit mijn eigen egoistische motieven wel. Maar als je er vanuit een maatschappelijk oogpunt naar kijkt zou je de kwaliteit van leven van veel meer mensen positief kunnen beïnvloeden.

Ik zou dan ook liever een systeem zien waarbij je meer zorgpremie gaat betalen naar mate een mens ouder wordt.

[..]

Nee, dat zie ik helemaal niet zitten. Ik voel meer om het basispakket flink uit te dunnen en het extra verzekeren wat je nodig hebt duurder te maken.

Er moeten meer vrijheden in de samenstelling komen. Maar hou de basis betaalbaar en maak dat goedkoper. Maak het extra verzekeren duurder.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_114898153
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 15:25 schreef Trommeldaris het volgende:

[..]

Dat klopt, tis maar 1 JSF minder voor die paar ziektes, en daar gaat de discussie niet echt over. Het gaat over te dure medicijnen an sich.

Het leger opdoeken is natuurlijk een leuk idee maar totaal onrealistisch.
Het gaat ook over de vraag wat te duur is en of we iets dat te duur is toch willen kopen.
pi_114898157
quote:

[..]

quote:

[..]

Het gaat niet alleen om de Pompe en Fabry patiënten. Die zijn slechts een voorbeeld, een heel concreet voorbeeld waardoor er makkelijk over te discussiëren valt, maar het gaat om the bigger picture dat we nu al meer geld aan zorg uitgeven dan we hebben, en dat dit bedrag alleen maar oploopt.

Niemand hier betoogt dat we de medicatie van Pompe en Fabry patiënten moeten stopzetten en dat daarna het hele probleem is opgelost.
  dinsdag 31 juli 2012 @ 15:27:22 #299
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114898188
quote:

[..]

Grappig altijd hoe (met name linkse) mensen defensie willen opdoeken omdat ze hun werk goed doen! Ik zou willen dat de politie z'n werk zo goed deed dat we populair konden roepen dat het opgedoekt moest worden!
Om het in JSF's uit te drukken: 2 mensen die twee jaar langer laten leven kost hetzelfde als 1 hypermodern gevechtsvliegtuig! En jij wil voor die 100 mensen dus 40 jaar lang elk jaar een gevechtsvliegtuig opgeven :')
  dinsdag 31 juli 2012 @ 15:28:39 #300
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_114898247
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 15:27 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Grappig altijd hoe (met name linkse) mensen defensie willen opdoeken omdat ze hun werk goed doen! Ik zou willen dat de politie z'n werk zo goed deed dat we populair konden roepen dat het opgedoekt moest worden!
Om het in JSF's uit te drukken: 2 mensen die twee jaar langer laten leven kost hetzelfde als 1 hypermodern gevechtsvliegtuig! En jij wil voor die 100 mensen dus 40 jaar lang elk jaar een gevechtsvliegtuig opgeven :')
Inderdaad. Willen ze die zieken soms in de frontlijn zetten wanneer de vijand komt? Daar zullen we niet veel verder mee komen.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')