abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118925042
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 20:44 schreef Teslynd het volgende:
Die roltafel moet je niet elke keer naast het fornuis zetten, ze zijn behoorlijk zwaar (2 wielen) en ik vraag me af of ze wel bestand zijn tegen 350 x per jaar heen en weer rijden. Het nut van de roltafel is dat je hem opzij kan zetten als dat nodig is. Of omgekeerd als je hem 2x per jaar naast je werkblad nodig hebt, dan zet je hem in z'n hoekje en rolt hem die paar keer erbij
Daarom hebben wij er toen ook 1 gekocht. Onze keukenblad was ongeveer zo groot als wat Vonk gepland had in zijn eerste tekening. (en dat in een keuken van 29m2...) De keukentafel werd gewoon standaard gebruikt als aanrechtblad omdat je met 1 bord ongeveer het blad vol had. Geen ruimte dus voor de extra's. Hij staat nu in de bijkeuken met de frituurpan er op.
.
quote:
Als je bovenkastjes neemt, dan is tot aan het plafond het handigst. Ik heb al jaren het idee dat de Zweedse huizen een kleine vloeroppervlakte hebben, maar wel minstens 3m hoog zijn. Dan heb je ondanks de kleinte wel meer opbergmogelijkheden. Je bent niet verplicht om de bovenkastjes helemaal vol te stouwen. Met lagere bovenkastjes heb je de bovenkant, waar je met verloop van tijd toch dingen op zet en je krijgt daar een taaie kleeflaag op.
We hebben die bovenkastjes die we in onze keuken hadden met handschoenen aan verwijderd... Wat waren die smerig van boven. We hebben nu geen bovenkastjes, en hoeven dus alleen de bovenkant van de koelkast schoon te maken. En die staat niet naast het fornuis (wat die bovenkastjes in onze oude keuken wel deden...)

quote:
Een messenblok is onhygiënisch, je kan die sleuven immers niet schoonmaken. Een magnetische strip aan de muur is gunstiger. Ik heb de stang aan de muur boven het aanrecht weer opgedoekt. Is rommelig en die stang & aanhangmandjes gingen uitslaan.
Wij hebben er naar zitten kijken, maar er is gewoon geen ruimte voor. De ene muur is raam, met 1 stukje muur waar nu een papier-houder zit (zo'n Plenty systeem). En de andere muur zit het fornuis (90cm).

En ons fornuis heeft een handdoeken rek, dus die hebben we ook niet los nodig :P
pi_118935983
óp de bovenkasten leg je oude kranten..niet te zien en absorbeert vuil/stof en vet.
en eens in de zoveel tijd verwisselen.

/ tip van mijn moeder (1922-2011) :7
pi_118943552
Ja, dat is een bekende truc, maar je moet het wel controleren als de hulp de keuken een grote beurt geeft. Ik vraag me af of bij de kastjes tot aan het plafond die bovenrand goed afgesloten wordt. Anders moet je er alsnog kranten op leggen.
pi_118950664

pi_118953689
WOW

/stil. w/
pi_118954473
Mooi, maar... wat zit er in die hoek tussen kookplaat en spoelbak? Een loze ruimte zo te zien aangezien aan de ene kant laatjes en aan de andere kant iets dat niet open kan omdat daar de spoelbak zit.
Ik zou daar een caroussel-achtig iets maken dat uitschuifbaar is uit de hoek (ik heb onlangs iets heel handigs bij iemand gezien dat om de hoek uitschoof, vraag me niet waar hij dat vandaan heeft of hoe het precies werkt).
pi_118956012
En je kan het huis niet meer binnen door het hoekje om. Maar als je dat wegdenkt, is het een aardig totaalplaatje waar ook de eethoek in past.

Je kan gewoon de hoek trekken van de kookplaatpunt naar de spoelbakpunt. Dus geen haakse hoek maar een schuine. Geen lade in de plint van die hoek maar een klepje. Aan de andere kant van de kookplaat t/m de handgrepen. Dus een smalle onderkast of de roltafel er naast. Roltafel zal wel het handigst wegens mobiliteit. Wel achterkant dichttimmeren voor rustiger beeld. Boven de kookplaat de afzuiger met ernaast dus nog bovenkastjes.

Ik denk nog steeds: die hoge bij het aanrecht tot bovenaan. Van de losse kast was gedacht om daar nog een werkblad te hebben en dat is echt geen overbodige luxe. Dus onderkast en bovenkast. Ikea heeft de kleine eettafel Ingo, als ik me goed herinner.
pi_118956013
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:20 schreef Gwywen het volgende:
Mooi, maar... wat zit er in die hoek tussen kookplaat en spoelbak? Een loze ruimte zo te zien aangezien aan de ene kant laatjes en aan de andere kant iets dat niet open kan omdat daar de spoelbak zit.
Ik zou daar een caroussel-achtig iets maken dat uitschuifbaar is uit de hoek (ik heb onlangs iets heel handigs bij iemand gezien dat om de hoek uitschoof, vraag me niet waar hij dat vandaan heeft of hoe het precies werkt).
Klopt de kastdeurtjes en laden zijn een rommeltje en in het ontwerp arbitrair van aard en hangt mede van de gekozen apparatuur af.

Voor de hoek zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een Kesseböhmer:

Of voor de Space Corner van Blum:
pi_118956144
Details - details.

Het is de praktische weergave van een opstelling.
Of men en mw Vonkenboer 12 laadjes gaan gebruiken O-)

@ T: zo'n carrousel-om-de-hoek-uittrekkast zit ws in de meeste keukenprogramma's.

Is de doorgang breed genoeg dat er ( al is het maar) 30 cm diep een kast en
werkblad kwijt kan.
Minimale doorgang is min. 90 dacht ik.

Edit: kijk eens: inmiddels een pic *O*
pi_118956432
Je komt het huis in door een halletje dat eindigt waar het aquarium op het haakse kastje staat. Afgezien van wat praktische onmogelijkheden, vind ik het wel een leuk ontwerp.
Die hoekladen laten veel verloren ruimte zien terwijl ernaast al hoekruimte verloren gaat. En klunzen als ik zullen daar telkens in die punthoeken lopen of met een hand in die punten slaan. De laden lijken me vrij kwetsbaar. Ik denk dat het budget ook niet zulke snufjes toestaat.
  Moderator woensdag 7 november 2012 @ 22:08:51 #286
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_118957926
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:25 schreef Dr.Hilfiger het volgende:

..

Mijn eerste reactie is een hele terecht WAUW ! ^O^
Tijd om er eens inhoudelijk op in te gaan :s)

quote:

Het idee is goed; alleen dat met die twee kasten aan de kopse kant van de aanrecht gaat hem in de praktijk niet worden; de muur is hoogstens 15cm á 20cm breed.
Dus daar kan ik nooit in wat voor vorm dan ook een kast kwijt worden; tenzij ik half hoog muurtje optrek om zo ruimte te crëeren.

Verder wijkt het ontwerp eigenlijk niet heel veel af van de eerste schets die we ooit gemaakt hebben :+ alleen heb jij wel bovenkasten toegepast.

quote:

Dit kan eigenlijk ook niet omdat de keuken grenst aan de hal; en om nu op de hal tv te gaan zitten kijken ;)

quote:

Waarom daar een half hoge kast :? geheid dat we er rotzooi op gaan zetten.
Ik zit er nog steeds aan te denken om daar als bovenkast een servieskast te nemen voor de dagelijkse glazen en kopjes e.d. en een onderkastje te nemen met daarin alle borden en bestek.

Op dat stuk aanrecht ontstaat dan ruimte om de waterkoker en eventueel het koffiezetapparaat op te zetten zodat die geen echte volwaardige werkruimte in de keuken in nemen. :)

quote:

Dat hoek kastje blijft een moeilijk iets; zoals andere al aangeven is er denk ik geen optie voor ons om heel dure design keukenhoek oplossingen; als ik op internet google dan is Kesseböhmer schijnbaar een professioneel keukenopslag systeem wat alleen verkocht wordt door winkelinrichters en professionele meubelmakers. Dan wil ik eigenlijk de prijs als niet eens meer weten :+ :@

Ik heb altijd begrepen van anderen die een keuken kochten dat zo kort bij een gootsteen ook geen andere carouselachtige oplossingen mogelijk zijn ? Omdat je daarmee in de knoei komt ?
Of is dat maar een fabeltje ?
pi_118960602
Zeg Vonk, misschien ken je een timmerman, die het technisch spul kan bestellen en er een kast omheen bouwen? *O*
En dan doe jij zijn install O-)

Oh ja, buurvrouw heeft recent een nieuwe keuken met de bak in het midden als hierboven en een uittrek-klep-carousselkast links ervan...
Zal ik de naam vragen?

/ win-win
pi_118960619
Hoe zit het precies met het halletje dan? Staat er in tegenstelling tot onderstaande plattegrond alleen nog het keukenmuurtje van 1,50m lang en 20cm breed? ;)

http://i202.photobucket.com/albums/aa299/Vonkenboer_85/Benedenverdieping.jpg

[ Bericht 6% gewijzigd door Dr.Hilfiger op 07-11-2012 23:10:33 ]
pi_118965167
O nu begrijp ik je tekening. De hal gaat rechtdoor, meen ik me te herinneren, scheidingsmuur verwijderd en deuren zijn muren. Je komt dus tussen de woonkeuken en de zitkamer de gezamenlijke ruimte binnen. Vandaar dat hij de deur (evenwijdig aan de voordeur) naar de keuken wil laten open gaan. Dan wordt niemand automatisch de privéruimte ingesluisd.
pi_118966949
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:20 schreef Gwywen het volgende:
Ik hoef nooit mee zo'n caroussel kast. Is niet schoon te maken. Er zat er ook een in onze vorige keuken (die we dus gesloopt hebben) en alles wat ik daar in zette en niet dagelijks gebruikte, waste ik altijd af voor gebruik...

Maar ik vind die Space Corner wel erg gaaf!
pi_118972496
Dat Kesseböhmer systeem is wat ik bedoelde, mooi dat ik nu weet hoe 't heet.
Is er op goedkopere basis niets leverbaar wat daarop lijkt?
In ons vorige huis hadden we in de hoek zo'n caroussel waar de pannen stonden, maar idd schoonmaken was een crime en omdat het rond liep, bleef er helemaal achter in de hoek toch nog een loze ruimte van zo'n 30 cm. over.

quote:
1s.gif Op woensdag 7 november 2012 22:44 schreef AnneX het volgende:
Zeg Vonk, misschien ken je een timmerman, die het technisch spul kan bestellen en er een kast omheen bouwen? *O*
En dan doe jij zijn install O-)

Zo willen wij het ook gaan doen. Keukenkastjes laten timmeren door een schrijnwerker/timmerbedrijf, apparatuur zelf installeren, keukenkastjes zelf in kleur spuiten, elektra en leidingen laten doen. Ik vermoed dat je op die manier wel eens goedkoper uit zou kunnen zijn dan met een alles in één keuken bij een keukenboer.

Edit: prijzen Magic Corner. Ik was even aan het zoeken geslagen, zelf ook nieuwsgierig geworden :)

[ Bericht 9% gewijzigd door Gwywen op 08-11-2012 12:04:02 ]
pi_118986148
Heb kijkproblemen. Hebben die kastjes twee uittrekbare ladensets die weven? Dus dat je voortdurend op moet letten dat je niets te hoog volstapelt?
  donderdag 8 november 2012 @ 21:16:23 #293
316155 lutven
helemaal gek van interieurs
pi_118995477
mmm een heel ander idee, misschien wat drastisch, maar om even out of the box te denken

pi_119005270
Assembly of SPACE CORNER with SYNCROMOTION

[ Bericht 3% gewijzigd door jpajs op 09-11-2012 07:01:17 ]
Jeroentje.
pi_119005302
Het is inderdaad de vraag of dat tweede raam gehandhaafd moet worden. Het ligt er ook wel aan, wat het keukenblokraam te bieden heeft. Komt er licht door de deur?
pi_119005420
De hoek is en blijft lastig.... wij hebben maar een deurtje van 30 geloof ik daar zitten en daar moet een carroussel achtig ding in komen :(

Je wilt ook iets waar je echt wat aan hebt natuurlijk. Bij Ikea zagen we die Kessebohmer Le Mans, ook een topding!
Laat die handjes wapperen!
pi_119006248
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 21:16 schreef lutven het volgende:
mmm een heel ander idee, misschien wat drastisch, maar om even out of the box te denken

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Kan je er een maken met alleen onderkasten voor het achterraam?
  vrijdag 9 november 2012 @ 11:08:27 #298
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_119009760
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 07:33 schreef Gieliovd het volgende:
Bij Ikea zagen we die Kessebohmer Le Mans, ook een topding!
Die Ikea "Le Mans" is iets anders dan een "echte" Le Mans (en echte Le Mans maakt een extra draai de andere kant op geloof ik), maar werkt idd wel redelijk ('k heb 'm zelf ook): voelt wel wat gammeler, omdat de lade maar aan 1 kant vast zit. Die van Ikea is wel een heel stuk goedkoper dan een echte Le Mans trouwens :)

In ons geval was zo'n systeem handig omdat dat in een 120x60 kastje gaat; de meeste normale hoekoplossingen zijn 90x90, wat bij ons erg ongelukkig uitkwam.
pi_119020081
Het vordert mooi Vonkenboer! Ben heel erg benieuwd naar de uiteindelijke keuze van de keuken en ben erg onder de indruk van Dr.Hilfiger zijn/haar tekeningen en ideeën. Het wordt een prachtig huis waar je oprecht trots op mag zijn! ^O^
pi_119072826
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 november 2012 11:08 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:

[..]

Die Ikea "Le Mans" is iets anders dan een "echte" Le Mans (en echte Le Mans maakt een extra draai de andere kant op geloof ik), maar werkt idd wel redelijk ('k heb 'm zelf ook): voelt wel wat gammeler, omdat de lade maar aan 1 kant vast zit. Die van Ikea is wel een heel stuk goedkoper dan een echte Le Mans trouwens :)

In ons geval was zo'n systeem handig omdat dat in een 120x60 kastje gaat; de meeste normale hoekoplossingen zijn 90x90, wat bij ons erg ongelukkig uitkwam.
De zoekfunctie van Ikea kon geen Le Mans vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')