abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114796095
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2012 11:35 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Dat duurt nog wel paar jaar toch bij jou? :P
Nog 2 jaar, maar komt wel toch?
Positief zijn.. Positief.

:+
  zondag 29 juli 2012 @ 11:39:07 #52
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_114796141
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2012 11:32 schreef Angel-Joy het volgende:

[..]

Dus eigenlijk maakte jouw ex vriend jou ongelukkig? :+
Of gewoon dat je nu veel meer vrijheid hebt?
Het is vooral dat ik nu leef voor mezelf, met niemand meer rekening hoef te houden. Ik doe wat ik leuk vind en wanneer ik dat leuk vind. Geen sleur en geen gezeur :P
My mama didn't raise no fool
pi_114796954
Ik zou mezelf zeker niet ongelukkig noemen.

Ondanks dat zowat alles in mijn leven is misgegaan, school, schizofrenie, enz.

Ik haal veel plezier uit kleine dingen: klassieke muziek, vrijwilligerswerk, sigaretjes roken. :P

Moet zeggen dat ik wel heel optimistisch ingesteld ben.
  zondag 29 juli 2012 @ 12:53:25 #54
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_114798313
Het gaat wel ok.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_114798717
Materiële bezittingen interesseren me steeds minder eigenlijk.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_114799103
quote:
2s.gif Op zondag 29 juli 2012 11:33 schreef Angel-Joy het volgende:
Nah valt weinig te verwerken..
Ik zou kunnen opperen dat dingen als verdringen en ontkenning hun werk doen door je het gevoel te geven dat er niets is om te verwerken zodat je bepaalde dingen niet hoeft te voelen maar weet niet of dit hier daar het topic voor is.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_114799309
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 12:53 schreef Id_do_her het volgende:
Het gaat wel ok.
Zelfde hier.

Ik ben niet ongelukkig maar voel me de laatste tijd ook niet geweldig. Na een relatie van bijna 7 jaar heb ik besloten om het uit te maken met mijn vriend, wat een heel grote verandering betekent voor hoe mijn leven er uit ziet. Hopelijk is het een goede beslissing geweest en kan ik me binnenkort wel echt gelukkig voelen.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_114799370
Ja :) Meer dan.

Optelsom van verschillende zaken, maar oa. gezondheid, relatie, familie, studie, vrije tijd, hobbies, vrienden.. alles is eigenlijk prima 'afgesteld' in m'n leven en kom elke dag met plezier m'n bed uit. O+
Ja doei.
pi_114799518
quote:
11s.gif Op zondag 29 juli 2012 10:44 schreef Angel-Joy het volgende:

[..]

Dachten er maar meer mensen zo over, want dan zijn er opeens veel meer gelukkige mensen.
Haha, geluk is natuurlijk voor iedereen anders.

Tja, soms heb ik ook wel mijn dipjes. Depressief vind ik altijd zo'n groot woord en lijkt al heel snel te worden gebruikt. Ik zit op het mbo en voel me er helemaal niet thuis. Eerlijk gezegd heb ik daar vaak moeite mee, maar dan besef ik dat ik niets heb te klagen. Toekomstperspectieven zien er nog gewoon goed uit en in Nederland is er altijd nog de mogelijkheid om iets van je leven te maken.

Heel veel kinderen in andere landen hebben die mogelijkheid niet. Nederlanders zijn al heel snel ontevreden als het even niet meezit, maar ze vergeten dat ze het relatief nog heel goed hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2012 13:23:56 ]
  zondag 29 juli 2012 @ 13:25:01 #60
379283 LittleBrownie
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_114799598
Ik ben best gelukkig ja :Y
Ik sta ook heel positief in het leven volgens familie en vrienden.
[i] When you try your best but you don't succeed. When you get what you want but not what you need. [/i]
  zondag 29 juli 2012 @ 13:29:08 #61
365231 Fera
Fire & Blood
pi_114799757
Ik ben wel gelukkig, vind ik zelf. :)

Niet constant, want geluk komt in momenten, je kunt je niet altijd gelukkig voelen. Maar als het aantal geluksmomenten meer is dan het aantal verdrietige of ongelukkige momenten, dan kun je jezelf wel gelukkig noemen, denk ik. :)
A man once asked me if it hurt my head when I broke through the earth's crust on my ascension from Hell.
pi_114800651
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 13:13 schreef Canillas het volgende:

[..]

Ik zou kunnen opperen dat dingen als verdringen en ontkenning hun werk doen door je het gevoel te geven dat er niets is om te verwerken zodat je bepaalde dingen niet hoeft te voelen maar weet niet of dit hier daar het topic voor is.
Ik ontken niks?
pi_114800774
quote:
2s.gif Op zondag 29 juli 2012 11:01 schreef Angel-Joy het volgende:
Dus tot nu toe zeggen jullie dat gelukkig zijn om objectief en subjectief gaat, en ligt dus ook aan bepaalde momenten wanneer je wel of niet gelukkig bent.

Het ligt ook aan of je positief bent ingesteld zodat je niet hele tijd terug denkt aan negatieve dingen, maar juist vooruit denkt, en positief bent over jouw toekomst

Geluk betekent voor iedereen iets anders, voor sommigen status, andere familie, vrienden, iets bereiken.
En geluk komen en gaan bij sommigen, en valt in momenten.
pi_114801199
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2012 13:48 schreef Angel-Joy het volgende:

[..]

Ik ontken niks?
Misverstandje, excuus :)
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_114802411
Ik ben een aantal jaar echt gelukkig geweest totdat mijn ex bij me weg ging. Was mijn huis kwijt, mijn honden en mijn vriendinnetje. Besef nu pas dat ik nergens kom zonder een opleiding, en dat ik te veel vriendschappen heb laten verwateren.

Maar ooit ben ik weer gelukkig :)
  zondag 29 juli 2012 @ 14:46:36 #66
302328 VoornaamAchternaam
Adorable Fuck Up
pi_114802971
Gelukkig? Ik heb geen school op het moment, bijbaantje met leuke collega's, woon bij mijn ouders dus heb zo ongeveer wel alles wat ik nodig heb.

Maar gelukkig ben ik niet echt denk ik. Maar eens zien wat volgend schooljaar na de middelbare school gaat brengen.
Lekker gek
Beetje cray cray
Fan van De Jeugd
En stiekem ook van Le Le
  zondag 29 juli 2012 @ 14:47:14 #67
302328 VoornaamAchternaam
Adorable Fuck Up
pi_114803003
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2012 13:52 schreef Angel-Joy het volgende:

[..]

Geluk is vaak ook een moment opname.
Lekker gek
Beetje cray cray
Fan van De Jeugd
En stiekem ook van Le Le
pi_114803195
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2012 14:03 schreef Canillas het volgende:

[..]

Misverstandje, excuus :)
Nee oke, je hebt gelijk.
Ik ben doodsongelukkig, maar wat moet ik eraan doen.
Dus OT maar weer en gewoon verder gaan met alles.
  zondag 29 juli 2012 @ 14:53:18 #69
319979 Fok-it
All is well
pi_114803239
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2012 14:52 schreef Angel-Joy het volgende:

[..]

Nee oke, je hebt gelijk.
Ik ben doodsongelukkig, maar wat moet ik eraan doen.
Dus OT maar weer en gewoon verder gaan met alles.
Erkennen dat je het nog niet verwerkt hebt en er wat aan doen?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_114803268
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 14:53 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Erkennen dat je het nog niet verwerkt hebt en er wat aan doen?
Nee, dan blijf ik bezig :')
Gewoon verder gaan
  zondag 29 juli 2012 @ 14:55:38 #71
319979 Fok-it
All is well
pi_114803315
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2012 14:54 schreef Angel-Joy het volgende:

[..]

Nee, dan blijf ik bezig :')
Gewoon verder gaan
Ik heb eerder het idee dat je je groot en sterk wilt houden tegenover je omgeving en je regelmatig met een masker op loopt, right?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_114803398
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 14:55 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Ik heb eerder het idee dat je je groot en sterk wilt houden tegenover je omgeving en je regelmatig met een masker op loopt, right?
Nee.
Ik ga er niet meer verder op in, OT.
pi_114808962
Gelukkig zijn is zorgeloos door het leven gaan, geen problemen geen zorgen niks..

Als je gelukkig bent voel je je goed en heb je zin in de dag en ben je vrolijk..
Dingen die je gelukkig maken zijn vrije tijd, sociale contacten en activiteiten..

Ik ben best wel gelukkig met me leven, als ik het op een manier bekijk naar mensen die ik tegenkom op me werk, daarintegen kan ik zeggen dat iedereen het hier in Nederland wel goed heeft, we zijn in een goed land geboren ookal zegt men van niet, men heeft niks te klagen ik kan je vertellen.

Dus alle huilies die hun leven ongelukkig wijzen hebben het meestal wel fout, meestal zijn ze gewoon niet meer gewend of hebben de discipline niet..

[ Bericht 51% gewijzigd door Dientje12 op 29-07-2012 17:00:43 ]
pi_114809533
quote:
5s.gif Op zondag 29 juli 2012 10:32 schreef Angel-Joy het volgende:
Op FOK!, vooral in R&P lees ik vaak dat mensen ongelukkig zijn, kan me niet voorstellen dat er niks in hun leven is wat ze gelukkig maakt? Er moet toch wel iéts zijn wat ze gelukkig maakt of waar ze tevreden over zijn? Alleen zullen ze het zelf niet door hebben?
Als ik mezelf met de gemiddelde persoon hier zou vergelijken, zou ik gelukkig moeten zijn. Ik heb een goedbetaalde baan, een mooie vriendin, eigen woning, afbetaalde auto, geld over, ben hoogopgeleid, kan doen en laten wat ik wil etc.

Alsnog voel ik mij weleens vaker miserabel. Dan zie ik het allemaal niet meer zitten.

En als je mij vraagt waarom zou ik niet eens een goed antwoord kunnen geven :')

Blijkbaar voel ik mij graag rot, dus zoek ik maar iets om mij rot over te voelen. Ik vind het zelfs irritant als mensen per sé blij en gelukkig moeten zijn.
Tombstone shadow, stretchin' across my path.
Every time I get some good news, ooh.
There's a shadow on my back.
pi_114809577
Gelukkig zijn :{w
Rustig aan.
pi_114810055
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 17:03 schreef Tangledup het volgende:

[..]

Als ik mezelf met de gemiddelde persoon hier zou vergelijken, zou ik gelukkig moeten zijn. Ik heb een goedbetaalde baan, een mooie vriendin, eigen woning, afbetaalde auto, geld over, ben hoogopgeleid, kan doen en laten wat ik wil etc.

Alsnog voel ik mij weleens vaker miserabel. Dan zie ik het allemaal niet meer zitten.

En als je mij vraagt waarom zou ik niet eens een goed antwoord kunnen geven :')

Blijkbaar voel ik mij graag rot, dus zoek ik maar iets om mij rot over te voelen. Ik vind het zelfs irritant als mensen per sé blij en gelukkig moeten zijn.
Blij en gelukkig zijn zijn twee verschillende dingen.

Ik kijk zelden blij, maar voel me best gelukkig. Een soort van innerlijke rust, die steeds meer naar de voorgrond begint te treden.

Iemand zei eens tegen mij: in het verre Oosten waar mensen vaak heel arm zijn, zijn ze toch vaak gelukkig en tevreden met zichzelf. Ondanks dat ze weinig bezitten. Meer een soort van geestelijke rijkdom. :)
  zondag 29 juli 2012 @ 17:53:30 #77
224960 highender
Travellin' Light
pi_114811646
Nee, ik zit al een jaar of 8 in een neergaande spiraal en daar ben ik absoluut niet tevreden mee. Je moet onderweg het geluk hebben geen pech te krijgen, dat geluk ontbeert mij voorlopig. Maar we gaan gewoon door, geen keuze...
  zondag 29 juli 2012 @ 19:01:14 #78
362821 Oswald_Montecristo
Domo Arigato, Mr. Roboto
pi_114813916
Nehh
pi_114814220
Ik ben niet zo gelukkig.

1. Iedereen die ik lief heb gaat na een tijdje dood. Eerst mijn zus (amper 37 jaar), en deze maand mijn vader (amper 68 jaar). Van mijn oorspronkelijke familie is 2 op 5 (mij inbegrepen) reeds dood én ik ben zelf nu amper 37 hé?
2. Ik heb nog steeds géén eigen huis, door omstandigheden, hier kan ik niet gelukkig om zijn
3. Mijn vrouw wil maar niet zwanger geraken
4. Ik heb géén tuin

Conclusie:
Huisje, tuintje, kindje .. Neen - Neen - Neen
Vader overleden, zus overleden ..

Hoe kan je dan gelukkig zijn hé?
pi_114814343
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 19:10 schreef makila_avatar het volgende:
Ik ben niet zo gelukkig.

1. Iedereen die ik lief heb gaat na een tijdje dood. Eerst mijn zus (amper 37 jaar), en deze maand mijn vader (amper 68 jaar). Van mijn oorspronkelijke familie is 2 op 5 (mij inbegrepen) reeds dood én ik ben zelf nu amper 37 hé?
2. Ik heb nog steeds géén eigen huis, door omstandigheden, hier kan ik niet gelukkig om zijn
3. Mijn vrouw wil maar niet zwanger geraken
4. Ik heb géén tuin

Conclusie:
Huisje, tuintje, kindje .. Neen - Neen - Neen
Vader overleden, zus overleden ..

Hoe kan je dan gelukkig zijn hé?
Zo :o
Gecondoleerd.
Dat laatst van tuintje is op zich niet zo heel erg toch? Maar meer dat idee.
Zijn jullie al naar het ziekenhuis geweest om te controleren waarom ze maar niet zwanger wordt?
pi_114814963
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 17:13 schreef Gewas het volgende:

[..]

Iemand zei eens tegen mij: in het verre Oosten waar mensen vaak heel arm zijn, zijn ze toch vaak gelukkig en tevreden met zichzelf. Ondanks dat ze weinig bezitten. Meer een soort van geestelijke rijkdom. :)
Zijn wij dan te verwend met alle "rijkdom" om ons heen kun je je afvragen..
pi_114815521
Ik heb echt geen flauw idee of ik gelukkig ben eigenlijk.. vind het nogal lastig te bepalen...

Er zijn wel een aantal dingetjes mis in mijn leven, had graag al afgestudeerd geweest, maar heb 2 jaar lang helemaal geen reet uitgevoerd, waardoor ik nog zeker 2/3 jaar door moet gaan, terwijl sommigen om mij heen al een tijdje fulltime werken en geld hebben. Maar misschien denk ik over 5 jaar wel : Studeerde ik nog maar..
  zondag 29 juli 2012 @ 20:14:38 #83
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_114816582
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 17:53 schreef highender het volgende:
Je moet onderweg het geluk hebben geen pech te krijgen, dat geluk ontbeert mij voorlopig.
Wat een onzin. Pech en verdriet krijgen we allemaal mee te maken. De slingers worden voor niemand opgehangen hoor.
  zondag 29 juli 2012 @ 20:20:25 #84
224960 highender
Travellin' Light
pi_114816843
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 20:14 schreef La_Vita het volgende:

[..]

Wat een onzin. Pech en verdriet krijgen we allemaal mee te maken. De slingers worden voor niemand opgehangen hoor.
Dat we er allemaal mee te maken krijgen maakt het geen onzin hoor. En je hebt ook nog verschillende gradaties, het is niet zo dat iedereen evenveel pech en verdriet te verwerken krijgt onderweg, als je dat denkt dan ben je toch echt stekeblind en/of naïef.
  zondag 29 juli 2012 @ 20:24:08 #85
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_114817053
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 20:20 schreef highender het volgende:

[..]

Dat we er allemaal mee te maken krijgen maakt het geen onzin hoor. En je hebt ook nog verschillende gradaties, het is niet zo dat iedereen evenveel pech en verdriet te verwerken krijgt onderweg, als je dat denkt dan ben je toch echt stekeblind en/of naïef.
Tuurlijk kent het verschillende gradaties. Ik ken mensen die graag in de slachtofferrol blijven zitten en mensen die er sterkere en mooiere personen van worden. Da's dan wel weer de keuze die je hebt.
  zondag 29 juli 2012 @ 20:29:14 #86
224960 highender
Travellin' Light
pi_114817335
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 20:24 schreef La_Vita het volgende:

[..]

Tuurlijk kent het verschillende gradaties. Ik ken mensen die graag in de slachtofferrol blijven zitten en mensen die er sterkere en mooiere personen van worden. Da's dan wel weer de keuze die je hebt.
De vraag is of ik gelukkig ben, dus op dit moment. Zoals gezegd, ik ga gewoon door :) in de hoop dat de pech eens een tijdje wegblijft...

[ Bericht 0% gewijzigd door highender op 29-07-2012 20:29:39 (typo) ]
pi_114817576
Ik ben wel gelukkig denk ik :) geaccepteerd dat het niet beter word en zie wel word er komt. Ik hoef voor mij zelf mij niet druk te maken over carrière etc... Dat interesseert mij bizar weinig, zolang ik rond kan komen en nog steeds leuke dingen kan doen vind ik het prima.

Huisje boompje beestje hoeft voor mij ook niet daar ben ik gewoon absoluut niet geschikt voor :).

Wel even bij vertellen dat ik uit een heel diep dal ben gekomen (zonder daar zielig over te doen.)
if you go chasing rabbits, And you know you're going to fall, Tell 'em a hookah smoking caterpillar, Has given you the call
pi_114821484
Als ik me ongelukkig voel betekent dat niet dat er geen dingen zijn in mijn leven die me gelukkig maken, maar dat er andere dingen zijn die me negatief beïnvloeden waar het positieve niet tegenop weegt.
Op het moment is het vrij in evenwicht. Ik heb een lieve vriend, woon bij mijn ouders en hoef me dus geen zorgen te maken over geld en onderdak, maar qua gezondheid werkt het niet echt allemaal mee, ik heb weinig contact met andere mensen en ik heb een kutbaan. Ligt dan aan de situatie of ik me gelukkig voel of niet.
pi_114824265
Ik ben zeker gelukkig.

Ik ben relatief gezond, sportief, heb door hard te werken mijn studie bijna voltooid en een prachtig appartement + auto in Amsterdam (huur) zonder steun van pappie.

Verder voldoende vrienden, een vader en zusje op 15 minuten rijden, leuke bijbaan, ik lach veel en heb de nodige ambitie voor de komende jaren. Door m'n studie, bijbaantjes en eigen werkzaamheden ontmoet ik ook echt veel mensen.

Geen vriendin, maar sinds m'n ex is vertrokken is het er alleen maar beter op geworden. Financieel zit ik erg krap, maar daar staat bv. m'n woning wel tegenover.

Dus ja, iedere dag besef ik wel eventjes dat ik het goed voor elkaar heb.

En verder heb ik rust in m'n donder, dat vind ik een belangrijk criterium voor gelukkig zijn. Stress is killing.

Ten slotte, ik heb echt wel flink wat bagage in de zin van vervelende dingen in het verleden. Bij mij doet het me juist beseffen hoe gelukkig ik nu zou moeten zijn, terwijl anderen zichzelf alleen maar zielig gaan vinden. Dat is iets wat puur met optimisme/pessimisme te maken heeft, als ik nooit hard had gewerkt, moeite had gedaan om er wat van te maken, was ik nooit zo gelukkig geweest.

[ Bericht 6% gewijzigd door El_Liberaliste op 29-07-2012 22:43:40 ]
pi_114824880
quote:
11s.gif Op zondag 29 juli 2012 10:44 schreef Angel-Joy het volgende:

[..]

Dachten er maar meer mensen zo over, want dan zijn er opeens veel meer gelukkige mensen.
in dat geval: nee

verder, opzich wel :)

:P
pi_114825200
jaa :D

Omdat er zoveel is om voor te leven, verschillende passies en een mooie toekomst die me tegemoet komt!
  zondag 29 juli 2012 @ 23:19:13 #92
308208 Bisamrat
komt wel goed schatje
pi_114826834
Ja ik ben op het moment gelukkig, geen zorgen voor de dag van morgen :). Maar het kan altijd beter, moet iets hebben om naar te streven.
  zondag 29 juli 2012 @ 23:22:48 #93
378000 bananenjong
Celebrating what is possible
pi_114827040
Ik ben zeker gelukkig, paar jaar geleden niet maar ik heb een doel gevonden en me daar volledig op gefocust. Als je een doel stelt in je leven en je gaat die achterna is het leven echt zoveel beter. Je eigen legende leven zoals beschreven in het boek de alchemist van Paulo Coelho.

doei
pi_114827424
wees de persoon die je wil zijn > gelukkig
  zondag 29 juli 2012 @ 23:57:15 #95
334030 Raggingbull
Raw to the core!
pi_114828774
Alles bagger hier. Voel me kut. Alles loopt kut.
But he who cares cause if I don't who will?
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Niemand kent het gewicht van de last waaronder een ander gebukt gaat - George Herbert.
pi_114835582
Nee. Maar als dat niet zo is focus ik me op een betere toekomst. :)
Unbowed, Unbent, Unbroken.
pi_114835712
Opzich ben ik gelukkig, ben redelijk gezond, goede vrienden, qua opleiding gaat nu eindelijk alles naar wens, alleen in de liefde atm doodongelukkig. Dat haalt mijn niveau van gelukkigheid flink naar beneden.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_114835760
Ja, ik ben gelukkig! ^O^

Ik weet hoe het voelt om je ongelukkig te voelen en wat voel ik me een gelukkig mens dat ik me niet meer zo voel :7 Niet alles is in mijn leven zo gelopen als ik graag had gezien, maar ik ben gelukkiger dan ooit.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_114836629
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 08:11 schreef Isabeau het volgende:
Ja, ik ben gelukkig! ^O^

Ik weet hoe het voelt om je ongelukkig te voelen en wat voel ik me een gelukkig mens dat ik me niet meer zo voel :7 Niet alles is in mijn leven zo gelopen als ik graag had gezien, maar ik ben gelukkiger dan ooit.
O+ fijn he?
Ja doei.
pi_114837005
Mwah niet echt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')