http://www.nu.nl/binnenla(...)robleemgezinnen.htmlquote:Miljarden verspild bij hulp probleemgezinnen'
AMSTERDAM - Van de tien miljard euro die jaarlijks wordt besteed aan gezinnen die kampen met meerdere soorten problemen gaat tweeënhalf miljard euro op aan bureaucratie en gebrekkige samenwerking tussen hulpverleners.
Foto: ANP
Dat zou de conclusie zijn van een onderzoek in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, waarvan RTL Nieuws een concept in handen heeft.
Nederland telt honderdduizend zogeheten multiprobleemgezinnen, die elk gemiddeld 104 duizend euro per jaar kosten.
De problemen van de gezinnen variëren van schulden tot psychische stoornissen, verslavingen en opvoedingsproblemen. Daardoor zijn vaak meerdere instanties bij de hulpverlening betrokken.
Tegenwerken
Volgens de onderzoekers werken instanties als jeugdzorg, maatschappelijk werk, schuldhulpverlening en jeugdzorg elkaar tegen en zadelen ze de gezinnen met veel papierwerk op.
Het papierwerk kost al een derde van het budget, nog voordat de middelen via indicaties zijn toegewezen, zo haalt RTL onderzoeksleider Pieter Cuyvers aan. De helft van de gezinnen zou met minder hulpverlening beter af zijn.
Het ministerie liet tegenover RTL weten te werken aan een nieuwe aanpak voor dergelijke probleemgezinnen. De gemeenten moeten in de nieuwe opzet een regierol krijgen.
Er zijn wel wat succesverhalen bekend, zoals de Tokkies en de familie Nicolich.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:52 schreef Ludd het volgende:
Hebben ze ook onderzocht of het dan in ieder geval nog geholpen heeft?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Turkse en Marrokaanse gastarbeiders zijn gekomen door beleid van KVP (voorloper CDA) en VVD.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:55 schreef zomaareenmensenzo het volgende:
En hoeveel van die 100000 gezinnen heeft oa de PvdA geimporteerd? Dat mogen we natuurlijk weer niet weten. Wát een land is dit geworden zeg, pffff.
Ben reeel. Die 'multiprobleemgezinnen' zijn praktisch altijd afhankelijk van de bijstand. Een gezinnetje waarbij de vader bij een bank werkt en de moeder parttime bij het Kruidvat, is eigenlijk nooit een probleemgezin.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:55 schreef YuckFou het volgende:
Waar haal jij ' het feit' vandaan dat deze gezinnen economisch niks opleveren?
Het zijn niet alleen werkeloze tokkies die gebruik maken van probleemhulpverlening...
Ja dat weten we wel. Maar wie heeft vervolgens de term "gast" een hele andere betekenis gegeven in deze? Wie vond het toch zo zielig voor deze gastarbeiders dat ze hier alleen waren en daarom maar de hele familie over te laten komen? En jij hebt makkelijk praten, ik als blanke vrouw ben het langzamerhand SPUUGZAT om hier elke dag als hoer en/of slet te worden nageroepen als ik weer eens niet inga op de avances van zo'n aap. Ik ben er helemaal klaar mee.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:57 schreef Ludd het volgende:
[..]
Turkse en Marrokaanse gastarbeiders zijn gekomen door beleid van KVP (voorloper CDA) en VVD.
Het CDA en de VVD waren ook degene die meet gastarbeiders uit Oost-Europa bepleitten.
Is het zo erg? Waar woon je dan?quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:02 schreef zomaareenmensenzo het volgende:
En jij hebt makkelijk praten, ik als blanke vrouw ben het langzamerhand SPUUGZAT om hier elke dag als hoer en/of slet te worden nageroepen als ik weer eens niet inga op de avances van zo'n aap. Ik ben er helemaal klaar mee.
We komen ook steeds dichter bij de climax.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:06 schreef Ludd het volgende:
[..]
Is het zo erg? Waar woon je dan?
Door de EU gaan we trouwens steeds meer arbeidsmigratie krijgen. Ik las laatst dat ze al bezig waren met Ghanese arbeiders voor in de EU.
We krijgen sowieso nog meer Oost-Europeanen volgens een uitzendbaas.
Uitzendbaas wil meer arbeidsmigratie
Wat houdt die climax volgens jou in?quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:08 schreef Hathor het volgende:
[..]
We komen ook steeds dichter bij de climax.
Ik denk dat je je oogkleppen ff af moet doen, het zijn de tokkieverhalen die je in de media meekrijgt, maar de doorsnee werkende vader met een alcoholprobleem of z'n ontspoorde tienerdochter halen de telegraaf niet...quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ben reeel. Die 'multiprobleemgezinnen' zijn praktisch altijd afhankelijk van de bijstand. Een gezinnetje waarbij de vader bij een bank werkt en de moeder parttime bij het Kruidvat, is eigenlijk nooit een probleemgezin.
Ja het is erg. En weet je wat ook erg is? De hele dag lees en zie je alleen maar problemen met dat volk. Overvallen, mishandelingen, geldverslindende onzin zoals dit, agressie, eerwraak-gevallen, discriminatie etc etc. En dan zijn er weer mensen die het allemaal gaan downsizen en wij zijn dat schuld etc ik ben daar gewoon zo klaar mee. Dat volk neemt hier de boel over. Het gaat langzaam maar het zal gebeuren. Ik loop al wat langer mee en als je ziet wat er in 20 jaar al is veranderd is eigenlijk een groot schandaal. Maargoed, er zijn mensen die zoiets cultuurverrijking noemen.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:06 schreef Ludd het volgende:
[..]
Is het zo erg? Waar woon je dan?
Door de EU gaan we trouwens steeds meer arbeidsmigratie krijgen. Ik las laatst dat ze al bezig waren met Ghanese arbeiders voor in de EU.
We krijgen sowieso nog meer Oost-Europeanen volgens een uitzendbaas.
Uitzendbaas wil meer arbeidsmigratie
Maar het gaat hier toch om multiprobleemgezinnen? Niet om gezinnen waarvan één der leden een bepaald probleem heeft?quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:13 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Ik denk dat je je oogkleppen ff af moet doen, het zijn de tokkieverhalen die je in de media meekrijgt, maar de doorsnee werkende vader met een alcoholprobleem of z'n ontspoorde tienerdochter halen de telegraaf niet...
Lees en zie? Zien met je eigen ogen, of in de media. Ik heb het idee dat dit erg aan de negatieve beeldvorming bijdraagt.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:13 schreef zomaareenmensenzo het volgende:
[..]
Ja het is erg. En weet je wat ook erg is? De hele dag lees en zie je alleen maar problemen met dat volk. Overvallen, mishandelingen, geldverslindende onzin zoals dit, agressie, eerwraak-gevallen, discriminatie etc etc. En dan zijn er weer mensen die het allemaal gaan downsizen en wij zijn dat schuld etc ik ben daar gewoon zo klaar mee. Dat volk neemt hier de boel over. Het gaat langzaam maar het zal gebeuren. Ik loop al wat langer mee en als je ziet wat er in 20 jaar al is veranderd is eigenlijk een groot schandaal. Maargoed, er zijn mensen die zoiets cultuurverrijking noemen.
Niet ieder probleemgezin is automatisch Marokkaans natuurlijk. Dat staat ook helemaal niet in het artikel in de OP.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:13 schreef zomaareenmensenzo het volgende:
[..]
Ja het is erg. En weet je wat ook erg is? De hele dag lees en zie je alleen maar problemen met dat volk. Overvallen, mishandelingen, geldverslindende onzin zoals dit, agressie, eerwraak-gevallen, discriminatie etc etc. En dan zijn er weer mensen die het allemaal gaan downsizen en wij zijn dat schuld etc ik ben daar gewoon zo klaar mee. Dat volk neemt hier de boel over. Het gaat langzaam maar het zal gebeuren. Ik loop al wat langer mee en als je ziet wat er in 20 jaar al is veranderd is eigenlijk een groot schandaal. Maargoed, er zijn mensen die zoiets cultuurverrijking noemen.
Nee, maar waarschijnlijk wel weer een relatief groot aantal wel. Zoals ze in alle negatieve lijstjes uitblinken.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Niet ieder probleemgezin is automatisch Marokkaans natuurlijk. Dat staat ook helemaal niet in het artikel in de OP.
Ik weet het niet. Marokkanen hebben meestal wel goede familiestructuren.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:20 schreef zomaareenmensenzo het volgende:
[..]
Nee, maar waarschijnlijk wel weer een relatief groot aantal wel. Zoals ze in alle negatieve lijstjes uitblinken.
Dat soort private hulpverlening moet direct verboden worden, tenzij het uit eigen zak betaald wordt uiteraard. Als het via PGB gaat is het ook nog eens enorm fraudegevoelig.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:22 schreef LXIV het volgende:
Ik vraag me af hoeveel van dat geld naar private/commerciële hulpverleners gaat. Die zijn er primair natuurlijk niet op uit om die problemen op te lossen, maar eerder om gewoon geld te verdienen. Dat is dan zo'n bureautje dat voorleeslessen geeft aan moeilijklezende thuiszittende vrouwen met een handicap ofzo, en die kunnen dan gewoon de uren zorg declareren. Die zijn er gewoon op uit om uren te draaien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |