zelfa als het de cerkeersveiligheid niet of nauwelijkst helpt?quote:Op zondag 29 juli 2012 21:58 schreef FalleNk810i het volgende:
Ja, ik onderbouw nu alleen mijn mening waarom ik motorrijders irritant vind.
Dat ze in de file overal langs kunnen vind ik heel fijn voor ze en ik hou altijd ruimte voor ze over om te passeren!
Daarbij ben ik nog wel steeds van mening dat APK voor alle motorvoertuigen verplicht moet worden.
Sorry voor de in eerste instantie nogal afgezaagde opmerkingen zonder onderbouwing!
Maar waarom dan? Onveilige motoren bestaan niet, er is geen computer, airbag, gordel of kreukelzone die je enigzins veilig houdt. De enige veiligheid die je hebt om niet elke dag van je motor gereden te worden (ik houd het wel eens bij voor de grap, hoe vaak ik een ongeluk zou hebben gehad als ik NIETS had gedaan, meestal stop ik bij 3 met tellen, en dat is een dagelijkse routine!) is 1) je motor in topconditie houden! welke autorijden zie jij elke dag banden nalopen op stukje metaal, glas, scheurtje of andere dingen die er niet horen?quote:Op zondag 29 juli 2012 21:58 schreef FalleNk810i het volgende:
Ja, ik onderbouw nu alleen mijn mening waarom ik motorrijders irritant vind.
Dat ze in de file overal langs kunnen vind ik heel fijn voor ze en ik hou altijd ruimte voor ze over om te passeren!
Daarbij ben ik nog wel steeds van mening dat APK voor alle motorvoertuigen verplicht moet worden.
Sorry voor de in eerste instantie nogal afgezaagde opmerkingen zonder onderbouwing!
Speling op onderdelen leidt op een motor direkt tot een heel naar weggedrag, staat ook al eerder in dit topic, lekkage van vloeistoffen ga je niet mee rijden, want veel zit er niet in, en een motor duwen in je pak is niet tof. En remmentesten worden met grote regelmaat georganiseerd door blikkers die je 'niet zien'quote:Op zondag 29 juli 2012 22:18 schreef FalleNk810i het volgende:
En speling op onderdelen? Lekkage van vloeistoffen? Remmen test? Lijkt me op zijn minst zo eerlijk om dit ook voor motoren in te voeren?
quote:Op zondag 29 juli 2012 22:25 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
En remmentesten worden met grote regelmaat georganiseerd door blikkers die je 'niet zien'
Uiteraard heb je daar gelijk in. En mensen zoals jij zouden zeker niet op een motor gaan rijden als er 1 van die zaken mankeert aan de motor. Maar je hebt altijd mensen die er niks om geven of te lui / gemakzuchtig zijn. Daarom lijkt mij een APK voor de motor niet zo heel raar, je hebt immers niks te vrezen als je weet dat jouw motor veilig is en je jezelf en anderen in het verkeer niet in gevaar wilt brengen.quote:Op zondag 29 juli 2012 22:25 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Speling op onderdelen leidt op een motor direkt tot een heel naar weggedrag, staat ook al eerder in dit topic, lekkage van vloeistoffen ga je niet mee rijden, want veel zit er niet in, en een motor duwen in je pak is niet tof. En remmentesten worden met grote regelmaat georganiseerd door blikkers die je 'niet zien'
Ho ho ho, eerst denken dan roepen..quote:Op zondag 29 juli 2012 22:18 schreef FalleNk810i het volgende:
En speling op onderdelen? Lekkage van vloeistoffen? Remmen test? Lijkt me op zijn minst zo eerlijk om dit ook voor motoren in te voeren?
Nee, die bestaan niet (meer)!quote:Op zondag 29 juli 2012 22:29 schreef FalleNk810i het volgende:
[..]
Maar je hebt altijd mensen die er niks om geven of te lui / gemakzuchtig zijn.
Oh jawel hoor, ik heb ook wel eens met een olielekkage op de motor gereden, ik ben niet heilig, nobody is, maar waar het eigenlijk om gaat, is dat je manco's aan een motor heel direkt ondervindt, waar het bij een auto heel lang ongemerkt blijft. Jouw auto kan makkelijk al maandenlang lekken zonder dat je het in de gaten hebt. Bij een motor kom je aanlopen, en dan ligt het meteen voor je neus. kan niet missen. En de meeste motorrijders doen er dan ook wat aan, want zoals Life al zegt; olie op je achterband is niet zo fijnquote:Op zondag 29 juli 2012 22:29 schreef FalleNk810i het volgende:
[..]
Uiteraard heb je daar gelijk in. En mensen zoals jij zouden zeker niet op een motor gaan rijden als er 1 van die zaken mankeert aan de motor. Maar je hebt altijd mensen die er niks om geven of te lui / gemakzuchtig zijn. Daarom lijkt mij een APK voor de motor niet zo heel raar, je hebt immers niks te vrezen als je weet dat jouw motor veilig is en je jezelf en anderen in het verkeer niet in gevaar wilt brengen.
zoiets maar dan eerder iets europeesquote:Op zondag 29 juli 2012 18:43 schreef dribbel79 het volgende:
[..]
Harley Davidson Liberator uit 1932 bijv.? Ga ik binnenkort op rijden....suicide clutch, geen idee wat dat is
quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:11 schreef marcb1974 het volgende:
Ik ben voor een APK voor motoren. Waar kan ik nu tekenen?
Wat een onzin. Ik ken genoeg motorrijders die nog geen bougie aan kunnen wijzen, laat staan dat ze de staat van de remmen kunnen controleren.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Omdat een motorrijder weet dat hij zijn voertuig in tip top conditie moet houden en het tevens ook een hobby is.
en je kunt dit allemaal makkelijk in je schuur doen.
En waarom ziet de gemiddelde automobilist de gemiddelde motorrijder niet of te laat? Juist, omdat die motormuizen idiote dingen uitspoken en denken dat de hele weg van hun is. Nog net even ergens tussendoor glippen op het laatste moment, of als een idioot ineens uit de dode hoek komen.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:15 schreef Rappetor het volgende:
Ik lees weer een hoop bullshit.
Lees de feiten mensen!
- bijna een verwaarloosbare hoeveelheid van de ongelukken komt door een technisch gebrek bij de motor. Waarbij ook nog eens een groot deel met de banden te maken heeft (iets wat NIET bij de APK opgelost gaat worden, want een band die net aan goed is bij de keuring is dat over 3 maanden echt niet meer).
- In andere landen waar al een APK voor motoren is is het niet beter dan in landen waar geen APK is.
Iedereen die zegt:"Het moet voor de auto, dus ook voor motoren" heeft ook een bord voor z'n kop. Ga maar eens onderzoeken waarom de APK voor auto's ooit is ingevoerd. Dat had écht zin en kon statistisch wel goed onderbouwd worden. En heeft ook significante verbeteringen opgeleverd. Iets wat bij de APK van motoren niet gaat gebeuren.
Dus een beetje jaloers geblaat daar heeft niemand wat aan. Ik ben dus bang dat al op dit soort basaal geneuzel een hoop politici om zijn. Als een soort 'gelijkheid' moeten motoren dan ook maar een APK. Ook al is het nergens op gebaseerd.
APK gaat gewoon een mooi hulpmiddel worden om bepaalde (nieuwe) regels door onze strot te douwen. Denk aan de eventuele zgn 'non tampering' wet. Dan mag je de motor niet meer opvoeren (ECU tuning o.i.d.). Of gaat men controleren of je knipperlichten wel het correcte e-nummer hebben. Allerlei zaken die dan al niks meer met veiligheid te maken hebben, en laat staan enig effect zullen hebben.
Ik ben helemaal voor de veiligheid en dingen waardoor deze veiligheid vergroot kan worden. Maar dit soort regelgeving is echt onzin, en daar kan ik me ook kwaad over maken.
Als je kijkt hoeveel dit alles zomaar gaat kosten, dat is niet normaal. Als ze die hoeveelheid geld uitgeven aan iets anders: bv reclame campagnes om mensen (voornamelijk automobilisten) iets meer bewust te maken van motorrijders. Je weet wel, daar waar de meeste dodelijke ongelukken door gebeuren "Oh.. ik heb je helemaal niet gezien!". In Engeland hebben ze daar al een term voor, een SMIDSY, Sorry Mate I Didn't See You. *BAM* Met 80 op een linksafslaande slapende automobilist.
Dat gaat op zeker al meer doden schelen dan een verplichte APK.
Of desnoods het geld steken in betere hygiëne bij ziekenhuizen. Dat scheelt ook al meer doden per jaar dan de APK. En ga zo maar door..
Daar heeft APK dus totaal geen zin volgens mij.quote:Op maandag 30 juli 2012 12:54 schreef TheSalesman het volgende:
...
Overigens hoop ik dat de controle ook streng wordt op het gebied van decibelproductie: het geluid wat ze nu vaak produceren slaat echt totaal nergens op.
Dat is met gele koplampen en veel andere tuningsartikelen voor de auto ook zo. Dat zal verder ook nooit veranderen.quote:Op maandag 30 juli 2012 12:56 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Daar heeft APK dus totaal geen zin volgens mij.
E-keur uitlaat er op - keuring - E-keur uitlaat er weer af.
Met of zonder APK blijven die mongolen er wel. Is met de auto net zo.quote:Op maandag 30 juli 2012 12:09 schreef Hyperdude het volgende:
APK voor motoren vind ik onzin. Ik heb er twee; een nwe. en een oude en ze zijn beide in redelijk originele en goede staat.En dan moet je weer een vrijdagochtend opofferen om iemand te betalen om te constateren dat ik gelijk heb.
Ik zie wel een paar problemen.
-teringherrie
-debiele motorrijders met teveel testosteron/nog geen normaal ontwikkeld sexleven.
Puntenrijbewijs en goede (technische-)controles ter plaatse lijken mij nuttiger. Ook voor vierwielers trouwens.
1x per jaar even de spiegels en originele uitlaat erop plakken en na de APK er weer af.quote:Op maandag 30 juli 2012 13:02 schreef noutie het volgende:
Ik zie genoeg motoren die de APK niet halen, dus het is prima om dat eens in te voeren.
Veel voorkomende mankementen:
• ontbrekende of minuscule richtingaanwijzers
• overmatig uitlaatgeluid
• foutieve montage kentekenplaat (naast het achterwiel)
• ontbrekende of veel te kleine spiegels
Dat is volgens mij de kern van het probleem:quote:Op maandag 30 juli 2012 13:06 schreef mstx het volgende:
[..]
1x per jaar even de spiegels en originele uitlaat erop plakken en na de APK er weer af.
Een soort manier om ze "terug te pakken"?quote:Op maandag 30 juli 2012 13:08 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dat is volgens mij de kern van het probleem:
-APK heeft weinig nut.
...-Veel motorrijders zorgen door hun gedrag dat niet-motorrijders de APK voor motoren, en andere motor pesterijtjes, een goed idee vinden.
Ik denk dat het meestal komt dat motoren simpelweg geen auto's zijn.quote:
Ik denk dat het heel erg meevalt. Motorrijders zien zichzelf graag als slachtoffer, maar vaak zijn ze de dader.quote:Ben het er mee eens dat mensen de motorrijders gewoon willen terugpakken met iets.
Terugpakken voor wat? Omdat motorrijders ook nagenoeg altijd automobilist zijn. En dus sowieso ook al gewoon APK kosten hebben voor de auto. En aangezien ze twee voertuigen hebben ook dubbel wegenbelasting betalen (terwijl je maar met één tegelijkertijd kunt rijden)?quote:Op maandag 30 juli 2012 13:15 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Ben het er mee eens dat mensen de motorrijders gewoon willen terugpakken met iets.
Mooie claim maar zonder bijgeleverde statistieken kan ik net zo goed beweren dat de APK levens redt.quote:Technisch mankement zeer zelden oorzaak ongeval
De Commissie motiveert haar voorstel met bezorgdheid over de veiligheid, maar negeert dat slechts in zeer zeldzame gevallen technische mankementen de oorzaak zijn geweest van een ongeval. Voor motorongevallen spelen technische gebreken een nog minder belangrijke rol. Tegelijkertijd kan worden geconstateerd dat, met betrekking tot de motorongevallen met fatale afloop, Europese landen mét periodieke controles voor motorfietsen niet beter presteren dan de landen waar de periodieke inspecties niet verplicht zijn voor motorfietsen.
Dan zou ik mij even hééél snel in de cijfers verdiepen. Je schrikt echt van het aantal dodelijke ongelukken waarbij de auto gewoon de motor over het hoofd heeft gezien (terwijl motorrijder zich gewoon aan de regels hield, feit). Dat is namelijk het meest voorkomende dodelijke ongeluk.quote:Op maandag 30 juli 2012 13:23 schreef noutie het volgende:
[..]
Ik denk dat het heel erg meevalt. Motorrijders zien zichzelf graag als slachtoffer, maar vaak zijn ze de dader.
Dat is ook bij veel verkeersongelukken zo. Voorbeeld: Als je te snel uit een straat van rechts komt, dan kan het zijn dat je niet tijdig gezien wordt. Als je te hard tussen een file doorrijdt, dan wordt je soms ook niet opgemerkt. Dan doe je het als motorrijder dus ook fout.
ps. ik heb een A-rijbewijs.
Een auto op 11kW.quote:Op maandag 30 juli 2012 13:28 schreef Bozz187 het volgende:
Ik zeg apk invoeren voor motors, en als we toch alles en iedereen gelijk maken, ook maar ff de auto rijbewijzen gelijktrekken met de motor, het liefst de 2013 regeling, eens zien hoe hard dat golfjes tuig loopt te boe roepen
Klopt, maar dat probleem wordt niet opgelost met het invoeren van APK voor motoren.quote:Op maandag 30 juli 2012 13:23 schreef noutie het volgende:
[..]
Ik denk dat het heel erg meevalt. Motorrijders zien zichzelf graag als slachtoffer, maar vaak zijn ze de dader.
Dat is ook bij veel verkeersongelukken zo. Voorbeeld: Als je te snel uit een straat van rechts komt, dan kan het zijn dat je niet tijdig gezien wordt. Als je te hard tussen een file doorrijdt, dan wordt je soms ook niet opgemerkt. Dan doe je het als motorrijder dus ook fout.
ps. ik heb een A-rijbewijs.
Een max van 100pk de eerste drie jaar zou niet slecht zijn.quote:
knippers zijn niet verplicht als de motor voor 1997 in gebruik is genomen, en een rechter spiegel is ook niet verplicht als voor een bepaald jaar in gebruik is genomen, en een sidemounted plate is volgens mij ook niet verboden, er zijn ook auto's die hun kentekenplaten niet in het midden hebbenquote:Op maandag 30 juli 2012 13:02 schreef noutie het volgende:
Ik zie genoeg motoren die de APK niet halen, dus het is prima om dat eens in te voeren.
Veel voorkomende mankementen:
• ontbrekende of minuscule richtingaanwijzers
• overmatig uitlaatgeluid
• foutieve montage kentekenplaat (naast het achterwiel)
• ontbrekende of veel te kleine spiegels
Daarnaast, tussen de file doorrijden betekent niet met 120 km/u tussen verkeer dat 70 km/u rijdt doorjakkeren.
maak daar eens 25pk van, want de nieuwe rijbewijzen voor de motor zijn nu echt om te huilen, 15kw en niet meer dan 250cc (iets in die richting) voor de eerste 2 jaar en wil je daarna zwaarder dan moet je verplicht een nieuw examen doen.quote:Op maandag 30 juli 2012 13:37 schreef Beach het volgende:
[..]
Een max van 100pk de eerste drie jaar zou niet slecht zijn.
Ja! Net als bij autos! Als je net je B rijbewijs hebt dan mag je ook maximaal .. pk...oh wachtquote:Op maandag 30 juli 2012 13:45 schreef Bozz187 het volgende:
[..]
maak daar eens 25pk van, want de nieuwe rijbewijzen voor de motor zijn nu echt om te huilen, 15kw en niet meer dan 250cc (iets in die richting) voor de eerste 2 jaar en wil je daarna zwaarder dan moet je verplicht een nieuw examen doen.
Amen, op het tweede stukje na dan...quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:09 schreef Fatty het volgende:
* oorlog start:
Vind dat ze dit direct moeten invoeren, auto's dienen gecontroleerd te worden, dus motoren ook, ze maken tenslotte uit van hetzelfde verkeer, dus ik wil dat ook hun veilig zijn.
Daarbij, elke motor minder = beter. tering dingen.
Voor autos he.quote:Op maandag 30 juli 2012 13:45 schreef Bozz187 het volgende:
[..]
maak daar eens 25pk van, want de nieuwe rijbewijzen voor de motor zijn nu echt om te huilen, 15kw en niet meer dan 250cc (iets in die richting) voor de eerste 2 jaar en wil je daarna zwaarder dan moet je verplicht een nieuw examen doen.
en dat is dus helaas wel de gedachtegang, want die rijbewijzen al, de apk, en daar komt wss ook nog wel de reflector stukken op de jas en helm bij, en wat gebeurt er bij de andere (lees. Auto) nauwelijks iets, hooguit een belastingsvoordeel als je een hybride kooptquote:Op maandag 30 juli 2012 13:58 schreef Rappetor het volgende:
Nee.. ho ho.. gelijkheid werkt maar één kant op: auto -> motor
Andersom kan écht niet
En duizenden petjes in Golf of Civic vinden dat vast ook van hun Mediamarkt boomboxquote:...wel zo veilig
Niet waar, rijdend in een auto hoor je een motor pas als hij náást je rijdt. Als je hoorbaar bent terwijl je nog áchter hem rijdt, produceer je wel héél overdreven veel herriequote:Op maandag 30 juli 2012 14:54 schreef Bozz187 het volgende:
Ohw en ik vind wel dat motoren verplicht een open uitlaat moeten hebben, dan kunnen die blikken de motorrijders horen voordat ze opzij komen, is wel zo veilig
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |