Maar als je echt een pak van acceptabele kwaliteit wil ben je het studentenbudget ruim ontstegen. C&A-pakken zijn prima voor de gemiddelde jasje-dasje-borrel, presentatie of bacheloruitreiking. H&M en WE overigens ook, al zul jij als man ongetwijfeld het best weten waar het dan het hipst is.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 22:06 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Die pakken en pantalons, voor heren althans, dat is echt geen kwaliteit. Bij de H&M is het vaak net iets beter en net iets hipper. Prijs is ongeveer hetzelfde.
Gefeliciteerdquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 11:15 schreef iofn het volgende:
Jeuh, ik 'mag' gaan solliciteren van de opleider.
Zoals een echte kardinaal betaamt draag je iets 'makkelijks'quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 00:00 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik hip? Ik draag stijlloos tijdloos.
Je bedoelt aan iets waar je gauw een kindje onder kan verstoppen als de schout of de baljuw passeert? Inderdaad, een fijne jurk heeft menig geestelijke al geholpen uit handen te blijven van het gerecht en de beul.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 11:56 schreef starla het volgende:
[..]
Zoals een echte kardinaal betaamt draag je iets 'makkelijks'
Sjögrenquote:Op maandag 3 september 2012 16:36 schreef MaxC het volgende:
Interne casus!
60-jarige man met blanco VG komt op de polikliniek interne in verband met sinds aantal weken progressief krom lopen, vermoeidheid en gewichtsverlies. Ongeveer 6 kilo in een half jaar. Tevens meld hij branderig gevoel in beide handen en mond, heeft hij moeite met slikken (moet overal water bij drinken sinds een aantal maanden) en meld stijve en keiharde kuiten.
Bij de tractus anamnese meld hij nog dat hij blauwe handen krijgt als hij zijn handen omlaag doet, dit herstelt vrij snel als hij ze weer omhoog houdt, worden niet rood of wit. Verdere tracti geen bijzonderheden. Alle klachten waren een half jaar geleden nog niet aanwezig en zijn geleidelijk maar niet tegelijk ontstaan.
Lichamelijk onderzoek zien we een erg grauwe en vermoeide man, spoortje crepiteren beiderzijds, vooral basaal. Verder geen bijzonderheden.
1. DD?
2. Aanvullend onderzoek?
Geen oogklachten, ANA negatief, SS-A en SS-B serologie negatief, ANF negatiefquote:
Nou, niet alleen mijne hoorquote:Op maandag 3 september 2012 18:44 schreef Pluizel het volgende:
KNUK? is dat jouw afkorting voor Na, K, Ur, Kreat? En doe er dan ook maar een Hb en leuko's bij als we toch bezig zijn.
Okequote:Op maandag 3 september 2012 13:31 schreef clumsy_clown het volgende:
Vooral de grotere: heupen, knieën, schouders. Verder geen andere aanwijzingen voor artritis. Tis ook wat gezakt, gelukkig. Wilde er geen nsaid's tegenaan gooien omdat de prednison al aardige maagpijn geeft.
En mwah, wel flinke VG van astma en bronchitis, maar sinds m'n puberteit geen last meer van gehad.
Dysfagiequote:Op maandag 3 september 2012 19:22 schreef dotKoen het volgende:
Welk deel van de klachten kun je verklaren met een meningitis carcinomatosa trouwens?
Waar zie jij pericarditis? Trouwens, je kunt best een 'non-secreting' myeloom hebben. Dan is er geen paraproteine en rijmt ook weer met het relatief lage BSE. Wat is zijn b2M? POEMS kan, maar is wel erg zeldzaamquote:Op maandag 3 september 2012 21:22 schreef dotKoen het volgende:
POEMS zonder paraproteinemie? Of iets wat daar op lijkt? Het is me nog steeds niet duidelijk of pt nu krom loopt door pijn van die pericarditis. Dat wil ik graag nog eens anamnestisch uitdiepen. Als de pijn in zijn rug zit of al z'n rug kyfotisch is, moeten we daar echt foto's van hebben.
Nee, ik weet niet of er een pericarditis is, maar iedereen stapte zomaar over mijn verzoek om foto's van de wervelkolom heen :p. Dus misschien past het pericardvocht en het kromlopen dan bij een pericarditis.quote:Op maandag 3 september 2012 22:13 schreef June. het volgende:
[..]
Waar zie jij pericarditis? Trouwens, je kunt best een 'non-secreting' myeloom hebben. Dan is er geen paraproteine en rijmt ook weer met het relatief lage BSE. POEMS kan, maar is wel erg zeldzaamIs er een foto gemaakt van zijn rug?
Ik denk dat het pericardvocht vooral een gevolg is van zijn leverafwijking. Hoe is de stolling? Ik zou toch eerst de echo van de lever afwachten. CK/LDH is ook wel erg hoog, dat kan mogelijk zijn pijnlijke kuiten verklaren.
Nee, POEMS hoort wel specifiek bij een probleem van de plasmacel, en niet zozeer bij andere hematologische maligniteiten (M staat dacht ik zelfs voor M proteine). Dat is meestal myeloom, maar kan ook wel een plasmacytoom of MGUS zijn.quote:Op maandag 3 september 2012 22:16 schreef dotKoen het volgende:
En POEMS is natuurlijk een paraneoplastisch syndroom rond een lymfoproliferatieve ziekte.
Je hebt gelijk hoewel het niet strikt een multiple myeloom hoeft te zijn. Andere proliferatieve plasma of B-celaandoeningen kunnen ook. En de M staat inderdaad voor M-proteine, maar zelfs dat is geen sine qua non geloof ik.quote:Op maandag 3 september 2012 22:33 schreef June. het volgende:
[..]
Nee, POEMS hoort wel specifiek bij een probleem van de plasmacel, en niet zozeer bij andere hematologische maligniteiten (M staat dacht ik zelfs voor M proteine).
Mja, aangezien het zo zeldzaam is is dat ook moeilijk te zeggen. Maar in het centrum waar ik zat hadden ze in de afgelopen 15 jaar iets van 10 patiënten met POEMS gezien, en allemaal hadden ze een paraproteine en / of B2M.quote:Op maandag 3 september 2012 22:39 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Je hebt gelijk hoewel het niet strikt een multiple myeloom hoeft te zijn. Andere proliferatieve plasma of B-celaandoeningen kunnen ook. En de M staat inderdaad voor M-proteine, maar zelfs dat is geen sine qua non geloof ik.
waar is die ascites nou gebleven dan? En verder niks te zien aan lever/milt/nieren?quote:Op maandag 3 september 2012 22:26 schreef MaxC het volgende:
Hij kan het krom lopen niet echt verklaren, krijgt gewoon zijn rug niet meer recht. Doet niet echt pijn, meer stijfheid.
Patiënt wordt opgenomen op de afdeling om de diagnostiek te bespoedigen, er wordt een CT-thorax + abdomen gemaakt:
Pericardvocht, pleuravocht, diffuus oedeem van het mesenterium en het subcutane vetweefsel van de onderbuik. Linkeratrium is erg vergroot. Normaal kaliber van dunne - en dikke darmlissen.
Geen lymfadenopathie. Leeftijdconforme degeneratieve afwijkingen van het skelet. Geen duidelijk ruimte innemend proces te zien.
De radioloog had wel even wat meer mogen rapporterenquote:Op maandag 3 september 2012 23:25 schreef Pluizel het volgende:
[..]
waar is die ascites nou gebleven dan? En verder niks te zien aan lever/milt/nieren?
Mesenteriaal oedeem wijst dan nog in de richting van vasculitis dus lijkt me.
Nog steeds spoortje ascites te zien zien, lever/milt/nieren normaal aspectquote:Op maandag 3 september 2012 23:25 schreef Pluizel het volgende:
[..]
waar is die ascites nou gebleven dan? En verder niks te zien aan lever/milt/nieren?
Mesenteriaal oedeem wijst dan nog in de richting van vasculitis dus lijkt me.
Prima DDquote:Op dinsdag 4 september 2012 11:39 schreef starla het volgende:
Primaire tumor eci waarbij (verklaart licht verhoogde BSE en CRP en normocytaire anemie en B-symptomen)
1) paraneoplastische polymyositis met zwakte van rugextensoren waardoor camptocormie en stijfheid van onderbenen (verklaart ook hoog CK en LDH, gezien bili, AF en gGT normaal denk ik met name aan spierverval en niet LF#).
2) paraneoplastische subacute sensore neuropathie (branderig gevoel in handen)
3) pericarditis carcinomatosa met hierbij verminderde pompfunctie waardoor pleuravocht.
My 2 cents
Oke, dan maken we een PET-CTquote:Op dinsdag 4 september 2012 13:55 schreef MaxC het volgende:
[..]
Nog steeds spoortje ascites te zien zien, lever/milt/nieren normaal aspect
[..]
Prima DDal weten we nog steeds niet waar de maligniteit zit
Maar dan verschilt het volgens mij nog enorm. Ik zou het gewoon vragen aan de huisarts als je begint met je stagequote:Op vrijdag 7 september 2012 12:30 schreef De_Kardinaal het volgende:
250 euro per maand indien aangesloten de LVG. CAO is vast ergens te vinden.
Groetjes van Google. Luie aap
volgens mij is ons co-schap daar te kort voor en moest je minimaal 6 weken dan ofzo. staat me vaag iets van bij.quote:Op vrijdag 7 september 2012 12:23 schreef MaxC het volgende:
Over een maand ga ik een co-schap doen bij de huisarts, nu ben ik ingedeeld bij een huisarts in een medisch centrum. Ik kan me vaag herinneren dat je bij zo'n centrum wél een stagevergoeding kan krijgen. Iemand ervaring mee? Hoe kom ik in aanmerking daarvoor?
Als iets meer bekend?quote:Op dinsdag 4 september 2012 14:43 schreef MaxC het volgende:
Echt House-team hier op Fok!![]()
't is trouwens een echte casus (wat veranderd zodat het niet herleidbaar is) van een patiënt die nog op de afdeling ligt. Dus kan helaas nog niet meer uitslagen en eventuele diagnose vertellen
Omdat wij toch denken aan een polymyositis gaan we een spierbiopt doen en myositisserologie. Longarts zal nog pleuravocht puntie doen.
Hou jullie op de hoogte
Een handvol loperamide en klaar!quote:Op donderdag 13 september 2012 13:07 schreef intoxicated het volgende:
De timing was hilarisch... getroffen door acute diarree tijdens de speech van Samsom gisteravond. Maar inmiddels, ruim 14 uur later, begint het toch wel irritant te worden
Thanks. Heb inmiddels al even nagepraat met 'eigen' HA en waarnemer.quote:Op donderdag 13 september 2012 18:30 schreef Pluizel het volgende:
Ben jij zelf verder wel in orde qua heftige dingen die je hebt gezien?
Die heb ik al gehad...quote:Op donderdag 13 september 2012 18:34 schreef June. het volgende:
Je hebt in elk geval wat te vertellen op de terugkomdag
Oh gelukkig maar. En fijn dat je hebt kunnen napraten, dat is heel belangrijk.quote:Op donderdag 13 september 2012 19:14 schreef dotKoen het volgende:
Even ter verduidelijking: alles ging in principe hetzelfde dan als er geen coassistent zou zijn geweest. Alleen dan hadden de doktersassistenten alleen de triage en eventuele eerste opvang moeten doen. Heb alleen wat kleine traumata alleen gezien (en telefonisch overlegd), rest gewoon met waarnemer.
[..]
Thanks. Heb inmiddels al even nagepraat met 'eigen' HA en waarnemer.
[..]
Die heb ik al gehad...
Visites bij patiënten bedoel je? Tuurljk, die doen we ook.quote:Op donderdag 13 september 2012 20:05 schreef De_Kardinaal het volgende:
Moet je ook wel eens op visite dan als je co-assistent bent bij de HA? Dat lijkt me een rondje treurnis.
Lekker koffieleutenquote:Op donderdag 13 september 2012 20:05 schreef De_Kardinaal het volgende:
Moet je ook wel eens op visite dan als je co-assistent bent bij de HA? Dat lijkt me een rondje treurnis.
En wat voor patiënten tref je dan allemaal? Allemaal minder-valide bejaarden of ook veel palliatieve zorg?quote:Op donderdag 13 september 2012 20:07 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Visites bij patiënten bedoel je? Tuurljk, die doen we ook.
Inderdaad, vooral ouderen die niet mobiel meer zijn. Verder wat kraamvisites en visites na operaties en ziekenhuisopnames.quote:Op donderdag 13 september 2012 20:09 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
En wat voor patiënten tref je dan allemaal? Allemaal minder-valide bejaarden of ook veel palliatieve zorg?
Aan zoiets denk ik ook bij een huisarts op visite. De volgende mag hem sluiten.quote:Op donderdag 13 september 2012 20:16 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Inderdaad, vooral ouderen die niet mobiel meer zijn. Verder wat kraamvisites en visites na operaties en ziekenhuisopnames.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |