abonnement Unibet Coolblue
pi_116355733
Ach ja, eigenlijk valt het ook wel mee. Cryoglobulines zou ik niet direct aanvragen. Gezien de PNP is vit B wel logisch, maar dat lijkt me meest waarschijnlijk niet bij een deficiëntie passen gezien de rest van de klachten.

Welk deel van de klachten kun je verklaren met een meningitis carcinomatosa trouwens?
pi_116355792
Mis dit trouwens wel. :9 Bij de huisarts voornamelijk 1 werkdiagnose en als het niet overgaat dan denken we nog eens na ...
pi_116356026
Cryoglobulines zijn wat far fetched ja.
Vit b niet zozeer als primair lijden maar secundair bij verminderde intake en afvallen.
I feel kinda Locrian today
pi_116356709
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 19:22 schreef dotKoen het volgende:
Welk deel van de klachten kun je verklaren met een meningitis carcinomatosa trouwens?
Dysfagie
Paresthesieen in trigeminus/glossopharyngeus gebied
Paresthsieen in handen, mogelijkerwijs op basis van infitratie van de wortel
I feel kinda Locrian today
pi_116360422
Nooit gerookt, geen alcohol, geen drugs

Lab: BSE 37, Hb 7.3, MCV 88, Leuco's 11.1 (Baso 0.01, Eo's 0.00, Neutro's 9.53 Ig% 0.7, Lymfo 1.23, Mono's 1.2) Trombo 456
Elektrolyten normaal, nierfunctie goed
Albumine 23.4, CRP 30, Bili 10, AF 47, GGT 46, ASAT 332, ALAT 195, LDH 916, CK 4544, Ijzer 3, Transferrine 1.19, Ferritine 490, Gluco 5.4
T 16, TSH 6.2, PSA 3.5. IgA 4.16, IgG 22.2, IGM 1.14
Verhoogd
Verlaagd

Urinesediment: Normaal
ANCA , M-proteïne , Anti MPO , Anti-PR4, ANA, ds DNA, RFaCCP, HLA B27 allen negatief

X-thorax:
Groot hartcontour, geen infiltraten, geen RIP

We sturen hem ook even langs radiologie voor een echo abdomen en de radioloog belt je meteen:
Pericardvocht, grote hoeveelheid pleuravocht en spoortje ascites.

Wat gaan we doen?
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_116361173
Hij is niet benauwd en hemodynamisch stabiel? Dan hoeven we wmb nu niet acuut iets therapeutisch te ondernemen. Zit even te denken wat de snelste route is op weg naar de diagnose van een eventuele maligniteit, als al dit vocht teken van een gemetastaseerde ziekte is. Cytologie van het pleuravocht of een CT-thorax/abdomen (of allebei).

Denk dat ik toch eerste de longarts vraag erin te prikken.
pi_116361734
Nog even op een rijtje:

Moeheid, gewichtsverlies, CRP, BSE, leukocytose, anemie (der chronisch zieken)
Verhoogd IgA en IgG, echter geen M-proteine
Krom lopen
Paresthesieen handen en mond
Slikklachten
Raynaud-achtig fenomeen
Gestoorde leverproeven
LDH
Spierverval (CK/LDH), pijnlijke en stijve kuiten
Pericardvocht, pleuravocht, crepiteren en ascites
Subklinische hypothyreioidie

Gezien de neurologie lijkt het me ook nuttig de neuroloog in consult te vragen voor een volledig neurologisch onderzoek.

[ Bericht 7% gewijzigd door dotKoen op 03-09-2012 22:21:24 ]
pi_116362334
POEMS zonder paraproteinemie? Of iets wat daar op lijkt? Het is me nog steeds niet duidelijk of pt nu krom loopt door pijn van die pericarditis. Dat wil ik graag nog eens anamnestisch uitdiepen. Als de pijn in zijn rug zit of al z'n rug kyfotisch is, moeten we daar echt foto's van hebben.

[ Bericht 67% gewijzigd door dotKoen op 03-09-2012 22:00:33 (Zoveelste edit :')) ]
  maandag 3 september 2012 @ 22:13:59 #259
208890 June.
Seriously?
pi_116365309
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 21:22 schreef dotKoen het volgende:
POEMS zonder paraproteinemie? Of iets wat daar op lijkt? Het is me nog steeds niet duidelijk of pt nu krom loopt door pijn van die pericarditis. Dat wil ik graag nog eens anamnestisch uitdiepen. Als de pijn in zijn rug zit of al z'n rug kyfotisch is, moeten we daar echt foto's van hebben.
Waar zie jij pericarditis? Trouwens, je kunt best een 'non-secreting' myeloom hebben. Dan is er geen paraproteine en rijmt ook weer met het relatief lage BSE. Wat is zijn b2M? POEMS kan, maar is wel erg zeldzaam :P Is er een foto gemaakt van zijn rug?

En andersom kan ook: zijn hartprobleem kan een gevolg zijn van zijn leverprobleem. Hoe is de stolling? Ik zou toch eerst de echo van de lever afwachten. CK/LDH is ook wel erg hoog, dat kan mogelijk zijn pijnlijke kuiten verklaren.
Shine bright like a diamond.
pi_116365433
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:13 schreef June. het volgende:

[..]

Waar zie jij pericarditis? Trouwens, je kunt best een 'non-secreting' myeloom hebben. Dan is er geen paraproteine en rijmt ook weer met het relatief lage BSE. POEMS kan, maar is wel erg zeldzaam :P Is er een foto gemaakt van zijn rug?

Ik denk dat het pericardvocht vooral een gevolg is van zijn leverafwijking. Hoe is de stolling? Ik zou toch eerst de echo van de lever afwachten. CK/LDH is ook wel erg hoog, dat kan mogelijk zijn pijnlijke kuiten verklaren.
Nee, ik weet niet of er een pericarditis is, maar iedereen stapte zomaar over mijn verzoek om foto's van de wervelkolom heen :p. Dus misschien past het pericardvocht en het kromlopen dan bij een pericarditis.

En POEMS is natuurlijk zeldzaam, maar een myeloom an sich verklaart ook niet alle problemen. En POEMS is natuurlijk een paraneoplastisch syndroom rond een lymfoproliferatieve ziekte.

[ Bericht 3% gewijzigd door dotKoen op 03-09-2012 22:22:09 ]
  maandag 3 september 2012 @ 22:18:10 #261
208890 June.
Seriously?
pi_116365504
Ja, kan ook, hij heeft wel een verhoogd CRP erbij.
Shine bright like a diamond.
pi_116365931
Hij kan het krom lopen niet echt verklaren, krijgt gewoon zijn rug niet meer recht. Doet niet echt pijn, meer stijfheid.

Patiënt wordt opgenomen op de afdeling om de diagnostiek te bespoedigen, er wordt een CT-thorax + abdomen gemaakt:
Pericardvocht, pleuravocht, diffuus oedeem van het mesenterium en het subcutane vetweefsel van de onderbuik. Linkeratrium is erg vergroot. Normaal kaliber van dunne - en dikke darmlissen.
Geen lymfadenopathie. Leeftijdconforme degeneratieve afwijkingen van het skelet. Geen duidelijk ruimte innemend proces te zien.
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  maandag 3 september 2012 @ 22:33:58 #263
208890 June.
Seriously?
pi_116366372
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:16 schreef dotKoen het volgende:

En POEMS is natuurlijk een paraneoplastisch syndroom rond een lymfoproliferatieve ziekte.
Nee, POEMS hoort wel specifiek bij een probleem van de plasmacel, en niet zozeer bij andere hematologische maligniteiten (M staat dacht ik zelfs voor M proteine). Dat is meestal myeloom, maar kan ook wel een plasmacytoom of MGUS zijn.
Shine bright like a diamond.
pi_116366637
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:33 schreef June. het volgende:

[..]

Nee, POEMS hoort wel specifiek bij een probleem van de plasmacel, en niet zozeer bij andere hematologische maligniteiten (M staat dacht ik zelfs voor M proteine).
Je hebt gelijk hoewel het niet strikt een multiple myeloom hoeft te zijn. Andere proliferatieve plasma of B-celaandoeningen kunnen ook. En de M staat inderdaad voor M-proteine, maar zelfs dat is geen sine qua non geloof ik.
pi_116366648
GMTA :P

En nu moet ik echt gaan slapen, anders kan ik morgen de voetschimmels, keelpijnen en 'rare gevoelens in knieen' niet goed te woord staan ;)
  maandag 3 september 2012 @ 22:46:52 #266
208890 June.
Seriously?
pi_116367015
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:39 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Je hebt gelijk hoewel het niet strikt een multiple myeloom hoeft te zijn. Andere proliferatieve plasma of B-celaandoeningen kunnen ook. En de M staat inderdaad voor M-proteine, maar zelfs dat is geen sine qua non geloof ik.
Mja, aangezien het zo zeldzaam is is dat ook moeilijk te zeggen. Maar in het centrum waar ik zat hadden ze in de afgelopen 15 jaar iets van 10 patiënten met POEMS gezien, en allemaal hadden ze een paraproteine en / of B2M.
Shine bright like a diamond.
  maandag 3 september 2012 @ 23:25:41 #267
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_116369260
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:26 schreef MaxC het volgende:
Hij kan het krom lopen niet echt verklaren, krijgt gewoon zijn rug niet meer recht. Doet niet echt pijn, meer stijfheid.

Patiënt wordt opgenomen op de afdeling om de diagnostiek te bespoedigen, er wordt een CT-thorax + abdomen gemaakt:
Pericardvocht, pleuravocht, diffuus oedeem van het mesenterium en het subcutane vetweefsel van de onderbuik. Linkeratrium is erg vergroot. Normaal kaliber van dunne - en dikke darmlissen.
Geen lymfadenopathie. Leeftijdconforme degeneratieve afwijkingen van het skelet. Geen duidelijk ruimte innemend proces te zien.

waar is die ascites nou gebleven dan? En verder niks te zien aan lever/milt/nieren?
Mesenteriaal oedeem wijst dan nog in de richting van vasculitis dus lijkt me.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_116377064
Maar met negatieve serologie en een laag BSE lijkt me dat toch onwaarschijnlijk worden.
I feel kinda Locrian today
  dinsdag 4 september 2012 @ 10:49:36 #269
208890 June.
Seriously?
pi_116377178
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 23:25 schreef Pluizel het volgende:

[..]

waar is die ascites nou gebleven dan? En verder niks te zien aan lever/milt/nieren?
Mesenteriaal oedeem wijst dan nog in de richting van vasculitis dus lijkt me.
De radioloog had wel even wat meer mogen rapporteren ;) Je vraagt een echo abdomen aan en je krijgt informatie over het pericard, handig :P

En ik had ook nog wel iets meer over zijn leverfunctie willen weten, ASAT en ALAT zijn zowat 4x de normaalwaarde zonder verhoging van GGT en AF. Albumine is ook al te laag. Wat is de stolling? Plasma ammoniak?

[ Bericht 9% gewijzigd door June. op 04-09-2012 10:55:46 ]
Shine bright like a diamond.
pi_116378541
Primaire tumor eci waarbij (verklaart licht verhoogde BSE en CRP en normocytaire anemie en B-symptomen)
1) paraneoplastische polymyositis met zwakte van rugextensoren waardoor camptocormie en stijfheid van onderbenen (verklaart ook hoog CK en LDH, gezien bili, AF en gGT normaal denk ik met name aan spierverval en niet LF#).
2) paraneoplastische subacute sensore neuropathie (branderig gevoel in handen)
3) pericarditis carcinomatosa met hierbij verminderde pompfunctie waardoor pleuravocht.

My 2 cents :P
I feel kinda Locrian today
pi_116382208
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 23:25 schreef Pluizel het volgende:

[..]

waar is die ascites nou gebleven dan? En verder niks te zien aan lever/milt/nieren?
Mesenteriaal oedeem wijst dan nog in de richting van vasculitis dus lijkt me.
Nog steeds spoortje ascites te zien zien, lever/milt/nieren normaal aspect

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 11:39 schreef starla het volgende:
Primaire tumor eci waarbij (verklaart licht verhoogde BSE en CRP en normocytaire anemie en B-symptomen)
1) paraneoplastische polymyositis met zwakte van rugextensoren waardoor camptocormie en stijfheid van onderbenen (verklaart ook hoog CK en LDH, gezien bili, AF en gGT normaal denk ik met name aan spierverval en niet LF#).
2) paraneoplastische subacute sensore neuropathie (branderig gevoel in handen)
3) pericarditis carcinomatosa met hierbij verminderde pompfunctie waardoor pleuravocht.

My 2 cents :P
Prima DD :) al weten we nog steeds niet waar de maligniteit zit
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  dinsdag 4 september 2012 @ 14:15:00 #272
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_116382838
Nou doe dan eens een beetje cytologie + chemie op dat pleuravocht. Aangezien daar de grootste sloot van is.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  dinsdag 4 september 2012 @ 14:17:58 #273
208890 June.
Seriously?
pi_116382933
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 13:55 schreef MaxC het volgende:

[..]

Nog steeds spoortje ascites te zien zien, lever/milt/nieren normaal aspect

[..]

Prima DD :) al weten we nog steeds niet waar de maligniteit zit
Oke, dan maken we een PET-CT :P
Shine bright like a diamond.
  dinsdag 4 september 2012 @ 14:22:46 #274
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_116383068
oja das ook een goed idee
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_116383606
Echt House-team hier op Fok! _O_

't is trouwens een echte casus (wat veranderd zodat het niet herleidbaar is) van een patiënt die nog op de afdeling ligt. Dus kan helaas nog niet meer uitslagen en eventuele diagnose vertellen

Omdat wij toch denken aan een polymyositis gaan we een spierbiopt doen en myositisserologie. Longarts zal nog pleuravocht puntie doen.

Hou jullie op de hoogte ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door MaxC op 04-09-2012 15:25:11 ]
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')