abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 juli 2012 @ 14:28:44 #1
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_114680995


Wie herinnert ze nog?

De obscure pay-drivers, onbegrepen wereldtalenten, coureurs met een korte opleving en andere gelukszoekers.
Namen als Zsolt Baumgartner, Ricardo Rosset, Nicolas Kiesa, Stéphane Sarrazin, Ralph Firman, Toranosuke Takagi, Shinji Nakano, Jan Magnussen en vele anderen...

Dit topic is bedoeld voor de coureur die ineens op de grid stond, of met hoge verwachtingen doorstroomde naar de Formule 1, maar vervolgens in de luwte verdween, om welke reden dan ook. De coureur bij wie je je afvraagt wie het ook alweer was en waarom, en vooral bij wie ook de vraagt komt waar hij in hemelsnaam gebleven is.

Vertel ons hier iets over die coureur; hoe was hij ook alweer in de Formule 1 terecht gekomen? Hoe verliep zijn (korte) carriëre in de Formule 1? En wat is hij daarna gaan doen?



Eén regel:
• Dit topic is niet bedoeld om lijstjes te posten, maar juist om iets meer te vertellen over die betreffende coureur.
  donderdag 26 juli 2012 @ 14:29:08 #2
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_114681012
Ik trap af met:



Esteban Tuero (1998)
Debuteerde in de Formule 1 als de op drie na jongste Formule 1 coureur ooit op dat moment. Een geboren talent, Tuero imponeerde in lagere race klasses in Zuid-Amerika en maakte later ook indruk in de Italiaanse Formule 3 series.
Dit wekte de interesse van Formule 1 teams, het grote Benetton toonde interesse, maar uiteindelijk tekende Tuero een test contract bij Minardi.
Na een onsuccesvol avontuur in de Formule Nippon (1997) kreeg Tuero in 1998 de kans om te debuteren in het Formule 1 veld, bij het armlastige Minardi.

Tuero's debuut begon met de nodige discussie, het ontbrak Tuero namelijk nog aan een Super Licentie omdat hij niet voldeed aan alle eisen.
F1 veteraan Martin Brundle was erg uitgesproken over de zaak Tuero: "As for Tuero, it would have been scary. I don't like to see these guys out there with so little experience. Imagine it: even if he didn't qualify, he'd be getting in the way during qualifying. And if he did qualify, then he'd definitely be lapped plenty. He'd have really needed to have his wits about him. To be honest, it annoys me, people like that, with zilch credibility."

Ondanks alle kritiek voorzag de FIA hem voor de start van het seizoen van een Super Licentie. In Melbourne kwalificeerde Tuero zich voor zijn teamgenoot Shinji Nakano en voor beide Tyrrell's.
Tijdens de Grand Prix van San Marino behaalde Tuero zijn beste prestatie van het seizoen met een verdienstelijke achtste plaats. Helaas voor Tuero wist hij maarliefst 11 van de 16 Grand Prix's niet de finish vlag te halen.
Zijn seizoen eindigde toen hij tijdens de Japanse Grand Prix van achter aangereden werd door Tora Takagi, een crash waaraan Tuero een nekblessure over hield.

Minardi was voornemens om Tuero ook in 1999 plaats te laten nemen achter het stuur van de Minardi. Tuero bedankte echter en zette op twintig jarige leeftijd een punt achter zijn Formule 1 carriëre.
Waarom Tuero vertrok uit de Formule 1 is nooit duidelijk geworden. Geruchten over heimwee en angst door de laatste crash deden de ronde, maar daar bleef het bij... geruchten.
De enige die het echt weet is Esteban Tuero zelf...

Tuero keerde terug naar Argentinië om daar te gaan rijden in de Argentijnse Touring Car serie. Daar won hij enkele races en werd in 2002 nog eens in verband gebracht met een CART-stoeltje, maar daar kwam nooit iets van.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kleffe_Dop op 26-07-2012 19:39:12 ]
  donderdag 26 juli 2012 @ 14:33:08 #3
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_114681158
Yuji Ide. Moet ongeveer wel de slechtste rijder ooit geweest zijn in de Formule 1. Heeft in totaal 4 races gereden voor Super Aguri, waarin hij totaal niet kon overtuigen en veel langzamer was dan teamgenoot Sato.

Viel ook nog eens op door Neerlands hoop in bange dagen, Albers, eruit te tikken.


De Held.

[ Bericht 9% gewijzigd door GotenSSJ op 26-07-2012 14:38:23 ]
Xbox Live Gamertag : ThaD16
pi_114681791
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 14:33 schreef GotenSSJ het volgende:
Yuji Ide. Moet ongeveer wel de slechtste rijder ooit geweest zijn in de Formule 1. Heeft in totaal 4 races gereden voor Super Aguri, waarin hij totaal niet kon overtuigen en veel langzamer was dan teamgenoot Sato.

Viel ook nog eens op door Neerlands hoop in bange dagen, Albers, eruit te tikken.

[ afbeelding ]
De Held.
quote:
Bij de Grand Prix van Bahrein maakte Ide zijn debuut maar viel uit. Tijdens de Grand Prix van San Marino viel hij in negatieve zin op toen hij Christijan Albers in de eerste ronde uit de wedstrijd duwde. De FIA gaf daarop het advies aan Super Aguri om Ide meer ervaring op te laten doen en voorlopig niet meer te laten starten. Yuji Ide werd daarop voor de Grand Prix van Europa vervangen door Franck Montagny. Na deze Grand Prix heeft de FIA de superlicentie van Ide ingetrokken en keerde hij niet meer terug als racecoureur in de Formule 1. Aan het eind van het seizoen verloor de Japanner ook zijn FIA Super Licentie door roekeloos rijden. Na zijn mislukte Formule 1-carrière ging de Japanner terug naar Japan om in de Formule Nippon te rijden. In 2006 haalde reed hij een half seizoen en haalde geen punten. In 2007 wisselde hij van team en reed voor het Autobacs Racing Team Aguri. Hij haalde 6 punten in het gehele seizoen. Die 6 punten vergaarde hij in één race, hij eindigde dat seizoen als dertiende.
Wat een faalhaas :')
pi_114682673
Ralph Firman mag wel uit het lijstje hoor, die heeft nog wel wat gepresteerd:

Ralph David Firman Jr. (Norwich (Norfolk), 20 mei 1975) is een Brits autocoureur die onder de vlag van Ierland rijdt omdat zijn moeder Angela Iers is. In het begin van zijn carrière reed hij wel onder de Britse vlag. Zijn vader Ralph Firman Sr. is oprichter van het raceauto bedrijf Van Diemen.

Hij zat op de Gresham's School tussen 1988 en 1993. Daarna ging hij de racerij in. Hij won de British F3 in 1996 in zijn tweede seizoen. Hij won ook de Formule 3 race in Macau. Daarna ging hij naar Japan waar hij de Formule Nippon won in 2002. Na dit succes ging hij terug naar Europa in de Formule 1 bij Jordan. Hij verscheen 14 keer aan de start. Tijdens de Grand Prix van Spanje wist hij een puntje te pakken. Later dat seizoen crashte hij hard in Hongarije en moest een race vervangen worden door Zsolt Baumgartner.

Ralph deed hierna ook mee tijdens de 24 uur van Le Mans en hij was officieel testcoureur voor A1 Team Ierland in de A1GP in 2004. Hij reed voor dit team ook de allereerste A1GP races. In het seizoen 2007-2008 kreeg hij ook 2 caps, voordat hij werd vervangen door Adam Carroll.

Kan je voor hem in de plaats beter hem zetten: http://en.wikipedia.org/wiki/Giorgio_Pantano
pi_114684500
Wie mij meteen te binnen schiet is Paul Belmondo ('92-'94), zoon van acteur Jean-Paul Belmondo.



Hij begon zijn autosportcarrière in 1979 in de karts en kwam via andere raceklassen in 1987 terecht in de Formule 3000. In die klasse bleef hij vier jaar waarin hij weinig indruk maakte voor hij in 1992 de kans kreeg in de Formule 1 bij het armlastige March-team.

Belmondo was vooral aangenomen vanwege het geld dat hij meebracht en zijn prestaties waren niet goed. Hij kwalificeerde zich vijf keer niet en werd na 11 races vervangen door Emanuele Naspetti.

In 1993 teste hij voor Benetton voordat hij in 1994 instapte bij het nieuwe team Pacific Grand Prix. Achteraf geen al te beste keuze, het team had vanaf het begin geldproblemen en de auto was verouderd en veel te langzaam.

Belmondo kon slechts aan 2 races deelnemen, niet doordat hij zich kwalificeerde, maar omdat andere teams auto's terugtrokken waardoor er niemand afviel bij de kwalificaties. De finish zag Belmondo beide keren niet.

quote:
Both his qualifications need to be put into context, however. Belmondo only got on the grid at Monaco by default, after both Simtek and Williams only entered one car (in the wake of Roland Ratzenberger and Ayrton Senna's deaths), and after Sauber withdrew both its cars after Wendlinger's serious practice accident. Regardless, Belmondo withdrew after doing 53 laps as a mobile chicane, succumbing to fatigue. All the same it was the furthest that a Pacific would go in a race in 1994.


Hierna ging Belmondo verder in andere raceklassen (vooral GT-kampioenschappen) en startte zijn eigen raceteam in 1998.

[ Bericht 2% gewijzigd door Michael_Moore op 26-07-2012 16:28:45 ]
Feel free to ignore my comments.
  donderdag 26 juli 2012 @ 17:28:11 #7
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_114686652
Het lezen waard straks :D
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  Redactie Sport donderdag 26 juli 2012 @ 17:31:47 #8
274204 crew  Mexicanobakker
pi_114686750
Ik twijfel tussen Montermini (gereden voor Forti, Pacific en Simtek) en Deletraz ( :'))
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  donderdag 26 juli 2012 @ 18:39:33 #9
203493 Haarklip
ágætis byrjun
pi_114688889
Philippe Adams



In 1994 reed hij twee races voor het Team Lotus, door omgerekend 250.000 euro geleend privé-geld te betalen, in de hoop zichzelf in de kijker te rijden en zo sponsors aan te trekken. In de Grand Prix Formule 1 van België spinde hij echter van de baan, en tijdens de Grand Prix Formule 1 van Portugal moest hij het stellen met een 16de plaats. Momenteel werkt hij als autoverkoper bij Seat.

Naast de Formule 1 heeft hij ook in andere klassen geracet. In 1991 wist hij in het Japans Formule 3-kampioenschap 12e te worden en tweede in het Britse Formule 3-kampioenschap van 1992. In 1993 werd hij zelfs kampioen in het Brits Formule 2-kampioenschap. In 1994 reed hij ook in de Belgische Procars voor het team van Audi en twee races in de DTM. Ook in 1995 reed hij in de Procars. In 1996 reed hij langeafstandsraces in een Dodge Viper en de Gillet Vertigo. Hij raakte een tijd uitgeschakeld door een oogblessure.
ég gaf ykkur von sem varð að vonbrigðum.. þetta er ágætis byrjun
  donderdag 26 juli 2012 @ 19:01:10 #10
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_114689559
Tomas Enge: een jonge belofte uit Tsjechië. Tot nu toe de enige Tsjech met GP-starts. Nadat Luciano Burti (die op zijn beurt weer die magnifieke Mazzacane mocht vervangen) in 2001 op Spa heeft mogen meemaken hoe snoeihard de bandenstapels bovenop Eau Rouge in Blanchimont zijn, mocht Enge de laatste 3 GP's van het seizoen uitrijden voor Prost GP.
Niet dat Enge zoveel goede resultaten had geboekt (italie 12, US 14, en JAP een DNF) maar naar het schijnt zou hij het jaar erop toch opnieuw voor Prost GP mogen rijden. Helaas waren de financiele middelen van Prost niet meer toereikend om in 2002 nog mee deel te kunnen nemen aan het WK, en dat betekende ook direct het einde van Enge in de F1.

In 2002 keerde Enge terug naar de F3000 (de voorganger van het GP2-WK), waar hij in dat jaar zelfs de wereldtitel opstreek. Maar ná dat seizoen kwam er iets opmerkelijks uit bij de dopingtests. Enge had groente gekocht van zijn buurman in Tsjechië, het speciale soort zullen we maar zeggen :') Enge zijn titel werd afgenomen wegens marihuana gebruik, waarbij hij in de Hongaarse race positief werd bevonden. Enge verloor die overwinning, en verloor daarmee punten waarna hij uiteindelijk maar als 3de eindigde in het WK.
De jaren daarna reed Enge voornamelijk GT-kampioenschappen waarbij hij het niet onverdienstelijk deed met meerdere overwinningen en top 3 resultaten.
Ware het niet dat hij afgelopen jaar wéér positief werd bevonden op doping-gebruik, voor hetzelfde feit :') Enge werd hierop verbannen uit de motorsporten :')

Tomas Enge: wij geven U het saluut :')



[ Bericht 0% gewijzigd door Sinister-D- op 26-07-2012 20:19:54 (hendig verrekte typfouten :|) ]
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  Redactie Sport donderdag 26 juli 2012 @ 19:20:18 #11
274204 crew  Mexicanobakker
pi_114690189
Burti crashte in Blanchimont, niet in Eau Rouge.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_114690411
Taki Inoue!

Hij reed 1 race in 1994 voor Simtek en reed deze niet uit, maar mocht het volgende seizoen opdraven bij het achterhoedeteam van Pacific. Het hele seizoen kon hij niet echt potten breken, hij reed maar vijf races uit, waarvan de beste prestatie een 8e plek op Monza was. Hij was echter wel wereldnieuws toen hij, bezorgd om z'n brandende auto, tijdens een poging om deze te blussen aangereden werd door de medical car :')


In 1996 zou hij eerst bij Tyrrel gaan rijden, dit ging echter niet door. Daarna zou hij het seizoen beginnen bij Minardi, maar toen een sponsor op het laatste moment zich terugtrok was het over voor hem.

En nog een geweldige rijder:

Domenico Schiattarella

Reed in '94 en '95 verspreid over de twee seizoenen zeven races voor Simtek, waarvan hij er zes startte en nooit punten haalde (de negende plek was zijn beste prestatie). Hij liet zijn geweldige en vooral ongevaarlijke rijgedrag vooral zien in Monaco:


Hierna reed hij nog Indycar in '96 en twee keer Le Mans in 1999 en 2000
  donderdag 26 juli 2012 @ 19:31:39 #13
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_114690512
quote:
14s.gif Op donderdag 26 juli 2012 19:20 schreef Mexicanobakker het volgende:
Burti crashte in Blanchimont, niet in Eau Rouge.
Je hebt gelijk, weet ook niet hoe ik daar nu bij kwam :@
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  donderdag 26 juli 2012 @ 19:32:06 #14
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_114690529
Dat verhaal van Philippe Adams is nieuw voor mij. 250.000 dollar privé lenen voor twee races in een (matige) auto die je niet kent, wat een baas! :D
En nu gewoon Seat verkoper zijn. 8-)

Heerlijk ook nog die tijd dat bepaalde coureurs gewoon uitstapten omdat ze het fysiek niet aankonden ( Paul Belmondo). _O-

quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 15:20 schreef JohnB52 het volgende:
Ralph Firman mag wel uit het lijstje hoor, die heeft nog wel wat gepresteerd:
Ik ben geen fervent volger van de 24-uur van Le Mans (de echte toppers uitgezonderd) en A1GP had ik na 1 jaar wel gezien. Dus voor mij was het zeker wel een 'vergeten' coureur.
Dit topic is niet bedoeld voor uitsluitend F1 Rejects, het kunnen ook coureurs zijn die een kort leven in de hoogste tak van autosport hebben gehad, maar daarna succesvol zijn geweest in Azië of Noord Amerika bijvoorbeeld.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 17:31 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik twijfel tussen Montermini (gereden voor Forti, Pacific en Simtek) en Deletraz ( :'))
Allebei waardige kandidaten. :P

[ Bericht 2% gewijzigd door Kleffe_Dop op 26-07-2012 19:43:46 ]
  Redactie Sport donderdag 26 juli 2012 @ 19:34:07 #15
274204 crew  Mexicanobakker
pi_114690601
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 19:32 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Dat verhaal van Philippe Adams is nieuw voor mij. 250.000 dollar privé lenen voor twee races in een (matige) auto die je niet kent, wat een baas! :D

Heerlijk ook nog die tijd dat bepaalde coureurs gewoon uitstapten omdat ze het fysiek niet aankonden ( Paul Belmondo). _O-

[..]

Ik ben geen fervent volger van de 24-uur van Le Mans (de echte toppers uitgezonderd) en A1GP had ik na 1 jaar wel gezien. Dus voor mij was het zeker wel een 'vergeten' coureur wat er nou van Firman terecht was gekomen na zijn korte stint in F1.
Dit topic is niet bedoeld voor uitsluitend F1 Rejects, het kunnen ook coureurs zijn die een kort leven in de hoogste tak van autosport hebben gehad, maar daarna succesvol zijn geweest in Azië of Noord Amerika bijvoorbeeld.

[..]

Allebei waardige kandidaten. :P
Sommige F1 rejects hebben ook nog een aardige carrière gehad :P
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_114690658
Gaston Mazzacane ('00-'01)



quote:
Mazzacane in Italian means ''kill the dog'' and his nickname was ''The Flying Mullet''
Gaston Mazzacane is een Argentijns autocoureur en reed 21 races in de Formule 1 voor de teams van Minardi en Prost.

Mazzacane begon zijn autosportcarrière in Argentinië en vertrok met geld van zijn vader en sponsors in 1994 naar Europa. Ondanks dat zijn prestaties niet geweldig waren klom hij snel op in de verschillende raceklassen.

In 1999 was hij kandidaat om bij Minardi in de Formule 1 te racen maar Luca Badoer kreeg de voorkeur. Mazzacane werd testcoureur maar kreeg een jaar later dankzij zijn geld alsnog de kans.

In de matige Minardi werd het een onopvallend jaar waarin hij regelmatig achteraan reed maar wel vaak aan de finish kwam. De Grand Prix van de Verenigde Staten was het hoogtepunt van het seizoen voor Mazzacane toen hij in wisselende weersomstandigheden een paar ronden derde lag. Punten pakte hij niet.

Door het vertrek van enkele sponsors bij Minardi kon Mazzacane voor het seizoen 2001 niet blijven, hij testte voor Arrows maar kwam uiteindelijk terecht bij Prost. Na drie races werd hij daar alweer op straat gezet, omdat Alain Prost liever de bij Jaguar vervangen Luciano Burti wilde.

In 2002 werd Mazzacane in geruchten genoemd als mogelijke coureur van Phoenix/DART, een team dat de restanten van het intussen failliete Prost had opgekocht. Uiteindelijk kwam het project niet van de grond en Mazzacane vertrok naar de Verenigde Staten om daar te gaan racen.

Hij reed uiteindelijk een half jaar Champ Car in 2004.
Feel free to ignore my comments.
  donderdag 26 juli 2012 @ 19:58:39 #17
203493 Haarklip
ágætis byrjun
pi_114691595
Geweldige verhalen hier zeg. Minardi had ook een tijdje een Israelische testcoureur waarvan zijn Superlicentie weer werd ingetrokken omdat het een gevaar op de baan was; Chanoch Nissany, alleen hij heeft geen races gereden.
ég gaf ykkur von sem varð að vonbrigðum.. þetta er ágætis byrjun
pi_114691893
Desiré Wilson ('80-'81)



Desiré Randall Wilson is een voormalig autocoureur uit Zuid-Afrika. Ze is een van de vijf vrouwen die ooit hebben deelgenomen aan een officieel Formule 1-weekend. Ook won ze een Formule 1-race in de Aurora-klasse.

Goede resultaten in Zuid-Afrika hadden Randall (haar meisjesnaam) in 1976 de Driver To Europe-award doen winnen als opvolger van Jody Scheckter. Ze vertrok in 1977 naar Nederland en begon van hier uit haar Europese carrière.

Ze ging rijden in Formule Ford, trouwde en maakte een jaar later haar debuut in de Aurora-series, een Brits kampioenschap voor oude Formule 1-wagens. In deze klasse was ze behoorlijk succesvol met enkele podiumplaatsen en een overwinning op Brands Hatch in 1980. Ze is daarmee de enige vrouw die ooit een Formule 1-race won.

Datzelfde jaar nam ze ook deel aan de officiële Britse Grand Prix, opnieuw op Brands Hatch, met een ondergeprepareerde privé Williams. Ze kwalificeerde zich niet. Desondanks had ze genoeg indruk gemaakt op Ken Tyrrell en deze gaf haar een kans bij de Grand Prix van Zuid-Afrika in 1981.

Door problemen tussen de FISA (Fédération Internationale du Sport Automobile) en de FOCA telde de wedstrijd echter officieel niet mee voor het wereldkampioenschap. Ze maakte een goede indruk en reed zelfs even zesde voor ze met versnellingsbak-problemen van de baan schoot. Tyrrell wilde haar een contract aanbieden voor de rest van het jaar maar zag daarvan af toen Michele Alboreto met meer sponsorgeld aanklopte.

Hierna reed ze onder andere Sportscars en Indycar en in 1992 nam ze met een volledig vrouwelijke equipe deel aan de 24 uur van Le Mans, helaas crashten ze voortijdig en haalden de finish niet. Eind jaren negentig stopte Wilson met racen en voegde zich bij het circuit-ontwerp bureau van haar man.

[ Bericht 1% gewijzigd door Michael_Moore op 26-07-2012 20:12:44 ]
Feel free to ignore my comments.
  donderdag 26 juli 2012 @ 20:14:31 #19
203493 Haarklip
ágætis byrjun
pi_114692156
Nicolas Kiesa



Hij maakte zijn Formule 1-debuut in 2003 bij Minardi en nam deel aan 5 Grands Prix. Hij scoorde geen punten.

In Formule 3000/2003 wist hij de Formule 3000-race in Monaco te winnen. Björn Wirdheim dacht dat hij de finishvlag al voorbij was en vertraagde bij zijn pitcrew waarop Kiesa hem kon inhalen.

Hij racete voor het eerst in de Formule 1 voor Minardi in 2003 waarvoor hij vijf Grands Prix mocht starten. Hij wist deze ook alle vijf uit te rijden maar geen punten te pakken. In 2005 keerde hij terug naar de Formule 1 toen hij voor Jordan ging rijden als derde rijder. Hierdoor mocht hij elke vrijdag zijn opwachting maken in de vrije oefenritten.

Ook zo'n succesverhaal :')
ég gaf ykkur von sem varð að vonbrigðum.. þetta er ágætis byrjun
pi_114692679
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 17:31 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik twijfel tussen Montermini (gereden voor Forti, Pacific en Simtek) en Deletraz ( :'))
Je vergeet Lavaggi, en eigenlijk geen race gereden, alleen getest:

http://en.wikipedia.org/wiki/Chanoch_Nissany


Edit: over de post van Haarclip heengelezen.

Daarom maar n ander:

http://en.wikipedia.org/wiki/Patrick_Friesacher

[ Bericht 12% gewijzigd door JohnB52 op 26-07-2012 20:33:13 ]
  Redactie Sport donderdag 26 juli 2012 @ 20:29:13 #21
274204 crew  Mexicanobakker
pi_114692724
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juli 2012 20:28 schreef JohnB52 het volgende:

[..]

Je vergeet Lavaggi, en eigenlijk geen race gereden, alleen getest:

http://en.wikipedia.org/wiki/Chanoch_Nissany
Johnny Carwash was ook een baas, maar ik zal straks toch echt iets over die 2 gaan schrijven :P
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_114692907
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 20:29 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Johnny Carwash was ook een baas, maar ik zal straks toch echt iets over die 2 gaan schrijven :P
Hahahaha, die nickname kende ik nog niet :p
  Redactie Sport donderdag 26 juli 2012 @ 20:38:35 #23
274204 crew  Mexicanobakker
pi_114693041
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juli 2012 20:34 schreef JohnB52 het volgende:

[..]

Hahahaha, die nickname kende ik nog niet :p
Zo noemden ze hem op de ESPN (Bob Varsha?) altijd, in ieder geval tijdens de Belgische Grand Prix van 1995.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_114693160
Op Wikipedia staat waar t vandaan komt, de letterlijke vertaling : johnny washing :)
pi_114694039
Ricardo Zunino ('79-'81)



Ricardo Zunino is een voormalig autocoureur uit Argentinië die 11 Grand Prix-races reed.
Zunino debuteerde op 25-jarige leeftijd in de autosport en dankzij successen in Argentinië kreeg hij financiële steun om in Europa te gaan racen.

Ondanks weinig opzienbarende resultaten in de Formule 2 richtte hij zich vanaf 1979 op de Formule 1. Gedurende dat jaar testte hij voor Brabham. Toen tijdens de Grand Prix van Canada aan het eind van het seizoen Brabham-coureur Niki Lauda tussen twee trainingen stopte, kreeg Zunino, die toevallig aanwezig was, de kans van teambaas Bernie Ecclestone.

Tot halverwege 1980 reed Zunino voor Brabham voordat hij werd vervangen door Héctor Rebaque vanwege tegenvallende resultaten. Een jaar later reed hij twee races voor Tyrrell in Zuid-Amerika, voordat Ken Tyrrell Michele Alboreto aantrok.

quote:
After Friday free practice, Brabham driver Niki Lauda suddenly claimed he was tired of "driving in circles", and retired from F1. Ecclestone, debuting his new BT49 chassis that weekend, suddenly needed a capable replacement.

The story goes that he even sent someone to make an announcement on the PA system asking if anyone in the crowd could drive an F1 car, but eventually Zunino showed his face and was given the drive.

Did Zunino volunteer himself? Or did Ecclestone already know Ricardo was present at the track? Did Bernie even have a role in ensuring that Zunino was present? Perhaps he already had an inkling that Lauda was ready to quit at any moment.

According to some, the fact that Zunino had been able to test for Brabham, and eventually be on hand to make his debut seemed too much to be a fluke. The argument runs that Bernie was keen to increase Argentine interest in F1, and Zunino was his way of ensuring that.
Na zijn autosportcarrière begon Zunino een hotel aan de voet van de Andes.
Feel free to ignore my comments.
pi_114696463
Eric van de Poele ('91-'92)



quote:
A DTM Champion, F3000 runner-up, multiple Sebring and Spa 24hrs winner, and veteran of many Le Mans campaigns, the popular Belgian suffered heartbreak in his first GP start before going on to struggle with three under-financed F1 teams.
Eric "Tintin" van de Poele is een voormalig Belgische Formule 1-coureur.

Na een carrière in onder andere DTM (kampioen in '87), Formule Ford, Formule 3 en het Belgisch Toerwagen Kampioenschap weet Van de Poele in 1989 de Formule 3000 te bereiken en wordt in 1990 tweede in die klasse achter Erik Comas. Het levert hem een plaats op in de Formule 1 bij het nieuwe Modena Lamborghini team voor het seizoen 1991.

Het jaar wordt een teleurstelling, slechts één keer komt Van de Poele door de kwalificaties heen. In de Grand Prix van San Marino lijkt hij op weg naar een vijfde plaats (en twee punten) tot in de laatste ronde de brandstofpomp het begeeft en Van de Poele terugvalt naar plek negen (zonder punten).

Na één seizoen is het geld bij Lamborghini op en weet Van de Poele een zitje te bemachtigen bij het roemruchte team van Brabham dat dan al is teruggezakt naar de achterhoede en geen geld heeft. Ook hier valt weinig eer te behalen net zo min als voor zijn teamgenoten Giovanna Amati (de laatste vrouw in de Formule 1) en Damon Hill.

Als Fondmetal nog tijdens 1992 Andrea Chiesa dumpt neemt Van de Poele diens plekje over. Fondmetal is beter dan Modena en Brabham (dat zich vlak na het vertrek van Eric terugtrekt uit de Formule 1) en hij kwalificeert zich 3 keer achter elkaar tot ook bij Fondmetal het geld op is.

quote:
Eric van de Poele from Belgium is one of those drivers who, if he happened to be in the right place at the right time, might well have been F-1 World Champion.

Instead every team he drove for ran out of money.
Hierna wordt hij een jaar lang testcoureur bij Tyrrell en richt hij zich op andere raceklassen. Zo wint hij in 1995 de 12 uren van Sebring en is hij in 2008 voor de vijfde keer de sterkste in de 24 uur van Spa-Francorchamps samen met teamgenoten Michael Bartels, Andrea Bertolini en Stéphane Sarrazin in de Maserati MC12, met deze overwinning is hij recordhouder.

Ook het weekend van 28 en 29 juli 2012 doet Eric weer mee met de 24 Uur van Spa-Francorchamps
voor het team van Boutsen Ginion Racing in een McLaren MP4-12C samen met Nico Verdonck, Edouard Mondron en Jack Clarke.



[ Bericht 2% gewijzigd door Michael_Moore op 26-07-2012 22:05:21 ]
Feel free to ignore my comments.
  Redactie Sport donderdag 26 juli 2012 @ 22:28:53 #27
274204 crew  Mexicanobakker
pi_114698201
Andrea Montermini is een opvallende F1-coureur. Hij is de enige die voor 3 van de topteams uit de jaren 90 reed: Simtek, Pacific en Forti. Zijn carrière begon laat en voorspelde veel goeds voor zijn toekomst: In zijn eerste jaar in Formule racen won hij 3 wedstrijden. Echter had hij toen sponsorproblemen. Hij mocht slechts een beperkt aantal races rijden. Gelukkig was hij snel. Toen nog wel.

In 1988 en 1989 leek het allemaal beter te worden. Hij reed degelijk in de formule 3, onder andere haalde hij een 2e plaats in Monaco.

Vanaf 1990 ging hij in het Formule 3000 kampioenschap rijden. Hij stond in zijn eerste 2 jaar zo nu en dan op het podium, maar in 1992 liep het beter. Hij startte het seizoen bij II Barone Rampante. 4x mocht hij als eerste starten en 3 keer pakte hij een overwinning. Hij werd 2e in het kampioenschap, Luca Badoer, toekomstig teamgenoot en toekomstig topcoureur pakte het kampioenschap met het toen nog F3000 rijdende Forti Corse.

Maar het had heel anders kunnen gaan. Montermini had een probleem. Een geldprobleem. En na 3 races samen met Rubens Barrichello bij II Barone Rampante werd hij vlak voor de 4e rit uit het team gegooid. Maar gelukkig was daar Forti. En daar reed hij de laatste 4 races mee. Toch is het vrij zeldzaam, een mid-season teamwissel van een coureur die zo hoog staat in het kampioenschap.

Goed resultaat in de IF3000, dan kun je de F1 bestormen? Zo werkte het vroeger niet. Nu heb je de Sergio Perezzen, Heikki Kovalainens en Charles Picjes hadden het vroeger moeilijker gehad om in de F1 te komen. Veel winnaars van IF3000 hebben nooit eens de Formule 1 bereikt. En de enige deelnemer aan de klasse die ooit wereldkampioen werd won hem niet (F. Alonso)

Deze pech kwam ook Montermini toe. Natuurlijk, Montermini was de jongste niet, en geld heeft hij ook niet, dat was duidelijk. Gelukkig mocht hij nog testen voor Bennetton. Maar dat was niet zo spannend, gezien hij nog test coureur was voor Ferrari in 1991. 1993 was een seizoen van weinig rijden, het enige interessante was de rit in Detroit waarin hij 4e werd.

Maar in 1994 kwam dan toch die kans. Die kans kwam bij het MTV Simtek team, dat het seizoen begon met D. Brabham en Ratzenberger. Maar voor iedereen zal het bekend zijn dat Ratzenberger helaas maar 3 races kon rijden voor Simtek. In Monaco reed het team met maar 1 auto, maar in Spanje mocht Montermini instappen. Mooi. Eindelijk. 30 jaar, maar het mag dan toch. Of niet? Al tijdens de oefensessie was hij het volgende slachtoffer van een heftig ongeval (JJ Lehto, Alesi, Barrichello, Ratzenberger, Senna, Wendlinger, Montermini, Lamy)

Montermini had rust nodig, en dus eindigde zijn carrière met 1 race. Was dat het verhaal? Nee, gelukkig niet. Hij kreeg een nieuwe kans, bij Pacific. De Pacific had in 1994 de twijfelachtige eer zichzelf alleen te kwalificeren als er andere teams niet compleet aanwezig waren.
Maar gelukkig kon het Pacific team zich verzekeren van een plaatsje op het grid. Lotus werd vervangen door Forti, maar vlak voor de seizoensstart was het einde verhaal voor Equipe Larrousse. Dit zorgde ervoor dat er maar 26 auto's waren, en dat er geen automatische non-qualifying meer was. Maar de Pacific was nog altijd pijnlijk traag. Montermini en teamgenoot Gachot haalden uiteindelijk een 8e plaats. Montermini wist ook nog een 9e plaats te behalen en was zodoende beter dan z'n teamgenoot. Lavaggi en Deletraz, de vervangers van Gachot, zouden helemaal geen race in de klassering vallen. Montermini zou ook in dit seizoen niet starten in de Spaanse GP.

Het Pacific team viel uiteindelijk weg na 1995, maar in 1996 mocht hij naar een nieuw topteam: Forti. Forti bleek in 95 al sterker dan Pacific, dus dat moet een beter seizoen worden. Fout. Er was een nieuwe regel; de 107% regel, en waar die nu speciaal voor HRT lijkt was die speciaal voor deze rijdende chicane. Het was een mooi geel ding, dat wel, en ik vind alle 3 de auto's waarin Andrea reed een plaatje waard:







Ohja, wacht. Er was nog een Forti. Leuk team. Een zeldzame keer dat ik me kan herinneren dat een F1-wagen compleet van livery veranderde om sponsortechnische redenen. (kan alleen BAR 99 herinneren)
Helaas was deze veel lelijker.



En prestaties? Nee. Montermini kwalificeerde vaak niet vanwege de 107% regel en voor de bekende Monaco GP had ie weer eens een ongeluk waardoor hij racen kon vergeten. Hij werd 10e in Argentinië. Och.

In 1997 zou Montermini nog testcoureur worden voor wéér zo'n topteam: Lola. Helaas konden we Rosset en Sospiri zelfs maar 1x in die auto zien falen, dus voor Montermini was er nooit een kans.

In 1998 en 1999 reed hij nog respectabele rondjes in Le Mans, maar hij was inmiddels al 36 dus zijn carrière was onderhand voorbij.

Opdat wij deze baas nooit vergeten:


Auw.


Bowlen is ook een leuke sport.


Maar soms gaat het ook goed.

___

Van Jean-Denis Deletraz hoef ik maar 2 dingen te tonen:


[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_114698596
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 22:28 schreef Mexicanobakker het volgende:

Ohja, wacht. Er was nog een Forti. Leuk team. Een zeldzame keer dat ik me kan herinneren dat een F1-wagen compleet van livery veranderde om sponsortechnische redenen. (kan alleen BAR 99 herinneren)

Maar dit ging waarschijnlijk om extra inkomsten, BAR had twee auto's met allebei een verschillende livery. Dit werd verboden door de FIA omdat beide auto's er hetzelfde uit moeten zien en zo kregen we de BAR met ritssluiting.



en dat werd:

  Redactie Sport donderdag 26 juli 2012 @ 22:37:43 #29
274204 crew  Mexicanobakker
pi_114698687
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 22:35 schreef Bluurgh het volgende:

[..]

Maar dit ging waarschijnlijk om extra inkomsten, BAR had twee auto's met allebei een verschillende livery. Dit werd verboden door de FIA omdat beide auto's er hetzelfde uit moeten zien en zo kregen we de BAR met ritssluiting.

[ afbeelding ]

en dat werd:

[ afbeelding ]
Klopt, maar het is dus een sponsortechnische reden :P
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_114698941
http://en.wikipedia.org/wiki/Gianmaria_Bruni

T is dat ik m bij een van de youtube filmpjes aan de zijkant zag staan...

In de GP2 en de F1 weinig gepresteerd, later tijdens de 24h van Le Mans wel 2x gewonnen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')