abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114658701

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Huizenmarkt Topic

pi_114658748
Bedankt, zit op een iPad dus beetje lastig nieuwe te openen.
pi_114658772
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 21:40 schreef Scorpie het volgende:
Bedankt, zit op een iPad dus beetje lastig nieuwe te openen.
gaat tegenwoordig prima als het goed is. anders ff in bug melden ^O^
pi_114658794
En starters zijn straks nog harder de pineut : hun max leendeel daalt harder dan de woningprijzen :D
pi_114658846
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 21:41 schreef Scorpie het volgende:
En starters zijn straks nog harder de pineut : hun max leendeel daalt harder dan de woningprijzen :D
ik respecteer je mening.
pi_114658876
Mooi. Nu even verder waar TS niet meer durfde:

quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 20:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Evengoed las ik net op de vorige pagina dat in 2013 de huizenprijzen mogelijk wat gaan dalen alvorens er in 2014 een (licht) herstel optreedt.

Wat heeft de 'starter' daaraan? Die kan na 1-1-2013 nog maar 70% van de hypotheek krijgen die hij nu kan krijgen schat ik zo. (Omdat bv zelfs de helft aflossingsvrij niet eens meer mag als je recht wilt houden op de HRA.)

Mijn stelling: Als je nu nog net een woning kan kopen en je doet het niet voor 1-1-2013, reken er dan maar gerust 10 jaar bij voor je weer de kans krijgt.. (Vermits je inkomen toeneemt in die tijd)
Wie heeft er wel zinnige tegenargumenten (of verwacht zelfs dat de huizenprijzen verder dalen dan je max. hypotheek gaat dalen?)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_114658924
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 21:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Mooi. Nu even verder waar TS niet meer durfde:

[..]

Wie heeft er wel zinnige tegenargumenten (of verwacht zelfs dat de huizenprijzen verder dalen dan je max. hypotheek gaat dalen?)
je verdraait mijn reactie tot poep. dat mag niet staat in de warning.
pi_114658926
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 21:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

ik respecteer je mening.
Ik de jouwe ook. Neuken ? :*
  woensdag 25 juli 2012 @ 22:24:31 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114660529
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 21:41 schreef Scorpie het volgende:
Vraag en aanbod en zo... De verkopers die meer geld nodig hebben om hun huis te verkopen zijn nog veel harder de pineut! Voor de starter is het simpelweg even wachten op het nieuwe evenwicht.
Daarbij: wat kan mij het max. leendeel nou schelen?
censuur :O
pi_114660743
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 22:24 schreef RemcoDelft het volgende:
Vraag en aanbod en zo... De verkopers die meer geld nodig hebben om hun huis te verkopen zijn nog veel harder de pineut!
Hoe bedoel je nodig hebben?

Het is niet zo dat de fundateller op een alltime low staat omdat kennelijk de verkopers het nodig hebben toch? Als die drogreden waar zou zijn zou de fundateller niet zo hoog staan, want dan was elke verkoper al fors gezakt in prijs om aan de financieringscapaciteiten van de starters te kunnen voldoen.

quote:
Voor de starter is het simpelweg even wachten op het nieuwe evenwicht..
Dat horen we in dit topic al vanaf 2008 ofzo. En volgens mij is dat evenwicht na 1-1-2013 juist verder weg dan ooit.
pi_114660758
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 22:24 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Vraag en aanbod en zo... De verkopers die meer geld nodig hebben om hun huis te verkopen zijn nog veel harder de pineut! Voor de starter is het simpelweg even wachten op het nieuwe evenwicht.
Daarbij: wat kan mij het max. leendeel nou schelen?
Het aantal gedwongen verkopen blijft echt zwaar achter bij het aantal starters, dat weet je zelf ook wel. En wat gebeurt er dan? Vraag is hoog -> prijs gaat omhoog -> starters kunnen niet genoeg lenen -> nieuw huizenmarkttopic.
  woensdag 25 juli 2012 @ 22:33:45 #12
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114660928
Wat zijn de huizen"bezitters" toch weer begaan met de starters... Face it: jullie enige belang is hoge prijzen. En de starter gaat dat je niet meer geven.
pi_114661080
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 22:33 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat zijn de huizen"bezitters" toch weer begaan met de starters... Face it: jullie enige belang is hoge prijzen. En de starter gaat dat je niet meer geven.
Huh? Ik heb geen enkel belang bij hoge prijzen... Ik woon prima, en blijf daar ook nog wel 30 jaar, dus het zal mijn tijd allemaal wel duren.

Maar om even terug te komen op mijn stelling... (die kennelijk nogal vakkundig ontweken wordt tot nu toe).... Ben je het daar wel of niet mee eens?
  woensdag 25 juli 2012 @ 22:39:41 #14
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114661159
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 22:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Maar om even terug te komen op mijn stelling... (die kennelijk nogal vakkundig ontweken wordt tot nu toe).... Ben je het daar wel of niet mee eens?
Nu nog max. 80% van de executiewaarde lenen, dan praten we verder. Keyword: sparen!
pi_114661223
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 22:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Nu nog max. 80% van de executiewaarde lenen, dan praten we verder. Keyword: sparen!
Ben je het er nu wel of niet mee eens dat het na 1-1-2013 voor de starter NOG moeilijker wordt om een woning te kopen of wat?
  woensdag 25 juli 2012 @ 22:42:40 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114661294
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 22:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ben je het er nu wel of niet mee eens dat het na 1-1-2013 voor de starter NOG moeilijker wordt om een woning te kopen of wat?
Tussen de regels door lezen doe je blijkbaar niet, ik zal het uitspellen: ik heb er geen enkele moeite mee dat mensen die geen cent sparen moeilijker een huis kunnen kopen (met geld wat ze niet hebben). Voor de rest zijn prijsdalingen alleen maar gunstig.
pi_114661544
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 22:42 schreef RemcoDelft het volgende:
Tussen de regels door lezen doe je blijkbaar niet, ik zal het uitspellen: ik heb er geen enkele moeite mee dat mensen die geen cent sparen moeilijker een huis kunnen kopen (met geld wat ze niet hebben). Voor de rest zijn prijsdalingen alleen maar gunstig.
Akkoord, wat jij en TS (als startersfront zeg maar) niet durven zeggen, doe ik dan maar:

Voor minimaal 80% van de starters zal het na 1-1-2013 veel moeilijker worden om aan een woning te komen. Althans, een woning kopen kan nog wel natuurlijk, maar men zal met veel minder genoegen moeten nemen. Kamertje minder, voor en achtertuintje minder enzo.
  woensdag 25 juli 2012 @ 22:55:30 #18
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114661984
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 22:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Akkoord, wat jij en TS (als startersfront zeg maar) niet durven zeggen, doe ik dan maar:

Voor minimaal 80% van de starters zal het na 1-1-2013 veel moeilijker worden om aan een woning te komen. Althans, een woning kopen kan nog wel natuurlijk, maar men zal met veel minder genoegen moeten nemen. Kamertje minder, voor en achtertuintje minder enzo.
Het aantal woningen blijft nagenoeg gelijk, de een z'n brood, je kent het wel :)
Daar is maar 1 oplossing voor: bouwen. Maar dat mag niet zonder je "in te kopen" voor 500-1000 euro per vierkante meter weiland. En daar zit nou net het probleem.
pi_114662183
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 22:55 schreef RemcoDelft het volgende:
Het aantal woningen blijft nagenoeg gelijk, de een z'n brood, je kent het wel :)
Ja, dat heeft de afgelopen 4 jaar immers ook zo goed gewerkt. Er staan niet meer woningen te koop dan toen, en de prijs is echt in elkaar gepleurd... (Zie fundatellertopic...)

quote:
Daar is maar 1 oplossing voor: bouwen. Maar dat mag niet zonder je "in te kopen" voor 500-1000 euro per vierkante meter weiland. En daar zit nou net het probleem.
Waar het probleem zit doet niet echt terzake toch? Mijn stelling is dat je het na 1-1-2013 als starter nog veel moeilijker krijgt dan nu. En dat dat voorlopig nog wel ff aanhoudt ook.

Ik begrijp niet waarom er zo krampachtig wordt geprobeerd dat te ontkennen. Echt niet.

Mwuahahaha. iets met cognitieve dissonantie soms. :D
  woensdag 25 juli 2012 @ 23:12:12 #20
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_114662894
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 22:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]

Waar het probleem zit doet niet echt terzake toch? Mijn stelling is dat je het na 1-1-2013 als starter nog veel moeilijker krijgt dan nu. En dat dat voorlopig nog wel ff aanhoudt ook.
ik denk dat er veel ouderen lekker naar t buitenland gaan , daar koop je een huis voor een prikkie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_114663088
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 23:12 schreef michaelmoore het volgende:
ik denk dat er veel ouderen lekker naar t buitenland gaan , daar koop je een huis voor een prikkie
Yup. Bouwvallen zijn overal te koop. En velen zullen ook hun TROS lidmaatschap opzeggen omdat de zorgverzekering te duur wordt en ze het geld dus beter kunnen gebruiken.

En nou ff serieus...

Tot nu toe ontwijken:

FkTwkGs2012
RemcoDelft

en jij mijn stelling...

Kom eens met tegenargumenten in plaats van die flauwe dooddoeners....
  woensdag 25 juli 2012 @ 23:20:25 #22
323876 michaelmoore
pi_114663312
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 23:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Yup. Bouwvallen zijn overal te koop. En velen zullen ook hun TROS lidmaatschap opzeggen omdat de zorgverzekering te duur wordt en ze het geld dus beter kunnen gebruiken.

En nou ff serieus...

Tot nu toe ontwijken:

FkTwkGs2012
RemcoDelft

en jij mijn stelling...

Kom eens met tegenargumenten in plaats van die flauwe dooddoeners....
ik wil hier wel wonen hoor
http://www.green-acres.com/en/properties/19548a-f1021.htm

Kan ik zo betalen
Nog paar jaartjes

of hier
http://www.green-acres.com/en/properties/1974a-s11.htm
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 25 juli 2012 @ 23:35:33 #23
323876 michaelmoore
pi_114664148
hier kan ik ook wel mee verder
http://www.green-acres.com/en/properties/1624a-td8680.htm

Nee ik ga niet in Nederland blijven met dat bekrompen huisverdeel- en subsidie systeem
  donderdag 26 juli 2012 @ 08:42:15 #24
85962 ioko
I Appear Missing
pi_114671815
Ik denk dat het voor starters (zonder 50.000 euro spaargeld of 2x modaal inkomen) nog veel lastiger wordt om een huis te kopen vanaf 2013.

Waar ik echt benieuwd naar ben is het volgende: er lopen een aantal mensen in dit topic rond die voldoen aan de volgende eisen:

1) Willen graag een koophuis.
2) Zien een grote daling in de huizenprijzen nu en in de nabije toekomst.
3) Wachten daarom met de koop van een huis.

Aan die mensen wil ik vragen: wanneer is voor jullie het financiele plaatje goed genoeg om een huis te kopen? Heb je een bepaalde prijsdaling (%) in je hoofd zitten? Heb je een soort huis op het oog dat onder een bepaald bedrag moet zakken? Wil je 100.000 euro op de bank hebben staan?

Ben gewoon beniewd hoe dat beeld eruit ziet. Wellicht snap ik dan ook de argumentatie in dit topic.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  Moderator donderdag 26 juli 2012 @ 09:13:07 #25
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_114672275
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 08:42 schreef ioko het volgende:
Ik denk dat het voor starters (zonder 50.000 euro spaargeld of 2x modaal inkomen) nog veel lastiger wordt om een huis te kopen vanaf 2013.

Waar ik echt benieuwd naar ben is het volgende: er lopen een aantal mensen in dit topic rond die voldoen aan de volgende eisen:

1) Willen graag een koophuis.
2) Zien een grote daling in de huizenprijzen nu en in de nabije toekomst.
3) Wachten daarom met de koop van een huis.

Aan die mensen wil ik vragen: wanneer is voor jullie het financiele plaatje goed genoeg om een huis te kopen? Heb je een bepaalde prijsdaling (%) in je hoofd zitten? Heb je een soort huis op het oog dat onder een bepaald bedrag moet zakken? Wil je 100.000 euro op de bank hebben staan?

Ben gewoon beniewd hoe dat beeld eruit ziet. Wellicht snap ik dan ook de argumentatie in dit topic.
Die vraag heb ik ook eens gesteld, maar daar komt niet echt een reactie op. De meesten roepen hier da t ze pas kopen als de bodem bereikt is want dat is het ideale moment, maar je kunt nooit weten wanneer de bodem bereikt is.

Er wordt hier afgegeven op de zogenaamde sukkels die nu gekocht hebben en de waarde als sneeuw voor de zon zien verdwijnen, maar die redenering hang je alleen aan als je koopt om te speculeren. Want zo iemand zal altijd balen als de waarde nog 10k daalt na hun aanschaf want immers, dan hebben ze niet op de bodem gekocht en is er iemand die nog minder dan zij betaald hebben.

Ik denk dat de praktijk is dat de meeste van die mensen nooit gaan kopen. Overigens ben ik het wel met iedereen eens die zegt dat het beter is eerst een hoop te sparen en dán te kopen. Zo heb ik het zelf ook gedaan :)
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')