http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)or-kust-Belgie.dhtmlquote:Gistermiddag werden zwemmers voor de kust van de Belgische plaats De Panne, opgeschrikt door de aanwezigheid van een reuzenhaai, de tweede grootste vissoort ter wereld. Om paniek bij zwemmers te vermijden, werd het planktonetende dier naar diepere wateren begeleid, zo meldt natuurbericht.be.
Gisterennamiddag kreeg Filiep Jongbloet, adjunct-hoofdredder van De Panne, een melding van een van de redders die voor de kust een haai had gespot. Jongbloet werd met een reddingsboot ter plaatse gebracht en nam foto's van het jonge dier van amper twee meter lang.
Marinebioloog Jan Haelters identificeerde het dier als een reuzenhaai. 'Deze soort komt wereldwijd voor in koude en gematigde delen van de oceanen en aanpalende zeeën, waaronder de Middellandse Zee', aldus Jan Haelters en Dominique Verbelen (Natuurpunt).
'Zonnebaderhaai'
'Volwassen exemplaren worden tussen de zes en de acht meter, met uitschieters tot ruim twaalf meter.' Tijdens de zomermaanden worden Reuzenhaaien in Noord-Europese wateren vaak aan de oppervlakte waargenomen. 'Aan dit opvallend gedrag dankt ze ook haar bijnaam van 'Zonnebaderhaai'. In het Verenigd Koninkrijk wordt de soort vooral gezien rond Cornwall, Devon en de Ierse Zee.'
Langs de Noordzeekust blijven reuzenhaaien echter een zeldzaamheid. De vorige waarneming van een levende reuzenhaai dateert van 21 oktober 2011, toen ten noorden van de Bligh Bank een dier werd gezien vanuit een helikopter.
Beschermde soort
Reuzenhaaien zijn volgens een Europese verordening volledig beschermd en ook de verkoop binnen de EU is volledig verboden. Op de Rode Lijst van de International Union for the Conservation of Nature (IUCN) wordt de soort opgenomen in de categorie 'kwetsbaar'.
Ik zou toch in mijn broek schijten als die langs me zwemt.quote:Algoed dat het geen vlees eter is.
Niet doen, ze worden ook van schijt aangetrokken, net zoals bloed. Beste is gewoon de kop van de haai zoeken, een flink trap proberen uit te delen en als je het goed genoeg doet gaat hij in 1x weg.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 15:54 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Ik zou toch in mijn broek schijten als die langs me zwemt.
quote:
Ik zou janken. En wss doodgaan.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 15:54 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Dat vinden ze dan wel weer lekker.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 15:54 schreef Hallojo het volgende:
[..]
well hello, leuke achtbaanquote:Op dinsdag 24 juli 2012 16:23 schreef Id_do_her het volgende:
Geen vleeseter maar je verdwijnt makkelijk die muil in.
[ afbeelding ]
Die hebben ze wel, alleen ze zijn erg klein.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 16:35 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Een haai zonder tanden is toch wel een tikkeltje sneu hoor.
Hij mist zijn kunstgebit:)quote:Op dinsdag 24 juli 2012 16:23 schreef Id_do_her het volgende:
Geen vleeseter maar je verdwijnt makkelijk die muil in.
[ afbeelding ]
het is dan ook een haai zonder tandenquote:Op dinsdag 24 juli 2012 17:30 schreef Hathor het volgende:
Een Belgische haai dus? Het moet ook niet gekker worden ook.
Dit!!quote:
Ja dat ligt in de lijn der verwachting ja.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:06 schreef sp3c het volgende:
ik help je eraan herinneren maak je niet druk
Ik kan hard rennen. Zwemmen niet.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:33 schreef sp3c het volgende:
nee gek bbq afval vinden ze awesome, hele gezinnen zitten daarin
Gooi er dan even een betwistelijk standpunt in.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:59 schreef ufopiloot12 het volgende:
Anderhalf pagina verloren gegaan aan sc
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |