Wat kan jou het schelen?quote:Op dinsdag 24 juli 2012 10:20 schreef Northside het volgende:
Fokkers,
vorige week maandag zijn wij (ik en een stel vrienden) in Duitsland van de weg af gedrukt door een Duitse BMW. Auto begon daardoor te schuiven, links vangrail in, rechts op de vluchtstrook in de vangrail geëindigd. Op wat spierpijn en stijve nekken na geen lichamelijke schade, maar onze auto lag in puin.
De Duitser ging er vervolgens hard vandoor maar is 20 minuten later alsnog gepakt, een oplettende Duitser heeft hem gevolgd en zijn kenteken en locatie doorgebeld naar de polizei. Deze zelfde Duitser heeft een verklaring van het ongeval afgelegd, evenals een Duitse vrouw die achter ons reed en stopte. Deze 2 verklaringen in combinatie met de onze lieten weinig ruimte over voor de Duitse BMW, hij is de lul.
Gisteren ontvingen wij een brief van de Duitse justitie met het verzoek om schriftelijk te getuigen. Het lijkt er dus op dat de zaak echt moet voorkomen, of is dit een formaliteit?
Mijn vraag; wat staat onze 'gegner' te wachten? Wat geven ze in Duitsland voor doorrijden na een ongeval en het afleggen van een valse verklaring? Kan je uit het feit dat het moet voorkomen opmaken dat het zijn eerste ernstige overtreding is, of is dit altijd zo in DE? Ik ben eigenlijk wel benieuwd...
Denk dat je toch wel op een redelijke straf hoopt als een eikel je van de weg duwt, je auto total-loss rijdt en er vervolgens in z'n BMW vandoor gaat.quote:
In de hele EU is het een misdrijf bij doorrijden.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 10:39 schreef SaxoPower het volgende:
In Nederland is het een misdrijf. Ik gok er op dat dit bij onze buren ook zo zal zijn
Dit snap ik niet helemaal, als meerdere ernstige overtredingen begaan hebt, krijg je gewoon een briefje thuis "Meneer u heeft iemand van de weg gedrukt, betaal 500 euro, prettige dag nog"quote:Op dinsdag 24 juli 2012 10:20 schreef Northside het volgende:
..
Kan je uit het feit dat het moet voorkomen opmaken dat het zijn eerste ernstige overtreding is, of is dit altijd zo in DE? Ik ben eigenlijk wel benieuwd...
Dacht dat je het de eerste keer misschien kan afdoen met een schuldbekentenis ofzo, waarmee je dan een dikke boete krijgt maar niet hoeft voor te komen. Maar las al dat het altijd voorkomen is, ook een eerste keer.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 10:50 schreef Brentmeister het volgende:
Dit snap ik niet helemaal, als meerdere ernstige overtredingen begaan hebt, krijg je gewoon een briefje thuis "Meneer u heeft iemand van de weg gedrukt, betaal 500 euro, prettige dag nog"
Tevens lijkt me iemand van de weg drukken niet een overtreding...
Bron?quote:Op dinsdag 24 juli 2012 10:50 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Dit snap ik niet helemaal, als meerdere ernstige overtredingen begaan hebt, krijg je gewoon een briefje thuis "Meneer u heeft iemand van de weg gedrukt, betaal 500 euro, prettige dag nog"
Tevens lijkt me iemand van de weg drukken niet een overtreding...
Bron? Waarvoor ik stel een vraagquote:Op dinsdag 24 juli 2012 10:57 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Bron?
Iemand van de wegdrukken staat ook in duitsland gelijk aan poging tot doodslag namelijk.
Het ziet er niet uit als een vraag, maar meer als een "zo gaat het normaal toch dat je een boete krijgt als je iemand van de weg afdrukt bewust?"quote:Op dinsdag 24 juli 2012 10:58 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Bron? Waarvoor ik stel een vraag
Duitsers zijn soms toch wel aardigquote:een oplettende Duitser heeft hem gevolgd en zijn kenteken en locatie doorgebeld naar de polizei.
TS heeft erover dat je na een aantal keren niet meer zou moeten voorkomen, dan geef ik een voorbeeld van hoe dan zou kunnen gaan met een vraagteken erachter...quote:Op dinsdag 24 juli 2012 10:59 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Het ziet er niet uit als een vraag, maar meer als een "zo gaat het normaal toch dat je een boete krijgt als je iemand van de weg afdrukt bewust?"
Dan vraag ik me namelijk af hoe je daar bij komt.
TS heeft het er over dat je eventueel een eerste keer niet zou hoeven voorkomen.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 11:00 schreef Brentmeister het volgende:
TS heeft erover dat je na een aantal keren niet meer zou moeten voorkomen, dan geef ik een voorbeeld van hoe dan zou kunnen gaan met een vraagteken erachter...
Die vrouw die achter ons reed ook, heeft samen met ons 50 minuten staan wachten op de politie.quote:
Dat maakt dan weer niet hier uit op:quote:Op dinsdag 24 juli 2012 11:06 schreef Northside het volgende:
[..]
TS heeft het er over dat je eventueel een eerste keer niet zou hoeven voorkomen.
Dat lijkt erop dat je zegt dat als je moet voorkomen, dat het je eerste overtreding is en dus na een paar overtredingen (misschien) niet meer voor moet komen.quote:Kan je uit het feit dat het moet voorkomen opmaken dat het zijn eerste ernstige overtreding is, of is dit altijd zo in DE?
Eensch, onduidelijk geformuleerd door mij.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 11:10 schreef Brentmeister het volgende:
Dat maakt dan weer niet hier uit op:
Dat lijkt erop dat je zegt dat als je moet voorkomen, dat het je eerste overtreding is en dus na een paar overtredingen (misschien) niet meer voor moet komen.
Alle duitsers zijn aardig. Ze hebben in ieder geval een stuk betere manieren dan de meeste (lees 99,9999%) van de Nederlanders.quote:
Nee, niet geraakt.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 11:21 schreef Monsie het volgende:
Wat moet ik me trouwens voorstellen bij 'van de weg afgedrukt?' Echt fysiek contact tussen de auto's?
Onze auto ging nergens meer naartoe.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 14:24 schreef Poeke het volgende:
Hoe zit het met de schade aan jullie auto? Ik neem aan dat zijn verzekering hiervoor gaat opdraaien? Waren jullie onderweg naar of onderweg terug van vakantie? Want als je bijvoorbeeld de eerste dagen niet hebt kunnen genieten door lichamelijk ongemakken en het geregel, kun je daar een vergoeding voor eisen.
Als jij niet door hebt dat je buiten je baan komt, vervolgens terugstuurt en dan niet doorhebt dat er achter je iemand door jou toedoen crasht dan is de vraag of je überhaupt auto moet rijden.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:05 schreef Palomar het volgende:
Vervelend idd, maar als ik het zo lees deed die bmw-rijder het per ongeluk. Wat is zijn verklaring erover dan? Heeft ie uberhaupt gezien dat jullie daarna door zijn toedoen zijn gecrasht?
Want jij vraagt wat hem te wachten staat. Als ie het ongeluk niet heeft gezien (en dat ook aannemelijk kan maken) kun je hem imo niet veroordelen op het bewust doorrijden na een ongeval. Hem zal dan ws. wel het veroorzaken van een ongeval ten laste worden gelegd.
Dat is natuurlijk ook zo, maar een verhaal heeft altijd 2 kantenquote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:34 schreef Poeke het volgende:
[..]
Als jij niet door hebt dat je buiten je baan komt, vervolgens terugstuurt en dan niet doorhebt dat er achter je iemand door jou toedoen crasht dan is de vraag of je überhaupt auto moet rijden.
Zijn verklaring was als volgt: hij reed op de linkerbaan 120 en wij haalden hem rechts in. Vervolgens stuurden we naar de linkerbaan, raakten daarbij de macht over het stuur kwijt en vlogen voor hem in de vangrail.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:05 schreef Palomar het volgende:
Vervelend idd, maar als ik het zo lees deed die bmw-rijder het per ongeluk. Wat is zijn verklaring erover dan? Heeft ie uberhaupt gezien dat jullie daarna door zijn toedoen zijn gecrasht?
Wordt een beetje welles-nietes dus, waarbij jullie het voordeel hebben dat je de getuigen mee hebt. Ben wel benieuwd naar de afloopquote:Op dinsdag 24 juli 2012 21:14 schreef Northside het volgende:
[..]
Zijn verklaring was als volgt: hij reed op de linkerbaan 120 en wij haalden hem rechts in. Vervolgens stuurden we naar de linkerbaan, raakten daarbij de macht over het stuur kwijt en vlogen voor hem in de vangrail.
Maar dat was niet mogelijk, zoals de Duitse vrouw ook fijntjes uitwees. Want dan had zij naast hem gezeten en had hij alleen maar rechtdoor tegen ons aan kunnen rijden.
Dan nog blijft het doorrijden na een ongeval, en dat wordt hem ten laste gelegd.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 21:22 schreef Palomar het volgende:
Eerder een inschattingsfoutje met ernstige gevolgen...
Wat zijn zaak erg zwak maakt, zou zeker getuigen tegen hem, hij gaat hangenquote:Op dinsdag 24 juli 2012 21:25 schreef Northside het volgende:
[..]
Dan nog blijft het doorrijden na een ongeval, en dat wordt hem ten laste gelegd.
Maar bij doorrijden na een ongeval is toch (in NL) ook altijd een soort 'bedenkperiode' van 12 uur om je alsnog te melden bij de politie? In principe is ie wel binnen die termijn bij de politie terechtgekomenquote:Op dinsdag 24 juli 2012 21:25 schreef Northside het volgende:
[..]
Dan nog blijft het doorrijden na een ongeval, en dat wordt hem ten laste gelegd.
Ja, dat kwam ik vandaag tegen toen ik de Duitse strafmaat aan het opzoeken was. Als je je binnen 24 uur zelf meldt bij slachtoffer of politie wordt daar rekening mee gehouden bij je straf (zijn wel wat uitzonderingen op, bijvoorbeeld ongelukken met doden of gewonden vallen hier weer niet onder). Maar dat gaat alleen op als de politie je voor die tijd nog niet gevonden heeft, is dat wel het geval dan kan je je niet meer beroepen op deze periode.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 21:31 schreef Palomar het volgende:
Maar bij doorrijden na een ongeval is toch (in NL) ook altijd een soort 'bedenkperiode' van 12 uur om je alsnog te melden bij de politie? In principe is ie wel binnen die termijn bij de politie terechtgekomen
2 man van ons moeten schriftelijk getuigen ja, de bestuurder en de persoon op wiens naam de auto stond. Ik weet niet in welke talen het allemaal mag, het is nu in het Engels geschreven.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 21:32 schreef Poeke het volgende:
Er is je gevraagd om een schriftelijke verklaring af te leggen. Moet dat in het Duits, of mag dat gewoon in het Nederlands?
Laat je weten wat de uiteindelijke uitslag is? Ik ben wel heel erg benieuwd.
Ik zou het orgineel in het Nederlands doen: dat is je moedertaal en kan je je 10x beter in uitdrukken dan in het Engels.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 22:18 schreef Northside het volgende:
2 man van ons moeten schriftelijk getuigen ja, de bestuurder en de persoon op wiens naam de auto
Klopt, tenzij hij eerder is aangehouden of verhoord.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 21:31 schreef Palomar het volgende:
[..]
Maar bij doorrijden na een ongeval is toch (in NL) ook altijd een soort 'bedenkperiode' van 12 uur om je alsnog te melden bij de politie? In principe is ie wel binnen die termijn bij de politie terechtgekomen
(ik probeer nu alleen even advocaat van de duivel te spelen, laat dat duidelijk zijn. Ben het er net als jullie mee eens dat ie gewoon zwaar gestraft moet worden voor iets met zulke gevolgen).
Art. 7, eerste lid, aanhef en onderdeel a Wegenverkeerswet:quote:Bij overtreding van artikel 7, eerste lid, aanhef en onderdeel a, is strafvervolging tegen de in dat artikel bedoelde overtreder uitgesloten, indien deze binnen twaalf uren na het verkeersongeval en voordat hij als verdachte is aangehouden of verhoord, vrijwillig van het ongeval kennis geeft aan een van de in artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering bedoelde personen en daarbij zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens de identiteit van dat motorrijtuig bekend maakt.
quote:Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:
a. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |