abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 juli 2012 @ 16:39:08 #1
195247 MaikelS
Living each day!
pi_114569043
Goedemiddag allemaal,

Ik wil toch mijn ei kwijt en wellicht dat hier meerdere mensen in een zelfde schuitje zitten of zaten en hier wat advies in kunnen geven.

Allereerst wat info:

Het appartementencomplex heeft een lift. En er word eens in de zoveel tijd een trappenhuis schoongemaakt.

We betalen hier inmiddels 228 euro aan servicekosten. Hier zit 60 euro stookkosten bij.

Effectief gezien dus 168euro aan servicekosten... Ik vin dit behoorlijk, dan wel niet schandelijk hoog, en krijg mijn appartement op deze manier dus nooit verkocht...

Vergaderingen die gehouden worden lopen nergens toe, aangezien iedereen altijd zijn mond houd en het allemaal wel akkoord vind... Terwijl ze buiten vergaderingen om altijd klagen.

Ik zit eraan te denken een bepaalde offerte te laten opstellen door een andere VVE of in ieder geval uit te zoeken waar die kosten nu allemaal vandaan komen... Ik moet eerlijk zeggen dat als enigste verdiener (vrouw zonder werk, en het is een rot tijd om ook maar iets te vinden) en dat met 2 kinderen..

Wie o wie heeft hier ook last van en kan wellicht helpen?!

Al het advies is welkom!
Zo trots op mijn twee kleine jongens !!!!
pi_114569194
hoe bedoel je; 'een andere VvE' ?
een andere VvE krijg je alleen door te verhuizen, het heet niet voor niets een Vereniging van Eigenaren, oftewel jij en alle andere eigenaren in het gebouw vormen gezamenlijk de VvE.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
  maandag 23 juli 2012 @ 16:45:01 #3
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_114569242
Ergens zal toch terug te vinden moeten zijn waar deze kosten op gebaseerd zijn. Ik zou de verslagen van de afgelopen jaren en de begroting er eens op nazien. Wie weet is ¤ 168 helemaal niet zoveel (wel veel geld, maar niet hoog als je de kosten weet).
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  maandag 23 juli 2012 @ 16:45:52 #4
33954 ElisaB
pi_114569262
Ow ja, en wat WRH zegt; een offerte vragen bij een andere VVE is net zoiets als bellen met het Noordzeestrand waar de zon blijft. Het kan niet en het slaat nergens op :@
  maandag 23 juli 2012 @ 16:48:17 #5
195247 MaikelS
Living each day!
pi_114569334
Doelde eigenlijk meer op het feit dat onze vve beheerd word door een andere partij.. Ik snap dat een vve alle eigenaren bij elkaar de vve vormen verder.

Ben benieuwd wat een andere beheerder zou zeggen over de kosten.
pi_114569341
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 16:39 schreef MaikelS het volgende:
Goedemiddag allemaal,

Ik wil toch mijn ei kwijt en wellicht dat hier meerdere mensen in een zelfde schuitje zitten of zaten en hier wat advies in kunnen geven.

Allereerst wat info:

Het appartementencomplex heeft een lift. En er word eens in de zoveel tijd een trappenhuis schoongemaakt.

We betalen hier inmiddels 228 euro aan servicekosten. Hier zit 60 euro stookkosten bij.

Effectief gezien dus 168euro aan servicekosten... Ik vin dit behoorlijk, dan wel niet schandelijk hoog, en krijg mijn appartement op deze manier dus nooit verkocht...

Vergaderingen die gehouden worden lopen nergens toe, aangezien iedereen altijd zijn mond houd en het allemaal wel akkoord vind... Terwijl ze buiten vergaderingen om altijd klagen.

Ik zit eraan te denken een bepaalde offerte te laten opstellen door een andere VVE of in ieder geval uit te zoeken waar die kosten nu allemaal vandaan komen... Ik moet eerlijk zeggen dat als enigste verdiener (vrouw zonder werk, en het is een rot tijd om ook maar iets te vinden) en dat met 2 kinderen..

Wie o wie heeft hier ook last van en kan wellicht helpen?!

Al het advies is welkom!
Waarom vraag je aan je VVE-beheerder niet een uitsplitsing van de servicekosten? Dat zouden ze moeten kunnen geven.
pi_114569416
Die heeft hij toch allang aan de hand van alle stukken voor een vergadering? Die moet toch de balans doorlopen, waar alle inkomsten en uitgaven in staan?

Bij mijn VVE kan ik keurig zien waar elke cent heen gaat.
pi_114569430
Hoeveel appartementen?
pi_114569431
ok, dus je bedoeld het administratiekantoor /beheerder, je VvE heeft het dus uitbesteed.
Dan moet er toch een heldere financiële administratie zijn die je kunt opvragen zodat je kunt zien waar het aan opgaat?
pi_114569433
Vergeet niet dat bij een koopappartement ook de onderhoudskosten van het gebouw in de servicekosten zitten.
  maandag 23 juli 2012 @ 16:52:36 #11
33954 ElisaB
pi_114569491
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 16:48 schreef MaikelS het volgende:
Doelde eigenlijk meer op het feit dat onze vve beheerd word door een andere partij.. Ik snap dat een vve alle eigenaren bij elkaar de vve vormen verder.

Ben benieuwd wat een andere beheerder zou zeggen over de kosten.
Een andere beheerder zegt daar niets over. Hij / zij zegt hooguit iets over de kosten van het (administraties) beheren van de VvE.

Nogmaals: wat staat er in de stukken (notulen van de vergaderingen, begroting, onderhoudsplannen, etc)?
pi_114569816
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 16:52 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Een andere beheerder zegt daar niets over. Hij / zij zegt hooguit iets over de kosten van het (administraties) beheren van de VvE.

Nogmaals: wat staat er in de stukken (notulen van de vergaderingen, begroting, onderhoudsplannen, etc)?
dat dus.
je zult echt eerst goed moeten weten hoe dat bedrag is opgebouwd, wat iedereen (dus jijzelf ook) erover besloten heeft.
  maandag 23 juli 2012 @ 17:02:30 #13
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_114569822
Je moet er rekening mee houden dat een goede VvE ook een aardig potje opbouwt voor calamiteiten.

Er zijn voldoende huiseigenaren in de problemen geraakt door acute, dure problemen, zoals een lekkend dak of problemen met de fundering. Toch onprettig als je plotseling als VvE een rekening van enkele tienduizenden euro's moet betalen om het gebouw bewoonbaar te houden, en je hebt dan geen reserves.

Ook moet gespaard worden voor sommige grote klussen die eens in de 10 of 20 jaar voorkomen, zoals vervanging van kozijnen, of de electrische installaties (licht/stroom in de openbare ruimten, evt. lucht-circulatie).

En zoals je zelf al zegt, een lift is een duur ding om te onderhouden, en besparingen op onderhoud en controle kan gelukkig niet vanwege de wettelijke voorschriften.

En, je VvE is een vereniging, als het beleid je niet bevalt kies je een ander bestuur. Lukt dat niet, dan zou je kunnen proberen een eigen VvE op te richten, maar ik weet niet hoe dat juridisch gaat werken.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_114570056
Jaarstukken? Je wilt blijkbaar verhuizen dus woont er al een tijdje. Jaarlijks krijg je een financieel overzicht met daarin de financiele gegevens van het vorige jaar plus een begroting van het lopende jaar. Dat zou je dan genoeg inzicht moeten geven waar het geld aan op gaat.

Verder de meerjarenbegroting om te zien waarvoor er gespaard wordt voor groot onderhoud.
  maandag 23 juli 2012 @ 17:13:32 #15
8252 mvdejong
pi_114570175
O ja, zorg ervoor dat duidelijk is wat het administratie-kantoor vangt voor hun werkzaamheden. Het wil te vaak voorkomen dat op een gegeven moment een kantoor wordt ingerold dat nauwe banden met het bestuur heeft, en probleemloos absurde tarieven in rekening kan brengen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
pi_114570309
Wat te denken van failissement van het administratiekantoor....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 23 juli 2012 @ 17:21:31 #17
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_114570421
quote:
17s.gif Op maandag 23 juli 2012 17:18 schreef blomke het volgende:
Wat te denken van failissement van het administratiekantoor....
Dan zoek je toch gewoon een nieuw kantoor? :?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_114571255
Klopt, maar er zijn gevallen dat de rekening van de VvE op naam van het kantoor stond en dus in het faillissement viel....(Utrecht geloof ik ergens)..dag voorraad,
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 23 juli 2012 @ 18:01:24 #19
195247 MaikelS
Living each day!
pi_114571637
Ik ga vanavond het jaaroverzicht eens goed doornemen.
  maandag 23 juli 2012 @ 18:13:20 #20
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_114571911
quote:
17s.gif Op maandag 23 juli 2012 17:46 schreef blomke het volgende:
Klopt, maar er zijn gevallen dat de rekening van de VvE op naam van het kantoor stond en dus in het faillissement viel....(Utrecht geloof ik ergens)..dag voorraad,
Dat is sowieso niet slim.
Bij heeft het administratiekantoor wel toegang tot de rekening maar die is en blijft op naam van de VVE.
We hebben al genoeg ellende gehad met beheerders die het geld ergens anders voor gebruiken dan waar het voor bedoeld was.
  maandag 23 juli 2012 @ 18:18:10 #21
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114572027
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 18:01 schreef MaikelS het volgende:
Ik ga vanavond het jaaroverzicht eens goed doornemen.
dat had je al kunnen doen voordat je dit topique opende hč ;). Voor een lift moet je meestal sowieso al 110,- rekenen als ik zo in de buurt rondkijk..
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_114572834
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 18:18 schreef Maanvis het volgende:

[..]

dat had je al kunnen doen voordat je dit topique opende hč ;). Voor een lift moet je meestal sowieso al 110,- rekenen als ik zo in de buurt rondkijk..
bullcrap, ik betaal voor een VvE met lift 83 euro per maand.
pi_114573361
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 18:43 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

bullcrap, ik betaal voor een VvE met lift 83 euro per maand.
Ja ik ook. En dan zit er 7x 4 woningen in mijn complex.

Verder is dit incl ramen wassen, onderhoud aan balkon en verzekeringen enzo.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_114573472
bijdrage VvE wordt lang niet altijd berekend op basis van de zaken die ervan betaald worden, er zit vaak (zoals in geval van TS) ook een voorschot verwarming bij en /of het wordt bij verschillende oppervlaktes van de woningen ook adhv de totale appartementsoppervlakte berekend, dan wordt er door verschillende eigenaren verschillende bedragen betaald.
pi_114573576
Tja, zonder die jaarrekeningen te bekijken kun je er niets zinnigs over zeggen. Misschien zijn ze wel druk aan het sparen voor verwacht onderhoud of zoiets. Ben benieuwd wat TS daar in gaat ontdekken.
pi_114573624
wow ik betaal zelf 95 euro p.m. en ik vind dat al belachelijke duur ;(
I want some NASTY !!!
pi_114573766
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 19:06 schreef nasty_popovich het volgende:
wow ik betaal zelf 95 euro p.m. en ik vind dat al belachelijke duur ;(
Het is dan maar te hopen dat je nooit zelf een woning gaat kopen. Dan zie je pas wat onderhoud etc echt kost als je er alleen voor op moet draaien.
pi_114574098
Ts heb je er toevallig ook een parkeerplek bij? Gezien het feit dat je midden in het centrum zit lijkt me die kans aanwezig...

Ik betaalde overigens ooit 200 euro p.m. maar dat was inclusief afgesloten parkeerplaats en gemeenschappelijke tuin.. Daar liep wel een mannetje de hele dag rond, wel zo praktisch met pakketjes :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_114574157
parkeerplek is toch niet van de VVE...
I want some NASTY !!!
  maandag 23 juli 2012 @ 19:25:39 #30
8252 mvdejong
pi_114574334
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 19:20 schreef nasty_popovich het volgende:
parkeerplek is toch niet van de VVE...
Sommige apartement-complexen hebben een eigen parkeerplaats, voor alle bewoners samen. In dat geval worden de kosten (onderhoud, vergunningen) gedragen door de VvE.
  maandag 23 juli 2012 @ 19:29:45 #31
195247 MaikelS
Living each day!
pi_114574464
Ter info:

Geen eigen parkeerplaats.
Ramen worden niet gewassen.

Appartementencomplex van 24 woningen.

Het uitzoeken zal later gebeuren vandaag/morgen.
pi_114579031
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 16:43 schreef WRH het volgende:
hoe bedoel je; 'een andere VvE' ?
een andere VvE krijg je alleen door te verhuizen, het heet niet voor niets een Vereniging van Eigenaren, oftewel jij en alle andere eigenaren in het gebouw vormen gezamenlijk de VvE.
Over het algemeen hebben VVE's het beheer uitbesteed aan een professionele beheerder. Je kan natuurlijk met een andere beheerder contact zoeken. Een andere VVE zal niet gaan lukken.

Tip: vraag eens naar de langetermijn onderhoudsplanning en kijk naar de reserveringen; spit de jaarrekeningen na en neem contact op met de kascontrolecommissie van vorig jaar om één en ander duidelijk te krijgen.
pi_114579470
Hier in de stad is de VVE-bijdrage vergelijkbaar bij flats met een lift. Dit heeft oa te maken met reserveringen en onderhoud van de lift. Verder wordt er, zoals eerder gezegd, vaak ook gespaard voor (grote) werkzaamheden (en onvoorziene kosten).
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_114580735
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2012 18:58 schreef Chinless het volgende:

Verder is dit incl ramen wassen, onderhoud aan balkon en verzekeringen enzo.
Ik betaal ¤11,43/maand voor opstal- & verzekeringen. Onderhoud doe ik zelf. Ramen lappen ook.
pi_114581142
quote:
17s.gif Op maandag 23 juli 2012 21:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik betaal ¤11,43/maand voor opstal- & verzekeringen. Onderhoud doe ik zelf. Ramen lappen ook.
Ik heb ook glazen aan de zijkant van mijn woning waar ik niet bij kan en buitenkant van mijn balkon zeg maar.

Zou in theorie wel kunnen kijken hoe de bedragen zijn opgebouwd maar het is 2 jaar geleden opgeleverd en ik ben de eerste bewoner. Tot nu toe vindt ik het wel best.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_114581857
quote:
7s.gif Op maandag 23 juli 2012 21:57 schreef Chinless het volgende:

Tot nu toe vindt ik het wel best.
Ik ook. Lekker DHZ-en. Mooi toch?
pi_114582943
Als het goed is heeft je VvE een kascommissie (of bij het gebrek hieraan een rapport van bevindingen van een accountant). De kascommissie controleert je administratiekantoor en stelt vast of de gemaakte kosten juist zijn verantwoord. In de notulen van je vergadering kan je herleiden wie de kascommissie vormen en zij zouden je nog meer over de achtergrond van kosten moeten kunnen vertellen.

@mvdejong
Als het goed is is de rekening op naam van de VvE onder beheer van de VvE bestuurder. Enige nadeel dat dit zou vormen is je depositogarantiestelsel. Het vermogen van de VvE en het persoonlijk vermogen van de bestuurder worden samen genomen voor het depositogarantiestelsel. Administratiekantoren behoren niet de eigenaar van de rekening te zijn en slechts als gematigde optreden voor bedragen onder een bepaalde grens. De beheerder dient toestemming te verkrijgen voor uitgaven boven de grens (althans zo is het geregeld in de VvEs die ik ken).
pi_114583221
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 19:09 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Het is dan maar te hopen dat je nooit zelf een woning gaat kopen. Dan zie je pas wat onderhoud etc echt kost als je er alleen voor op moet draaien.
Precies, als er in die kosten VVE ook reserveringen voor groot onderhoud zitten zoals vervanging van daken, de lift en zaken als kozijnen, warmwater/CV en ventilatiesystemen dan snap ik het nog wel.
Whatever...
pi_114583233
Bedragen richting de ¤ 200,-/maand komen wel vaker voor hoor.

Mijn moeder betaalt bijvoorbeeld ¤ 210,-/maand, maar dat is inclusief een lift, ondergrondse parkeergarage en afgesloten prive tuin (appartement van 120 m2).

Maar het kan ook stukken goedkoper want zelf betaal ik maar ¤ 60,-/maand maar dat is dus exclusief een lift, ondergrondse parkeergarage en afgesloten prive tuin (appartement van 85 m2).
  maandag 23 juli 2012 @ 22:36:18 #40
33954 ElisaB
pi_114583332
quote:
17s.gif Op maandag 23 juli 2012 21:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Dus als het dak eraf waait, ga jij het vervangen :D
pi_114583425
Nee, daar heb ik die verzekering voor (met 100¤ .R. btw).

Maar renovatie doe ik 't liefste zelf.
pi_114583620
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 22:34 schreef Moogwai10 het volgende:
Bedragen richting de ¤ 200,-/maand komen wel vaker voor hoor.

Mijn moeder betaalt bijvoorbeeld ¤ 210,-/maand, maar dat is inclusief een lift, ondergrondse parkeergarage en afgesloten prive tuin (appartement van 120 m2).

Maar het kan ook stukken goedkoper want zelf betaal ik maar ¤ 60,-/maand maar dat is dus exclusief een lift, ondergrondse parkeergarage en afgesloten prive tuin (appartement van 85 m2).
Overigens is bij beide in de jaarverslagen tot op de euro nauwkeurig te zien hoe de servicekosten zijn opgebouwd a.d.h.v. meerjarenplanningen.
pi_114583655
Voor TS is het ook het belangrijkste om uit te zoeken waar de kosten aan worden uitgegeven. Wanneer je kunt presenteren dat de huidige VvE bijdrage (niet service kosten) tijdelijk een bepaald bedrag is om bepaalde verliezen uit het verleden te zuiveren danwel huidig groot onderhoud te financieren, hoeft de hoge kosten helemaal geen slechte zaak te zijn.

Het belangrijkste is dat je het kunt verklaren.
pi_114584808
Damn, zo te zien mag ik van geluk spreken dat ik 45 per maand betaal :') (nu zijn dat kleine appartementen van om en nabij de 70 m3 met kleine tuintjes en zonder malle fratsen als liften e.d.... jaren '50 pand)
  maandag 23 juli 2012 @ 23:04:04 #45
33954 ElisaB
pi_114584973
quote:
17s.gif Op maandag 23 juli 2012 22:37 schreef blomke het volgende:
Nee, daar heb ik die verzekering voor (met 100¤ .R. btw).

Maar renovatie doe ik 't liefste zelf.
Onder sommige VvE's mag dat niet :)
pi_114585014
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 23:01 schreef Henno het volgende:
70 m3
Bedoel je niet vierkante meter? Meestal meet je je huis niet in kubieke meters :P
pi_114585203
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 23:04 schreef snabbi het volgende:

[..]

Bedoel je niet vierkante meter? Meestal meet je je huis niet in kubieke meters :P
Nou ja de inhoud staat er vaak ook wel bij in die advertenties, misschien is het wel gewoon een heel klein appartement :+

uiteraard bedoelde ik vierkante meters :P
pi_114585250
TS heeft waarschijnlijk ook nog een berging.
De stroomkosten van alle verlichting in de gezamelijke ruimtes zitten in de servicekosten.
Wanneer er een stopcontact zit in de berging staan er waarschijnlijk een boel vrieskisten.
pi_114585552
quote:
2s.gif Op maandag 23 juli 2012 23:08 schreef sig000 het volgende:
TS heeft waarschijnlijk ook nog een berging.
De stroomkosten van alle verlichting in de gezamelijke ruimtes zitten in de servicekosten.
Wanneer er een stopcontact zit in de berging staan er waarschijnlijk een boel vrieskisten.
De energiekosten van de gezamenlijke ruimte is meestal verwaarloosbaar. De energie in de berging zelf is in veel gevallen gewoon aangesloten op de stoppenkast van de eigenaar zelf.

Zoals hierboven gemeld. De kosten staan gewoon in de jaarrekening. Kosten voor het vervangen van het dak, de lift, kozijnen etc lopen al heel snel op en daar worden voorzieningen voor getroffen over meerdere jaren heen. Daar zitten de echte grote klappers.
pi_114587350
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 23:04 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Onder sommige VvE's mag dat niet :)
blomke woont in een eigen vrijstaand huis. dus de enige vve vergadering die hij heeft is met zn vrouw tijdens t eten....
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_114594215
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2012 23:53 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

blomke woont in een eigen vrijstaand huis. dus de enige vve vergadering die hij heeft is met zn vrouw tijdens t eten....
zou je dat kunnen aftrekken van de belasting?
pi_114610684
En dat zijn korte vergaderingen. Meestal is iedereen het eens en de kosten blijven beperkt....tot het dak gerenoveerd moet worden natuurlijk; dan ben ik als VvE zwaar de klos. Zowel financieel als qua tijdsinspanning.
pi_114611324
Maarja, het voordeel is dan wel dat je het zelf kan doen en niet dat iemand van de VvE nog wel een vriendje heeft met een bedrijf die goedkoop het schilderwerk kan doen.

Met als resultaat dat je met kutwerk zit waar je dus wel de hoofdprijs voor hebt betaald.....
pi_114612846
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 18:37 schreef _VoiD_ het volgende:
Maarja, het voordeel is dan wel dat je het zelf kan doen en niet dat iemand van de VvE nog wel een vriendje heeft met een bedrijf die goedkoop het schilderwerk kan doen.

Met als resultaat dat je met kutwerk zit waar je dus wel de hoofdprijs voor hebt betaald.....
Is hier gebeurd met een verfklus, echt schandalig.
pi_114613256
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 18:37 schreef _VoiD_ het volgende:

Tenminste iemand die exact begrijpt waar mijn diepgewortelde en onuitroeibare frustraties (o.a.) vandaan komen.
pi_114615451
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 19:22 schreef kort het volgende:

[..]

Is hier gebeurd met een verfklus, echt schandalig.
Ken een VvE waar ze de offertes voor overkappingen te duur vonden en allemaal zelf zouden gaan klussen. Is er nou niet dat je zegt van gekomen... :')
  woensdag 25 juli 2012 @ 02:06:44 #57
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_114630468
Ik zie hier een hoop mensen klagen over 'hoge' VvE-bijdragen, maar:
1) daar was je toch zelf al bij toen je het koopcontract tekende voor je appartement, en
2) hebben deze mensen ENIGE notie hoeveel het onderhoud kost van een doodgewone rijtjeswoning? Echt niet gratis, hoor. :X
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_114630582
Tegenwoordig koopt iedereen onderhoudsvrije woningen.
pi_114636189
quote:
3s.gif Op woensdag 25 juli 2012 02:15 schreef sig000 het volgende:
Tegenwoordig koopt iedereen onderhoudsvrije woningen.
Je zal meer bedoelen: men koopt een woning en doet gewoon nooit onderhoud.
pi_114636453
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 20:28 schreef Sessy het volgende:

[..]

Ken een VvE waar ze de offertes voor overkappingen te duur vonden en allemaal zelf zouden gaan klussen. Is er nou niet dat je zegt van gekomen... :')
Of preventief onderhoud uitstellen ondanks dat het prima kan in de begroting, met als gevolg dat er later alleen maar meer schade is (lekkage, kortsluiting, o.i.d.) en het onderhoud alsnog moet plaatsvinden :')
Maar ja wat doe je eraan buiten bij de vergadering je stem laten horen en mensen proberen te overtuigen...

[ Bericht 12% gewijzigd door Fleischmeister op 25-07-2012 11:12:03 ]
pi_114637339
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 10:57 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Je zal meer bedoelen: men koopt een woning en doet gewoon nooit onderhoud.
onderhoudsvrije woningen? hoe zien die eruit?
pi_114637493
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 11:36 schreef WRH het volgende:
Geen idee. Zoiets misschien?

(Ik denk dat je op de verkeerde reactie antwoord :-))
pi_114637526
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 11:41 schreef _Arthur het volgende:

[..]

(Ik denk dat je op de verkeerde reactie antwoord :-))
oh, ik zie het, sorry, was bedoeld voor Sigooo inderdaad.
  woensdag 25 juli 2012 @ 11:43:09 #64
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_114637536
quote:

[..]

pi_114638282
quote:

[..]

Met kunststof raamkozijnen e.d. kom je al een eind.
pi_114643507
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 12:04 schreef kort het volgende:

[..]

Met kunststof raamkozijnen e.d. kom je al een eind.
nah, dan kom je op op onderhouds arm, gedeeltelijk. een volledig onderhoudsVRIJ huis? ik ken ze niet.
pi_114654837
Ik zie eerder dat men een huis koopt waarbij de lijk in kast de VvE kas blijkt te zijn.
pi_114663943
Mja dat roep ik al tijden tegen al m'n kennissen, voordat je een appartement koopt, check hoe de VVE erbij hangt! Voor je het weet zit je dus met zo'n VvE waar gewoon geen bal gedaan wordt waar dan ook aan, de verzekeringen niet op orde zijn, de kasstromen onduidelijk zijn, en je buren zo ongeveer met een pistool moet komen brengen naar de vergadering wil je de vereiste minimumstemmen halen voor een beslissing omdat niemand zin heeft om erheen te gaan.

Of het tegenovergestelde: de nazi-VVE waar een stelletje bejaarden al jarenlang alle bestuursfuncties in handen hebben, de afgelopen 15 jaar bij afwezigheid van alle leden van alles hebben kunnen vaststellen, en het reglement van de VVE voorschrijft dat je geraniums op je balkon móet hebben en op zondag niet mag stofzuigen. Kom daar maar tussen als je privacyschermen op balkons wil hebben of zo.

Even gechargeerd gesteld.

[ Bericht 32% gewijzigd door Sessy op 25-07-2012 23:38:54 ]
  woensdag 25 juli 2012 @ 23:50:49 #69
323439 HetKlusKonijn
pi_114664824
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 23:30 schreef Sessy het volgende:
Mja dat roep ik al tijden tegen al m'n kennissen, voordat je een appartement koopt, check hoe de VVE erbij hangt! Voor je het weet zit je dus met zo'n VvE waar gewoon geen bal gedaan wordt waar dan ook aan, de verzekeringen niet op orde zijn, de kasstromen onduidelijk zijn, en je buren zo ongeveer met een pistool moet komen brengen naar de vergadering wil je de vereiste minimumstemmen halen voor een beslissing omdat niemand zin heeft om erheen te gaan.
Precies. Nogmaals, je bent er zelf bij als je het koopcontract tekent, dus achteraf miepen over een 'hoge' bijdrage of een disfunctionele VvE... dat wist je toch al vantevoren, als je tenminste je huiswerk had gedaan?

quote:
Of het tegenovergestelde: de nazi-VVE waar een stelletje bejaarden al jarenlang alle bestuursfuncties in handen hebben, de afgelopen 15 jaar bij afwezigheid van alle leden van alles hebben kunnen vaststellen, en het reglement van de VVE voorschrijft dat je geraniums op je balkon móet hebben en op zondag niet mag stofzuigen. Kom daar maar tussen als je privacyschermen op balkons wil hebben of zo.

:lol: - ja, dat is het andere extreem. Maar nog steeds, als mensen te beroerd zijn om op te komen dagen bij de vergaderingen van de VvE, en er 'dus' onwelvallige beslissingen genomen worden door de 'ouwe hap' - nog steeds je eigen schuld. Moet je maar wat actiever worden.

Het voordeel van een VvE gerunned door bejaarden is dat die vanzelf omvallen na verloop van tijd. :P
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_114667306
quote:
Gewoon lekker thuis laten zitten dan, en de beslissingen alsnog erdoor drukken op de zitting waarbij geen quorum benodigd is. Hun verlies.

quote:

Het gezag van een VvE eindigt gelukkig wel grotendeels bij je voordeur... zou even lekker worden als je als VvE kan bepalen wanneer ik m'n huis schoonmaak :')
(maar goed, dan krijg je wel heel vervelende oude kutburen en dat wil je ook niet natuurlijk)
pi_114690166
Bij rijtjeshuizen heb je ook nog soms VVE's. Of boven/onderwoningcombinaties.
pi_114712123
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 00:58 schreef Henno het volgende:

Het gezag van een VvE eindigt gelukkig wel grotendeels bij je voordeur... zou even lekker worden als je als VvE kan bepalen wanneer ik m'n huis schoonmaak :')
(maar goed, dan krijg je wel heel vervelende oude kutburen en dat wil je ook niet natuurlijk)
Zo gek is die uitspraak niet. Er zal in veel regelementen, die niet recent zijn opgesteld en waar er door de bouwconstructie veelgeluiden doorkomen, best regels zijn om op zondag geen overlast te veroorzaken.
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 27 juli 2012 @ 12:42:07 #73
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_114716084
Ik ben heel blij dat we in de flat inderdaad de regel hebben dat er op zondag geen werkzaamheden mogen worden verricht.

Uiteraard mag stofzuigen wel, maar de nieuwe buurman die dacht te moeten boren op zondagochtend om 9 uur terwijl dat onze enige uitslaap dag is werd zo mooi snel de mond (boormachine) gesnoerd.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_114716119
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 12:42 schreef Nizno het volgende:
Ik ben heel blij dat we in de flat inderdaad de regel hebben dat er op zondag geen werkzaamheden mogen worden verricht.

Uiteraard mag stofzuigen wel, maar de nieuwe buurman die dacht te moeten boren op zondagochtend om 9 uur terwijl dat onze enige uitslaap dag is werd zo mooi snel de mond (boormachine) gesnoerd.
Nou lekker sympathieke regels daar zeg.... Alsof hij elke fucking zondag staat te boren...
  vrijdag 27 juli 2012 @ 12:43:44 #75
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_114716138
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 12:42 schreef Nizno het volgende:

En het was voor de buurtman net de enige dag om te kunnen boren,...
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 27 juli 2012 @ 12:44:29 #76
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_114716165
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 12:43 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Nou lekker sympathieke regels daar zeg.... Alsof hij elke fucking zondag staat te boren...
nee, maar aangezien hij doodleuk op zaterdag alleen maar bezig is geweest met plintjes schuren en lakken is hem vriendelijk gevraagd om dat in de andere volgorde te doen. Zodat er op zondag niet om 9u een trilling door het hele gebouw te horen is voor mensen die maar 1 dag in de week kunnen uitslapen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 27 juli 2012 @ 12:44:41 #77
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_114716170
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 12:43 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

En het was voor de buurtman net de enige dag om te kunnen boren,...
dus niet... :)
pi_114716254
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 12:44 schreef Nizno het volgende:

[..]

nee, maar aangezien hij doodleuk op zaterdag alleen maar bezig is geweest met plintjes schuren en lakken is hem vriendelijk gevraagd om dat in de andere volgorde te doen. Zodat er op zondag niet om 9u een trilling door het hele gebouw te horen is voor mensen die maar 1 dag in de week kunnen uitslapen.
Cool jullie kunnen bij de buren binnengluren en zien wat hij doet op een zaterdag?

Je had niet bij mij moeten aanbellen :) En wel lullig als je onreglmatig werkt, dan heb je in jullie flat dus niets te zoeken als je eens normaal wilt slapen?
  vrijdag 27 juli 2012 @ 12:51:01 #79
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_114716374
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 12:47 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Cool jullie kunnen bij de buren binnengluren en zien wat hij doet op een zaterdag?

Je had niet bij mij moeten aanbellen :) En wel lullig als je onreglmatig werkt, dan heb je in jullie flat dus niets te zoeken als je eens normaal wilt slapen?
De tokkie uit gaan hangen, terwijl je dus gewoon bij de aankoop al alle huisregels van de VvE had kunnen (moeten) doornemen. Wie de regels breekt op de vroege zondagochtend, moet niet zeuren dat er aangebeld wordt he? Je was al wakker! Nou ja, behalve bij de aankoop van je woning dan. :')

Bij de volgende jaarvergadering mag je alle reglementen weer aan de orde stellen bij je buren, beste vriend. :)
Ik pak mijn brommer en ik ga.
  vrijdag 27 juli 2012 @ 12:58:25 #80
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_114716629
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 12:44 schreef Nizno het volgende:

[..]

dus niet... :)
Gelukkig zijn mijn buren erg makkelijk geweest bij het klussen en het verhuizen.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik bij voorkeur mijn excuus al had gemaakt voor eventuele overlast. :D
  vrijdag 27 juli 2012 @ 13:01:39 #81
323439 HetKlusKonijn
pi_114716722
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 12:58 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Gelukkig zijn mijn buren erg makkelijk geweest bij het klussen en het verhuizen.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik bij voorkeur mijn excuus al had gemaakt voor eventuele overlast. :D
Zo hoort het dus.
Mensen gaan doorgaans een stuk gemakkelijker om met klusgeluiden, verhuisoverlast en dergelijke als je ze éventjes van te voren op de hoogte stelt van een en ander. Gewoon een beetje rekening houden met elkaar, zou normaal moeten zijn maar is het kennelijk niet...
  vrijdag 27 juli 2012 @ 13:03:21 #82
373015 Erkannn
IkBenZoVrolijk
pi_114716764
wel de reden dat ik gewoon een huis heb gekocht
"Gravitation is not responsible for people falling in love."
  vrijdag 27 juli 2012 @ 13:04:57 #83
323439 HetKlusKonijn
pi_114716798
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 13:03 schreef Erkannn het volgende:
wel de reden dat ik gewoon een huis heb gekocht
Ook bij een 'gewoon' huis is het niet meer dan redelijk om een beetje rekening met elkaar te houden. En ook bij een 'gewoon' huis kun je het treffen met je buren, of helemaal niet...
  vrijdag 27 juli 2012 @ 13:10:20 #84
373015 Erkannn
IkBenZoVrolijk
pi_114716955
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 13:04 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Ook bij een 'gewoon' huis is het niet meer dan redelijk om een beetje rekening met elkaar te houden. En ook bij een 'gewoon' huis kun je het treffen met je buren, of helemaal niet...
oww sorry, ik bedoelde vanwege de VvE :D

idd...maar toch...ik hou nu niet meer rekening met mn buren (ik heb gelukkig een hoekwoning :P) omdat ze letterlijk iedere avond ruzie hebben (altijd rond 23:30 - 24:00) en dat als ik net wil gaan slapen. Soms lig ik er gewoon wakker van...

het is niet zo dat we dunne muren hebben...integendeel! Maar ze schreeuwen gewoon zo hard....

In de vakantie heb ik 's nachts piano gespeeld >:) >:) >:) >:)
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 27 juli 2012 @ 13:21:03 #85
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_114717246
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 12:58 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Als hij dat had gedaan was het geen punt geweest, net als dat hij pas na 12u was gaan boren. Maar smorgensvroeg om 9u terwijl hij dus de dag er voor de hele galerij vol zette met planken en daar ook rustig is gaan staan te lakken gaat mij zelfs te ver.

Niemand die trouwens geklaagd heeft dat hij midden in de doorgang naar de andere appartementen toe heeft staan lakken e.d. hoor.
  vrijdag 27 juli 2012 @ 13:54:52 #86
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_114718545
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 13:21 schreef Nizno het volgende:

[..]

Als hij dat had gedaan was het geen punt geweest, net als dat hij pas na 12u was gaan boren. Maar smorgensvroeg om 9u terwijl hij dus de dag er voor de hele galerij vol zette met planken en daar ook rustig is gaan staan te lakken gaat mij zelfs te ver.
Het is een kwestie van geven en nemen. En dat geldt voor iedereen, ook voor degene die verhuist en klust.

Maar ik ben het wel met je eens hoor, de mentaliteit van de meeste mensen is dat er geen rekening gehouden wordt met anderen. Ik heb het ook wel meegemaakt dat een ploeg buitenlandse bouwvakkers op zaterdagmorgen rond 7:30 u begonnen te hameren.

Toen heb ik de aannemer ook vriendelijk gevraagd rekening te houden met anderen. Krijg je als argument: wat moeten ze anders doen, ze zijn hier om te werken. :S
quote:
Niemand die trouwens geklaagd heeft dat hij midden in de doorgang naar de andere appartementen toe heeft staan lakken e.d. hoor.
Dat siert je dan weer. ;)
  vrijdag 27 juli 2012 @ 13:56:36 #87
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_114718614
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 13:10 schreef Erkannn het volgende:
Jezelf tot hetzelfde niveau verlagen, heeft over het algemeen geen positief effect,...
* ManAtWork mompelt iets over vicieuze cirkel.
  vrijdag 27 juli 2012 @ 13:59:30 #88
373015 Erkannn
IkBenZoVrolijk
pi_114718724
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 13:56 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Jezelf tot hetzelfde niveau verlagen, heeft over het algemeen geen positief effect,...
* ManAtWork mompelt iets over vicieuze cirkel.
hahahahaha

je hebt gelijk. Maar ik heb het een jaar geleden enkele keren al gemeld. Geen gehoor...uiteindelijk de politie gebeld, daarna nog steeds geen gehoor.

Tjah...nu interesseert het me gewoon niet meer.
pi_114719255
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 13:21 schreef Nizno het volgende:

[..]

Wat ben ik blij dat wij geen buren zijn he :) - al had hij het best kunnen melden.... Maar goed het zijn allemaal incidentele voorbeelden
pi_114728250
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 13:04 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Ik heb alleen last van wat omheining gedoe, als de buurman wil boren dan gaat ie zijn gang maar.
pi_114729457
quote:

[..]

idd...maar toch...ik hou nu niet meer rekening met mn buren (ik heb gelukkig een hoekwoning :P) omdat ze letterlijk iedere avond ruzie hebben (altijd rond 23:30 - 24:00) en dat als ik net wil gaan slapen. Soms lig ik er gewoon wakker van...

het is niet zo dat we dunne muren hebben...integendeel! Maar ze schreeuwen gewoon zo hard....

Kun je het letterlijk volgen, zo letterlijk dat je weet waar ze ruzie over hebben?

"Geachte heer, mevrouw,

Het spijt mij te mogen vernemen dat uw echtgenoot een gore klootzak is die het met elke stoephoer doet, dat uw echtgenote een luie kwal is die alleen bij haar vriendinnen op bezoek gaat, dat uw echtgenoot de wc nooit doorspoelt en de bril nooit afveegt als hij ernaast heeft gepist, dat uw echtgenote haar haar niet uit de douchegoot kan halen, (etc etc etc, alles waar ze ruzie over hebben gehad in de afgelopen maanden), enzovoort.

Hierbij ontvangt u een aantal folders van de advocatenkantoren in de stad die zich met echtscheidingsrecht bezig houden - zie bijlage 1.

Hierbij ontvangt u tevens - zie bijlage 2 - een overzicht van de bedrijven in de provincie die geluidswerende muurbekleding leveren. U verwijs ik voor de instructies over het aanbrengen van geluidswerende maatregelen tevens naar de volgende websites:
-
-
-

Wellicht dat u in overweging wilt nemen, voortaan uw echtelijke problemen op een wijze te beslechten waarop uw buren er geen overlast van ondervinden. Hoewel uw echtelijke ontwikkelingen voor de hele buurt inmiddels - met name de liefhebbers van soapseries - als (gewild en/of ongewild ter gehore gebracht) hoorspel een vaste avondlijke tijdsbesteding zijn geworden, ja zelfs een moment om daar onze klokken op gelijk te zetten, en wij altijd uitkijken naar de volgende episode van "mijn echtgenoot heeft aambeien" of "mijn vrouw heeft migraine" (vul toepasselijke denigrerende opmerkingen in), zouden wij nog veel liever onze nachtrust gewoon kunnen gebruiken.

Met vriendelijke groet,"

Ik sta trouwens niet in voor de gevolgen van zo'n brief. >:) >:) >:)
  vrijdag 27 juli 2012 @ 20:15:52 #92
373015 Erkannn
IkBenZoVrolijk
pi_114732532
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 18:54 schreef Sessy het volgende:

[..]

Kun je het letterlijk volgen, zo letterlijk dat je weet waar ze ruzie over hebben?

"Geachte heer, mevrouw,

Het spijt mij te mogen vernemen dat uw echtgenoot een gore klootzak is die het met elke stoephoer doet, dat uw echtgenote een luie kwal is die alleen bij haar vriendinnen op bezoek gaat, dat uw echtgenoot de wc nooit doorspoelt en de bril nooit afveegt als hij ernaast heeft gepist, dat uw echtgenote haar haar niet uit de douchegoot kan halen, (etc etc etc, alles waar ze ruzie over hebben gehad in de afgelopen maanden), enzovoort.

Hierbij ontvangt u een aantal folders van de advocatenkantoren in de stad die zich met echtscheidingsrecht bezig houden - zie bijlage 1.

Hierbij ontvangt u tevens - zie bijlage 2 - een overzicht van de bedrijven in de provincie die geluidswerende muurbekleding leveren. U verwijs ik voor de instructies over het aanbrengen van geluidswerende maatregelen tevens naar de volgende websites:
-
-
-

Wellicht dat u in overweging wilt nemen, voortaan uw echtelijke problemen op een wijze te beslechten waarop uw buren er geen overlast van ondervinden. Hoewel uw echtelijke ontwikkelingen voor de hele buurt inmiddels - met name de liefhebbers van soapseries - als (gewild en/of ongewild ter gehore gebracht) hoorspel een vaste avondlijke tijdsbesteding zijn geworden, ja zelfs een moment om daar onze klokken op gelijk te zetten, en wij altijd uitkijken naar de volgende episode van "mijn echtgenoot heeft aambeien" of "mijn vrouw heeft migraine" (vul toepasselijke denigrerende opmerkingen in), zouden wij nog veel liever onze nachtrust gewoon kunnen gebruiken.

Met vriendelijke groet,"

Ik sta trouwens niet in voor de gevolgen van zo'n brief. >:) >:) >:)
wahahahaha wel een goeie :P

het probleem echter is dat de man zeer onderdanig is, heb je een versie voor de man? :P
pi_114743395
228e is echt niet uitzonderlijk hoog, als er een lift + stookkosten + verzekering bij zit. Verder moet ik altijd lachen om mensen die zeggen dat ze naar een andere VvE willen, of een eigen VvE willen opstarten :+.

Wij beheren onze VvE zelf, maar het is hier een stuk kleiner met 3 appartementen. Overigens denk ik niet dat de "hoge" VvE-kosten nadelig zijn voor de verkoop van je appartement, het zou pas nadeling zijn als er helemaal geen VvE actief is en het onderhoud is slecht. Dan ben je als koper gelijk aan de beurt! Als het een gezonde VvE is zal er wel een paar duizend euro in kas zijn, en dat betekent dat de eventuele koper waarschijnlijk ook niet direct grote uitgaven hoeft te doen aan het pand.

[ Bericht 6% gewijzigd door Sport_Life op 27-07-2012 23:26:36 ]
pi_114747791
T.S., Heeft je VVE een kaskomissie? Zo ja ga dan eens met die praten, bij ons in de flat is er ook een die het bestuur controleerd,daarvoor komen we samen om de kas te controleren.

Als er zaken zijn die ons onduidelijk zijn vragen we gewoon om opheldering en willen gewoon de cyfers zien (rekeningen) eventueel vergelijken we die met rekeningen van jaren ervoor de penningmeester dient die te kunnen laten zien.

Het bestuur van de vereniging bestaat uit vrijwilligers onder de bewoners,daardoor zijn de kosten beheersbaar,de administratie word grotendeels door het bestuur gedaan en een bank verzorgd het officieele deel (onder controle van het bestuur)

Dus vraag meer informatie aan de kaskomissie en denk er eens over na of je voor de volgende keer misschien zelf in die komissie te gaan zitten,de controle is meestal 1 avond per jaar (hangt van de voorbereiding af) je kunt dan zelf uit de eerste hand de cyfers zien en eventuele vragen stellen.

Als je de cyfers kent kan je voorstellen doen in de algemene ledenvergadering (bijvoorbeeld voor offertes van andere schoonmaakbedrijven)

Succes en wellicht tot ziens in het forum.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_114749876
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 23:20 schreef Sport_Life het volgende:228e is echt niet uitzonderlijk hoog, als er een lift + stookkosten + verzekering bij zit.
Toch een behoorlijk bedrag. Stookkosten zijn 90,-(?) per maand, verzekering 20,- (?) Dan kost die lift toch echt goed geld.

quote:
Wij beheren onze VvE zelf, maar het is hier een stuk kleiner met 3 appartementen. Overigens denk ik niet dat de "hoge" VvE-kosten nadelig zijn voor de verkoop van je appartement,
De potentiële koper heeft daar uiteraard wel mee te maken aangezien die lasten deels bij zijn nettolasten worden opgeteld en dus van invloed zijn op zijn maximaal te krijgen hypotheek... Zou dus zomaar kunnen dat iemand graag je appartement/flat wil kopen, maar dat de VvE kosten hem dat verhinderden.

quote:
het zou pas nadeling zijn als er helemaal geen VvE actief is en het onderhoud is slecht. Dan ben je als koper gelijk aan de beurt!
Als & als. Dat is al dubbel. Bovendien is de prijs van een pand waar het onderhoud slecht van is er ook naar. (Althans, daar ben je zelf bij he...)

quote:
Als het een gezonde VvE is zal er wel een paar duizend euro in kas zijn, en dat betekent dat de eventuele koper waarschijnlijk ook niet direct grote uitgaven hoeft te doen aan het pand.
Paar duizend? Als het pand in hele goede staat is wel ja. Maar dat spreekt je vorige bewering weer tegen. Als het pand in slechte staat is hoort daar minimaal enkele tienduizenden euro's in te zitten.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 28 juli 2012 @ 01:22:36 #96
323439 HetKlusKonijn
pi_114751762
quote:

[..]

Shit dat je niet kan omgaan met je naaste buren, ookal heb je een hoekwoning... wat weer eventjes bevestigt dat waar je ook woont, je altijd bonje-met-de-buren kunt hebben.
Kan gebeuren in een flat, maar net zo goed overal elders. ;)

's Nachts nog even flink op je piano dreunen lijkt mij eerlijk gezegd, niet de beste wijze om duidelijk te maken dat je last van ze hebt - waarom niet even aanbellen voor een gesprekje, om maar iets te noemen?
  zaterdag 28 juli 2012 @ 01:27:39 #97
323439 HetKlusKonijn
pi_114751989
Even voor de goede orde, ik woon dus in die Utrechtse wijk die nu bekend staat als 'Asbest-ramp-wijk', met zogenaamd alleen maar 'allochtone tokkie-bevolking' die in zwembaden poepen en dergelijke. Althans, dat is wat ik lees in een rapportage van onze Nederlandse zogenaamde Krant van Wakker Nederland. :r

Mijn persoonlijke ervaring is totaal het tegengestelde. Lieve buren, gewoon aardige, volstrekt normale mensen die rekening houden met iedereen. Wat ik dus ook doe, en wat ik als volstrekt normaal gedrag beschouw.

Geloof niet alles wat je leest, mensen!
pi_114752070
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 01:27 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Mijn persoonlijke ervaring is totaal het tegengestelde. Lieve buren, gewoon aardige, volstrekt normale mensen die rekening houden met iedereen.

Geloof niet alles wat je leest, mensen!
Ik geloof er dan ook geen reet van. :D
  zaterdag 28 juli 2012 @ 01:29:41 #99
323439 HetKlusKonijn
pi_114752099
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 01:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik geloof er dan ook geen reet van. :D
Ik zou zeggen, kom eens langs. ;)

Oeps, zag net pas dat je je post had aangepast.
Inderdaad, klopt geen reet van.

Er zal best wel een kindje per ongeluk in dat zwembad gepoept hebben, en wat andere onwelvalligheden, maar denk je eens in... ineens vertelt de woningbouwvereniging annex gemeente dat je zomaar je eigen huis niet meer in mag, WOT THE FOK en zo.
Ik kan mij enige mate van aggressie goed voorstellen.

Het is natuurlijk niet goed te praten, maar mijns inziens zeer begrijpelijk dat degenen die het betroffen volledig psychisch in de knoop lagen en dus wellicht niet helemaal hebben gereageerd zoals het 'fatsoenlijke burgers' betaamt.

Ik kan alleen maar heel erg :r op de berichtgeving in de media die doet voorkomen dat 'alle' bewoners van Kanaleneiland bestaat uit allochtone tokkies - mijn ervaring is totaal tegengesteld aan die berichtgeving, okee, ik woon dus in het 'betere' gedeelte van de wijk (Transwijk), maar toch.

[ Bericht 17% gewijzigd door HetKlusKonijn op 28-07-2012 01:40:41 ]
pi_114752750
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 01:29 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Oeps, zag net pas dat je je post had aangepast.
Inderdaad, klopt geen reet van.
Nou dan is er iets misgegaan, want zo bedoelde ik het nou juist niet. -O-
  zaterdag 28 juli 2012 @ 01:43:42 #101
323439 HetKlusKonijn
pi_114752786
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 01:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nou dan is er iets misgegaan, want zo bedoelde ik het nou juist niet. -O-
Ik snap het nu. :)
Althans dat hoop ik.
pi_114756158
Zelf in het bestuur gaan van de VVE wil ook wel helpen...

Voorheen woonde ik ook in een appartement, toen ik daar kwam wel naar de papieren gekeken die ik zelf opgevraagd had bij beheersmaatschappij en zelf gekeken naar staat van onderhoud... met mijn eigen kennis wist ik dat het wel goed zat...

Eerste vergadering ben ik niet geweest want die was overdag, waren toen 3 mensen aanwezig van de 32 appartementen... daarna hebben ze 's avonds een vergadering gedaan en toen was de opkomst stukken beter... Er bleken financiele en technische mensen te wonen die wel in het bestuur wilden, waar onder ik zelf... paar weken na de vergadering bestuursvergadering gehouden, kratje bier en een zwik papieren erbij die we van beheersmaatschappij hadden... bleek er elke 2 weken een huismeester te komen die dan wel eens een lamp kwam vervangen, kost bakken met geld zo een pipo... meteen maar buiten gemikt die knakker...

Tijdje daarna kwam het schilderwerk, diverse bedrijven laten komen, uiteindelijk gekozen voor een uniplan, plan van 10 jaar waar je maandelijks betaald...

Een en ander heeft er voor gezorgd dat de kosten toen ik daar kwam wonen gemiddeld per appartement 63 euro per maand waren, later incl meerjarenonderhoudsplanning en dat uniplan was het 68 euro geworden per appartement, hierin zaten dan ook de verzekeringen en de beheersmaatschappij...

Dus met enige inspanning van een bestuur kan er een hoop bespaard worden terwijl dit dan niet meteen wil zeggen dat de kwaliteit van het gebouw achteruit gaat...
pi_114757816
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 00:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Toch een behoorlijk bedrag. Stookkosten zijn 90,-(?) per maand, verzekering 20,- (?) Dan kost die lift toch echt goed geld.

[..]

De potentiële koper heeft daar uiteraard wel mee te maken aangezien die lasten deels bij zijn nettolasten worden opgeteld en dus van invloed zijn op zijn maximaal te krijgen hypotheek... Zou dus zomaar kunnen dat iemand graag je appartement/flat wil kopen, maar dat de VvE kosten hem dat verhinderden.
Dat zou enorm kortzichtig zijn. Kortzichtig omdat elk huis onderhoud nodig heeft, sterker nog het Nibud reserveert zo'n 1% per jaar van de waarde van een huis aan onderhoudskosten, of het nou een rijtjeshuis is of een grachtenpand. Laat dat nou ongeveeer net zoveel zijn als mijn jaarlijkse VvE bijdrage..
Overigens werd er bij mijn hypotheek aanvraag niet naar de overige lasten gekeken, maar wellicht omdat wij ver onder onze max zaten, ook geen idee of dat de normale gang van zaken is dan.

[..]
pi_114758424
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 11:07 schreef Sport_Life het volgende:
Kortzichtig omdat elk huis onderhoud nodig heeft, sterker nog het Nibud reserveert zo'n 1% per jaar van de waarde van een huis aan onderhoudskosten, of het nou een rijtjeshuis is of een grachtenpand. Laat dat nou ongeveeer net zoveel zijn als mijn jaarlijkse VvE bijdrage..
Grachtenpand, rijtjeshuis of appartement kan je ab-so-luut niet vergelijken qua onderhoudskosten.
pi_114758580
quote:
17s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 11:35 schreef blomke het volgende:

[..]

Grachtenpand, rijtjeshuis of appartement kan je ab-so-luut niet vergelijken qua onderhoudskosten.
Nee dat zeker niet, maar het nibud doet ook niet aan specificatie van woningen. Is toch allemaal afhankelijk van grote etc etc etc etc. En dan zit je met 1% aan de goede kant van de lijn. Stel je huis is 240k dan 2.4k elk jaar goed voor het kleine onderhoud en grote onderhoud en dan hou je waarschijnlijk nog over ook. Komt gewoon omdat nibud niet kan zeggen doe maar wat.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_114758600
quote:
17s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 11:35 schreef blomke het volgende:

[..]

Appartementen onderling ook niet.. ;). Toen ik een appartement zocht in de stad kwam ik ook VvE's tegen van 200e per maand aan servicekosten, zonder lift. Die hebben waarschijnlijk afgelopen jaren veel te weinig aan onderhoud gedaan waardoor ze nu een inhaalslag moeten maken qua onderhoud, evt op last van de gemeente (zijn allemaal beschermd stadsgezichten). Aan de andere kant kun je daar wel je bod op aanpassen natuurlijk......

Maar het is niet zo dat een appartement/bijdrage aan een groot pand per definitie meer of minder onderhoud nodig heeft dan een rijtjeshuis. eea is nogal afhankelijk van de staat.

[ Bericht 5% gewijzigd door Sport_Life op 28-07-2012 11:50:30 ]
pi_114758654
Dus slaat die 1% norm van het Nibud, nergens op. Gewoon maar wat roepen. Beter zou zijn te stellen dat je voor onderhoud geld moet reserveren en dat je dat onderhoud het beste zelf kunt uitvoeren:
-kwalitatief goed werk
- véél geodkoper
pi_114758750
quote:
17s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 11:45 schreef blomke het volgende:
Dus slaat die 1% norm van het Nibud, nergens op. Gewoon maar wat roepen. Beter zou zijn te stellen dat je voor onderhoud geld moet reserveren en dat je dat onderhoud het beste zelf kunt uitvoeren:
-kwalitatief goed werk
- véél geodkoper
Helaas is dat wel voor veel mensen nodig die blijkbaar niet in staat zijn om dit zelf te bedenken. Kijk naar de dramaverhalen van mensen die <2008 (nu worden ze beschermd door regelgeving) een huis kochten met de max. hypotheek, waaronder een nieuwe keuken + badkamer. Nu hoor je er nog niet heel veel van, maar dat komt wel als die mensen straks weg willen.
pi_114760530
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 11:49 schreef Sport_Life het volgende:
Nu hoor je er nog niet heel veel van, maar dat komt wel als die mensen straks weg willen.
De ellende is dat die mensen dan niet meer weg kunnen, of ze nou willen of niet. Gegijzeld door je hypotheek. Met dank aan alle instituten (makelaardij, hypotheekadviseurs, banken en de overheid) en vooral door hun eigen naďviteit..
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
  zaterdag 28 juli 2012 @ 17:24:08 #110
323439 HetKlusKonijn
pi_114770548
quote:
17s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 12:50 schreef blomke het volgende:

[..]

De ellende is dat die mensen dan niet meer weg kunnen, of ze nou willen of niet. Gegijzeld door je hypotheek. Met dank aan alle instituten (makelaardij, hypotheekadviseurs, banken en de overheid) en vooral door hun eigen naďviteit..
en niet te vergeten, hun eigen hebzucht en over-gevoeligheid voor 'status'.
pi_114775341
quote:
17s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 11:45 schreef blomke het volgende:
-kwalitatief goed werk
- véél geodkoper
Collectief inkopen van onderhoud zorgt er voor dat de flat 'als een blok oogt' in plaats van een wildverband aan onderhoud. Pietje is actief in onderhoud maar buurman Henk doet het jaar er op. Daarnaast kan een goede VvE goedkoper als zijnde collectief inkopen als het goed functioneert.
pi_114775509
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 19:59 schreef Brembo het volgende:
Collectief inkopen van onderhoud zorgt er voor dat de flat 'als een blok oogt' in plaats van een wildverband aan onderhoud. Pietje is actief in onderhoud maar buurman Henk doet het jaar er op. Daarnaast kan een goede VvE goedkoper als zijnde collectief inkopen als het goed functioneert.
In theorie klopt het. ^O^

In de praktijk gaat het echter toch allemaal vanuit de grote pot, dus de op een na duurste is dan een goede keus (want duur is goed, en toch nog wat bezuinigd).

Bovendien beslist iedereen, ook de mensen met 15 linkerhanden en totaal geen inzicht, mee over wat de beste manier is om een en ander aan te pakken.

Top. *O*
pi_114775586
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 20:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

In de praktijk gaat het echter toch allemaal vanuit de grote pot, dus de op een na duurste is dan een goede keus (want duur is goed, en toch nog wat bezuinigd).

Bovendien beslist iedereen, ook de mensen met 15 linkerhanden en totaal geen inzicht, mee over wat de beste manier is om een en ander aan te pakken.

Top. *O*
De besluitvorming is een ander proces dan de uitvoering ;). Maar klopt, in praktijk moet de VvE bestaan uit paar personen met een technische en bedrijfseconomische inzichten waarvan zij het mandaat hebben van de overige bewoners. Het met zijn alle discussiëren over de kleur van de trappengang of de hometrainer bij Janssen die toch echt niet in de gang moet staan, haalt de efficiëntie erg naar beneden.
pi_114775791
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 20:07 schreef Brembo het volgende:
De besluitvorming is een ander proces dan de uitvoering ;). Maar klopt, in praktijk moet de VvE bestaan uit paar personen met een technische en bedrijfseconomische inzichten waarvan zij het mandaat hebben van de overige bewoners. Het met zijn alle discussiëren over de kleur van de trappengang of de hometrainer bij Janssen die toch echt niet in de gang moet staan, haalt de efficiëntie erg naar beneden.
De enige werkbare VvE is een eenpersoons VvE. :+
pi_114778937
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 20:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

De enige werkbare VvE is een eenpersoons VvE. :+
Nog zoiets, naast de waanzinnige kostenposten: de rompslomp van de VvE:

1. Vergaderingen bijwonen
2. Het geblaat van non-techneuten&bejaarden over technische zaken aan moeten horen
3. De notulen opstellen en verspreiden.

Eén persoons VvE:
1. Zo gaan we het doen,
2. We kopen de beste spullen,
3. We doen het op mijn manier.

In de tijd dat één VvE-vergadering is uitgeblaat, heb ik al een complete voordeur opgeschuurd, ontvet en opnieuw in de door mij gekozen kleur geschilderd.

VvE's? :r
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_114783555
quote:
17s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 21:43 schreef blomke het volgende:
Nog zoiets, naast de waanzinnige kostenposten: de rompslomp van de VvE:

1. Vergaderingen bijwonen
2. Het geblaat van non-techneuten&bejaarden over technische zaken aan moeten horen
3. De notulen opstellen en verspreiden.
Je vergeet nog:

* Volgens de MOP zijn we toe aan een nieuwe dak, dus hier zijn de offerte's

- Huh? Dak kan zoals het er nu uitziet nog zeker 15 jaar mee?

* Nee, zie MOP, daarin staat dat het dak zijn geschatte levensduur heeft behaald, en dus moet worden gerenoveerd.

- Huh? Maar het dak is nog gewoon prima in orde?

* Doet niet terzake, zie MOP. (Hoop gejoel van allerlei bejaarden op de achtergrond: 'Vervangen!', 'Vervangen!', 'Vervangen!', 'Vervangen!' Want MOP...)

- Huh? WTF? Je bent toch niet achterlijk om een goed dak 15 a 20 jaar te vroeg te laten vervangen?

* Sorry... Zie MOP. En zeg nou zelf, wat is nou 8000,- per huishouden, je hebt het toch al gespaard, dus het kost je niets... (!)

- Huh?

Zoiets dus.
pi_114793988
Welke zot heeft eigenlijk het platte dak, i.p.v. het schuine pannendak, uitgevonden?
  zondag 29 juli 2012 @ 10:28:29 #118
323439 HetKlusKonijn
pi_114794507
quote:
17s.gif Op zondag 29 juli 2012 09:45 schreef blomke het volgende:
Welke zot heeft eigenlijk het platte dak, i.p.v. het schuine pannendak, uitgevonden?
Bestaat al sinds de Romeinen als ik me niet vergis...
En ook een 'plat' dak loopt als het goed is onder afschot hoor.

Bij ons is het platte dak net vervangen. Kan dus čcht weer een hoop jaartjes mee.
Geen rompslomp, gewoon een goede VvE die weet wat ze doen. Helpt ook dat er een paar juristen en zo in zitten. ;)
  zondag 29 juli 2012 @ 10:30:41 #119
323439 HetKlusKonijn
pi_114794541
dubbel, weg
pi_114795194
De Romeinen hebben de dakpan uitgevonden. Er zijn nu nog daken, waar die dakpannen op liggen. Denk niet dat een plat bitumineus dak zo lang meegaat.

Idem riool: er zijn delen van een riolering die al sinds de romeinse tijd werken.
pi_114797730
Ik sta er bij oude ruďnes inderdaad altijd verbaasd van.

2000 jaar oud:
http://www.romanbaths.co.uk/

20 jaar geen onderhoud:
http://www.taringa.net/po(...)_-_Interesante_.html

The fuck. Kunnen we niet weer zo leren bouwen? :{
pi_114800313
Schitterend! Wat kan kernenergie toch een mooie foto's opleveren!
pi_114807132
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 10:28 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Geen rompslomp, gewoon een goede VvE die weet wat ze doen. Helpt ook dat er een paar juristen en zo in zitten. ;)
Ik heb er veel liever een paar bouwkundig onderlegde mensen inzitten...
pi_114810098
Nog beter: een paar slimme klussers. Maar die zijn waarschijnlijk snel vertrokken naar een gewone ééngezinswoning, zonder VvE. Kunnen ze daar heerlijk klussen en tegen lage prijs het onderhoud optimaal uitvoeren.
pi_114811107
Sessy, leuk om de Roman Baths weer eens te zien,ik ben daar vele jaren geleden geweest met mijn zuster,het grote bassin was toen net in onderdhoud en stond droog, en ja het water kwam toen ook al warm uit de grond.

Over duurzaam gesproken,die jongens bouwden voor langer dan een mensenleven,trouwens vergeet ook niet dat ze vaak Aquaducten bouwden waarvan delen tot op de dag van vandaag nog steeds in werking zijn en toiletten met stromend water!

Daar komt ook de uitdrukking vandaan "gaan waar de Keizer te voet gaat"
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_114813597
Romeinse waterleiding:
pi_114813870
Alsof die dingen geen onderhoud nodig hadden.
  maandag 30 juli 2012 @ 00:18:25 #128
323439 HetKlusKonijn
pi_114829594
quote:
17s.gif Op zondag 29 juli 2012 18:51 schreef blomke het volgende:
Romeinse waterleiding:
[ afbeelding ]
Daar ga ik over twee weken heen op vakantie!!! *O* O+ _O_

(echt, geen grapje, de ouders van mijn vriend hebben daar een huisje. Aan de rivier de Gard. :P)
  maandag 30 juli 2012 @ 00:20:34 #129
323439 HetKlusKonijn
pi_114829706
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 16:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik heb er veel liever een paar bouwkundig onderlegde mensen inzitten...
M.b.t. 'mijn' VvE zit er op zijn minst ééntje van dat soort in, namelijk ik. :7 ;)
pi_114829791
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 00:20 schreef HetKlusKonijn het volgende:
M.b.t. 'mijn' VvE zit er op zijn minst ééntje van dat soort in, namelijk ik. :7 ;)
Ah, mijn droomsamenstelling van een VvE: een paar juristen (altijd makkelijk als het fout loopt, wat je eigenlijk zou moeten voorkomen) in combinatie met een vrouw met een sloophamer. :D
  maandag 30 juli 2012 @ 00:23:49 #131
323439 HetKlusKonijn
pi_114829842
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 00:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ah, mijn droomsamenstelling van een VvE: een paar juristen (altijd makkelijk als het fout loopt, wat je eigenlijk zou moeten voorkomen) in combinatie met een vrouw met een sloophamer. :D
En met een grote bek. En nog een jurist ook. :P :P :P

(dat laaste is waar, dat eerste niet echt... ik ben namelijk heel erg lievvv. :') )
pi_114830039
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 00:23 schreef HetKlusKonijn het volgende:
En met een grote bek. En nog een jurist ook. :P :P :P

(dat laaste is waar, dat eerste niet echt... ik ben namelijk heel erg lievvv. :') )
Jurist? Utrecht? Je achternaam begint toch niet met 'Baa...' he? :D
  maandag 30 juli 2012 @ 00:30:11 #133
323439 HetKlusKonijn
pi_114830065
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 00:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Jurist? Utrecht? Je achternaam begint toch niet met 'Baa...' he? :D
Eh nee. ;)
pi_114830139
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 00:30 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Eh nee. ;)
Mooi. :X

Maar evengoed zitten er dus voornamelijk juristen in jullie VvE? Schiet lekker op... (Of eigenlijk niet dus :P)
  maandag 30 juli 2012 @ 00:33:58 #135
323439 HetKlusKonijn
pi_114830212
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 00:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Mooi. :X

Maar evengoed zitten er dus voornamelijk juristen in jullie VvE? Schiet lekker op... (Of eigenlijk niet dus :P)
Nou voldoende van dat volk ja, en het helpt wel, als ik het eerlijk mag zeggen. ;)
Rotzooi afgeleverd kwa klussen - > NAKOMING! DOKKEN!
Gelukkig valt het totnogtoe erg mee.
pi_114830364
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 00:33 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Nou voldoende van dat volk ja, en het helpt wel, als ik het eerlijk mag zeggen. ;)
Rotzooi afgeleverd kwa klussen - > NAKOMING! DOKKEN!
Dat is achteraf de rotzooi opruimen, beter vooraf en tijdens het uitvoeren opletten.

quote:
Gelukkig valt het totnogtoe erg mee.
Dat weet je heul niet. Mogelijk is er al een puinhoop van gemaakt en merken jullie dat pas over 15 jaar. :D
  maandag 30 juli 2012 @ 00:39:24 #137
323439 HetKlusKonijn
pi_114830441
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 00:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat is achteraf de rotzooi opruimen, beter vooraf en tijdens het uitvoeren opletten.

Mijn indruk tot nog toe is dat het tot zoverre prima verloopt, maar...

quote:
Dat weet je heul niet. Mogelijk is er al een puinhoop van gemaakt en merken jullie dat pas over 15 jaar. :D
inderdaad, zou kunnen. Maar de Maja-Kalender kan ook uitkomen en zo. ;)
pi_114830565
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 00:39 schreef HetKlusKonijn het volgende:
inderdaad, zou kunnen. Maar de Maja-Kalender kan ook uitkomen en zo. ;)
Alleen VvE's hanteren een Maya-kalender... Ieder ander hanteert zijn eigen kalender. :D
  maandag 30 juli 2012 @ 00:44:52 #139
323439 HetKlusKonijn
pi_114830639
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 00:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Alleen VvE's hanteren een Maya-kalender... Ieder ander hanteert zijn eigen kalender. :D
Ik snappum.

Ik wil alleen maar zeggen dat ik prima tevree ben met de activiteiten van onze VvE tot zoverre.
't Is niet altijd bagger hoor. ;)
pi_114831192
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 00:44 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ik wil alleen maar zeggen dat ik prima tevree ben met de activiteiten van onze VvE tot zoverre.
Gelukkig maar, dat is je uiteraard van harte gegund. :Y
pi_114860778
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 00:18 schreef HetKlusKonijn het volgende:

Daar ga ik over twee weken heen op vakantie!!! *O* O+ _O_

(echt, geen grapje, de ouders van mijn vriend hebben daar een huisje. Aan de rivier de Gard. :P)
Mooie streek, maar het kan er bloederig heet zijn. Hou rekening met parasol en veel zonenbrand en drinkwater (die Roemeinse waterleiding doet 't niet meer zo heul best). Avignon, Orange etc.
  maandag 30 juli 2012 @ 19:50:22 #142
323439 HetKlusKonijn
pi_114861575
quote:
17s.gif Op maandag 30 juli 2012 19:32 schreef blomke het volgende:

[..]

Mooie streek, maar het kan er bloederig heet zijn. Hou rekening met parasol en veel zonenbrand en drinkwater (die Roemeinse waterleiding doet 't niet meer zo heul best). Avignon, Orange etc.
Vertel mij wat. Vorig jaar was het er twee weken lang 38 graden in de schaduw. Overigens best aangenaam hoor, want droge hitte. :)
En in die rivier is het prima poedelen en plonzen. :P
pi_114861655
De zonenbloem- en lavendelvelden zijn ook prachtig! Arles

[ Bericht 37% gewijzigd door blomke op 30-07-2012 21:55:12 ]
pi_114911429
Af en toe kijk ik naar hoe niet-juristen dingen regelen en moet ik altijd denken aan zo'n kerel die over het randje van een afgrond loopt maar blind is, en dus nergens last van heeft omdat hij denkt gewoon over vaste grond te lopen.
pi_114911853
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 20:15 schreef Sessy het volgende:
Af en toe kijk ik naar hoe niet-juristen dingen regelen en moet ik altijd denken aan zo'n kerel die over het randje van een afgrond loopt maar blind is, en dus nergens last van heeft omdat hij denkt gewoon over vaste grond te lopen.
Dat is altijd nog beter dan een jurist die datzelfde ravijn wil oversteken via een koord waarvan een blind paard kan zien dat dat koord hem niet gaat houden, en de jurist denkt dat hem niks kan gebeuren omdat hij immers goede afspraken op papier heeft staan. :+
pi_114919351
quote:
Hebben we hier nog een Mr-jurist op het K&W forum?
  dinsdag 31 juli 2012 @ 22:23:35 #147
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_114919477
quote:
17s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 22:21 schreef blomke het volgende:

[..]

Hebben we hier nog een Mr-jurist op het K&W forum?
Je zit in WGR... daar zitten wel meer juristen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_114919781
Ach Blomke 8)7
  dinsdag 31 juli 2012 @ 22:50:33 #149
259274 Aestivate
Fake awake
pi_114921055
quote:
met gezond verstand alleen kun je een boel, zoniet alles, prima regelen. hoef je echt geen jurist voor te zijn. bij echte problemen kun je wel mooi een rechtszaak beginnen maar na veel tijd, geld en moeite is het nog niet 100% zeker dat je probleem opgelost is.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 00:02:26 #150
323439 HetKlusKonijn
pi_114925266
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 22:50 schreef Aestivate het volgende:

[..]

met gezond verstand alleen kun je een boel, zoniet alles, prima regelen. hoef je echt geen jurist voor te zijn. bij echte problemen kun je wel mooi een rechtszaak beginnen maar na veel tijd, geld en moeite is het nog niet 100% zeker dat je probleem opgelost is.
Natuurlijk. Ik durf zelfs te beweren dat ik mijn rechtenstudie grotendeels met succes heb weten af te ronden dankzij mijn gezonde verstand, want als het op 'uit-je-kop-leren' aankomt ben ik een enorm lui varken. ;)

Maar even serieus, ik proef hier toch weer een klein misverstandje over wat een jurist kan betekenen voor een VvE - namelijk, het VOORKOMEN van juridisch gelazer, in plaats van het achteraf gerechtelijk knokken als eea inderdaad is misgegaan.

Om maar iets te noemen - recentelijk zijn honderden gezinnen vreselijk het schip in gegaan bij het failliet van een beheersmaatschappij van VvE's in Nieuwegein (de bestuurders grootgraaiers van die club gingen er weer eens klassiek met de poen vandoor).
Google maar eens op 'Redema Adviesgroep Nieuwegein'. ;)

Dit probleem was eenvoudig te voorkomen door te bedingen dat de bijdragen van een bepaalde VvE op een afgescheiden rekening zou komen, op naam van de desbetreffende VvE ZELF.
Guess what het geval was bij onze VvE - juist, afgescheiden rekening, dus onze bijdragen vielen NIET in de failliete boedel. Voor ons dus geen centje pijn.
Ziehier het nut van een jurist in het bestuur van je VvE. ;)
pi_114925442
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 00:02 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Gezond verstand helpt ook hoor. Hoef je geen jurist voor te zijn. Beste remedie is uiteraard uit de buurt van een VvE te blijven.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 00:08:46 #152
323439 HetKlusKonijn
pi_114925680
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 00:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Gezond verstand helpt ook hoor. Hoef je geen jurist voor te zijn. Beste remedie is uiteraard uit de buurt van een VvE te blijven.
Er zijn vele mensen die om wat voor redenen dan ook ervoor kiezen om een appartement te kopen (ouder, gelijkvloers willen wonen, geen geld voor een rijtjeshuis, rijtjeshuis niet nodig want alleenstaand, enzovoorts).
In dat geval is het lidmaatschap van een VvE wettelijk verplicht.

En als wat jij zegt klopt, hoe komt het dan dat, zoals ik in mijn eerdere post heb beschreven, er nu toch een hoop gezinnen zijn die hun complete maandelijkse VvE-inleg kwijt zijn, alleen maar omdat ze er kennelijk niet van op de hoogte waren hoe het faillissementsrecht werkt - en degenen die zitting hadden in de desbetreffende VvE's kennelijk ook niet?
pi_114926320
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 00:08 schreef HetKlusKonijn het volgende:
En als wat jij zegt klopt, hoe komt het dan dat, zoals ik in mijn eerdere post heb beschreven, er nu toch een hoop gezinnen zijn die hun complete maandelijkse VvE-inleg kwijt zijn, alleen maar omdat ze er kennelijk niet van op de hoogte waren hoe het faillissementsrecht werkt - en degenen die zitting hadden in de desbetreffende VvE's kennelijk ook niet?
Ik heb werkelijk geen flauw idee.Echt niet. Ronduit schokkend zelfs.

Maar goed... Dan nog. Hoe vaak komt dat voor, en hoevaak wordt er voor een veel te dure offerte gekozen? Streep dat eens tegen elkaar weg. :D
  woensdag 1 augustus 2012 @ 00:51:03 #154
323439 HetKlusKonijn
pi_114928215
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 00:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik heb werkelijk geen flauw idee.Echt niet. Ronduit schokkend zelfs.

Maar goed... Dan nog. Hoe vaak komt dat voor, en hoevaak wordt er voor een veel te dure offerte gekozen? Streep dat eens tegen elkaar weg. :D
Het punt is dat je als jurist juist vervelende zaken kan weten te voorkomen, juist omdat je dus die kennis hebt die sommige - mag ik zeggen, vele - anderen niet hebben.
Precies hetzelfde geldt voor het beoordelen van contracten mbt tot onderhoud en dergelijke. Wellicht weten we niet zoveel van de technische details, maar we weten wčl hoe we een contract goed kunnen 'dichttimmeren' (om het zo maar eens even te noemen), zodat er geen vervelende verrassingen achteraf ontstaan. ;)

Het gaat juist vaak om zogenaamde 'lullige details', waarvan je inderdaad als goedwillende leek verwacht dat alles wel in orde zal komen. Helaas blijkt uit de realiteit dat het juist die details zijn die een mens achteraf op enorme kosten kan drijven.

Niet iedere jurist is een 'haai', sommige zijn juist welwillend en willen gewoon een goede deal regelen voor alle betrokkenen. :)
pi_114928378
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 00:51 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Het punt is dat je als jurist juist vervelende zaken kan weten te voorkomen, juist omdat je dus die kennis hebt die sommige - mag ik zeggen, vele - anderen niet hebben.
Precies hetzelfde geldt voor het beoordelen van contracten mbt tot onderhoud en dergelijke. Wellicht weten we niet zoveel van de technische details, maar we weten wčl hoe we een contract goed kunnen 'dichttimmeren' (om het zo maar eens even te noemen), zodat er geen vervelende verrassingen achteraf ontstaan. ;)
Als je geen benul hebt wat er qua prijs gangbaar is en technisch mis kan gaan, laat je je al snel een veel te hoge prijs aansmeren en dek je je in tegen van alles, behalve dat wat er wel fout kan gaan.

EDIT, je toevoeging:

quote:
Niet iedere jurist is een 'haai', sommige zijn juist welwillend en willen gewoon een goede deal regelen voor alle betrokkenen. :)
Ik heb niets tegen juristen hoor. Maar schoenmaker blijf bij je leest. Niks mis mee om bouwkundig onderlegde mensen de beste MOP op te laten stellen, en de offerte's op waarde te laten schatten, waarna een jurist de zaak dichttimmert. Maar draai het niet om. Dat is de kat op het spek binden.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 00:56:54 #156
323439 HetKlusKonijn
pi_114928496
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 00:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als je geen benul hebt wat er qua prijs gangbaar is en technisch mis kan gaan, laat je je al snel een veel te hoge prijs aansmeren en dek je je in tegen van alles, behalve dat wat er wel fout kan gaan.
Klopt - daarom, voor een leuke VvE, heb je zowel een jurist in dienst, alsook iemand met gevorderde technische kennis.

Ik snap wel dat ik makkelijk praten heb, in mijn flatgebouw wonen 8 x 11 gezinnen/mensen, dus er zijn gelukkig voldoende personen beschikbaar uit beide categorieën. Het is allicht anders als je in een gammel 1930-portiekwoninkje woont met maar vier leden van de VvE. :)
pi_114928555
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 00:56 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Klopt - daarom, voor een leuke VvE, heb je zowel een jurist in dienst, alsook iemand met gevorderde technische kennis.
Zie mijn edit, dan begrijpen we elkaar dus kennelijk toch. ;)
  woensdag 1 augustus 2012 @ 00:58:48 #158
323439 HetKlusKonijn
pi_114928587
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 00:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Zie mijn edit, dan begrijpen we elkaar dus kennelijk toch. ;)
Dat wou ik net posten, voordat IE er bij mij weer eens een keertje uitplofte. :P ;)
pi_114928942
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 02:06 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ik zie hier een hoop mensen klagen over 'hoge' VvE-bijdragen, maar:
1) daar was je toch zelf al bij toen je het koopcontract tekende voor je appartement, en
2) hebben deze mensen ENIGE notie hoeveel het onderhoud kost van een doodgewone rijtjeswoning? Echt niet gratis, hoor. :X
Niet altijd. Voor ons nieuwbouwappartement waren de sevicekosten berekend maar het jaar daarop ging die met bijna 35% omhoog. Verkeerde inschatting zeiden ze...
Loedermoeder
  woensdag 1 augustus 2012 @ 01:12:57 #160
323439 HetKlusKonijn
pi_114929218
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 01:07 schreef Hedera het volgende:

[..]

Niet altijd. Voor ons nieuwbouwappartement waren de sevicekosten berekend maar het jaar daarop ging die met bijna 35% omhoog. Verkeerde inschatting zeiden ze...
Dat is lullig voor je, maar je zegt al, 'nieuwbouwappartement' - dus zijn de onderhoudskosten daarvan inderdaad moeilijk in te schatten. Het verbaast me wel, want juist bij nieuwbouw zou je verwachten dat die kosten niet zo heel erg hoog zouden moeten zijn.
Een verhoging van 35% lijkt me een goede reden om eens bij de VvE uit te pluizen hoe een en ander nou eigenlijk in elkaar zit, met name de eerdere lagere bijdrage - zou dat wellicht juist een verkoopargument kunnen zijn geweest, in de zin van "we lokken die kopers met een onrealistische lage VvE-bijdrage en zie maar hoe ze zich hieruit redden als we die bijdrage daarna flink omhoog gooien?" Ik vermoed het...

Vraag alle gegevens op van de VvE, en vraag vooral door waar die verhoging op gebaseerd is!

NB: je spreekt over 'servicekosten', is dat bijvoorbeeld inclusief G/W/E? Daarvan gaan de tarieven flink omhoog in de nabije toekomst. Om maar eens iets te noemen.
Nogmaals, vraag het na!
pi_114958472
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 22:50 schreef Aestivate het volgende:

[..]

Nou de valkuilen zitten 'm vaak in details, zoals: heb je de bestuurdersaansprakelijkheid verzekerd? (Anders: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BI2600 )
Besteed je uit aan een bedrijf met bouwgarant? Accepteer je de algemene voorwaarden van een specifiek bedrijf?

Maar over het algemeen valt blissfull ignorance slechts te benijden.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 00:02 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Dit probleem was eenvoudig te voorkomen door te bedingen dat de bijdragen van een bepaalde VvE op een afgescheiden rekening zou komen, op naam van de desbetreffende VvE ZELF.
Guess what het geval was bij onze VvE - juist, afgescheiden rekening, dus onze bijdragen vielen NIET in de failliete boedel. Voor ons dus geen centje pijn.
Mooi opgelost. _O_

[ Bericht 22% gewijzigd door Sessy op 01-08-2012 19:05:11 ]
pi_115020679
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 18:53 schreef Sessy het volgende:

[..]

Nou de valkuilen zitten 'm vaak in details, zoals: heb je de bestuurdersaansprakelijkheid verzekerd? (Anders: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BI2600 )
Besteed je uit aan een bedrijf met bouwgarant? Accepteer je de algemene voorwaarden van een specifiek bedrijf?

Maar over het algemeen valt blissfull ignorance slechts te benijden.
Zeker terechte punten die jij en HetKlusKonijn aanhalen. Ik kom vanuit bedrijfseconomische achtergrond en vind de zaken als tenaamstelling bankrekening, checken bouwgarant e.d. ook redelijk basic kennis die mensen met besluitvorming in een VVE zouden moeten hebben. Zeker als het om niet kinderachtige bedragen gaat.

Het zal echter waarschijnlijk zo zijn dat deze kennis er te vaak niet is, en het daarom wellicht wel beter is dat er een jurist/juristen deel uitmaken van de VVE. :)
pi_115022754
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 20:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Top. *O*
Onze VVE gaat echt tot het naatje voor de economisch meest voordelige aanbieding, en dat kan afhankelijk van de zaken die wel of niet een offerte zijn opgenomen best de op een na duurste zijn ;)

Maar ik denk dat TS gewoon even de jaarstukken moet bestuderen, dan kan je zien waar het geld heen gaat en wat er in kas zit. Reken bij het vervangen van de liftinstallatie wel op een halve ton, onderhoud zal ook een paar duizend euro per jaar zijn. Geen wonder dat dat lijdt tot een flinke bijdrage. Als je er niet uit komt is het bureau dat jullie administratie doet vast wel bereid wat toe te lichten.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_115025200
Je kan, als je als VVE geen jurist in huis hebt, natuurlijk ook een op basis van een ovk van opdracht in huis halen om je bedrijfsvoering een keer door te lichten. Die paar duizend euro zijn dan bijzonder goed besteed. Veel te veel valkuilen.

Op zich zou dat voor veel bedrijven ook geen verkeerd idee zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')