Waarom vraag je aan je VVE-beheerder niet een uitsplitsing van de servicekosten? Dat zouden ze moeten kunnen geven.quote:Op maandag 23 juli 2012 16:39 schreef MaikelS het volgende:
Goedemiddag allemaal,
Ik wil toch mijn ei kwijt en wellicht dat hier meerdere mensen in een zelfde schuitje zitten of zaten en hier wat advies in kunnen geven.
Allereerst wat info:
Het appartementencomplex heeft een lift. En er word eens in de zoveel tijd een trappenhuis schoongemaakt.
We betalen hier inmiddels 228 euro aan servicekosten. Hier zit 60 euro stookkosten bij.
Effectief gezien dus 168euro aan servicekosten... Ik vin dit behoorlijk, dan wel niet schandelijk hoog, en krijg mijn appartement op deze manier dus nooit verkocht...
Vergaderingen die gehouden worden lopen nergens toe, aangezien iedereen altijd zijn mond houd en het allemaal wel akkoord vind... Terwijl ze buiten vergaderingen om altijd klagen.
Ik zit eraan te denken een bepaalde offerte te laten opstellen door een andere VVE of in ieder geval uit te zoeken waar die kosten nu allemaal vandaan komen... Ik moet eerlijk zeggen dat als enigste verdiener (vrouw zonder werk, en het is een rot tijd om ook maar iets te vinden) en dat met 2 kinderen..
Wie o wie heeft hier ook last van en kan wellicht helpen?!
Al het advies is welkom!
Een andere beheerder zegt daar niets over. Hij / zij zegt hooguit iets over de kosten van het (administraties) beheren van de VvE.quote:Op maandag 23 juli 2012 16:48 schreef MaikelS het volgende:
Doelde eigenlijk meer op het feit dat onze vve beheerd word door een andere partij.. Ik snap dat een vve alle eigenaren bij elkaar de vve vormen verder.
Ben benieuwd wat een andere beheerder zou zeggen over de kosten.
dat dus.quote:Op maandag 23 juli 2012 16:52 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Een andere beheerder zegt daar niets over. Hij / zij zegt hooguit iets over de kosten van het (administraties) beheren van de VvE.
Nogmaals: wat staat er in de stukken (notulen van de vergaderingen, begroting, onderhoudsplannen, etc)?
Dan zoek je toch gewoon een nieuw kantoor?quote:Op maandag 23 juli 2012 17:18 schreef blomke het volgende:
Wat te denken van failissement van het administratiekantoor....
Dat is sowieso niet slim.quote:Op maandag 23 juli 2012 17:46 schreef blomke het volgende:
Klopt, maar er zijn gevallen dat de rekening van de VvE op naam van het kantoor stond en dus in het faillissement viel....(Utrecht geloof ik ergens)..dag voorraad,
dat had je al kunnen doen voordat je dit topique opende hčquote:Op maandag 23 juli 2012 18:01 schreef MaikelS het volgende:
Ik ga vanavond het jaaroverzicht eens goed doornemen.
bullcrap, ik betaal voor een VvE met lift 83 euro per maand.quote:Op maandag 23 juli 2012 18:18 schreef Maanvis het volgende:
[..]
dat had je al kunnen doen voordat je dit topique opende hč. Voor een lift moet je meestal sowieso al 110,- rekenen als ik zo in de buurt rondkijk..
Ja ik ook. En dan zit er 7x 4 woningen in mijn complex.quote:Op maandag 23 juli 2012 18:43 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
bullcrap, ik betaal voor een VvE met lift 83 euro per maand.
Het is dan maar te hopen dat je nooit zelf een woning gaat kopen. Dan zie je pas wat onderhoud etc echt kost als je er alleen voor op moet draaien.quote:Op maandag 23 juli 2012 19:06 schreef nasty_popovich het volgende:
wow ik betaal zelf 95 euro p.m. en ik vind dat al belachelijke duur
Sommige apartement-complexen hebben een eigen parkeerplaats, voor alle bewoners samen. In dat geval worden de kosten (onderhoud, vergunningen) gedragen door de VvE.quote:Op maandag 23 juli 2012 19:20 schreef nasty_popovich het volgende:
parkeerplek is toch niet van de VVE...
Over het algemeen hebben VVE's het beheer uitbesteed aan een professionele beheerder. Je kan natuurlijk met een andere beheerder contact zoeken. Een andere VVE zal niet gaan lukken.quote:Op maandag 23 juli 2012 16:43 schreef WRH het volgende:
hoe bedoel je; 'een andere VvE' ?
een andere VvE krijg je alleen door te verhuizen, het heet niet voor niets een Vereniging van Eigenaren, oftewel jij en alle andere eigenaren in het gebouw vormen gezamenlijk de VvE.
Ik betaal ¤11,43/maand voor opstal- & verzekeringen. Onderhoud doe ik zelf. Ramen lappen ook.quote:Op maandag 23 juli 2012 18:58 schreef Chinless het volgende:
Verder is dit incl ramen wassen, onderhoud aan balkon en verzekeringen enzo.
Ik heb ook glazen aan de zijkant van mijn woning waar ik niet bij kan en buitenkant van mijn balkon zeg maar.quote:Op maandag 23 juli 2012 21:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik betaal ¤11,43/maand voor opstal- & verzekeringen. Onderhoud doe ik zelf. Ramen lappen ook.
Ik ook. Lekker DHZ-en. Mooi toch?quote:
Precies, als er in die kosten VVE ook reserveringen voor groot onderhoud zitten zoals vervanging van daken, de lift en zaken als kozijnen, warmwater/CV en ventilatiesystemen dan snap ik het nog wel.quote:Op maandag 23 juli 2012 19:09 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Het is dan maar te hopen dat je nooit zelf een woning gaat kopen. Dan zie je pas wat onderhoud etc echt kost als je er alleen voor op moet draaien.
Dus als het dak eraf waait, ga jij het vervangenquote:Op maandag 23 juli 2012 21:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik betaal ¤11,43/maand voor opstal- & verzekeringen. Onderhoud doe ik zelf. Ramen lappen ook.
Overigens is bij beide in de jaarverslagen tot op de euro nauwkeurig te zien hoe de servicekosten zijn opgebouwd a.d.h.v. meerjarenplanningen.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:34 schreef Moogwai10 het volgende:
Bedragen richting de ¤ 200,-/maand komen wel vaker voor hoor.
Mijn moeder betaalt bijvoorbeeld ¤ 210,-/maand, maar dat is inclusief een lift, ondergrondse parkeergarage en afgesloten prive tuin (appartement van 120 m2).
Maar het kan ook stukken goedkoper want zelf betaal ik maar ¤ 60,-/maand maar dat is dus exclusief een lift, ondergrondse parkeergarage en afgesloten prive tuin (appartement van 85 m2).
Onder sommige VvE's mag dat nietquote:Op maandag 23 juli 2012 22:37 schreef blomke het volgende:
Nee, daar heb ik die verzekering voor (met 100¤ .R. btw).
Maar renovatie doe ik 't liefste zelf.
Nou ja de inhoud staat er vaak ook wel bij in die advertenties, misschien is het wel gewoon een heel klein appartementquote:Op maandag 23 juli 2012 23:04 schreef snabbi het volgende:
[..]
Bedoel je niet vierkante meter? Meestal meet je je huis niet in kubieke meters
De energiekosten van de gezamenlijke ruimte is meestal verwaarloosbaar. De energie in de berging zelf is in veel gevallen gewoon aangesloten op de stoppenkast van de eigenaar zelf.quote:Op maandag 23 juli 2012 23:08 schreef sig000 het volgende:
TS heeft waarschijnlijk ook nog een berging.
De stroomkosten van alle verlichting in de gezamelijke ruimtes zitten in de servicekosten.
Wanneer er een stopcontact zit in de berging staan er waarschijnlijk een boel vrieskisten.
blomke woont in een eigen vrijstaand huis. dus de enige vve vergadering die hij heeft is met zn vrouw tijdens t eten....quote:
zou je dat kunnen aftrekken van de belasting?quote:Op maandag 23 juli 2012 23:53 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
blomke woont in een eigen vrijstaand huis. dus de enige vve vergadering die hij heeft is met zn vrouw tijdens t eten....
Is hier gebeurd met een verfklus, echt schandalig.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 18:37 schreef _VoiD_ het volgende:
Maarja, het voordeel is dan wel dat je het zelf kan doen en niet dat iemand van de VvE nog wel een vriendje heeft met een bedrijf die goedkoop het schilderwerk kan doen.
Met als resultaat dat je met kutwerk zit waar je dus wel de hoofdprijs voor hebt betaald.....
Tenminste iemand die exact begrijpt waar mijn diepgewortelde en onuitroeibare frustraties (o.a.) vandaan komen.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 18:37 schreef _VoiD_ het volgende:
Maarja, het voordeel is dan wel dat je het zelf kan doen en niet dat iemand van de VvE nog wel een vriendje heeft met een bedrijf die goedkoop het schilderwerk kan doen.
Met als resultaat dat je met kutwerk zit waar je dus wel de hoofdprijs voor hebt betaald.....
Ken een VvE waar ze de offertes voor overkappingen te duur vonden en allemaal zelf zouden gaan klussen. Is er nou niet dat je zegt van gekomen...quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:22 schreef kort het volgende:
[..]
Is hier gebeurd met een verfklus, echt schandalig.
Je zal meer bedoelen: men koopt een woning en doet gewoon nooit onderhoud.quote:Op woensdag 25 juli 2012 02:15 schreef sig000 het volgende:
Tegenwoordig koopt iedereen onderhoudsvrije woningen.
Of preventief onderhoud uitstellen ondanks dat het prima kan in de begroting, met als gevolg dat er later alleen maar meer schade is (lekkage, kortsluiting, o.i.d.) en het onderhoud alsnog moet plaatsvindenquote:Op dinsdag 24 juli 2012 20:28 schreef Sessy het volgende:
[..]
Ken een VvE waar ze de offertes voor overkappingen te duur vonden en allemaal zelf zouden gaan klussen. Is er nou niet dat je zegt van gekomen...
onderhoudsvrije woningen? hoe zien die eruit?quote:Op woensdag 25 juli 2012 10:57 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Je zal meer bedoelen: men koopt een woning en doet gewoon nooit onderhoud.
Geen idee. Zoiets misschien?quote:Op woensdag 25 juli 2012 11:36 schreef WRH het volgende:
onderhoudsvrije woningen? hoe zien die eruit?
oh, ik zie het, sorry, was bedoeld voor Sigooo inderdaad.quote:Op woensdag 25 juli 2012 11:41 schreef _Arthur het volgende:
[..]
(Ik denk dat je op de verkeerde reactie antwoord :-))
quote:Op woensdag 25 juli 2012 11:36 schreef WRH het volgende:
[..]
Met kunststof raamkozijnen e.d. kom je al een eind.quote:Op woensdag 25 juli 2012 11:36 schreef WRH het volgende:
[..]
nah, dan kom je op op onderhouds arm, gedeeltelijk. een volledig onderhoudsVRIJ huis? ik ken ze niet.quote:Op woensdag 25 juli 2012 12:04 schreef kort het volgende:
[..]
Met kunststof raamkozijnen e.d. kom je al een eind.
Precies. Nogmaals, je bent er zelf bij als je het koopcontract tekent, dus achteraf miepen over een 'hoge' bijdrage of een disfunctionele VvE... dat wist je toch al vantevoren, als je tenminste je huiswerk had gedaan?quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:30 schreef Sessy het volgende:
Mja dat roep ik al tijden tegen al m'n kennissen, voordat je een appartement koopt, check hoe de VVE erbij hangt! Voor je het weet zit je dus met zo'n VvE waar gewoon geen bal gedaan wordt waar dan ook aan, de verzekeringen niet op orde zijn, de kasstromen onduidelijk zijn, en je buren zo ongeveer met een pistool moet komen brengen naar de vergadering wil je de vereiste minimumstemmen halen voor een beslissing omdat niemand zin heeft om erheen te gaan.
:lol: - ja, dat is het andere extreem. Maar nog steeds, als mensen te beroerd zijn om op te komen dagen bij de vergaderingen van de VvE, en er 'dus' onwelvallige beslissingen genomen worden door de 'ouwe hap' - nog steeds je eigen schuld. Moet je maar wat actiever worden.quote:Of het tegenovergestelde: de nazi-VVE waar een stelletje bejaarden al jarenlang alle bestuursfuncties in handen hebben, de afgelopen 15 jaar bij afwezigheid van alle leden van alles hebben kunnen vaststellen, en het reglement van de VVE voorschrijft dat je geraniums op je balkon móet hebben en op zondag niet mag stofzuigen. Kom daar maar tussen als je privacyschermen op balkons wil hebben of zo.
Even gechargeerd gesteld.
Gewoon lekker thuis laten zitten dan, en de beslissingen alsnog erdoor drukken op de zitting waarbij geen quorum benodigd is. Hun verlies.quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:30 schreef Sessy het volgende:
Mja dat roep ik al tijden tegen al m'n kennissen, voordat je een appartement koopt, check hoe de VVE erbij hangt! Voor je het weet zit je dus met zo'n VvE waar gewoon geen bal gedaan wordt waar dan ook aan, de verzekeringen niet op orde zijn, de kasstromen onduidelijk zijn, en je buren zo ongeveer met een pistool moet komen brengen naar de vergadering wil je de vereiste minimumstemmen halen voor een beslissing omdat niemand zin heeft om erheen te gaan.
Het gezag van een VvE eindigt gelukkig wel grotendeels bij je voordeur... zou even lekker worden als je als VvE kan bepalen wanneer ik m'n huis schoonmaakquote:Op woensdag 25 juli 2012 23:30 schreef Sessy het volgende:
Of het tegenovergestelde: de nazi-VVE waar een stelletje bejaarden al jarenlang alle bestuursfuncties in handen hebben, de afgelopen 15 jaar bij afwezigheid van alle leden van alles hebben kunnen vaststellen, en het reglement van de VVE voorschrijft dat je geraniums op je balkon móet hebben en op zondag niet mag stofzuigen. Kom daar maar tussen als je privacyschermen op balkons wil hebben of zo.
Even gechargeerd gesteld.
Zo gek is die uitspraak niet. Er zal in veel regelementen, die niet recent zijn opgesteld en waar er door de bouwconstructie veelgeluiden doorkomen, best regels zijn om op zondag geen overlast te veroorzaken.quote:Op donderdag 26 juli 2012 00:58 schreef Henno het volgende:
Het gezag van een VvE eindigt gelukkig wel grotendeels bij je voordeur... zou even lekker worden als je als VvE kan bepalen wanneer ik m'n huis schoonmaak
(maar goed, dan krijg je wel heel vervelende oude kutburen en dat wil je ook niet natuurlijk)
Nou lekker sympathieke regels daar zeg.... Alsof hij elke fucking zondag staat te boren...quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:42 schreef Nizno het volgende:
Ik ben heel blij dat we in de flat inderdaad de regel hebben dat er op zondag geen werkzaamheden mogen worden verricht.
Uiteraard mag stofzuigen wel, maar de nieuwe buurman die dacht te moeten boren op zondagochtend om 9 uur terwijl dat onze enige uitslaap dag is werd zo mooi snel de mond (boormachine) gesnoerd.
En het was voor de buurtman net de enige dag om te kunnen boren,...quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:42 schreef Nizno het volgende:
Ik ben heel blij dat we in de flat inderdaad de regel hebben dat er op zondag geen werkzaamheden mogen worden verricht.
Uiteraard mag stofzuigen wel, maar de nieuwe buurman die dacht te moeten boren op zondagochtend om 9 uur terwijl dat onze enige uitslaap dag is werd zo mooi snel de mond (boormachine) gesnoerd.
nee, maar aangezien hij doodleuk op zaterdag alleen maar bezig is geweest met plintjes schuren en lakken is hem vriendelijk gevraagd om dat in de andere volgorde te doen. Zodat er op zondag niet om 9u een trilling door het hele gebouw te horen is voor mensen die maar 1 dag in de week kunnen uitslapen.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:43 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
Nou lekker sympathieke regels daar zeg.... Alsof hij elke fucking zondag staat te boren...
dus niet...quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:43 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
En het was voor de buurtman net de enige dag om te kunnen boren,...
Cool jullie kunnen bij de buren binnengluren en zien wat hij doet op een zaterdag?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:44 schreef Nizno het volgende:
[..]
nee, maar aangezien hij doodleuk op zaterdag alleen maar bezig is geweest met plintjes schuren en lakken is hem vriendelijk gevraagd om dat in de andere volgorde te doen. Zodat er op zondag niet om 9u een trilling door het hele gebouw te horen is voor mensen die maar 1 dag in de week kunnen uitslapen.
De tokkie uit gaan hangen, terwijl je dus gewoon bij de aankoop al alle huisregels van de VvE had kunnen (moeten) doornemen. Wie de regels breekt op de vroege zondagochtend, moet niet zeuren dat er aangebeld wordt he? Je was al wakker! Nou ja, behalve bij de aankoop van je woning dan.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:47 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
Cool jullie kunnen bij de buren binnengluren en zien wat hij doet op een zaterdag?
Je had niet bij mij moeten aanbellenEn wel lullig als je onreglmatig werkt, dan heb je in jullie flat dus niets te zoeken als je eens normaal wilt slapen?
Gelukkig zijn mijn buren erg makkelijk geweest bij het klussen en het verhuizen.quote:
Zo hoort het dus.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:58 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Gelukkig zijn mijn buren erg makkelijk geweest bij het klussen en het verhuizen.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik bij voorkeur mijn excuus al had gemaakt voor eventuele overlast.
Ook bij een 'gewoon' huis is het niet meer dan redelijk om een beetje rekening met elkaar te houden. En ook bij een 'gewoon' huis kun je het treffen met je buren, of helemaal niet...quote:Op vrijdag 27 juli 2012 13:03 schreef Erkannn het volgende:
wel de reden dat ik gewoon een huis heb gekocht
oww sorry, ik bedoelde vanwege de VvEquote:Op vrijdag 27 juli 2012 13:04 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Ook bij een 'gewoon' huis is het niet meer dan redelijk om een beetje rekening met elkaar te houden. En ook bij een 'gewoon' huis kun je het treffen met je buren, of helemaal niet...
Als hij dat had gedaan was het geen punt geweest, net als dat hij pas na 12u was gaan boren. Maar smorgensvroeg om 9u terwijl hij dus de dag er voor de hele galerij vol zette met planken en daar ook rustig is gaan staan te lakken gaat mij zelfs te ver.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:58 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Gelukkig zijn mijn buren erg makkelijk geweest bij het klussen en het verhuizen.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik bij voorkeur mijn excuus al had gemaakt voor eventuele overlast.
Het is een kwestie van geven en nemen. En dat geldt voor iedereen, ook voor degene die verhuist en klust.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 13:21 schreef Nizno het volgende:
[..]
Als hij dat had gedaan was het geen punt geweest, net als dat hij pas na 12u was gaan boren. Maar smorgensvroeg om 9u terwijl hij dus de dag er voor de hele galerij vol zette met planken en daar ook rustig is gaan staan te lakken gaat mij zelfs te ver.
Dat siert je dan weer.quote:Niemand die trouwens geklaagd heeft dat hij midden in de doorgang naar de andere appartementen toe heeft staan lakken e.d. hoor.
Jezelf tot hetzelfde niveau verlagen, heeft over het algemeen geen positief effect,...quote:Op vrijdag 27 juli 2012 13:10 schreef Erkannn het volgende:
In de vakantie heb ik 's nachts piano gespeeld![]()
![]()
![]()
hahahahahaquote:Op vrijdag 27 juli 2012 13:56 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Jezelf tot hetzelfde niveau verlagen, heeft over het algemeen geen positief effect,...
* ManAtWork mompelt iets over vicieuze cirkel.
Wat ben ik blij dat wij geen buren zijn hequote:Op vrijdag 27 juli 2012 13:21 schreef Nizno het volgende:
[..]
Als hij dat had gedaan was het geen punt geweest, net als dat hij pas na 12u was gaan boren. Maar smorgensvroeg om 9u terwijl hij dus de dag er voor de hele galerij vol zette met planken en daar ook rustig is gaan staan te lakken gaat mij zelfs te ver.
Niemand die trouwens geklaagd heeft dat hij midden in de doorgang naar de andere appartementen toe heeft staan lakken e.d. hoor.
Ik heb alleen last van wat omheining gedoe, als de buurman wil boren dan gaat ie zijn gang maar.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 13:04 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Ook bij een 'gewoon' huis is het niet meer dan redelijk om een beetje rekening met elkaar te houden. En ook bij een 'gewoon' huis kun je het treffen met je buren, of helemaal niet...
Kun je het letterlijk volgen, zo letterlijk dat je weet waar ze ruzie over hebben?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 13:10 schreef Erkannn het volgende:
[..]
oww sorry, ik bedoelde vanwege de VvE
idd...maar toch...ik hou nu niet meer rekening met mn buren (ik heb gelukkig een hoekwoning) omdat ze letterlijk iedere avond ruzie hebben (altijd rond 23:30 - 24:00) en dat als ik net wil gaan slapen. Soms lig ik er gewoon wakker van...
het is niet zo dat we dunne muren hebben...integendeel! Maar ze schreeuwen gewoon zo hard....
![]()
![]()
wahahahaha wel een goeiequote:Op vrijdag 27 juli 2012 18:54 schreef Sessy het volgende:
[..]
Kun je het letterlijk volgen, zo letterlijk dat je weet waar ze ruzie over hebben?
"Geachte heer, mevrouw,
Het spijt mij te mogen vernemen dat uw echtgenoot een gore klootzak is die het met elke stoephoer doet, dat uw echtgenote een luie kwal is die alleen bij haar vriendinnen op bezoek gaat, dat uw echtgenoot de wc nooit doorspoelt en de bril nooit afveegt als hij ernaast heeft gepist, dat uw echtgenote haar haar niet uit de douchegoot kan halen, (etc etc etc, alles waar ze ruzie over hebben gehad in de afgelopen maanden), enzovoort.
Hierbij ontvangt u een aantal folders van de advocatenkantoren in de stad die zich met echtscheidingsrecht bezig houden - zie bijlage 1.
Hierbij ontvangt u tevens - zie bijlage 2 - een overzicht van de bedrijven in de provincie die geluidswerende muurbekleding leveren. U verwijs ik voor de instructies over het aanbrengen van geluidswerende maatregelen tevens naar de volgende websites:
-
-
-
Wellicht dat u in overweging wilt nemen, voortaan uw echtelijke problemen op een wijze te beslechten waarop uw buren er geen overlast van ondervinden. Hoewel uw echtelijke ontwikkelingen voor de hele buurt inmiddels - met name de liefhebbers van soapseries - als (gewild en/of ongewild ter gehore gebracht) hoorspel een vaste avondlijke tijdsbesteding zijn geworden, ja zelfs een moment om daar onze klokken op gelijk te zetten, en wij altijd uitkijken naar de volgende episode van "mijn echtgenoot heeft aambeien" of "mijn vrouw heeft migraine" (vul toepasselijke denigrerende opmerkingen in), zouden wij nog veel liever onze nachtrust gewoon kunnen gebruiken.
Met vriendelijke groet,"
Ik sta trouwens niet in voor de gevolgen van zo'n brief.![]()
![]()
Toch een behoorlijk bedrag. Stookkosten zijn 90,-(?) per maand, verzekering 20,- (?) Dan kost die lift toch echt goed geld.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 23:20 schreef Sport_Life het volgende:228e is echt niet uitzonderlijk hoog, als er een lift + stookkosten + verzekering bij zit.
De potentiële koper heeft daar uiteraard wel mee te maken aangezien die lasten deels bij zijn nettolasten worden opgeteld en dus van invloed zijn op zijn maximaal te krijgen hypotheek... Zou dus zomaar kunnen dat iemand graag je appartement/flat wil kopen, maar dat de VvE kosten hem dat verhinderden.quote:Wij beheren onze VvE zelf, maar het is hier een stuk kleiner met 3 appartementen. Overigens denk ik niet dat de "hoge" VvE-kosten nadelig zijn voor de verkoop van je appartement,
Als & als. Dat is al dubbel. Bovendien is de prijs van een pand waar het onderhoud slecht van is er ook naar. (Althans, daar ben je zelf bij he...)quote:het zou pas nadeling zijn als er helemaal geen VvE actief is en het onderhoud is slecht. Dan ben je als koper gelijk aan de beurt!
Paar duizend? Als het pand in hele goede staat is wel ja. Maar dat spreekt je vorige bewering weer tegen. Als het pand in slechte staat is hoort daar minimaal enkele tienduizenden euro's in te zitten.quote:Als het een gezonde VvE is zal er wel een paar duizend euro in kas zijn, en dat betekent dat de eventuele koper waarschijnlijk ook niet direct grote uitgaven hoeft te doen aan het pand.
Shit dat je niet kan omgaan met je naaste buren, ookal heb je een hoekwoning... wat weer eventjes bevestigt dat waar je ook woont, je altijd bonje-met-de-buren kunt hebben.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 13:10 schreef Erkannn het volgende:
[..]
oww sorry, ik bedoelde vanwege de VvE
idd...maar toch...ik hou nu niet meer rekening met mn buren (ik heb gelukkig een hoekwoning) omdat ze letterlijk iedere avond ruzie hebben (altijd rond 23:30 - 24:00) en dat als ik net wil gaan slapen. Soms lig ik er gewoon wakker van...
het is niet zo dat we dunne muren hebben...integendeel! Maar ze schreeuwen gewoon zo hard....
![]()
![]()
Ik geloof er dan ook geen reet van.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 01:27 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Mijn persoonlijke ervaring is totaal het tegengestelde. Lieve buren, gewoon aardige, volstrekt normale mensen die rekening houden met iedereen.
Geloof niet alles wat je leest, mensen!
Ik zou zeggen, kom eens langs.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 01:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik geloof er dan ook geen reet van.![]()
Nou dan is er iets misgegaan, want zo bedoelde ik het nou juist niet.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 01:29 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Oeps, zag net pas dat je je post had aangepast.
Inderdaad, klopt geen reet van.
Ik snap het nu.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 01:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nou dan is er iets misgegaan, want zo bedoelde ik het nou juist niet.
Dat zou enorm kortzichtig zijn. Kortzichtig omdat elk huis onderhoud nodig heeft, sterker nog het Nibud reserveert zo'n 1% per jaar van de waarde van een huis aan onderhoudskosten, of het nou een rijtjeshuis is of een grachtenpand. Laat dat nou ongeveeer net zoveel zijn als mijn jaarlijkse VvE bijdrage..quote:Op zaterdag 28 juli 2012 00:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Toch een behoorlijk bedrag. Stookkosten zijn 90,-(?) per maand, verzekering 20,- (?) Dan kost die lift toch echt goed geld.
[..]
De potentiële koper heeft daar uiteraard wel mee te maken aangezien die lasten deels bij zijn nettolasten worden opgeteld en dus van invloed zijn op zijn maximaal te krijgen hypotheek... Zou dus zomaar kunnen dat iemand graag je appartement/flat wil kopen, maar dat de VvE kosten hem dat verhinderden.
Grachtenpand, rijtjeshuis of appartement kan je ab-so-luut niet vergelijken qua onderhoudskosten.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 11:07 schreef Sport_Life het volgende:
Kortzichtig omdat elk huis onderhoud nodig heeft, sterker nog het Nibud reserveert zo'n 1% per jaar van de waarde van een huis aan onderhoudskosten, of het nou een rijtjeshuis is of een grachtenpand. Laat dat nou ongeveeer net zoveel zijn als mijn jaarlijkse VvE bijdrage..
Nee dat zeker niet, maar het nibud doet ook niet aan specificatie van woningen. Is toch allemaal afhankelijk van grote etc etc etc etc. En dan zit je met 1% aan de goede kant van de lijn. Stel je huis is 240k dan 2.4k elk jaar goed voor het kleine onderhoud en grote onderhoud en dan hou je waarschijnlijk nog over ook. Komt gewoon omdat nibud niet kan zeggen doe maar wat.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 11:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Grachtenpand, rijtjeshuis of appartement kan je ab-so-luut niet vergelijken qua onderhoudskosten.
Appartementen onderling ook niet..quote:Op zaterdag 28 juli 2012 11:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Grachtenpand, rijtjeshuis of appartement kan je ab-so-luut niet vergelijken qua onderhoudskosten.
Helaas is dat wel voor veel mensen nodig die blijkbaar niet in staat zijn om dit zelf te bedenken. Kijk naar de dramaverhalen van mensen die <2008 (nu worden ze beschermd door regelgeving) een huis kochten met de max. hypotheek, waaronder een nieuwe keuken + badkamer. Nu hoor je er nog niet heel veel van, maar dat komt wel als die mensen straks weg willen.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 11:45 schreef blomke het volgende:
Dus slaat die 1% norm van het Nibud, nergens op. Gewoon maar wat roepen. Beter zou zijn te stellen dat je voor onderhoud geld moet reserveren en dat je dat onderhoud het beste zelf kunt uitvoeren:
-kwalitatief goed werk
- véél geodkoper
De ellende is dat die mensen dan niet meer weg kunnen, of ze nou willen of niet. Gegijzeld door je hypotheek. Met dank aan alle instituten (makelaardij, hypotheekadviseurs, banken en de overheid) en vooral door hun eigen naďviteit..quote:Op zaterdag 28 juli 2012 11:49 schreef Sport_Life het volgende:
Nu hoor je er nog niet heel veel van, maar dat komt wel als die mensen straks weg willen.
en niet te vergeten, hun eigen hebzucht en over-gevoeligheid voor 'status'.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 12:50 schreef blomke het volgende:
[..]
De ellende is dat die mensen dan niet meer weg kunnen, of ze nou willen of niet. Gegijzeld door je hypotheek. Met dank aan alle instituten (makelaardij, hypotheekadviseurs, banken en de overheid) en vooral door hun eigen naďviteit..
Collectief inkopen van onderhoud zorgt er voor dat de flat 'als een blok oogt' in plaats van een wildverband aan onderhoud. Pietje is actief in onderhoud maar buurman Henk doet het jaar er op. Daarnaast kan een goede VvE goedkoper als zijnde collectief inkopen als het goed functioneert.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 11:45 schreef blomke het volgende:
Dus slaat die 1% norm van het Nibud, nergens op. Gewoon maar wat roepen. Beter zou zijn te stellen dat je voor onderhoud geld moet reserveren en dat je dat onderhoud het beste zelf kunt uitvoeren:
-kwalitatief goed werk
- véél geodkoper
In theorie klopt het.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 19:59 schreef Brembo het volgende:
Collectief inkopen van onderhoud zorgt er voor dat de flat 'als een blok oogt' in plaats van een wildverband aan onderhoud. Pietje is actief in onderhoud maar buurman Henk doet het jaar er op. Daarnaast kan een goede VvE goedkoper als zijnde collectief inkopen als het goed functioneert.
De besluitvorming is een ander proces dan de uitvoeringquote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
In theorie klopt het.![]()
In de praktijk gaat het echter toch allemaal vanuit de grote pot, dus de op een na duurste is dan een goede keus (want duur is goed, en toch nog wat bezuinigd).
Bovendien beslist iedereen, ook de mensen met 15 linkerhanden en totaal geen inzicht, mee over wat de beste manier is om een en ander aan te pakken.
Top.
De enige werkbare VvE is een eenpersoons VvE.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:07 schreef Brembo het volgende:
De besluitvorming is een ander proces dan de uitvoering. Maar klopt, in praktijk moet de VvE bestaan uit paar personen met een technische en bedrijfseconomische inzichten waarvan zij het mandaat hebben van de overige bewoners. Het met zijn alle discussiëren over de kleur van de trappengang of de hometrainer bij Janssen die toch echt niet in de gang moet staan, haalt de efficiëntie erg naar beneden.
Nog zoiets, naast de waanzinnige kostenposten: de rompslomp van de VvE:quote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
De enige werkbare VvE is een eenpersoons VvE.
Je vergeet nog:quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:43 schreef blomke het volgende:
Nog zoiets, naast de waanzinnige kostenposten: de rompslomp van de VvE:
1. Vergaderingen bijwonen
2. Het geblaat van non-techneuten&bejaarden over technische zaken aan moeten horen
3. De notulen opstellen en verspreiden.
Bestaat al sinds de Romeinen als ik me niet vergis...quote:Op zondag 29 juli 2012 09:45 schreef blomke het volgende:
Welke zot heeft eigenlijk het platte dak, i.p.v. het schuine pannendak, uitgevonden?
Ik heb er veel liever een paar bouwkundig onderlegde mensen inzitten...quote:Op zondag 29 juli 2012 10:28 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Geen rompslomp, gewoon een goede VvE die weet wat ze doen. Helpt ook dat er een paar juristen en zo in zitten.
Daar ga ik over twee weken heen op vakantie!!!quote:
M.b.t. 'mijn' VvE zit er op zijn minst ééntje van dat soort in, namelijk ik.quote:Op zondag 29 juli 2012 16:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik heb er veel liever een paar bouwkundig onderlegde mensen inzitten...
Ah, mijn droomsamenstelling van een VvE: een paar juristen (altijd makkelijk als het fout loopt, wat je eigenlijk zou moeten voorkomen) in combinatie met een vrouw met een sloophamer.quote:Op maandag 30 juli 2012 00:20 schreef HetKlusKonijn het volgende:
M.b.t. 'mijn' VvE zit er op zijn minst ééntje van dat soort in, namelijk ik.![]()
En met een grote bek. En nog een jurist ook.quote:Op maandag 30 juli 2012 00:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ah, mijn droomsamenstelling van een VvE: een paar juristen (altijd makkelijk als het fout loopt, wat je eigenlijk zou moeten voorkomen) in combinatie met een vrouw met een sloophamer.
Jurist? Utrecht? Je achternaam begint toch niet met 'Baa...' he?quote:Op maandag 30 juli 2012 00:23 schreef HetKlusKonijn het volgende:
En met een grote bek. En nog een jurist ook.![]()
![]()
(dat laaste is waar, dat eerste niet echt... ik ben namelijk heel erg lievvv.)
Eh nee.quote:Op maandag 30 juli 2012 00:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Jurist? Utrecht? Je achternaam begint toch niet met 'Baa...' he?
Mooi.quote:
Nou voldoende van dat volk ja, en het helpt wel, als ik het eerlijk mag zeggen.quote:Op maandag 30 juli 2012 00:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mooi.![]()
Maar evengoed zitten er dus voornamelijk juristen in jullie VvE? Schiet lekker op... (Of eigenlijk niet dus)
Dat is achteraf de rotzooi opruimen, beter vooraf en tijdens het uitvoeren opletten.quote:Op maandag 30 juli 2012 00:33 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Nou voldoende van dat volk ja, en het helpt wel, als ik het eerlijk mag zeggen.
Rotzooi afgeleverd kwa klussen - > NAKOMING! DOKKEN!
Dat weet je heul niet. Mogelijk is er al een puinhoop van gemaakt en merken jullie dat pas over 15 jaar.quote:Gelukkig valt het totnogtoe erg mee.
Mijn indruk tot nog toe is dat het tot zoverre prima verloopt, maar...quote:Op maandag 30 juli 2012 00:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is achteraf de rotzooi opruimen, beter vooraf en tijdens het uitvoeren opletten.
inderdaad, zou kunnen. Maar de Maja-Kalender kan ook uitkomen en zo.quote:Dat weet je heul niet. Mogelijk is er al een puinhoop van gemaakt en merken jullie dat pas over 15 jaar.
Alleen VvE's hanteren een Maya-kalender... Ieder ander hanteert zijn eigen kalender.quote:Op maandag 30 juli 2012 00:39 schreef HetKlusKonijn het volgende:
inderdaad, zou kunnen. Maar de Maja-Kalender kan ook uitkomen en zo.
Ik snappum.quote:Op maandag 30 juli 2012 00:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Alleen VvE's hanteren een Maya-kalender... Ieder ander hanteert zijn eigen kalender.
Gelukkig maar, dat is je uiteraard van harte gegund.quote:Op maandag 30 juli 2012 00:44 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ik wil alleen maar zeggen dat ik prima tevree ben met de activiteiten van onze VvE tot zoverre.
Mooie streek, maar het kan er bloederig heet zijn. Hou rekening met parasol en veel zonenbrand en drinkwater (die Roemeinse waterleiding doet 't niet meer zo heul best). Avignon, Orange etc.quote:Op maandag 30 juli 2012 00:18 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Daar ga ik over twee weken heen op vakantie!!!![]()
![]()
![]()
(echt, geen grapje, de ouders van mijn vriend hebben daar een huisje. Aan de rivier de Gard.)
Vertel mij wat. Vorig jaar was het er twee weken lang 38 graden in de schaduw. Overigens best aangenaam hoor, want droge hitte.quote:Op maandag 30 juli 2012 19:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Mooie streek, maar het kan er bloederig heet zijn. Hou rekening met parasol en veel zonenbrand en drinkwater (die Roemeinse waterleiding doet 't niet meer zo heul best). Avignon, Orange etc.
Dat is altijd nog beter dan een jurist die datzelfde ravijn wil oversteken via een koord waarvan een blind paard kan zien dat dat koord hem niet gaat houden, en de jurist denkt dat hem niks kan gebeuren omdat hij immers goede afspraken op papier heeft staan.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 20:15 schreef Sessy het volgende:
Af en toe kijk ik naar hoe niet-juristen dingen regelen en moet ik altijd denken aan zo'n kerel die over het randje van een afgrond loopt maar blind is, en dus nergens last van heeft omdat hij denkt gewoon over vaste grond te lopen.
Hebben we hier nog een Mr-jurist op het K&W forum?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 20:15 schreef Sessy het volgende:
Af en toe kijk ik naar hoe niet-juristen dingen regelen en moet ik altijd denken aan zo'n kerel die over het randje van een afgrond loopt maar blind is, en dus nergens last van heeft omdat hij denkt gewoon over vaste grond te lopen.
met gezond verstand alleen kun je een boel, zoniet alles, prima regelen. hoef je echt geen jurist voor te zijn. bij echte problemen kun je wel mooi een rechtszaak beginnen maar na veel tijd, geld en moeite is het nog niet 100% zeker dat je probleem opgelost is.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 20:15 schreef Sessy het volgende:
Natuurlijk. Ik durf zelfs te beweren dat ik mijn rechtenstudie grotendeels met succes heb weten af te ronden dankzij mijn gezonde verstand, want als het op 'uit-je-kop-leren' aankomt ben ik een enorm lui varken.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 22:50 schreef Aestivate het volgende:
[..]
met gezond verstand alleen kun je een boel, zoniet alles, prima regelen. hoef je echt geen jurist voor te zijn. bij echte problemen kun je wel mooi een rechtszaak beginnen maar na veel tijd, geld en moeite is het nog niet 100% zeker dat je probleem opgelost is.
Gezond verstand helpt ook hoor. Hoef je geen jurist voor te zijn. Beste remedie is uiteraard uit de buurt van een VvE te blijven.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 00:02 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ziehier het nut van een jurist in het bestuur van je VvE.
Er zijn vele mensen die om wat voor redenen dan ook ervoor kiezen om een appartement te kopen (ouder, gelijkvloers willen wonen, geen geld voor een rijtjeshuis, rijtjeshuis niet nodig want alleenstaand, enzovoorts).quote:Op woensdag 1 augustus 2012 00:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Gezond verstand helpt ook hoor. Hoef je geen jurist voor te zijn. Beste remedie is uiteraard uit de buurt van een VvE te blijven.
Ik heb werkelijk geen flauw idee.Echt niet. Ronduit schokkend zelfs.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 00:08 schreef HetKlusKonijn het volgende:
En als wat jij zegt klopt, hoe komt het dan dat, zoals ik in mijn eerdere post heb beschreven, er nu toch een hoop gezinnen zijn die hun complete maandelijkse VvE-inleg kwijt zijn, alleen maar omdat ze er kennelijk niet van op de hoogte waren hoe het faillissementsrecht werkt - en degenen die zitting hadden in de desbetreffende VvE's kennelijk ook niet?
Het punt is dat je als jurist juist vervelende zaken kan weten te voorkomen, juist omdat je dus die kennis hebt die sommige - mag ik zeggen, vele - anderen niet hebben.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 00:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk geen flauw idee.Echt niet. Ronduit schokkend zelfs.
Maar goed... Dan nog. Hoe vaak komt dat voor, en hoevaak wordt er voor een veel te dure offerte gekozen? Streep dat eens tegen elkaar weg.
Als je geen benul hebt wat er qua prijs gangbaar is en technisch mis kan gaan, laat je je al snel een veel te hoge prijs aansmeren en dek je je in tegen van alles, behalve dat wat er wel fout kan gaan.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 00:51 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Het punt is dat je als jurist juist vervelende zaken kan weten te voorkomen, juist omdat je dus die kennis hebt die sommige - mag ik zeggen, vele - anderen niet hebben.
Precies hetzelfde geldt voor het beoordelen van contracten mbt tot onderhoud en dergelijke. Wellicht weten we niet zoveel van de technische details, maar we weten wčl hoe we een contract goed kunnen 'dichttimmeren' (om het zo maar eens even te noemen), zodat er geen vervelende verrassingen achteraf ontstaan.
Ik heb niets tegen juristen hoor. Maar schoenmaker blijf bij je leest. Niks mis mee om bouwkundig onderlegde mensen de beste MOP op te laten stellen, en de offerte's op waarde te laten schatten, waarna een jurist de zaak dichttimmert. Maar draai het niet om. Dat is de kat op het spek binden.quote:Niet iedere jurist is een 'haai', sommige zijn juist welwillend en willen gewoon een goede deal regelen voor alle betrokkenen.
Klopt - daarom, voor een leuke VvE, heb je zowel een jurist in dienst, alsook iemand met gevorderde technische kennis.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 00:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je geen benul hebt wat er qua prijs gangbaar is en technisch mis kan gaan, laat je je al snel een veel te hoge prijs aansmeren en dek je je in tegen van alles, behalve dat wat er wel fout kan gaan.
Zie mijn edit, dan begrijpen we elkaar dus kennelijk toch.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 00:56 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Klopt - daarom, voor een leuke VvE, heb je zowel een jurist in dienst, alsook iemand met gevorderde technische kennis.
Dat wou ik net posten, voordat IE er bij mij weer eens een keertje uitplofte.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 00:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zie mijn edit, dan begrijpen we elkaar dus kennelijk toch.
Niet altijd. Voor ons nieuwbouwappartement waren de sevicekosten berekend maar het jaar daarop ging die met bijna 35% omhoog. Verkeerde inschatting zeiden ze...quote:Op woensdag 25 juli 2012 02:06 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ik zie hier een hoop mensen klagen over 'hoge' VvE-bijdragen, maar:
1) daar was je toch zelf al bij toen je het koopcontract tekende voor je appartement, en
2) hebben deze mensen ENIGE notie hoeveel het onderhoud kost van een doodgewone rijtjeswoning? Echt niet gratis, hoor.![]()
Dat is lullig voor je, maar je zegt al, 'nieuwbouwappartement' - dus zijn de onderhoudskosten daarvan inderdaad moeilijk in te schatten. Het verbaast me wel, want juist bij nieuwbouw zou je verwachten dat die kosten niet zo heel erg hoog zouden moeten zijn.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 01:07 schreef Hedera het volgende:
[..]
Niet altijd. Voor ons nieuwbouwappartement waren de sevicekosten berekend maar het jaar daarop ging die met bijna 35% omhoog. Verkeerde inschatting zeiden ze...
Nou de valkuilen zitten 'm vaak in details, zoals: heb je de bestuurdersaansprakelijkheid verzekerd? (Anders: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BI2600 )quote:Op dinsdag 31 juli 2012 22:50 schreef Aestivate het volgende:
[..]
met gezond verstand alleen kun je een boel, zoniet alles, prima regelen. hoef je echt geen jurist voor te zijn. bij echte problemen kun je wel mooi een rechtszaak beginnen maar na veel tijd, geld en moeite is het nog niet 100% zeker dat je probleem opgelost is.
Mooi opgelost.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 00:02 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Dit probleem was eenvoudig te voorkomen door te bedingen dat de bijdragen van een bepaalde VvE op een afgescheiden rekening zou komen, op naam van de desbetreffende VvE ZELF.
Guess what het geval was bij onze VvE - juist, afgescheiden rekening, dus onze bijdragen vielen NIET in de failliete boedel. Voor ons dus geen centje pijn.
Ziehier het nut van een jurist in het bestuur van je VvE.
Zeker terechte punten die jij en HetKlusKonijn aanhalen. Ik kom vanuit bedrijfseconomische achtergrond en vind de zaken als tenaamstelling bankrekening, checken bouwgarant e.d. ook redelijk basic kennis die mensen met besluitvorming in een VVE zouden moeten hebben. Zeker als het om niet kinderachtige bedragen gaat.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 18:53 schreef Sessy het volgende:
[..]
Nou de valkuilen zitten 'm vaak in details, zoals: heb je de bestuurdersaansprakelijkheid verzekerd? (Anders: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BI2600 )
Besteed je uit aan een bedrijf met bouwgarant? Accepteer je de algemene voorwaarden van een specifiek bedrijf?
Maar over het algemeen valt blissfull ignorance slechts te benijden.
Onze VVE gaat echt tot het naatje voor de economisch meest voordelige aanbieding, en dat kan afhankelijk van de zaken die wel of niet een offerte zijn opgenomen best de op een na duurste zijnquote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
In theorie klopt het.![]()
In de praktijk gaat het echter toch allemaal vanuit de grote pot, dus de op een na duurste is dan een goede keus (want duur is goed, en toch nog wat bezuinigd).
Bovendien beslist iedereen, ook de mensen met 15 linkerhanden en totaal geen inzicht, mee over wat de beste manier is om een en ander aan te pakken.
Top.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |