abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114534339
Ik woon in een huurhuis (net zoals onze buren), op 'mijn' grond staat een hoge lange heg. Die heg gebruiken de buren ook als afscheiding, ze hebben zelf verder niets aan hun kant staan, daarna begint direct hun grasveldje

Nu vroeg de buurvrouw mij vandaag om die heg voor haar te snoeien, ik leef niet op goede voet met deze buren (het zijn een stelletje chagrijnen), dus ik heb hier geen behoefte aan/zin in.

Ben ik verplicht de heg aan hun kan te snoeien? of moeten ze dat zelf doen?
  zondag 22 juli 2012 @ 17:04:27 #2
271192 Lindgren.
En dat merk je.
pi_114534459
:').

Verplicht?
hallo dus dit noemen ze nou twitter
pi_114534479
Ik zou het zelf doen, voordat ze die hele heg verneuken. Maar je bent het niet verplicht iig.
  zondag 22 juli 2012 @ 17:04:59 #4
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_114534486
Het is wel aardig om te doen ofcourse.
*Hosselcopter*
pi_114534500
Ja moet kijk maar in du wet
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
pi_114534527
Waarom zijn ze zo chagarijnig?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_114534636
quote:
17s.gif Op zondag 22 juli 2012 17:06 schreef blomke het volgende:
Waarom zijn ze zo chagarijnig?
omdat hun buurman een zolderautist is natuurlijk! :{

[ Bericht 1% gewijzigd door AppelCake op 22-07-2012 17:25:07 ]
pi_114534707
Hoef je toch niet chagrijnig om te worden? Lekker rustig, me dunkt.

Maar om die heg te snoeien terwijl zij daar chagrijnig rondsjouwt...nou nee. Überhaupt ben ik aardig genezen van burendiensten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 22 juli 2012 @ 17:11:32 #9
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_114534714
Ik zou er wat gaten in knippen, vragen ze het nooit meer :D :')
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 22 juli 2012 @ 17:11:56 #10
862 Arcee
Look closer
pi_114534725

U blijft af van de heg van uw buren. Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_114535050
Hij staat op jouw grond dus is het jouw verantwoordelijkheid. Als de heg zo breed wordt dat ie over hun grond gaat hangen kunnen ze je verplichten om je heg te laten snoeien vanwege overlast.

Hoe dan ook, zij zijn niet verantwoordelijk voor iets wat op jouw grond staat.
Als jij hem niet wilt snoeien aan hun kant. Prima.
Komt de heg over hun grond te hangen, niet meer prima.
pi_114535272
Huurhuis -> maakt dat de eigenaar van het huis niet verantwoordelijk voor het onderhoud?
Vroeger, toen schepen nog van hout en mannen van staal waren....
  zondag 22 juli 2012 @ 17:26:38 #13
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114535326
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 17:25 schreef staaltje het volgende:
Huurhuis -> maakt dat de eigenaar van het huis niet verantwoordelijk voor het onderhoud?
zie je maandelijks mannetjes van de woningbouw de heggen in de tuinen snoeien? :D
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_114535485
Snoeien en de rotzooi laten liggen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_114535607
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 17:26 schreef Maanvis het volgende:

[..]

zie je maandelijks mannetjes van de woningbouw de heggen in de tuinen snoeien? :D
Ik heb alleen in een huurflat gewoond en daar deed de corporatie inderdaad het onderhoud. Mannetjes op grasmaaiers enzo. Geen idee hoe dat met 'normale' huurhuizen gaat, maar als daarover niets specifieks in het huurcontract staat, zou je als huurder mogen verwachten dat de verhuurder ook het noodzakelijk tuinonderhoud moet doen. Gras maaien valt daar niet onder, omdat lang gras geen juridisch probleem oplevert. Overhangende begroeiing, zoals bomen, heesters en heggen hebben dat weer wel.
  zondag 22 juli 2012 @ 17:37:20 #16
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114535637
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 17:36 schreef staaltje het volgende:

[..]

Ik heb alleen in een huurflat gewoond en daar deed de corporatie inderdaad het onderhoud. Mannetjes op grasmaaiers enzo. Geen idee hoe dat met 'normale' huurhuizen gaat, maar als daarover niets specifieks in het huurcontract staat, zou je als huurder mogen verwachten dat de verhuurder ook het noodzakelijk tuinonderhoud moet doen. Gras maaien valt daar niet onder, omdat lang gras geen juridisch probleem oplevert. Overhangende begroeiing, zoals bomen, heesters en heggen hebben dat weer wel.
Ben je nou echt zo wereldvreemd? Als je een huis met tuin huurt moet je het onderhoud altijd zelf doen.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_114535677
wss is hij nog jong maanvis

iig, ik ben voor het gaten knippen idee
pi_114536073
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 17:37 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ben je nou echt zo wereldvreemd?
Gewoon nog nooit een huis met een tuin gehuurd. Heb dus inderdaad geen idee. Ik dacht dat dit onder de zelfde noemer zou vallen als het schilderen van het buitenwerk.
pi_114537220
Hoeveel werk is het? Bij een korte heg zou ik gewoon die heg even snoeien.

Als je al het gereedschap hebt is het niet superveel werk. Afspreken dat jij ff de snoeischaar erdoorheen haalt en hun de rommel verder opruimen, iedereen blij. Het bespaart je het risico dat hun 'op hun manier' gaan snoeien en de heg verneuken.

Heg staat op jouw grond, dus het is jouw heg, en de discussies onderling over wie/wat enz is imho een langdradiger verhaal dan even de schaar erdoor. Tenzij die heg 100m lang is...

Is het overigens een losstaand huurhuis of is het onderdeel van een appartementencomplex? t kan ook zijn dat er nieteens een grens is tussen de huizen, dus ook niet te stellen is dat ie 'op jouw grond staat'.

Zeker bij huurwoningen zie je nog wel eens dat een compleet blok kadastraal 1 object is (1 eigenaar: De woningbouw) en er dus geen erfgrenzen zijn tussen de individuele woningen. (Dat is bij mij ook het geval)
pi_114537523
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 18:21 schreef DJSmiley het volgende:
Zeker bij huurwoningen zie je nog wel eens dat een compleet blok kadastraal 1 object is (1 eigenaar: De woningbouw) en er dus geen erfgrenzen zijn tussen de individuele woningen. (Dat is bij mij ook het geval)
Dat dacht ik ook. Staat me nog een aflevering van de rijdende rechter over bij. (over een overhangend rozenplantje in een voortuintje)

Anyway, geef aan je buren aan dat het ze vrij staat om hun kant te snoeien, en verneuken ze opzettelijk de heg, dan ros je die eruit, en zet je op eigen kosten wat tuinschermen neer. Wel aan hun kant pimpelpaars en geel geverfd uiteraard.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_114540224
Als huurder ben je verantwoordelijk voor al het fatsoenlijk tuinonderhoud en vaak is er geen sprake van perceelsgrenzen in de zin van grenzen die het Kadaster hanteert. Uitgezonderd de grenzen rond het perceel dat WBV eigendom is.
pi_114540352
Jouw grond. Je doet wat je er mee wilt.

Lijkt me geen belemmering voor de buren, dus je bent het niet verplicht. Als er nou een boom stond van 20 meter hoog die het zonlicht tegenhield, dan was het een ander verhaal.
pi_114542510
Godsamme, snoei gewoon de heg voor die vrouw. De maatschappij verloedert dankzij mensen zoals jij. :')
Edensnator over 'n out
pi_114543587
quote:
13s.gif Op zondag 22 juli 2012 20:49 schreef Edensnator het volgende:
Godsamme, snoei gewoon de heg voor die vrouw. De maatschappij verloedert dankzij mensen zoals jij. :')
Ben je wel goed bij je hoofd? Het gaat niet om 1 x een heg snoeien he... Dat moet elke 3 a 4 weken, en de komende 30 jaar. |:(
  zondag 22 juli 2012 @ 21:25:43 #25
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114544179
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 17:49 schreef staaltje het volgende:

[..]

Gewoon nog nooit een huis met een tuin gehuurd. Heb dus inderdaad geen idee. Ik dacht dat dit onder de zelfde noemer zou vallen als het schilderen van het buitenwerk.
tja ik ook niet maarja ik ken ook mensen die wel een huis met een tuin hebben en die gewoon zelf moeten hegsnoeien ;)
Een gedicht over Maanvis
pi_114544240
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 21:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ben je wel goed bij je hoofd? Het gaat niet om 1 x een heg snoeien he... Dat moet elke 3 a 4 weken, en de komende 30 jaar. |:(
Dat is slechts een aanname die je doet want daar staat niks over in de OP.
Edensnator over 'n out
pi_114544448
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 21:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

de tering, het is een laurier.. max 2x per jaar :D
pi_114544714
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 21:26 schreef Edensnator het volgende:
Dat is slechts een aanname die je doet want daar staat niks over in de OP.
Dus dat geldt dan ook voor jou...
pi_114544752
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 21:31 schreef CarltonBanks het volgende:
de tering, het is een laurier.. max 2x per jaar :D
Ow.... Zeik dan niet zo... Waar maak je je druk om dan. Godkolere, open je daar een topic voor?
pi_114546846
Ach, ja waarom niet?
  zondag 22 juli 2012 @ 22:25:32 #31
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_114546858
Je wilt toch zelf ook dat je huis er degelijk uitziet? Of ben je zo'n tokkie met een tuin vol autokarkassen?
pi_114547100
Dan moet die heg aan de kant van de buren gesnoeid worden. Van wie is die heg eigenlijk?
pi_114547613
Informeer eens bij de woningstichting? Als zij de heg hebben neergezet als tuinafscheiding moeten beide buren hun eigen kant bijhouden.
Het kan best eens zijn dat je buren de heg met jou delen maar door de jaren heen kan je de heg zo wegknippen dat het net lijkt alsof die alleen in jouw tuin staat.
Hier doet iedereen zijn eigen hegkant, wij snoeien vaak wel de complete bovenkant mee en dat van de buren in het pad achterlangs.. zij doen dit ook op hun beurt.
Maar als de heg op onze tuin zou staan en de buurvrouw zou een stuk onverdriet zijn dat zeikt over de heg zou ik hem oerlelijk snoeien aan haar kant, als ze daar dan niet tegenaan wil kijken schaft ze zelf maar een schutting aan om er tegenaan te stampen.
pi_114547780
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2012 22:40 schreef deadly_kiss het volgende:
Informeer eens bij de woningstichting? Als zij de heg hebben neergezet als tuinafscheiding moeten beide buren hun eigen kant bijhouden.
Het kan best eens zijn dat je buren de heg met jou delen maar door de jaren heen kan je de heg zo wegknippen dat het net lijkt alsof die alleen in jouw tuin staat.
Hier doet iedereen zijn eigen hegkant, wij snoeien vaak wel de complete bovenkant mee en dat van de buren in het pad achterlangs.. zij doen dit ook op hun beurt.
Maar als de heg op onze tuin zou staan en de buurvrouw zou een stuk onverdriet zijn dat zeikt over de heg zou ik hem oerlelijk snoeien aan haar kant, als ze daar dan niet tegenaan wil kijken schaft ze zelf maar een schutting aan om er tegenaan te stampen.
Om maar eens een redelijke en praktische aanpak te noemen. Zoals gezegd; de grenzen liggen niet vast en het eigendom van de heg is ook nog onduidelijk.
pi_114563361
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 17:00 schreef CarltonBanks het volgende:
Ik woon in een huurhuis (net zoals onze buren), op 'mijn' grond staat een hoge lange heg. Die heg gebruiken de buren ook als afscheiding, ze hebben zelf verder niets aan hun kant staan, daarna begint direct hun grasveldje

Nu vroeg de buurvrouw mij vandaag om die heg voor haar te snoeien, ik leef niet op goede voet met deze buren (het zijn een stelletje chagrijnen), dus ik heb hier geen behoefte aan/zin in.

Ben ik verplicht de heg aan hun kan te snoeien? of moeten ze dat zelf doen?
Je beantwoordt je eigen vraag. Zij vraagt jou om een gunst -tenminste, zo heb je dit zelf geformuleerd- en een gunst is geen verplichting dus nee: het hoeft niet.

Of het verstandig is om te weigeren is weer een ander verhaal. Ik vind van niet; als je geen goede relatie hebt met je buren houd je die situatie van jouw kant wel heel nadrukkelijk in stand door haar niet ter wille te zijn. Maar goed, ik ben dan ook een groot voorstander van de tactiek "Maai een tegenstander het gras voor de voeten weg door zo lang mogelijk zo correct mogelijk te blijven." In deze context is het gras dan die heg.
Er zijn grenzen natuurlijk, maar mijn ervaring is dat deze tactiek vaak effect heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bladergroen op 23-07-2012 13:36:58 ]
pi_114564573
Simpel, jij snoeit, buren ruimen op.. Gedeelde last :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_114567787
een beetje heg moet je minimaal 1x per jaar snoeien, 2x per jaar is een keuze voor veel soorten.
ok, je vindt je buren niet echt geslaagd, maar is dit niet DE manier om weer even normaal en netjes met elkaar om te gaan?
om hoeveel meter hebben we het (dus hoeveel werk is het, hoelang ben je er nou helemaal mee bezig).
juist het niet snoeien van de heg levert diverse burenruzies op, dus eigenlijk vind ik het wel heel netjes van de buuf dat ze je vraagt om het te doen.
er bestaan ook 'goede buren' die niet meer met elkaar communiceren en die gewoon doen, waardoor al die losse keren scheren de heg (zij hun eigen helft, de ander zijn eigen helft) na een paar jaar gewoon doodgaat hierdoor en dan moet je iets nieuws financieren.

je hebt nog niet echt een probleem, waarom een probleem zelf opzoeken?
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_114570565
ook al is het jouw heg dan nog betwijfel ik of jij alleen verantwoordelijk bent! Als je een schutting op eigen grond hebt staan ga je toch ook niet de kant van de buren schilderen?

Ik heb het overigens andersom, de heg is van beiden, ik snoei mijn kant geregeld maar de buurman nooit. Daardoor groeit de heg aan zijn kant erg hard en duurt het langer om mijn kant mooi dicht te laten groeien...
pi_114571342
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 17:25 schreef Pollewoppie het volgende:
ook al is het jouw heg dan nog betwijfel ik of jij alleen verantwoordelijk bent! Als je een schutting op eigen grond hebt staan ga je toch ook niet de kant van de buren schilderen?
Om het moeilijker te maken:

1. Geen sprake van eigen grond
2. De vraag is nog steeds van wie de heg is.
pi_114571500
Zaag je die heg om, probleem opgelost.
pi_114571804
1.Heg staat en blijft op jouw grond --> niet snoeien
2.Heg staat op jouw grond maar hangt over de grond van de buren heen --> wel snoeien + opruimen

In geval 1 en 2 zou ik gaten in de heg achterlaten, zo zien de buren in dat ze ook profijt van de heg hebben en deze ook wel eens mogen snoeien. Ze mogen al blij zijn dat de heg voornamelijk op jouw grond staat.

Als je te lui bent om te snoeien kun je de heg ook weghalen en een schutting neerplempen
  dinsdag 24 juli 2012 @ 06:03:31 #42
104446 Dawnbreaker
Space Cowboy
pi_114593848
trek die hele heggenzooi met wortel en al uit, ben je klaar. 1 keer werk maar niet iets dat jaarlijks terugkomt. kun je ook nog eens gezellig met je buurvrouw kletsen... oh wait...

maar serieus, waarom zo'n probleem maken om die heg te snoeien, doe gewoon, is uurtje werk als je een normale tuin hebt
<hr>
  PR/Manusje van alles dinsdag 24 juli 2012 @ 09:43:26 #43
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_114595980
briljant advies dit ...

haal de heg weg en zet er een schutting neer...

_O-!!

spendeer er een vrije avond aan en zeg dat je graag koffie bij je gebak lust,
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')