FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / waarom zeggen ze dat je nooit mag 'doorklikken' bij een tankbeurt?
vogeltjesdanszondag 22 juli 2012 @ 16:35
Sta je zo te tanken, en voor je een liter hebt getankt slaat dat handvat van je door. Dat is een beveiliging zodat je niet meer tankt dan er in je tank kan, maar soms slaat hij ook al meteen door. En volgens sommigen mag je dan niet nog een keer verder tanken.

Ik vraag me dan af: waarom niet? :(
RoOoYtJuHzondag 22 juli 2012 @ 16:47
Onzin.
etuiedelapielzondag 22 juli 2012 @ 16:48
Benzine zet uit als het warm word, daarom
padlarfzondag 22 juli 2012 @ 16:49
Als je zeker weet dat je tank nog niet vol zit kun je toch gewoon door gaan? Wel stoppen als de tank vol zit natuurlijk.
Pizza_Boomzondag 22 juli 2012 @ 16:59
Gooi hem altijd tot de rand toe vol. Veel van die spuiten schuimen als het je vulleiding in loopt en dan klikt ie sneller, druk hem meestal ook minder hard in, helpt ook nog.
Sounddragonzondag 22 juli 2012 @ 17:00
Bullshit idd, soms klapt hij dicht als je vultuit volloopt, maar je kumt gewoon doortanken hoor. Als hij het een paar keer op rij doet is je tank ws vol, dan moet je gaan oppassen voor natte voeten :+
Kloonhommelzondag 22 juli 2012 @ 17:01
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 16:48 schreef etuiedelapiel het volgende:
Benzine zet uit als het warm word, daarom
:{
vogeltjesdanszondag 22 juli 2012 @ 17:01
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 16:49 schreef padlarf het volgende:
Als je zeker weet dat je tank nog niet vol zit kun je toch gewoon door gaan? Wel stoppen als de tank vol zit natuurlijk.
Klopt, maar waar komt die urban legend dan vandaan?
padlarfzondag 22 juli 2012 @ 17:06
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 17:01 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Klopt, maar waar komt die urban legend dan vandaan?
Ah, zo. Nee, dat begrijp ik ook niet. Misschien bij mensen die denken dat dat ding uitsluitend klikt als de tank vol zit?
bambinozondag 22 juli 2012 @ 17:21
Heb toevallig net een nieuwe auto, en daar zit zo'n speciaal mondstuk op waar dus alleen de benzine slang in past. Normaal ging ik na dat de tank "vol" was nog ff door. Meestal kon er dan nog een liter of zo in.
Dat probeerde ik bij de nieuwe auto ok. Die liep meteen over.
Dus nu is het klik systeem waardoor je stopt met tanken eindelijk een keer nuttig.

Maar de reactie dat het met warmte uitzet wist ik niet. Weet ook niet of dat echt zo is. Maar zou wel logische verklaring zijn.
Fredzondag 22 juli 2012 @ 17:41
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 17:01 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Klopt, maar waar komt die urban legend dan vandaan?
Van mensen die half luisteren
Grielenzondag 22 juli 2012 @ 17:53
Had ik met het benzinepistool bij de lokale tamoil ook last van. Oplossing: pistool iets minder ver er in steken. Met diesel overigens geen last van bij dezelfde pomp.
Palomarzondag 22 juli 2012 @ 19:25
Als je doorklikt wordt het duurder.
Anno1982zondag 22 juli 2012 @ 20:02
Altijd afronden op hele liters voor de zegeltjes. :Y

Ik meende trouwens dat daar onderzoek naar gedaan was. Vrouwen klikken standaard niet door als het pistool afslaat, mannen staan vrolijk nog 5 minuten voorzichtig door te pompen. Maar mannen zijn dan ook meer getraind en weten van nature dat je hem helemaal uit moet laten druppelen.
.Neovo.zondag 22 juli 2012 @ 20:33
Soms stop ik al bij het afslaan, heb dan geen zin om door te gaan. Maar na het afslaan kan ik er gerust nog 5 liter bij gooien. Pistool laat ik altijd wel leegdruppelen. Zit soms nog aardig wat in namelijk, gebeurd me regelmatig dat er nog een scheut benzine in het pistool zit van de vorige tankbeurt.

Lijkt me niet dat een benzine tank overstroomt. Zover laat ik het niet komen :P
daNpyzondag 22 juli 2012 @ 20:34
Ligt aan de auto...
willemwauszondag 22 juli 2012 @ 20:54
Ligt aan de slang, merk het zelf als ik bij Tango tank, moet de slang er een stukje verder uit. kennelijk is de afstand te kort ofzo, ff op de slang gaan staan en verder tanken!
TR08zondag 22 juli 2012 @ 21:35
Niet verder tanken dan de klik is bedoeld tegen over lopen. Overlopen is duur en een brandgevaar.
Benzine zet (uiteraard) wel uit als het warm wordt maar ik denk dat je de tank knap heet moet maken voor het over loopt door de warmte. Ik verwacht eerder dat de tank smelt of de benzine kookt dan dat het overloopt.

Verder: Ik tank nooit door na de klik. Ik hou mijn verbruik vrij precies bij steeds en als je dan steeds gaat lopen klikken heb je de tank nooit even vol. Als je bij een andere pomp tankt dan anders is dat natuurlijk ook zo maar ik gok het er maar op dat de verschillen tussen de pompen klein zijn tov de verschillen die ik zou maken met steeds bij klikken.

En zegeltjes sparen doe ik niet aan. Heb zo al genoeg papiermeuk in mijn leven zonder die zegeltjes.
willemwauszondag 22 juli 2012 @ 22:35
Volle tank is iets anders dan een lege tank waar net pas 1 liter in gegaan is..
tomaat52zondag 22 juli 2012 @ 23:07
Had toch met de benzine/dieseldamp te maken?
borbitzondag 22 juli 2012 @ 23:21
ik zou echt een keer voor de lol benzine in het rond willen spuiten. Kan het kwaad als ik de hendel direct indruk als ik de handvat pak. En dan al spuitend de dat ding het tankgat in doe? Ik zal natuurlijk opletten dat er niemand aan het roken is, ik wil wel graag een redelijk vol tankstation. Ik denk dat ik er 5 seconden over doe, dus echt veel kan het niet zijn. Kan het veel kwaad het verdampt natuurlijk vrij snel en weg loopt in de vloer. Waarom hebben tankstations eigenlijk daken? das toch gevaarlijk met alle damp enzo want in benzine kun je gewoon een peuk uit maken dus zonder dak is er geen damp dus ook geen ontploffings gevaar. Vet chill als je in een auto rijd waar je neit in mag roken en je hebt haast dan kun je ten minste tijdens het tanken even roken. Als je gelijk tijdens het tanken kan pinnen kun je gewoon steeds als je gaat roken een beetje tanken en heb je alitjd een volle tank. Dat is wel zo veilig voor als er ooit een zombieuitbraak plaatsvind. Maar goed kan zo'n klein beetje gemorste benzine(~5sec) veel kwaad in een tankstation afdak :? En zijn er ook tankstations zonder dakje en mag je daar roken tijdens het tanken? :7
T42zondag 22 juli 2012 @ 23:35
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 20:54 schreef willemwaus het volgende:
Ligt aan de slang, merk het zelf als ik bij Tango tank, moet de slang er een stukje verder uit. kennelijk is de afstand te kort ofzo, ff op de slang gaan staan en verder tanken!
dat afklikken zit in de kop en niet in de slang ;)
T42zondag 22 juli 2012 @ 23:38
quote:
99s.gif Op zondag 22 juli 2012 21:35 schreef TR08 het volgende:
Niet verder tanken dan de klik is bedoeld tegen over lopen. Overlopen is duur en een brandgevaar.
Benzine zet (uiteraard) wel uit als het warm wordt maar ik denk dat je de tank knap heet moet maken voor het over loopt door de warmte. Ik verwacht eerder dat de tank smelt of de benzine kookt dan dat het overloopt.

Verder: Ik tank nooit door na de klik. Ik hou mijn verbruik vrij precies bij steeds en als je dan steeds gaat lopen klikken heb je de tank nooit even vol. Als je bij een andere pomp tankt dan anders is dat natuurlijk ook zo maar ik gok het er maar op dat de verschillen tussen de pompen klein zijn tov de verschillen die ik zou maken met steeds bij klikken.

En zegeltjes sparen doe ik niet aan. Heb zo al genoeg papiermeuk in mijn leven zonder die zegeltjes.
ik heb een auto waar alle hendels klikken ook al in de tank leeg... moet ik hem een kwartslag draaien en dan kan ik tanken :P

en je hebt een overloop in je tankdop + een ontluchting en benzine word niet zomaar warm...
koekjestrommel1zondag 22 juli 2012 @ 23:56
Ik stop altijd bij de eerste klik en laat hem dan uitdruppelen. Die 500 ml meer of minder zal me aan mijn reet roesten.
DrDarwinmaandag 23 juli 2012 @ 07:44
Stel je tankt de auto helemaal vol tot aan het randje, en er zou geen overloopbeveiliging in de tankhals zitten, en je tankdop zou hermetisch afsluiten, en je zou na het tanken op een zomerse dag de auto meteen in de volle zon parkeren, dan zou de benzine uit kunnen zetten en dan zou er gevaar kunnen ontstaan.

Al die veiligheden zijn erop gericht gevaar te voorkomen, iets dat iemand met een enigszins werkzaam brein zelf ook zou kunnen begrijpen.
Djurresmaandag 23 juli 2012 @ 09:16
Mja, er zit ook nog een actief koolstoffilter in je tank die benzine dampen weer omzet naar lucht zodat dat gevaar al geweken is. Ook zit er een "luchtbel" in je tank die er voor zorgt dat het uit kan zetten. Verder lijkt het me ook dat er een regelventiel opzit dit de onderdruk in de tank regelt. Ik weet dat er vaak wel een beetje onderdruk is, maar dat zal zeker geregeld worden door een ventiel.
Daeronmaandag 23 juli 2012 @ 10:09
Over dat uitzetten, dat is echt wel mogelijk. Die tank ligt ondergronds lekker koel te zijn, als je dan op een hete zomerse dag je tank aftopt en daarna je auto parkeert kan het best gebeuren dat je een paar uur later een mooie plas bij je tankdop hebt liggen.

Als je gelijk doorrijdt na het tanken en pas een tiental km's later je auto parkeert kan het weinig kwaad, tegen de tijd dat het opgewarmd is, heb je al genoeg verbruikt om niet meer over te lopen.
AeneasIImaandag 23 juli 2012 @ 10:19
Ik probeer hem inderdaad altijd zo vol mogelijk te krijgen. Heb altijd het idee dat dat ding veel te snel afslaat. En ik moet zeggen: er kan nog aardig wat bij.
Heb verder nog nooit gemerkt dat er plasje onder mijn auto lag door het uitzetten oid.
.Neovo.maandag 23 juli 2012 @ 10:57
Ik heb het wel eens dat als ik de dop losdraai er een sissend geluid bij is. Zit dus aardig wat lucht in de tank dan.
sinepedraapmaandag 23 juli 2012 @ 11:00
Ik heb ook wel eens teveel getankt, dat het er weer uitliep. ;( Is gewoon leuk en goed om hem helemaal vol te douwen eens in de zoveel tijd. En dat ding slaat soms al af terwijl er nog een paar liter bij kan.
daNpymaandag 23 juli 2012 @ 12:35
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 10:57 schreef .Neovo. het volgende:
Ik heb het wel eens dat als ik de dop losdraai er een sissend geluid bij is. Zit dus aardig wat lucht in de tank dan.
Of vacuum ;)
kovenantmaandag 23 juli 2012 @ 12:41
als je aan de snelweg tankt , ( wat al dom is ivm prijs )
maar je gooit hem helemaal vol, tot de nok!
dan is er 10 - 15 minuten later toch alweer een liter uit ....
niet voldoende tijd om volledig uit te kunnen dmv warmte ontwikkeling,
evenals een tank(dop) een overdruk beveiliging heeft.
TR08maandag 23 juli 2012 @ 13:25
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 09:16 schreef Djurres het volgende:
Mja, er zit ook nog een actief koolstoffilter in je tank die benzine dampen weer omzet naar lucht -knip-
Oh? Dat lijkt me wel heel knap. Met de scheikundige kennis die ik heb zie ik dat met een willekeurig filter niet lukken. Ik ben me sowieso niet bewust van dat er een aktiefkool filter zit in benzinetanks.
.Neovo.maandag 23 juli 2012 @ 13:52
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 12:35 schreef daNpy het volgende:

[..]

Of vacuum ;)
Geen vacuum, aangezien ik kon voelen dat de tank lucht naar buiten blies. Dit was bij m'n oude auto zo, merk het niet bij m'n huidige.

[ Bericht 0% gewijzigd door .Neovo. op 23-07-2012 20:20:41 (het is blies ) ]
Leipo666maandag 23 juli 2012 @ 14:01
1 belangrijk ding is hier nog niet genoemd en dat heeft vooral te maken met dieselauto's:

bij het helemaal volgooien tot de rand kun je bij de eerste de beste bocht diesel via de ontluchting op de grond dumpen...

...erg leuk altijd voor de motorrijders die dan dus in de bocht onderuit flikkeren }:|
willemwausmaandag 23 juli 2012 @ 15:41
Klopt, dat wordt daar gemeten. Maar omdat de afstand tussen de auto en de pomp zelf te kort is kan de benzine niet voldoende doorstromen en daardoor komt het volgens mij dat ie snel klikt.

Zoals ik al zei heb er zelf vaak last van, tenzij ik de slang stuk uittrek en het tegen houd met m'n voet of de auto een stuk verder er vanaf zet..
Daeronmaandag 23 juli 2012 @ 15:55
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 15:41 schreef willemwaus het volgende:
Klopt, dat wordt daar gemeten. Maar omdat de afstand tussen de auto en de pomp zelf te kort is kan de benzine niet voldoende doorstromen en daardoor komt het volgens mij dat ie snel klikt.

Zoals ik al zei heb er zelf vaak last van, tenzij ik de slang stuk uittrek en het tegen houd met m'n voet of de auto een stuk verder er vanaf zet..
Dan moet je je auto toch bijna tegen de pomp aan zetten lijkt me. Ik heb hem vaak genoeg bijna direct ernaast staan maar nog nooit gehad dat die te vroeg uit klikt.
dribbel79maandag 23 juli 2012 @ 16:00
dat hele doorklikken is een hoax, vol is vol...benzine schuimt, ff wachten en verder...alleen niet de spuit er voor de helft uithalen, dan loopt ie over...met de motor altijd wel spelen met de spuit, dan weet je precies hoe het zit
Anno1982maandag 23 juli 2012 @ 16:06
Inderdaad, gewoon voltanken.

Een golf IV heeft als ontluchting trouwens een palletje in de tankmond zitten dat ingedrukt wordt zodra je de dop er op draait. Daarmee wordt een aparte ruimte ontlucht zodat er altijd voldoende lucht boven de benzine zit. Ik heb door het indrukken van het palletje wel eens 56,97 liter kunnen tanken in een tank van maar 55 liter.
TR08maandag 23 juli 2012 @ 18:23
Heb ooit gelezen dat VW de inhoud van de tankmond niet mee telt bij de inhoud van de tank en dat andere merken dat wel "schijnen" te doen. Had te doen met een of ander "hoe ver kun je rijden op 1 tank" testje van Autovisie/Autoweek.
ZwartmetSuikermaandag 23 juli 2012 @ 20:07
Als 'ie al meteen klikt bij het begin dan hangt je pistool er niet goed in.
daNpymaandag 23 juli 2012 @ 20:54
Of je spettert.
Biogardemaandag 23 juli 2012 @ 23:04
Ik tank altijd voor een tientje. Geen last van.
Anno1982dinsdag 24 juli 2012 @ 00:02
Volgens mij is dat dan geheel afhankelijk van de frequentie waarmee jij een tankstation bezoekt. ;)
raulboulidinsdag 24 juli 2012 @ 13:53
Benzinepomppistool recht houden, dan heb je geen last van een magnetisch veld en kan je gewoon tanken en dat klikt die pas dicht als de tank ook daadwerkelijk vol zit.
TR08donderdag 26 juli 2012 @ 08:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 13:53 schreef raulbouli het volgende:
Benzinepomppistool recht houden, dan heb je geen last van een magnetisch veld en kan je gewoon tanken en dat klikt die pas dicht als de tank ook daadwerkelijk vol zit.
Heb je wel last van die velden als je hem niet recht houdt dan?
jitzzzzedonderdag 26 juli 2012 @ 09:55
quote:
9s.gif Op maandag 23 juli 2012 23:04 schreef Biogarde het volgende:
Ik tank altijd voor een tientje. Geen last van.
Precies, ik heb dan ook geen enkele last van die urban myth dat de benzine steeds maar duurder zou worden 8-)
Kloonhommeldonderdag 26 juli 2012 @ 10:30
Jullie hebben beiden een A+ autootje (suzuki alto of zo met kleine tankje waar nauwelijks wat in kan maar waar je weken mee doet). :P
Sweetpea8472donderdag 26 juli 2012 @ 10:34
Als je niet mag doorklikken bij het afslaan had ik nog ergens op de Franse Peage gestaan. Ik kreeg gewoon geen benzine in die auto, hij bleef afslaan! Ik knijp hem altijd (als het vol is) nog een keer in en wanneer hij dan weer afslaat, til ik de slang even een stukje om hoog zodat ik alle restjes benzine er ook in heb zitten...
jitzzzzedonderdag 26 juli 2012 @ 10:38
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 10:30 schreef Kloonhommel het volgende:
Jullie hebben beiden een A+ autootje (suzuki alto of zo met kleine tankje waar nauwelijks wat in kan maar waar je weken mee doet). :P
Eeuh nee. Denk aan een diesel verslindende auto die gemaakt is voor de snelweg.
Liv3zondag 29 juli 2012 @ 11:40
Rechts in de vulopening zit een ontluchtingsnippel, als je die naar achter drukt met je vulpistool kan er nog (bij mij) 7,5 liter bij na de eerste klik
densmeezondag 29 juli 2012 @ 11:49
Ik heb gewoon in het brandstofklepje een spijker liggen die ik in het pistool steek zodat hij weer handsfree wordt, en bij ons in het dorp zijn nog een paar pompen waar je hem nog gewoon vast kunt zetten
Annezondag 29 juli 2012 @ 12:16
Bij mij kan er na de eerste klik nog wel een litertje of 3-4 bij nog.

Gewoon de pistool steeds een stuk verder eruit, totdat ik zo ver ben dat het klepje dicht gaat, die zit iets van 3 á 4 cm verder als de tankdop (anders heeft het geen nut natuurlijk, dan gaat het m'n tank niet meer in).
Frezerzondag 29 juli 2012 @ 12:25
Als 'ie meteen doorslaat mik je niet goed, :P . De vul leiding in de auto kan soms een rare knik oid hebben, dat kan zorgen voor te veel weerstand bij het tanken: dan slaat 'ie door. Een beetje frotten dus tot je de juiste positie hebt gevonden, :Y .
Metalfreakzondag 29 juli 2012 @ 12:33
Als ik zou stoppen bij de eerste klik, dan kwam ik maximaal 5km ver... Ik moet die slang meestal een kwart slag draaien voor het fatsoenlijk werkt. Als ie dan afslaat, gewoon nog een paar keer proberen tot 'ie echt vol is.

Bij mijn vorige auto ging er nog zeker 10 liter in na de eerste keer afslaan...
GeenHelpdeskzondag 29 juli 2012 @ 20:04
Bij de laatste Opel Movano diesel slaat die vaak continu af, erg irritant.
D.zondag 29 juli 2012 @ 20:09
quote:
9s.gif Op maandag 23 juli 2012 23:04 schreef Biogarde het volgende:
Ik tank altijd voor een tientje. Geen last van.
Want tanken is zo leuk dat je het graag zo vaak mogelijk doet?
SergeantFluffymaandag 30 juli 2012 @ 02:34
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 23:38 schreef T42 het volgende:

[..]

ik heb een auto waar alle hendels klikken ook al in de tank leeg... moet ik hem een kwartslag draaien en dan kan ik tanken :P

*knip*
beter! dat ga ik ook eens proberen!

quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 11:49 schreef densmee het volgende:
Ik heb gewoon in het brandstofklepje een spijker liggen die ik in het pistool steek zodat hij weer handsfree wordt, en bij ons in het dorp zijn nog een paar pompen waar je hem nog gewoon vast kunt zetten
dus die klikken niet af? :?

[ Bericht 7% gewijzigd door SergeantFluffy op 30-07-2012 02:41:04 ]
Sweetpea8472maandag 30 juli 2012 @ 09:34
quote:
7s.gif Op zondag 29 juli 2012 12:25 schreef Frezer het volgende:
Als 'ie meteen doorslaat mik je niet goed, :P . De vul leiding in de auto kan soms een rare knik oid hebben, dat kan zorgen voor te veel weerstand bij het tanken: dan slaat 'ie door. Een beetje frotten dus tot je de juiste positie hebt gevonden, :Y .
Toch is het raar dat hij dat niet altijd doet... Bij die tankbeurt in Frankrijk kreeg ik er gewoon niets in, terwijl ik er thuis bij m'n "reguliere" tankstation er nooit last van heb...
raulboulimaandag 30 juli 2012 @ 14:59
quote:
99s.gif Op donderdag 26 juli 2012 08:45 schreef TR08 het volgende:

[..]

Heb je wel last van die velden als je hem niet recht houdt dan?
Dan raakt die het metaal van de vulmond of hoe dat ding ook heet, dan heb je kans dat die de hele tijd blijft klikken/afslaan.
densmeemaandag 30 juli 2012 @ 18:07
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 02:34 schreef SergeantFluffy het volgende:

[..]

beter! dat ga ik ook eens proberen!

[..]

dus die klikken niet af? :?
nee, daar zit het pinnetje nog netjes in het handvat.
en bij bemande tankstations is het ook nog steeds, net zoals bij truckdiesel.
Frezermaandag 30 juli 2012 @ 21:25
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 09:34 schreef Sweetpea8472 het volgende:

[..]

Toch is het raar dat hij dat niet altijd doet... Bij die tankbeurt in Frankrijk kreeg ik er gewoon niets in, terwijl ik er thuis bij m'n "reguliere" tankstation er nooit last van heb...
Het is net seks, je moet elkaar een beetje aanvoelen, en de ene is wat gevoeliger dan de ander.
BertVdinsdag 31 juli 2012 @ 08:31
Als je 'm losje erin hangt kun je lekker druppelen tot het randje!

Wel direct wat km's rijden bij warm weer natuurlijk.