abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † maandag 23 juli 2012 @ 17:52:57 #26
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_114571429
quote:
10s.gif Op maandag 23 juli 2012 17:41 schreef 99.999 het volgende:

Drinkwater? Riolering? Wegen? Dijken? Ofwel veel fysieke infrastructuur maar ook veel afgeleide zaken als onderwijs of bijvoorbeeld het kadaster (registreren wat van wie is wordt erg lucratief in je libertarische heilstaat)
Veel van die dingen waren privaat voor de overheid zich er mee ging bemoeien of denk je er eerst een overheid was voor mensen schoon water konden maken?
Carpe Libertatem
pi_114571430
quote:
10s.gif Op maandag 23 juli 2012 17:34 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hun verhaal is van geen enkele kant realistisch. De aannames die ze doen gaan nergens over en van het doorrekenen van hun verhaaltje hebben ze nog nooit gehoord :D
Hoe kun je nu een begrotingstekort hebben als je heel wat zaken afschaft en dereguleert? Met hun visie zouden ze trouwens aan de gasbaten alleen al genoeg hebben.
quote:
[..]

[..]

Ben jij zijn daadwerkelijke verkiezingsresultaten vergeten :D? Een kleine fanatieke aanhang hoeft zeker niet voldoende basis te zijn. Die heeft de SGP ook (op veel punten best vergelijkbaar met RP en libertariers) maar ook daar houdt het met twee zetels gewoon op.
Winst in Maine en Iowa en hoge eindstanden in andere staten zijn slechte verkiezingsresultaten? En dat allemaal ondanks het stelselmatig negeren van RP in de media.
quote:
[..]

[..]

Sorry maar youtubefilmpjes als je belangrijkste argument, dat komt niet zo heel sterk over ;)
Dat zijn gewoon items die op TV zijn gekomen en nu op youtube zijn geplaatst. Dat jij dat geen sterke argumenten vind zegt meer over jezelf dan over de kwaliteit van deze bron.
quote:
[..]

Zou mooi zijn maar zo werkt het in de praktijk niet ;).
Dat laat ik even in het midden aangezien veel mensen inderdaad op een partij stemmen omdat hun ouders dat ook deden bijvoorbeeld.
quote:
[..]

Kwam dat enkel door de media of door een partijapparaat dat goed was in het trekken van aandacht? Nogmaals altijd maar de schuld van het eigen falen bij anderen neerleggen is een bekende tactiek van de zogenaamde libertariers maar erg snugger is dat niet ;)
Dus de pedopartij die deed het natuurlijk ook heel goed met hun mediaoptredens en het promoten van hun partij. :')
pi_114571703
quote:
10s.gif Op maandag 23 juli 2012 17:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Als je echter ziek bent of anderszins veel pech hebt heb je aan dat grotere aanbod niet zoveel ;)
En als mijn kont in mijn nek zit dan schijt ik over mijn rug heen, je haalt wel het extreme naar boven vind je niet? Bovendien zijn er altijd nog liefdadigheidsinstellingen waar men niet verplicht in hoeft te storten en mensen zo weer helpt aan een beter bestaan. Gebeurt in de VS ook vaak genoeg en daar geeft men toch meer dan hier in Nederland/Europa. Zou dat nou komen omdat ze mischien wat meer te besteden hebben in de VS?
quote:
Drinkwater? Riolering? Wegen? Dijken? Ofwel veel fysieke infrastructuur maar ook veel afgeleide zaken als onderwijs of bijvoorbeeld het kadaster (registreren wat van wie is wordt erg lucratief in je libertarische heilstaat)
Zoals ik in het vorige topic al heb aangegeven zie ik niet in waarom de staat niet meer zou moeten zorgen voor dat soort zaken. Zoals ik in de OP ook al heb aangegeven ik ben geen echte Libertariër dus vind ik wel dat de staat voor infrastructuur moet zorgen. Maar goed met de belastingen die we betalen voor onze auto`s kunnen we dat volgens mij makkelijk bekostigen.
quote:
[..]

[..]

En met jouw voorstellen hebben ze vette pech en zijn ze met wat geluk aangewezen op liefdadigheid vanuit de kerk en met minder geluk gaan ze gewoon dood. Wat een vooruitgang ^O^
Wat een dooddoener weer zeg, ik zeg toch ook niet dat als de PVDA of de SP aan de macht komt dat het eigendomsrecht niet meer van toepassing is.
pi_114571799
quote:
14s.gif Op maandag 23 juli 2012 17:52 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Veel van die dingen waren privaat voor de overheid zich er mee ging bemoeien of denk je er eerst een overheid was voor mensen schoon water konden maken?
Goede voorzieningen voor schoon drinkwater kwamen er inderdaad pas toen de overheid zich ermee ging bemoeien. Of hoor je nog veel over cholera-epidemieën in Nederland tegenwoordig?
  † In Memoriam † maandag 23 juli 2012 @ 18:15:18 #30
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_114571963
quote:
10s.gif Op maandag 23 juli 2012 18:08 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Goede voorzieningen voor schoon drinkwater kwamen er inderdaad pas toen de overheid zich ermee ging bemoeien. Of hoor je nog veel over cholera-epidemieën in Nederland tegenwoordig?
Er is geen enkel causaal verband tussen het met geweld overnemen van private partijen die 'nutsverzieningen' regelden en cholera-epidemieën.

Het is het goed regelen van die voorzieningen. Afrika laat prima zien dat dat ook door private partijen kan, dus die winst gaat niet naar de overheid.

In veel landen zijn het juist de private partijen die zorgen voor degelijk drinkwater in de vorm van flessen, omdat je door het overheidswater gewoon ziek wordt.
Carpe Libertatem
pi_114572094
quote:
7s.gif Op maandag 23 juli 2012 18:15 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Er is geen enkel causaal verband tussen het met geweld overnemen van private partijen die 'nutsverzieningen' regelden en cholera-epidemieën.
Welk geweld werd er in Nederland toegepast om waterleidingen aan te leggen of om bedrijven over te nemen?
En ja er zit wel degelijk een verband tussen verbetering van sanitair en watervoorziening en het voorkomen van besmettelijke ziektes.
quote:
Het is het goed regelen van die voorzieningen. Afrika laat prima zien dat dat ook door private partijen kan, dus die winst gaat niet naar de overheid.

In veel landen zijn het juist de private partijen die zorgen voor degelijk drinkwater in de vorm van flessen, omdat je door het overheidswater gewoon ziek wordt.
Aha, en dat is dus de situatie waar jij graag heen wilt? Dat je afhankelijk wordt van duur flessenwater omdat het water uit de kraan niet meer betrouwbaar is?
Of dat je afhankelijk wordt van die wateraanbieder (een tweede waterleidingnetwerk aanleggen in je libertarische samenleving is niet bepaald realistisch omdat je nogal wat grondeigenaren moet plezieren) die het geprivatiseerde waterbedrijf opkoopt en kan doen wat hij wil?
Zie je daarin echt grote vooruitgang?
pi_114572708
Hadden wij hier ook maar private partijen die met hun heerlijke flessenwater die kraanrommel vervangen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_114572890
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 18:39 schreef KoosVogels het volgende:
Hadden wij hier ook maar private partijen die met hun heerlijke flessenwater die kraanrommel vervangen.
Iedere poging daartoe wordt met geweld gefrustreerd door die nare overheid die zuiverder drinkwater rechtstreeks uit de leiding verkoopt.
pi_114573010
Afrika als voorbeeld gebruiken. Haha, hoe haal je het in je hoofd.

Bovendien komt hier godverdomme water uit de kraan waar geen enkele fles in de verste verte aan kan tippen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_114573283
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 18:48 schreef KoosVogels het volgende:
Dat mag altijd behalve wanneer het gaat om Somalië waar het perfect moet gaan zonder overheid. Dat snap je toch wel?
quote:
Bovendien komt hier godverdomme water uit de kraan waar geen enkele fles in de verste verte aan kan tippen.
Oboekoe uit Zuid-Soedan is iedere dag dankbaar dat hij een groot deel van zijn inkomen uit mag geven aan water van wisselende kwaliteit uit flessen :{w
  woensdag 25 juli 2012 @ 08:02:43 #36
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_114632780
a man convinced against his will is of the same opinion still
  † In Memoriam † woensdag 25 juli 2012 @ 08:36:48 #37
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_114633171
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 18:48 schreef KoosVogels het volgende:
Afrika is best een mooi voorbeeld hoe overheden falen in het bieden van iets als drinkwater.

quote:
Dan heb je zeker nog nooit water uit de randstad gedronken. :')

Maar dat hier goed drinkbaar water uit de kraan komt maakt het niet een vanzelfsprekendheid dat de overheid de beste oplossing is voor drinkwater bij alle overheden of zelfs bij jullie eigen overheid.
Carpe Libertatem
pi_114633329
De bemoeizucht van de overheid is inderdaad belachelijk, ik wil al tijden mijn eigen energie opwekken door middel van een kleine kerncentrale in mijn garage maar dat mag niet eens, zelfs over het oppompen van grondwater doen ze moeilijk terwijl ik het na gebruik gewoon weer wil terug laten stromen.
  woensdag 25 juli 2012 @ 08:49:28 #39
379943 Paper_Tiger
pi_114633348
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 08:48 schreef Wespensteek het volgende:
De bemoeizucht van de overheid is inderdaad belachelijk, ik wil al tijden mijn eigen energie opwekken door middel van een kleine kerncentrale in mijn garage maar dat mag niet eens, zelfs over het oppompen van grondwater doen ze moeilijk terwijl ik het na gebruik gewoon weer wil terug laten stromen.
Gewoon doen.....
pi_114635763
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 08:48 schreef Wespensteek het volgende:
Aangezien je buren daar nogal last van kunnen hebben lijkt dat me niet meer dan terecht.
pi_114635772
quote:
Dit komt toch niet werkelijk bij die mafklappers vandaan? Dan zijn ze nog triester dan ik al dacht _O-
pi_114635852
quote:
7s.gif Op woensdag 25 juli 2012 08:36 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Afrika is best een mooi voorbeeld hoe overheden falen in het bieden van iets als drinkwater.
En hoe de markt dat voor velen niet met een werkbaar alternatief overneemt.
[..]
quote:
Dan heb je zeker nog nooit water uit de randstad gedronken. :')

Maar dat hier goed drinkbaar water uit de kraan komt maakt het niet een vanzelfsprekendheid dat de overheid de beste oplossing is voor drinkwater bij alle overheden of zelfs bij jullie eigen overheid.
Maar wel dat het bij het overnemen van dit monopolie door een marktpartij (want er komt echt geen leidingnet bij te liggen) dit tot een voor de consument erg ongunstige situatie kan gaan leiden. Tot je aan pakweg een dubbeltje per liter zit is er immers weinig reden om je prijzen niet te verhogen, men is toch wel op je aangewezen :D.

Oh en nog een leuk praktisch probleempje. Van wie is het water dat uit de grond komt? Heeft dat 1 eigenaar of duizenden?
pi_114635892
Ik gun ze best een of twee zetels, als tegengeluid tegen alle bestaande partijen die alleen maar een grotere rol voor de overheid zien weggelegd. Na 4 jaar kunnen we dan wel kijken of ze werkelijk bestaansrecht hebben en misschien zelfs groter kunnen worden.
pi_114635928
Verdonk lukte het met een veel grotere bekendheid al niet om de benodigde 65.000 stemmers te trekken. Lijkt me een vrij kansloze exercitie dus :).
pi_114636081
quote:
7s.gif Op woensdag 25 juli 2012 10:47 schreef 99.999 het volgende:
Verdonk lukte het met een veel grotere bekendheid al niet om de benodigde 65.000 stemmers te trekken. Lijkt me een vrij kansloze exercitie dus :).
Daar noem je dan ook een figuur. Daarnaast heeft Verdonk een kans gehad en heeft gefaald, de LP mag van mij ook best een kans krijgen (zoals gezegd, 1 à 2 zetels) en dan na vier jaar zien we wel of ze serieus genomen kunnen worden of niet.

De SP, ook best een radicale partij, is ook klein begonnen en heeft vervolgens toch sympathie weten te winnen en een grote achterban weten op te bouwen in de loop der jaren. Daarnaast kunnen kleine partijen de grote partijen scherp houden, zoals de PvdD dat doet als het gaat om dierenwelzijn kan de LP dat doen als het gaat om economische en persoonlijke vrijheden.
  † In Memoriam † woensdag 25 juli 2012 @ 11:00:25 #46
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_114636271
quote:
10s.gif Op woensdag 25 juli 2012 10:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En hoe de markt dat voor velen niet met een werkbaar alternatief overneemt.
Wijzen naar de markt als je de overheid als oplossing aandraagt is wel erg zwak, zelfs voor jouw doen.

Maargoed, allemaal nogal offtopic aangezien de Libertarische Partij gewoon een overheid wil die dat soort dingen regelt.
Carpe Libertatem
  woensdag 25 juli 2012 @ 11:01:59 #47
379943 Paper_Tiger
pi_114636314
Voor iedereen die zich een vrije burger waant een aardig stukje leesstof. Wel een pdf reader op de computer hebben.....

http://www.democratie.nu/(...)ge-slavernij-def.pdf

Het Vertoog over de vrijwillige onderdanigheid werpt de vraag op over de rechtmatigheid van elk gezag over een volk en probeert de redenen te ontleden waarom mensen zich daaraan (dus het verband tussen overheersing en onderdanigheid) onderwerpen. Zijn tekst wordt geïllustreerd door talrijke voorbeelden, ontleend aan de Oudheid, die destijds gebruikelijk waren en die hem in staat stellen om, onder het mom van belezenheid, de politieke situatie van zijn eigen tijd te bekritiseren. Zijn manuscript werd gepubliceerd in 1576.
pi_114636607
quote:
7s.gif Op woensdag 25 juli 2012 11:00 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Wijzen naar de markt als je de overheid als oplossing aandraagt is wel erg zwak, zelfs voor jouw doen.
Je ziet in Afrika een falende overheid. Dan zou de markt, die het volgens jou per definitie veel beter doet, toch vol enthousiasme in dat gat moeten springen? Of is dit weer zo'n welbekend staaltje van maar zeer selectief geloven in marktwerking van je?
quote:
Maargoed, allemaal nogal offtopic aangezien de Libertarische Partij gewoon een overheid wil die dat soort dingen regelt.
Ach aangezien ze niet meer dan een handvol stemmen gaan halen is alles omtrent deze partij eigenlijk off-topic in het verkiezingenforum :P
  † In Memoriam † woensdag 25 juli 2012 @ 11:21:20 #49
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_114636835
quote:
10s.gif Op woensdag 25 juli 2012 11:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je ziet in Afrika een falende overheid. Dan zou de markt, die het volgens jou per definitie veel beter doet, toch vol enthousiasme in dat gat moeten springen?
Er zijn nogal wat falende overheden in Afrika ja, dat lijkt mij wel evident. En in dat gat springen is nogal lastig als je het monopolie met geweld afdwingt, niet?
Carpe Libertatem
pi_114637101
Er is al jaren geen marktwerking meer op de meest belangrijke gebieden. Een paar bedrijven domineren de vele markten, als de overheid het niet doet gaan andere bureaucraten van uit een hoofdkantoor de zaken bepalen. Dan heb ik liever democratisch gekozen machthebbers.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')