Noorden van Irak, de Koerdische deel. Mijn vriend woont in de hoofdstad, in een enorme villa, zijn ouders zijn behoorlijk rijk.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 12:28 schreef Klinkerbotsing het volgende:
[..]
Waar ben jij dan geweest? In de grote steden zie je steeds vaker vrouwen in gewaagdere kleding alleen over straat lopen. Afgelopen vijf jaar is er veel veranderd, je zou weer een maand naar Irak kunnen gaan en kijken hoe het er aan toe gaat? Waar woont je vriend eigenlijk?
Belangrijk is, denk ik, ook om te weten waar TS gaat wonen in Irak...meteen zelfstandig of bij schoonfamilie in (wat heel gebruikelijk is in die landen) want als je een conservatieve schoonfamilie hebt.......quote:Op zaterdag 21 juli 2012 12:31 schreef Polarcat het volgende:
[..]
Is ook mijn advies, tenminste als je dat kunt doen zonder in een penibele situatie te komen. Daarmee bedoel ik dat je het risico zou kunnen lopen dat men je tijdelijke komst opvat als een definitief besluit, en verwacht dat je blijft of terugkomt. Dat ze denken dat je alvast komt kijken om de bruiloft voor te bereiden en dat je schoonmoeder met je een jurk gaat uitzoeken, en jij er niks van durft te zeggen. Het lijkt me wel handig dat je daar heel duidelijk over bent vanaf het begin.
Ohh, maar in Kurdistan is het al helemaal modern, vergeleken met de rest van Irak. Je kan kijken en de sfeer proeven, hoe het er nu is. Laat je vooral niet dwingen om langer te blijven oid.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 12:33 schreef tintenkiller het volgende:
[..]
Noorden van Irak, de Koerdische deel. Mijn vriend woont in de hoofdstad, in een enorme villa, zijn ouders zijn behoorlijk rijk.
Myn vader zegt ik moet einde van de zomer er geen gaan
Ik zie toch liever feministes die enige realiteitszin en correct analytisch denken hebben meegekregen op een studie. Die support ik graag, i.t.t. emotiefeministes die alleen maar schreeuwen als ze hun zin niet krijgen. Vandaar dat ik de motivatie van TS om te gaan studeren wel kan waarderen.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 12:34 schreef erikkll het volgende:
Je kunt aan de andere kant wel veel betekenen in een land als Irak. Vrouwenrechten verdedigen en zo. Daar hoef je geen diploma voor te hebben!
Meid, ga lekker in Duitsland studeren. Ware liefde wacht wel en als hij echt zo graag met je wil trouwen komt hij echt wel voor jou naar Duitsland.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 11:52 schreef tintenkiller het volgende:
Ik hoop dat jullie mij begrijpen. Ik weet echt niet wat te doen.
Ik denk dat je het beste duidelijk tegen je vader én je vriend kunt zijn, dat je bezoek aan Irak bedoeld om is te kijken of je daar wilt gaan leven of niet - en dat die beslissing nog niet vast staat. Jij kunt beter inschatten hoe moeilijk zo'n gesprek zal zijn dan wij - verwacht je dat ze daar van gaan steigeren?quote:Op zaterdag 21 juli 2012 12:33 schreef tintenkiller het volgende:
Myn vader zegt ik moet einde van de zomer er geen gaan
Dat is net zo'n onzin als "als zij echt zo graag met hem wil trouwen komt zij echt wel voor hem naar Irak". Je kunt best echt van iemand houden ("ware liefde") maar toch niet bereid zijn om bepaalde dingen voor die persoon te doen. Dat geldt voor TS, maar ook voor haar vriend - als zij besluit dat ze in Europa wilt blijven en hij besluit dat hij in Irak wil blijven, is geen van beiden schuldig. Dan is het gewoon jammer. Aankomen met "als hij dat niet voor me doet, dan houdt hij kennelijk niet echt van me" is gewoon emotionele chantage.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 12:40 schreef Ofresca het volgende:
als hij echt zo graag met je wil trouwen komt hij echt wel voor jou naar Duitsland.
Ja idd. Myn hele familie woont daar.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 12:35 schreef Klinkerbotsing het volgende:
[..]
Ohh, maar in Kurdistan is het al helemaal modern, vergeleken met de rest van Irak. Je kan kijken en de sfeer proeven, hoe het er nu is. Laat je vooral niet dwingen om langer te blijven oid.
Wat ik me nog af vraag, je bent in 2007 ook al eens in Irak geweest, wat heb je daar toen gedaan?Heb je daar familie wonen? Of?
Nee. Mijn moeder en ik komen niet echt met elkaar klaar ..quote:Op zaterdag 21 juli 2012 12:36 schreef Beach het volgende:
Heb je je twijfels en gedachten met bijv. je moeder besproken?
Ah, kijk dat maakt al veel duidelijker. Je spreekt de taal ook neem ik aan?quote:Op zaterdag 21 juli 2012 12:41 schreef tintenkiller het volgende:
[..]
Ja idd. Myn hele familie woont daar.
Vrouwen hebben sneller de neiging om achter een man aan te lopen.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 12:40 schreef Polarcat het volgende:
[..]
Ik denk dat je het beste duidelijk tegen je vader én je vriend kunt zijn, dat je bezoek aan Irak bedoeld om is te kijken of je daar wilt gaan leven of niet - en dat die beslissing nog niet vast staat. Jij kunt beter inschatten hoe moeilijk zo'n gesprek zal zijn dan wij - verwacht je dat ze daar van gaan steigeren?
[..]
Dat is net zo'n onzin als "als zij echt zo graag met hem wil trouwen komt zij echt wel voor hem naar Irak".
Ja, dat ook. Alleen het schrijven en lezen kan ik niet.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 12:42 schreef Klinkerbotsing het volgende:
[..]
Ah, kijk dat maakt al veel duidelijker. Je spreekt de taal ook neem ik aan?
Hoe staat je (schoon)familie en je vriend t.o.v. vrouwenrechten...ik denk dat dat nog veel belangrijker is dan de rechten die je kunt hebben in een land. Je kunt zoveel rechten hebben, als je vriend/man en (schoon)familie dat tegenhouden door b.v. je paspoort in te nemen zodra je daar bent dan sta je nog met lege handen.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 12:28 schreef tintenkiller het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Ik krijg de tijd niet om zelf over na te denken.
Weet je. Het is mij opgevallen dat mijn vader altijd erop gewacht heeft mij op een of andere manier weg te halen hier , omdat hij niet wil dat ik me net zo westers gedraag als alle andere meiden hier. Daarom pusht hij me nu ook zo.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 12:44 schreef Polarcat het volgende:
Dat maakt het niet minder onredelijk om te verwachten dat een man het doet voor een vrouw. Zie edit, we noemen dit emotionele chantage. De enige volwassen manier om hier mee om te gaan is dat beide kanten de autonomie van de ander respecteren en bereid zijn het eventuele verbreken van de relatie te accepteren, als de ene persé in Irak wilt blijven en de andere persé in Europa.
Volgens mij waren er ook Engelse scholen aanwezig in Kurdistan.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 12:45 schreef tintenkiller het volgende:
[..]
Ja, dat ook. Alleen het schrijven en lezen kan ik niet.
Dan zal ik het al helemaal niet doen.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 12:47 schreef tintenkiller het volgende:
[..]
Weet je. Het is mij opgevallen dat mijn vader altijd erop gewacht heeft mij op een of andere manier weg te halen hier , omdat hij niet wil dat ik me net zo westers gedraag als alle andere meiden hier. Daarom pusht hij me nu ook zo.
In dat geval zou ik ernstige twijfels hebben of je hierin mee wilt gaan.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 12:47 schreef tintenkiller het volgende:
Weet je. Het is mij opgevallen dat mijn vader altijd erop gewacht heeft mij op een of andere manier weg te halen hier , omdat hij niet wil dat ik me net zo westers gedraag als alle andere meiden hier. Daarom pusht hij me nu ook zo.
Dit ja.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 12:48 schreef Polarcat het volgende:
In dat geval zou ik ernstige twijfels hebben of je hierin mee wilt gaan.
Zijn moeder is een schat. Zij zal mij zoiets nooit aandoen. Maar zijn vader .. Ik weet het niet hoor.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 12:46 schreef trovey het volgende:
[..]
Hoe staat je (schoon)familie en je vriend t.o.v. vrouwenrechten...ik denk dat dat nog veel belangrijker is dan de rechten die je kunt hebben in een land. je kunt zoveel rechten hebben, als je vriend/man en (schoon)familie dat tegenhouden door b.v. je paspoort in te nemen zodra je daar bent dan sta je nog met lege handen.
In mijn geval was het meer manipulatie. Als TS nu naar Irak vertrekt vrees ik dat haar angsten waarheid worden. Maar als ik dan zeg 'ga lekker in Duitsland studeren en laat dat hele huwelijk links liggen', luistert ze daar waarschijnlijk niet naar, terwijl 'ga in Duitsland studeren en laat hem naar jou toe komen' een stuk aantrekkelijker klinkt, toch?quote:Op zaterdag 21 juli 2012 12:44 schreef Polarcat het volgende:
Dat maakt het niet minder onredelijk om te verwachten dat een man het doet voor een vrouw. Zie edit, we noemen dit emotionele chantage. De enige volwassen manier om hier mee om te gaan is dat beide kanten de autonomie van de ander respecteren.
En je vriend? Hoe je het ook draait of keert, bij huwelijken hebben mannen daar toch meer te zeggen dan vrouwen en met een schoonvader die blijkbaar niet al te enthousiast is over vrouwenrechten zou ik me toch twee keer bedenken om zomaar alles achter te laten en te vertrekken zeker omdat je elkaar nog maar een maand kent. Leer eerst je vriend eens goed kennen en kom erachter hoe hij erover denkt wat straks je rechten zijn als je getrouwd bent want even de boel terugdraaien zit er dan niet zo snel meer in.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 12:48 schreef tintenkiller het volgende:
[..]
Zijn moeder is een schat. Zij zal mij zoiets nooit aandoen. Maar zijn vader .. Ik weet het niet hoor.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |