Wordt steeds waarschijnlijker dat hier sprake is van een racistisch motief.quote:Slepende burenruzie werd Aziz (64) uit Almelo fataal
6-7-12 - 10:41 bron: Algemeen Dagblad
’Henk en Ingrid hebben hekel aan Turken’
Bij een vechtpartij tussen meerdere familieleden van een Turks en Nederlands gezin in Almelo werd Aziz Kara (64) tegen de grond geslagen. Hij kreeg één klap van buurman Henk, viel op zijn achterhoofd en raakte direct in coma. Hij overleed gisteren. Er ging een slepende burenruzie aan de escalatie vooraf.
Het gezin Kara woont sinds 2005 in de Violierstraat in Almelo en hun achtertuin grenst aan die van Henk (61) en Ingrid (59) van der W. Volgens buurtgenoten maakten die er geen geheim van een hekel te hebben aan Turken.
Fel lampje
'Toen ze hier kwamen wonen, ging het nog redelijk. We verzorgden elkaars plantjes en we nodigden ze uit op verjaardagen. Andersom werden we nooit uitgenodigd,' zegt een bewoonster in het AD over het Nederlandse stel.
'Als ze het over de Turkse buren spraken, hadden ze het altijd over de 'maffia' en zo. Ze maakten discriminerende opmerkingen en maakten van alles een probleem.'
Zo klaagde Van der W. als de auto van het Turkse gezin bij hun in de straat stond geparkeerd. En Henk plantte opeens coniferen in de tuin, omdat hij last had van een fel brandend lampje in hun kamer. Als Kara Turkse muziek op had staan, zetten zij Nederlandse smartlappen op.
Escalatie
Zaterdag escaleerde het conflict. Ingrid kreeg ruzie met de 36-jarige zoon van Karam, toen die zijn auto in de straat parkeerde. Ze voelde zich door hem 'begluurd'. Henk en hun zoon Wiebe (23) bemoeiden zich met de woordenwisseling. Er vielen rake klappen.
Aziz Kara schoot zijn zoon te hulp. Hij kreeg één klap van buurman Henk, viel op zijn achterhoofd en raakte direct in coma. Gisteren overleed hij. De familie, vrienden, collega's en buren kunnen het nog niet geloven. Naast ongeloof heerst er vooral veel verdriet.
Geliefde man
Volgens de buurt was Kara een rustige en zeer geliefde man. 'Hij zorgde nooit voor overlast,' aldus zijn buurvrouw. 'Het was een goed geïntegreerde familie. Dat kun je van het Nederlandse gezin niet zeggen. Dat zijn buitenbeentjes. Ze zijn niet erg sociaal, zeggen nooit gedag.'
Een buurtgenoot: Als de Turkse buurman last had van de blauwe regen in onze achtertuin, kwam hij aan de deur vragen of hij er wat van af mocht knippen. Zo netjes.'
Henk en zijn zoon zitten vast na een beslissing van de raadkamer van de rechtbank in Almelo gisteren. Ingrid van der W. en de zoon van Kara zijn vrij, maar worden nog wel beschouwd als verdachten
Waar baseer je dat op? Het lijkt juist op een uit de hand gelopen burenruzie en de zoon die er eerst woonde had geen enkel probleem met de buren. Als ze zo racistisch waren, dan zouden ze toch ook al bonje met de zoon moeten hebben gehad?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 12:51 schreef De_Guidance het volgende:
Wordt steeds waarschijnlijker dat hier sprake is van een racistisch motief.
Sommige mensen zijn gewoon dom en racistisch en voor hen is een bepaalde afkomst al genoeg voor enorme aversie. Dat is wereldwijd zo.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 12:59 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? Het lijkt juist op een uit de hand gelopen burenruzie en de zoon die er eerst woonde had geen enkel probleem met de buren. Als ze zo racistisch waren, dan zouden ze toch ook al bonje met de zoon moeten hebben gehad?
Als ik zo die familie zie, zijn ze uitstekend geïntegreerd, spreken vlekkeloos NLs, dochter geen hoofddoek op etc
Lijkt me nou niet echt degenen die daar het mikpunt van worden.
Hoe kom je daarbij?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 12:51 schreef AppelCake het volgende:
Waarom gaan er steeds meer mensen op turken haten?
Het is niet eens een moord man. En je conclusie wordt echt nergens gestaafd door de feiten.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:06 schreef maickeltje het volgende:
ze hadden een hekel aan turken, ze zijn racistisch dat uit eindelijk heeft zich gevormd tot deze ruzie.
Als henk en ingrid geen hekel aan turken hadden was dit toch nooit uit de hand gelopen?
Dus het is wel zeker een racistische moord.
klopt sorry verkeerde woordkeuze ik bedoel discriminatie.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:09 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Het is niet eens een moord man. En je conclusie wordt echt nergens gestaafd door de feiten.
Het is een burenruzie die uit de hand liep, die KAN oa veroorzaakt zijn doordat H&I een hekel aan Turken hebben (wat dan discriminatie en geen racisme is) maar dat maakt het dus geen racistische moord, dramaqueen.
Een racistische moord is van te voren gaan plannen dat je een neger of zo om gaat leggen.
Echtquote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:11 schreef maickeltje het volgende:
[..]
maar hij zei wel hou je bek he dus het is normaal.
krijg je er weer een stijve plassert van joh met je houd je bek.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Echt
Jij
Hier alsjeblieft: http://www.roctilburg.nl/(...)s_lezen_en_schrijven
Verplaats je eens in die Henk. Moet niet al te moeilijk zijn, me dunkt.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 12:59 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? Het lijkt juist op een uit de hand gelopen burenruzie en de zoon die er eerst woonde had geen enkel probleem met de buren. Als ze zo racistisch waren, dan zouden ze toch ook al bonje met de zoon moeten hebben gehad?
Als ik zo die familie zie, zijn ze uitstekend geïntegreerd, spreken vlekkeloos NLs, dochter geen hoofddoek op etc
quote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:33 schreef maickeltje het volgende:
[..]
krijg je er weer een stijve plassert van joh met je houd je bek.
Je bent gewoon een tokkie.
waarvoor? om op een forumpje te typen?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:39 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]![]()
Je hebt die cursus echt heel, heel hard nodig.
Neh onmogelijk. Ik kan me echt niet inleven in paupers uitquote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Verplaats je eens in die Henk. Moet niet al te moeilijk zijn, me dunkt.
Je moet leren LE-ZEN.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:40 schreef maickeltje het volgende:
[..]
waarvoor? om op een forumpje te typen?
Je snapt heel goed wat ik bedoel.
aha dat bedoel je.quote:
Denk juist dat een langdurig verblijf in de provincie goed voor je is. Wellicht dat je dan eens wat van die frustraties kwijtraakt.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:40 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Neh onmogelijk. Ik kan me echt niet inleven in paupers uitOverijssel
Zullen we een jaartje wisselen? Kijken of jij dan wat frustraties en belevenissen erbij hebt gekregen.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Denk juist dat een langdurig verblijf in de provincie goed voor je is. Wellicht dat je dan eens wat van die frustraties kwijtraakt.
Helaas. Ik ben te welgesteld om in pauperbuurt te gaan wonen.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:47 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Zullen we een jaartje wisselen? Kijken of jij dan wat frustraties en belevenissen erbij hebt gekregen.
Mag je in een semi-normale buurt komen wonen.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Helaas. Ik ben te welgesteld om in pauperbuurt te gaan wonen.
Er is niks normaal aan Zoetermeer. Ook niet semi.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:48 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Mag je in een semi-normale buurt komen wonen.
Beetje jammer dat je bang bent.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er is niks normaal aan Zoetermeer. Ook niet semi.
Sorry, voel weinig om in een gare Vinexwijk met Tokkies te wonen.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:55 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Beetje jammer dat je bang bent.
Die wonen hier gelukkig niet wegens de prijzen. En 0,0 sociale woningbouw in de buurt! 0!quote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Sorry, voel weinig om in een gare Vinexwijk met Tokkies te wonen.
Dus jij denkt dat je geen Tokkie bent omdat je in een huisje woont van 2,5 ton?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:59 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Die wonen hier gelukkig niet wegens de prijzen. En 0,0 sociale woningbouw in de buurt! 0!![]()
Heb je dit gelezen?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 14:08 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ben ik de enige die al dat racisme-geroep storend vind? Of zijn alle geweldsdelicten tegen Nederlanders door allochtonen ook racistische aanslagen? Dan kunnen we elke week wel een stille tocht houden...
Zoon Deniz is dat, ja, dezelfde die nu dus aan werd gevallen door Henk en zijn zoon Wiebe.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 12:59 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 20 juli 2012 14:21 schreef Perrin het volgende:
[..]
Heb je dit gelezen?
http://www.revu.nl/2012/0(...)id-aziz-doodsloegen/
..wat?quote:‘Of het een racistische daad was weet ik niet. Wat ik wel weet is dat zij het op mijn ouders hadden gemunt puur vanwege hun Turkse afkomst.’
Als dat allemaal waar is.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 14:21 schreef Perrin het volgende:
[..]
Heb je dit gelezen?
http://www.revu.nl/2012/0(...)id-aziz-doodsloegen/
Dus ook al zou die vent uit racistische motieven doodgemept zijn, beter maar om dat een beetje stil te houden?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 15:10 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Als dat allemaal waar is.
Mijn punt is, al die Marokkanen die Nederlanders aanvallen, is dat ook racistisch geweld? Ik vind het gewoon typisch dat er weer een stille tocht en alles moet zijn en dat dit weer als een soort stok gebruikt gaat worden om de witmens zich schuldig te laten voelen. Want ja dit zijn weer de "Henk en Ingrid's" en alle mensen die PVV stemmen zijn Turkenkillers. Dat idee.
Dit. Topic kan nu wel dicht.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 15:10 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Mijn punt is, al die Marokkanen die Nederlanders aanvallen, is dat ook racistisch geweld? Ik vind het gewoon typisch dat er weer een stille tocht en alles moet zijn en dat dit weer als een soort stok gebruikt gaat worden om de witmens zich schuldig te laten voelen. Want ja dit zijn weer de "Henk en Ingrid's" en alle mensen die PVV stemmen zijn Turkenkillers. Dat idee.
Nee dit topic gaat niet dicht omdat jij een debiele mening hebt over Marokkanen.quote:
Waarom meteen generaliseren? Niet allemaal, maar sommige van die aanvallen kan je best racistisch noemen, ja .. als zo'n Marokkaan nadat die jou in elkaar heeft geschopt ook nog eens uitmaakt voor 'vuile tering kaaskop, dat je in de hel moge branden' is het wel degelijk racistisch geweld.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 15:10 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Als dat allemaal waar is.
Och wat heb je het toch zwaar hequote:Op vrijdag 20 juli 2012 15:10 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
dat dit weer als een soort stok gebruikt gaat worden om de witmens zich schuldig te laten voelen.
Hoezo ben ik dan een slachtofferhuilie? Ik voel me niet schuldig maar er zijn een hoop mensen die zich heel makkelijk schuldig voelen. En daardoor slaan ze door naar de andere kant. Mensen die overdreven vóór alles wat allochtoon is vechten en vice-versa mensen die overdreven tegen alles wat allochtoon is ageren. En daar draagt overdreven nadruk op racisme ook aan bij. Dat zie je altijd terugkomen, ongeacht of de persoon allochtoon of autochtoon is.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 21:54 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Och wat heb je het toch zwaar he![]()
Ikop dit soort slachtofferhuilies zoals jij, dit ongeacht de afkomst.
Nee, jij bent doorgeslagen naar de andere kant.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 23:54 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Hoezo ben ik dan een slachtofferhuilie? Ik voel me niet schuldig maar er zijn een hoop mensen die zich heel makkelijk schuldig voelen. En daardoor slaan ze door naar de andere kant. Mensen die overdreven vóór alles wat allochtoon is vechten en vice-versa mensen die overdreven tegen alles wat allochtoon is ageren. En daar draagt overdreven nadruk op racisme ook aan bij. Dat zie je altijd terugkomen, ongeacht of de persoon allochtoon of autochtoon is.
Hier heb je een heel sterk punt, waardoor ik zelfs denk dat er een kans bestaat dat het bovenste gedeelte van mijn post van jou niet van toepassing is. Aangezien ik dat niet zeker weet laat ik dat stuk toch lekker staan.quote:En ik kan je nu al verklappen dat dit in de toekomst vaker gaat voorkomen. Omdat we met z'n allen racistischer worden? Nee, omdat een economisch luilekkerland langzaam aan kracht verliest, waardoor mensen zich indekken voor problemen. Wat is de makkelijkste manier? Uiterlijk. Daarna heb je nog religie, taal, cultuur etc. Dus ja, voor Marokkanen is het lekker makkelijk om te ageren tegen 'die Hollanders die hun leven kapotmaken' en voor deze sociaal teleurgestelde tokkies was het makkelijk om hun onvrede af te reageren op 'die vervelende Turken'.
Ik snap sowieso het nut van de stille tochten niet. Maar aangezien dit blijkbaar een nieuw gebruik is bij elke spraakmakende dode zie ik niet in waarom je daar nu zo over moet vallen. Men benadrukte in het filmpje dat ik zag de tegenstellingen helemaal niet. Men benadrukte juist hoe goed iedereen (autochtoon en allochtoon) behalve Henk en Ingrid, in de buurt kon samenleven.quote:Maar ja, dan moet je vooral een tocht gaan lopen waarbij je de tegenstellingen nog eens lekker benadrukt. Chapeau, chapeau, chapeau!
Klopt, wat anders is, is gewoon lastiger om te accepteren. Sterker nog, ik ben van mening dat je het niet hoeft te accepteren en geen begrip hoeft op te brengen tot op zekere hoogte. "Vreemde" culturen hoeven niet per se gepamperd te worden, omdat ze anders niet overleven. Anders krijg je op een gegeven moment toch altijd het verhaal van 'The Farmer and the Viper'. Maar dat is natuurlijk wat anders dan openlijk tegen andere culturen aanschoppen of zelfs, in dit geval, geweld te gebruiken.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 00:07 schreef KreKkeR het volgende:
En die mensen heb je. Want al ruim voordat bepaalde groepen buitenlanders problemen veroorzaakten, in tijden dat je nog nauwelijks buitenlanders hier had, werd die ene 'zwartjoekel' die hier op straat liep door veel mensen zo ongelofelijk smerig aangekeken en behandeld. Dus alsjeblieft, loopt niet zo te janken man.
Alleen dat onderscheid heb je sowieso wel, omdat mensen liever niet schijten in hun eigen nest. Ik weet niet of je dat dan wel onder racisme moet plaatsen. Racisme vind ik echt dat je een superioriteitscomplex hebt en mensen van een ander ras als minderwaardig ziet. Daar lijden ook een hoop mensen aan maar het is wel een zwaardere beschuldiging, eentje met de connotatie blanke slavenhandelaars en de Afrikaan als "eigendom". Veel van de "racistische" incidenten komen op mij toch meer over als onverenigbare cultuurverschillen (of in ieder geval de dader die dit denkt) die bloot komen te liggen door een gebrek aan sociale mobiliteit (wederom, of in ieder geval dat de dader dit denkt).quote:Hier heb je een heel sterk punt, waardoor ik zelfs denk dat er een kans bestaat dat het bovenste gedeelte van mijn post van jou niet van toepassing is. Aangezien ik dat niet zeker weet laat ik dat stuk toch lekker staan.
Van beide kanten zijn er inderdaad mensen die teveel op andere groepen zeiken, vaak vooral om hun eigen mislukte leven enigszins goed te praten vermoed ik. Dit neemt m.i. echter niet weg dat, wanneer 'haat jegens een groep', echt duidelijk een rol heeft gespeeld, dit best benoemd mag worden. Ook wanneer het Marokkanen betreft die overduidelijk alleen niet-Marokkanen lastigvallen.
Of herrieoptochten, het is gewoon hip tegenwoordig blijkbaar om overal een tocht voor te hebben. Ik heb gewoon niks met het opschalen van zo'n ruzie naar enorm veel toeters en bellen. Alsof er daar in die straat mensen met racistische gevoelens wonen die nu opeens denken: "Oh, oh, we leven allemaal zo gezellig samen en onze levenswaarden zijn nu allemaal hetzelfde."quote:Ik snap sowieso het nut van de stille tochten niet. Maar aangezien dit blijkbaar een nieuw gebruik is bij elke spraakmakende dode zie ik niet in waarom je daar nu zo over moet vallen. Men benadrukte in het filmpje dat ik zag de tegenstellingen helemaal niet. Men benadrukte juist hoe goed iedereen (autochtoon en allochtoon) behalve Henk en Ingrid, in de buurt kon samenleven.
Waarom rasictisch, omdat de man turks is de andere nederlands, dus racisten?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 12:51 schreef De_Guidance het volgende:
Interview met dochter van de man in het filmpje.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-Almelo-fataal.dhtml
[..]
Wordt steeds waarschijnlijker dat hier sprake is van een racistisch motief.
Nee niet daarom.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 00:38 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Waarom rasictisch, omdat de man turks is de andere nederlands, dus racisten?
zout eens op met je gezever joh, teveel gezopen weer zeker?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 14:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat je geen Tokkie bent omdat je in een huisje woont van 2,5 ton?
Maar dat is èn niet hard te maken èn je kunt je zelfs nog afvragen of het echt racisme is. Het is duidelijk dat ze gefrustreerd zijn en een zondebok kiezen en dan ligt een Turks gezin nogal voor de hand. Bovendien, ook al was het gezin niet netjes en fatsoenlijk, dan nog slaat het nergens op om agressief te worden.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 00:48 schreef Flow3r het volgende:
Ik denk dat het wel degelijk racistisch is, maar dat zal moeilijk te bewijzen zijn.
Immers, was de buurman een roodharige geweest dan had de dader hem uitgescholden voor vuile rooie, was het slachtoffer gezet geweest dan was het een vuile dikzak, nu het slachtoffer van Turkse afkomst was, werd het een vuile Turk.
Schelden met iets wat iemand onderscheidt van de rest, iemand pakken op iets waar ie geen invloed op heeft is makkelijk en vaak ook 'gewoon' maar een scheldwoord.
Maar in dit geval hebben buren verklaard dat het Turkse gezin een heel net en fatsoenlijk gezin was en dat de dader al vaker afgegeven had op hun afkomst; racisme dus.
Hoe kan je dat hard maken?
En waar ligt de grens tussen racisme en schelden uit ongenoegen?
Het zijn allemaal gradaties natuurlijk. De Amerikanen die boos zijn dat de buitenlanders hun "jobs" stelen, dat kun je ook racistisch vinden maar het raakt wel een maatschappelijk probleem. Bij het zeuren om "jobs" kun je nog zeggen, tja, daar hebben ze wel een punt en het is lastig leven zonder inkomen.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 01:27 schreef Flow3r het volgende:
Dat ze gefrustreerd waren blijkt wel ja.
Maar haat kan heel diep zitten, echte allesoverheersende afkeer =racisme.
Dat gaat verder dan zomaar een tokkie die een baaldag heeft en een makkelijk slachtoffer zoekt.
Maar inderdaad; hoe kan je dat hard maken?
Lijkt me een onmogelijke opgave, of er moeten andere getuigen zich melden die bijvoorbeeld hebben gezien dat deze dader al eerder anderen van Turkse afkomst heeft aangevallen, en dan nóg is het moeilijk.
In dit geval zijn het buren van elkaar en burenruzies kunnen escaleren,men kent elkaar en ergert zich aan elkaar, dat is anders als die neo-nazi's die Turkse immigranten hadden vermoord in Duitsland puur vanwege hun afkomst, zonder elkaar persoonlijk te hebben gekend. In dat geval leek het me duidelijk.
quote:Het Openbaar Ministerie heeft geen aanwijzigen gevonden dat een dodelijke burenruzie eind juni in Almelo een racistische achtergrond had. Volgens justitie werd wel over en weer gescholden, maar bewijs dat racisme ten grondslag lag aan het conflict ontbreekt. Ook worden de twee niet langer verdacht van doodslag.
De vechtpartij ontstond na een woordenwisseling tussen een 59-jarige vrouw en een 36-jarige man van Turkse afkomst over een langlopende kwestie. Toen de echtgenoot van de vrouw zich met het conflict begon te bemoeien liep het uit de hand. Daarop mengden ook hun zoon en de vader van de 36-jarige man zich in de vechtpartij.
De 64-jarige Turkse man kwam ten val en raakte zwaargewond. Hij overleed later in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.
Volgens justitie is geen sprake van opzet bij het incident. Vader en zoon zouden niet van plan zijn geweest hun achterbuurman te doden. De twee worden dan ook niet langer verdacht van doodslag, maar van openlijk geweld met de dood tot gevolg.
De vader blijft in voorarrest, de zoon wordt op vrije voeten gesteld. De rechtszaak tegen de twee wordt in december inhoudelijk behandeld. Naast hen staat ook de 36-jarige zoon van het slachtoffer terecht. Het Openbaar Ministerie beraadt zich nog op vervolging van de vrouw.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |