quote:Op woensdag 18 juli 2012 16:56 schreef egelhond het volgende:
Afgelopen week is mijn oma overleden. Nu is morgen de begrafenis, maar ik vraag me af of ik nu recht heb op een dag doorbetaald verlof. Ik werk onder het cao Ziekenhuizen.
Daar staat hetvolgende in:
Artikel 13.4.5. Calamiteiten en ander kort verzuimverlof
1. De werknemer heeft recht op korte tijd betaald verlof om in zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden de eerste noodzakelijke voorzieningen te treffen. Onder zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden wordt onder meer ziekte in het gezin van de werknemer verstaan.
2. Bij overlijden van:
een bloed- of aanverwant in de rechte lijn;
een broer of zus;
van de werknemer en/of van zijn echtgenoot of relatiepartner heeft de werknemer recht op betaald verlof op de dag van overlijden en op de dag van de begrafenis of crematie, voor zover de werknemer was ingeroosterd op deze dag/dagen.
3. Bij overlijden van:
de echtgeno(o)t(e) of relatiepartner;
een (pleeg)kind;
een (pleeg)ouder;
van de werknemer en/of van zijn echtgenoot of relatiepartner heeft de werknemer recht op betaald verlof op de dag van overlijden tot en met de dag van de begrafenis of crematie, voor zover de werknemer was ingeroosterd op deze dag/dagen.
Valt mijn oma nu onder bloed en aanverwant in rechte lijn?
Alvast bedankt.
Dat hoor je wel te weten natuurlijk he!quote:
Gecondoleerd uiteraard en sterkte.quote:Op woensdag 18 juli 2012 16:56 schreef egelhond het volgende:
Afgelopen week is mijn oma overleden. Nu is morgen de begrafenis, maar ik vraag me af of ik nu recht heb op een dag vrij. Ik werk onder het cao Ziekenhuizen.
Daar staat hetvolgende in:
Artikel 13.4.5. Calamiteiten en ander kort verzuimverlof
1. De werknemer heeft recht op korte tijd betaald verlof om in zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden de eerste noodzakelijke voorzieningen te treffen. Onder zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden wordt onder meer ziekte in het gezin van de werknemer verstaan.
2. Bij overlijden van:
een bloed- of aanverwant in de rechte lijn;
een broer of zus;
van de werknemer en/of van zijn echtgenoot of relatiepartner heeft de werknemer recht op betaald verlof op de dag van overlijden en op de dag van de begrafenis of crematie, voor zover de werknemer was ingeroosterd op deze dag/dagen.
3. Bij overlijden van:
de echtgeno(o)t(e) of relatiepartner;
een (pleeg)kind;
een (pleeg)ouder;
van de werknemer en/of van zijn echtgenoot of relatiepartner heeft de werknemer recht op betaald verlof op de dag van overlijden tot en met de dag van de begrafenis of crematie, voor zover de werknemer was ingeroosterd op deze dag/dagen.
Valt mijn oma nu onder bloed en aanverwant in rechte lijn?
Alvast bedankt.
Mits je ingeroosterd stond voor die dagen.quote:Op woensdag 18 juli 2012 17:09 schreef Wrijfhout het volgende:
[..]
Gecondoleerd uiteraard en sterkte.
Je oma is een 2e graad bloedverwantlijn, betekend dat je recht hebt op 2 vrije dagen ( de dag van overlijden en de dag van de crematie danwel begrafenis.
een 1e graad overlijden geeft je recht op 4 vrije dagen
bij een 3e en 4e graad krijg je 1 dag, (de dag van de crematie)
Ja, precies.quote:Op woensdag 18 juli 2012 18:24 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Mits je ingeroosterd stond voor die dagen.
De vraag is dus: stond je ingeroosterd voor die dagen, of niet?
Broer/zus is tweedegraads, dus ja.quote:Op woensdag 18 juli 2012 20:13 schreef maturon het volgende:
Lees ik nu goed dat mijn broertje of Zus ondergeschikt is aan mijn ouders of partner of eigen kinderen????
in de ABU staat echter beschreven dat als je de begrafenis/crematie organiseert je alsnog dezelfde periode hebt als bij eerste graad.quote:Op woensdag 18 juli 2012 20:13 schreef maturon het volgende:
Lees ik nu goed dat mijn broertje of Zus ondergeschikt is aan mijn ouders of partner of eigen kinderen????
Naast dat dat helemaal niet zo natuurlijk is. gaat het hier om de CAO Ziekenhuizenquote:Op woensdag 18 juli 2012 20:32 schreef Nizno het volgende:
[..]
in de ABU staat echter beschreven dat als je de begrafenis/crematie organiseert je alsnog dezelfde periode hebt als bij eerste graad.
En over het algemeen help je hier natuurlijk wel aan mee bij een broer of zus..
want?quote:Op woensdag 18 juli 2012 20:34 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Naast dat dat helemaal niet zo natuurlijk is.
i know maar die nam ik als voorbeeld omdat ik die dus net met bewondering door heb gelezen (voor het eerst in mijn leven, Kwam er achter dat ik gewoon mezelf geld door de neus geboord heb.quote:gaat het hier om de CAO Ziekenhuizen
Maar om aan te geven dat dat 'meestal' zo is, vind ik gewoon niet zo 'natuurlijk' te stellen.quote:Op woensdag 18 juli 2012 20:37 schreef Nizno het volgende:
[..]
want?
Ik weet dat als mijn zus komt te overlijden er echt wel een organisatie neer komt op mijn ouders en mij.
Heb geen vakantie, moet gewoon de rest van de week werken dus neem aan dat ik de dag van de begrafenis betaald verlof krijg dan.quote:Op woensdag 18 juli 2012 18:24 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Mits je ingeroosterd stond voor die dagen.
De vraag is dus: stond je ingeroosterd voor die dagen, of niet?
Dan was je op dat moment dus vrijquote:Op donderdag 19 juli 2012 00:27 schreef egelhond het volgende:
Hoe zit dat met de dag van overlijden. Ik heb op maandag altijd een halve dag vrij. Toen ik thuiskwam om 12 uur kreeg ik te horen dat ze die morgen was overleden.
Als je gewoon had moeten werken op de dag van de begrafenis: ja.quote:Op donderdag 19 juli 2012 00:27 schreef egelhond het volgende:
[..]
Heb geen vakantie, moet gewoon de rest van de week werken dus neem aan dat ik de dag van de begrafenis betaald verlof krijg dan.
Hoe zit dat met de dag van overlijden. Ik heb op maandag altijd een halve dag vrij. Toen ik thuiskwam om 12 uur kreeg ik te horen dat ze die morgen was overleden.
Yupsquote:Op donderdag 19 juli 2012 00:27 schreef egelhond het volgende:
Heb geen vakantie, moet gewoon de rest van de week werken dus neem aan dat ik de dag van de begrafenis betaald verlof krijg dan.
Wat wil je daar verder nog mee? Eerder (dan 12:00 uur) wist je het niet, en later (toen je het wel wist) hoefde je niet te werken.quote:Hoe zit dat met de dag van overlijden. Ik heb op maandag altijd een halve dag vrij. Toen ik thuiskwam om 12 uur kreeg ik te horen dat ze die morgen was overleden.
Nou ja, wel dus.quote:Op woensdag 18 juli 2012 19:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, precies.
Vakantie hebben, oma overlijdt en dan twee dagen terug willen hebben.
Volgens mij werkt dat zo niet.
Je was, toevallig al vrij, of heb je vrij genomen voor de begrafenis?quote:Op woensdag 18 juli 2012 17:00 schreef egelhond het volgende:
Heb het niet goed omschreven, ik bedoel of ik doorbetaald verlof recht op heb. Ben gewoon vrij morgen dat was geen probleem. Maar degene die dit precies weet is op vakantie.
[..]
Volgens dezelfde CAO als hierboven beschreven?quote:Op donderdag 19 juli 2012 09:41 schreef lezzer het volgende:
[..]
Nou ja, wel dus.
Ik had 3 weken vakantie, waarbij we 2,5 bezig zijn geweest met ziekte en uiteindelijk overlijden van mijn schoonvader. Ik kreeg via mijn toenmalige werkgever 4 dagen daarvoor (CAO), en die heb ik ook geclaimd.
Ik had namelijk helemaal geen vakantie gehad, maar juist een heel stressvolle periode.
Nou, bij sommige werkgevers dus wel.quote:Volgens mij werkt dat zo niet.
Okay, maar hier ging het om de ziekenhuis-cao.quote:Op donderdag 19 juli 2012 10:05 schreef lezzer het volgende:
Oh, multi-interpretabel.
[..]
Nou, bij sommige werkgevers dus wel.
Zo goed?
Dat is anders: je had vakantie. Maar TS stond niet ingeroosterd (maandagmiddag).quote:Op donderdag 19 juli 2012 09:41 schreef lezzer het volgende:
[..]
Nou ja, wel dus.
Ik had 3 weken vakantie, waarbij we 2,5 bezig zijn geweest met ziekte en uiteindelijk overlijden van mijn schoonvader. Ik kreeg via mijn toenmalige werkgever 4 dagen daarvoor (CAO), en die heb ik ook geclaimd.
Ik had namelijk helemaal geen vakantie gehad, maar juist een heel stressvolle periode.
Ik reageerde niet op TS, ik reageerde op Gia, die naar mijn idee een waarde oordeel gaf over het claimen van een vrije dag voor het overlijden van een familielid tijdens vakantie.quote:Op donderdag 19 juli 2012 10:28 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Dat is anders: je had vakantie. Maar TS stond niet ingeroosterd (maandagmiddag).
Ow, sorryquote:Op donderdag 19 juli 2012 11:23 schreef lezzer het volgende:
Ik reageerde niet op TS, ik reageerde op Gia, die naar mijn idee een waarde oordeel gaf over het claimen van een vrije dag voor het overlijden van een familielid tijdens vakantie.
Mits TS dus zou moeten werken op betreffende dagen.quote:Op woensdag 18 juli 2012 17:09 schreef Wrijfhout het volgende:
[..]
Gecondoleerd uiteraard en sterkte.
Je oma is een 2e graad bloedverwantlijn, betekend dat je recht hebt op 2 vrije dagen ( de dag van overlijden en de dag van de crematie danwel begrafenis.
En ik reageerde alleen op wat hierboven staat over de cao van TS. Ik heb het niet over de cao van Lezzer. Ook niet over gehad, is hier ook helemaal niet van toepassing.quote:Op donderdag 19 juli 2012 11:23 schreef lezzer het volgende:
[..]
Ik reageerde niet op TS, ik reageerde op Gia, die naar mijn idee een waarde oordeel gaf over het claimen van een vrije dag voor het overlijden van een familielid tijdens vakantie.
En als je al vrij bent, niet ingeroosterd, dan hoef je niet te werken.quote:Op donderdag 19 juli 2012 12:49 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Mits TS dus zou moeten werken op betreffende dagen.
Nou, en ik gaf dus aan dat er ook omstandigheden zijn waarin dat helemaal niet zo raar is.quote:Op donderdag 19 juli 2012 16:36 schreef Gia het volgende:
Vrij i.v.m. overlijden in het verleden, lijkt me een beetje vreemd. Zo'n vrije dag is bedoeld om bij het overlijden te kunnen zijn, met de familie. Een vrije dag voor de begrafenis, terwijl je op vakantie bent, vrij hebt of niet ingeroosterd bent, vind ik ook raar.
het deel wat je uit mijn quote weglaat was de reactie op jouw quote.quote:Op donderdag 19 juli 2012 16:43 schreef lezzer het volgende:
[..]
Nou, en ik gaf dus aan dat er ook omstandigheden zijn waarin dat helemaal niet zo raar is.
Overigens zijn die vrije dagen bij eerste bloedlijn ook bedoeld om zaken te regelen.
Bij veel werkgevers krijg je bij het overlijden van een ouder of kind of partner vrij van overlijden t/m begrafenis. Bij mijn voormalige werkgever kreeg je dat ook als je executeur testamentair bent.
Voor schoonouders gold dat dus ook.
En ik had ze hard nodig die dagen.
Overigens, Gia, je quote mij, dus ik neem aan dat je wel op die quote reageert?
Bij het overlijden van mijn opa kreeg ik trouwens 2 dagen, daarvan heb ik er 1 gebruikt.
Heb het over post nummer 34 nu. Volgens mij lullen we langs elkaar heen.quote:Op donderdag 19 juli 2012 16:56 schreef lezzer het volgende:
![]()
Ik quote in beginsel je hele reactie hoor.
Maar goed, whatever
Daarom quote ik jouquote:Op donderdag 19 juli 2012 17:08 schreef Gia het volgende:
Al die andere redenen die je noemt om vrije dagen voor nodig te hebben, wordt door TS niet over gerept.
Jij quote mij en reageert daarop alsof ik het over jouw cao en werkgever heb. Terwijl ik reageerde op TS en wat in haar cao staat.quote:
Dat leek me redelijk normaal, maar hoe zit het met de dag van overlijden?quote:Op donderdag 19 juli 2012 21:02 schreef egelhond het volgende:
haha nee ik ben er niet op uit om geld te vangen. Wilde gewoon weten of ik nou vandaar betaald verlof zou krijgen of niet. Maar dat is dus wel zo. Bedankt allemaal! Hier kan een slotje op.
Denk niet dat ik dat vergoed krijg. Ging me ook meer om vandaag.quote:Op donderdag 19 juli 2012 21:24 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat leek me redelijk normaal, maar hoe zit het met de dag van overlijden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |