quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:00 schreef Sonnetje85 het volgende:
Oh en tip van Flip. Bij het regelen van het gezag, kijk goed naar de handtekening.op je.paspoort, anders mag je alsnog naar de rechtbank
Onderteken t dus nirt terwijl je met je verse baby op je arm op de bank zit, zoals ik
Dit moet je na de geboorte via de rechtbank aanvragen. Krijg je niet zomaar als vader zijnde!!quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:03 schreef Loodje het volgende:
Tico, die dingen weet ik idd, ben zelf orthopedagoog, dus ben op de hoogte van de wettelijke regels, ouderschapsplannen e.d. En als je na het uit elkaar gaan en er niet uitkomt dat jeugdzorg erbij komt, dat is zo maar dat is pas echt als je een extreem uit de hand gelopen scheidings- (ook als je niet getrouwd bent heet dat zo) situatie hebt.
Zoals ik al zei, het verbaast mij dat er mensen zijn die oordelen over andere mensen (ongeacht achtergrond e.d.) over het feit dat je niet getrouwd bent en toch kinderen krijgt in deze tijd. Er worden namelijk minder huwelijken gesloten dan 50 jaar geleden.
De vader kan zijn recht aanvechten, maar dat aanvechten moet een vader automatisch doen. Dat zijn ze wel aan het veranderen omdat in veel gevallen is gebleken dat het niet de beste oplossing is.
Daarnaast moest de vader vroeger mee naar de verloskundige, daar een brief op laten stellen, dan naar de notaris om de ongeboren vrucht te erkennen en dan pas naar de gemeente met die gegevens om te mogen erkennen. Dat is niet meer het geval. Een vader kan samen met de moeder nu tijdens de zwangerschap samen naar het gemeentehuis om de vader te erkennen ipv dat er dus een notaris aan te pas komt. Dit stelt de vader ook automatisch tot officiële ouder/gezaghebber als hij het kind aangeeft bij de gemeente, net als je getrouwd bent dat het dan automatisch gaat, maar dan ben je uiteindelijk ook voor naar het gemeentehuis geweest;)
Ja daaromquote:Op woensdag 18 juli 2012 12:04 schreef Loodje het volgende:
[..]![]()
Lijkt me toch ook moeilijk om altijd je handtekening precies hetzelfde te doen
quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:11 schreef Loodje het volgende:
Bij de rechtbank aanvragen is alleen nodig als je ook geen (financiële) verbintenis met elkaar hebt dus geen partnerschap danwel samenwonend ingeschreven.
Iddquote:Op woensdag 18 juli 2012 12:07 schreef Sonnetje85 het volgende:
[..]
Ja daarom![]()
Hier was t dus afgewezen en moesten we alsnog langs.de.rechtbank.
Dus wel iets.om op te letten
Zo staat het bij de rijksoverheid ook, als je geen geregistreerd partnerschap hebt of niet gehuwd bent zul je gezag bij de rechtbank moeten of kunnen aanvragen.quote:
Nee hoor.quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:11 schreef Loodje het volgende:
Bij de rechtbank aanvragen is alleen nodig als je ook geen (financiële) verbintenis met elkaar hebt dus geen partnerschap danwel samenwonend ingeschreven.
quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:11 schreef Loodje het volgende:
Ja dat zeggen we toch?quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:14 schreef Loodje het volgende:
[..]
Zo staat het bij de rijksoverheid ook, als je geen geregistreerd partnerschap hebt of niet gehuwd bent zul je gezag bij de rechtbank moeten of kunnen aanvragen.
Nee jij zegt dat als.je.samenwoont of.een financiële verbintenis heb de vader na erkenning gezag heeft.quote:
Nee jij hebt het over samenwonen en financiële verbondenheid en dat als het kind erkent is dat dan daarmee het gezag automatisch geregeld is maar dat is niet waar. Je moet het gezag dan gewoon aanvragen, althans wij wel voor onze twee kinderen. Ondanks jaren samenwonen en financiële partners.quote:
Psiesquote:Op woensdag 18 juli 2012 12:22 schreef mignonne het volgende:
[..]
Nee jij hebt het over samenwonen en financiële verbondenheid en dat als het kind erkent is dat dan daarmee het gezag automatisch geregeld is maar dat is niet waar. Je moet het gezag dan gewoon aanvragen, althans wij wel voor onze twee kinderen. Ondanks jaren samenwonen en financiële partners.
We zijn niet getrouwd of geregistreerd partnerschapt en that's that, dan moet je t aanvragen.
nee hoor..quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:24 schreef Loodje het volgende:
DikkieDik, hoop dat je snel weer wat beter voelt!
MeNicole, idd, ik ben zelf ook zo, trouwens met mijn ex ben ik nog steeds vrienden. Alhoewel je nooit weet wat er kan gebeuren blijft het altijd voor mensen een hele moeilijke situatie.
Samenwonen betekend in veel gevallen geregistreerd partnerschap, en dus ook de gezamelijke financiële verplichting, want dat is eigenlijk wat geregistreerd partnerschap inhoud, naast andere elementen natuurlijk. Maar ik blijf erbij het ging mij over dat andere mensen oordelen over andere mensen dat ze niet getrouwd zijn en toch kinderen krijgen....Niet over de wettelijke aspecten die daarbij komen kijken!
Nee ik bedoel als mijn lief en ik nu zouden trouwen. Moet ie dan nog gezag aanvragen voor zijn eigen kinderen?quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:28 schreef Loodje het volgende:
Nee, de kinderen die uit een andere relatie danwel huwelijke komen zal hij opnieuw moeten erkennen, in dit geval moet de gezag aanvraag wel via de rechter. Tenminste is in veel gevallen zo.
weet ik niet zekerquote:Op woensdag 18 juli 2012 12:29 schreef MeNicole2 het volgende:
[..]
Nee ik bedoel als mijn lief en ik nu zouden trouwen. Moet ie dan nog gezag aanvragen voor zijn eigen kinderen?
*lurker inbreekt*quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:29 schreef MeNicole2 het volgende:
[..]
Nee ik bedoel als mijn lief en ik nu zouden trouwen. Moet ie dan nog gezag aanvragen voor zijn eigen kinderen?
ik denk juist is veel gevallen niet en in sommigen wel...quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:28 schreef Loodje het volgende:
Vicky, ik zei toch in veel gevallen, niet altijd?
Nee? Als je niet getrouwd bent moet je als vader altijd het kind erkennen, EN het gezag aanvragen.quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:11 schreef Loodje het volgende:
Oh kijk dat wist ik niet.quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:31 schreef miss_sly het volgende:
Het gaat ook fout als de moeder komt te overlijden en er geen ouderlijk gezag is geregeld. Officieel worden dan de ouders van de moeder de voogden en heeft de vader geen poot om op te staan.
Ook dat 'in veel gevallen' valt bij mijn beste weten heel erg mee.quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:28 schreef Loodje het volgende:
Vicky, ik zei toch in veel gevallen, niet altijd?
Niet als je geregistreerd partnerschap hebtquote:Op woensdag 18 juli 2012 12:32 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Nee? Als je niet getrouwd bent moet je als vader altijd het kind erkennen, EN het gezag aanvragen.
quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:35 schreef Loodje het volgende:
Niet als je geregistreerd partnerschap hebt
[..]
wel dusquote:Erkenning bij huwelijk en geregistreerd partnerschap
Als een vrouw en een man getrouwd zijn en een kind krijgen, is erkenning niet nodig. De echtgenoot van de moeder wordt door de wet automatisch beschouwd als de vader. Ook als hij niet de biologische vader van het kind is.
Bij een geregistreerd partnerschap is de erkenning van een kind niet automatisch geregeld. De vader moet het kind dan erkennen bij de gemeente.
En hoe regel je volgens jou een geregisteerd partnerschap?quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:35 schreef Loodje het volgende:
[..]
Als je geregisteerd partners bent, hoeft de vader alleen te erkennen.quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:32 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Nee? Als je niet getrouwd bent moet je als vader altijd het kind erkennen, EN het gezag aanvragen.
Wanneer is 'dan'?quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:37 schreef Loodje het volgende:
Erkennen wel maar gezag is dan wel automatisch:)
Preciesquote:Op woensdag 18 juli 2012 12:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als je geregisteerd partners bent, hoeft de vader alleen te erkennen.
quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:37 schreef Loodje het volgende:
Erkennen wel maar gezag is dan wel automatisch:)
quote:Gezamenlijk ouderlijk gezag bij geregistreerd partnerschap
Ouders krijgen automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag over de kinderen die zij tijdens hun geregistreerd partnerschap krijgen of adopteren. Om ook de wettelijke vader te worden, moet de man het kind wel erkennen. Dit is niet automatisch geregeld zoals bij het huwelijk. Ouders krijgen ook automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag als zij na de geboorte van hun kind een geregistreerd partnerschap aangaan, maar alleen als de vader het kind heeft erkend
![]()
Niet heel onlogisch, toch? Hij is immers officieel niets van de kinderen, op papier dan he?quote:
Nou idd... Samenwonen vind ik toch echt wel ff iets anders dan geregistreerd partnerschap. Dat is in mijn ogen gewoon een homohuwelijk... Ook dat ga ik dus niet aan, dan kun je net zo goed meteen trouwen.quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:34 schreef mignonne het volgende:
[..]
Ook dat 'in veel gevallen' valt bij mijn beste weten heel erg mee.
Van de dames die ik het afgelopen jaar gezien heb op controle waren maar weinig geregistreerd partner eigenlijk. Ofwel ze woonden samen, ofwel ze waren getrouwd. Geregistreerd partners waren onder de samenwonenden in de minderheid.
En hoe regel je een geregistreerd partnerschap dan?quote:
Thnx! Dan komt dat hopelijk wel goed.quote:Op woensdag 18 juli 2012 10:56 schreef Ticootje het volgende:
[..]
2 weken voor je verlof... Eerder kunnen ze niet eens een aanvraag doen. Ja overheid.
Beetje bekrompen gedachtquote:Op woensdag 18 juli 2012 12:38 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Nou idd... Samenwonen vind ik toch echt wel ff iets anders dan geregistreerd partnerschap. Dat is in mijn ogen gewoon een homohuwelijk... Ook dat ga ik dus niet aan, dan kun je net zo goed meteen trouwen.
Nou dat dus... Hij kan nog wel achteraf om gezag vragen bij de rechtbank... Ook als je zou scheiden en je zou tegenwerken zou hij dat met een advocaat gewoon kunnen aanvragen, en waarschijnlijk ook krijgen..quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet heel onlogisch, toch? Hij is immers officieel niets van de kinderen, op papier dan he?
Homohuwelijk is een huwelijk, maar geregistreerd partnerschap is juridisch minder zwaar dan een huwelijk. Verloopt via de notaris en of gemeente maar zonder alle toeters en bellenquote:Op woensdag 18 juli 2012 12:38 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Nou idd... Samenwonen vind ik toch echt wel ff iets anders dan geregistreerd partnerschap. Dat is in mijn ogen gewoon een homohuwelijk... Ook dat ga ik dus niet aan, dan kun je net zo goed meteen trouwen.
Ik ben heel bekrompen.. Vroegah was het zo dat homohuwelijken gewoon geregistreerd partnerschap was. Dus vandaar. Ik vind het gewoon hetzelfde. Huwelijk of partnerschap... In mijn ogen gelijk en daarom zou ik het beiden niet meer aangaan.quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Beetje bekrompen gedacht
Bovendien kunnen homo's ook gewoon trouwen, dan is het een homohuwelijk.
Geregistreerd partnerschap verloopt niet via de notaris, dat is een samenlevingsovereenkomt. En dat laatste regelt niets met betrekking tot gezag en erkenning van kinderen.quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:42 schreef Loodje het volgende:
[..]
Homohuwelijk is een huwelijk, maar geregistreerd partnerschap is juridisch minder zwaar dan een huwelijk. Verloopt via de notaris maar zonder alle toeters en bellenTrouwen komt later wel. Maar ieder zijn of haar ding natuurlijk:D
Ik ga even lekker gamen en chillen, sterkte voor de dames die het nodig hebben en goed dat dit besproken wordt want er zijn een hoop mensen die het gezag niet geregeld hebben en het is toch handig om dit goed te bespreken en geregeld te krijgen
Dat het in jouw ogen gelijk is, kan ik me prima voorstellen. Er is ook weinig verschil. Maar een homohuwelijk is als twee homoseksuelen trouwenquote:Op woensdag 18 juli 2012 12:42 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik ben heel bekrompen.. Vroegah was het zo dat homohuwelijken gewoon geregistreerd partnerschap was. Dus vandaar. Ik vind het gewoon hetzelfde. Huwelijk of partnerschap... In mijn ogen gelijk en daarom zou ik het beiden niet meer aangaan.
quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:38 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dat,inderdaad.quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:31 schreef Vicky het volgende:
[..]
ik denk juist is veel gevallen niet en in sommigen wel...
het gros van de mensen die ik ken en samenwonen hebben geen ger. partnerschap
Ik was er een vanquote:Op woensdag 18 juli 2012 12:44 schreef Sonnetje85 het volgende:
[..]
Dat,inderdaad.
Eigenlijk ken ik niemand die samenwoont met geregistreerd partnerschap
Oh ik heb nog veel meer van die stellingen hoor...quote:
quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:47 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Oh ik heb nog veel meer van die stellingen hoor...
Een huis kopen kan ook prima met een samenlevingsovereenkomst. Ik denk dat jij samenlevingsovereenkomst (notaris) verwart met geregistreerd partnerschap (gemeente).quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:48 schreef Loodje het volgende:
Verschilt misschien per omgeving, als je een huis samen koopt is het meest makkelijke huwelijk of geregistreerd partnerschap anders krijg je geen hypotheek, in onze omgeving zijn er dus meer mensen die geregistreerd partnerschap hebben
Wij kunnen nu gewoon een hypotheek krijgen. Hebben we toevallig van de week uit laten zoeken!quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:48 schreef Loodje het volgende:
Verschilt misschien per omgeving, als je een huis samen koopt is het meest makkelijke huwelijk of geregistreerd partnerschap anders krijg je geen hypotheek, in onze omgeving zijn er dus meer mensen die geregistreerd partnerschap hebben
quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:48 schreef Loodje het volgende:
En ook bij onze hypotheek.....quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:49 schreef Sonnetje85 het volgende:
[..]
Hebben ze toch een fout.gemaakt bij onze hypotheek
Dit.dus helemaalquote:Op woensdag 18 juli 2012 12:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een huis kopen kan ook prima met een samenlevingsovereenkomst. Ik denk dat jij samenlevingsovereenkomst (notaris) verwart met geregistreerd partnerschap (gemeente).
maar blijf vooral denken dat je het weet en dat je, als je een samenlevingsovereenkomst hebt, klaar bent als je vriend zijn kind erkent.
Haha dacht al dat ze een fout hadden gemaakt maar het kan dus wel!!quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:49 schreef Sonnetje85 het volgende:
[..]
Idd.. Ik had zelfs een hypotheek zonder huwelijk of samenlevingscontract... Wow.quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:50 schreef miss_sly het volgende:
Wat hebben er veel mensen onterecht een hypotheek gehad als ze daarvoor geregistreerd partners moeten zijn
neehoor...quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:48 schreef Loodje het volgende:
En bij de onze.quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:49 schreef Sonnetje85 het volgende:
[..]
Nou iddquote:Op woensdag 18 juli 2012 12:53 schreef Keshet het volgende:
[..]
En bij de onze.
Loodje, serieus, wil je je aub even inlezen voor je mensen via je werk weer van advies gaat voorzien?
Als je geld meeneemt kun je zelfs een hypotheek krijgen als je een bkr registratie hebt... Banken zijn dol op eigen geld.quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:52 schreef Sonnetje85 het volgende:
Ja tuurlijk![]()
Als.je.maar geld heb![]()
Samenlevingsovereenkomst hoeft niet eens.
Ja, meen je dit ook en ga je de zaken zelf goed regelen en goede voorlichting geven?quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:55 schreef Loodje het volgende:
Nu door jullie dus wel:D Bedankt daarvoor!
uhh ik denk dat zij het sarcastisch bedoeldequote:Op woensdag 18 juli 2012 12:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, meen je dit ook en ga je de zaken zelf goed regelen en goede voorlichting geven?
Dat mag ik hopen maar gokje is dat het gewoon echt zo is.quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:58 schreef Vicky het volgende:
[..]
uhh ik denk dat zij het sarcastisch bedoelde
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |