Enkele quotes uit 50 jaar Roda JC op fanproject98.nl:
..en van Veendam kwam spits Dick Nanninga. Nanninga moest de aanval van meer doelpunten gaan voorzien, maar kwam als grote onbekende binnen. Sjef Blatter herinnert zich later: ‘Ik had nog nooit van hem gehoord. Ik dacht ‘wat hebben we nou voor giraffe gekocht’, haha’! Nanninga is een echte laatbloeier, over het hoofd gezien door FC Groningen en pas op zijn 24e opgepikt door Veendam...
...Nanninga, voor 35.000 gulden door Hens Coerver weggehaald bij Veendam, werd in no-time razend populair in Kerkrade. Nanninga: ‘Ik zette me altijd voor honderd procent in, ook als het eens wat minder ging. Die mentaliteit sprak de mensen hier aan. Ze gingen pas tekeer als de inzet onvoldoende was. En terecht. Ik hoorde bij het volk, was in feite één van hen. Ik ben niet bijzonder. Ik was een arbeidersjongen en zal dat altijd blijven. Dat werd gewaardeerd. Ik herinner me dat ik na een hernia- operatie mijn comeback maakte in het tweede elftal. Normaal zaten er tweehonderd toeschouwers, die avond zesduizend. De jeugdspelers van het tweede schrokken zich rot’.
‘Roda gebruikt zijn hoofd’, kopte de vaderlandse pers. Gedoeld werd op het uitstekende kopwerk van Nanninga. ‘Dick kopte net zo hard als een ander schoot, ook op trainingen’, herinnert Gildeman zich...
...In de vierde speelronde moet Roda JC op bezoek bij PSV en verliest met 4-0. Vlak na dit duel moet spits Dick Nanninga onder het mes vanwege een hernia. Hij zou meer dan 4 maanden niet spelen. Een flinke tegenvaller, vooral natuurlijk ook voor de spits zelf. Nanninga zelf: ‘bij een eerste hernia sterf je van de pijn, maar je denkt niet dat het het einde is. Na drie maanden stond ik weer op het veld’...
...PSV heeft een dag eerder in eigen huis verloren van PEC Zwolle en blijft daarmee op 19 punten staan, evenveel als Ajax. Roda JC heeft er tot dan toe 18 en staat voorafgaan aan de speelronde 3e. Het zou een razend spannende wedstrijd worden in De Meer waarbij Roda JC absoluut niet onder doet voor Ajax en zich voor Nederland presenteert als misschien wel kampioenskandidaat. Doelpunten van Adrie Koster en Dick Nanninga brengen Roda JC uiteindelijk de winst en de koppositie...
Dick Nanninga heeft zeer veel betekent voor mijn cluppie Roda JC. Ik ben geschokt door dit nieuws. Het is schandalig dat het maar een voetnoot is tussen het 'voetbalnieuws'. Eén transfer meer of minder, wie boeit het wat? Spelers komen en gaan. Nanninga is de enige Nederlander die ooit een velddoelpunt maakte namens Nederland in een WK-finale. Ik wens hem en zijn familie zeer veel sterkte!