quote:De terechtstelling van een vermoedelijk geestelijk gehandicapte man in de Amerikaanse staat Georgia komt steeds dichterbij. Een bevoegde commissie wees vandaag naar eigen zeggen een gratieverzoek van de wegens moord veroordeelde Warren Hill af. De 52-jarige zal op 18 juli met een gifinjectie geëxecuteerd worden. Hij wordt ervan beschuldigd in de gevangenis een medegevangene te hebben doodgeslagen.
De zaak van de man heeft in de Verenigde Staten voor heel wat beroering gezorgd. Hill beschikt volgens verschillende expertenrapporten over een intelligentiequotiënt (IQ) van nauwelijks 70 en wordt om die reden naar opvatting van deskundigen als geestelijk gehandicapt beschouwd. Daarom mag hij volgens de Amerikaanse grondwet eigenlijk niet terechtgesteld worden.
Een rechtbank in Georgia besliste desondanks dat de omvang van de handicap niet zonder twijfel vaststaat en gaf daarom groen licht voor de executie. De advocaat van Hill toonde zich ontzet over de beslissing
Ze kunnen de doodstraf omzetten in levenslang, lijkt me niet zo moeilijkquote:Op dinsdag 17 juli 2012 00:50 schreef Hathor het volgende:
Je kan hem ook niet vrijlaten lijkt me, hij mag dan zwakzinnig zijn, het is ook een een ijskouwe moordenaar, aangezien hij in de gevangenis. waar ie overigens niet voor niks zal zitten, gewoon iemand doodslaat.
Dan zal dat toch levenslang in afzondering moeten zijn, want blijkbaar kun je hem niet aan medegevangenen blootstellen.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 00:51 schreef newsman01 het volgende:
[..]
Ze kunnen de doodstraf omzetten in levenslang, lijkt me niet zo moeilijk
Amerikaanse cellen bevatten altijd twee mensen . Ook in de dodencel.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 00:52 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dan zal dat toch levenslang in afzondering moeten zijn, want blijkbaar kun je hem niet aan medegevangenen blootstellen.
In Nederland hebben we daar TBS inrichtingen voor, zo kan het ook in de USAquote:Op dinsdag 17 juli 2012 00:52 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dan zal dat toch levenslang in afzondering moeten zijn, want blijkbaar kun je hem niet aan medegevangenen blootstellen.
fout, isoleer is isoleer, daar zit je dus in isolement. En op death row zit iedereen alleen.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 00:54 schreef Fokboer het volgende:
[..]
Amerikaanse cellen bevatten altijd twee mensen . Ook in de dodencel.
Alleen is TBS te duur voor gewone mensen.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 00:55 schreef newsman01 het volgende:
[..]
In Nederland hebben we daar TBS inrichtingen voor, zo kan het ook in de USA
Nee hoor ik heb een Amerikaanse gevangenisdocumentaire gezien over de dodencel te Indiana en daar zitten ze echt met hun tweeen.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 00:56 schreef Hathor het volgende:
[..]
fout, isoleer is isoleer, daar zit je dus in isolement. En op death row zit iedereen alleen.
Dan zal dat misschien een uitzondering zijn, maar dat is normaal gesproken niet van toepassing.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 00:58 schreef Fokboer het volgende:
[..]
Nee hoor ik heb een Amerikaanse gevangenisdocumentaire gezien over de dodencel te Indiana en daar zitten ze echt met hun tweeen.
Dat klopt niet ouwe fokboer je zit alleen in de dodencel, er bestaat hooguit een rij met cellen.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 00:58 schreef Fokboer het volgende:
[..]
Nee hoor ik heb een Amerikaanse gevangenisdocumentaire gezien over de dodencel te Indiana en daar zitten ze echt met hun tweeen.
quote:Hill beschikt volgens verschillende expertenrapporten over een intelligentiequotiënt (IQ) van nauwelijks 70 en wordt om die reden naar opvatting van deskundigen als geestelijk gehandicapt beschouwd. Daarom mag hij volgens de Amerikaanse grondwet eigenlijk niet terechtgesteld worden.
Hoe kan ditquote:Een rechtbank in Georgia besliste desondanks dat de omvang van de handicap niet zonder twijfel vaststaat en gaf daarom groen licht voor de executie.
Ga mij niet trollen.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 00:59 schreef newsman01 het volgende:
[..]
Dat klopt niet ouwe fokboer je zit alleen in de dodencel, er bestaat hooguit een rij met cellen.
Oke, wat vond je nog meer erg dan de laatste tijd?quote:Op dinsdag 17 juli 2012 00:49 schreef Vaseline_ het volgende:
word steeds erger daar in de united states of america
Geen uitzondering. In indiana is dat de regel.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 00:59 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dan zal dat misschien een uitzondering zijn, maar dat is normaal gesproken niet van toepassing.
Dat dit kan!quote:Op dinsdag 17 juli 2012 01:05 schreef newsman01 het volgende:
[..]
Precies de spijker op zijn kop. Hoe kan dit ?
Ik ben niet tegen de doodstraf, maar voor deze zaak vind ik dat eigenlijk ook niet kunnen.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 00:41 schreef newsman01 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Bron
Belachelijk het word eens hoogtijd dat ze in Amerika de doodstraf gaan afschaffen.
Je gaat mij vertellen dat MSNBC lockup liegt?quote:Op dinsdag 17 juli 2012 01:06 schreef newsman01 het volgende:
[..]
Ik troll je niet, het klopt niet wat je zegt.
Ok wacht ik op een linkje, als men dat doet is Amerika in overtreding.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 01:07 schreef Fokboer het volgende:
[..]
Je gaat mij vertellen dat MSNBC lockup liegt?Ze kwamen met zelfs videobeelden van de dodencel
laat mij nou eens die video opzoeken...
Nee dat is het nietquote:Op dinsdag 17 juli 2012 01:03 schreef Fokboer het volgende:
[..]
Geen uitzondering. In indiana is dat de regel.
Mijn fout. Het was Californië dus.quote:If sentenced to death, David Westerfield would go straight to San Quentin State Prison in Marin County, where all the state's condemned men reside.
Condemned prisoners spend most of their day in these two-person cells on San Quentin's death row.
He would skip the lengthy evaluation process, and instead undergo a brief classification in which corrections counselors would determine whether he needed to be segregated from others on death row.
He'd have the opportunity to be placed in a special yard with other "compatible" murderers, according to Vernell Crittendon, San Quentin's public information officer. Even among death row inmates, there is a hierarchy of heinousness. Child killers like Westerfield or serial killers, for example, might be targets in the general condemned population, so they are placed in special yards with 40 to 50 others like them.
Inmates on death row have individual cells that are 5.5 feet by 9 feet. Like maximum-security prisoners, they can have televisions, radios and books in their cells, but whenever they leave their cells, they are bound in full restraints and attended by several corrections officers. They eat all meals in their cells.
On death row, there are no work programs, no school classes. Some inmates take "cell" courses with state-certified teachers who visit the jail and meet individually with inmates.
Each day, prisoners eat breakfast at 6:20 a.m. and they enter the yard at 7:30 a.m. They can do sit-ups or chin-ups, walk or play basketball, card games or dominoes. At 1 p.m., they return to their cells where they remain for the rest of the day. Lights out is at 10 p.m. each night.
Death row inmates can receive visitors seven days a week although two days are solely for visits by lawyers. A maximum of four visitors are locked with inmates into small cubicles within a larger visiting room. Visits are a minimum of two hours and can be extended if the family lives more than 200 miles away.
About 90 of the 601 men on death row are considered "grade B," meaning they have been violent or threatening since their incarceration. These prisoners are not permitted in the yard with others. Instead, they exercise in a tiny private yard three days a week and are not eligible for contact visits.
Whether condemned or spared, Westerfield's life will be a mirror opposite of the existence he enjoyed before his arrest for the murder of his 7-year-old neighbor, Danielle van Dam. Then, as a single man and an entrepreneur, he set his own hours, had ample spending money and had to answer only to himself. One of his most prized possessions was his 35-foot recreational vehicle which allowed him to go where he wanted, when he wanted. Those days are over.
http://www.prisontalk.com/forums/archive/index.php/t-7856.html
Dat is van 2003quote:Op dinsdag 17 juli 2012 01:13 schreef Fokboer het volgende:
[..]
Mijn fout. Het was Californië dus.
Én het was uitgezonden in dat NBC programma.
Nope, Amerika heeft een log proces met doodstraffen, zelfs mensen met dementie zitten in Deathrowquote:
En iemand levenslang eenzaam in een hokje stoppen is beter omdat?quote:Op dinsdag 17 juli 2012 00:55 schreef newsman01 het volgende:
[..]
In Nederland hebben we daar TBS inrichtingen voor, zo kan het ook in de USA
Omdat Amerikanen mongolen zijn, in de TBS kliniek zit je vaak met groepen.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 01:20 schreef Nobu het volgende:
[..]
En iemand levenslang eenzaam in een hokje stoppen is beter omdat?
En als hij dan weer iemand dood slaat? Hij is tenslotte ontoerekeningsvatbaar, dus de kans op herhaling is enorm. Dat risico wil jij nemen terwijl al vaststaat dat hij toch niet meer vrij komt? Net zo'n verhaal als met die belg eerder deze week? Nee, ik zeg prima besluit.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 01:21 schreef newsman01 het volgende:
[..]
Omdat Amerikanen mongolen zijn, in de TBS kliniek zit je vaak met groepen.
En toch wilden TS en Hathor beweren dat het overal in de VS gelijk is door de wetgeving.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 01:23 schreef Zaiks93 het volgende:
[..]
Maar dan kan het dus zijn dat het verschilt per Amerikaanse staat.
Waar staat dat hij ontoerekeningsvatbaar is bevonden? Of heb ik iets overheen gelezen?quote:Op dinsdag 17 juli 2012 01:24 schreef Nobu het volgende:
[..]
En als hij dan weer iemand dood slaat? Hij is tenslotte ontoerekeningsvatbaar, dus de kans op herhaling is enorm. Dat risico wil jij nemen terwijl al vaststaat dat hij toch niet meer vrij komt? Net zo'n verhaal als met die belg eerder deze week? Nee, ik zeg prima besluit.
In elke staat is het anders, dat geef ik toe, maar ik geloof niet dat er twee mensen zijn die in een dodencel zitten.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 01:25 schreef Fokboer het volgende:
[..]
En toch wilden TS en Hathor beweren dat het overal in de VS gelijk is door de wetgeving.
Maar jij beweerde dat Amerikaanse cellen altijd twee mensen bevatten, ook in de dodencelquote:Op dinsdag 17 juli 2012 01:25 schreef Fokboer het volgende:
[..]
En toch wilden TS en Hathor beweren dat het overal in de VS gelijk is door de wetgeving.
of je het nou gelooft of niet, het gebeurt gewoon. Bewijs zat. Ik raad je je vriend Google aan.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 01:27 schreef newsman01 het volgende:
[..]
In elke staat is het anders, dat geef ik toe, maar ik gellof niet dat er twee mensen zijn die in een dodencel zitten.
Dat is de essentie van het hele verhaal. Hij is zo dom als het achtereind van een varken en kan daardoor zijn daden niet overzien, wat weer de reden voor dat verbod op executie is.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 01:26 schreef Fokboer het volgende:
[..]
Waar staat dat hij ontoerekeningsvatbaar is bevonden? Of heb ik iets overheen gelezen?
Niet altijd. Wel zo hier en dan.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 01:27 schreef Zaiks93 het volgende:
[..]
Maar jij beweerde dat Amerikaanse cellen altijd twee mensen bevatten, ook in de dodencel
Ik heb het nog nooit gezien ook niet in the Willy Darden zaak en die is sedert al wat zeg ik een jaar of 25 terug.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 01:28 schreef Fokboer het volgende:
[..]
of je het nou gelooft of niet, het gebeurt gewoon. Bewijs zat. Ik raad je je vriend Google aan.
Er is geen verbod op executie. Volgens mij zojuist goedgekeurd zelfs.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 01:28 schreef Nobu het volgende:
[..]
Dat is de essentie van het hele verhaal. Hij is zo dom als het achtereind van een varken en kan dar zijn daden niet overzien, wat weer de reden voor dat verbod op executie is.
Ja, omdat hij dus toerekeningsvatbaar is volgens de rechtbank. Dikke prima.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 01:30 schreef Fokboer het volgende:
[..]
Er is geen verbod op executie. Volgens mij zojuist goedgekeurd zelfs.
WTF lees jij een ander artikel of zo???!?!!
quote:
post hier de resultaten van je onderzoek.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 01:35 schreef Zaiks93 het volgende:
[..]
maareh, ik ga ervan uit dat het per staat verschilt, maar ik zal het zelf nog even opzoeken. Ben toch wel geinteresseerd dan, door jullie
Wat knap zeg dat op grond van één momentopname zoals een IQ-test genoeg zekerheid is voor een rechtbank om iemand tot de dood te veroordelen. En wat een fijn gevoel dat een rechter op de stoel van een ontwikkelingspsycholoog mag zitten op zo'n cruciaal punt.quote:Volgens de rechters in Georgia heeft hij een IQ van 70, precies genoeg om de doodstraf te kunnen krijgen.
Dat noemen we Amerikaanse toestanden dus.quote:Op woensdag 18 juli 2012 08:52 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Wat knap zeg dat op grond van één momentopname zoals een IQ-test genoeg zekerheid is voor een rechtbank om iemand tot de dood te veroordelen. En wat een fijn gevoel dat een rechter op de stoel van een ontwikkelingspsycholoog mag zitten op zo'n cruciaal punt.
Ik ben sowieso tegen de doodstraf, maar het wordt extra zuur als hij uitgevoerd wordt zuiver omdat mensen hun punt willen maken en hun poot stijf houden voor wat symboolpolitiek.
Deze man is duidelijk gevaarlijk maar gezien zijn cognitieve vaardigheden en zijn slechte impulscontrole hoort hij in een beveiligde kliniek en niet in een dodencel. Maar goed, onlangs werd er ook een 12-jarige jongen met een verleden vol misbruik berecht als volwassene in de USA dus ik ben allang niet meer verbaasd.
Onvoorstelbaar. Een dergelijke exacte grens gebruiken voor IQ wat in feite een schatting isquote:Op woensdag 18 juli 2012 08:52 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Wat knap zeg dat op grond van één momentopname zoals een IQ-test genoeg zekerheid is voor een rechtbank om iemand tot de dood te veroordelen. En wat een fijn gevoel dat een rechter op de stoel van een ontwikkelingspsycholoog mag zitten op zo'n cruciaal punt.
Waarom hanteren ze geen 10 punten regel of zo? dat je het IQ-test ruimschoots moet halen met minimaal 10 punten boven een bepaalde minimumwaarde om alle twijfel te voorkomen?quote:Op woensdag 18 juli 2012 08:52 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Het gaat ook niet om vrij spel, het gaat erom dat mensen die verminderd toerekeningsvatbaar zijn, zoals het geval is bij zwakbegaafden of mensen met bepaalde stoornissen, hun daden minder of niet aan te rekenen zijn juridisch gezien.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 10:08 schreef LXIV het volgende:
Een IQ van 70 is niet echt zwakzinnig, maar eerder zwakbegaafd. We kunnen niet alle minder slimme mensen vrij spel geven omdat ze minder slim zijn. Dan is het einde zoek.
Inderdaad. Een IQ van 70 is vrij laag, maar niet uitzonderlijk (1 op de 44 mensen heeft een IQ van 70 of lager).quote:Op zaterdag 21 juli 2012 10:08 schreef LXIV het volgende:
Een IQ van 70 is niet echt zwakzinnig, maar eerder zwakbegaafd. We kunnen niet alle minder slimme mensen vrij spel geven omdat ze minder slim zijn. Dan is het einde zoek.
Een persoon met een IQ van 70 die een moord pleegt valt dat naar mijn mening volledig aan te rekenen. Mensen met zo'n IQ weten ook wel dat een moord plegen niet mag en weten ook wat de consequenties daarvan zijn. Of zou 1 op de 44 mensen dit besef niet of in mindere mate hebben?quote:Op zaterdag 21 juli 2012 11:24 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Het gaat ook niet om vrij spel, het gaat erom dat mensen die verminderd toerekeningsvatbaar zijn, zoals het geval is bij zwakbegaafden of mensen met bepaalde stoornissen, hun daden minder of niet aan te rekenen zijn juridisch gezien.
Ik denk inderdaad dat 1 op de 44 mensen dus mogelijk verminderd toerekeningsvatbaar is. Er is tevens nogal een verschil tussen je veters strikken en de consequenties overzien van je eigen agressie (en het vermogen om die te remmen).quote:Op zaterdag 21 juli 2012 13:40 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Inderdaad. Een IQ van 70 is vrij laag, maar niet uitzonderlijk (1 op de 44 mensen heeft een IQ van 70 of lager).
[..]
Een persoon met een IQ van 70 die een moord pleegt valt dat naar mijn mening volledig aan te rekenen. Mensen met zo'n IQ weten ook wel dat een moord plegen niet mag en weten ook wat de consequenties daarvan zijn. Of zou 1 op de 44 mensen dit besef niet of in mindere mate hebben?
Het wordt nu net gebracht alsof iemand met een IQ van 70 zijn veters nauwelijks kan strikken en geen (of een zeer beperkt) besef heeft van wat wel en niet mag, wat gewoon niet het geval is. Dit neemt niet weg dat ik tegen de doodstraf ben, de doodstraf is naar mijn mening een makkelijke weg om onder echte straf uit te komen. Levenslang is een veel betere straf, maar daarbij maakt het me verder niet uit of diegene nou een IQ van 70 of van 130 heeft.
Zo kun je ook beargumenteren dat de meeste moordenaars de consequenties niet hebben kunnen overzien van hun eigen agressie en het vermogen om die agressie te remmen. Een moordenaar met een IQ van 70 is wat mij betreft niet anders dan een moordenaar met een IQ van 100 en zou wat mij betreft ook niet een lichtere straf moeten krijgen.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 15:34 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat 1 op de 44 mensen dus mogelijk verminderd toerekeningsvatbaar is. Er is tevens nogal een verschil tussen je veters strikken en de consequenties overzien van je eigen agressie (en het vermogen om die te remmen).
Nou nee, het label "zwakbegaafd" maakt het anders. Dit zijn mensen die vaak begeleid wonen omdat ze het leven niet zelfstandig aan kunnen. Bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 16:53 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Zo kun je ook beargumenteren dat de meeste moordenaars de consequenties niet hebben kunnen overzien van hun eigen agressie en het vermogen om die agressie te remmen. Een moordenaar met een IQ van 70 is wat mij betreft niet anders dan een moordenaar met een IQ van 100 en zou wat mij betreft ook niet een lichtere straf moeten krijgen.
Zwakbegaafdheid is een magisch woord waarmee je een lichtere straf hoort te krijgen bij moord? En 1 op de 44 mensen komt in aanmerking voor dit labeltje? Dat een gedeelte van deze mensen begeleid woont heeft nou niet echt iets te maken met de straf die ze horen te krijgen als ze iemand koelbloedig hebben vermoord.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 17:44 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Nou nee, het label "zwakbegaafd" maakt het anders. Dit zijn mensen die vaak begeleid wonen omdat ze het leven niet zelfstandig aan kunnen. Bijvoorbeeld.
Het is een term die juridisch gezien zeggingskracht heeft ja.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 17:50 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Zwakbegaafdheid is een magisch woord waarmee je een lichtere straf hoort te krijgen bij moord? En 1 op de 44 mensen komt in aanmerking voor dit labeltje? Dat een gedeelte van deze mensen begeleid woont heeft nou niet echt iets te maken met de straf die ze horen te krijgen als ze iemand koelbloedig hebben vermoord.
Het zegt natuurlijk iets over de mate waarin deze mensen al dan niet zelfstandig kunnen functioneren.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 17:50 schreef MrBadGuy het volgende:
Dat een gedeelte van deze mensen begeleid woont heeft nou niet echt iets te maken met de straf die ze horen te krijgen als ze iemand koelbloedig hebben vermoord.
Pff, is dat even wreed zeg, al is het dan een tweevoudige moordenaar .. waarbij ik vraagtekens heb bij de tweede overigens, je slaat niet zomaar je cellmate dood midden in de nacht, vraag me af hoeveel treiteren en mogelijk misbruik daaraan vooraf zijn gegaan .. maar dit is gewoon onnodig wreed.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 15:38 schreef __Saviour__ het volgende:
Overigens leeft hij nog, de executie is uitgesteld tot aanstaande maandag. Niet vanwege de discussie over zijn IQ, maar doordat Georgia overstapt op een ander executieprotocol.
Zou niet de eerste keer zijn dat iemand z'n laatste maaltijd al heeft gehad en dan toch nog gratie of uitstel krijgt.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 20:42 schreef moussie het volgende:
[..]
Pff, is dat even wreed zeg, al is het dan een tweevoudige moordenaar .. waarbij ik vraagtekens heb bij de tweede overigens, je slaat niet zomaar je cellmate dood midden in de nacht, vraag me af hoeveel treiteren en mogelijk misbruik daaraan vooraf zijn gegaan .. maar dit is gewoon onnodig wreed.
Dat zou al aangeven dat ie een debiel is.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 21:38 schreef Mishu het volgende:
Hoe kan je nou zeker weten dat die man gehandicapf is? Hij kan toch gewoon die scorelijst verkeerd invullen?
Klopt. Gisteren zag ik een man die niet kon praten, maar alleen maar vreemde geluiden kon maken. Maar hij zag er voor de rest gewoonlijk normaal uit.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 00:49 schreef Fokboer het volgende:
Eerlijk gezegd als ik die foto zie denk ik eerder aan een crimineel en niet een zwakgeestige. Maar goed uiterlijk is ook niet alles .
Gevangenisstraffen zouden ze echt moeten afschaffen. Er zijn al zoveel onschuldige mensen veroordeeld. (ja, ja, doodstraf valt niet terug te draaien, maar zeer lang onschuldig vast zitten (tot misschien de dood er op volgt) valt ook niet goed te maken)quote:Op dinsdag 24 juli 2012 07:33 schreef Madame_Paon het volgende:
De doodstraf zouden ze echt moeten afschaffen. Er zijn al zo veel onschuldige mensen geëxecuteerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |