abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114284867

Of je nu al overweegt over te stappen, eerst nog wat informatie wilt inwinnen of net bent overgestapt en steun zoekt bij de eerste stappen op je nieuwe Ubuntu-installatie: welkom in het centrale Ubuntutopic!

Doel
Deze reeks is ontstaan uit de vraag of Ubuntu een volwaardig besturingssysteem is, met het oog op gebruikers die geen ervaring met Linux hebben.
Dat kunnen bijvoorbeeld Windowsgebruikers zijn die zoeken naar een stabiel, veilig en vrij alternatief.
Het doel van deze reeks is nu om het gebruik van Ubuntu te stimuleren en transitie van (voornamelijk) Windows zo aangenaam als mogelijk te maken.

Kennismaking
Om kennis te maken met Ubuntu zonder enig risico voor je bestaande besturingssysteem kun je gebruikmaken van de Live functie. Wanneer je van de installatiecd opstart is dit de standaardfunctie.
Ubuntu wordt geladen en je kunt er direct mee aan de slag.
Wanneer je genoeg hebt gezien en wilt installeren open je het installatieprogramma vanaf het bureaublad.
Een snellere manier om de Live-omgeving en/of de installatie te starten is van USBstick:
Vanuit Windows: Universal USB installer
Vanuit Windows en/of Linux: UNetbootin

Je kunt natuurlijk ook eerst beginnen met de interactieve tour op de website van Ubuntu zelf.

Installatie
De installatie is bijzonder simpel. Na het beantwoorden van een aantal vragen (tijdzone, toetsenbord, disk, naam) wordt het systeem geinstalleerd.
Na installatie is het klaar voor gebruik. Allerlei basissoftware is standaard geinstalleerd.
Voor een uitgebreide handleiding inclusief instellingen en applicaties, zie howtoforge perfect desktop (op het moment nog voor 11.04 Natty).

Hulp en documentatie
Dit topic :9
https://help.ubuntu.com/
http://www.ubuntugeek.com/

Plaatjes

Videos
Omdat een video meer zegt dan 1000 woorden (vooral als een dame uitlegt hoe Ubuntu werkt en wat je ermee kunt, natuurlijk :P):

Video's van NixiePixel

Andere video's

Standaard Applicaties
In Ubuntu is een flink aantal applicaties standaard al geinstalleerd en klaar voor gebruik:

Browser: Mozilla Firefox
Fotobeheer: Shotwell
E-mail: Thunderbird
MSN/Chat/IRC: Empathy
Tekstverwerker: LibreOffice

Sofware center
Naast deze standaard geinstalleerde applicaties zijn nog duizenden applicaties vrij (en gratis) beschikbaar via de package manager. De volgende applicaties zijn beschikbaar via het Ubuntu Software Center (USC). Zij voegen mogelijk functionaliteit toe of bieden een andere funtionaliteit dan de standaardapplicaties. Voor meer informatie bekijk je de website of vraagt naar informatie en tips in dit topic! Installatie is bijzonder simpel: Open Ubuntu Software Center, zoek de naam van de applicatie en installeer deze. Bijvoorbeeld:

Browsers: Chromium (google chrome)
Fotobewerkingssoftware: the GIMP, darktable
MSN: emesene, amsn
Videobewerken: Pitivi

Heb je na een zoektocht in het USC niet gevonden wat je zocht? Je kunt ook extra software in het software center krijgen door zogeheten PPA's toe te voegen; software kanalen die door andere partijen worden beheerd. !! Let wel op !! Software vanuit deze kanalen is niet gecontroleerd door de Ubuntu community. Vraag het hier anders even, als je niet zeker bent. Een aardige manier om extra bronnen toe te voegen is via Ubuntu Tweak

Games
Natuurlijk kun je ook allerlei spelletjes spelen! Standaard zitten in Ubuntu een paar spelletjes, via Ubuntu Software Center zijn nog vele spellen beschikbaar.
Hier nog een paar links naar sites over games en Ubuntu/Linux.

forum.ubuntu games-voor-linux
linuxgames.com
linux-box.nl linux games
rangit.com top 8 linux games (2007)

Andere (Linux)topics
In DIG staat de fantastische reeks "[Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]$" waar je ook voor allerlei hulpvragen aangaande Ubuntu terecht kunt.
Ook is er een centraal shell scripting topic waar je terecht kunt als je zover bent om daarover vragen te stellen!

Overige Links
OMG! Ubuntu
Ubuntu Gamer

Deze OP is te vinden op de fok wiki: OP/Ubuntu
pi_114284937
quote:
14s.gif Op maandag 16 juli 2012 19:54 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

uitleg geven hoe je iets installeert of bepaalde instellingen doet enzo, gaat vaak zelfs vele malen makkelijker door gewoon wat commando's te geven die men kan overnemen. Maar voor gewoon een beetje browsen en chatten wil ik toch leuke venstertjes zien!
Browsen en chatten doe je toch ook gewoon in een venster.
pi_114287634
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 20:21 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Browsen en chatten doe je toch ook gewoon in een venster.
Je valt in herhaling :9 :P
  Moderator maandag 16 juli 2012 @ 21:12:18 #4
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_114288051
Ik ben ondertussen al een dikke jaar ubuntu gebruiker, en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben. 12.04 is nog veel malen stabieler dan 11.10

ik kijk al uit naar 12.10
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_114289128
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 21:12 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik ben ondertussen al een dikke jaar ubuntu gebruiker, en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben. 12.04 is nog veel malen stabieler dan 11.10

Ik heb echt juist precies het tegenovergestelde
  maandag 16 juli 2012 @ 21:58:59 #6
346817 IShotTheMaid.
Bu beni öldürüyor.
pi_114291313
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 21:28 schreef waspoedertje het volgende:

[..]

Ik heb echt juist precies het tegenovergestelde
Dat inderdaad.
Sen ve ben - Aşkımız ömür boyu sürecek
  dinsdag 17 juli 2012 @ 16:05:46 #7
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_114320169
Steam’d Penguins: http://blogs.valvesoftware.com/linux/steamd-penguins/

Nieuwe blog van Valve.

quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 21:12 schreef capuchon_jongen het volgende:

Geen enkel probleem de afgelopen maanden. Alles wat ik wil werkt.
Voor mij is 12.04 de beste Ubuntu tot nu toe.

12.10 gaat binnenkort op mijn notebook *O* (begint al te kriebelen bij me :P )
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_114329248
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 16:05 schreef wdn het volgende:
Steam’d Penguins: http://blogs.valvesoftware.com/linux/steamd-penguins/

Nieuwe blog van Valve.

_O_ Spannend*O*

Maar waarom niet andere games? :?
  dinsdag 17 juli 2012 @ 19:59:24 #9
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_114329434
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 19:56 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

_O_ Spannend*O*

Maar waarom niet andere games? :?
Dit is de eerste blog post over het porten van Left 4 Dead 2 naar steam/linux/Ubuntu.
Er zal heel snel meer volgen *O*
pi_114329465
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 19:59 schreef wdn het volgende:

[..]

Dit is de eerste blog post over het porten van Left 4 Dead 2 naar steam/linux/Ubuntu.
Er zal heel snel meer volgen *O*
Ik weet het! *O*
  woensdag 18 juli 2012 @ 14:08:29 #11
378753 Rice4Life
Ben geen Autist ... mmkay
pi_114360640
Ik hoop dat er snel meer informatie komt over de port ~ ! :Y
  woensdag 18 juli 2012 @ 16:46:03 #12
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_114370087
12.10 Nieuwe Nautilus look:

(is niet wat uiteindelijk in Ubuntu komt want dit is de aanpassing door gnome zonder dat Canonical er aan heeft gezeten)

De andere wijzigingen klinken leuker:

• Use of ‘symbolic icons’ in the sidebar
• ‘Just type’ searching
• Sidebar entry reordering
• Application menus moved to a one-button ‘cog’
• Icons show at 32px by default
• New ‘date’ list view
• ‘Copy to…’ and ‘Move to…’ actions (now let you choose where to move/copy to)
  woensdag 18 juli 2012 @ 17:26:52 #13
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_114372264
Het is jammer dat er geen echt goeie filemanager in Gnome zit. Ik mis de 'up', omdat het niet altijd hetzelfde is als 'vorige'. Verder heb ik nooit echt met OSX gewerkt, maar die 3-tabbed view vind ik wel erg handig eruit zien. Oh, ik gebruik regelmatig ctrl+L om de huidige locatie handmatig aan te passen , bv
1/home/visitor/Desktop/temp
veranderen naar
1/home/visitor
door Desktop/temp te selecteren en op delete te drukken en op enter te rammen, maar in Gnome 3.2 ging hij dan fijn de directory deleten waarvan het icoon geselecteerd was (en met de enter bevestig je de delete actie). Leuk omdat over sftp de boel echt wordt verwijderd en niet naar de trash gaat... Inmiddels gebruik ik backspace ipv del.

Anyway, ik hoop dat ze eens met een echt goeie filemanager aankomen.
pi_114372558
quote:
Op woensdag 18 juli 2012 17:26 schreef Visitor.Q het volgende:
Het is jammer dat er geen echt goeie filemanager in Gnome zit. Ik mis de 'up', omdat het niet altijd hetzelfde is als 'vorige'.
(...)
Je zou 's Linux Mint kunnen proberen.
Daar wordt Caja als filemanager gebruikt; die heeft wel een knop 'up' en ook 'refresh'.
Nadeeltje: Caja kent dan weer geen treeview in het linkerpaneel.
  woensdag 18 juli 2012 @ 19:20:18 #15
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_114377799
Doet nautilus dat niet met knoppen?
Die home in mijn vorige afbeelding als je daar een nivo dieper in gaat krijg je een 2de knop (wat dus een soort van up is naar home)
pi_114379302
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 17:26 schreef Visitor.Q het volgende:
Het is jammer dat er geen echt goeie filemanager in Gnome zit. Ik mis de 'up', omdat het niet altijd hetzelfde is als 'vorige'. Verder heb ik nooit echt met OSX gewerkt, maar die 3-tabbed view vind ik wel erg handig eruit zien. Oh, ik gebruik regelmatig ctrl+L om de huidige locatie handmatig aan te passen , bv
[ code verwijderd ]

veranderen naar
[ code verwijderd ]

door Desktop/temp te selecteren en op delete te drukken en op enter te rammen, maar in Gnome 3.2 ging hij dan fijn de directory deleten waarvan het icoon geselecteerd was (en met de enter bevestig je de delete actie). Leuk omdat over sftp de boel echt wordt verwijderd en niet naar de trash gaat... Inmiddels gebruik ik backspace ipv del.

Waarom klik je niet gewoon op visitor dan?
  woensdag 18 juli 2012 @ 23:02:13 #17
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_114391548
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juli 2012 19:48 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Waarom klik je niet gewoon op visitor dan?
Soms zijn de directorynamen te lang, dan gaat die knoppenrij niet omhoog zover als waar ik heenwil.

edit: Dat caja ziet er wel leuk uit ja :)

[ Bericht 11% gewijzigd door Visitor.Q op 18-07-2012 23:15:16 ]
  vrijdag 20 juli 2012 @ 22:44:35 #18
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_114480122
"Ubuntu 12.10 to Feature Innovative Web App Integration"

See the bar of innovation? Ubuntu has just raised it again with the unveiling of new web apps feature to debut in Ubuntu 12.10.

The feature allows webapps, sites and services to integrate directly into the Ubuntu desktop to take advantage of Ubuntu technology such as the app menu, the HUD, the Messaging Menu, Sound Menu, Quicklists, etc

Lijst met websites die het ondersteunen:

http://www.omgubuntu.co.u(...)new-web-apps-feature

Installatie voor 12.04 en 12.10 is hier te vinden: http://www.omgubuntu.co.u(...)new-web-apps-feature
pi_114491906
Ik weet echt niet waarom, maar ik krijg Ubuntu maar niet geinstalleerd naast Windows.
Ik heb geen CD-lezer, dus ik moet of via USB of via Wubi installeren. Heb het via Wubi geprobeerd, maar wanneer ik Ubuntu opstart krijg ik een foutmelding dat er geen basisbestandssysteem is gevonden.

Toen via USB geprobeerd, in de bios aangegeven via USB op te starten, kreeg ik het installatiemenu bij Windows, maar geen optie om het naast Windows te installeren, wel om alles te verwijderen.

Ben geen topkenner in computers, maar Ubuntu wil ik wel installeren.
Kan iemand mij hiermee helpen?
pi_114560234
Ik gebruik nu sinds een dagen weer Unity. Vooral bij gebrek aan beter en omdat ik geen zin/tijd heb om alles weer om te gooien. Ik moet zeggen dat het stukke beter is dan bij de introductie, maar ik kom nog steeds een hoop kinderziektes tegen.
  maandag 23 juli 2012 @ 16:35:14 #21
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_114568918
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 11:47 schreef NM. het volgende:
Ik weet echt niet waarom, maar ik krijg Ubuntu maar niet geinstalleerd naast Windows.
Ik heb geen CD-lezer, dus ik moet of via USB of via Wubi installeren. Heb het via Wubi geprobeerd, maar wanneer ik Ubuntu opstart krijg ik een foutmelding dat er geen basisbestandssysteem is gevonden.

Toen via USB geprobeerd, in de bios aangegeven via USB op te starten, kreeg ik het installatiemenu bij Windows, maar geen optie om het naast Windows te installeren, wel om alles te verwijderen.

Heb je wel van te voren ruimte gemaakt voor de installatie? Ie. een partitie gemaakt?

quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 11:40 schreef Toryu het volgende:
Ik gebruik nu sinds een dagen weer Unity. Vooral bij gebrek aan beter en omdat ik geen zin/tijd heb om alles weer om te gooien. Ik moet zeggen dat het stukke beter is dan bij de introductie, maar ik kom nog steeds een hoop kinderziektes tegen.
Noem eens wat?

Ikzelf heb weinig problemen met U3D (om eens niet 'geen' te gebruiken).
pi_114569572
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 11:47 schreef NM. het volgende:

wellicht is je windows-partitie te vol om deze te kunnen verkleinen?
Partities maken doet de installer vanzelf, hoef je dus niet handmatig te doen. (wel is het natuurlijk verstandig eventuele belangrijke bestanden te backupen voordat je andere besturingssystemen gaat installeren)
pi_114573792
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 16:35 schreef wdn het volgende:
Noem eens wat?

Ikzelf heb weinig problemen met U3D (om eens niet 'geen' te gebruiken).
Ik zal wel weer de uitzondering op de regel zijn, maar hier wat voorbeelden:
- Sommige programma's staan dubbel op de launcher (als ze gepinned zijn?)
- Sommige programma's verschijnen niet op de launcher
- Spread Windows (super+w) werkt niet altijd goed. Soms begint het beeld te flikkeren, alsof een programma heel vaak minimaliseert en maximaliseert. Soms missen er vensters in het overzicht.
- Bij switchen van bureaublad veranderd de positie van vensters soms. Ik heb al een paar keer gehad dat een venster buiten het beeld en een stukje achter de launcher zet. Het enige wat restte is dan afsluiten en opnieuw starten.
pi_114575233
...die eerste twee puntjes kun je met de rechtermuisknop zo oplossen?
  maandag 23 juli 2012 @ 19:51:33 #25
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_114575293
De laatste moet ook simpel zijn (is me in het verleden ook eens gebeurd en toen kon ik met 'move' het scherm verplaatsen).
pi_114576651
quote:
14s.gif Op maandag 23 juli 2012 19:49 schreef KomtTijd... het volgende:
...die eerste twee puntjes kun je met de rechtermuisknop zo oplossen?
Hoe precies?

Het zijn beide bekende bugs zie ik nu:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/unity/+bug/940763
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/unity/+bug/748516

quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 19:51 schreef wdn het volgende:
De laatste moet ook simpel zijn (is me in het verleden ook eens gebeurd en toen kon ik met 'move' het scherm verplaatsen).
Hoe doe je 'move'? Ik ken de alt+klik+sleep truc, maar dat lukte me niet als het programma achter the launcher staat.
pi_114576703
rechtermuis -> uit starter verwijderen
rechtermuis -> in starter vastzetten
  maandag 23 juli 2012 @ 21:57:31 #28
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_114581129
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 20:19 schreef Toryu het volgende:

[..]
Hoe doe je 'move'? Ik ken de alt+klik+sleep truc, maar dat lukte me niet als het programma achter the launcher staat.
Ben ik nu al een uur of wat aan het bedenken hoe ik dat ook al weer deed.
Was een toetscombinatie dat weet ik wel nog :P
pi_114595912
Was het misschien ctrl+alt+1, 3, 7 of 9 (op numpad)? Best handige shortcuts, alleen jammer dat 4 en 6 niet werken.

@Komttijd,
Net geprobeerd. Nieuwe launcher werkt dan niet. Het zal wel aan het programma (Matlab) liggen.
  woensdag 25 juli 2012 @ 12:34:31 #30
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_114639182
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 17:26 schreef Visitor.Q het volgende:
Het is jammer dat er geen echt goeie filemanager in Gnome zit. Ik mis de 'up', <..>
Your wish is our command

http://www.omgubuntu.co.u(...)tures-back-to-ubuntu

- Show ‘Up’ navigation button
- Enable ‘Location bar edit’ toggle
- Hide the ‘Search’ button
  woensdag 25 juli 2012 @ 16:21:53 #31
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_114647144
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 12:34 schreef wdn het volgende:

[..]

Your wish is our command

http://www.omgubuntu.co.u(...)tures-back-to-ubuntu

- Show ‘Up’ navigation button
- Enable ‘Location bar edit’ toggle
- Hide the ‘Search’ button
Yay! :Y)
  woensdag 25 juli 2012 @ 17:00:35 #32
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_114648463
quote:
14s.gif Op woensdag 25 juli 2012 16:21 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]

Yay! :Y)
Komende jaar mag jij niet meer zeuren ;)

lol
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 20:24:19 #33
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_115255924
Finally.... Na echt uuuuren prutsen heb ik mijn netwerkkaart weer aan de gang, alle updates weer binnen, en mijn NVidia kaart is eindelijk werkend.
Nu weer een mooie duidelijke 1280x1024x85Hz desktop ipv een knipperende 800x600. ^O^

Pffft, maar wat een gedoe. 't leek Windows wel, zo belabberd als het ging.
Kreeg met geen mogelijkheid X-Window uitgeschakeld. Niet met service gdm stop, niet met service lightdm stop, niet met in textmode starten via grub....., en kon ook niet installeren in single user mode...
Eindelijk is het gelukt door de installer voor het lapje thouden en net te doen alsof X toch niet draaide (door het moven van de /tmp/X-0.lock file naar een random andere naam).
Het regende foutmeldingen maar uiteindelijk was het toch geinstalleerd.
Zo. Nu koffie. c_/
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 22:06:03 #34
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_115262148
Ook niet vanuit een andere terminal (ctrl-alt-F1)?
heitieh
  woensdag 8 augustus 2012 @ 17:46:18 #35
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_115297999
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 22:06 schreef Joooo-pi het volgende:
Ook niet vanuit een andere terminal (ctrl-alt-F1)?
Nee, dat probeerde ik als eerste. :P Hij kijkt echt of er een X sessie actief is door die /tmp/.X0-lock file en de bijbehorende pid te checken.
pi_115336300
tvp, Heb het ook weer geïnstalleerd
--- ҉ ---
pi_115336760
Nu al weer een paar maanden 12.04 als standaard os draaien op m'n laptop!

Laatste tijd vindt Chrome het leuk om de hele handel vast te laten lopen.
Hebben meer mensen hier last van?
Ff en chromium hebben hier totaal geen last van.

Voor de rest ben ik 100% te vrede over 12.04 :)
JA!
pi_115531936
MATE-desktop installeren en proberen :Y)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
aptitude install mate-desktop-environment mate-core
The following NEW packages will be installed:
  apache2.2-bin{a} atril{a} atril-common{a} caja{a} caja-common{a} cpufrequtils{a} desktop-file-utils{a} dmz-cursor-theme{a} engrampa{a} 
  engrampa-common{a} eom{a} eom-common{a} ffmpegthumbnailer{a} ffmpegthumbnailer-caja{a} gtk2-engines-murrine{a} gtk2-engines-pixbuf{a} hddtemp{a} 
  libapache2-mod-dnssd{a} libaprutil1-dbd-sqlite3{a} libaprutil1-ldap{a} libatril{a} libcaja-extension{a} libcanberra-gtk-module{a} libcanberra-gtk0{a} 
  libcpufreq0{a} libexempi3{a} libffmpegthumbnailer4{a} libgtksourceview2.0-0{a} libgtksourceview2.0-common{a} libidl0{a} libmarco{a} libmate{a} 
  libmate-common{a} libmatebluetooth{a} libmatecanvas{a} libmatecomponent{a} libmatecomponentui{a} libmateconf{a} libmatecorba{a} libmatedesktop{a} 
  libmatekbd{a} libmatekeyring{a} libmatemenu{a} libmatenotify{a} libmatepanelapplet{a} libmatepolkit{a} libmatesensorsappletplugin{a} libmateui{a} 
  libmatevfs{a} libmateweather{a} libmateweather-common{a} libmatewnck{a} libmatewnck-common{a} libnet-dbus-perl{a} liboobs-1-5{a} librsvg2-common{a} 
  libt1-5{a} libtasn1-3-bin{a} libunique-1.0-0{a} libxklavier16{a} marco{a} marco-common{a} mate-applets{a} mate-applets-common{a} mate-backgrounds{a} 
  mate-bluetooth{a} mate-calc{a} mate-conf{a} mate-conf-common{a} mate-control-center{a} mate-corba{a} mate-core mate-desktop{a} mate-desktop-common{a} 
  mate-desktop-environment mate-desktop-gnome{a} mate-dialogs{a} mate-icon-theme{a} mate-keyring{a} mate-media{a} mate-media-common{a} 
  mate-media-gstreamer{a} mate-menus{a} mate-mime-data{a} mate-netspeed{a} mate-panel{a} mate-panel-common{a} mate-polkit{a} mate-power-manager{a} 
  mate-power-manager-common{a} mate-screensaver{a} mate-sensors-applet{a} mate-session-manager{a} mate-settings-daemon{a} mate-settings-daemon-common{a} 
  mate-settings-daemon-gstreamer{a} mate-system-monitor{a} mate-system-tools{a} mate-terminal{a} mate-terminal-common{a} mate-text-editor{a} 
  mate-themes{a} mate-user-share{a} mate-utils{a} mate-vfs{a} mate-vfs-common{a} mate-window-manager{a} mozo{a} python-corba{a} python-glade2{a} 
  python-gst0.10{a} python-gtksourceview2{a} python-mate{a} python-mate-desktop{a} python-mate-menu{a} python-notify{a} system-tools-backends{a} 
0 packages upgraded, 117 newly installed, 0 to remove and 10 not upgraded.
Need to get 126 MB of archives. After unpacking 353 MB will be used.

1Fetched 126 MB in 20s (5,995 kB/s)                                                                                                                             
Lekker snel :9
  woensdag 22 augustus 2012 @ 10:09:07 #40
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_115857351
Hey, dat unity werkt eigenlijk best lekker! Ik heb al tijden gnome shell maar die werd snel langzaam (geheugengebruik van gnome-shell liep gestaag op, dus 1 keer in de week de shell opnieuw starten hielp). Maar ook met veel applicaties open leek het systeem redelijk te vertragen. Dus ik had unity maar eens geprobeer (op 12.04) en dat gaat dus prima. De extra schermruimte is best prettig, de recent files search werkt weer. Nog wel een paar puntjes wat verbeterd kan worden:
• Themeing, eigenlijk ligt dit aan het 'appearance' scherm, maar het is niet erg uitgebreid, je hebt gnome-tweak-tool nodig om eea bij te werken en dat is nogal spartaans.
• Met veel schermen open werkt de scale-plugin (exposé lookalike) niet zo vloeiend als met, zeg, 4 windows open (NVidia GeForce 8400 GS), en glxgears loopt niet vloeiend.
• Het menu bovenin mag van mij wel altijd zichtbaar zijn.
edit:
• Ik gebruik de standaard messenger evince, dus ik start dat ding, sluit de contact list en als ik dan een bericht krijg dan zie ik dat via de notifications. Leuk allemaal, maar ik snap niet hoe ik dan het chat scherm naar voren krijg (wat ik nu doe is evince contact lijst openen, dan de persoon zoeken die wat te melden heeft en daarop dubbelklikken maar dat is wat omslachtig).

[ Bericht 18% gewijzigd door Visitor.Q op 22-08-2012 10:14:22 ]
  woensdag 22 augustus 2012 @ 10:24:08 #41
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_115857656
12.10 Unity ziet er nog beter uit Visitor.Q

---

Afspelen van encrypted BD in Ubuntu/Linux via een kleine tweak van VLC (disc moet van voor 2012 zijn):

http://www.webupd8.org/20(...)lu-rays-working.html
pi_115872866
Wat zijn de voordelen van Ubuntu boven Windows / Mac OS?

Het ziet eruit als een gepimpte Windows omgeving eerlijk gezegd.
Copthorne 2.0
pi_115873582
Voordelen zijn oa dat het gratis is, dat je geen virusscanner nodig hebt, het software-centrum, de bizar makkelijke installatie, alle hardware gewoon gelijk werkt, en gewoon dat het leuk is om er mee te spelen.
Nadelen kunnen bijvoorbeeld zijn dat Windows-software uigeraard niet werkt en dat het wat minder afgewerkt is.

Beide lijstjes zullen verre van compleet zijn en ook erg persoonlijk zijn
pi_115874566
Tenzij je games speelt is het gewoon een prima alternatief voor Windows.
pi_115879244
Misschien off topic. Heb net geüpdate naar 12.10 alleen als ik inlog met ubuntu zie ik alleen de achtergrond kan wel rechter muisknop gebruiken en bijvoorbeeld de achtergrond gebruiken maar verder niets. als ik inlog via gnome panel werkt het wel. iemand enig idee?
--- ҉ ---
pi_115880189
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 20:26 schreef Wells.p het volgende:
Misschien off topic. Heb net geüpdate naar 12.10 alleen als ik inlog met ubuntu zie ik alleen de achtergrond kan wel rechter muisknop gebruiken en bijvoorbeeld de achtergrond gebruiken maar verder niets. als ik inlog via gnome panel werkt het wel. iemand enig idee?
Ik heb wel een idee. 12.10 is nog een alpha release en moet je niet gebruiken :+
pi_115880518
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 20:49 schreef erikkll het volgende:

[..]

Ik heb wel een idee. 12.10 is nog een alpha release en moet je niet gebruiken :+
Duidelijk, terug naar Windows dan maar tot full release wachten want firefox deed ook raar

[ Bericht 0% gewijzigd door Wells.p op 22-08-2012 21:05:05 ]
--- ҉ ---
pi_115881077
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 20:57 schreef Wells.p het volgende:

[..]

Duidelijk, terug naar Windows dan maar tot full release wachten want firefox deed ook raar
Huh. Je kunt toch gewoon 12.04 installeren? Die is gloednieuw!
  woensdag 22 augustus 2012 @ 21:52:12 #49
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_115883108
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 18:13 schreef TargaFlorio het volgende:
Tenzij je games speelt is het gewoon een prima alternatief voor Windows.
Ik speel anders genoeg games onder Ubuntu.

Regnum online bijvoorbeeld. Native.
titanRose via wine
Steam werkt ook aardig via wine. Valve heeft al een Ubuntu versie van Steam waar ze Left 4 dead 2 op aan het testen zijn.
Ragnarok Online werkt ook native en ook via wine. Ragnarok 2 Online helaas nog niet maar dat is dan ook nog alleen in beta speelbaar.

Ik heb al posts gezien dat Guild Wars 2 onder Ubuntu werkt.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 20:57 schreef Wells.p het volgende:

[..]

12.04 werkt gewoon goed hoor ;)
pi_115883555
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 21:52 schreef wdn het volgende:

[..]

Ik speel anders genoeg games onder Ubuntu.

Regnum online bijvoorbeeld. Native.
titanRose via wine
Steam werkt ook aardig via wine. Valve heeft al een Ubuntu versie van Steam waar ze Left 4 dead 2 op aan het testen zijn.
Ragnarok Online werkt ook native en ook via wine. Ragnarok 2 Online helaas nog niet maar dat is dan ook nog alleen in beta speelbaar.

Ik heb al posts gezien dat Guild Wars 2 onder Ubuntu werkt.

[..]

12.04 werkt gewoon goed hoor ;)

weet dat het werk maar maar die web app mogelijkheid ziet erg gelikt uit
--- ҉ ---
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')