Het vetgedrukte had ik aangehaald omdat Ryon deze uitspraak deed:quote:Een opleiding sociologie, rechten of economie kan ik prima in deeltijd studeren in het reguliere tempo, met een opleiding werktuigkunde, informatica, elektrotechniek of geneeskunde is dat onmogelijk. Er moet rekening worden gehouden met de zeer grote verschillen tussen de opleidingen: de inhoud, het aantal verplichte contacturen per week, de hoeveelheid practica, de grote verschillen tussen de studenten (intelligentie, interesse, motivatie, ...) enz.
Het is gewoon zo dat studentenpopulaties nogal verschillen tussen verschillende opleidingen (rekening houden met selectie en zelfselectie, in Nederland onderschatte fenomenen). Ja, alle karakters komen bij alle opleidingen voor. Niet alle bètastudenten zijn supergemotiveerde geeks en sommige gammastudenten zijn wel supergemotiveerde geeks. Kijk je echter naar wat iemand als tweede opleiding kiest dan durf ik rustig te stellen dat er grote verschillen zijn. Je gaat echt niet als tweede opleiding wiskunde of fysica studeren omdat het je carrière een boost geeft, dat doe je omdat je het leuk vindt. Een tweede opleiding als rechten of economie kan wel al snel je carrière een enorme boost geven, zo'n opleiding zullen mensen eerder als tweede opleiding kiezen omwille van het praktische nut.quote:Universiteiten beschouwen het deeltijd onderwijs als een niet zinvolle en dure exercitie die met name als een afvoerputje gebruikt wordt door de minder enthousiaste studenten. Denk aan de mbo'rs, allochtonen en fulltime drop-outs. Het vermoeden dat deeltijdstudenten 50% minder tijd besteden aan hun studie om meer te kunnen werken blijkt genuanceerder te liggen, zij besteden evenveel tijd aan hun studie als een fulltimer, maar hebben alleen meer tijd nodig voor hun studie en halen om die reden minder punten. Er is weinig reden om niet te kiezen voor de fulltime variant i.v.m de deeltijd variant voor de 'normale'.
yupquote:Op zaterdag 21 juli 2012 17:16 schreef Mss het volgende:
Ik lees nu ineens dit in de OP:
Je kunt een hoger collegegeldkrediet krijgen om de 4.713 euro te betalen, maar het totale bedrag dat je in een jaar mag lenen gaat niet omhoog. Het bedrag dat je maandelijks kunt lenen gaat dus omlaag wanneer je de collegegeldkredietfaciliteit gebruikt.
Als ik die ¤3000 wil bijlenen (wat in mijn geval dus nodig is want ik heb geen spaargeld) dan krijg ik door het jaar heen ¤250 minder stufi (lening, krijg geen reguliere stufi meer) per maand en moet ik dat gat ook nog opvullen?
wat hadden ze daarover moeten zeggen? Rechters zijn niet bijzonder gevoelig voor "das niet eerlijk".quote:Op dinsdag 24 juli 2012 09:04 schreef Roarzcorp. het volgende:
Wat ik me afvraag over de lansstudeerrechtzaak; waarom is ISO niet ingegaan op het punt dat 1 maand ingeschreven staan gelijk is aan een jaar. Iemand een idee?
Ik zat ook al te kijken, maar voor zover ik het nu zie is het verdwenen..quote:Op dinsdag 24 juli 2012 11:24 schreef gracee het volgende:
[..]
link? of zoekterm? Ben al twintig minuten aan het zoeken
niks nieuws onder de zon, behalve het verdwijnen van het stuk over de verminderde lening.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 11:46 schreef gracee het volgende:
Er is wel een nieuw gedeelte: http://www.ib-groep.nl/pa(...)/langstudeerders.asp
(helaas)
Dit is voor mij weer nieuwe informatie, wat is de bron?quote:Op maandag 16 juli 2012 10:43 schreef Yreal het volgende:
- Het tarief op de Open Universiteit blijft ongewijzigd, maar zal op termijn ook aangepast worden.
de OUquote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:56 schreef aniekjuh het volgende:
[..]
Dit is voor mij weer nieuwe informatie, wat is de bron?
En later:quote:De "teller" voor het langstuderen staat bij het begin van de tweede studie in dat geval weer op nul, zodat je weer in aanmerking komt voor het wettelijk collegegeld, tenzij de afgeronde eerste studie ook al een studie was in de sector gezondheidszorg of het onderwijs.
Overigens ga ik ervan uit dat ik wel in aanmerking kom voor die boete, maar het is wel onduidelijk zo.quote:Je deed twee opleidingen naast elkaar. Eén opleiding heb je inmiddels afgerond: Tijdens de resterende maanden van het collegejaar waarin je je eerste opleiding hebt afgerond, betaal je voor de andere opleiding het reguliere wettelijk collegegeld. Het jaar erna betaal je voor deze opleiding instellingscollegegeld (tenzij je voor de eerste keer een opleiding in het onderwijs of in de gezondheidszorg volgt. In dat geval betaal je wettelijk collegegeld).
Je studiejaren bij de OU worden nu niet in hetzelfde register bijgehouden waar alle universiteiten dat bijhouden. Een langstudeerboete bij de OU is daarom praktisch niet uitvoerbaar. Op termijn gaat die registratie mogelijk wel plaatsvinden, en dan komt er mogelijk ook een langstudeerboete bij de OU.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:56 schreef aniekjuh het volgende:
[..]
Dit is voor mij weer nieuwe informatie, wat is de bron?
Instellingscollegegeld sluit een langstudeerdersboete voor diezelfde studie uit.quote:Op woensdag 25 juli 2012 11:47 schreef Markeerstift het volgende:
Ik zie toch echt overal staan dat je verhoogd 'wettelijk' collegegeld betaald. Hoe zit het nu met langstudeerdersboete terwijl je instellingscollegegeld betaald?
Gemiste kansen voor het volgen van een tweede WO-opleidingquote:Op woensdag 25 juli 2012 11:49 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Je studiejaren bij de OU worden nu niet in hetzelfde register bijgehouden waar alle universiteiten dat bijhouden. Een langstudeerboete bij de OU is daarom praktisch niet uitvoerbaar. Op termijn gaat die registratie mogelijk wel plaatsvinden, en dan komt er mogelijk ook een langstudeerboete bij de OU.
Als een universiteit dus besluit om voor een tweede bacheloropleiding (nu ja, bachelorfase van een opleiding zoals ik het zie) of tweede masteropleiding het instellingsgeld te hanteren en de universiteit maakt dit instellingsgeld even hoog als het wettelijke collegegeld dan zou de student niet die boete hoeven te betalen als hij twee keer zo lang over die opleiding doet (omdat hij in deeltijd studeert)?quote:Op woensdag 25 juli 2012 11:50 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Instellingscollegegeld sluit een langstudeerdersboete voor diezelfde studie uit.
Ben ik het niet mee eens. Studenten zijn een buitengewoon mondige groep. Met een breed sociaal netwerk, tijd die flexibel in te delen is en een hoge mate van organisatie dankzij 1000 en 1 studentenunies. Studenten weten vaak zonder moeite hun weg richting de DWDD, kranten, social media, twitter en weet ik al wat niet meer te vinden. Een groot deel van de Nederlandse opinie en berichtgeving wordt ook bepaald door studenten en hoogopgeleide jongeren.quote:Op woensdag 25 juli 2012 12:05 schreef alors het volgende:
Studenten zijn gewoon een makkelijk slachtoffer, ze hebben een slecht imago, het is een demografische minderheid, weinig middelen en ook weinig mogelijkheden om te demonstreren. Vuilnismannen houden op met vuilnis opruimen, studenten hebben alleen maar zichzelf te pakken als ze staken met studeren.
En bij demonstraties is de media alleen maar gericht op een klein groepje dat wil rellen, en dan wordt de hele groep afgeschilderd als rellende luie studenten. Daarbij is er wel een redelijk groot gevoel van machteloosheid, niet geheel onterecht, want is er ooit iets verandert door demonsteren? Nee.
klopt, voor een tweede opleiding betaal je nooit de langstudeerboetequote:Op woensdag 25 juli 2012 12:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als een universiteit dus besluit om voor een tweede bacheloropleiding (nu ja, bachelorfase van een opleiding zoals ik het zie) of tweede masteropleiding het instellingsgeld te hanteren en de universiteit maakt dit instellingsgeld even hoog als het wettelijke collegegeld dan zou de student niet die boete hoeven te betalen als hij twee keer zo lang over die opleiding doet (omdat hij in deeltijd studeert)?
Hier ben ik het fundamenteel mee oneens aangezien studenten, het onderwijs en het onderzoek al decennia lang tijdens zowel de laagconjuncturen als de hoogconjuncturen keer op keer moesten inleveren. Reden genoeg om deze groepen eens te ontzien, dat het een laagconjunctuur is doet daar geen afbreuk aan!quote:studenten zijn i.v.m veel andere bevolkingsgroepen in Nederland er nog gematigd vanaf gekomen.
De 1781 (?) is de max, uni's mogen minder vragenquote:Op zondag 29 juli 2012 13:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoe kom jij bij dat bedrag?
Ik dacht dat daar nog zo'n 300 Euro bovenop moet.
1781 is dus geen vast bedrag. Deeltijd collegegeld vOor rechten is 15xx. Met halbeheffing 45xxquote:Op zondag 29 juli 2012 14:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hij had het duidelijk over collegegeld + Halbeheffing. Anders kom je niet aan een bedrag van 4000-5000 Euro.
1781 + 3062 , of zoiets, is een bedrag van 48xx Euro.
Als er 4 jaar staat voor de studie waar je nu mee begint, dan ja.quote:Op maandag 6 augustus 2012 01:53 schreef OhNoes het volgende:
Goed, vorig jaar in januari gestopt met een HBO opleiding, begonnen in september. Nu begin ik deze september weer met uiteraard een andere studie.
Als ik het goed begrijp mag ik over deze studie dus 4 jaar doen, en geen moment langer anders langstudeerboete?
twitter:nosop3 twitterde op dinsdag 14-08-2012 om 16:52:48RT @XandervdWulp: CDA spreekt zich uit TEGEN de langstudeermaatregel. De VVD deed dat in verkiezingsprogramma ook al. Die boete gaat dus ... reageer retweet
quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 16:56 schreef Dos37 het volgende:
Misschien toch wat licht aan het eind van de tunnel
Natuurlijk neem ik het met een hele grote korrel zout maar zal mooi zijn.twitter:nosop3 twitterde op dinsdag 14-08-2012 om 16:52:48RT @XandervdWulp: CDA spreekt zich uit TEGEN de langstudeermaatregel. De VVD deed dat in verkiezingsprogramma ook al. Die boete gaat dus ... reageer retweet
Ja gaat per maand dacht ik.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 17:41 schreef Luxuria het volgende:
Als je maar een half jaar te lang bezig bent, hoef je dan maar de helft van de boete te betalen?
Ik denk dat ze wel een manier verzinnen. Alleen lullig voor de mensen die met de langstudeerboete in zicht gekapt zijn, wie weet of die ooit nog terugkeren in de collegebanken...quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 17:37 schreef Miasan het volgende:
Dat gaat helaas niet op voor het studiejaar 2012-2013. Ze zullen het nu niet meer terugdraaien.![]()
Denk dat de meesten toch wel een lening hebben afgesloten..quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 17:44 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik denk dat ze wel een manier verzinnen. Alleen lullig voor de mensen die met de langstudeerboete in zicht gekapt zijn, wie weet of die ooit nog terugkeren in de collegebanken...
Inderdaad, meestal zijn dat mensen die nog één vak of een scriptie moeten afronden, dan gooi je echt niet zomaar de handdoek in de ring.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 17:46 schreef Morpheus2002 het volgende:
[..]
Denk dat de meesten toch wel een lening hebben afgesloten..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |