Dat verschilt per individu. Even bellen is het snelstequote:Op zaterdag 14 juli 2012 22:47 schreef rrrobbb het volgende:
Heeft er iemand een idee Hoelang het duurt voordat je weer iets hoor na de sollicitatie?
Heb geen nummer, alleen een 0900 nummer. Maar daar word ik ook niet wijzer vanquote:Op maandag 16 juli 2012 09:32 schreef Druid het volgende:
Uit het vorige topic:
[..]
Dat verschilt per individu. Even bellen is het snelste
Op je papieren stond geen telefoonnr? Ook geen telefoonnummers gekregen voor/tijdens de voorlichtingsavond?quote:Op maandag 16 juli 2012 20:24 schreef rrrobbb het volgende:
[..]
Heb geen nummer, alleen een 0900 nummer. Maar daar word ik ook niet wijzer van
Bij ons een behoorlijk aantal ja!quote:Op maandag 16 juli 2012 21:43 schreef EdwinNL het volgende:
Zijn er veel studenten bij de NatRes die soldaat zijn als "bijbaan" naast hun studie?
Ja. Af en toe moet je prioriteiten stellen, maar het is allemaal goed te doen. Ligt natuurlijk ook aan hoe druk je studie is. Maar omdat Natres voornamelijk 's avonds en in het weekend is, is het prima te combineren.quote:Op maandag 16 juli 2012 23:58 schreef EdwinNL het volgende:
Valt het goed te combineren bij een studie/ "studenten leven?" Qua tijd/ uitgaansleven?
Opzich is het prima te combineren.quote:Op maandag 16 juli 2012 23:58 schreef EdwinNL het volgende:
Valt het goed te combineren bij een studie/ "studenten leven?" Qua tijd/ uitgaansleven?
Nice, wat is nu het groepsondersteuningswapen?quote:Op dinsdag 17 juli 2012 14:38 schreef hoogvlieger het volgende:
Las trouwens net op het het interne forum dat de C-LAS weer in overweging neemt om de Minimi opnieuw bij de Natres eenheden in te voeren.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Er zijn mensen die vinden dat je bij een verkeerssluis een SAW op een afuit moet hebben, zowel voor afschrikking als als dekking. Echter heeft de C7a1 hetzelfde kaliber en de zelfde vuursnelheid, dus zou het daar ook gewoon mee moeten kunnen. Voor patrouilles is het niet meer dan een leuke bijkomstigheid om er een bij je te hebben. Ik zou er enkel voor zijn omdat het gewoon een bazending is. Opdrachtgericht is het niet echt nodig mijns inziens.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 15:25 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Toch wel groot gemis aan vuurkracht lijkt mij.
Maar het is wel zo dat je met een SAW veel meer rounds per minute downrange kunt krijgen dus voor groter afschrikkend effect zorgt toch? Niet dat de Natres nou meteen een gevechtseenheid is, maar tochquote:Op dinsdag 17 juli 2012 15:32 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Daar zijn de meningen over verdeeld. Er zijn mensen die vinden dat je bij een verkeerssluis een SAW op een afuit moet hebben, zowel voor afschrikking als als dekking. Echter heeft de C7a1 hetzelfde kaliber en de zelfde vuursnelheid, dus zou het daar ook gewoon mee moeten kunnen. Voor patrouilles is het niet meer dan een leuke bijkomstigheid om er een bij je te hebben. Ik zou er enkel voor zijn omdat het gewoon een bazending is. Opdrachtgericht is het niet echt nodig mijns inziens.
Maar een Diemaco is normaliter niet boxfed of beltfed, dus een diemaco kan wel z'n magazijn erdoorheen ratelen maar een minimi kan doorgaan met ratelen.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 15:41 schreef hoogvlieger het volgende:
Minimi heeft een vuursnelheid van 700-1150rpm, C7 700-900rpm. (volgens wikipedia). Dat is dus niet zo'n wezenloos verschil. En idd Natres is in 1e instantie geen gevechtseenheid.
Dr moet wel heel wat aan de hand zijn mocht je meer dan 30 patronen dr uit willen gooien zonder te herladen.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 15:53 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Maar een Diemaco is normaliter niet boxfed of beltfed, dus een diemaco kan wel z'n magazijn erdoorheen ratelen maar een minimi kan doorgaan met ratelen.
Ja, daar heb je een punt. Maar een gewone geweerschutter kan de rate of fire van een minimi niet aanhouden. Stel je gooit er 5 bursts van 3 of 4 patronen uit ofzo. Dan kan je nog een paar bursts geven voordat je moet herladen. En dat moet je dan na elke 7 oid bursts doen. Maar een minimi schutter kan gewoon die bursts blijven geven en als het moet ook langere bursts geven in plaats van hele tijd die mags erin te klikken na 30 patronen te hebben opgeschoten. Toch?quote:Op dinsdag 17 juli 2012 15:54 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Dr moet wel heel wat aan de hand zijn mocht je meer dan 30 patronen dr uit willen gooien zonder te herladen.
Zover ik me kan herinneren schiet je niet automatisch met een Diemaco, misschien alleen bij een verkeerssluis. Heb echter als oefenvijand meegemaakt dat er nog MAG's en Minimi's uit de kast werden gehaald(3 maanden terug). Tot voor kort hoorden we niet bij een parate eenheid als painf of lmb, dus logisch dat het weg werd gehaald. Nu lijkt het me weer logisch dat het er weer bij komt.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 15:58 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ja, daar heb je een punt. Maar een gewone geweerschutter kan de rate of fire van een minimi niet aanhouden. Stel je gooit er 5 bursts van 3 of 4 patronen uit ofzo. Dan kan je nog een paar bursts geven voordat je moet herladen. En dat moet je dan na elke 7 oid bursts doen. Maar een minimi schutter kan gewoon die bursts blijven geven en als het moet ook langere bursts geven in plaats van hele tijd die mags erin te klikken na 30 patronen te hebben opgeschoten. Toch?
Heb een telefoonnummer. Gebeld, duurt ong. 6 weken voordat de PVL word gestuurd. Wachten dan maar.quote:Op maandag 16 juli 2012 20:25 schreef Druid het volgende:
[..]
Op je papieren stond geen telefoonnr? Ook geen telefoonnummers gekregen voor/tijdens de voorlichtingsavond?
Automatisch vuur is conform onze geweldsinstructie zelfs verboden. Wil je automatisch vuur met je diemaco mogen uitbrengen moet er wel heel wat aan de hand zijn. Ook direct de reden dat je dus geen minimi in zult zetten als NatRes, tenzij de dreiging drastisch veranderd. Oefeningen is een ander verhaal.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 23:14 schreef TMartina het volgende:
[..]
Zover ik me kan herinneren schiet je niet automatisch met een Diemaco, misschien alleen bij een verkeerssluis. Heb echter als oefenvijand meegemaakt dat er nog MAG's en Minimi's uit de kast werden gehaald(3 maanden terug). Tot voor kort hoorden we niet bij een parate eenheid als painf of lmb, dus logisch dat het weg werd gehaald. Nu lijkt het me weer logisch dat het er weer bij komt.
Maar ik deel Hoogvliegers mening hierin.
vent die jou bedreigt met brandbom is flinke poep. Dan word het gevecht naar jou gebracht. Jullie zoeken het niet op.quote:Op donderdag 19 juli 2012 00:16 schreef hoogvlieger het volgende:
Afgelopen oefening een waarschuwingsschot de lucht in moeten knallen toen een ventje dreigde een brandbom te gooien. Had toen inmiddels al de hele spiraal afgewerkt.
Correct.quote:Op donderdag 19 juli 2012 00:18 schreef Thaboel het volgende:
[..]
vent die jou bedreigt met brandbom is flinke poep. Dan word het gevecht naar jou gebracht. Jullie zoeken het niet op.
Waar was 40 Natresquote:Op zondag 22 juli 2012 21:30 schreef Schild het volgende:
Goed werk van de Natres bij de strijd voor het Landmachtvaantje tijdens Nijmeegse vierdaagse.
Alle drie de podium plaatsen door de Natres ingenomen.![]()
Detatchement van 30Natres 1e, 20Natres was 2e en 50Natres was 3e.
Worden we in ieder geval niet 3equote:Op zondag 22 juli 2012 23:13 schreef hoogvlieger het volgende:
Kijken of ik mn voeten zo gek kan krijgen om hem volgend jaar ook te lopen
Automatisch vuur is conform geweldsinstructie wel toegestaan, echter staat het helemaal aan het einde van de geweldsspiraal en mag er dan alleen op voertuigen gevuurd worden, nooit op personenquote:Op woensdag 18 juli 2012 20:47 schreef CpV het volgende:
[..]
Automatisch vuur is conform onze geweldsinstructie zelfs verboden. Wil je automatisch vuur met je diemaco mogen uitbrengen moet er wel heel wat aan de hand zijn. Ook direct de reden dat je dus geen minimi in zult zetten als NatRes, tenzij de dreiging drastisch veranderd. Oefeningen is een ander verhaal.
mwah als ik een huis moet clearen wil ik hem ook nog wel op auto zetten. Moet eigenlijk met dubbel tap maar nog niet echt de gelegenheid gekregen om dat te oefenen.quote:Op zondag 5 augustus 2012 06:16 schreef 026Remco het volgende:
[..]
Automatisch vuur is conform geweldsinstructie wel toegestaan, echter staat het helemaal aan het einde van de geweldsspiraal en mag er dan alleen op voertuigen gevuurd worden, nooit op personen
Ik doelde dan ook op personen, daar de discussie zich voornamelijk daarop richtte.quote:Op zondag 5 augustus 2012 06:16 schreef 026Remco het volgende:
[..]
Automatisch vuur is conform geweldsinstructie wel toegestaan, echter staat het helemaal aan het einde van de geweldsspiraal en mag er dan alleen op voertuigen gevuurd worden, nooit op personen
Wanneer gaat de natres een huis clearen?quote:Op zondag 5 augustus 2012 14:48 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
mwah als ik een huis moet clearen wil ik hem ook nog wel op auto zetten. Moet eigenlijk met dubbel tap maar nog niet echt de gelegenheid gekregen om dat te oefenen.
Word zo af en toe nog wel op goefend. Maar eigenlijk nooit met zo'n hoge dreiging dat we doorgeladen naar binnengaan. Opzich jammer.quote:Op zondag 5 augustus 2012 15:03 schreef Thaboel het volgende:
[..]
Wanneer gaat de natres een huis clearen?
Dat is toch heul jullie vakgebied niet?quote:Op zondag 5 augustus 2012 15:11 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Word zo af en toe nog wel op goefend. Maar eigenlijk nooit met zo'n hoge dreiging dat we doorgeladen naar binnengaan. Opzich jammer.
Ik heb het dan ook over bewaking van civiele objecten, niet over OVGquote:Op zondag 5 augustus 2012 14:48 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
mwah als ik een huis moet clearen wil ik hem ook nog wel op auto zetten. Moet eigenlijk met dubbel tap maar nog niet echt de gelegenheid gekregen om dat te oefenen.
Valt wat mij betreft gewoon onder MBV.quote:Op zondag 5 augustus 2012 15:12 schreef Thaboel het volgende:
[..]
Dat is toch heul jullie vakgebied niet?
Wat komt er dan allemaal eerst nog in de 'geweldsspiraal'? (voor semi-auto natuurlijkquote:Op zondag 5 augustus 2012 06:16 schreef 026Remco het volgende:
[..]
aanroepen, tot stoppen dwingen, dreigen met geweld, dreigen met vuur, waarschuwingschot.quote:Op zondag 5 augustus 2012 18:03 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Wat komt er dan allemaal eerst nog in de 'geweldsspiraal'? (voor semi-auto natuurlijk
Dat valt zo niet te zeggen. Is compleet afhankelijk van de situatie. Daar wegen verschillende factoren in mee, zoals soort dreiging, wat beveilig je, hoe beveilig je het enz.quote:Op zondag 5 augustus 2012 18:03 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Wat komt er dan allemaal eerst nog in de 'geweldsspiraal'? (voor semi-auto natuurlijk
Geloof me, voor de administratie bij Defensie zijn een heleboel dingen moeilijk.. zo moeilijk dat ik me soms begin af te vragen wat ze daar de godganse dag uitvoeren, behalve koffie drinken.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:30 schreef rrrobbb het volgende:
Heeft iemand dit al meegemaakt.....heb gesolliciteerd, ong 2 maanden geleden, nog steeds geen PVL ontvangen. Gebeld en krijg te horen dat ik in de wacht staat. Dat houd in dat ik moet afwachten en de mail met de PVL snel krijg. Kan het nog langzamer? Hoelang en hoe moeilijk kan het zijn om een mail met een vragen lijst te versturen?
Ja ach, ben het wachten een beetje zat. Zolang die PVL niet ingevuld is gaat ook verder niets ingang gezet worden. Kijken of er nog een andere weg te bewandelen is en maar wachten.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 11:01 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Geloof me, voor de administratie bij Defensie zijn een heleboel dingen moeilijk.. zo moeilijk dat ik me soms begin af te vragen wat ze daar de godganse dag uitvoeren, behalve koffie drinken.
Met andere woorden: wachten is normaal, echter kan er ook iets fout zijn gegaan met jou in hun systeem en dan moet je even bellen om het weer op gang te krijgen. Maar dat heb je al gedaan, dus: wachten, wachten.
Achteraan blijven bellen!quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 13:11 schreef rrrobbb het volgende:
[..]
Ja ach, ben het wachten een beetje zat. Zolang die PVL niet ingevuld is gaat ook verder niets ingang gezet worden. Kijken of er nog een andere weg te bewandelen is en maar wachten.
Dat heb ik ook gedaan, maar krijg constant hetzelfde antwoord.quote:
Ja, klinkt herkenbaar. Laat je niet opnaaien joh. Je moet er gewoon vrede mee hebben dat ze een beetje traag zijn bij de administratiequote:Op woensdag 15 augustus 2012 11:14 schreef rrrobbb het volgende:
[..]
Dat heb ik ook gedaan, maar krijg constant hetzelfde antwoord.
Ga volgende week maar weer bellen!
Mooi om te zien!quote:Op woensdag 15 augustus 2012 11:54 schreef Schild het volgende:
[ afbeelding ]
Bron: Defensiekrant nr. 26 2012
Welk peloton?quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 05:24 schreef AxisMundi het volgende:
In december 2011 voorlichting gehad in Enschede, na het nodige mailverkeer met de Elt van het peloton begin februari de PVL gekregen. In de tussen tijd een keer op een oefenavond wezen kijken en een keer mee gedaan aan een MDO als OpFor. Erg leuk allemaal. Daarna weer een periode niks gehoord tot begin jullie het bericht kwam dat ik volgende week woensdag 22-08 voor het PO in Amsterdam mag verschijnen![]()
Dit alles voor het 40ste in Eibergen.
Teringquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 13:17 schreef Schild het volgende:
Had paar dagen geleden gehoord dat de wachttijd voor VO nu 8 maanden is.
Volgens mij hebben ze in Eibergen maar 1 peloton. Wel verschillende groepen. Weet alleen nog niet welke.quote:
Oh verrek, ik had over Eibergen heen gelezen. Ik ben ook in de running voor Charlie peloton in Eibergenquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 14:21 schreef AxisMundi het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze in Eibergen maar 1 peloton. Wel verschillende groepen. Weet alleen nog niet welke.
Ik las trouwens op hun facebook dat ze na de vakantie met 3 groepen aan de slag gaan ipv 2. Ook wel leuk denk ik.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 14:21 schreef AxisMundi het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze in Eibergen maar 1 peloton. Wel verschillende groepen. Weet alleen nog niet welke.
Ja hoor, eindelijk de PVL ontvangen. Duurt gewoon echt 2 maanden, is dat omdat het VO eerst afgerond moest worden of volgt dat ook nog.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 11:25 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ja, klinkt herkenbaar. Laat je niet opnaaien joh. Je moet er gewoon vrede mee hebben dat ze een beetje traag zijn bij de administratie.
VO komt pas helemaal op het laatste en kan redelijk lang duren. Ik wacht nu al sinds april alleen nog maar op m'n VO en het is nog steeds niet binnen..quote:Op woensdag 22 augustus 2012 21:28 schreef rrrobbb het volgende:
[..]
Ja hoor, eindelijk de PVL ontvangen. Duurt gewoon echt 2 maanden, is dat omdat het VO eerst afgerond moest worden of volgt dat ook nog.
Nu maar weer wachten op het volgende. Iemand een idee hoelang dat gaat duren?
Das nou jammer. Ach moet toch nog eerst door de PO en GO.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 21:39 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
VO komt pas helemaal op het laatste en kan redelijk lang duren. Ik wacht nu al sinds april alleen nog maar op m'n VO en het is nog steeds niet binnen..
edit: door Schild geninja'd
Ja, ik vraag me ook af hoe ik dat met m'n AMO ga doen als ik eenmaal aan de beurt ben gedurende het studiejaar. Druk rooster op de universiteit (en zware studie) en 2 weken vrij nemen gaat niet gebeuren.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 21:28 schreef rrrobbb het volgende:
[..]
Das nou jammer. Ach moet toch nog eerst door de PO en GO.
En dan moet er ook nog plek zijn op 30e Breda. Word op deze snelheid toch 2013 en de winter voorbij :-)
Ja en het gaat waarschijnlijk allemaal nog langer duren, want de kaderscholen gaan nu allemaal de formulieren indienen. Dus in Amsterdam (PO en GO) gaan ze het druk krijgen. Heb ik uit betrouwbare bron.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 21:40 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ja, ik vraag me ook af hoe ik dat met m'n AMO ga doen als ik eenmaal aan de beurt ben gedurende het studiejaar. Druk rooster op de universiteit (en zware studie) en 2 weken vrij nemen gaat niet gebeuren.
Ja klopt, ik heb geluk dat ze al een tijdje aan m'n veiligheidsonderzoek bezig zijn. Maarja, daar heb ik eigenlijk toch niet zoveel aan aangezien ik gedurende het jaar de AMO niet ga kunnen doen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 19:13 schreef rrrobbb het volgende:
[..]
Ja en het gaat waarschijnlijk allemaal nog langer duren, want de kaderscholen gaan nu allemaal de formulieren indienen. Dus in Amsterdam (PO en GO) gaan ze het druk krijgen. Heb ik uit betrouwbare bron.
quote:Ook de vrijwillige reservisten van de krijgsmacht kunnen daaraan bijdragen door reguliere krachten te ondersteunen.
De VVD wil daarom meer reservisten werven. De krijgsmacht kan hulpdiensten in Nederland
actief ondersteunen en daarmee de veiligheid in Nederland vergroten.
Maak je geen zorgen, tenzij je een studie gaat volgen met aanwezigheidsplicht en / of practica kan je best twee weken afwezig zijn.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 21:40 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ja, ik vraag me ook af hoe ik dat met m'n AMO ga doen als ik eenmaal aan de beurt ben gedurende het studiejaar. Druk rooster op de universiteit (en zware studie) en 2 weken vrij nemen gaat niet gebeuren.
2e jaar Medische Biologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen met (tenminste vorig jaar) bijna altijd 5 dagen in de week les en behoorlijk wat practica met aanwezigheidsplichtquote:Op donderdag 30 augustus 2012 22:06 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Maak je geen zorgen, tenzij je een studie gaat volgen met aanwezigheidsplicht en / of practica kan je best twee weken afwezig zijn.
heb ooit wel een keer een uitnodiging gehad voor po en go op 1 dag, maar zou dan nog wel terug moeten komen voor sporttest, en de laatste keer po apart van de go en sporttestquote:Op donderdag 30 augustus 2012 21:39 schreef rrrobbb het volgende:
En nu de vraag, hoelang na confirmatie van ontvangst papieren duurt het voor de uitnodiging PO?
En kan PO en GO op 1 dag?
Iemand weet vast het antwoord, heb al meerdere malen perfect antwoord gekregen :-)
Dan ben je inderdaad wat minder flexibel dan een ouderejaars student bedrijfskunde die slecht enkele vakken en een scriptie moet schrijven.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 22:07 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
2e jaar Medische Biologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen met (tenminste vorig jaar) bijna altijd 5 dagen in de week les en behoorlijk wat practica met aanwezigheidsplicht.
Ja inderdaad, jij zou het dan wel wat makkelijker in kunnen passen. Maarja, ach. Ik verzin wel watquote:Op donderdag 30 augustus 2012 22:32 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dan ben je inderdaad wat minder flexibel dan een ouderejaars student bedrijfskunde die slecht enkele vakken en een scriptie moet schrijven.
Ga me maar eens inschrijven voor een voorlichting teneinde de AMO nog in mijn studententijd te kunnen laten vallen, gezien de wachttijden die ik hier voorbij zie komen kan dat schijnbaar nogal oplopen.
Laten we voorop stellen dat er natuurlijk plek zou zijn, tijdens de schietinstructie heb ik van de begeleidende schietinstructeurs (Natres uit Brabant) gehoord dat er bij hun genoeg plek is, helaas is dat echter iets te ver voor mij (kom uit de regio Deventer).quote:Op donderdag 30 augustus 2012 22:41 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ja inderdaad, jij zou het dan wel wat makkelijker in kunnen passen. Maarja, ach. Ik verzin wel wat.
En doe dat maar gauw ja. Enig idee bij welk (huidig) bataljon je dan terecht zou komen en bij welk peloton?
Volgens mij, van wat ik heb vernomen is zo'n overplaatsing mogelijk.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 22:58 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Laten we voorop stellen dat er natuurlijk plek zou zijn, tijdens de schietinstructie heb ik van de begeleidende schietinstructeurs (Natres uit Brabant) gehoord dat er bij hun genoeg plek is, helaas is dat echter iets te ver voor mij (kom uit de regio Deventer).
Goed, als ik het voor het uitkiezen heb dan zou mijn initiële keuze vallen op een natrespeleton wat hier een dorp verder zit, volgens mij valt het onder het 40 natresbataljon (Overijssel)? Maar ik zou er ook geen probleem mee hebben om wat verder te moeten reizen, zolang het geen uren in beslag gaat nemen (meer reistijd gaat ten koste van de flexibiliteit en inzetbaarheid).
Waar ik tijdens de voorlichting ook naar wil informeren is de mogelijkheid om na bijvoorbeeld anderhalf jaar naar een ander peloton of bataljon over te stappen. Want als ik na mijn studie op een compleet andere plaats een baan zou kunnen krijgen is het nogal suf om vanwege die reden op te geven. Want ik ben van mening dat je de 4 jaar waarvoor je tekent ook gewoon vol moet maken, maar ik wil dit wel kunnen combineren met een burgercarrière.
Dat dorp verder (gok ik op Eefde?) zal er niet lang meer zitten. Die kazerne is (gaat?) dicht.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 22:58 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Laten we voorop stellen dat er natuurlijk plek zou zijn, tijdens de schietinstructie heb ik van de begeleidende schietinstructeurs (Natres uit Brabant) gehoord dat er bij hun genoeg plek is, helaas is dat echter iets te ver voor mij (kom uit de regio Deventer).
Goed, als ik het voor het uitkiezen heb dan zou mijn initiële keuze vallen op een natrespeleton wat hier een dorp verder zit, volgens mij valt het onder het 40 natresbataljon (Overijssel)? Maar ik zou er ook geen probleem mee hebben om wat verder te moeten reizen, zolang het geen uren in beslag gaat nemen (meer reistijd gaat ten koste van de flexibiliteit en inzetbaarheid).
Waar ik tijdens de voorlichting ook naar wil informeren is de mogelijkheid om na bijvoorbeeld anderhalf jaar naar een ander peloton of bataljon over te stappen. Want als ik na mijn studie op een compleet andere plaats een baan zou kunnen krijgen is het nogal suf om vanwege die reden op te geven. Want ik ben van mening dat je de 4 jaar waarvoor je tekent ook gewoon vol moet maken, maar ik wil dit wel kunnen combineren met een burgercarrière.
Het is nu bij mij zo dat ik het PO en GO+sporttest apart heb. Heb 1,5 week geleden op woensdag mijn PO gehad. Als je daar positief advies krijgt heb je daar na een gesprek met de adjudant en wordt er een afspraak gemaakt voor je GO+sporttest. Dat is wel op 1 dag.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 22:27 schreef Bozz187 het volgende:
[..]
heb ooit wel een keer een uitnodiging gehad voor po en go op 1 dag, maar zou dan nog wel terug moeten komen voor sporttest, en de laatste keer po apart van de go en sporttest
Dat klopt, ben benieuwd waar het gedeelte Natres uit Eefde dan heen gaat, eventueel ook naar Apeldoorn?quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 00:14 schreef Esses het volgende:
[..]
Dat dorp verder (gok ik op Eefde?) zal er niet lang meer zitten. Die kazerne is (gaat?) dicht.
Beslaat een PO dan een hele dag? Weet dat in het verleden alles op 1 dag was. Is het dan zo uitgebreid dat het op 2 dagen moet?quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 01:22 schreef AxisMundi het volgende:
[..]
Het is nu bij mij zo dat ik het PO en GO+sporttest apart heb. Heb 1,5 week geleden op woensdag mijn PO gehad. Als je daar positief advies krijgt heb je daar na een gesprek met de adjudant en wordt er een afspraak gemaakt voor je GO+sporttest. Dat is wel op 1 dag.
mijn PO duurde was van 11 tot 3 ong. met redelijk wat wacht tijden er tussenquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 13:26 schreef rrrobbb het volgende:
[..]
Beslaat een PO dan een hele dag? Weet dat in het verleden alles op 1 dag was. Is het dan zo uitgebreid dat het op 2 dagen moet?
Hoelang heb je gestaan dan?quote:Op zaterdag 8 september 2012 18:07 schreef hoogvlieger het volgende:
Ben net voor het einde ook maar even uitgestapt omdat ik mn maag op voelde komen. Was maar goed ook want ik was maar net uit de eenheid gestapt toen het vaag begon te worden voor mn ogen en de duizeligheid toesloeg.
Beter dan met je neus tegen de vlakte gaan. Of een domino van je maten maken.quote:
Twee bammetjes vlees en een banaan voor de suikers is niet genoeg blijkbaar.quote:Op zaterdag 8 september 2012 23:35 schreef 026Remco het volgende:
Gewoon goed eten en voldoende drinken van te voren, dan kun je gewoon blijven staan
lol, is dat je lunch?quote:Op zondag 9 september 2012 01:17 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Twee bammetjes vlees en een banaan voor de suikers is niet genoeg blijkbaar.
stoerquote:Op zondag 9 september 2012 01:23 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
lol, is dat je lunch?
Op een doordeweekse dag op de uni neem ik 8 boterhammen mee.
Ja he.quote:
Ontbijt. Overdracht begon om 0930quote:Op zondag 9 september 2012 01:23 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
lol, is dat je lunch?
Op een doordeweekse dag op de uni neem ik 8 boterhammen mee.
Hm, ja. Dat is wel kut, ik eet ook nooit zoveel bij het ontbijt.quote:Op zondag 9 september 2012 01:46 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Ontbijt. Overdracht begon om 0930
Opzwaaien die armen, af die zonnebrillen, actief met die kadavers. wat een hoopje zieligheid.quote:
Welkom bij de Natres.quote:Op zondag 9 september 2012 12:11 schreef Esses het volgende:
Opzwaaien die armen, af die zonnebrillen, actief met die kadavers. wat een hoopje zieligheid.
Wat lul jij nou weer? Kutsmurf.quote:Op zondag 9 september 2012 12:11 schreef Esses het volgende:
[..]
Opzwaaien die armen, af die zonnebrillen, actief met die kadavers. wat een hoopje zieligheid.
Het, ziet, er, niet, uit...quote:Op zondag 9 september 2012 15:24 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Wat lul jij nou weer? Kutsmurf.
Tweede filmpje, het hele filmpje. Het overgeven van de vlag en dan niet weten waar je heen moet tot de waardeloze manier van exercitie. Zonnerbrillen op de knar. Heen en weer bewegen (overdreven bewegen).quote:
Zie het 2e filmpje nu ook op mn pc ipv mobiel en het ziet er afentoe wel behoorlijk kut uit ja. Dames die in troepenverband in de rok lopen, en ik zie er zelfs een die pumps onder de broek aanheeft. En lopen ziet er afentoe behoorlijk knullig uit ja. Maar wat wil je met misschien 1 uurtje per jaar execercitieles.quote:Op zondag 9 september 2012 15:43 schreef Esses het volgende:
[..]
Tweede filmpje, het hele filmpje. Het overgeven van de vlag en dan niet weten waar je heen moet tot de waardeloze manier van exercitie. Zonnerbrillen op de knar. Heen en weer bewegen (overdreven bewegen).
Dit dus.quote:
Hadden ze moeten gaan oefenen. Daarnaast, de rok magquote:Op zondag 9 september 2012 15:51 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Zie het 2e filmpje nu ook op mn pc ipv mobiel en het ziet er afentoe wel behoorlijk kut uit ja. Dames die in troepenverband in de rok lopen, en ik zie er zelfs een die pumps onder de broek aanheeft. En lopen ziet er afentoe behoorlijk knullig uit ja. Maar wat wil je met misschien 1 uurtje per jaar execercitieles.
Van te voren de hele ceremonie doorlopen en oefenen, dan ziet de de echte uitvoering er ook strak uit.quote:Op zondag 9 september 2012 15:51 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Zie het 2e filmpje nu ook op mn pc ipv mobiel en het ziet er afentoe wel behoorlijk kut uit ja. Dames die in troepenverband in de rok lopen, en ik zie er zelfs een die pumps onder de broek aanheeft. En lopen ziet er afentoe behoorlijk knullig uit ja. Maar wat wil je met misschien 1 uurtje per jaar execercitieles.
Ligt aan de order volgens mijquote:
Hoe bedoel je te rationeel? Hoe moet je er volgens hen mee omgaan dan?quote:Op donderdag 6 oktober 2011 15:47 schreef Iska het volgende:
Terug van keuring voor NatRes: afgekeurd, omdat ik veel te rationeel omga met mijn emoties en dat voor problemen kan zorgen in zware situaties.
Wel jammer want voor de rest waren mijn resultaten, zoals die man het zei, 'belachelijk hoog' (logica: 4/4, inzicht: 4/4, iq: tegen de 9/9).
Wel beter dat ik het nu weet. Dan kan ik aan mezelf 'werken' alvorens ik voor een full-time baan wil.. maar toch
Ik heb op 5-9 gesolliciteerd. Kreeg meteen daarna een bevestigingsmail maar heb nog (steeds) geen mail ontvangen met daarin de vragenlijst. Heb afgelopen week maar eens gebeld of het altijd zo lang duurt, maar daar ( 0800-0124) werd mij verteld dat het langer duurt dan normaal omdat er ook 3000 ROC'ers allemaal aan het solliciteren zijn (klaar met hun opleiding etc.). Ik hoop dat ik voor hun een veiligheidsonderzoek krijg, anders kan ik nog wel 2 jaar wachten op m'n AMOquote:Op donderdag 13 september 2012 21:10 schreef rrrobbb het volgende:
Ik heb voor 30 Natresbataljon gesolliciteerd. Wacht op een uitnodiging voor PO, maar krijg in plaats daarvan een mail dat ik het sollicitatietraject voor het 20ste nog niet in kan vanwege drukte. Zijn er nog meer die zo'n mail hebben gehad???
Paar weken voor je AMO ga je langs het KPU in Soesterberg. Daar ga je eerst opgemeten worden dmv 3D scan, en dan bepalen ze je kledingmaten. Volgens mij is het complete lijstje wel ergens op internet te vinden, maar o.a. is het;quote:Op vrijdag 14 september 2012 20:09 schreef Awsom het volgende:
Nog een vraagje trouwens; op de voorlichting werd verteld dat je een paar weken voor de AMO langs het kledingsdepot moet (in Oirschot dacht ik?) om 3 flinke tassen met spullen op te halen. Maar wat zit daar nou eigenlijk allemaal bij?
Het duurt nog wel even voordat je langs het kledingdepot in Soesterberg kan. Eerst zo'n 6 weken wachten op PVL en dan weer verder wachten. En inderdaad worden de ROC'ers in oktober en november gekeurd. Neem de tijd..........quote:Op vrijdag 14 september 2012 20:09 schreef Awsom het volgende:
Een quote uit Natres #14 (jaja hele tijd geleden)
[..]
Hoe bedoel je te rationeel? Hoe moet je er volgens hen mee omgaan dan?
[..]
Ik heb op 5-9 gesolliciteerd. Kreeg meteen daarna een bevestigingsmail maar heb nog (steeds) geen mail ontvangen met daarin de vragenlijst. Heb afgelopen week maar eens gebeld of het altijd zo lang duurt, maar daar ( 0800-0124) werd mij verteld dat het langer duurt dan normaal omdat er ook 3000 ROC'ers allemaal aan het solliciteren zijn (klaar met hun opleiding etc.). Ik hoop dat ik voor hun een veiligheidsonderzoek krijg, anders kan ik nog wel 2 jaar wachten op m'n AMO
Nog een vraagje trouwens; op de voorlichting werd verteld dat je een paar weken voor de AMO langs het kledingsdepot moet (in Oirschot dacht ik?) om 3 flinke tassen met spullen op te halen. Maar wat zit daar nou eigenlijk allemaal bij? Je ("gevechts")kleding en uitrusting neem ik aan, maar ook dingen als een gasmasker en kogelwerend vest (heeft elke NatRes'ser deze twee eigenlijk? Opzich wel handig bij het bewaken van een object)? Ben wel benieuwd wat ik allemaal thuis krijg
.
6 weken op PVLquote:Op vrijdag 14 september 2012 22:14 schreef rrrobbb het volgende:
[..]
Het duurt nog wel even voordat je langs het kledingdepot in Soesterberg kan. Eerst zo'n 6 weken wachten op PVL en dan weer verder wachten. En inderdaad worden de ROC'ers in oktober en november gekeurd. Neem de tijd..........
Jaja, ik heb ergens in juni voorlichting gehad en heb 2 weken geleden de de mail met alle formulieren gehad. Het duurt en het duurt daar maar. Je moet ellenlang geduld hebben, want bellen verspoedigd niets.quote:
Mazzelaarquote:Op maandag 17 september 2012 20:40 schreef Awsom het volgende:
Zojuist mijn PVL ontvangen, iets minder dan twee weken na mijn sollicitatie dus.Ben benieuwd hoelang het duurt voor ik op kan draven voor PO en GO.
Als je de uitnodiging op je mat heb laat het dan even weten. Ik wacht er namelijk ook op (al 2 weken). Aangezien het bij jouw allemaal vlotter gaat, kan ik eens zien of dit wel een beetje tegelijk gaat.quote:Op vrijdag 21 september 2012 14:41 schreef Awsom het volgende:
Ah, bedankt.
Papieren zijn in ieder geval allemaal opgestuurd, nu is het wachten geblazen.
Ik zat wel te balen van deze email, tot ik een dag later opeens een brief met de uitnodiging voor het PO. Ik zit dus net aan de juiste kant van de keuring file.quote:U is toen verteld dat het enig tijd kon duren voordat u het sollicitatietraject in kon. Door onvoorziene omstandigheden (keuringscapaciteit) gaat het langer duren voordat u het sollicitatietraject kunt starten.
De verwachte tijdsduur bedraagt op dit moment zeker nog een jaar.
Bel ze eens op, krijg je actuele data zoals die nu bekent isquote:Op vrijdag 21 september 2012 17:13 schreef rrrobbb het volgende:
By the way, weet iemand de AMO data voor 2013?
Ja, zal alleen nooit gebeuren. Wel dit soort dingen gehad als oefensituatie's e.d.quote:Op vrijdag 21 september 2012 23:17 schreef EdwinNL het volgende:
Weet niet of het geheel on-topic is, maar mag de Natres worden ingezet bij incidenten zoals Haren?
Waarom zal de Natres nooit ingezet worden?quote:Op vrijdag 21 september 2012 23:39 schreef TMartina het volgende:
[..]
Ja, zal alleen nooit gebeuren. Wel dit soort dingen gehad als oefensituatie's e.d.
Dan is het feestje na 2 minuten afgelopenquote:Op vrijdag 21 september 2012 23:41 schreef EdwinNL het volgende:
[..]
Waarom zal de Natres nooit ingezet worden?
En dat willen we natuurlijk nietquote:Op vrijdag 21 september 2012 23:45 schreef TMartina het volgende:
[..]
Dan is het feestje na 2 minuten afgelopen
ME/Politie, dan komt de KMar nog is (ME/BE)quote:Op vrijdag 21 september 2012 23:53 schreef Schild het volgende:
Zolang de ME/Politie het werk aan kan zal de Natres dit soort dingen niet gaan doen.
Als de KMar klaar is zijn er doden gevallen. De hoogste rellenbestrijding van ons komt al met de MP5 op de borst.quote:Op vrijdag 21 september 2012 23:57 schreef Schild het volgende:
Klopt, zodra het hele politie apparaat klaar is zal de KMar komen, als het daarna nog nodig is zal de rest van Defensie komen opdraven. Waarschijnlijk zal Natres in dat Defensie rijtje ook niet vooraan staan.
Hoelang heb je mogen wachten van voorlichting to PO? En waarom 6 jaar geleden? Zal wel weer een wazige ren zijnquote:Op maandag 1 oktober 2012 14:50 schreef Ziekebaard het volgende:
Zo ik ben terug uit Amsterdam, heb mijn PO achter de rug. En ik mag doorAnder half uur dat gesprek met de psycholoog gehad. En hij bleef maar doorvragen over hoe ik me precies voelde 6 jaar geleden. Dat is best moeilijk als je amper meer weet hoe bepaalde dingen gegaan zijn. En heb 18 oktober nu mijn GO. Had het niet zo snel verwacht, maar dat maakt in principe niet uit.
En ik stond om kwart voor 12 weer buiten dus heb amper hoeven te wachten. Die twintig minuten wachten op de uitslag van het gesprek waren best wel zenuwslopend.
Ik heb eind Januari de voorlichting bij gewoond en daarna gelijk gesolliciteerd.quote:Op maandag 1 oktober 2012 19:27 schreef rrrobbb het volgende:
[..]
Hoelang heb je mogen wachten van voorlichting to PO? En waarom 6 jaar geleden? Zal wel weer een wazige ren zijn
Hoelang heb jij gewacht van het opsturen van je papieren tot aan de uitnodiging/PO/GO?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 14:23 schreef Ziekebaard het volgende:
Ja daarom ik maak me ook niet al te druk, maar was alleen maar even schrikken om te horen.
Inderdaad. Is meer nitpicky vanuit defensie toe.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 14:13 schreef Schild het volgende:
9 van de 10 hartruisjes zijn onschuldig, dus zou mij daarover niet al te druk maken. In Utrecht gaan ze dan een echo maken van je hart en checken ze of alles klopt. Eventueel moet je daarna nog een inspanningstest doen en dan kijken ze nog hoe het hart onder belasting werkt.
Bij mij zijn er 6 ECG's gemaakt, 4 artsen hebben erna geluisterd/gekeken, en 1 cardioloog, uiteindelijk bleek het allemaal goed te zijn.
Ik denk dat ik de papieren ongeveer 2 maanden kreeg nadat ik gesolliciteerd had en heb daarna nog 6 maanden ongeveer moeten wachten.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 13:43 schreef Awsom het volgende:
[..]
Hoelang heb jij gewacht van het opsturen van je papieren tot aan de uitnodiging/PO/GO?
Hehe. Dit is 1 van de groepssergeanten:quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 18:09 schreef Schild het volgende:
Staan wat fotos van op FB;
http://www.facebook.com/p(...)orde/259435527411000
Gast, het is JOUW peloton als je toegelaten bent :pquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 17:59 schreef samthegreat5 het volgende:
Net tijdens rijles in Lichtenvoorde mijn peloton aan 't werk gezien in het dorp.
Rustig maar. Mijn toekomstige peloton. Nou blij.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 18:53 schreef Esses het volgende:
[..]
Gast, het is JOUW peloton als je toegelaten bent :p
Overigens pracht oefening. Realisme? 0.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 18:54 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Rustig maar. Mijn toekomstige peloton. Nou blij.
Dat zal best. Don't carequote:Op zaterdag 20 oktober 2012 18:55 schreef Esses het volgende:
[..]
Overigens pracht oefening. Realisme? 0.
Ik betwijfel of de kleinste je te groot gaat uitvallen. Indien dat wel het geval is, hebben ze bij de keuring een grote fout gemaakt.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 20:31 schreef MockingJay het volgende:
Even een vraagje tussendoor omdat ik hier niet een heel nieuw topic hiervoor wil openen. Ik heb gesolliciteerd bij de NATRES en zat na te denken over wat voor uitrusting ik zou krijgen. Nu ben ik vrij klein van stuk en de omtrek van mijn hoofd is ook niet erg grootNu lijkt het mij dat de helmen die verstrekt worden bij het KPU is verschillende maten verkrijgbaar zijn. Stel dat de kleinste helm nog te groot is. Weet iemand misschien of er dan merken zijn die wat kleiner uitvallen dan de standaard uitrustig?
Je weet het nooit met defensie artsenquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 20:49 schreef Esses het volgende:
[..]
Ik betwijfel of de kleinste je te groot gaat uitvallen. Indien dat wel het geval is, hebben ze bij de keuring een grote fout gemaakt.
Wat wou je gaan doen dan? Zelf een kevlar helm kopen?quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 20:31 schreef MockingJay het volgende:
. Weet iemand misschien of er dan merken zijn die wat kleiner uitvallen dan de standaard uitrustig?
Nou, waarom zou je er niet zelf een kopenquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 22:02 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Wat wou je gaan doen dan? Zelf een kevlar helm kopen?
Dingen hebben gewoon een intern verstelsysteem voor de hoofdband, dus moet prima zitten.
Tja waarom ook niet. Als jij je daar veiliger mee voelt.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 22:36 schreef Esses het volgende:
[..]
Nou, waarom zou je er niet zelf een kopen
Dat van die 'oefening' van hierboven is idd inmens realistisch. Er zijn er zelfs bij die met scherfvest om lopen. Voor de rest geven die foto's vooral een demonstratie van wat de Natres vooral niet doet.quote:Op zondag 21 oktober 2012 01:14 schreef Esses het volgende:
Na het immense gebruik in immens realistische oefeningen is hij niets meer waard iig. Dus afschrijving moet je rekening mee houden.
Ook de manier waarop hequote:Op zondag 21 oktober 2012 15:13 schreef Schild het volgende:
Nog een filmpje over de oefening in Lichtenvoorde;
http://www.omroepgelderla(...)ij-legeroefening.htm
Op het einde iedereen terugtrekken..gewoon bajonet plaatsen en voorwaarts.
Je bedoelt doodleuk zonder rugdekking met je rug naar een boze menigte gevaarlijke dorpelingen toe teruglopen als of er niks aan het handje is?quote:
Dat dus.quote:Op zondag 21 oktober 2012 16:39 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Je bedoelt doodleuk zonder rugdekking met je rug naar een boze menigte gevaarlijke dorpelingen toe teruglopen als of er niks aan het handje is?
Jij snapt hem.quote:Op zondag 21 oktober 2012 13:29 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Dat van die 'oefening' van hierboven is idd inmens realistisch. Er zijn er zelfs bij die met scherfvest om lopen. Voor de rest geven die foto's vooral een demonstratie van wat de Natres vooral niet doet.
Het mooiste, "Schieten mag niet op demonstranten". Mocht, ooit, in een natte droom van een natresbaasje, het zover komen dat ze ingezet worden. Durf ik te wedden dat het mag.quote:Op zondag 21 oktober 2012 15:13 schreef Schild het volgende:
Nog een filmpje over de oefening in Lichtenvoorde;
http://www.omroepgelderla(...)ij-legeroefening.htm
Op het einde iedereen terugtrekken..gewoon bajonet plaatsen en voorwaarts.
Als je deze topicreeks goed hebt gevolgd dan weet je dat je ''geloof ik'' weg kan halenquote:Op maandag 22 oktober 2012 11:19 schreef Wasmachinu het volgende:
Wel vreemd dat ze zeggen dat het een wervingsactie is, terwijl iedereen hier zo ongelofelijk lang moet wachten. Ik ben al zo'n 1,5 maand aan het wachten op de voorlichting, maar donderdag is het eindelijk zo ver.
Maar goed, dan begint het wachten pas echt geloof ik.
Bewaken/beveiligen van een fabriek/complex of wat dan ook is waarschijnlijk het enige van die hele oefening waar de Natres wel voor is.quote:Op maandag 22 oktober 2012 18:18 schreef JaFFe het volgende:
Was wel een leuke oefening. Vooral als je niet die fabriek moest verdedigen.
Geloof ikquote:Op maandag 22 oktober 2012 19:43 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Als je deze topicreeks goed hebt gevolgd dan weet je dat je ''geloof ik'' weg kan halen.
En zelfs dan nog twijfelachtig.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:32 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Bewaken/beveiligen van een fabriek/complex of wat dan ook is waarschijnlijk het enige van die hele oefening waar de Natres wel voor is.
Het is wel hetgeen waar wij voor opgeleid worden en waar we goed in zijn.quote:
Goed in zijn? Ja zo ken ik meer eenheden. Ingezet is dan nog een tweede.quote:Op maandag 22 oktober 2012 23:04 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Het is wel hetgeen waar wij voor opgeleid worden en waar we goed in zijn.
Het is de laatste jaren al niet meer grootschalig voorgekomen. Maar toen een paar jaar terug de Amerikanen hier grootschalig hun materieel via de Rotterdamse haven aan het verkassen waren wel. En wellicht dat als ze straks uit Afghanistan wegtrekken dat er weer hetzelfde gebeurt.quote:Op maandag 22 oktober 2012 23:06 schreef Esses het volgende:
[..]
Goed in zijn? Ja zo ken ik meer eenheden. Ingezet is dan nog een tweede.
Oooh, ja, toen hadden wij onze eenheden ook al. Ook op die schepen. Maarja, NATRES. Afschaffen if you ask me.quote:Op maandag 22 oktober 2012 23:08 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Het is de laatste jaren al niet meer grootschalig voorgekomen. Maar toen een paar jaar terug de Amerikanen hier grootschalig hun materieel via de Rotterdamse haven aan het verkassen waren wel. En wellicht dat als ze straks uit Afghanistan wegtrekken dat er weer hetzelfde gebeurt.
Haha je hebt gelijk, maar kan me voorstellen als het voor mensen die nog twijfelen om erbij te gaan, een aardige demotiverende factor is. Slechte zaak.quote:Op maandag 22 oktober 2012 19:43 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Als je deze topicreeks goed hebt gevolgd dan weet je dat je ''geloof ik'' weg kan halen.
So?quote:Op maandag 22 oktober 2012 23:16 schreef hoogvlieger het volgende:
Amerikaans materieel bereikt Rotterdam
Van onze verslaggeefster − 18/02/03, 00:00
ROTTERDAM - Het Amerikaanse leger heeft gisteren militair materieel afkomstig uit Duitsland laten inschepen in de Rotterdamse haven. De komende dagen worden nog meer transporten van het Amerikaanse leger over Nederlands grondgebied verwacht. Een kleine groep mensen heeft daar gisteren tegen geprotesteerd, waarbij één activiste is gearresteerd.
Volgens het bedrijf dat het transport over het spoor verzorgt, Railion, zullen de komende dagen 25 of 26 treinen voor het Amerikaanse leger door Nederland rijden. De Verenigde Staten vervoeren zo niet alleen materieel -zoals jeeps, vrachtwagens en tankwagens- maar ook personeel naar de Golfregio.
Nederland en de VS hebben afgesproken dat de transporten niet alleen over het spoor, maar ook via het water, en via Schiphol of de luchthaven bij Eindhoven mogen verlopen. In totaal kan de operatie volgens woordvoerder J. Veen van het ministerie van defensie een aantal weken duren.
Nederland en de Verenigde Staten handelen volgen de Navo-afspraak dat het Amerikaanse leger in principe vracht en mensen door Nederland mag vervoeren. Wanneer de VS daadwerkelijk van die mogelijkheid gebruik willen maken, dienen ze daartoe een verzoek in bij de Nederlandse regering. Op die manier hebben al regelmatig Amerikaanse transporten plaatsgevonden, vaak ten bate van oefeningen, of om materieel en personeel dat in Duitsland gestationeerd is te vervangen.
Het transport wordt geregeld door Amerikaanse experts die in een speciaal centrum in Capelle aan den IJssel intensief samenwerken met medewerkers van het Nederlandse ministerie van defensie. De politie en de marechaussee begeleiden de huidige transporten. In een aantal gevallen worden ook eenheden van de Nationale Reserve bij de beveiliging ingezet. De reservisten bewaken het terrein in de Botlek waar het materieel aankomt. Eerder was er al sprake van dat de Nationale Reserve wacht zal gaan houden bij electriciteitscentrales en andere vitale objecten. Daarbij gaat hem om het voorkomen van terroristische aanslagen.
Over de verdere afspraken rond de transporten -bijvoorbeeld over de aard van de te vervoeren goederen- wil de defensiewoordvoerder 'uit veiligheidsoverwegingen' weinig zeggen. ,,Als er gevaarlijke transporten zouden plaatsvinden'', zegt hij voorzichtig, ,,dan vallen die in elk geval onder de Nederlandse wet- en regelgeving.''
Actievoerders van de Socialistische Partij protesteerden gisteren in de Rotterdamse haven bij het terrein van het bedrijf Steinweg Handelsveem.
Een activiste werd volgens de politie opgepakt omdat ze met stoepkrijt een leus op de omheining begon te schrijven. Verder dan 'Stop' kwam ze niet.
Denk jij dat je een pantserinfanterist, laat staan een luchtmobieler zo gek kan krijgen een paar weken bij een afgelegen haven te gaan patrouileren? Laat dan maar een paar gemotiveerde Natressers daar hun shifts draaien.quote:Op maandag 22 oktober 2012 23:14 schreef Esses het volgende:
[..]
Oooh, ja, toen hadden wij onze eenheden ook al. Ook op die schepen. Maarja, NATRES. Afschaffen if you ask me.
Waarom moet je daar een pantserinfanterist of een luchtmobiel voor gebruiken? Als jullie niets anders doen dan broodroof voor andere gemotiveerde MILITAIREN die hiervoor (beter) opgeleid zijn en ook afdoende op toe uitgerust zijn?quote:Op maandag 22 oktober 2012 23:18 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Denk jij dat je een pantserinfanterist, laat staan een luchtmobieler zo gek kan krijgen een paar weken bij een afgelegen haven te gaan patrouileren? Laat dan maar een paar gemotiveerde Natressers daar hun shifts draaien.
Denk toch dat die gasten wel wat beters te doen hebben. En wij zijn toch een stukje goedkoper voor zulke taken.quote:Op maandag 22 oktober 2012 23:19 schreef Esses het volgende:
[..]
Waarom moet je daar een pantserinfanterist of een luchtmobiel voor gebruiken? Als jullie niets anders doen dan broodroof voor andere gemotiveerde MILITAIREN die hiervoor (beter) opgeleid zijn en ook afdoende op toe uitgerust zijn?
Dat zeg ik, jullie doen broodroof. En ik heb het over daadwerkelijk hiervoor opgeleide militairen en niet over een pantserinfanterist of een luchtmobiel. Ik heb het dan over militairen die daadwerkelijk WEL iets beters te doen hebben dan die infanteristen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 23:20 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Denk toch dat die gasten wel wat beters te doen hebben. En wij zijn toch een stukje goedkoper voor zulke taken.
Dan doel je op.. blauwen?quote:Op maandag 22 oktober 2012 23:22 schreef Esses het volgende:
[..]
Dat zeg ik, jullie doen broodroof. En ik heb het over daadwerkelijk hiervoor opgeleide militairen en niet over een pantserinfanterist of een luchtmobiel. Ik heb het dan over militairen die daadwerkelijk WEL iets beters te doen hebben dan die infanteristen.
Onder andere ja.quote:
Jammer van de tikfout. Maar na de KMar mag je eens aan groene eenheden gaan denken.quote:Op maandag 22 oktober 2012 23:26 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Ok, een stel Mareschausse. En wie nog meer?
KCTquote:Op maandag 22 oktober 2012 23:27 schreef Esses het volgende:
[..]
Jammer van de tikfout. Maar na de KMar mag je eens aan groene eenheden gaan denken.
Militair inzicht ten top.quote:
Ik zou eerlijk gezecht 123 naast de KMar en Natres geen andere groene eenheid kunnen bedenken die als specialisatie heeft het langdurig bewaken en beveiligen van objecten.quote:Op maandag 22 oktober 2012 23:27 schreef Esses het volgende:
[..]
Jammer van de tikfout. Maar na de KMar mag je eens aan groene eenheden gaan denken.
Specialisatie is overgewaardeerd, vooral als ik de filmpjes zie van NATRES oefeningen, dan kan ik heel eerlijk zeggen... erg weinig specialisatie, vooral een hoge lachfactor. Maar de situatie waarin de natres eindelijk eens mag opdraven (behalve brandwacht voor de speciallympicsquote:Op maandag 22 oktober 2012 23:33 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Ik zou eerlijk gezecht 123 naast de KMar en Natres geen andere groene eenheid kunnen bedenken die als specialisatie heeft het langdurig bewaken en beveiligen van objecten.
Geef eens een voorbeeld van zo'n filmpje.quote:Op maandag 22 oktober 2012 23:35 schreef Esses het volgende:
[..]
Specialisatie is overgewaardeerd, vooral als ik de filmpjes zie van NATRES oefeningen, dan kan ik heel eerlijk zeggen... erg weinig specialisatie, vooral een hoge lachfactor. Maar de situatie waarin de natres eindelijk eens mag opdraven (behalve brandwacht voor de speciallympics![]()
) zal dat ook niet belangrijk zijn.
Ik betwijfel of ik die hier ga postenquote:Op maandag 22 oktober 2012 23:38 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Geef eens een voorbeeld van zo'n filmpje.
Ook jij weet dat er momenten zijn waarbij ik geen NUS kan zeggen.quote:
I know right. Mijn tweede keuze zouden de Pathfinders van luchtmobiel zijn en als derde het Korps.quote:
Ik zou er gewoon permanent een predator met hellfires boven hangen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 23:52 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
I know right. Mijn tweede keuze zouden de Pathfinders van luchtmobiel zijn en als derde het Korps.
Precies:quote:Op maandag 22 oktober 2012 23:55 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Ik zou er gewoon permanent een predator met hellfires boven hangen.
Dat weet ik dushiquote:Op maandag 22 oktober 2012 23:51 schreef Esses het volgende:
[..]
Ook jij weet dat er momenten zijn waarbij ik geen NUS kan zeggen.
Reiskosten worden idd vergoed, hoe en wat krijg je wel te horen wanneer je je daar meldquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:36 schreef OmegaV6 het volgende:
Ik moet komende woensdag voor mijn psychologisch onderzoek naar amsterdam. Zijn er nog meer mensen hier die woensdag moeten gaan?
Ik had ook vernomen dat de auto niet op het terrein geparkeerd kan worden, dus dan ga ik waarschijnlijk met de trein, maar nu hoorde ik dat de mogelijkheid bestaat om je treinkaartje terug betaald te krijgen door defensie. Klopt dit of is het onzin? En zo ja, hoe krijg je het terug dan?
Klopt, inf hoef je niet te motiveren. Opdracht is opdracht.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 08:36 schreef Bouke-p het volgende:
Waarom zou je inf moeten motiveren om daar wacht te lopen? Gewoon opdracht, uitvoeren, niet zeuren.
En idd, tijdens pgsw stond de natres ook heel fanatiek in de bosjes wacht te lopen!
Als reservist ben daadwerkelijk militair als je je gvt aan hebt en in die hoedanigheid werk verricht, daarbuiten ben je geen militair..quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 14:59 schreef Dvons1 het volgende:
[..]
Klopt, inf hoef je niet te motiveren. Opdracht is opdracht.
Maar...op welke eenheden Esses doelt, ik zou t niet weten? Natres lijkt me daar juist uitermate voor geschikt, en ze doen het nog graag ook! Daarbij, Esses geeft heel mooi aan dat Natres geen daadwerkelijke militairen zijn...naar mijn weten zijn ze gewoon beeidigd en dienen ze te voldoen aan de jaarlijkse cp etc...?
Hier had ik het laatst over met een aoo van de Natres - door deze langdurige bureaucratische (om)weg verliezen ze veel potentiele kandidaten. De persoonlijke situatie van een kandidaat verandert vaak binnen een jaar, met een eventueel gevolg dat het leven nu zo is ingericht dat daar geen Natres meer bij past. Zonde! Ook geeft men op deze manier een soort signaal van "desinteresse" naar de kandidaat. Een gemiste kans, waar de Natres, voor zover ik van de aoo begreep, volledig van op de hoogte is. Men wil dit dus in de nabije toekomst ook aan gaan pakken.quote:Op vrijdag 2 november 2012 07:23 schreef Kaas- het volgende:
Ik heb enkele maanden geleden gesolliciteerd, maar heb in de tussentijd een mailtje gekregen dat het waarschijnlijk wel een jaar gaat duren voor ik aan de procedure kan beginnen..
Redelijk snel ja! Ben vorige week dinsdag psychologisch gekeurd en kon vandaag al medisch gekeurd worden (voor 19de gekozen wegens tentamens).quote:Op maandag 5 november 2012 17:53 schreef pokemanz het volgende:
Net ook medisch en sport gekeurd. cluster 4 medisch en 3- voor sport.
Ik ben tevredenAlles is toch opeens snel gegaan.
Kaas-, wanneer heb jij gesolliciteerd?
quote:Op maandag 5 november 2012 17:53 schreef pokemanz het volgende:
Net ook medisch en sport gekeurd. cluster 4 medisch en 3- voor sport.
Ik ben tevredenAlles is toch opeens snel gegaan.
Kaas-, wanneer heb jij gesolliciteerd?
Wanneer hebben jullie gesolliciteerd en je sollicitatie papieren opgestuurd?quote:Op maandag 5 november 2012 19:53 schreef ikveranderhemniet het volgende:
[..]
Redelijk snel ja! Ben vorige week dinsdag psychologisch gekeurd en kon vandaag al medisch gekeurd worden (voor 19de gekozen wegens tentamens).
Rond Juni dacht ik.quote:Op dinsdag 6 november 2012 16:51 schreef Awsom het volgende:
[..]
[..]
Wanneer hebben jullie gesolliciteerd en je sollicitatie papieren opgestuurd?
10 Mei gesolliciteerd. Op 15 Mei alle papieren opgestuurd en op 22 Mei een ontvangst bevestiging gehad.quote:Op dinsdag 6 november 2012 16:51 schreef Awsom het volgende:
[..]
[..]
Wanneer hebben jullie gesolliciteerd en je sollicitatie papieren opgestuurd?
Wanneer heb jij je ontvangst bevestiging gehad?quote:Op woensdag 7 november 2012 00:30 schreef Awsom het volgende:
Ah, das nog zo'n 3 maand voor mij. pokemanz wat moest je op sportief gebied ongeveer doen voor cluster 3?
Dan heb je die papieren wel snel gehad, ik heb zo'n 3 weken geleden gesolliciteerd en nog niks gehoord, alleen een mailtje gehad dat mijn sollicitatie aangekomen is.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:14 schreef pokemanz het volgende:
[..]
10 Mei gesolliciteerd. Op 15 Mei alle papieren opgestuurd en op 22 Mei een ontvangst bevestiging gehad.
Ik dacht eind augustus maar het is 25 september.. ipv 3 maand is het dus eerder 4-5 maand.quote:Op woensdag 7 november 2012 10:16 schreef rrrobbb het volgende:
[..]
Wanneer heb jij je ontvangst bevestiging gehad?
Ik had iets onder gemiddeld met de krachttest, en ik heb 14minuten gefietst.quote:Op woensdag 7 november 2012 00:30 schreef Awsom het volgende:
Ah, das nog zo'n 3 maand voor mij. pokemanz wat moest je op sportief gebied ongeveer doen voor cluster 3?
Hoe heb je er voor getraind? Ben nu bezig zo vaka mogelijk de fiets pakken. Ik begin op normale tempo en ga dan steeds sneller tot uitputting.quote:Op woensdag 7 november 2012 13:38 schreef pokemanz het volgende:
[..]
Ik had iets onder gemiddeld met de krachttest, en ik heb 14minuten gefietst.
Pas bij een minuut of 9 wordt en wat zwaar.
Ik heb er niet echt speciaal voor getraind. Maar ik fiets al jaren iedere dag 2x 7km met een aardige snelheid.quote:Op woensdag 7 november 2012 14:00 schreef ikveranderhemniet het volgende:
[..]
Hoe heb je er voor getraind? Ben nu bezig zo vaka mogelijk de fiets pakken. Ik begin op normale tempo en ga dan steeds sneller tot uitputting.
Wat is 'iets onder gemiddeld' :p ? In de fietstest heb ik wel vertrouwen, maar op kracht ga ik geen cluster 4 halen ben ik bangquote:Op woensdag 7 november 2012 13:38 schreef pokemanz het volgende:
[..]
Ik had iets onder gemiddeld met de krachttest, en ik heb 14minuten gefietst.
Pas bij een minuut of 9 wordt en wat zwaar.
20 NatResquote:Op woensdag 7 november 2012 14:12 schreef ikveranderhemniet het volgende:
[..]
Voor welke bataljon heb je je aangemeld?
Je moet in een apparaat squat, snatch en bench press 6 of 8x als het me goed bijstaat. Het apparaat geeft meer weerstand hoe harder je het doet.quote:Op woensdag 7 november 2012 22:01 schreef Awsom het volgende:
Hmmpff, laat ik het anders vragen; wat voor oefeningen moest je doen behalve het fietsen en hoevaak is je dat gelukt :p ?
Ik heb het 30-8 ontvangen.quote:Op woensdag 7 november 2012 11:41 schreef Awsom het volgende:
[..]
Ik dacht eind augustus maar het is 25 september.. ipv 3 maand is het dus eerder 4-5 maand.
Scheelt per periode. Ik kon de week erna al maar heb het uitgesteld ivm tentamen. Ik ga morgenquote:Op zondag 18 november 2012 17:12 schreef ReB87 het volgende:
Eindelijk bericht dat ik mag komen voor de psychologische keuring! Had in juni gesolliciteerd en mag over twee weken komen.
Weet iemand hoeveel tijd er tussen het psychologisch en de fysieke keuring zit? Ik hoop dat ik de AMO kan doen van januari (als die nog doorgaat). Dit heeft allemaal al lang genoeg geduurd.
Vroeger was er de mogelijkheid (denk als ze tijd over hadden) dat de 2 keuringen op 1 dag was maar dat is nu niet meer zo.quote:Op zondag 18 november 2012 18:35 schreef JAY-T het volgende:
Zijn de keuringen voor reservisten tegenwoordig niet meer op dezelfde dag?
Gefeliciteerd.quote:Op maandag 19 november 2012 18:57 schreef ikveranderhemniet het volgende:
Cluster 4 gehaaldHad het niet erg verwacht maar heb met kracht wel hoge scores.
Thanksquote:
Ai, reken dan maar op 4.quote:Op maandag 19 november 2012 19:09 schreef ikveranderhemniet het volgende:
[..]
ThanksNu wachten op veiligheidsonderzoek. Kan nog 2 maanden gaan duren dus ik hoop dat ze een beetje opschieten.
Dat is nog redelijk snel.quote:Op dinsdag 20 november 2012 20:36 schreef rrrobbb het volgende:
Eindelijk oproep voor PO, 28-11. Eind aug gesolliciteerd.
Ja, ik was ook aangenaam verrast!!quote:Op woensdag 21 november 2012 00:47 schreef ikveranderhemniet het volgende:
[..]
Dat is nog redelijk snel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maximale krachtmeting: 4 oefeningen:
Beschrijf ik als ik tijd heb.
Conditiemeting (fietstest):SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wanneer heb je gesolliciteerd? En welk bij welk bataljon?quote:Op donderdag 22 november 2012 11:02 schreef ReB87 het volgende:
Ik moet op dezelfde dag rrrobbb. Ik denk dat ze gewoon een batch NATRES'ers keuren die dag!
Jeuhhhh 20stequote:Op donderdag 22 november 2012 23:26 schreef ReB87 het volgende:
Ik heb eind juni gesolliciteerd bij het 20e.
Ik dacht dat het 20e een bezetting van 110% had en dus voorlopig niemand meer aannamen. Maar het zal dan wel niet. Ik zat te twijfelen tussen het 20e en het 30e. Heb voor het 30e gekozen.quote:Op donderdag 22 november 2012 23:26 schreef ReB87 het volgende:
Ik heb eind juni gesolliciteerd bij het 20e.
Ik denk dat ze alle leerlingen van vakmanschap en veiligheid hebben afgehandeld en dat er nu een zooitje van de NatRes aan de beurt zijn.quote:Op vrijdag 23 november 2012 20:56 schreef Awsom het volgende:
Ik heb mijn PO op 6 december.. Begin september gesolliciteerd.
10equote:Op vrijdag 23 november 2012 23:02 schreef rrrobbb het volgende:
Is er niemand die gesolliciteerd heeft voor het 30ste? Bijna allemaal voor het ceremoniële 20ste
Reken nergens opquote:Op vrijdag 23 november 2012 23:01 schreef rrrobbb het volgende:
[..]
Ik denk dat ze alle leerlingen van vakmanschap en veiligheid hebben afgehandeld en dat er nu een zooitje van de NatRes aan de beurt zijn.
85% die samen met mij GO had, was van VeVa...quote:Op vrijdag 23 november 2012 23:01 schreef rrrobbb het volgende:
[..]
Ik denk dat ze alle leerlingen van vakmanschap en veiligheid hebben afgehandeld en dat er nu een zooitje van de NatRes aan de beurt zijn.
quote:Op dinsdag 20 november 2012 20:36 schreef rrrobbb het volgende:
Eindelijk oproep voor PO, 28-11. Eind aug gesolliciteerd.
Hoe ging het vandaag?quote:Op donderdag 22 november 2012 11:02 schreef ReB87 het volgende:
Ik moet op dezelfde dag rrrobbb. Ik denk dat ze gewoon een batch NATRES'ers keuren die dag!
Neequote:Op donderdag 29 november 2012 11:30 schreef kruimeldief_ookopPSN het volgende:
nationale reserve = stage?
Ik heb het helaas verknald met het psychologisch gesprek. Was niet slim van me om half ziek/vermoeid daar heen te gaan. Ik ben het overigens niet helemaal eens met de conclusies waarop ze het negatief advies gebasseerd hebben. Nog gevraagd of ik hier in beroep kan gaan. Dit kan wel, maar maak weinig kans. Daarover moet ik nog een brief krijgen. Iemand hier ervaring mee?quote:
Balen man! Volgend jaar weer proberen.quote:Op vrijdag 30 november 2012 15:01 schreef ReB87 het volgende:
[..]
Ik heb het helaas verknald met het psychologisch gesprek. Was niet slim van me om half ziek/vermoeid daar heen te gaan. Ik ben het overigens niet helemaal eens met de conclusies waarop ze het negatief advies gebasseerd hebben. Nog gevraagd of ik hier in beroep kan gaan. Dit kan wel, maar maak weinig kans. Daarover moet ik nog een brief krijgen. Iemand hier ervaring mee?
Ik vraag me trouwens af of ik nu een jaar bij niets van defensie meer mag solliciteren, of alleen voor deze functie niet?
Je kan alleen voor militair algemene taken solliciteren. Om direct officier of onderofficier te worden zijn hele andere eisen vastgesteld.quote:Op vrijdag 30 november 2012 15:48 schreef Harde_Mepper het volgende:
De psychologische keuring is in eerste instantie alleen voor de functies die je hebt aangegeven. Kan dus zijn dat je voor andere functies wel geschikt bent. Maar dit moet je meer zien dat je bv niet kunt leidinggeven je wel een manschap functie kunt krijgen.
Aangezien de Natres selectie eigenlijk z'n beetje onderaan het lijstje staat, denk ik niet dat je voor andere functies in aanmerking komt.
Wat heb je fout gedaan volgens hun dan?quote:Op vrijdag 30 november 2012 15:01 schreef ReB87 het volgende:
[..]
Ik heb het helaas verknald met het psychologisch gesprek. Was niet slim van me om half ziek/vermoeid daar heen te gaan. Ik ben het overigens niet helemaal eens met de conclusies waarop ze het negatief advies gebasseerd hebben. Nog gevraagd of ik hier in beroep kan gaan. Dit kan wel, maar maak weinig kans. Daarover moet ik nog een brief krijgen. Iemand hier ervaring mee?
Ik vraag me trouwens af of ik nu een jaar bij niets van defensie meer mag solliciteren, of alleen voor deze functie niet?
Zonder er heel ver over uit te wijden; Ik was niet goed gefocust tijdens het gesprek, waardoor bepaalde zaken erg onderbelicht zijn geweest die wel relevant waren.quote:Op vrijdag 30 november 2012 18:30 schreef Awsom het volgende:
[..]
Wat heb je fout gedaan volgens hun dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |