En leer dan gelijk even werkwoorden vervoegen.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 15:36 schreef Klipnap het volgende:
Hoe kun je dit onrecht tegengaan, TS?
Verzin eens een oplossing.
Maar wat moet iemand met 400-500 euro per maand die nog thuis woont? Zelfs met schoolgeld en boeken.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 15:41 schreef boem-dikkie het volgende:
Omdat het verwacht wordt. Het kan dus het is aan de ouders. Als ouders sowieso niet kunnen bijdragen heb je 100% niks als de staat dat niet doet. Waar het bij 'rijkere' ouders een keuze is, is het dat bij mensen die niet zo veel hebben niet, en vindt de staat dat ze mensen die geen geld genoeg hebben toch moeten stimuleren door het bijdragen van financien.
De bedragen van studiefinanciering kloppen sowieso niet. Dus dat het te veel geld is dat kan, maar de reden er achter lijkt me vrij duidelijk.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 15:59 schreef Tito_Makani het volgende:
[..]
Maar wat moet iemand met 400-500 euro per maand die nog thuis woont? Zelfs met schoolgeld en boeken.
Bullshit wat TS zegt inderdaad. Als thuiswonende kun je max. rond de ¤300 krijgen. Zonder lening dus. Uitwonend krijg je rond de ¤500. Natuurlijk kun je geld bijlenen, maar dat betaal je dus ook terug.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:00 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
De bedragen van studiefinanciering kloppen sowieso niet. Dus dat het te veel geld is dat kan, maar de reden er achter lijkt me vrij duidelijk.
En leer gelijk eens niet bijdehand te doen!!!quote:Op zaterdag 14 juli 2012 15:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En leer dan gelijk even werkwoorden vervoegen.
Bron: DUO.quote:De ouderbijdrage is het bedrag dat je ouders zelf bij zouden kunnen dragen aan jouw studie. Wij trekken de berekende ouderbijdrage af van de maximaal mogelijke aanvullende beurs.
Wil je weten wat het bedrag is dat je aan aanvullende beurs overhoudt?
Dan moet je eerst de maximaal mogelijke aanvullende beurs bepalen.
Daar trek je de ouderbijdrage van beide ouders vanaf. De uitkomst is het bedrag dat je aan aanvullende beurs kunt krijgen.
Is de ouderbijdrage van beide ouders vastgesteld op 0 euro? Dan heb je recht op een volledige aanvullende beurs.
Bron: DUOquote:Je ouders zijn niet verplicht de ouderbijdrage die wij berekenen ook aan jou te betalen. We berekenen deze bijdrage alleen maar om te bepalen of je recht hebt op een aanvullende beurs en om te bepalen hoe hoog die aanvullende beurs dan is.
Je ouders zijn volgens het Burgerlijk Wetboek wel verplicht, zolang je studeert en nog geen 21 jaar bent, bij te dragen in je levensonderhoud. Ze hoeven dat niet te doen met geld, ze kunnen dat ook doen door bijvoorbeeld voor eten of onderdak te zorgen.
jij bent een idiootquote:Op zaterdag 14 juli 2012 15:59 schreef RonnieHansen het volgende:
Stel dat je de capaciteiten hebt om te studeren maar je ouders kunnen het niet betalen dan is er stufi. Persoonlijk vindt ik de stufi niet kloppen. Daar hoeft de overheid niet voor op te draaien. Als je niet kunt studeren ga je maar werken en dan leer je maar in de avonduren.
het verschil tussen jouw ouders en die van iemand anders, is dat jouw ouders een keuze kunnen maken. wel of niet hun kind steunen, mogen ze zelf weten. geld hebben ze zat. bij de wat armere ouders bestaat die keuze niet. dat wil echter niet zeggen dat hun kinderen geen recht op onderwijs hebben, zoals jij. veel kinderen zijn slimmer dan jij, ondanks dat jouw pa in een dikke bmw rijdt. jij hebt niks gedaan voor het geld van je vader, dus je hebt ook geen rechten als gevolg daarvan!quote:Op zaterdag 14 juli 2012 15:34 schreef Tito_Makani het volgende:
Ik heb er voor gekozen om voor mijn studie een jaar te werken zodat ik zelf mijn huur,boeken en schoolgeld kan betalen. Mijn ouders steunen mij niet financieel omdat ze willen dat ik zelfstandig wordt maar mijn vader heeft altijd wel erg veel belasting betaalt.
Nu zitten er mensen bij mij op de opleiding die 400-500 euro per maand krijgen alleen omdat hun ouders niet zoveel verdienen en die wonen zelfs nog thuis.
Hoe is dit rechtvaardig? Alleen omdat mijn ouders veel verdienen betekent dit niet dat zij mij ook financieel steunen. Zelfs het communisme was nog rechtvaardiger dan deze verzorgingsstaat
haha ik viel bijna van mijn stoel van het lachen...quote:Op zaterdag 14 juli 2012 15:59 schreef RonnieHansen het volgende:
Stel dat je de capaciteiten hebt om te studeren maar je ouders kunnen het niet betalen dan is er stufi. Persoonlijk vindt ik de stufi niet kloppen. Daar hoeft de overheid niet voor op te draaien. Als je niet kunt studeren ga je maar werken en dan leer je maar in de avonduren.
er is door de overheid een limiet vastgesteld, daar hoeven wij ons geen zorgen over te maken. boven bedrag x kan je wel bijdragen, onder bedrag x niet of wordt niet van je verwacht.quote:ik ben dan wel benieuwd naar de definities van 'arme' ouders en 'rijke' ouders.
wanneer zijn je ouders arm en wanneer rijk?
want de extremen van een single moeder met uitkering en de zoontjes die luisteren naar de achternaam Brennickmeijer lijken mij wel duidelijk genoeg, dus daar hoeven we het niet over te hebben dus, wat wordt er hier dan wel bedoeld met arme en rijke ouders?
Iedere ouder die modaal aantikt is rijk.quote:Op maandag 16 juli 2012 12:10 schreef WRH het volgende:
ik ben dan wel benieuwd naar de definities van 'arme' ouders en 'rijke' ouders.
want de extremen van een single moeder met uitkering en de zoontjes die luisteren naar de achternaam Brennickmeijer lijken mij wel duidelijk genoeg, dus daar hoeven we het niet over te hebben dus, wat wordt er hier dan wel bedoeld met arme en rijke ouders?
Ironisch genoeg speelt de sociale omgeving waar een kind vandaan komt een rol binnen zijn of haar maatschappelijke en beroepsmatige presaties. De extra vorming, ondersteuning en uitdaging die een bemiddelde omgeving biedt heeft een effect op de (studie)resultaten van een kind.quote:Op maandag 16 juli 2012 11:47 schreef chrisje013 het volgende:
[..]
het verschil tussen jouw ouders en die van iemand anders, is dat jouw ouders een keuze kunnen maken. wel of niet hun kind steunen, mogen ze zelf weten. geld hebben ze zat. bij de wat armere ouders bestaat die keuze niet. dat wil echter niet zeggen dat hun kinderen geen recht op onderwijs hebben, zoals jij. veel kinderen zijn slimmer dan jij, ondanks dat jouw pa in een dikke bmw rijdt. jij hebt niks gedaan voor het geld van je vader, dus je hebt ook geen rechten als gevolg daarvan!
ik wil later de slimste dokter, niet de dokter met de rijkste ouders. ik wil de beste ingenieurs, niet prutsers die alles door mammie en pappie betaald krijgen. en ga zo maar door!
begrepen? nou ga ergens anders huilen, klote VVD kind...
Daar zijn geen harde definities voor te geven. Een jongere zonder al te veel (sociale) verplichtingen kan met een inkomen van 22.000 euro per jaar leven als een koning. Een full time werkende met dat inkomen wordt beschouwd als relatief arm. De staat zou de kinderne die uit dat gezin komen dan ook een aanvullende beurs verlenen.quote:Op maandag 16 juli 2012 12:10 schreef WRH het volgende:
ik ben dan wel benieuwd naar de definities van 'arme' ouders en 'rijke' ouders.
Klopt, daar zit een grens in. Mijn ouders zaten er net boven waardoor ik dus geen aanvulling kreeg (10 jaar geleden hoor). DUO (toen nog IBG) liet ook in berekeningen zien dat mijn ouders mij eigenlijk wat zouden moeten ondersteunen met 100 nog wat euro. Waar ze alleen geen rekening mee hielden was dat ik ook nog een serie broer/zusjes heb, die volgens IBG ook allemaal 100 nog wat euro zouden moeten krijgen. Erg kromme berekening, aangezien mijn ouders natuurlijk geen 600 euro in de maand over hadden en ons dus niet konden steunen. Allemaal dik prima, daar heb je de lening voor en alles is op zijn pootjes terecht gekomen.quote:Op maandag 16 juli 2012 12:13 schreef chrisje013 het volgende:
[..]
er is door de overheid een limiet vastgesteld, daar hoeven wij ons geen zorgen over te maken. boven bedrag x kan je wel bijdragen, onder bedrag x niet of wordt niet van je verwacht.
ironisch genoeg zijn er heel veel uitzonderingen van mensen die de wereld veranderd hebben, terwijl ze door de massa bestempeld waren als "ongeschikt". vergeet niet dat de grote veranderingen in de wereld niet komen door managers die hun opleiding door mammie en pappie betaald krijgen, maar juist door zulke slimme koppen.quote:Op maandag 16 juli 2012 12:34 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ironisch genoeg speelt de sociale omgeving waar een kind vandaan komt een rol binnen zijn of haar maatschappelijke en beroepsmatige presaties. De extra vorming, ondersteuning en uitdaging die een bemiddelde omgeving biedt heeft een effect op de (studie)resultaten van een kind.
Kans is dus groot dat 'de beste arts' die jij wil krijgen om een operatie uit te voeren geen sympathieke jongen is die zichzelf heeft omhooggeknokt vanuit de goot, maar een jongen is die uit een bemiddeld (wellicht artsen-)gezin komt die vanaf zijn vroege jeugd zich optimaal heeft kunnen ontwikkelen. Eerlijk? Nee, maar als er een tumor weggesneden moet worden ben je er wel verdraaid blij mee.
[..]
Daar zijn geen harde definities voor te geven. Een jongere zonder al te veel (sociale) verplichtingen kan met een inkomen van 22.000 euro per jaar leven als een koning. Een full time werkende met dat inkomen wordt beschouwd als relatief arm. De staat zou de kinderne die uit dat gezin komen dan ook een aanvullende beurs verlenen.
Mwah, ik denk wel dat relatief veel artsen uit meer bemiddelde gezinnen komen en wellicht komen sommigen sneller in opleiding, maar ik denk niet dat de arts met rijkere ouders beter zal zijn.quote:Op maandag 16 juli 2012 12:34 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ironisch genoeg speelt de sociale omgeving waar een kind vandaan komt een rol binnen zijn of haar maatschappelijke en beroepsmatige presaties. De extra vorming, ondersteuning en uitdaging die een bemiddelde omgeving biedt heeft een effect op de (studie)resultaten van een kind.
Kans is dus groot dat 'de beste arts' die jij wil krijgen om een operatie uit te voeren geen sympathieke jongen is die zichzelf heeft omhooggeknokt vanuit de goot, maar een jongen is die uit een bemiddeld (wellicht artsen-)gezin komt die vanaf zijn vroege jeugd zich optimaal heeft kunnen ontwikkelen. Eerlijk? Nee, maar als er een tumor weggesneden moet worden ben je er wel verdraaid blij mee.
[..]
Daar zijn geen harde definities voor te geven. Een jongere zonder al te veel (sociale) verplichtingen kan met een inkomen van 22.000 euro per jaar leven als een koning. Een full time werkende met dat inkomen wordt beschouwd als relatief arm. De staat zou de kinderne die uit dat gezin komen dan ook een aanvullende beurs verlenen.
Ik had het over 10 jaar geleden. Ik denk dat ik inmiddels van evenveel geld geniet als jijquote:Op maandag 16 juli 2012 12:37 schreef chrisje013 het volgende:
@sandyman: ik ben het met je eens, sommige regels zijn krom en ik zou graag willen, ondanks dat ik geen broers/zussen heb, dat ook jij kon genieten van evenveel geld als ik
Die wordt waarschijnlijk in de richting van zn vader gedrongen jaquote:Op maandag 16 juli 2012 12:47 schreef WRH het volgende:
zit er ook een verschil in soorten studies?
ik kan mij voorstellen dat iemand uit een 'arm milieu' een ander type studie zal doen dan de welbekende zoon van de hartchirurg.
Wat door de ene sociale laag als 'flutstudies' bestempeld worden kan door een andere sociale laag weer als buitentgewoon waardevol beschouwd worden. Iemand uit een middenklas gezin uit Purmerend ziet zijn dochter liever een degelijke hbo-v opleiding doen dan 'kunstgeschiedenis', terwijl in Amsterdam-Zuid een arts er wellicht zelfs trots op is als zijn dochter gaat voor het academische kunstgeschiedenis i.p.v een verplegende beroepsopleiding. Kwestie van perceptie.quote:Op maandag 16 juli 2012 13:00 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Die wordt waarschijnlijk in de richting van zn vader gedrongen ja
Aan de andere kant zijn het ook vaker kinderen van bemiddelden die zich een flut- of nichestudie willen permitteren.
Hoe hoog ik ook de invloed van individuele prestaties wil inschatten op de ontwikkeling van de samenleving of wetenschap. Maar het is uiteindelijk de grote massa gezamenlijk die het werk levert.quote:Op maandag 16 juli 2012 12:37 schreef chrisje013 het volgende:
[..]
ironisch genoeg zijn er heel veel uitzonderingen van mensen die de wereld veranderd hebben, terwijl ze door de massa bestempeld waren als "ongeschikt". vergeet niet dat de grote veranderingen in de wereld niet komen door managers die hun opleiding door mammie en pappie betaald krijgen, maar juist door zulke slimme koppen.
ondanks dat ze extreem zwaar in de minderheid zijn, verdienen ze een kans, ongeacht hun omgeving!
eens, want ook hier lees je dat er nog aardig wat vooroordelen zijn dus dat zo iemand niet alleen tegen ouders aan moet knokken maar dus ook tegen die vooroordelen. (er wordt dan al snel gedacht: die komt er wel lekker makkelijk)quote:Op maandag 16 juli 2012 13:27 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dit is ook een van de redenen waarom ik altijd een beetje weemoedig word als ik hoor dat gezinnen die wel het geld hebben niet hun kind willen ondersteunen (al tijdens hun middelbare schooltijd!) 'want daar wordt hij zo lekker zelfstandig van'' . In de praktijk betekent dat gewoon dat je kind op een extra achterstand zet die hij niet verdiend en die als hij uit een arm gezin gekomen was gecompenseerd door de staat.
Helemaal belachelijk natuurlijk, waarom zoveel geld voor iemand die thuiswoont en op het MBO zit?quote:Op maandag 16 juli 2012 12:15 schreef MevrouwPuff het volgende:
500 per maand thuiswonend kan je krijgen op het mbo, niet wo of hbo.
Ik kreeg zo'n 200 aanvullend per maand, 50 van mn pa, eenverdiener, verpleegkundige.
Zoals eerder gezegd: het is een glijdende schaal afhankelijk van het inkomen van de ouders. Dus niet iedere thuiswonende MBO-er krijg 500 euro.quote:Op maandag 16 juli 2012 17:53 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Helemaal belachelijk natuurlijk, waarom zoveel geld voor iemand die thuiswoont en op het MBO zit?
Ik kom op max 384 euro per maand voor een thuiswonende MBO2-er, waarbij er maar 1 ouders is met een modaal (30.000) inkomen.quote:Op maandag 16 juli 2012 20:11 schreef papernote het volgende:
[..]
Zoals eerder gezegd: het is een glijdende schaal afhankelijk van het inkomen van de ouders. Dus niet iedere thuiswonende MBO-er krijg 500 euro.
Een MBO-er is over het algemeen jonger dan iemand die HBO of WO doet en doet "simpeler" werk (zolang zonder diploma). Het salaris van een bijbaantje zal vanwege deze twee factoren dus ook lager liggen van van een HWO/WO-er met een bijbaantje.quote:Op maandag 16 juli 2012 20:14 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Ik kom op max 384 euro per maand voor een thuiswonende MBO2-er, waarbij er maar 1 ouders is met een modaal (30.000) inkomen.
Vind het nog steeds een hoop geld voor een thuiswonende, zeker met MBO1-2 heb je genoeg tijd om een bijbaan te zoeken.
http://www.ib-groep.nl/st(...)?jaar=2012&periode=1
Dat is de wet en regelgeving die wij in dit democratische land zelf bij elkaar hebben gestemd.quote:Op maandag 16 juli 2012 23:15 schreef SLP_ het volgende:
Dus vraag mij echt af hoe de DUO dan aan zo'n bedrag komt.
hypotheek kies je zelf voor, daarmee word je al genoeg beloond door de renteaftrek en boodschappen en verzekeringen betaalt iedereen, van de uitkeringtrekker tot de CEO van shell...quote:Op maandag 16 juli 2012 23:15 schreef SLP_ het volgende:
Ben toch benieuwd hoe de DUO dat berekent. Ik kreeg namelijk brief dat ik geen aanvullende beurs krijg [achja, dan maar erbij werken], omdat mijn pa mij met 300 in de maand zou moeten kunnen steunen. Dat vind ik vrij kort door de bocht, als ik enig kind zou zijn, en er geen sprake zou zijn van een hypotheek, verzekeringen, boodschappen enz dan kan dat inderdaad makkelijk. Dus vraag mij echt af hoe de DUO dan aan zo'n bedrag komt.
Het gaat mij ook niet om die stufi ofzo. Ik woon nog thuis en werk dus die 90 euro die ik dan krijg dat is fijn voor erbij, maar niet noodzakelijk ofzo. En je hoort mij niet klagen hoor, mijn ouders willen wel bijdragen aan mijn studie, maar niet voor het bedrag dat de DUO van ze verwacht. En ook al willen ze niks bijdragen, had het mij nog niet veel uitgemaakt. Ik kies er zelf voor om te studeren, dus ik vind dat ik zelf financieel verantwoordelijk ben om er voor te zorgen dat dat daadwerkelijk lukt.quote:Op maandag 16 juli 2012 23:27 schreef HarryP het volgende:
Wet
[..]
Dat is de wet en regelgeving die wij in dit democratische land zelf bij elkaar hebben gestemd.
Even advocaat van de duivel spelen:
Waarom heb jij recht op studiefinanciering terwijl andere leeftijdsgenoten gaan werken, die krijgen toch ook geen geld?
Overigens als jouw ouders niet willen bijdragen aan jouw studie terwijl de overheid dit wel van ze verwacht, is dat dan niet een geschil tussen jou en je ouders?
Dat klopt, alleen weet de DUO de hoogte van de hypotheek en de maandelijkse lasten niet. Iemand die minder verdient, past zijn uitgaven daar op aan. Iemand die wat meer verdient, leeft daar vaak ook naar door bijv meer verzekeringen. Tuurlijk, daar kies je altijd zelf voor, maar het zou dan wel kunnen dat beide personen per maand evenveel geld overhouden voor 'overige kosten'. Daarom vind ik het vrij kort door de bocht dat de DUO zo'n bedrag bepaald door alleen naar de inkomsten te kijken. Ik vroeg mij dan ook af hóe ze precies dat bedrag samenstellen, de formule dus.quote:Op maandag 16 juli 2012 23:33 schreef chrisje013 het volgende:
[..]
hypotheek kies je zelf voor, daarmee word je al genoeg beloond door de renteaftrek en boodschappen en verzekeringen betaalt iedereen, van de uitkeringtrekker tot de CEO van shell...
waar hebben we het dan over?
maar of het nu een keuze is of niet voor de ouders, ik krijg van mijn ouders geen rooie cent terwijl ze genoeg hebben. ik moet dus hard werken om rond te komen (en niet te hoeven lenen). terwijl medestudenten die minder goed verdienende ouders hebben gratis geld van de overheid krijgen. waarom moet ik dan wel werken voor mijn centen terwijl hun dat niet hoeven? ik snap dat niet hoorquote:Op dinsdag 17 juli 2012 11:08 schreef chrisje013 het volgende:
ja, maar dit is precies hetzelfde als wat hier eerder is verteld, dat de ouders van TS hem bewust niet steunen, terwijl ze wel kunnen. zie jij niet dat dit hetzelfde patroon is?
jouw ouders hebben tenminste de keuze om een duur huis te kopen en tig verzekeringen af te sluiten! "arme" ouders hebben dat niet. het is toch niet de overheid haar probleem dat je vader liever belegt of een dure auto rijdt (hoge vaste lasten) ipv jou geld geven voor je toekomst.
daar zit het verschil in, in het feit dat sommige mensen een keuze hebben, anderen niet! het is maar hoe jij (later) en je ouders (nu) de prioriteiten stellen.
TSquote:Op maandag 16 juli 2012 11:27 schreef MPC60 het volgende:
Ts is duidelijk nog lang niet klaar voor de echte wereld.
Vraag dat aan je ouders. Ik vind het jammer voor je dat je ouders je niet wilen steunen.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 21:03 schreef Shispeed het volgende:
[..]
maar of het nu een keuze is of niet voor de ouders, ik krijg van mijn ouders geen rooie cent terwijl ze genoeg hebben. ik moet dus hard werken om rond te komen (en niet te hoeven lenen). terwijl medestudenten die minder goed verdienende ouders hebben gratis geld van de overheid krijgen. waarom moet ik dan wel werken voor mijn centen terwijl hun dat niet hoeven? ik snap dat niet hoor
mijn ouders vinden dat ik zelf mijn eigen boontjes moet doppen, en me niet financieel afhankelijk moet maken van hen of de overheid. waar ik vind dat ze ook wel gelijk in hebben. ik snap dus alleen niet waarom ik dat wel kan en studenten met armere ouders dat niet zouden kunnen.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 21:27 schreef miro86 het volgende:
[..]
Vraag dat aan je ouders. Ik vind het jammer voor je dat je ouders je niet wilen steunen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |