Dat heet een voorderailleur en is inderdaad af te stellen.. Zijn wel filmpjes/tutorials van te vinden.quote:Op maandag 16 juli 2012 10:51 schreef TommyGun het volgende:
Afgelopen vrijdag maar een klein stukje op de Cube gefietst maar tot dusver ben ik tevreden.
Wat mij opviel was één klein dingetje, namelijk dat de ketting vóór tegen het metaal aanloopt van het mechanisme (ik weet de naam niet, excuus) dat de ketting over de tandwielen begeleidt indien je schakelt. Dit is enkel wanneer 'ie voor in 3 staat en achter in 6 of in 7. Is dit af te stellen? Het mechanisme moet iets meer naar rechts.
Dan nog een fietsvraagje; hoe schakelen jullie? Wellicht een domme vraag maar stel je fietst in versnelling 21 en je moet plots afremmen waarbij je geen tijd hebt om netjes terug te schakelen; schakel je dan in stilstand weer terug (naar bijvoorbeeld 15) of op een andere manier? De ketting schiet dan, wanneer je weer gaat trappen, in één ruk een xtal versnellingen terug, wat mij niet al te goed lijkt voor het spul.
Thanks!
Meh, het geheel wist ik wel maar misschien dat 'het dingetje' nog een andere benaming had.quote:Op maandag 16 juli 2012 10:55 schreef Auti het volgende:
[..]
Dat heet een voorderailleur en is inderdaad af te stellen.. Zijn wel filmpjes/tutorials van te vinden.
En @tomaat52; oké! Zonder kracht als in; lichtjes trappen?quote:Terugschakelen doe ik gewoon tijdens het remmen, ding schakelt snel genoeg.
Als je lang genoeg fietst dan voel je het ook in je voeten dat je ketting niet lekker loopt,niet fietsers kijken me vast gek aan als ik dat zegquote:Op maandag 16 juli 2012 11:02 schreef StateOfMind het volgende:
En het wordt aangeraden om zo min mogelijk kruislings te rijden met de ketting, bijvoorbeeld binnenblad voor/buitenblad achter of buitenblad voor/binnenblad achter.
Dan voel je hem wringen.quote:Op maandag 16 juli 2012 11:08 schreef Klonk het volgende:
[..]
Als je lang genoeg fietst dan voel je het ook in je voeten dat je ketting niet lekker loopt,niet fietsers kijken me vast gek aan als ik dat zeg
Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat ik het afstellen door de fietsenmaker laat doen, hij doet het bij mij gratis of voor heel weinig en het luistert echt heel nauw en wat mij een half uur kost doet die gast in een paar minuten, ik ben niet gek dus hij mag het fijn doenquote:Op maandag 16 juli 2012 11:10 schreef StateOfMind het volgende:
Correct, maar volgens mij is TommyGun een beginner, dus vandaar deze tip (toen ik zelf begon wist ik dit ook niet)
Gewoon gaan.quote:Op maandag 16 juli 2012 11:12 schreef StateOfMind het volgende:
Het is nu (en gister trouwens ook) redelijk weer buiten. Zul je net zien dat als ik woensdag weer eens wil gaan fietsen, dat het dan weer kutweer wordt
Dan doe je toch iets fout. Ik was mijn fiets, laat 'm drogen en smeer de ketting in.quote:Op maandag 16 juli 2012 11:10 schreef Marco001 het volgende:
Donderdag na het fietsen ketting afgespoelt en vervolgens ingesmeerd met kettingsmeermiddel van de lbs, kom ik net in de garage, zie ik allemaal roest op mijn ketting.
Ik fiets zelfs met 20 cm sneeuw, gewoon naar buiten, je kunt hoogstens nat worden en je tijdens het fietsen verheugen op droge kleding en een warme douchequote:Op maandag 16 juli 2012 11:12 schreef StateOfMind het volgende:
Het is nu (en gister trouwens ook) redelijk weer buiten. Zul je net zien dat als ik woensdag weer eens wil gaan fietsen, dat het dan weer kutweer wordt
Dat is ook zo, maar het fiets toch net wat lekkerder met goed weer Ben alleen benieuwd hoe mijn ribben het doen met dat gehobbel.quote:Op maandag 16 juli 2012 11:15 schreef Klonk het volgende:
[..]
Ik fiets zelfs met 20 cm sneeuw, gewoon naar buiten, je kunt hoogstens nat worden en je tijdens het fietsen verheugen op droge kleding en een warme douche
bij mij ook nog steeds na ruim een jaar, maar mijn vader kwam er mee, en de ketting liep ook niet echt soepel dus dan maar wat anders erop gedaan.quote:Op maandag 16 juli 2012 11:14 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Gewoon gaan.
[..]
Dan doe je toch iets fout. Ik was mijn fiets, laat 'm drogen en smeer de ketting in.
Tijdens het drogen ontstaat er een heel klein beetje roest op de punten van de tandwielen maar dat slijt eraf.
Eigenlijk ziet het er nog als nieuw uit.
Heb je het wel goed laten drogen?quote:Op maandag 16 juli 2012 11:22 schreef Marco001 het volgende:
[..]
bij mij ook nog steeds na ruim een jaar, maar mijn vader kwam er mee, en de ketting liep ook niet echt soepel dus dan maar wat anders erop gedaan.
Wel vreemd, want het spul wat ik van de LBS had gekregen werkte altijd perfect.
Dit heb ik één keer gedaan maar fietst niet prettig. Leverde mij te vaak gevaarlijke situaties op.quote:Op maandag 16 juli 2012 11:15 schreef Klonk het volgende:
[..]
Ik fiets zelfs met 20 cm sneeuw, gewoon naar buiten, je kunt hoogstens nat worden en je tijdens het fietsen verheugen op droge kleding en een warme douche
Zal het eens gaan oefenen, thanks voor de tips allenquote:Op maandag 16 juli 2012 12:10 schreef kanovinnie het volgende:
En voor Tommy, als je heuvelop in een te zware versnelling fietst kan je, mits je op tijd bent, ook nog terugschakelen. Gewoon even 1 rondje trappen zonder kracht. Dan schakel je terug en kan je daarna weer doorgaan.
Maar je moet dan wel een beetje snelheid hebben, anders val je stil
no brakes, no fear ik moet zeggen dat ik op die gladde aangevroren rommel liever fiets dan loopquote:Op maandag 16 juli 2012 13:06 schreef Skwish het volgende:
Nav vorige week (90km Houffamarathon) kan ik mijn fiets weer helemaal uit elkaar halen. Beide remblokjes zijn af, versnellingskabels zitten muurvast en balhoofd draaien gaat stroef.
[..]
Dit heb ik één keer gedaan maar fietst niet prettig. Leverde mij te vaak gevaarlijke situaties op.
Ik fiets liever wanneer het een paar graden onder nul is zodat parcours als een racebaan erbij ligt
Dat ga ik komende winter ervarenquote:Op maandag 16 juli 2012 13:31 schreef tomaat52 het volgende:
Door een dik pak verse sneeuw fietsen met brede banden is niet makkelijk.
26X2.0 semi-slick was waardeloos in een dik pak sneeuw.quote:Op maandag 16 juli 2012 13:34 schreef Klonk het volgende:
[..]
Dat ga ik komende winter ervaren
Op mijn vorige fiets had ik keidunne bandjes en daar ragde ik overal mee doorheen, nieuwe fiets heeft dikke bijna ATB banden maar dan zonder al die noppen best kut trouwens, fiets kan veel meer maar ik wordt tegengehouden door de banden
Maar goed, ik rij er vooral op normale wegen mee en redelijk begaanbare zandpaden dus ik denk niet dat dikke noppenbanden een goed idee zijn
Ik let daar nooit opquote:Op maandag 16 juli 2012 11:02 schreef StateOfMind het volgende:
En het wordt aangeraden om zo min mogelijk kruislings te rijden met de ketting, bijvoorbeeld binnenblad voor/buitenblad achter of buitenblad voor/binnenblad achter.
quote:Op maandag 16 juli 2012 13:31 schreef tomaat52 het volgende:
Door een dik pak verse sneeuw fietsen met brede banden is niet makkelijk.
Ik berg op ook niet, maar als je een lang stuk fietst ben je bezig om je fiets te verkloten. Sowieso weet je op een gegeven moment wel hoe je ketting loopt aan de hand van je voorbladen en snelheid.quote:
Wat hij zegt . Ik "baal" zelf ook een beetje als ik heb gefietst in mega zonnig weer en er nergens plassen te bekennen waren. Als ik mountainbike wil ik juist door de plassen en de modder crossen om vies te worden haha .quote:Op vrijdag 13 juli 2012 16:19 schreef StateOfMind het volgende:
Spatborden
Modder (behalve in afdalingen met smalle karresporen)
Toen ik mijn vorige mountainbike kocht, kocht ik er ook een afneembaar achterspatbord bij. Ik heb hem nooit gebruikt. Als mountainbiker wordt je nu eenmaal vies
En daarom dus spatborden.quote:Op maandag 16 juli 2012 20:59 schreef kanovinnie het volgende:
Heb je deels gelijk in, als ik zo modderig als zaterdag weer mijn auto in moet ben ik niet vrolijk want dan zit mijn hele auto onder de modder.
Lol, als je echt heel vies bent en je wilt niet modderig je auto in (en je hebt bijv wel een handdoek bij), kan je altijd even een meertje oid zoeken en daarin springen om de grootste viezigheid af te wassenquote:Op maandag 16 juli 2012 20:59 schreef kanovinnie het volgende:
Heb je deels gelijk in, als ik zo modderig als zaterdag weer mijn auto in moet ben ik niet vrolijk want dan zit mijn hele auto onder de modder.
Neen.quote:
Ik neem vaak een korte broek mee en een oud shirt. Kleren uit, handoekje over de natte delen en dan de auto in.quote:Op maandag 16 juli 2012 21:01 schreef Jort227 het volgende:
[..]
Lol, als je echt heel vies bent en je wilt niet modderig je auto in (en je hebt bijv wel een handdoek bij), kan je altijd even een meertje oid zoeken en daarin springen om de grootste viezigheid af te wassen
Niet ideaal, maar beter als een vieze auto
Ik neem altijd een oud kleed mee voor onder de fiets, iets van een vest ofzo en een handdoek om me mee schoon te maken en op te zitten.. Wil ook prima..quote:Op maandag 16 juli 2012 21:03 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Neen.
[..]
Ik neem vaak een korte broek mee en een oud shirt. Kleren uit, handoekje over de natte delen en dan de auto in.
Zaterdag had ik dus een halve centimeter modder op mijn benen zitten. Dat wordt een teringzooi hoe erg je je best dan ook doet.
Ik ook ja, maar 't komt evengoed overal.quote:Op maandag 16 juli 2012 21:37 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Ik neem altijd een oud kleed mee voor onder de fiets, iets van een vest ofzo en een handdoek om me mee schoon te maken en op te zitten.. Wil ook prima..
Ik ben ook nooit zo lief voor mijn tandwielen Ik moet nog wat techniek creërenquote:Op maandag 16 juli 2012 18:06 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik berg op ook niet, maar als je een lang stuk fietst ben je bezig om je fiets te verkloten. Sowieso weet je op een gegeven moment wel hoe je ketting loopt aan de hand van je voorbladen en snelheid.
Tis vooral je ketting. JE bladen voor zijn wel weer duurder.quote:Op maandag 16 juli 2012 21:51 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik ben ook nooit zo lief voor mijn tandwielen Ik moet nog wat techniek creëren
Gelukkig is een nieuwe cassette niet zo duur
Die is gelukkig ook niet zo duur...quote:Op maandag 16 juli 2012 21:53 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Tis vooral je ketting. JE bladen voor zijn wel weer duurder.
Ach eer je aan een nieuwe set toe bent kun je ook gewoon upgradenquote:Op maandag 16 juli 2012 21:53 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Tis vooral je ketting. JE bladen voor zijn wel weer duurder.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |