abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114078145


Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stlen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en sterke verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.

Vaste klasbakken:

Captain_Fabulous - jpjedi - Littlecreep - marcodej - Superher0 - Tommeke - ultra_ivo - FJD - Gripper - Oksel - Yankee - Pritt - ursel - dutch_cyclist / Wielracer - No-P - Jakkop - hetsjhokleek - rockin_the_lowland - Cyclinggirl - Freddeh - Blik - SuperWeber - actuele_vertrektijd - Narcotical - Kaasplankje - Sciter - nodisch18 - 1-2 - eentwee

Nuttige links:

Algemene infoFok! fietsers op de kaartWielersportinfoTeamwebs fietsagenda van de FOK!kers ToertochtenToertochten (komende week) in NLToertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling TourToertochten in FrankrijkToertochten in DldToertochten in Engeland Cyclo'sCyclo's (deze maand) in FrankrijkJedermannrenner in DldGranfondo's in ItaliëCyclo's in Spanje


Mogelijke deelnemers Marmotte 2013 voor gezamelijk vervoer en eventueel verblijf:
-Tommeke + vriendin
-Gripper
-Yankee + vriendin
-Kaasplankje
-Patroon + vriendin
-Narcotical + vriendin
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_114078208
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:18 schreef Gripper het volgende:
Toch monteer ik nog steeds trouw m'n compact bladen voor een sessie in de Alpen, uit gewoonte. 34-28 is uiteraard licht genoeg voor wat dan ook, al ben ik dit jaar alweer veel sterker dan vorig jaar, dus misschien kom ik op m'n 39-28 ook overal prima naar boven. Al schiet dat verzet wel tekort voor steile Ardennen krengen als de stockeu en redoute...
Het hangt er idd ook helemaal vanaf hoe zo'n klim loopt he. In Tecklenburg heb je klimmetjes van 300meter met 25% stijging. Dan loop je blauw aan met 39x26, terwijl je met dat verzet makkelijk een klim van 10% over 10km oprijdt.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_114078275
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:21 schreef Patroon het volgende:

[..]

Het hangt er idd ook helemaal vanaf hoe zo'n klim loopt he. In Tecklenburg heb je klimmetjes van 300meter met 25% stijging. Dan loop je blauw aan met 39x26, terwijl je met dat verzet makkelijk een klim van 10% over 10km oprijdt.
Hoe vaak heb jij al klimmen van 10km met 10% opgereden? En hoe vaak makkelijk?

Volgens mij zijn de e-dicks weer ietsje te groot vandaag.
pi_114078367
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:22 schreef eentwee het volgende:

[..]

Hoe vaak heb jij al klimmen van 10km met 10% opgereden? En hoe vaak makkelijk?

Volgens mij zijn de e-dicks weer ietsje te groot vandaag.
haha ik bedoel klimmen met stukken van 10% en gemiddeld 7%. Dat heb ik al een paar keer gedaan in mijn leven. Alpe d'huez en nog andere cols waar ik de naam niet van weet, omdat 10 jaar terug :P

edit: Maar bedoelde jij in het vorige topic nou 39x28 of 30x28...daar waren we niet helemaal over uit..
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_114078470
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:22 schreef eentwee het volgende:

[..]

Hoe vaak heb jij al klimmen van 10km met 10% opgereden? En hoe vaak makkelijk?
:D
Zaterdag 6 juli 2013 Patroon jonguh! Jij en ik om 5 uur s morgens voor de kerk in bourg d'oisans, mano à mano!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_114078618
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:26 schreef Gripper het volgende:

[..]

:D
Zaterdag 6 juli 2013 Patroon jonguh! Jij en ik om 5 uur s morgens voor de kerk in bourg d'oisans, mano à mano!
Ik tref je daar wel na 160km Marmotte, hopelijk hoef ik onderaan niet op je te wachten. Kunnen we dan nog even uitvechten wie daarna bier mag halen ;)
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_114078721
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:24 schreef Patroon het volgende:

[..]

haha ik bedoel klimmen met stukken van 10% en gemiddeld 7%. Dat heb ik al een paar keer gedaan in mijn leven. Alpe d'huez en nog andere cols waar ik de naam niet van weet, omdat 10 jaar terug :P

edit: Maar bedoelde jij in het vorige topic nou 39x28 of 30x28...daar waren we niet helemaal over uit..
Ik bedoel 28x27, wat ik zei dus.
pi_114078831
Ah, dacht dat je met 28/27 achter bedoelde..maar damn..das best licht.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_114078971
Zeker. :) Ik trap graag licht. Bij KMK heb ik dat verzet gebruikt. Ik reed toen ongeveer 10-11 km/u ofzo en haalde iedereen in.
  woensdag 11 juli 2012 @ 20:43:09 #10
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_114079432
Laat ik eerst even toegeven dat de bergen mijn vrienden niet meer zijn..... vrij naar Hennie Kuiper.

Maar tot 10 jaar geleden reed ik nooit lichter dan 39x26. Want een lichter verzet was er voor Campa Chorus met een korte slag derailleur niet omdat bij een 28 achter het bovenste derailleurwieltje tegen het tandwiel aanliep. En daar reed ik ook gewoon de Redoute of de Stockeu mee op. Gewoon een kwestie van nog meer power er op en gaan. En de Marmotte ook 3 x gereden met dit verzet. Kwestie van oefenen, maar tegenwoordig lijkt het wel of iedereen in de Alpen wilt fietsen terwijl je jaren geleden je eerst de hele winter en voorjaar de tiefus trainde om op vakantie een paar lekkere bergritten te maken.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_114079740
Wat dus aangeeft dat het verzet een beperkende factor was ;) Je moest veel trainen omdat je anders het verzet niet rond kreeg. Gelukkig is dat niet meer zo al is de compacttrend weer een beweging de andere kant op. Die nu weer krampachtig ongedaan gemaakt wordt met lange slag derailleurs en mtb-cassettes 8)7 't Lijkt inderdaad alsof er meer mensen fietsen en ook meer mensen die een laag niveau hebben.
pi_114079770
Geef mij maar een compact bij 10k à 10%!

Maar Buzz idd, beter ga je goed getraind de bergen in.
pi_114079857
Het voordeel van lichte verzetten in de bergen is dat je gewoon minder snel verzuurt. Je kunt dus langer fietsen en hebt de volgende dag minder last van je poten. Ik zie alleen maar voordelen t.o.v. stoer doen met een dubbel.
pi_114080030
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:49 schreef Tommeke het volgende:
Geef mij maar een compact bij 10k à 10%!

Maar Buzz idd, beter ga je goed getraind de bergen in.
Wat doe je daar dan Tommeke?

:P
Maar ik kan 't mis hebben...
  woensdag 11 juli 2012 @ 21:08:48 #15
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_114080857
Ik ga me de tyfus trainen en volgend jaar La Marmotte rijden met 39/23.

Of 39/25. :P
pi_114080892
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:53 schreef Patroon het volgende:

[..]

Wat doe je daar dan Tommeke?

:P
Anders ga ik harken haha.

@eentwee. Ik fiets het grootste gedeelte van het jaar op terrein waar een dubbel het handigst is. Daarnaast rij ik ook koersen. Dus hou ik me aan de regel van een dubbel. Ik ga voor de uitzondering (2 weekjes in Frankrijk en wat losse ritten in de Ardennen) geen compact monteren. Hoewel dat idd nu wel fijner zou zijn ivm meer souplesse.
  woensdag 11 juli 2012 @ 21:09:52 #17
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_114080922
Ik rij nu ook met een "junioren" verzet van 50 x 34 voor. Maar heb die 34 nog niet uit kunnen proberen omdat ik nog niet naar het zuiden geweest ben met de fiets. Overigens ligt die 34 nu te verstoffen omdat ik heel gauw een 39 binnenblad gemonteerd heb. Dat is dus wel te gebruiken hier op de Heuvelrug.

En ik vind een compact niet stoer, maar wel veel meer gesoigneerd dan een triplootje.....
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  woensdag 11 juli 2012 @ 21:14:19 #18
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_114081150
In Nederland rijd ik eigenlijk liever met 53/42. Dan heb je een veel betere kettinglijn bij 30-35km/u op het binnenblad. Als ik naar de bergen ga dan moet de 39 er op. Ook al in de Ardennen.

Met La Marmotte in 2000 had ik ook 39/23 als lichtste. Dat heeft me op Alpe 'd Huez wel tijdwinst opgeleverd, want daar ga je gewoon harken in je lichtste verzet. Zo kapot ga je. Als dat dan een 23 is rijd je dus nog best rap naar boven. :P
pi_114081664
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:14 schreef kaasplankje het volgende:
In Nederland rijd ik eigenlijk liever met 53/42. Dan heb je een veel betere kettinglijn bij 30-35km/u op het binnenblad. Als ik naar de bergen ga dan moet de 39 er op. Ook al in de Ardennen.

Met La Marmotte in 2000 had ik ook 39/23 als lichtste. Dat heeft me op Alpe 'd Huez wel tijdwinst opgeleverd, want daar ga je gewoon harken in je lichtste verzet. Zo kapot ga je. Als dat dan een 23 is rijd je dus nog best rap naar boven. :P
Dat is toch Cruijff-logica man :P Waarschijnlijk zou je met een lichter verzet harder zijn gegaan. Al was het maar om het beenritme te kunnen afwisselen.
  woensdag 11 juli 2012 @ 21:26:15 #20
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_114081753
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:24 schreef eentwee het volgende:

Dat is toch Cruijff-logica man :P Waarschijnlijk zou je met een lichter verzet harder zijn gegaan. Al was het maar om het beenritme te kunnen afwisselen.
Cruijff O+

Ik wissel altijd veel af hoor, zitten, tandje erbij en staan, terugschakelen en weer zitten, enz.

Ik bedoel meer dat je ook niet té licht moet steken, want je moet toch naar boven. Beter sneller want dan zie je minder lang af. O-)
  woensdag 11 juli 2012 @ 21:26:42 #21
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_114081779
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:14 schreef kaasplankje het volgende:
In Nederland rijd ik eigenlijk liever met 53/42. Dan heb je een veel betere kettinglijn bij 30-35km/u op het binnenblad. Als ik naar de bergen ga dan moet de 39 er op. Ook al in de Ardennen.

Met La Marmotte in 2000 had ik ook 39/23 als lichtste. Dat heeft me op Alpe 'd Huez wel tijdwinst opgeleverd, want daar ga je gewoon harken in je lichtste verzet. Zo kapot ga je. Als dat dan een 23 is rijd je dus nog best rap naar boven. :P
Dat dacht ik wel dat jij nog wat zwaarder trapte dan 39 x 26. Dus jij trapte daar een verzet wat de mindere goden onder de profs in die tijd ook trapten. (lichter mocht niet van Post, Raas en Gisbers)
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_114081944
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:26 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Cruijff O+

Ik wissel altijd veel af hoor, zitten, tandje erbij en staan, terugschakelen en weer zitten, enz.

Ik bedoel meer dat je ook niet té licht moet steken, want je moet toch naar boven. Beter sneller want dan zie je minder lang af. O-)
Dat laatste klinkt ook als Cruijff ( :r ) logica maar klopt. Je merkt als je vooruit gaat dat het mes bergop van twee kanten snijdt: je kunt een hoger vermogen leveren, dus ga je harder een daardoor hoef je het minder lang te kunnen leveren.
  woensdag 11 juli 2012 @ 21:32:10 #23
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_114082084
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:29 schreef eentwee het volgende:

[..]

Dat laatste klinkt ook als Cruijff ( :r ) logica maar klopt. Je merkt als je vooruit gaat dat het mes bergop van twee kanten snijdt: je kunt een hoger vermogen leveren, dus ga je harder een daardoor hoef je het minder lang te kunnen leveren.
Ja, La Marmotte rijden in 10 uur is eigenlijk een veel grootsere prestatie dan La Marmotte rijden in 7 uur. Ze moesten het eigenlijk omdraaien, dat je goud krijgt als je er langer over doet.
  FOK!fotograaf woensdag 11 juli 2012 @ 21:50:25 #24
73911 ultra_ivo
pi_114083024
:W Uit St. Petersburg. Van het weekend Vologda-Onega-Ladoga gereden. Een 1200 in Rusland. Was pittig, veel slechte wegen en ook een aantal dodelijk saae doorgaande wegen met dan wel goed asfalt. Of ik het ook gehaald heb moet nog besproken worden, ik was wat aan de late kant.

Over de vezetten vroeger, in de Alpen lachten de Fransen die Hollanders uit die weer dachten met een vlakke lands verzet de bergen op te fietsen. Stronglihgt en TA maakten toen al lang compact en triple crankstellen.
  woensdag 11 juli 2012 @ 22:30:49 #25
308981 Narcotical
Best in the World
pi_114085199
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:32 schreef Patroon het volgende:
Ah, dacht dat je met 28/27 achter bedoelde..maar damn..das best licht.
@ eentwee: Dit dacht ik dus ook, dat je een 27 of 28 achter bedoelde.

Maar 28x27 is wel echt superlicht, dan gaan je benen bijna net zo snel rond als je wielen man :P
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')