quote:
quote:
Ann wist mij over een aantal spooklocaties in Groningen te vertellen.
"De meest vreemde plek die ik ken hier in Groningen is het Sterrebos bij nacht. De kou is direct voelbaar als je in de buurt komt van de muziekkapel. Ook heb ik daar ooit eens een geest gezien van een klein wit hondje. Later las ik dat er in die vijver daar een hondje was verdronken, dus zo raar was het niet dat ik dat dacht te zien.
Wat ook een geweldige spooklocatie is, is het oude jodenhuisje op het Ciboga terrein. Vrienden van mij hebben dat een tijd gekraakt en toen ben ik er regelmatig geweest. Het is nu dichtgetimmerd, na de brand, maar het pand staat er nog wel.
In mijn ervaring zijn met name joodse begraafplaatsen het sterkst qua spoken, met name die plekken die niet als zodanig erkend zijn.
Waar overheen is gebouwd bijvoorbeeld.
De kerk in Oldehove is misschien ook erg interessant. Volgens mij zijn er meer kerken, maar ik bedoel de kerk achter het oude gemeentehuis. In de kelder ligt een mummie van een gravin. De grond eromheen was vroeger begraafplaats, zoals dat destijds hoorde.
Mijn tante heeft er vroeger naast gewoond, en ik vond het daar altijd erg eng �s nachts. Vooral in haar atelier, wat uitkeek op de tuin en direct grensde aan die van de kerk. Zelf was zij gewend aan het klapperen van de deuren of gedoe met lichtknopjes. Ze zei dan altijd heel nuchter dat het zo wel weer genoeg was geweest. En dat ze hun best een borrel wilde aanbieden, maar dat ze die toch niet konden opdrinken.
Hierop stopte het geklapper dan ook...
quote:
"Ik weet van horen en zeggen (weet niet als het waar is, maar goed), je moet het wel uit proberen he, op de Martinitoren boven in spookt het, oftewel er gebeuren vreemde dingen daar (tja, dat ken ik sowieso wel zeggen omdat er nog wel af en toe wat mensen van de Martinitoren zijn gesprongen). En ja, bij mij thuis gebeuren er soms wel vreemde dingen. Ach, heb gevoel dat het me familie is, die me wat in de gaten houdt. Zijn namelijk erg bezorgd over mij. Heb namelijk erg veel verdriet meegemaakt in me leven. En ja, ken wel hier en daar weleens vragen op me werk als ze nog wel iets weten waar geesten ronddwalen zeg maar, want dat zijn het wel. Geesten dwalen omdat ze nog iets hier af moeten maken, zeg maar, en dan hebben ze pas rust. Toch?"
quote:
Spooklocaties in een huis of een pand dat weet ik niet zo in Groningen, maar ik ken wel een paar plekken verspreidt in de stad waar ik liever niet kom, omdat ik voel dat er negatieve energie aanwezig is. Wat voor mij angstaanjagend is. Ja verder heb ik zelf wel jaren lang in huis positieve energie meegemaakt zoals orbs. Ik zie ze gewoon met me blote oog of ik ruik dingen etc.
(*Ik vraag haar naar die plekken*)
1. Rooms-katholieke kerkhof bij het openluchtzwembad De Papiermolen.
2. Een bepaalde plek in het Stadspark waar een soort monument staat waar ik zelf al sinds me kindertijd niet meer ben geweest, terwijl ik er vlakbij woon.
3. Achter het crematorium zit een stukje natuurgebied waar ik ook al 30 jaar niet meer langs geweest ben. Is een heel creepy plek. Daar is nu een fietsroute en heel vreemd is dat juist die plek waar ik de stuipen op me lijf krijg heet nu Het Galgepad.
4. Het Sterrebos... Het Sterrebos zit ook vol met orbs. Een bos waar ook een monument staat voor oorlogsslachtoffers.
Over deze 4 locaties heb ik de zelfde verhalen gehoord van me dochter die ook gevoelig is (HSP*) dus dat verklaard voor mij wel genoeg, waarom ik er al jaren niet meer naar toe wil.
(*Hoog Sensitief Persoon)
quote:
"Helaas ben ik niet bekend met spooklocaties in Groningen! Zelf heb ik wel ervaringen thuis gehad. Namelijk spullen die verplaatst zijn, klopgeluiden, geluiden van brekend glas terwijl er niets kapot is, voetstappen op zolder. Op het moment is het rustig in huis maar dat is het dus niet altijd geweest. Ik woon in de wijk Beijum in Groningen."
quote:
"Ik heb wel eens mensen hier in de buurt gehoord (in mijn straat) dat ze last van geesten hebben. Schijnt dat hier veel mensen begraven zijn vroeger. Maar goed, ik ben zelf niet echt paranormaal of althans, ik heb nog nooit wat meegemaakt. Maar interessant is het wel.
(*Zou ik mogen weten in welke straat of wijk dat is?*)
Ja hoor, dat mag je wel weten hoor.. in Beyum.
Heb er veel mensen over gehoord.
Maar goed, zelf heb ik niet zoiets meegemaakt hier."
quote:
"Ik weet dat mijn nichtje een hele vreemde ervaring heeft gehad met haar vriendinnen in een parkeergarage in Groningen. Als je daar interesse in hebt, wil ik wel aan haar vragen of ze het daar met jou over wil hebben. Ze heeft er zelfs beeldmateriaal van.
In mijn huis heb ik wel een paar keer een verschijning gezien en ook mijn kinderen hebben wel eens iets mee gemaakt. Mensen (geesten??), entiteiten, orbs zijn dingen die we wel hebben meegemaakt. Ook is mijn zoontje eens, toen hij in bed lag, bekogeld met knikkers."
Komt allemaal uit de Volksverhalenbank, maar zijn door mij in Groningen verzameld.