Dat hangt nogal sterk af van de economische opleiding.quote:Hoe moeilijk zijn de economische studies t.o.v. de andere studies? En binnen de economische studies zelf, wat zijn de makkelijkere studies en de moeilijkere studies?
Wie zegt dat? Ik twijfel tussen bedrijfseconomie en fiscale economie.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 11:59 schreef Ferrari_Tape het volgende:
TS wil de 'makkelijkste' studie kiezen, ipv wat hij leuk vindt.
Nogal, je hebt niet eens econometrie als zodanig op HBO niveau.quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:54 schreef Barcaman10 het volgende:
[..]
Wie zegt dat? Ik twijfel tussen bedrijfseconomie en fiscale economie.
Maar hoezo moet ik erbij vermelden of het om wo of hbo gaat? Zit daar dan een verschil in? Maar het gaat hier om hbo.
Als er geen verschil zou zijn dan zouden we beiden HBO of beiden WO noemen.quote:Maar hoezo moet ik erbij vermelden of het om wo of hbo gaat? Zit daar dan een verschil in?
Fiscale economie wordt zwaar overgewaardeerd. Deze 'variant' wordt voornamelijk gekozen door zwakkere BE studenten zodat ze geen wiskunde en statistiek meer hoeven te volgen.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 15:08 schreef hattricker het volgende:
Fiscale economie schijnt ook wel pittig te zijn maar is moeilijk te vergelijken met andere (economische) studies.
Alsof een vakje econometrie bij een normale studie economie te vergelijken is met een echte studie econometrie. Geloof maar dat econometrie een wereld van verschil is met gewoon economische studies.quote:Op woensdag 11 juli 2012 18:48 schreef Kholdstrike het volgende:
Ik zelf vond bedrijfseconomie en bedrijfskunde altijd moeilijke vakken waar ik altijd veel moeite heb moeten doen. Vakken als algemene economie, globalisatie en econometrie vond ik daarentegen eenvoudiger. Ik zei daarom altijd dat macro economie voor mij eenvoudiger te begrijpen was dan micro economie.
Gut gut, heeft er soms iemand hier zand in hun vagina. Lulletje rozenwater, je moet niet meteen doen alsof ik een weekje econometrie maar heb gehad, dat was 3 uur, 2 keer per week 4 jaar lang. Maar toch moet je mij eens vertellen wat volgens jouw een "echte" studie is. Want alleen focussen op econometrie betekend niet dat je ook weet hoe een economie functioneert, daar komt nog wel meer bij kijken.quote:Op donderdag 12 juli 2012 14:11 schreef Zombiehoofd het volgende:
[..]
Alsof een vakje econometrie bij een normale studie economie te vergelijken is met een echte studie econometrie. Geloof maar dat econometrie een wereld van verschil is met gewoon economische studies.
Ok als econometrie net zo is als mijn normale bedrijfseconomie moet het dus ook echt geen reet voorstellen en lult iedereen die ervaring met beide heeft dus uit zijn duim.quote:Op donderdag 12 juli 2012 14:22 schreef Kholdstrike het volgende:
[..]
Gut gut, heeft er soms iemand hier zand in hun vagina. Lulletje rozenwater, je moet niet meteen doen alsof ik een weekje econometrie maar heb gehad, dat was 3 uur, 2 keer per week 4 jaar lang. Maar toch moet je mij eens vertellen wat volgens jouw een "echte" studie is. Want alleen focussen op econometrie betekend niet dat je ook weet hoe een economie functioneert, daar komt nog wel meer bij kijken.
Maakt ook niet uit joh, wat ik bedoelde was dat je overkwam als iemand die puur alleen op econometrie zat. Ik ken namelijk gasten die denken dat ze dan alles begrijpen omdat ze zich focussen op de basis. Hetzelfde zal zijn alsof je alleen focust op de motor van een auto en dan weet hoe je moet auto rijden.quote:Op donderdag 12 juli 2012 14:28 schreef Zombiehoofd het volgende:
[..]
Ok als econometrie net zo is als mijn normale bedrijfseconomie moet het dus ook echt geen reet voorstellen en lult iedereen die ervaring met beide heeft dus uit zijn duim.
Zelfs met een combinatie van econometrie en economie komt er wel meer bij kijken om de begrijpen hoe de economie functioneert. Ik ben gewoon zelf niet zo gecharmeerd van gewoon een studie als bedrijfseconomie.
Maar nee ik heb persoonlijk geen ervaring met 4 jaar lag 2x per week 3 uur vol econometrie studeren.
Waarom zijn dat watjes opleidingen? En op WO niveau krijg je echt wel wiskunde bij bedrijfseconomie.quote:Op maandag 16 juli 2012 18:36 schreef Grafjatter het volgende:
Moeilijkheidsgraad wil niets zeggen per sé. Heel wat makkelijkere studies verdienen meer dan een moeilijke beta studie.
Het is ook erg individueel.
Goed in wiskunde slecht in theorie? Dan is econometrie makkelijker dan bedrijfskunde.
Bedrijfseconomie, CE, accountancy zijn. met alle respect, beetje watjes opleidingenHet is rekenen, geen wiskunde en lijkt me ook vrij saai maar ach dan ben ik.
Echter kies wat je leuk vindt. Iemand die niet goed is in wiskunde en werktuigbouwkunde heel interessant vindt kan het alsnog halen mits er genoeg passie achter zit. Maar een wiskundig genie die hetzelfde met tegenzin doet kan falen.
Ik heb het over HBO niveau. WO niveau heeft geen CE en accountancy als bachelor voor zover ik weet.quote:Waarom zijn dat watjes opleidingen? En op WO niveau krijg je echt wel wiskunde bij bedrijfseconomie.
Wat heeft oppervlaktes van bedrijfshallen berekenen te maken met bedrijfseconomie?quote:Op maandag 16 juli 2012 20:00 schreef Grafjatter het volgende:
[..]
Ik heb het over HBO niveau. WO niveau heeft geen CE en accountancy als bachelor voor zover ik weet.
En de wiskunde bij BE op WO is niet echt wiskunde, dat is statistiek en misschien wat algebra ertussen en wat oppervlaktes van bedrijfshallen berkenen, dat valt weliswaar onder wiskunde maar vergeleken met mensen die calculus, lineaire algebra en differentiaalvergelijkingen krijgen ben je een watje![]()
De rest van BE is rekenen en wat marketing vakken met wat boekhouding.
Ik heb BE zelf niet gedaan maar ik weet wat het inhoudt.
Ja dat snap ik ook wel. Ik weet wat BE inhoudt. Ik gaf antwoord op de vraag van de TS. Economie en bedrijfseconomische studies zijn niet moeilijk, ook niet op WO niveau, dat is algemeen bekend. Het wiskunde niveau is te laag om wat voor te stellen.quote:Wat heeft oppervlaktes van bedrijfshallen berekenen te maken met bedrijfseconomie? Jij weet duidelijk niet wat BE inhoudt. En economie op wo is niet te vergelijken met hbo, dat niveau verschil is te hoog.
Je hebt idd gradaties in economische studies. Econometrie en algemene economie worden over het algemeen als lastig ervaren en bedrijfskunde wordt vaak als relatief makkelijk gezien. Bedrijfseconomie zit daar ongeveer tussenin, dat maakt het nog geen makkelijke studie. Ik heb een vermoeden dat jij echt niet weet wat economie inhoudt en de kortzichtige opmerkingen en redenaties bevestigen mijn vermoedens alleen maar.quote:Op maandag 16 juli 2012 21:55 schreef Grafjatter het volgende:
[..]
Ja dat snap ik ook wel. Ik weet wat BE inhoudt. Ik gaf antwoord op de vraag van de TS. Economie en bedrijfseconomische studies zijn niet moeilijk, ook niet op WO niveau, dat is algemeen bekend. Het wiskunde niveau is te laag om wat voor te stellen.
Econometrie is moeilijk maar dat is technische wiskunde met wat economische trekjes.
Je kan me veel vertellen, maar je gaat algemene economie toch niet midden in dit rijtje zetten.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 19:16 schreef mies1983 het volgende:
Econometrie/OR > Actuariaat > Algemene Economie > Bedrijfseconomie > Bedrijfskunde ..
disclaimer: Ik heb in al deze richtingen vakken gevolgd.
Bedrijfskunde moeilijker? Over het algemeen klopt die lijst gewoon.quote:Op maandag 16 juli 2012 22:26 schreef Piger het volgende:
[..]
Je kan me veel vertellen, maar je gaat algemene economie toch niet midden in dit rijtje zetten.
Bedrijfskunde is nog moeilijker.
Daarnaast moeten we niet gaan overdrijven over econometrie. Ja er komt wel wiskunde bij kijken, maar echt pittig is het nou ook weer niet.
Ja, want alleen wiskunde is moeilijkquote:Op maandag 16 juli 2012 21:55 schreef Grafjatter het volgende:
Economie en bedrijfseconomische studies zijn niet moeilijk, ook niet op WO niveau, dat is algemeen bekend. Het wiskunde niveau is te laag om wat voor te stellen.
Wiskunde is niet het enigste moeilijke maar het bepaald wel een deel van de moeilijkheidsgraad. Wat zijn dan "moeilijke" vakken op het gebied van economie dan?quote:Ja, want alleen wiskunde is moeilijk
waarom vergelijk je HBO studies met econometrie?? Volgens mij weet je echt niet waarover je praat.quote:Op maandag 16 juli 2012 20:00 schreef Grafjatter het volgende:
[..]
Ik heb het over HBO niveau. WO niveau heeft geen CE en accountancy als bachelor voor zover ik weet.
En de wiskunde bij BE op WO is niet echt wiskunde, dat is statistiek en misschien wat algebra ertussen en wat oppervlaktes van bedrijfshallen berkenen, dat valt weliswaar onder wiskunde maar vergeleken met mensen die calculus, lineaire algebra en differentiaalvergelijkingen krijgen ben je een watje![]()
De rest van BE is rekenen en wat marketing vakken met wat boekhouding.
Ik heb BE zelf niet gedaan maar ik weet wat het inhoudt.
Zo redeneren veel mensen hier. Als een opleiding niet voor minimaal 75% uit wiskunde bestaat stelt het niets voor.quote:
Ook dan niet.quote:Op maandag 16 juli 2012 22:46 schreef bezemsteeltaart het volgende:
[..]
En Piger, waarom zou econometrie niks voorstellen, tenzij je zelf natuurkunde oid, studeert mag je zo'n opmerking in mijn ogen echt niet maken...
Het kunnen toepassen van regels oid kan best pittig zijn.quote:Op maandag 16 juli 2012 22:46 schreef Grafjatter het volgende:
[..]
Wiskunde is niet het enigste moeilijke maar het bepaald wel een deel van de moeilijkheidsgraad. Wat zijn dan "moeilijke" vakken op het gebied van economie dan?
Ik vergelijk HBO helemaal niet met ectrie.quote:waarom vergelijk je HBO studies met econometrie?? Volgens mij weet je echt niet waarover je praat.
Lezen is voor sommigen (lees:jou) al moeilijk, dan kan ik me voorstellen dat jouw norm wat lager ligt.quote:Op maandag 16 juli 2012 22:46 schreef bezemsteeltaart het volgende:
[..]
waarom vergelijk je HBO studies met econometrie?? Volgens mij weet je echt niet waarover je praat.
En Piger, waarom zou econometrie niks voorstellen, tenzij je zelf natuurkunde oid, studeert mag je zo'n opmerking in mijn ogen echt niet maken...
Mee eens.quote:Het kunnen toepassen van regels oid kan best pittig zijn.
Bovendien laat ik in mijn quote volgens mij aardig zien dat jij zegt dat wiskunde het moelijkheidsniveau bepaalt.
Dat komt omdat die mensen het inzicht dan niet hebben. Heel kort door de bocht is wiskunde namelijk ook het toepassen van regeltjes.quote:Op maandag 16 juli 2012 23:12 schreef Grafjatter het volgende:
[..]
Mee eens.
En wiskunde bepaald ook het moeilijkheidsniveau aangezien je aangezien je bij elke universiteit kan vragen waarom mensen vastlopen en het woordje "wiskunde" zal je vaak horen vallen.
Begrijpend lezen is inderdaad niet zijn sterkste punt.quote:Lezen is voor sommigen (lees:jou) al moeilijk, dan kan ik me voorstellen dat jouw norm wat lager ligt.
Ik heb niet gezegd dat de studie niks voorstelt. Ik zei dat het nou ook weer niet zo pittige studie is.
Vaak wordt econometrie vergeleken met economische studie's en dan wordt gedaan alsof het een zeer zware opleiding is. Maar met een beetje goede hersenen is zon studie best goed af te ronden.
Dat kun je dan ook over wiskunde of natuurkunde zeggen.quote:Op maandag 16 juli 2012 23:10 schreef Piger het volgende:
[..]
Lezen is voor sommigen (lees:jou) al moeilijk, dan kan ik me voorstellen dat jouw norm wat lager ligt.
Ik heb niet gezegd dat de studie niks voorstelt. Ik zei dat het nou ook weer niet zo pittige studie is.
Vaak wordt econometrie vergeleken met economische studie's en dan wordt gedaan alsof het een zeer zware opleiding is. Maar met een beetje goede hersenen is zon studie best goed af te ronden.
Dus het toepassen van de regeltjes in wiskunde lukt minder vaak dan het toepassen van de algemene regeltjes van de opleiding. Dan lijkt mij wiskunde toch wat meer bepalend voor de moeilijkheidsgraad.quote:Dat komt omdat die mensen het inzicht dan niet hebben. Heel kort door de bocht is wiskunde namelijk ook het toepassen van regeltjes.
Ja, maar daar hebben we het nu niet over en die studie's worden vaak niet zo in de hemel geprezen als econometrie.quote:Op maandag 16 juli 2012 23:14 schreef ufopiloot12 het volgende:
[..]
Dat kun je dan ook over wiskunde of natuurkunde zeggen.
je zegt dat de wiskunde(waar ectrie voor 80% uit bestaat) niet echt pittig is, ik weet niet wat jij dan verstaat onder 'pittig'..?? Wat doe je zelf want volgens mij spreek je echt niet uit ervaringquote:Op maandag 16 juli 2012 23:10 schreef Piger het volgende:
[..]
Lezen is voor sommigen (lees:jou) al moeilijk, dan kan ik me voorstellen dat jouw norm wat lager ligt.
Omdat je bij wiskunde de regeltjes toepast in de vorm van cijfers. Doe je hetzelfde met woorden dan snapt men het ineens wel. De regeltjes worden er daarom niet moeilijker op.quote:Op maandag 16 juli 2012 23:15 schreef Grafjatter het volgende:
[..]
Dus het toepassen van de regeltjes in wiskunde lukt minder vaak dan het toepassen van de algemene regeltjes van de opleiding. Dan lijkt mij wiskunde toch wat meer bepalend voor de moeilijkheidsgraad.
Mag ik vragen welke studies jij dan als lastig beschouwd? Econometrie wordt zeer zeker vaak geprezen, maar laat mensen eens een top 10 moeilijkste studies maken. Wiskunde en Natuurkunde zullen heel vaak in de top 3 komen.quote:Op maandag 16 juli 2012 23:15 schreef Piger het volgende:
[..]
Ja, maar daar hebben we het nu niet over en die studie's worden vaak niet zo in de hemel geprezen als econometrie.
Wiskunde is ook niet zo moeilijk maar blijkt een struikelblok voor veel studenten te zijn. Wiskunde is net een taal maar dan met cijfers en getallen als mensen de moeite niet willen nemen om de "grammatica" en spelregels te leren dan loop je altijd vast.quote:Omdat je bij wiskunde de regeltjes toepast in de vorm van cijfers. Doe je hetzelfde met woorden dan snapt men het ineens wel. De regeltjes worden er daarom niet moeilijker op.
Op FOK! wordt de moeilijkheidsgraad van wiskunde nogal eens overdreven.
Accountancy HO: leer je dingen doen, Accountancy WO denk je over dingen na.quote:Op woensdag 11 juli 2012 18:04 schreef Barcaman10 het volgende:
Ik bedoel waarom zijn accountancy op wo makkelijker zijn dan ce en op het hbo andersom;)
Ik denk veel mensen al schrikken van het woord 'wiskunde'. In ons secundaire onderwijs wordt imo verkeerd wiskunde gegeven, waardoor de leerlingen een hekel aan wiskunde krijgen. Daardoor nemen ze ook niet de moeite om het goed onder de knie te krijgen. Op de unie zullen ze dat ook niet snel doen. Dan val je door de mand. Ook denken mensen gewoon heel snel dat ze slecht in wiskunde zijn als ze het niet meteen begrijpen.quote:Op maandag 16 juli 2012 23:24 schreef Grafjatter het volgende:
[..]
Wiskunde is ook niet zo moeilijk maar blijkt een struikelblok voor veel studenten te zijn. Wiskunde is net een taal maar dan met cijfers en getallen als mensen de moeite niet willen nemen om de "grammatica" en spelregels te leren dan loop je altijd vast.
De "woord" regels en theorie van de opleiding zijn wat makkelijker in vergelijking met dat.
Voor velen is het dus wel degelijk een strop.
3 uur 2 keer per week 4 jaar lang... dat betekent dus dat je geen econometrie hebt gestudeerd. welke vakken econometrie heb je gevolgd?quote:Op donderdag 12 juli 2012 14:22 schreef Kholdstrike het volgende:
[..]
Gut gut, heeft er soms iemand hier zand in hun vagina. Lulletje rozenwater, je moet niet meteen doen alsof ik een weekje econometrie maar heb gehad, dat was 3 uur, 2 keer per week 4 jaar lang. Maar toch moet je mij eens vertellen wat volgens jouw een "echte" studie is. Want alleen focussen op econometrie betekend niet dat je ook weet hoe een economie functioneert, daar komt nog wel meer bij kijken.
duidelijk dat we jou niet te serieus moeten nemen, afgaande alleen al op je eerste opmerking.quote:Op maandag 16 juli 2012 22:26 schreef Piger het volgende:
[..]
Je kan me veel vertellen, maar je gaat algemene economie toch niet midden in dit rijtje zetten.
Bedrijfskunde is nog moeilijker.
Daarnaast moeten we niet gaan overdrijven over econometrie. Ja er komt wel wiskunde bij kijken, maar echt pittig is het nou ook weer niet.
Ik denk het ook. Dat wiskunde verkeerd wordt gegeven in ons middelbare onderwijs daar ben ik wel zeker van. Dat leerlingen hierdoor meer moeite hebben om wiskunde onder de knie te krijgen blijkt wel uit de slechte prestaties voor een simpel ingangstoetsje en het eerste calculusvak bij veel opleidingen.quote:Ik denk veel mensen al schrikken van het woord 'wiskunde'. In ons secundaire onderwijs wordt imo verkeerd wiskunde gegeven, waardoor de leerlingen een hekel aan wiskunde krijgen. Daardoor nemen ze ook niet de moeite om het goed onder de knie te krijgen. Op de unie zullen ze dat ook niet snel doen. Dan val je door de mand. Ook denken mensen gewoon heel snel dat ze slecht in wiskunde zijn als ze het niet meteen begrijpen.
Jij mag van mij best de moeilijkheid van fiscale economie overgewaardeerd vinden, maar zorg wel dat de feiten kloppen. Op de Universiteit Maastricht móét je als fiscaal econoom in het eerste jaar tenminste één van de twee vakken kwantitatieve methoden hebben gehaald, daar waar dat bij de BE studenten niet hoeft te zijn. Daarnaast is kwantitatieve methoden III voor studenten fiscale economie een verplicht vak, terwijl dat voor BE-studenten een keuzevak is.quote:Op woensdag 11 juli 2012 18:15 schreef BaasD het volgende:
[..]
Fiscale economie wordt zwaar overgewaardeerd. Deze 'variant' wordt voornamelijk gekozen door zwakkere BE studenten zodat ze geen wiskunde en statistiek meer hoeven te volgen.
Er is redelijk wat overlap tussen bedrijfseconomie en fiscale economie qua vakken volgens mij. Echter, fiscale economie op HBO niveau houdt zich vaak grotendeels bezig met het invullen van aangiftes en her en der voorbereidend werk doen op fiscaal gebied. Vrij eentonig werk dus. Bedrijfseconomie lijkt me daarentegen iets uitdagender, maar daar weet ik verder te weinig over.quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:54 schreef Barcaman10 het volgende:
[..]
Wie zegt dat? Ik twijfel tussen bedrijfseconomie en fiscale economie.
Maar hoezo moet ik erbij vermelden of het om wo of hbo gaat? Zit daar dan een verschil in? Maar het gaat hier om hbo.
Toevallig spreek ik uit ervaring en doe ik beidequote:Op zaterdag 21 juli 2012 19:57 schreef dortmund09 het volgende:
[..]
Jij mag van mij best de moeilijkheid van fiscale economie overgewaardeerd vinden, maar zorg wel dat de feiten kloppen. Op de Universiteit Maastricht móét je als fiscaal econoom in het eerste jaar tenminste één van de twee vakken kwantitatieve methoden hebben gehaald, daar waar dat bij de BE studenten niet hoeft te zijn. Daarnaast is kwantitatieve methoden III voor studenten fiscale economie een verplicht vak, terwijl dat voor BE-studenten een keuzevak is.
[..]
Er is redelijk wat overlap tussen bedrijfseconomie en fiscale economie qua vakken volgens mij. Echter, fiscale economie op HBO niveau houdt zich vaak grotendeels bezig met het invullen van aangiftes en her en der voorbereidend werk doen op fiscaal gebied. Vrij eentonig werk dus. Bedrijfseconomie lijkt me daarentegen iets uitdagender, maar daar weet ik verder te weinig over.
Je hoort mij ook niet zeggen dat fiscale economie een moeilijke opleiding is. Met name inderdaad de fiscale vakken (bij ons gedoceerd door de Faculteit Rechtsgeleerdheid) zijn niet al te moeilijk. Ik meldt alleen even dat bij ons op de universiteit juist wél redelijk wat focus wordt gelegd op de wiskunde/statistiek vakken als fiscale economiestudent.quote:Op zondag 22 juli 2012 16:54 schreef BaasD het volgende:
[..]
Toevallig spreek ik uit ervaring en doe ik beidede fiscale vakken volg ik 'erbij'. Zelfs de struikelvakken, heb ik relatief makkelijk met een hoog cijfer gehaald. Het merendeel van mijn collega fe studenten heeft dit gekozen om geen wiskunde en stat meer te hoeven volgen
Mooi om te zien hoe leken iets uitleggen wat niet klopt.quote:Op maandag 16 juli 2012 23:24 schreef Grafjatter het volgende:
[..]
Wiskunde is ook niet zo moeilijk maar blijkt een struikelblok voor veel studenten te zijn. Wiskunde is net een taal maar dan met cijfers en getallen als mensen de moeite niet willen nemen om de "grammatica" en spelregels te leren dan loop je altijd vast.
De "woord" regels en theorie van de opleiding zijn wat makkelijker in vergelijking met dat.
Voor velen is het dus wel degelijk een strop.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |