Als ik boos ben op iemand, ben ik dat wel degelijk op die persoon, hoeft ene byron katie me niets anders te vertellen hoorquote:Op woensdag 15 augustus 2012 16:10 schreef valandil25 het volgende:
@loop in de trant van je laatste reactie hoorde ik pas nog een mooie qoute van byron katie.
als iemand kwaad op je is, is die gene in werkelijkheid niet kwaad op jou, maar men is niet te vreden met het verhaal over jou, het verhaal, wat ook maar een idee is van zijn of haar verstand.
ook prima, maar in dat geval ïdentificeer je je met de gedachten van boosheid.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 16:21 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Als ik boos ben op iemand, ben ik dat wel degelijk op die persoon, hoeft ene byron katie me niets anders te vertellen hoor.
sorry hoor, maar wat een bs is dat.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 16:33 schreef valandil25 het volgende:
[..]
ook prima, maar in dat geval ïdentificeer je je met de gedachten van boosheid.
wat zij er mee wil zeggen is denk ik, dat je je gedachten niet serieus hoeft te nemen.
ja het kan wel zijn dat iemand oude pijntjes in jou triggert en je dan meteen boos wordt zonder er over na te denken, je bent in die zin wel een soort spiegel voor elkaar denk ik.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 16:35 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
sorry hoor, maar wat een bs is dat.
kun jij me met een stalen gezicht vertellen dat als jij boos bent op iemand dat je dat eigenlijk niet bent, want dat het je gedachten zijn die zich identificeren met dat boze gevoel en het dus niet serieus neemt? Terwijl ik dit schrijf raak ik er al van in de war
Ik denk dat Valandil mss. het concept van de psychosynthese bedoelt.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 16:35 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
sorry hoor, maar wat een bs is dat.
kun jij me met een stalen gezicht vertellen dat als jij boos bent op iemand dat je dat eigenlijk niet bent, want dat het je gedachten zijn die zich identificeren met dat boze gevoel en het dus niet serieus neemt? Terwijl ik dit schrijf raak ik er al van in de war
Nou, deze discussie ervaar ik niet als lol , maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het niet indentificeren van mijn gedachten en gevoelensquote:Op woensdag 15 augustus 2012 17:04 schreef valandil25 het volgende:
@lavender doe jij dit moderator zijn voor de lol erbij, of is het een baan?
je uitleg klopt wel, zonder de wiki pagina te hebben gelezen.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 17:02 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik denk dat Valandil mss. het concept van de psychosynthese bedoelt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Psychosynthese
Bij die methode identificeer je je niet met je gevoelens, omdat ze ervan uitgaan dat je persoonlijkheid uit verschillende componenten bestaat.
In die optiek bèn je niet boos, maar heb je een gevoel van boosheid. Een deel van je wezen zou dus met een afstand dat gevoel moeten kunnen ervaren en eventueel analyzeren. Het schijnt een manier te zijn om gevoel en verstand goed in evenwicht te brengen. Tja, het zal best. Ik heb er geen ervaring mee.
ja het universum speelt een spel en daarin ook de rol van jou en mij, en het heeft ons in dat spel een lichaam geest systeem gegeven en daardoor lijkt het net alsof we afgescheiden wezens zijn, maar schijn bedriegt in mijn optiek.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 17:08 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, deze discussie ervaar ik niet als lol , maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het niet indentificeren van mijn gedachten en gevoelens
Het duizelt me...quote:Op woensdag 15 augustus 2012 17:15 schreef valandil25 het volgende:
[..]
ja het universum speelt een spel en daarin ook de rol van jou en mij, en het heeft ons in dat spel een lichaam geest systeem gegeven en daardoor lijkt het net alsof we afgescheiden wezens zijn, maar schijn bedriegt in mijn optiek.
dus idd, je hoeft die gevoelens en gedachtes over de discussies niet serieus te nemen haha
maar voor de lol (soms) dus..
Nee ik geloof juist niet dat ik of wie dan ook kan vast stellen of zo'n knop gevonden en omgezet is, dat kan een mens enkel voor zichzelf vast stellen dus kan ik dat ook niet impliceren.quote:Maar je impliceert wel dat anderen die knop nog niet hebben gevonden, als ik je goed heb begrepen..
Het duizelt mij ook.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 17:50 schreef loop het volgende:
Toch geloof ik liever dat ik mezelf overtuig, ik heb er geen moeite mee om mijn mening te veranderen wanneer ik de argumenten van de ander geloofwaardig vind.
Te lang geloofde ik ook dat het beeld wat ik had van een ander het beeld van mezelf kon veranderen door overtuiging maar dat leidde in mijn geval tot een vermindering van controle over m'n eigen beleving van de werkelijkheid of ergens ging er iets mis in de interpretatie. Het gaat mij meer om het uitwisselen van meningen en perspectieven.
[..]
Nee ik geloof juist niet dat ik of wie dan ook kan vast stellen of zo'n knop gevonden en omgezet is, dat kan een mens enkel voor zichzelf vast stellen dus kan ik dat ook niet impliceren.
Mooi gesproken, je duidt de punten aan.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 12:42 schreef loop het volgende:
[..]
Dan hoor ik toch liever niet bij jouw beeld van "we" aangezien ik geloof dat het slechts het omzetten van een geestelijke knop betreft wat je goed doet voelen en natuurlijk zijn er wat fysieke voedingsstoffen voor nodig.
Ik geloof zelf dat mensen met die goede vibe zijn geboren en dat die juist minder aanwezig is door allerlei verkeerde denkbeelden waaraan het kind wordt blootgesteld maar nog niet weet hoe daar mee om te gaan. Dan groeit het kind op en wordt volwassen en kan dan kiezen om de verantwoordelijkheid te nemen voor diens eigen interpretaties van anderen en diens reacties daarop om deze te kunnen veranderen of sturen of men gaat op de oude voet verder en zal proberen de interpretatie, acties en reacties van de jongere generatie te controleren en sturen.
Door zelf verantwoordelijkheid te nemen, hoe moeilijk ook, wordt een individu sterk zonder daarvan afhankelijk te zijn van de omgeving die zo iemand sterk vind. Wat veel mensen ook beangstigend vinden aangezien zo iemand niet te controleren is, er kan geen macht op uitgeoefend worden door anderen, mogelijk onvoorspelbaar omdat het een andere denkwijze betreft, zo iemand is niet te beinvloeden niet door geld, een goed of slecht gevoel oproepen in diens denken, niet door macht, er zijn geen verleidingen voor zo'n persoon want diegene weet dat alles wat die zelf ervaart toch uit zichzelf komt.
De meeste mensen kiezen uiteraard voor het bestaande systeem, al was het maar om ergens bij te horen, om zich niet alleen te voelen en vast te houden aan het idee dat men echt bij anderen is, terwijl de werkelijkheid is dat men altijd alleen is in diens eigen hoofd en belevingswereld bestaat en alle anderen slechts de beelden zijn van anderen.
En vrouw, kinderen en een baan. Wat is daar op tegen? 'Helaas' schrijf je. Waarom?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 18:46 schreef De_kluizenaar het volgende:
[..]
Mooi gesproken, je duidt de punten aan.
Alles is een keuze, helaas kiezen veel mensen voor de schijnzekerheid, een baan, een vrouw, een auto, een huis, een bankpas, en dan hoor je ergens bij? Omdat het gros van de mensen iets doet wil dat nog niet zeggen dat het leven is naar de zuivere waarheid.
Inderdaad. Je identificeerd jezelf met boosheid, woede, en uiteindelijk oncontroleerbare woede. Maar sta eens stil en stel jezelf de vraag, ben ik boos of ervaar ik een gevoel van boosheid?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 16:55 schreef valandil25 het volgende:
[..]
ja het kan wel zijn dat iemand oude pijntjes in jou triggert en je dan meteen boos wordt zonder er over na te denken, je bent in die zin wel een soort spiegel voor elkaar denk ik.
in dat geval zijn het oude pijntjes die zijn blijven hangen, die ook weer voortkwamen uit identificatie.
maar heel vaak is het pure identificatie met het verhaal wat je verstand verzint over een ander.
maarja in mijn filosofie is alles 1 dus waarom zou je kwaad worden op jezelf?
niet dat ik nooit kwaad wordt op iemand, in dat geval zijn er bij mij ook oude pijntjes of identificatie met gedachten.
maargoed dat is mijn visie.
Het zijn slechts schijnwerkelijkheden niet waard om na te streven, het is niet het echte tijdloze geluk.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 18:52 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
En vrouw, kinderen en een baan. Wat is daar op tegen? 'Helaas' schrijf je. Waarom?
En hoe wil je rondkomen zonder baan? Van de wind leven? Van je idealen?
Kan best zijn, maar dan heb je nog te maken met de realiteit: je hebt geld nodig en je draait mee in de maatschappij.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 19:00 schreef De_kluizenaar het volgende:
[..]
Het zijn slechts schijnwerkelijkheden niet waard om na te streven, het is niet het echte tijdloze geluk.
Natuurlijk kun je er van genieten, maar je zou je er niet mee willen vereenzelvigen.
Een oosterse wijsheid voor jou;
Neem als voorbeeld een oude koe.
Zij vindt het best om in een schuur te slapen.
Je moet eten, slapen en schijten -
Daar ontkom je niet aan -
Al het andere gaat je niet aan.
van Patrul Rinpoche
Je had ook de vraag kunnen stellen wat het dan wel waard is om na te streven naast je levensbehoeften..quote:Op woensdag 15 augustus 2012 19:06 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Kan best zijn, maar dan heb je nog te maken met de realiteit: je hebt geld nodig en je draait mee in de maatschappij.
Kun je er nog zoveel oosterse wijsheden tegenaan gooien, daar knort je maag niet minder om.
Lavenderr vergelijken met een oude kou? Jij durft!quote:Op woensdag 15 augustus 2012 19:00 schreef De_kluizenaar het volgende:
[..]
Het zijn slechts schijnwerkelijkheden niet waard om na te streven, het is niet het echte tijdloze geluk.
Natuurlijk kun je er van genieten, maar je zou je er niet mee willen vereenzelvigen.
van Patrul Rinpoche
Dat impliceert ze toch in haar opmerking? Verder is dit een beetje op de man.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 19:24 schreef De_kluizenaar het volgende:
[..]
Je had ook de vraag kunnen stellen wat het dan wel waard is om na te streven naast je levensbehoeften..
Misschien ben je inderdaad alleen schijngeintresseerd aanwezig, posts napraten, vragen om uitleg maar niet in de geestengesteldheid om inzichten aan te passen.
tuurlijk geniet daar vooral van, alleen veel mensen zijn vergeten dat ze van zichzelf al compleet zijn, je bent al alles.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 19:24 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Lavenderr vergelijken met een oude kou? Jij durft!
Maar zonder gein: ik snap het idee wel. niet veel meer willen dan je nodig hebt. Dat is immers iijdelheid en het najagen van de wind.
Een beetje luxe is niet verkeerd. Een oude koe doe je ook een plezier met verg gras met wat bloeiende klaver erdoorheen gemengd. bv.
Ik besef nu pas wat die wijsheid nog meer inhoudt: als we minder gehecht zijn aan allerlei materiele zaken, dan wordt onze status ook van ondergeschikt belang. Je hoeft je immers niet meer te spiegelen aan een ander als het gaat om bezit en aanzien?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 19:00 schreef De_kluizenaar het volgende:
[..]
van Patrul Rinpoche
Afgezien van het feit dat we sociale wezens zijn, kan ik me behoorlijk goed identificeren met die gedachte.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 19:40 schreef valandil25 het volgende:
[..]
tuurlijk geniet daar vooral van, alleen veel mensen zijn vergeten dat ze van zichzelf al compleet zijn, je bent al alles.
daar heb je geen partner voor nodig, niemand kan jou compleet maken, want je bent het al.
heel veel mensen gaan op dating sites met het idee dat het leven pas leuk wordt als ze de ware vinden of een ''speciaal'' iemand, en als dit niet lukt dan voelen ze zich ongelukkig omdat ze denken dat er een leegte is die opgevuld moet worden met iemand.
dit is niet zo, dit is nu pure identificatie met de ik gedachte.
Dat kan je er uit halen, en misschien zegt de tekst voor iedereen wel iets speciaals wat bruikbaar of toepasbaar is.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 19:42 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik besef nu pas wat die wijsheid nog meer inhoudt: als we minder gehecht zijn aan allerlei materiele zaken, dan wordt onze status ook van ondergeschikt belang. Je hoeft je immers niet meer te spiegelen aan een ander als het gaat om bezit en aanzien?
Als je dit werkelijk begrijpt hoef je nooit meer jaloers of boos te zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |