abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf zondag 15 juli 2012 @ 01:25:14 #241
13368 NiGeLaToR
pi_114217068
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 01:17 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Weet jij dan hoe het allemaal zit en dat deze mensen door hun eigen schuld dat overkomen is? Heel knap. Op de site van te Telegraaf zitten ook duizenden wijsneuzen die zo uit een bericht van 200 woorden de levensgeschiedenis van honderdduizenden kunnen lezen. Het zijn allemaal losers cq profiteurs, en onze glimlachende vriend gaat het voor ons oplossen met de heggenschaar.
Dus door mijn geld af te nemen los je alle problemen op? Dat is wel top - ook buiten mijn schuld niet?

quote:
In NL is het liberalisme zo ver heen dat de SP een vriendelijke optie is. Bij een realistischere optie zouden wat vrinden van onze Mark pijn gaan voelen. Wees blij met wat je hebt. Klassenstrijd is de ergste vorm van oorlog.
De vraag is wat vriendelijk is. Hen die succes hebben dit ontnemen - in financieel opzicht - en hen die niet succesvol zijn hiermee compenseren? Succes is een straf? Wees blij met wat je had wordt het dan. Klassenstrijd is de ergste vorm van straf zoals jij het stelt.

[ Bericht 0% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-07-2012 01:37:22 ]
pi_114218107
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 01:25 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Dus door mijn geld af te nemen los je alle problemen op? Dat is wel top - ook buiten mijn schuld niet?

[..]

De vraag is wat vriendelijk is. Hen die succes hebben dit ontnemen - in financieel opzicht - en hen die niet succesvol zijn hiermee compenseren? Succes is een straf? Wees blij met wat je had wordt het dan. Klassenstrijd is de ergste vorm van straf zoals jij het stelt.
Beste vriend, het woord economie is afgeleid van een huishouden. Zolang je de scherpe kantjes eraf kan slijpen en de structuur (arbeidsproductiviteit met name) kan verbeteren gaat alles goed. Begin je met strijd dan gaan de succesvolle mensen ten onder aan de mislukten. Puur omdat de verschillen niet zo groot zijn, en de succesvolle mensen te decadent.
  FOK!fotograaf zondag 15 juli 2012 @ 14:01:47 #243
13368 NiGeLaToR
pi_114227110
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 02:26 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

Beste vriend, het woord economie is afgeleid van een huishouden. Zolang je de scherpe kantjes eraf kan slijpen en de structuur (arbeidsproductiviteit met name) kan verbeteren gaat alles goed. Begin je met strijd dan gaan de succesvolle mensen ten onder aan de mislukten. Puur omdat de verschillen niet zo groot zijn, en de succesvolle mensen te decadent.
Kameraad, volgens mij ben je of zo slim dat niemand je begrijpt, of zo vaag - ik ben je kwijt in ieder geval. Snap niet waar je heen wilt met strijd, snap niet wat je bedoelt met scherpe kantjes, snap niet wat je bedoelt dat economie is afgeleid van huishouden en waarom succesvolle mensen te decadent zijn. Misschien bedoel je trots?

quote:
eco·no·mie (de; v)
1 zuinigheid
2 de wetenschap die het menselijk streven naar welvaart tot voorwerp heeft
3 (meervoud: economieën) het geheel van de financiële voorzieningen, de handel en industrie van een land: nieuwe economie rond 2000 opgekomen term voor bedrijven die actief zijn op het gebied van internet, mobiele telefonie enz.
Bron: vandale.nl
pi_114230348
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 14:01 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Kameraad, volgens mij ben je of zo slim dat niemand je begrijpt, of zo vaag - ik ben je kwijt in ieder geval. Snap niet waar je heen wilt met strijd, snap niet wat je bedoelt met scherpe kantjes, snap niet wat je bedoelt dat economie is afgeleid van huishouden en waarom succesvolle mensen te decadent zijn. Misschien bedoel je trots?

[..]

Bron: vandale.nl
Kan ook iets met het tijdstip te maken gehad hebben. ;) Economie is als woord afgeleid van oikos, Grieks voor huis en nomos voor wetten. Vandaar de opmerking over huishouden.

Mensen met veel geld zijn vaak decadent omdat ze het uitgeven aan zaken die veel duurder zijn dan nodig is gegeven de intrinsieke gebruikswaarde van het product. Dit omdat ze vanuit hun subjectieve blik veel waarde hechten aan een sportwagen, een privé zwembad, een abstract schilderij en dergelijke. Vanuit het standpunt van de menselijke economie is dit echter verspilling, en niet te handhaven als er andere mensen waarvan de primaire behoeften niet vervuld worden. Daarom kan ingegrepen worden om door middel van belastingen en herverdeling het geld van decadente goederen weg te halen en te gebruiken voor sociale woningbouw en dergelijke.

Doe je dat niet dan wakker je tegenstellingen aan. Zeker met de huidige op consumptie gerichte cultuur waarin mensen veel van hun eigenwaarde ontlenen aan de spullen die zij bezitten. Wil je als land sterk staan dan zul je de tegenstellingen moeten verminderen en het consumeren van decadente goederen ontmoedigen. Ongetwijfeld zullen er dan mensen zijn die vinden dat de subjectieve voorkeuren van individuen en klassen belangrijker zijn, maar is schadelijk voor het land als geheel.

Goed voorbeeld is het Romeinse rijk waar in de loop van de tijd de kleine boeren en ambachtslieden werden vervangen door grootgrondbezitters en slaven. Weg was de slagkracht van het Romeinse volk.
pi_114232328
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 15:31 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Goed voorbeeld is het Romeinse rijk waar in de loop van de tijd de kleine boeren en ambachtslieden werden vervangen door grootgrondbezitters en slaven. Weg was de slagkracht van het Romeinse volk.
Dat klopt. Immers, toen dat gebeurde was de vrijheid van mensen zodanig beperkt dat zij niet meer efficiënt werkten. Vrijheid is hierbij de kern.

De SP streeft naar minder vrijheid voor de mens, en meer gelijkheid. Hierbij gaat zij er vanuit dat mensen aan de bodem van de samenleving moeten worden geholpen, eventueel ten koste van de top van de samenleving.
Het is triest dat de SP niet gelooft dat de bodem van de samenleving, of zelfs de middenklasse, zélf iets kan doen. Het is triest dat de SP niet inziet dat mensen liever zelf hun geld uitgeven, in plaats van dat een overheid dat voor hen doet.

Ook is het duidelijk dat de SP eigenlijk absoluut niet n aar gelijkheid streeft. Gelijkheid betekent in mijn ogen dat mensen gelijk behandelt worden, dat de één niet belangrijker of beter is dan de ander. Dat betekent dat mensen die 66 jaar zijn niet belangrijker zijn dan mensen met een inkomen van 150.000+ en daarom maar wat extra geld van hen af mogen pakken.
Het is duidelijk dat de SP, naast het praktisch onmogelijke programma, ook hun waarden niet op een rijtje heeft.
“I'm not about caring; I'm about winning.”
- Harvey Specter
“Take a step back, look at the bigger picture.”
  zondag 15 juli 2012 @ 19:38:40 #246
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_114240122
quote:
Het is triest dat de SP niet inziet dat mensen liever zelf hun geld uitgeven, in plaats van dat een overheid dat voor hen doet.
Verreweg de meeste mensen zouden vrijwillig heel wat minder geven dan dat ze nu geven. Dat is dus de logische reden waarom het niet vrijwillig is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 15 juli 2012 @ 19:49:42 #247
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_114240557
Alexander, studeer jij geschiedenis?
#NoDAPL
  zondag 15 juli 2012 @ 20:24:23 #248
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_114242072
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 19:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Verreweg de meeste mensen zouden vrijwillig heel wat minder geven dan dat ze nu geven. Dat is dus de logische reden waarom het niet vrijwillig is.
Dwang is geoorloofd als de ambitie anders niet waargemaakt kan worden?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_114244992
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 19:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Alexander, studeer jij geschiedenis?
Zoiets ja, ben al klaar maar nu met een vervolgtraject bezig naast mijn werk.
pi_114245763
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 16:26 schreef PowerData het volgende:

[..]

Dat klopt. Immers, toen dat gebeurde was de vrijheid van mensen zodanig beperkt dat zij niet meer efficiënt werkten. Vrijheid is hierbij de kern.

De SP streeft naar minder vrijheid voor de mens, en meer gelijkheid. Hierbij gaat zij er vanuit dat mensen aan de bodem van de samenleving moeten worden geholpen, eventueel ten koste van de top van de samenleving.
Het is triest dat de SP niet gelooft dat de bodem van de samenleving, of zelfs de middenklasse, zélf iets kan doen. Het is triest dat de SP niet inziet dat mensen liever zelf hun geld uitgeven, in plaats van dat een overheid dat voor hen doet.

Ook is het duidelijk dat de SP eigenlijk absoluut niet n aar gelijkheid streeft. Gelijkheid betekent in mijn ogen dat mensen gelijk behandelt worden, dat de één niet belangrijker of beter is dan de ander. Dat betekent dat mensen die 66 jaar zijn niet belangrijker zijn dan mensen met een inkomen van 150.000+ en daarom maar wat extra geld van hen af mogen pakken.
Het is duidelijk dat de SP, naast het praktisch onmogelijke programma, ook hun waarden niet op een rijtje heeft.
Hoe kun je in mijn verhaal lezen dat vrijheid er ook maar iets mee te maken heeft? Ons begrip vrijheid is ook niet zomaar toe te passen op de Romeinse samenleving. Het gaat over welk sociaal-economisch systeem het beste werkt, en met wat voor acties je je eigen graf graaft. Ieder systeem brengt haar eigen doodgravers voort, niet alleen het kapitalisme.

Wat de SP (denk ik) wil is een samenleving die intrinsiek beter is voor iedereen, zonder acht te slaan op de subjectieve gevoelens van mensen die liever zelf bepalen waar ze hun geld aan uitgeven. Dat heeft niks te maken met het feit dat mensen zelf niets zouden kunnen doen, maar alles met het feit dat je als collectief sommige zaken gewoon beter kan regelen (mits je de staat goed kan controleren). Je vrijheid ontleen je dan aan het feit dat je in een land leeft met een zeer goede kwaliteit van leven, sociale harmonie en met een duurzame toekomst voor je kinderen.
pi_114246109
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 21:34 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Hoe kun je in mijn verhaal lezen dat vrijheid er ook maar iets mee te maken heeft? Ons begrip vrijheid is ook niet zomaar toe te passen op de Romeinse samenleving. Het gaat over welk sociaal-economisch systeem het beste werkt, en met wat voor acties je je eigen graf graaft. Ieder systeem brengt haar eigen doodgravers voort, niet alleen het kapitalisme.

Wat de SP (denk ik) wil is een samenleving die intrinsiek beter is voor iedereen, zonder acht te slaan op de subjectieve gevoelens van mensen die liever zelf bepalen waar ze hun geld aan uitgeven. Dat heeft niks te maken met het feit dat mensen zelf niets zouden kunnen doen, maar alles met het feit dat je als collectief sommige zaken gewoon beter kan regelen (mits je de staat goed kan controleren). Je vrijheid ontleen je dan aan het feit dat je in een land leeft met een zeer goede kwaliteit van leven, sociale harmonie en met een duurzame toekomst voor je kinderen.
Je weet dat de ondergang van het Romeinse rijk, zoals jij het stelde, kwam door de beperkte vrijheid (slavernij), en niet doordat de verschillen groter werden?

Verder vraag ik mij af of je nu werkelijk een utilitarist bent of toch nog wat gematigder. Is het toegestaan dat wij één iemand vermoorden als daarmee vijf levens mee gered kunnen worden (denk aan donoren)? Is het toegestaan als wij degenen die een misdaad hebben begaan sowieso levenslang of zelfs de doodstraf geven, als de samenleving daar veiliger van wordt? Is het toegestaan om de geld van de rijkste mensen af te pakken, zodat de armen ook een flatscreen kunnen kopen?

Het is maar waar je de grens trekt. Waar trek jij de grens?
- Harvey Specter
pi_114247567
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 21:39 schreef PowerData het volgende:

[..]

Je weet dat de ondergang van het Romeinse rijk, zoals jij het stelde, kwam door de beperkte vrijheid (slavernij), en niet doordat de verschillen groter werden?

Verder vraag ik mij af of je nu werkelijk een utilitarist bent of toch nog wat gematigder. Is het toegestaan dat wij één iemand vermoorden als daarmee vijf levens mee gered kunnen worden (denk aan donoren)? Is het toegestaan als wij degenen die een misdaad hebben begaan sowieso levenslang of zelfs de doodstraf geven, als de samenleving daar veiliger van wordt? Is het toegestaan om de geld van de rijkste mensen af te pakken, zodat de armen ook een flatscreen kunnen kopen?

Het is maar waar je de grens trekt. Waar trek jij de grens?
Nee, doordat de boerenklasse die de soldaten voor de legioenen leverde en de basis van de economie vormde vervangen werd door grote landgoederen met slaven. Slaven bestonden eerder ook gewoon al, maar het landbezit was meer gelijk verdeeld. De eventueel grotere onvrijheid (lastig begrip voor die tijd) en het verval waren het gevolg van ongelijkheid, niet andersom.

Ik ben geen aanhanger van het utilitarisme denk ik, eerder normatief gericht (maar dan ook weer niet een conservatief of religieus persoon). Ik vind bijvoorbeeld niet dat armen een flatscreen nodig hebben, dus wat dat betreft wordt er niet herverdeeld. Dat soort normen worden meestal in de praktijk vastgesteld, dus er is geen harde grens. De SP heeft daar haar eigen ideeën voor, die wel wat hebben en bij veel mensen aanslaan. We zullen zien of ze in de praktijk gaan werken, ik hoop iig dat het een positieve invloed gaat hebben.

Zelf geloof ik in Bildung, de culturele vorming van burgers, zodat ze dan zelf autonoom van markt en staat (maar niet van de medemensen) hun leven in kunnen richten. Dat ze hun subjectieve wensen kunnen koppelen aan de intrinsieke waarde van goederen, zonder de vervreemdende impact van de bureaucratie of geld. Maar dat is geen concreet SP standpunt, maar mijn eigen visie.
  zondag 15 juli 2012 @ 22:29:01 #253
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_114249014
quote:
Dwang is geoorloofd als de ambitie anders niet waargemaakt kan worden?
Waarom maak jij van iets heel specifieks een hele generieke stelling?
Dwang is geoorloofd om economisch te herverdelen, ja. Hierbij moet je in ogenschouw nemen dat:
- dit de samenleving stabieler, veiliger en prettiger maakt, dit is een groter goed dan de individuele vrijheid om voor een decadente levensstijl te kiezen, als je je dat überhaupt al kan veroorloven.
- het inkomen en het vermogen maar zeer beperkt reflecteren in welke mate iemand iets aan de maatschappij bijdraagt.
- ieder individu heeft slechts in beperkte mate in de hand hoeveel inkomen en vermogen hij verwerft.
#NoDAPL
  zondag 15 juli 2012 @ 22:35:06 #254
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_114249325
quote:
Ik ben geen aanhanger van het utilitarisme denk ik, eerder normatief gericht (maar dan ook weer niet een conservatief of religieus persoon). Ik vind bijvoorbeeld niet dat armen een flatscreen nodig hebben, dus wat dat betreft wordt er niet herverdeeld. Dat soort normen worden meestal in de praktijk vastgesteld, dus er is geen harde grens. De SP heeft daar haar eigen ideeën voor, die wel wat hebben en bij veel mensen aanslaan. We zullen zien of ze in de praktijk gaan werken, ik hoop iig dat het een positieve invloed gaat hebben.
Ach, een flatscreen is tegenwoordig toch de standaard, dat mogen ze dan van mij wel hebben. Het hoeft daarom niet een grote te zijn. (terzijde: veel mensen hebben een te grote flatscreen, puur functioneel bezien).
Meer tot de essentie komend: de mate waarin je armen ondersteunt, basis of basis + luxe, hangt ook af van de vraag in hoeverre de maatschappij de armen de kans geeft om welvarend te worden door goed te presteren met werken of studeren. Het is dan ook logisch dat de Wajong-uitkering iets hoger is dan de Bijstandsuitkering. Dat studeren moet dan uiteraard financieel heel wat laagdrempeliger zijn (30+!!) dan dat het nu is in Nederland om armen de kans te geven om via een opleiding een betere positie op de arbeidsmarkt te krijgen. Je eigen omhoog werken is helaas niet meer zo evident als dat het vele decennia geleden was. Zonder papiertjes kan je misschien nog voorman worden maar dat levert nu toch ook niet veel op. Dan spreek ik nog over de arme werkenden. De arme niet-werkenden die niet de kans krijgen om een opleiding te volgen en die wegens vlekjes niet aan het werk kunnen geraken hebben recht op wat meer ondersteuning dan enkel de basis.

quote:
Zelf geloof ik in Bildung, de culturele vorming van burgers, zodat ze dan zelf autonoom van markt en staat (maar niet van de medemensen) hun leven in kunnen richten. Dat ze hun subjectieve wensen kunnen koppelen aan de intrinsieke waarde van goederen, zonder de vervreemdende impact van de bureaucratie of geld. Maar dat is geen concreet SP standpunt, maar mijn eigen visie.
De mijne ook.
#NoDAPL
pi_114249537
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 22:04 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Nee, doordat de boerenklasse die de soldaten voor de legioenen leverde en de basis van de economie vormde vervangen werd door grote landgoederen met slaven. Slaven bestonden eerder ook gewoon al, maar het landbezit was meer gelijk verdeeld. De eventueel grotere onvrijheid (lastig begrip voor die tijd) en het verval waren het gevolg van ongelijkheid, niet andersom.

Goed, prima standpunt. Lijkt overigens vrij veel op sociaal-liberalisme, maar goed.

Denk jij nu echt dat de SP, door de AOW op 65 te houden, de rijken zwaarder te belasten, mensen met een handicap een voordeel te geven op de arbeidsmarkt etc. men autonoom van de staat hun leven in kunnen gaan richten? Lijkt me niet, toch? :)
- Harvey Specter
pi_114250446
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 22:39 schreef PowerData het volgende:

[..]

Goed, prima standpunt. Lijkt overigens vrij veel op sociaal-liberalisme, maar goed.

Denk jij nu echt dat de SP, door de AOW op 65 te houden, de rijken zwaarder te belasten, mensen met een handicap een voordeel te geven op de arbeidsmarkt etc. men autonoom van de staat hun leven in kunnen gaan richten? Lijkt me niet, toch? :)
Dat is grappig, maar mijn visie is toch wat radicaler denk ik, in de zin dat markt en staat minimaal ondergeschikt gemaakt zouden worden en uiteindelijk vervangen zouden worden door effectievere mechanismen. Sociaal-liberalisme wil aanpassingen binnen het systeem.

Ik zie mijn ideeën ook niet direct als politiek programma, maar als inspiratiebron en doel. En omdat de markt nu in NL tirannieker is dan de staat, en het systeem niet goed werkt, ben ik er voor dat de SP de teugels van staatskant wat aanhaalt. Mensen met een handicap kunnen daardoor meer autonoom zijn en zelf hun leven op een waardige en sociale manier inrichten. Mensen die erg veel verdienen missen toch niet zoveel, qua dingen die echt belangrijk zijn.
pi_114250677
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 22:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ach, een flatscreen is tegenwoordig toch de standaard, dat mogen ze dan van mij wel hebben. Het hoeft daarom niet een grote te zijn. (terzijde: veel mensen hebben een te grote flatscreen, puur functioneel bezien).
Meer tot de essentie komend: de mate waarin je armen ondersteunt, basis of basis + luxe, hangt ook af van de vraag in hoeverre de maatschappij de armen de kans geeft om welvarend te worden door goed te presteren met werken of studeren. Het is dan ook logisch dat de Wajong-uitkering iets hoger is dan de Bijstandsuitkering. Dat studeren moet dan uiteraard financieel heel wat laagdrempeliger zijn (30+!!) dan dat het nu is in Nederland om armen de kans te geven om via een opleiding een betere positie op de arbeidsmarkt te krijgen. Je eigen omhoog werken is helaas niet meer zo evident als dat het vele decennia geleden was. Zonder papiertjes kan je misschien nog voorman worden maar dat levert nu toch ook niet veel op. Dan spreek ik nog over de arme werkenden. De arme niet-werkenden die niet de kans krijgen om een opleiding te volgen en die wegens vlekjes niet aan het werk kunnen geraken hebben recht op wat meer ondersteuning dan enkel de basis.

Ik heb zelf geen flatscreen, maar een oude tweedehands voor voetbal, dus ik ben erg subjectief in deze. ;)

Wat je zegt klopt, de diploma-inflatie en werkende armen zijn een groot probleem. Ik denk dat gericht investeren in die groep zichzelf maatschappelijk dubbel en dwars terug zal betalen, dus daar mag idd wel extra aandacht naar.
  zondag 15 juli 2012 @ 23:16:02 #258
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_114251386
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 23:03 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Ik heb zelf geen flatscreen, maar een oude tweedehands voor voetbal, dus ik ben erg subjectief in deze. ;)
Let op: veel CRT-televisies hadden een betere beeldkwaliteit dan de doorsnee flatscreen.
LCD en plasma hebben ook flink wat beperkingen, je hebt IPS nodig om een fraai beeld te hebben (geen verkleuring, zicht vanuit een grote hoek) en de perfecte IPS bestaat nog niet volgens critici (je zou altijd nog een beetje een groene of een rode tint hebben). Met plasma naar een voetbalwedstrijd kijken wil je niet. De grote verbetering zit in de resolutie.
Tenzij je een duurdere televisie wil kopen en voor een digitaal kabelabonnement kiest zou ik maar lekker met die CRT blijven kijken. ;)

quote:
Wat je zegt klopt, de diploma-inflatie en werkende armen zijn een groot probleem. Ik denk dat gericht investeren in die groep zichzelf maatschappelijk dubbel en dwars terug zal betalen, dus daar mag idd wel extra aandacht naar.
Ik denk het ook! Dat is voor mij een hele belangrijke reden om een stem op de SP te overwegen maar ik vrees dat ik deze keer toch maar op de PvdA ga stemmen gezien het belang van deze verkiezing.
#NoDAPL
pi_114251664
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 22:58 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Dat is grappig, maar mijn visie is toch wat radicaler denk ik, in de zin dat markt en staat minimaal ondergeschikt gemaakt zouden worden en uiteindelijk vervangen zouden worden door effectievere mechanismen. Sociaal-liberalisme wil aanpassingen binnen het systeem.

Ik zie mijn ideeën ook niet direct als politiek programma, maar als inspiratiebron en doel. En omdat de markt nu in NL tirannieker is dan de staat, en het systeem niet goed werkt, ben ik er voor dat de SP de teugels van staatskant wat aanhaalt. Mensen met een handicap kunnen daardoor meer autonoom zijn en zelf hun leven op een waardige en sociale manier inrichten. Mensen die erg veel verdienen missen toch niet zoveel, qua dingen die echt belangrijk zijn.
De markt is de economie waarbinnen mensen vrij handelen en zelf beslissen wat zij aanbieden en aanschaffen. Daar zit geen tirannie in.
Er zit een tirannie (van de meerderheid) in wanneer de overheid voor de mensen beslist wat zij met hun geld moeten kopen, en dát is wat de SP wilt. Wanneer iemand met een handicap door de staat ondersteunt wordt is diegene absoluut níét autonoom, maar wel zeer afhankelijk. Immers, hij wordt geheel ondersteund door de staat en, mocht hij 'beslissen' meer te gaan verdienen, neemt de staat hem dit ook weer af.

Als je echt wilt wat je zegt, namelijk dat men onafhankelijk van de staat en van de 'markt' beslissingen kan nemen, doch wel afhankelijk van zijn medemens, ben je eigenlijk iemand die de waarde vrijheid aanhangt en daarmee zeker geen socialist.
- Harvey Specter
  zondag 15 juli 2012 @ 23:38:23 #260
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_114252836
Vrijheid en financiële ondersteuning gaan niet samen volgens jou? :?
#NoDAPL
pi_114252930
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 23:21 schreef PowerData het volgende:

[..]

De markt is de economie waarbinnen mensen vrij handelen en zelf beslissen wat zij aanbieden en aanschaffen. Daar zit geen tirannie in.
Er zit een tirannie (van de meerderheid) in wanneer de overheid voor de mensen beslist wat zij met hun geld moeten kopen, en dát is wat de SP wilt. Wanneer iemand met een handicap door de staat ondersteunt wordt is diegene absoluut níét autonoom, maar wel zeer afhankelijk. Immers, hij wordt geheel ondersteund door de staat en, mocht hij 'beslissen' meer te gaan verdienen, neemt de staat hem dit ook weer af.

Als je echt wilt wat je zegt, namelijk dat men onafhankelijk van de staat en van de 'markt' beslissingen kan nemen, doch wel afhankelijk van zijn medemens, ben je eigenlijk iemand die de waarde vrijheid aanhangt en daarmee zeker geen socialist.
Ja, in de markt als mensen die bij elkaar komen en goederen uitwisselen. Dat zie je in bijna alle samenlevingen wel terug. Ik bedoel de markt meer als het kapitalisme en haar instituties, overigens vaak intiem verweven met de neoliberale inrichting van de staat. Dat begint steeds meer totalitaire trekjes te krijgen en de samenleving te bedreigen, en ook aan het commerciële geldbeluste cultuurtje en de marketing overal heb ik een schijthekel. Het is verspilling van menselijk potentieel en geluk.

Geen socialist of wel, dat boeit me niet zoveel, ik lees alles wat los en vast zit. Op dit moment lijkt de SP me een goede analyse te hebben en is vooral ook tegen het misbruik van publieke gelden voor privaat gewin.
pi_114253084
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 23:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Ik denk het ook! Dat is voor mij een hele belangrijke reden om een stem op de SP te overwegen maar ik vrees dat ik deze keer toch maar op de PvdA ga stemmen gezien het belang van deze verkiezing.
Weet het ook nog niet 100%. Ik vind het programma van de SP beter, maar de mensen van de PvdA kandidatenlijst spreken me iets meer aan.
pi_114253496
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 23:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vrijheid en financiële ondersteuning gaan niet samen volgens jou? :?
Financiële ondersteuning zorgt voor afhankelijkheid, wat zodoende de vrijheid vermindert. Ik vind dat vrijheid betekent dat in principe jij de enige restrictie bent voor je eigen prestraties en dat jij eigenlijk kunt doen wat je wilt.
Wanneer je afhankelijk bent van de overheid kun je niet doen wat je wilt. Om alleen maar over de politiek te praten: je moet dan haast wel op een politieke partij stemmen die jouw ondersteuning in stand houdt. Immers, je bent ervan afhankelijk.

Overigens is er ook een andere kant van het verhaal: jouw financiële ondersteuning moet betaald worden. Dat betekend dat je andermans vrijheid ermee inperkt, en daarmee jouw eigen vrijheid/gelijkheid hoger acht dan diens vrijheid, wat weer ingaat tegen het gelijkheidsbeginsel waar het socialisme op gebouwd is.
- Harvey Specter
  maandag 16 juli 2012 @ 00:22:07 #264
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_114254986
quote:
Ik vind het programma van de SP beter, maar de mensen van de PvdA kandidatenlijst spreken me iets meer aan.
Zo denk ik er ook over. Ironisch, want een paar jaar geleden was de lijst van de PvdA nog een ramp, op een enkeling zoals Wouter Bos na natuurlijk
Heeft de PvdA inmiddels die quota (vrouwen en allochtonen) losgelaten?
#NoDAPL
  maandag 16 juli 2012 @ 00:23:30 #265
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_114255048
quote:
Financiële ondersteuning zorgt voor afhankelijkheid, wat zodoende de vrijheid vermindert.
Het kan ook je vrijheid vermeerderen doordat het je in staat stelt om leven op de rails te krijgen.
#NoDAPL
pi_114255253
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 00:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het kan ook je vrijheid vermeerderen doordat het je in staat stelt om leven op de rails te krijgen.
Dat klopt, en daar ben ik ook zeker voor. Echter een oneerlijk voordeel geven aan gehandicapten op de arbeidsmarkt vergroot niet alleen hun afhankelijkheid van de overheid, maar verkleint ook de vrijheid van anderen op de arbeidsmarkt die niet dat voordeel krijgen.
- Harvey Specter
pi_114256970
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 00:29 schreef PowerData het volgende:

[..]

Dat klopt, en daar ben ik ook zeker voor. Echter een oneerlijk voordeel geven aan gehandicapten op de arbeidsmarkt vergroot niet alleen hun afhankelijkheid van de overheid, maar verkleint ook de vrijheid van anderen op de arbeidsmarkt die niet dat voordeel krijgen.
Maar als gehandicapten dat voordeel niet hebben, hoe zijn ze dan ineens minder afhankelijk van de overheid?
  dinsdag 17 juli 2012 @ 13:28:37 #268
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_114313591
Even ter herinnering:
Partijen nemen Roemer onder vuur (27 juni)

Vandaag in het nieuws:
IMF tells eurozone to turn on printing presses

Keer op keer wordt het gelijk van de SP bewezen. Keer op keer blijkt de SP het bij het juiste eind te hebben met hun voorspellingen over de EU. Keer op keer blijkt de SP gesteund te worden door topeconomen, zelfs uit onverdachte hoek als het IMF. Maar toch blijf ik maar lezen dat Roemer naïef zou zijn en dat de SP een valse werkelijkheid voor zou schotelen. Hopelijk dat het na 12 september toch eens duidelijk gaat worden dat de SP wel degelijk weet waar ze over praat.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  dinsdag 17 juli 2012 @ 16:02:51 #269
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_114320060
Hoe kan het printen van geld helpen als daar niet voldoende extra waarde tegenover staat. Als het zo simpel zou zijn dan zou er geen arm land op de wereld zijn.
#NoDAPL
  dinsdag 17 juli 2012 @ 16:21:52 #270
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_114320807
Je moet natuurlijk ook niet oneindig door blijven printen, maar het is wel een tijdelijk middel om de economie te sturen, en het IMF is het blijkbaar met de SP eens dat het op dit moment een goed middel is om toe te passen: "There is room for monetary policy in the euro area to ease further." (bron: artikel over het IMF dat ik hierboven linkte).
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  † In Memoriam † dinsdag 17 juli 2012 @ 17:17:26 #271
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_114322937
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 16:21 schreef Joanne35 het volgende:
Je moet natuurlijk ook niet oneindig door blijven printen, maar het is wel een tijdelijk middel om de economie te sturen, en het IMF is het blijkbaar met de SP eens dat het op dit moment een goed middel is om toe te passen: "There is room for monetary policy in the euro area to ease further." (bron: artikel over het IMF dat ik hierboven linkte).
Eindelijk! Ik heb mijn spullen altijd al te veel waard gevonden.
Carpe Libertatem
  dinsdag 17 juli 2012 @ 20:28:17 #272
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_114331074
Geldpers aanzetten. Joepie!
pi_114331501
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 16:21 schreef Joanne35 het volgende:
Ik vind het eerlijk gezegd best eng.

We hebben al een redelijke constante inflatie. Ik heb geen zin in allerlei mal-investments.
pi_114332653
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 20:35 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Ik vind het eerlijk gezegd best eng.

We hebben al een redelijke constante inflatie. Ik heb geen zin in allerlei mal-investments.
O, heb jij geen zin in mal-investments?
I´m back.
pi_114333193
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 20:56 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

O, heb jij geen zin in mal-investments?
Ik hoop dat jij daar ook geen zin in hebt ;(
pi_114337864
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 16:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoe kan het printen van geld helpen als daar niet voldoende extra waarde tegenover staat. Als het zo simpel zou zijn dan zou er geen arm land op de wereld zijn.
Het is een vorm van 'creatieve vernietiging' door inflatie, alleen van spaarpotten en ander geld dat niet geïnvesteerd wordt, ten bate van investeringen. Je kunt er niet oneindig mee doorgaan, maar in dit geval is de economische bedrijvigheid ver onder het potentieel van de Europese beroepsbevolking. Gaat die bevolking weer meer verdienen dan is dat ook goed voor het overheidstekort. Alleen voor mensen die rentenieren is het kut, en voor mensen die het gezeik over supermarktprijzen moeten aanhoren.
  dinsdag 17 juli 2012 @ 23:00:07 #277
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_114339404
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 22:34 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Het is een vorm van 'creatieve vernietiging' door inflatie, alleen van spaarpotten en ander geld dat niet geïnvesteerd wordt, ten bate van investeringen. Je kunt er niet oneindig mee doorgaan, maar in dit geval is de economische bedrijvigheid ver onder het potentieel van de Europese beroepsbevolking. Gaat die bevolking weer meer verdienen dan is dat ook goed voor het overheidstekort. Alleen voor mensen die rentenieren is het kut, en voor mensen die het gezeik over supermarktprijzen moeten aanhoren.
Spaargeld wordt niet geinvesteerd?
Wat doet een bank daar dan mee?
pi_114340701
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 23:00 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Spaargeld wordt niet geinvesteerd?
Wat doet een bank daar dan mee?
Voorlopig zijn de banken erg druk met zichzelf.
  dinsdag 17 juli 2012 @ 23:30:13 #279
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_114341240
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 23:21 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Voorlopig zijn de banken erg druk met zichzelf.
Daar maakt een bank vooralsnog weinig winst mee.
Mijn mening blijft nog steeds dat "stilstaand" vermogen, bij een bank, belegger of andere fondsbeheerder, ook werkt in de economie. Weerleg dat eens :).
pi_114342750
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 23:30 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Daar maakt een bank vooralsnog weinig winst mee.
Mijn mening blijft nog steeds dat "stilstaand" vermogen, bij een bank, belegger of andere fondsbeheerder, ook werkt in de economie. Weerleg dat eens :).
Het werkt best, net zoals geld bijdrukken ook werkt. Verder is het afhankelijk van welk doel je wil bereiken. Ik ben voor het maximaliseren van het arbeidspotentieel, maar voor vermogende mensen is mijn visie totaal niet aantrekkelijk. Die kabbelen lekker verder met 2% inflatie en een flexibele arbeidsmarkt met relatief hoge werkloosheid, en hun kinderen kijken watertandend naar de erfenis. En zo zou het kunnen doorgaan tot in de lengte van dagen, behalve dat de reële economie en je arbeidspotentieel kapot zijn.
  woensdag 18 juli 2012 @ 00:11:02 #281
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_114343177
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 00:01 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Het werkt best, net zoals geld bijdrukken ook werkt. Verder is het afhankelijk van welk doel je wil bereiken. Ik ben voor het maximaliseren van het arbeidspotentieel, maar voor vermogende mensen is mijn visie totaal niet aantrekkelijk. Die kabbelen lekker verder met 2% inflatie en een flexibele arbeidsmarkt met relatief hoge werkloosheid, en hun kinderen kijken watertandend naar de erfenis. En zo zou het kunnen doorgaan tot in de lengte van dagen, behalve dat de reële economie en je arbeidspotentieel kapot zijn.
Hoeveel erfgenamen zijn er die volledig kunnen teren op de erfenis van pappie en mammie, hoeveel arbeidspotentieel gaat daardoor kapot en is hogere inflatie niet alleen lastig voor vermogenden, maar ook op andere terreinen een weinig duurzaam en praktisch alternatief?
pi_114349217
quote:
Peiling TNS Nipo: SP behoudt voorsprong van vier zetels op VVD

Uit een peiling van TNS Nipo blijkt dat de SP de voorsprong op de VVD weet vast te houden. De partij van Emile Roemer staat deze week op 36 zetels, vier meer dan de 32 zetels die de VVD van premier Mark Rutte krijgt.

De SP liep vorige week in de peiling van TNS Nipo voor het eerst uit op de VVD. Twee weken geleden zaten beide partijen nog ongeveer op hetzelfde zetelaantal, met 32 voor de VVD en 31 voor de SP. Ten opzichte van vorige week krijgt de VVD er een zetel bij, en de SP twee.

GroenLinks lijkt zich weer te herstellen van de vrije val waarin de partij van Jolande Sap terecht was gekomen, schrijft persbureau Novum. Vorige week leek GroenLinks af te stevenen een historisch dieptepunt van drie zetels, in de meest recente peiling komt de partij weer op vier. Ook bij de andere partijen zijn de verschillen klein: de PvdA (negentien), PVV (zeventien), D66 (vijftien), ChristenUnie (zeven) en 50Plus (een) verliezen alle één zetel. Het CDA (veertien) krijgt er één zetel bij. Bij de SGP (drie) en Partij voor de Dieren (twee) verandert er niets. Het Democratisch Politiek Keerpunt van Hero Brinkman en de Piratenpartij krijgen bij TNS Nipo geen zetels.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)m_source=syndication

De SP spreekt met zijn medewerkers een normaal salaris af en door die afspraak blijven de zakkervullers buiten de SP.

Oprecht betrokken mensen maken de SP heel waardevol voor Nederland. ^O^
  woensdag 18 juli 2012 @ 08:29:56 #283
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_114349767
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 07:15 schreef lexgauw007 het volgende:

[..]

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)m_source=syndication

De SP spreekt met zijn medewerkers een normaal salaris af en door die afspraak blijven de zakkervullers buiten de SP.

Oprecht betrokken mensen maken de SP heel waardevol voor Nederland. ^O^
Je kunt ook heel oprecht in het verkeerde geloven.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  woensdag 18 juli 2012 @ 08:32:31 #284
379943 Paper_Tiger
pi_114349797
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2012 00:11 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Hoeveel erfgenamen zijn er die volledig kunnen teren op de erfenis van pappie en mammie, hoeveel arbeidspotentieel gaat daardoor kapot en is hogere inflatie niet alleen lastig voor vermogenden, maar ook op andere terreinen een weinig duurzaam en praktisch alternatief?
Inflatie is een vorm van die extra belasting. Om inflatie te voorkomen zou geld niet gemanipuleerd mogen worden door een overheid. http://www.meervrijheid.nl/?pagina=522
  woensdag 18 juli 2012 @ 12:20:04 #285
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_114356093
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 08:29 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je kunt ook heel oprecht in het verkeerde geloven.
Klopt, maar gelukkig beginnen steeds meer vrije-markt fundamentalisten eindelijk in te zien dat ze er naast zaten. :P
  woensdag 18 juli 2012 @ 12:36:11 #286
379943 Paper_Tiger
pi_114356803
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 12:20 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Klopt, maar gelukkig beginnen steeds meer vrije-markt fundamentalisten eindelijk in te zien dat ze er naast zaten. :P
Hoe kunnen ze dat weten? We kennen nergens in de wereld een vrije markt. Misschien help dit stukje je om het onderscheid te kunnen maken; http://www.vrijspreker.nl/wp/2012/07/maatschappelijke-stromingen/
pi_114357569
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 12:20 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

:') er is niet zoiets als 'er naast zitten'.
pi_114357582
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 12:36 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Hoe kunnen ze dat weten? We kennen nergens in de wereld een vrije markt. Misschien help dit stukje je om het onderscheid te kunnen maken; http://www.vrijspreker.nl/wp/2012/07/maatschappelijke-stromingen/
Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
  woensdag 18 juli 2012 @ 12:57:11 #289
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_114357647
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 12:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Vrije markten bestaan niet, de elite zal altijd proberen de markt in haar voordeel te manipuleren, vandaar dat we de SP nodig hebben om met dat gespuis af te rekenen.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_114357698
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 12:57 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Vrije markten bestaan niet, de elite zal altijd proberen de markt in haar voordeel te manipuleren, vandaar dat we de SP nodig hebben om met dat gespuis af te rekenen.
Allemaal even arm _O_ blij dat je het zelf toegeeft Xenotje, dat de SP bestaat uit lui die alleen het dictatoriale communisme willen invoeren. Hoeven we daar niet meer over te discussieren.
  woensdag 18 juli 2012 @ 12:58:52 #291
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_114357721
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juli 2012 12:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Allemaal even arm _O_ blij dat je het zelf toegeeft Xenotje, dat de SP bestaat uit lui die alleen het dictatoriale communisme willen invoeren. Hoeven we daar niet meer over te discussieren.
Allemaal even rijk...
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_114357818
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 12:58 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Allemaal even rijk...
Denken dat eliminatie van een elitaire vorm instant rijkdom betekent voor de overige paupers :') * 1000.
  woensdag 18 juli 2012 @ 13:05:34 #293
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_114358007
quote:
10s.gif Op woensdag 18 juli 2012 13:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Denken dat eliminatie van een elitaire vorm instant rijkdom betekent voor de overige paupers :') * 1000.
Systemen waarin rijkdom en hulpbronnen worden geaccumuleerd of geconcentreerd voor 1 doel of een kleine groep mensen leid automatisch tot armoede. De kapitalistische systemen in de wereld kunnen alleen maar rijkdom verschaffen aan een kleine groep indien een andere grote groep daar de prijs voor betaald, waar denk jij dat alle armoede in de wereld vandaan komt?

We moeten toe naar een systeem waarin de behoeften van de mens en duurzame hulpbronnen in balans zijn. Elk ander systeem zal steeds sneller van crisis naar crisis toe gaan, simpelweg omdat er steeds meer mensen komen op deze aarde en er steeds minder hulpbronnen op eenvoudige wijze zijn te ontginnen.
pi_114358168
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 13:05 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Systemen waarin rijkdom en hulpbronnen worden geaccumuleerd of geconcentreerd voor 1 doel of een kleine groep mensen leid automatisch tot armoede. De kapitalistische systemen in de wereld kunnen alleen maar rijkdom verschaffen aan een kleine groep indien een andere grote groep daar de prijs voor betaald, waar denk jij dat alle armoede in de wereld vandaan komt?

We moeten toe naar een systeem waarin de behoeften van de mens en duurzame hulpbronnen in balans zijn. Elk ander systeem zal steeds sneller van crisis naar crisis toe gaan, simpelweg omdat er steeds meer mensen komen op deze aarde en er steeds minder hulpbronnen op eenvoudige wijze zijn te ontginnen.
Dat bereik je nog steeds niet door simpelweg de huidige elite maar te elimineren. De SP is daar niet het antwoord op, sterker nog, de SP is precies datgene wat je niet wilt hebben als antwoord op deze vraag. De SP kan namelijk nooit bestaan zonder die elite, waar men als parasitaire bloedzuigers het geld uit willen zuigen. Zodra die groep echter berooid is achtergelaten zal het gedachtengoed van de SP als een zeepbel uit elkaar klappen in duizenden individuen die 1 voor 1 zullen laten zien dat hun verkapte hebzucht hun ondergang is.
  woensdag 18 juli 2012 @ 13:14:26 #295
379943 Paper_Tiger
pi_114358315
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 12:58 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Allemaal even rijk...
Allemaal een Lada en geen brood bij de bakker. Waarom zou iemand zich nog inspannen? voor sommige mensen gaat de geschiedenis niet verder terug dan gisteren.
  woensdag 18 juli 2012 @ 13:15:53 #296
379943 Paper_Tiger
pi_114358373
quote:
10s.gif Op woensdag 18 juli 2012 13:09 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat bereik je nog steeds niet door simpelweg de huidige elite maar te elimineren. De SP is daar niet het antwoord op, sterker nog, de SP is precies datgene wat je niet wilt hebben als antwoord op deze vraag. De SP kan namelijk nooit bestaan zonder die elite, waar men als parasitaire bloedzuigers het geld uit willen zuigen. Zodra die groep echter berooid is achtergelaten zal het gedachtengoed van de SP als een zeepbel uit elkaar klappen in duizenden individuen die 1 voor 1 zullen laten zien dat hun verkapte hebzucht hun ondergang is.
:Y amen
  woensdag 18 juli 2012 @ 13:18:57 #297
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_114358469
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 12:57 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

In welk opzicht zal de elite niet de SP kunnen manipuleren?
  woensdag 18 juli 2012 @ 13:21:51 #298
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_114358564
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2012 13:18 schreef GSbrder het volgende:

[..]

In welk opzicht zal de elite niet de SP kunnen manipuleren?
Daarom moet de elite eerst ook onder de valbijl :')
  woensdag 18 juli 2012 @ 13:33:02 #299
379943 Paper_Tiger
pi_114359032
die valbijl is geen oplossing. Zonder rijken geen armen en visa versa. Zo werkt het bij de dieren en zo werkt het bij de mensen. De SP kan geld afpakken van productieve mensen en dat uitdelen onder de sloebers en niksnutten maar ze kan niet de menselijke aard veranderen.

Beter is het om elkaar vrij te laten. Wil je hard werken en wat verdienen? Prima. Wil je bier zuipen en gaten in het zand pissen? Ook prima. Niet prima is als je verwacht dat de harde werker ook voor jouw bier gaat betalen.....Voor je het weet staat hij naast je te zuipen en te pissen. Wie betaalt er dan voor het bier?

Nee de SP is zeker geen oplossing.
  woensdag 18 juli 2012 @ 13:42:17 #300
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_114359402
quote:
10s.gif Op woensdag 18 juli 2012 13:09 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Zodra die groep echter berooid is achtergelaten zal het gedachtengoed van de SP als een zeepbel uit elkaar klappen in duizenden individuen die 1 voor 1 zullen laten zien dat hun verkapte hebzucht hun ondergang is.
Berooid nog wel. :') Kom op, ook met de inderdaad enigszins draconische maatregelen van de SP houdt de rijkere laag van de bevolking nog centen zat over. Het zijn geen communisten die de elite en de intellectuelen op Stalinistische wijze willen uitroeien. Dat is echt weer veel te zwaar op de hand en kinderachtig gesteld.
pi_114359499
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 13:42 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Berooid nog wel. :') Kom op, ook met de inderdaad enigszins draconische maatregelen van de SP houdt de rijkere laag van de bevolking nog centen zat over. Het zijn geen communisten die de elite en de intellectuelen op Stalinistische wijze willen uitroeien. Dat is echt weer veel te zwaar op de hand en kinderachtig gesteld.
Net zo zwaar op de hand als de uitroeiing van de elite, zoals gesteld door Xenotje?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')