abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 juli 2012 @ 16:50:08 #51
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113930987
Zoiets zou kunnen werken ja.
Als je dan toch al die Halbeheffing in stand wil houden.
Er is dan nog steeds een ander probleem wat niet is opgelost: het in deeltijd studeren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_113932802
Het probleem is dat verschillende groepen samengevat worden onder het begrip "langstudeerder". Iemand die in deeltijd studeert zit in een heel andere situatie dan iemand die een bestuursjaar doet, iemand die het niveau niet aan kan, iemand die zwanger was, iemand die last heeft van een ernstige ziekte, iemand die een heel zware studie volgt enzovoort. De achterliggende oorzaken voor het niet nominaal studeren zijn divers en moeten individueel aangepakt worden. Een maatregel voor iedereen kan, in mijn ogen, niet werken.
  zondag 8 juli 2012 @ 17:36:26 #53
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113933035
Dat komt doordat Halbe Zijlstra over onvoldoende verstandelijke vermogens beschikt om wel rekening te houden met verschillende groepen. Hij is bang dat als hij dat doet dat er dan misbruik gemaakt kan worden van de regelgeving: een ultiem zwaktebod van een politicus waaruit blijkt dat die politicus zeker niet geschikt is voor een dergelijke functie.
Voor alle duidelijkheid: hij heeft dit zelf tijdens de senaatsvergadering toegegeven. Hij kreeg kritiek dat hij niet rekening hield met deeltijdstudenten, dat hij te weinig rekening hield met verschillende andere groepen enz.
Zijn antwoord was dat hij één simpele regel wilde om mazen in de wet te voorkomen. Een brevet van onvermogen.
Mocht de VVD volgend jaar weer gaan regeren dan hoop ik dat die partij geschiktere mensen kan vinden dan Halbe Zijlstra voor de ministers- en staatssecretarisfuncties.
Zelfs de VVD was blijkbaar ontevreden over dit werk van Zijlstra. Waarom anders zou de VVD de Halbeheffing willen inruilen voor een leenstelsel nog voordat er een boete is uitgedeeld?
#NoDAPL
pi_113935491
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 16:27 schreef gracee het volgende:

[..]

Gewoon een normgroep hanteren, dus een generatie van studenten die dezelfde opleiding aan dezelfde universiteit hebben gevolgd.
zelfde als diginoob
pi_113949957
beter hogere kosten voor de pret studies...
  zondag 8 juli 2012 @ 23:48:56 #56
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113952051
Of lager collegegeld voor de 'nuttigere' en zwaardere opleidingen. Ik zou er bijvoorbeeld wel wat voor voelen wanneer voor de opleidingen wiskunde en natuurkunde een nultarief zou worden gehanteerd. Hoe meer geschikte mensen dat met succes studeren hoe liever.
#NoDAPL
pi_113952384
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 17:29 schreef gracee het volgende:
Het probleem is dat verschillende groepen samengevat worden onder het begrip "langstudeerder". Iemand die in deeltijd studeert zit in een heel andere situatie dan iemand die een bestuursjaar doet, iemand die het niveau niet aan kan, iemand die zwanger was, iemand die last heeft van een ernstige ziekte, iemand die een heel zware studie volgt enzovoort. De achterliggende oorzaken voor het niet nominaal studeren zijn divers en moeten individueel aangepakt worden. Een maatregel voor iedereen kan, in mijn ogen, niet werken.
of simpelweg de verkeerde studiekeuze heeft gemaakt en daardoor een jaar of meer heeft 'verspild'. Zoals ik.
just give a second thought
what if we don't get caught...
  zondag 8 juli 2012 @ 23:59:15 #58
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_113952568
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 23:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Of lager collegegeld voor de 'nuttigere' en zwaardere opleidingen. Ik zou er bijvoorbeeld wel wat voor voelen wanneer voor de opleidingen wiskunde en natuurkunde een nultarief zou worden gehanteerd. Hoe meer geschikte mensen dat met succes studeren hoe liever.
Ja geweldig, dan kun die bètastudies straks alle faalbazen opvangen die nu voor rechten kiezen. Komt het niveau vast ten goede.
pi_113953251
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 18:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Aiaiai, ik schrik van wat ik hier lees, ik doel met name op de eerste reacties.
Ik pik de reactie van AA er uit.

[..]

De VVD wilde weliswaar van die Halbeheffing af maar enkel omdat de VVD dat wilde inruilen voor een leenstelsel. Vanuit jouw perspectief bezien kan jij dus beter wel op de VVD stemmen maar je doet mij een plezier als je dat niet doet. :)
waarom schrik je van reacties die iets anders verkondigen dan jouw mening? :) neem aan dat je dat wel vaker tegenkomt toch?

zo'n heffing heb ik in ieder geval niet direct problemen mee, of in plaats daarvan een leenstelsel. ik kan gewoon niet geloven dat een getalenteerd student met ambitie zich daardoor laat afschrikken. waarschijnlijk wel de personen die maar wat aanrommelen, maar daar hoef je het niet voor te doen.
  maandag 9 juli 2012 @ 00:37:20 #60
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_113953992
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 00:16 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

waarom schrik je van reacties die iets anders verkondigen dan jouw mening? :) neem aan dat je dat wel vaker tegenkomt toch?

zo'n heffing heb ik in ieder geval niet direct problemen mee, of in plaats daarvan een leenstelsel. ik kan gewoon niet geloven dat een getalenteerd student met ambitie zich daardoor laat afschrikken. waarschijnlijk wel de personen die maar wat aanrommelen, maar daar hoef je het niet voor te doen.
Heb je, behalve een ongefundeerde afkeer van mensen die zich wel vermaakten tijdens hun studie, eigenlijk ook een fatsoenlijk argument voor de invoering van die boete? Een langstudeerder kost namelijk helemaal niets, daar is iedereen het wel over eens binnen de academische wereld.
pi_113954267
quote:
7s.gif Op maandag 9 juli 2012 00:37 schreef Nobu het volgende:

[..]

Heb je, behalve een ongefundeerde afkeer van mensen die zich wel vermaakten tijdens hun studie, eigenlijk ook een fatsoenlijk argument voor de invoering van die boete? Een langstudeerder kost namelijk helemaal niets, daar is iedereen het wel over eens binnen de academische wereld.
je hoeft niet zo gepikeerd te reageren hoor. ik heb mij tijdens mijn studie erg vermaakt. wat heeft dat er mee te maken? dus naar jouw mening kunnen vermaak en nominaal afstuderen niet hand in hand gaan? ik heb daar in ieder geval geen problemen mee gehad, jij wel?
  maandag 9 juli 2012 @ 00:45:48 #62
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_113954342
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 00:43 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

je hoeft niet zo gepikeerd te reageren hoor. ik heb mij tijdens mijn studie erg vermaakt. wat heeft dat er mee te maken? dus naar jouw mening kunnen vermaak en nominaal afstuderen niet hand in hand gaan? ik heb daar in ieder geval geen problemen mee gehad, jij wel?
Je loopt hier een beetje onzin te spuien, als je daadwerkelijk academicus bent mag je wel met wat beters dan je onderbuik komen.
  maandag 9 juli 2012 @ 00:51:07 #63
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_113954526
Wacht, jij was niet de schrijver van die eerdere post.
  maandag 9 juli 2012 @ 01:44:10 #64
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113955942
quote:
of simpelweg de verkeerde studiekeuze heeft gemaakt en daardoor een jaar of meer heeft 'verspild'. Zoals ik.
Ik ben het met je eens dat je in ieder geval 1 keer van opleiding moet kunnen veranderen na het eerste jaar.

quote:
Ja geweldig, dan kun die bètastudies straks alle faalbazen opvangen die nu voor rechten kiezen. Komt het niveau vast ten goede.
Die faalbazen (leuke woordspeling, heb je die zelf bedacht?) lopen binnen een paar weken gillend weg, trust me.
Sowieso deugt er niets van het financieringsstelsel. Het zou logisch zijn om meer geld per student te geven naarmate het aantal studenten lager ligt. Het zou nog veel logischer zijn om gewoon afspraken te maken hoeveel studenten per lesvorm zijn toegestaan, hoeveel contacturen per lesvorm nodig zijn en in functie van beiden de financiering te regelen. Maar ja, logisch en Nederlandse politici...
Soms vraag ik me af of dat we hetzelfde probleem zouden hebben met wat meer politici die een exacte opleiding hebben gevolgd. Het is nu eenmaal een feit dat bèta's in het algemeen goed zijn in systeemdenken en dat anderen hier sneller koppijn van krijgen.
Ik zou het overigens een goed idee vinden om standaard toelatingsexamens af te nemen. Hoe dat precies in detail moet worden uitgewerkt is voer voor een andere draad. Het zou voor zowel de studenten als de maatschappij een goede zaak zijn.
#NoDAPL
  maandag 9 juli 2012 @ 01:51:15 #65
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113956092
quote:
waarom schrik je van reacties die iets anders verkondigen dan jouw mening? neem aan dat je dat wel vaker tegenkomt toch?
Ik schrik nooit van gefundeede en onderbouwde meningen die anders zijn dan de mijne. Ik schrik van slecht geïnformeerde en foutief geïnformeerde mensen die hun ongezouten mening verkondigen en ik schrik van simplistische meningen waar niet langer dan twee secondes over is nagedacht en die louter een vertolking zijn van onderbuikgevoelens.
Ik schrik er trouwens ook van als ik moet toelichten hoe het bovenstaande verbandt houdt met veel van de eerste reacties in deze draad. Dat is hopelijk toch evident zonder toelichting? Voor een groot deel hebben ik en een aantal anderen die niet achteraan stonden toen het verstand werd uitgedeeld (Ryon en Physics) dat al toegelicht. Een aantal anderen hebben ook wat verstandige opmerkingen gemaakt.

quote:
Durf je ook te vertellen wat je hebt gestudeerd en op welk niveau (HBO/WO, welke school of universiteit)?
#NoDAPL
  maandag 9 juli 2012 @ 09:38:00 #66
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_113959124
Begrijp me goed, net als ieder ander (die studeert of wil gaan studeren) zou ik willen dat het collegegeld naar nul zou gaan en stufi omhoog en voor altijd. Maar realiseer je wel dat (zover ik weet), het zeer bijzonder is in de wereld dat we hier in NL betaald worden om te gaan studeren. En er zullen weinig studenten zijn die zonder gratis stufi hun studieplannen maar terzijde schuiven, tenzij ze toch niet gemotiveerd waren. (en voor de zeer gemotiveerde maar armlastige jongeren kan er altijd wel een beurs gevonden worden)
  maandag 9 juli 2012 @ 09:46:50 #67
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_113959266
ps. http://www.telegraaf.nl/b(...)p_studieboete__.html

(hopelijk heeft de journalist gelijk)
pi_113960644
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 09:46 schreef tfors het volgende:

dit artikel ook: http://www.telegraaf.nl/b(...)udent_beboet___.html

Laat ze hier in NL maar niet op nog meer onnozele ideeën komen :')
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_113960718
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 09:46 schreef tfors het volgende:

De reacties..
Alleen deze is wel goed:
"In het volgende programma van de VVD wordt waarschijnlijk het hele onderwijs afgeschaft. Levert een hoop besparing op hoor."
  maandag 9 juli 2012 @ 10:57:58 #70
165633 eriksd
The grand facade...
pi_113960845
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 17:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat komt doordat Halbe Zijlstra over onvoldoende verstandelijke vermogens beschikt om wel rekening te houden met verschillende groepen. Hij is bang dat als hij dat doet dat er dan misbruik gemaakt kan worden van de regelgeving: een ultiem zwaktebod van een politicus waaruit blijkt dat die politicus zeker niet geschikt is voor een dergelijke functie.
Voor alle duidelijkheid: hij heeft dit zelf tijdens de senaatsvergadering toegegeven. Hij kreeg kritiek dat hij niet rekening hield met deeltijdstudenten, dat hij te weinig rekening hield met verschillende andere groepen enz.
Zijn antwoord was dat hij één simpele regel wilde om mazen in de wet te voorkomen. Een brevet van onvermogen.
Mocht de VVD volgend jaar weer gaan regeren dan hoop ik dat die partij geschiktere mensen kan vinden dan Halbe Zijlstra voor de ministers- en staatssecretarisfuncties.
Zelfs de VVD was blijkbaar ontevreden over dit werk van Zijlstra. Waarom anders zou de VVD de Halbeheffing willen inruilen voor een leenstelsel nog voordat er een boete is uitgedeeld?
Wat is daar eigenlijk het probleem mee? Alle fiscale wetgeving bevat een overkill om juist dat geëmmer te voorkomen. Door schade en schande is men wijs geworden.

Zie de vlieger voor deeltijd niet opgaan, maar voor de rest: tsjah.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 9 juli 2012 @ 11:30:39 #71
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_113961758
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 10:53 schreef gracee het volgende:

[..]

De reacties..
Alleen deze is wel goed:
"In het volgende programma van de VVD wordt waarschijnlijk het hele onderwijs afgeschaft. Levert een hoop besparing op hoor."
Telegraaf.nl reacties. Petra uit Den Haag en John uit Zoetermeer gaan weer los _O_

De combinatie van Wakker Nederland met de vrijheid van meningsuiting weet mij elke keer weer te verrassen en op te beuren.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_113967357
Die figuren die ook allemaal roepen dat de AOW-leeftijd moet worden gelijkgesteld aan het aantal gewerkte jaren. :')
  maandag 9 juli 2012 @ 16:26:29 #73
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113972226
Van tig dagen geleden.
Rutte in een spagaat: http://nos.nl/video/39225(...)tudeerdersboete.html

Hem werd gevraagd of dat die nu wel of niet zou worden afgeschaft. Rutte: "Waarom?".
De verslaggever confronteerde hem met zijn eigen praatjes ("gehate 'lang'studeerboete") van eerder op de dag bij de presentatie van het verkiezingsprogramma en vroeg hem vervolgens waarom Rutte de Halbeheffing ineens niet meer nodig vond terwijl hij vorig jaar stelde dat die zo nodig zou zijn omdat...
Het is nogal raar als dezelfde persoon die een jaar geleden vurig pleitte voor die Halbeheffing diezelfde Halbeheffing nu gehaat noemt.
Rutte had dan ook geen zin om de vraag te beantwoorden en hij verschuilde zich achter het feit dat hij met de pet van de eerste minister vragen beantwoordt.
Yeah, right. Bovendien kiest hij er zelf voor om twee petten op te zetten, hij kan niet van de media verwachten dat zij steeds die andere pet negeren. De eerste minister hoort gewoon geen fractievoorzitter te zijn.
#NoDAPL
  maandag 9 juli 2012 @ 16:49:43 #74
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113973314
quote:
Maar realiseer je wel dat (zover ik weet), het zeer bijzonder is in de wereld dat we hier in NL betaald worden om te gaan studeren.
1. Dat sprookje hoor je vaak maar het is nergens op gefundeerd aangezien bijna geen Nederlander de stelsels in het buitenland kent! Vergelijk het maar met dat veel Nederlanders ten onrechte denkne dat de straffen hier laag liggen terwijl de effectieve straffen juist bijna nergens zo hoog zijn. Ook mijn kennis over hoe het studeren in andere landen is geregeld is verre van volledig maar net genoeg om te weten dat wij hier geen uitspraak over kunnen doen. Bijna overal in de wereld wordt wat voor studenten betaald, op de een of andere manier. In België bijv. betaal je als student van 'arme' ouders een zeer laag collegegeld (zo'n 100 Euro geloof ik) en kan je in gesubsidiëerde huisvesting wonen (100-200 Euro huur per maand).
In Noorwegen mag de student die in het buitenland studeert een paar keer per jaar op en neer vliegen op kosten van de staat, in Duitsland betaal je geen collegegeld, in Frankrijk betaal je ook niets voor de eerste paar jaar van je tertiaire opleiding, ...
Dit zijn slechts een paar zaken die ik toevallig uit mijn hoofd weet, het lijkt me logisch dat ik maar een kleine fractie heb opgevangen van alle bestaande regelingen. Elk land streeft ernaar dat iedereen een opleiding kan volgen. Zelfs in de USA, waar het collegegeld absurd hoog ligt (en vaak onnodig ook nog aangezien het maar paar procent is van de inkomsten van de topuniversiteiten daar) is het studeren mogelijk via zeer riante giften, door de universiteit gefaciliteerde baantjes en een 'sociale' lening. Je betaalt de eerste jaren dat je werkt enorm veel voor die lening maar het inkomen ligt daar ook veel hoger als je een verstandige studiekeuze hebt gemaakt.
Probleem: hoe gaan we per land in detail opzoeken hoe die zaken zijn geregeld?

2. Dat bedrag wat je als Nederlandse student krijgt is zeer laag.
Basisbeurs: ¤ 266,23 - (¤ 1733/12) = ¤ 122 per maand. Toch niet echt een fantastisch bedrag. Je kan er nog niet eens de huur van betalen.
Een thuiswonende student krijgt niets van de overheid maar moet netto betalen: ¤ 95,61 - (¤ 1733/12) = ¤ -48.80 per maand. Dan ben je in België of in Duitsland toch beter af als thuiswonende student.
Eventueel komt er nog ongeveer ¤ 222 of ¤ 242 Euro bij als je ouders arm genoeg zijn. Het is duidelijk, maar dat wisten jullie al, dat je ofwel aardig wat uurtjes moet werken ofwel moet lenen als je rond wil komen als student. Het blijkt ook duidelijk uit het verschil tussen de uitwonende en de thuiswonende beurs dat de overheid van mening is dat niet iedereen in staat hoeft te zijn om te studeren wat hij wil studeren. Je kan immers van dat verschil onmogelijk de huur betalen en je kan van de totale basisbeurs en aanvullende beurs voor uitwonenden (na aftrekken van collegegeld!) onmogelijk huur en voeding betalen.

Zo fantastisch heeft de Nederlandse student het niet.
#NoDAPL
  maandag 9 juli 2012 @ 16:55:20 #75
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113973593
quote:
Wat is daar eigenlijk het probleem mee? Alle fiscale wetgeving bevat een overkill om juist dat geëmmer te voorkomen. Door schade en schande is men wijs geworden.
Die Halbeheffing is geen fiscale wetgeving. De mazen van dit net zouden heel wat gemakkelijker te dichten zijn als je een klein beetje nadenkt.
Die Halbe Zijlstra heeft niet eens een poging hiertoe gewaagd!

Wat ik hierboven ten onrechte niet heb genoemd: hij heeft ook verzuimd om voor verschillende studieduren verschillende uitlooptermijnen te hanteren. Het is toch absurd dat je met een 1-jarig mastertje 100% mag uitlopen, met een tweejarige master die doorgaans ook nog eens per jaar zwaarder is 50% mag uitlopen en met een driejarige master 33%
Is het zo moeilijk om te bedenken om dan maar voor een tweejarige master twee uitloopjaren toe te staan?
Voor hem blijkbaar wel. :?
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')