abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114084393
quote:
10s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:13 schreef Nobu het volgende:

[..]

Veel reëler zou het zijn als Henk en Ingrid de student elke dag een ontbijtje op bed zouden komen brengen. Gewoon, omdat hij de rest van zijn leven de helft van zijn inkomen moet inleveren om al hun subsidies te bekostigen.
_O-
  woensdag 11 juli 2012 @ 22:37:35 #277
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_114085540
quote:
10s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:13 schreef Nobu het volgende:

[..]

Veel reëler zou het zijn als Henk en Ingrid de student elke dag een ontbijtje op bed zouden komen brengen. Gewoon, omdat hij de rest van zijn leven de helft van zijn inkomen moet inleveren om al hun subsidies te bekostigen.
Is ook een optie, geeft Henk en Ingrid in elk geval de kans om water terug te doen voor de maatschappij die hen zo vertroetelt.

Zie het al helemaal voor me, Henk en Ingrid met hun eigen huisdierstudent ;-)
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_114086368
Even een vraag voor degenen die hier meer vanaf weten. Heb al een beetje gezocht maar een echt duidelijk antwoord op mijn persoonlijk vraag krijg ik niet.

Ik heb door omstandigheden nogal wat vertraging opgelopen in het vinden van de juiste studie. Deze omstandigheden ga ik verder niet op in, omdat het niet per se relevant is. Het geval is:

In 2008 begonnen met MER, niet weggelegd voor mij. Na twee maanden gestopt.
In 2009 begonnen met Small business, niet weggelegd voor mij. Na het eerste jaar gestopt.
In 2010 begonnen met Commerciele Economie, niet weggelegd voor mij. Na het eerste jaar gestopt. Had door kunnen gaan maar ik zat daar niet lekker. Ik had ondertussen wel mezelf en de ideale opleiding gevonden waar ik wel toekomst voor mezelf in zag. >>
In 2011 begonnen met Kunst en Techniek, totaal mijn opleiding. Eerste jaar gehaald en op naar het tweede jaar.

Ik snap dat er wat mensen zijn die dit lijstje veroordelen.. die weten ook niet zo zeer van de situatie af. Maakt ook niet uit.

Mijn vraag is: Ben ik nu echt een flinke langstudeerder? Of heb ik gewoon nog die 4 jaar de tijd om mijn huidige studie te af te ronden zonde boete? Aangezien ik ergens heb gelezen dat het enkel over de huidige bachelor gaat. Ergens anders lees ik weer wat anders. Vandaar mijn verwarring. Ben al bang voor het antwoord.. maargoed.

Verder snap ik niks van de regeling om het met terugwerkende kracht in werking te laten gaan. Exact wat die studenten al zeiden: De spelregels worden tijdens het spel veranderd. In potentie is het een goede regel om af te schrikken, hoewel 3000 euro nog steeds belachelijk hoog blijft (waar halen ze het bedrag vandaan ingodsnaam). Maargoed, laat dat dan per dit moment ingaan en niet ineens mensen met terugwerkende kracht naaien.
Op mijn studie zit bijvoorbeeld iemand die inmiddels in zijn 7e jaar zit en er pas na het 8e jaar mee klaar zal zijn waarschijnlijk. Ok, dan is het natuurlijk wel ernstig gesteld.. dat je zo lang doet over één en dezelfde opleiding.

Dus.. kan ik gaan rekenen op boetes na het volgende jaar? En mocht dit zo zijn, wat echt ernstig zou zijn, moet je dit dan ook direct betalen aan het begin van je studiejaar, wordt dit verspreidt over de 10 maanden of komt het boven op je studieschuld?

[ Bericht 5% gewijzigd door Willewa op 11-07-2012 23:02:55 ]
Leh-kùr
pi_114086787
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:11 schreef hearmeout het volgende:
Wat ik niet begrijp is het volgende:

Het verjaren van cijfers. Dit gaat bij mij binnenkort gebeuren trouwens.

4 jaar na het behalen van de propedeuse (hbo) beginnen je cijfers vanaf jaar 2 te verjaren. Vervallen dus. Dit wil zeggen dat je eigenlijk de cijfers opnieuw moet gaan behalen. Maar omdat wanneer je dat blok dan weer opnieuw hebt gehaald, het volgende blok alweer verjaart komt dit praktisch neer op 'opnieuw beginnen' vanaf jaar 2...

Een flinke 'boete' dus. Want alles wat je eerder hebt gedaan is dan ongeldig verklaard en je kunt weer 3 jaar naar school (incl schoolgeld dus).

Waarom dan OOK nog een langstudeerboete erbij? Alsof dat nog niet straffend genoeg is...
Appels en peren.
Het verjaren van cijfers is iets waar jouw instelling voor heeft gekozen.
Je kunt niet verwachten dat daarvoor een uitzondering wordt gemaakt in de Nederlandse wet.
pi_114087910
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:51 schreef Willewa het volgende:
Even een vraag voor degenen die hier meer vanaf weten. Heb al een beetje gezocht maar een echt duidelijk antwoord op mijn persoonlijk vraag krijg ik niet.

Ik heb door omstandigheden nogal wat vertraging opgelopen in het vinden van de juiste studie. Deze omstandigheden ga ik verder niet op in, omdat het niet per se relevant is. Het geval is:

In 2009 begonnen met Small business, niet weggelegd voor mij. Na het eerste jaar gestopt.
In 2010 begonnen met Commerciele Economie, niet weggelegd voor mij. Na het eerste jaar gestopt. Had door kunnen gaan maar ik zat daar niet lekker. Ik had ondertussen wel mezelf en de ideale opleiding gevonden waar ik wel toekomst voor mezelf in zag. >>
In 2011 begonnen met Kunst en Techniek, totaal mijn opleiding. Eerste jaar gehaald en op naar het tweede jaar.

Ik snap dat er wat mensen zijn die dit lijstje veroordelen.. die weten ook niet zo zeer van de situatie af. Maakt ook niet uit.

Mijn vraag is: Ben ik nu echt een flinke langstudeerder? Of heb ik gewoon nog die 4 jaar de tijd om mijn huidige studie te af te ronden zonde boete? Aangezien ik ergens heb gelezen dat het enkel over de huidige bachelor gaat. Ergens anders lees ik weer wat anders. Vandaar mijn verwarring. Ben al bang voor het antwoord.. maargoed.

Verder snap ik niks van de regeling om het met terugwerkende kracht in werking te laten gaan. Exact wat die studenten al zeiden: De spelregels worden tijdens het spel veranderd. In potentie is het een goede regel om af te schrikken, hoewel 3000 euro nog steeds belachelijk hoog blijft (waar halen ze het bedrag vandaan ingodsnaam). Maargoed, laat dat dan per dit moment ingaan en niet ineens mensen met terugwerkende kracht naaien.
Op mijn studie zit bijvoorbeeld iemand die inmiddels in zijn 7e jaar zit en er pas na het 8e jaar mee klaar zal zijn waarschijnlijk. Ok, dan is het natuurlijk wel ernstig gesteld.. dat je zo lang doet over één en dezelfde opleiding.

Dus.. kan ik gaan rekenen op boetes na het volgende jaar? En mocht dit zo zijn, wat echt ernstig zou zijn, moet je dit dan ook direct betalen aan het begin van je studiejaar, wordt dit verspreidt over de 10 maanden of komt het boven op je studieschuld?
De boete geldt van inderdaad voor jou. Je mag twee keer 5000e collegegeld neer leggen, sterkte. Je kan dit en per maand betalen, tenminste bij mij school
pi_114089064
Mijn schoolgeld per maand is straks meer dan mijn netto hypotheekje :'(
pi_114089283
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2012 23:18 schreef stoeltafel het volgende:

[..]

De boete geldt van inderdaad voor jou. Je mag twee keer 5000e collegegeld neer leggen, sterkte. Je kan dit en per maand betalen, tenminste bij mij school
Er van uitgaande dat je gelijk hebt, is dit mooi balen dus... :( belachelijk. Zoals ik zei; geen verkeerde maatregel, maar met terugwerkende kracht kunnen ze dit eigenlijk gewoon niet maken.

Het is dus niet zo dat het bovenop je studieschuld komt, maar echt de 3063 (volgens mij) boven op die 1771 oid? Dus intotaal 4834 euro lappen, dat komt neer op 483,40 per maand? Wordt nog een flinke opgave, gezien ik dat eerste jaar ook nog eens een half jaar op stage moet waardoor een bijbaan ook beperkt wordt.

Crackregel.
Leh-kùr
pi_114090332
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 23:43 schreef Willewa het volgende:

[..]

Er van uitgaande dat je gelijk hebt, is dit mooi balen dus... :( belachelijk. Zoals ik zei; geen verkeerde maatregel, maar met terugwerkende kracht kunnen ze dit eigenlijk gewoon niet maken.

Het is dus niet zo dat het bovenop je studieschuld komt, maar echt de 3063 (volgens mij) boven op die 1771 oid? Dus intotaal 4834 euro lappen, dat komt neer op 483,40 per maand? Wordt nog een flinke opgave, gezien ik dat eerste jaar ook nog eens een half jaar op stage moet waardoor een bijbaan ook beperkt wordt.

Crackregel.
Jep.
pi_114090443
Ik wil eigenlijk wel gaan demonstreren tegen de boete, mocht hij doorgaan that is.
Voor demonstraties moet je een vergunning hebben toch?
  donderdag 12 juli 2012 @ 00:28:32 #285
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_114091308
Zou een burgerinitiatief niet iets kunnen zijn om die boete van tafel te kunnen vegen?
pi_114092276
De argumenten van de rechter slaan kant noch wal. Een verhoging van het collegeld kon iedereen zien aankomen ja, zoals elk jaar het geval is. Een boete van 3000 euro natuurlijk niet. Ik vind de vergelijking met de HRA of pensioenleeftijd niet juist. Als iemand tien jaar terug had geweten dat hij tot zijn 67ste door moet gaan in plaats van zijn 65ste, was er in zijn of haar plannen waarschijnlijk toch niets veranderd. Een verandering in de HRA zal ook geleidelijk zijn om zo min mogelijk pijn te doen. Een student die echter had geweten dat hem een boete van 3000 euro in het verschiet lag had waarschijnlijk wel degelijk andere keuzes gemaakt. De argumenten van de studentenvakbonden zijn nog steeds intact.

Ik ben bang dat er voor komend jaar niet veel meer aan te doen valt. Er is wel een reële kans dat de boete weer wordt afgeschaft, maar dat is voor komend schooljaar waarschijnlijk te laat. Overigens zou dat ook weer een lastige situatie creëren, want ik verwacht niet dat die boete terugbetaald gaat worden, maar dat zou in geval van afschaffing moreel gezien wel moeten.
pi_114093209
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 00:52 schreef Quark24 het volgende:
De argumenten van de rechter slaan kant noch wal. Een verhoging van het collegeld kon iedereen zien aankomen ja, zoals elk jaar het geval is. Een boete van 3000 euro natuurlijk niet. Ik vind de vergelijking met de HRA of pensioenleeftijd niet juist. Als iemand tien jaar terug had geweten dat hij tot zijn 67ste door moet gaan in plaats van zijn 65ste, was er in zijn of haar plannen waarschijnlijk toch niets veranderd. Een verandering in de HRA zal ook geleidelijk zijn om zo min mogelijk pijn te doen. Een student die echter had geweten dat hem een boete van 3000 euro in het verschiet lag had waarschijnlijk wel degelijk andere keuzes gemaakt. De argumenten van de studentenvakbonden zijn nog steeds intact.

Ik ben bang dat er voor komend jaar niet veel meer aan te doen valt. Er is wel een reële kans dat de boete weer wordt afgeschaft, maar dat is voor komend schooljaar waarschijnlijk te laat. Overigens zou dat ook weer een lastige situatie creëren, want ik verwacht niet dat die boete terugbetaald gaat worden, maar dat zou in geval van afschaffing moreel gezien wel moeten.
Dat laatste wat je zegt, maakt de kans dat het daadwerkelijk wordt afgeschaft denk ik des te kleiner .. :{

Maargoed, het is nog niet officieel of wel?
Leh-kùr
pi_114093296
Wel:( Enige hoop is dat het nieuwe kabinet de wet terug draait.
pi_114093359
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 01:22 schreef stoeltafel het volgende:
Wel:( Enige hoop is dat het nieuwe kabinet de wet terug draait.
Het beste is om er gewoon vanuit te gaan dat de boete doorgaat. Dan kan het alleen maar meevallen.
pi_114095404
@Finito

quote:
Je moet het collegegeld óf de langstudeerdersboete echt niet als boete zien, je krijgt een stuk meer dan je inlegt.
Vertel dat tegen de student die 1-2 jaar is verloren aan de zonne-energiewagens van de TU Delft en die hiermee begon op het moment dat er nog niets bekend was over een Halbeheffing.
Vertel dat tegen de gehandicapten.
Vertel dat tegen de deeltijdstudenten.
Die Halbeheffing is een boete, niets anders dan dat. De overige studenten betalen immers 3100 Euro minder per jaar.

quote:
Heb je dit soort redeneringen echt nodig om je punt te maken? En moet ik echt de voordelen van een eenvormige regeling uitleggen?
Ja! Zelfde principe, onschuldigen worden gestraft om iets maar 'lekker' simpel te houden. Die voorbeelden tonen aan hoe onnozel de uitwerking van die Halbeheffing is.
Nee. In dit geval had de regeling echter veel beter doordacht uitgevoerd kunnen worden zonder enig nadeel. Er is simpelweg slecht over nagedacht.

quote:
De staatssecretaris handelt hier echt niet alleen, maar heeft een heel ambtenarenapparaat achter zich staan, naast allerlei andere adviseurs.
No shit. Halbe Zijlstra is echter wel hoofdverantwoordelijke voor alles wat dat apparaat doet. Hij had erop kunnen aansturen om rekening te houden met alle genoemde zaken. Alleen al het feit dat bijv. een eenjarig mastertje politicologie gelijk wordt gesteld aan een tweejarige master theoretische natuurkunde is veelsprekend.

quote:
Het lijkt me overigens terecht om een deel van de onderzoekskosten ook nog toe te rekenen aan de onderwijskosten, als ze geen onderzoek zouden doen zouden de professoren in veel gevallen namelijk ook minder goed voor de klas kunnen of willen staan.
Dat ben ik niet met je eens. Het lijkt er op dat de onderzoekers hier net zo over denken gezien de door hen gekozen methode, de vraag is of dat ze voldoende data hadden om dit adequaat uit te voeren. Ik ben nog niet ver genoeg met het lezen van het document om hier een uitspraak over te kunnne doen. Wel kan ik zeggen dat ze zelf aangaven dat het erg lastig was om alles nauwkeurig te bepalen.

quote:
Je ziet duidelijk heel veel kosten over het hoofd. Bedenk (om maar één ding te noemen) dat een universiteit ook heel veel geld kwijt is aan zijn bibliotheek, met alle licenties voor databanken, boeken, tijdschriften et cetera.
Het zal best wezen maar voor een opleiding als psychologie kom je niet snel aan 4850 Euro per student per jaar. En het doet geen enkele afbreuk aan dit:
"Indien die kosten daadwerkelijk hoger zouden zijn dan het wettelijke lesgeld dan moet de overheid eerst per opleiding aantonen hoe hoog de kosten zijn en dan pas mag de overheid die extra kosten aanrekenen. Wat zeker niet mag is gokken dat de kosten mogelijk hoger zijn en een compleet willekeurig extra bedrag aanrekenen."
Het is de overheid die moet bewijzen wat de kosten zijn, niet de burger!
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_114095674
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 00:08 schreef Twin1983 het volgende:
Ik wil eigenlijk wel gaan demonstreren tegen de boete, mocht hij doorgaan that is.
Voor demonstraties moet je een vergunning hebben toch?
onder welke steen kom jij vandaan? :')
er zijn al lang demonstraties geweest en de boete gaat gewoon door.
pi_114095677
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 00:52 schreef Quark24 het volgende:
Waarom zie je dat als een reële kans? Hebben we dan niets geleerd van het verleden hoe het werkt in de politiek? Terugdraaien gebeurt zelden. je kunt er beter vanuit gaan dat het niet gebeurt, dan kan het alleen maar meevallen.
pi_114095895
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 05:17 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

onder welke steen kom jij vandaan? :')
er zijn al lang demonstraties geweest en de boete gaat gewoon door.
Die demonstraties hebben geen effect gehad.
Sluit dat toekomstige acties uit?
pi_114099061
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 06:49 schreef Twin1983 het volgende:

[..]

Die demonstraties hebben geen effect gehad.
Sluit dat toekomstige acties uit?
Verwende burgers laten demonstreren werkt toch niet.
  donderdag 12 juli 2012 @ 10:28:39 #295
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_114099149
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:51 schreef Willewa het volgende:

Dit soort mensen moeten dus in mijn ogen terecht betalen. Ga eerst nou eens kijken wat je wilt doen in plaats van maar van alles te beginnen en niets af te maken.
pi_114099477
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 03:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
@Finito

[..]

Vertel dat tegen de student die 1-2 jaar is verloren aan de zonne-energiewagens van de TU Delft en die hiermee begon op het moment dat er nog niets bekend was over een Halbeheffing.
Vertel dat tegen de gehandicapten.
Vertel dat tegen de deeltijdstudenten.
Die Halbeheffing is een boete, niets anders dan dat. De overige studenten betalen immers 3100 Euro minder per jaar.

[..]

Ja! Zelfde principe, onschuldigen worden gestraft om iets maar 'lekker' simpel te houden. Die voorbeelden tonen aan hoe onnozel de uitwerking van die Halbeheffing is.
Nee. In dit geval had de regeling echter veel beter doordacht uitgevoerd kunnen worden zonder enig nadeel. Er is simpelweg slecht over nagedacht.

[..]

No shit. Halbe Zijlstra is echter wel hoofdverantwoordelijke voor alles wat dat apparaat doet. Hij had erop kunnen aansturen om rekening te houden met alle genoemde zaken. Alleen al het feit dat bijv. een eenjarig mastertje politicologie gelijk wordt gesteld aan een tweejarige master theoretische natuurkunde is veelsprekend.

[..]

Dat ben ik niet met je eens. Het lijkt er op dat de onderzoekers hier net zo over denken gezien de door hen gekozen methode, de vraag is of dat ze voldoende data hadden om dit adequaat uit te voeren. Ik ben nog niet ver genoeg met het lezen van het document om hier een uitspraak over te kunnne doen. Wel kan ik zeggen dat ze zelf aangaven dat het erg lastig was om alles nauwkeurig te bepalen.

[..]

Het zal best wezen maar voor een opleiding als psychologie kom je niet snel aan 4850 Euro per student per jaar. En het doet geen enkele afbreuk aan dit:
"Indien die kosten daadwerkelijk hoger zouden zijn dan het wettelijke lesgeld dan moet de overheid eerst per opleiding aantonen hoe hoog de kosten zijn en dan pas mag de overheid die extra kosten aanrekenen. Wat zeker niet mag is gokken dat de kosten mogelijk hoger zijn en een compleet willekeurig extra bedrag aanrekenen."
Het is de overheid die moet bewijzen wat de kosten zijn, niet de burger!
Okee ik heb genoeg van deze drogredeneringen. Als je voor elke uitspraak een absurd voorbeeld zoekt in een poging je gelijk te halen blijft er natuurlijk weinig discussie over. Bestudeer deze pagina maar eens, ik vrees dat het een feest van herkenning wordt. Ik vind dat je een aantal goede en juiste punten hebt genoemd (vooral in je eerdere posts) maar voor punten van anderen sta je kennelijk totaal niet open.
pi_114099505
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 10:28 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Dit soort mensen moeten dus in mijn ogen terecht betalen. Ga eerst nou eens kijken wat je wilt doen in plaats van maar van alles te beginnen en niets af te maken.
Best makkelijk, oordelen over een ander zo over het internet. Misschien heeft die jongen veel meegemaakt waardoor hij niet in staat was een goede keuze te maken. Niet alles is kwade opzet, laksheid, domheid etc. Daarnaast blijft het onredelijk dat 2 maanden geteld wordt als 1 heel jaar. Effectief heeft hij 6 maanden wat gedaan en dit resulteert in 3 jaar. Tjah zo kan ik ook wel geld verdienen.
  donderdag 12 juli 2012 @ 11:01:48 #298
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_114100093
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 10:41 schreef Roarzcorp. het volgende:

[..]

Best makkelijk, oordelen over een ander zo over het internet. Misschien heeft die jongen veel meegemaakt waardoor hij niet in staat was een goede keuze te maken. Niet alles is kwade opzet, laksheid, domheid etc. Daarnaast blijft het onredelijk dat 2 maanden geteld wordt als 1 heel jaar. Effectief heeft hij 6 maanden wat gedaan en dit resulteert in 3 jaar. Tjah zo kan ik ook wel geld verdienen.
"niet weggelegd voor mij" , dat is iets wat je vooraf ook had kunnen weten en dan had je de plek van een andere student niet ingenomen. Derhalve vind ik het ook een goede regel dat ze het als een vol jaar rekenen. Immers iemand die zich wel goed had ingelicht en die studie wel wou doen kon wellicht niet omdat zijn inschrijving werd ingenomen door de poster waarvoor het 'niet weggelegd' was.
pi_114100195
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 11:01 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

"niet weggelegd voor mij" , dat is iets wat je vooraf ook had kunnen weten en dan had je de plek van een andere student niet ingenomen. Derhalve vind ik het ook een goede regel dat ze het als een vol jaar rekenen. Immers iemand die zich wel goed had ingelicht en die studie wel wou doen kon wellicht niet omdat zijn inschrijving werd ingenomen door de poster waarvoor het 'niet weggelegd' was.
The judgement continues. Jij komt er wel.

En hoezo de plek van een andere student ingenomen? Ik zag er geen numerus fixus opleidingen bij staan
pi_114100348
Crap regel, vooral omdat ie met het volgende kabinet weer van tafel gehaald wordt.

Vriendin is weer goed de lul. Studeert netjes binnen de tijd af, echter omdat 2e lezer van scriptie pas eind augustus weer beschikbaar is zal haar punt waarschijnlijk pas in september in het systeem staan, dus moet ze zich herinschrijven, waardoor ze langstudeerder is en boete krijgt. Uiteindelijke kosten vallen wel mee (400e ongeveer) maar tis wel een hoop rompeslomp, 3 maanden collegegeld + boete betalen en daarna weer twee maanden terug gaan vragen. En 400e is ook best veel voor een maand langer systeem ruimte huren om je punt erin te kunnen zetten :P
Ze heeft onderhand meer stress van dit gezeik dan van der scriptie aftikken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')