Ik merk er bij mijn opleiding niets van. Al kan je natuurlijk pas na jaren het effect beoordelen.quote:Ik denk dat de langstudeerdersboete een uitstekende manier is om van de zesjesmentaliteit af te komen.
Jij hebt de luxe dat jij die tweede opleiding kan combineren met jouw eeste opleiding! Dat kan niet met alle opleidingen.quote:Een tweede studie is in sommige gevallen inderdaad een toevoeging, maar in veel gevallen voegt het ook weinig toe of was het beter geweest als vooraf duidelijk geweest was dat er meteen goed gekozen moest worden.
Als student die hem moet betalen (terwijl ik in 5,5 jaar 2 studies helemaal afmaak) vind ik het vanuit beleidsoogpunt nog steeds een goede maatregel.
Laat die paar zeer ambitieuze mensen waar Nedelands toekomst zo afhankelijk is en die dreigen naar het buitenland te emigreren toch voor een gereduceerd tarief studeren. Bijvoorbeeld 400 Euro per 30 EC's of iets dergelijks.quote:Verder valt de boete ook slecht te motiveren vanuit het oogpunt van extra kosten die men zou maken doordat studenten langer studeren. Als een zeker basisniveau is overschreden zijn de marginale kosten van een extra student erg laag omdat de student gewoon aanschuift bij bestaande colleges en toetsen. Er is hooguit wat meer nakijkwerk voor de docenten en dat wordt al ruimschoots gedekt door het normale collegegeld dat de student betaald.
Ik zou graag op elk punt reageren maar daar heb ik helaas geen tijd voor nu. Je hebt een aantal goede punten, ook ik vind dat de maatregel beter onderscheid had kunnen maken naar verschillende gevallen. Voordeel van de huidige regeling is wel dat hij aan duidelijkheid weinig te wensen overlaat. Ik denk bovendien dat je de kosten van de verschillende opleidingen zwaar onderschat, die zijn meer richting de 6000 euro per alfa student en 12000 euro per beta student (als ik de resultaten van dit onderzoek van de UT extrapoleer).quote:
Doe het een andere keer.quote:Ik zou graag op elk punt reageren maar daar heb ik helaas geen tijd voor nu.
Ik weet wel meer duidelijke regelingen:quote:Voordeel van de huidige regeling is wel dat hij aan duidelijkheid weinig te wensen overlaat.
Indien die kosten daadwerkelijk hoger zouden zijn dan het wettelijke lesgeld dan moet de overheid eerst per opleiding aantonen hoe hoog de kosten zijn en dan pas mag de overheid die extra kosten aanrekenen. Wat zeker niet mag is gokken dat de kosten mogelijk hoger zijn en een compleet willekeurig extra bedrag aanrekenen.quote:Ik denk bovendien dat je de kosten van de verschillende opleidingen zwaar onderschat, die zijn meer richting de 6000 euro per alfa student en 12000 euro per beta student (als ik de resultaten van dit onderzoek van de UT extrapoleer).
Aangezien het een civiele zaak is, heeft de Afdeling bestuursrechtspraak RvS heeft hier helemaal niets mee te maken.quote:Op woensdag 11 juli 2012 18:34 schreef Twin1983 het volgende:
De berichtgeving van de media over de uitspraak vandaag irriteert me mateloos.
"Langstudeerboete gaat door" etc.
Wat een voorbarig gedoe, er is momenteel letterlijk 10 a 20% van de kamer pro langstudeerboete.
Bovendien is de rechtszaak die er nu aankomt inzake deze boete de rechtszaak die écht iets voorstelt: het hoger beroep bij de afdeling bestuursrechtspraak van de raad van state. (hoger beroep)
Laat wel zien hoe slecht de media op de hoogte is.
Een enigszins correcte weerspiegeling van de realiteit volgde slechts uit de uitspraken van o.a. T. Jadnanansing en J. Sap.
Hoe komt u aan de wijsheid dat het hier een civiele zaak betreft?quote:Op woensdag 11 juli 2012 18:38 schreef LedZep het volgende:
[..]
Aangezien het een civiele zaak is, heeft de Afdeling bestuursrechtspraak RvS heeft hier helemaal niets mee te maken.
http://zoeken.rechtspraak(...)=BX0977&u_ljn=BX0977quote:Op woensdag 11 juli 2012 18:40 schreef Twin1983 het volgende:
[..]
Hoe komt u aan de wijsheid dat het hier een civiele zaak betreft?
Hmm oke, apart, dacht echt dat het bestuursrecht was. :squote:Op woensdag 11 juli 2012 18:42 schreef LedZep het volgende:
[..]
http://zoeken.rechtspraak(...)=BX0977&u_ljn=BX0977
Datum uitspraak: 11-07-2012
Datum publicatie: 11-07-2012
Rechtsgebied: Civiel overig
Soort procedure: Eerste aanleg - meervoudig
Inhoudsindicatie: Gebod aan de Staat tot het buitenwerking stellen van de WHW (langstudeerdersmaatregel). De langstudeerdersmaatregel is ten aanzien van een bepaalde groep deeltijdstudenten onrechtmatig is wegens schending van het gelijkheidsbeginsel, zoals is vastgelegd in artikel 1 van het Twaalfde Protocol bij het EVRM. Dit betreft, kort gezegd, deeltijdstudenten die zich uiterlijk op 1 februari 2011 hebben ingeschreven en die (vrijwel) zonder studievertraging het door hun onderwijsinstelling aangeboden studieprogramma hebben doorlopen en desondanks het verhoogd tarief verschuldigd zullen worden. Deeltijdstudenten die nominaal of vrijwel nominaal studeren zijn naar het oordeel van de rechtbank geen langstudeerders. Afwijzing van overige grondslagen en vorderingen studentenorganisaties.
Vindplaats(en): Rechtspraak.nl
Uitspraak
vonnis
RECHTBANK 'S-GRAVENHAGE
Sector civiel recht
Volgt ook gewoon uit het feit dat de vordering gegrond is op art. 6:162 BW.
Denk even na voordat je valse hoop wekt. het is crisis, er is een enorm tekort, de macht ligt bij de babyboomers. Met deze maatregel heeft de overheid nu een mooie melkkoe die wettig is verklaard door de rechter. Het wordt niet teruggedraaid, of anders ingeruild voor iets anders dat net zo nadelig is.quote:Op woensdag 11 juli 2012 18:36 schreef stoeltafel het volgende:
Na de verkiezing wordt het misschien terug gedraaid.
Het laat vooral zien hoe slecht jij op de hoogte bent.quote:Op woensdag 11 juli 2012 18:34 schreef Twin1983 het volgende:
De berichtgeving van de media over de uitspraak vandaag irriteert me mateloos.
"Langstudeerboete gaat door" etc.
Wat een voorbarig gedoe, er is momenteel letterlijk 10 a 20% van de kamer pro langstudeerboete.
Bovendien is de rechtszaak die er nu aankomt inzake deze boete de rechtszaak die écht iets voorstelt: het hoger beroep bij de afdeling bestuursrechtspraak van de raad van state. (hoger beroep)
Laat wel zien hoe slecht de media op de hoogte is.
Een enigszins correcte weerspiegeling van de realiteit volgde slechts uit de uitspraken van o.a. T. Jadnanansing en J. Sap.
dat bedoel ik idd, het is best wel naïef om te ervan uit te gaan dat het weer ongedaan gemaakt wordt. het kan, maar grote kans dat het niet gebeurt. je kunt niet op de mooie woorden van politici vertrouwen in verkiezingstijd, zeker niet als er ook nog eens crisistijd is.quote:Op woensdag 11 juli 2012 19:29 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Het laat vooral zien hoe slecht jij op de hoogte bent.
De langstudeerdersboete is immers al in werking gesteld en alleen de rechter kon dat nog voorkomen. Natuurlijk staat het een volgend kabinet vrij om de maatregel weer ongedaan te maken en als je hun verkiezingsprogramma's mag geloven zal dat ook gebeuren. Het debat dat onlangs plaatsvond over de forensentaks gaf echter al aan dat je dergelijke beloftes niet al te serieus moet nemen.
Het is dan wel een melkkoe die een paar druppeltje melk geeft, per maand.quote:Denk even na voordat je valse hoop wekt. het is crisis, er is een enorm tekort, de macht ligt bij de babyboomers. Met deze maatregel heeft de overheid nu een mooie melkkoe die wettig is verklaard door de rechter. Het wordt niet teruggedraaid, of anders ingeruild voor iets anders dat net zo nadelig is.
Dit idd, de politiek gaat voor mijn gevoel niet echt over rechtvaardigheid, maar vooral over het behartigen van belangen. En de belangen van de babyboomers wegen voor deze politiek zwaarder dan die van in dit geval de studenten. Je ziet het aan alles. Ben het met je eens dat het een karige melkkoe is, maar ik vermoed dat het er om gaat dat ze eerst overal zoveel mogelijk proberen te vergaren voordat ze zich tot de babyboomers keren.quote:Op woensdag 11 juli 2012 19:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is dan wel een melkkoe die een paar druppeltje melk geeft, per maand.
Serieus, dat totale bedrag is niets in vergelijking met wat de overheid tekort komt.
Ik denk overigens dat jij wel gelijk hebt dat er een tweede motief is voor deze boete die veel te weinig wordt benoemd: de vergrijzing. De babyboomers willen graag met pensioen dus willen ze dat de jongeren zo snel mogelijk stoppen met studeren en zo snel mogelijk gaan werken. Dit is nog asocialer dan het doorgeven van schulden aangezien hiermee de jongeren minder mogelijkheden gaan hebben in de toekomst om zich te ontwikkelen. Ik heb het nu niet alleen over de Halbeheffing maar ook over het hogere collegegeld voor een tweede opleiding.
De meeste studenten die ik ken hebben anders gewoon een bijbaan. En dat gaat om een aanzienlijk aantal uren. Er zijn er echt bij die 25 uur per week werken buiten hun studie. Ik heb zelf een tijd twee dagen per week bij de universiteit gewerkt en droeg daarover keurig alle premies en belastingen af die noodzakelijk waren. Het is dus niet zo dat degene die studeert geen nuttige bijdrage levert aan de maatschappij, want dat is wat je impliceert.quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:45 schreef JaapB het volgende:
Veel reëler zou zijn dat de langstudeerder ook langer een bijdrage levert aan de maatschappij. Dus iemand die pas op zijn/haar 30e afstudeert mag dan nog 45 jaar een geldelijke bijdrage leveren aan de maatschappij en heeft dan recht op AOW. Levert uiteindelijk veel meer op dan die schamele 3000 euro's per jaar. Een jaar AW is toch al gauw een kleine 10000.
Inderdaad zijn er ook studenten die zowel studeren, werken als lol hebben en toch niet in de val trappen om te lang over hun studie te doen.quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:57 schreef Kowloon het volgende:
[..]
De meeste studenten die ik ken hebben anders gewoon een bijbaan. En dat gaat om een aanzienlijk aantal uren. Er zijn er echt bij die 25 uur per week werken buiten hun studie. Ik heb zelf een tijd twee dagen per week bij de universiteit gewerkt en droeg daarover keurig alle premies en belastingen af die noodzakelijk waren. Het is dus niet zo dat degene die studeert geen nuttige bijdrage levert aan de maatschappij, want dat is wat je impliceert.
Waar je mijns inziens naar toe moet is een opzet waarbij je per vak collegegeld kan betalen. Daarmee geef je de student die flexibiliteit die tegenwoordig gewenst is.
You're welcome, ik was zelf ook benieuwd, al wist ik wel dat de overheid juist veel geld toelegt op onderwijs. Dit is ook niet zo vreemd als je bedenkt dat veel van onze professoren voor veel meer geld in het bedrijfsleven aan de slag zouden kunnen. Je moet het collegegeld óf de langstudeerdersboete echt niet als boete zien, je krijgt een stuk meer dan je inlegt.quote:Op woensdag 11 juli 2012 18:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
@Finito
Eerst en vooral, bedankt voor de link naar het onderzoekje! Hoe meer data hoe liever.
Heb je dit soort redeneringen echt nodig om je punt te maken? En moet ik echt de voordelen van een eenvormige regeling uitleggen? Je snapt toch zelf ook wel dat er ook een andere kant is?quote:Ik weet wel meer duidelijke regelingen:
- voor elke overtreding 1000 Euro boete
- voor elk misdrijf een gevangenisstraf van 4 jaar
- elke verstandelijk gehandicapte preventief onvruchtbaar maken
Get my point?
De staatssecretaris handelt hier echt niet alleen, maar heeft een heel ambtenarenapparaat achter zich staan, naast allerlei andere adviseurs. Om deze regel te wijten aan één 'onnozele staatssecretaris' geeft alleen aan hoe kortzichtig je in dit geval zelf bent.quote:Ik vind het eerlijk gezegd wat pijnlijk dat we zo'n onnozele staatssecretaris hebben en dat hij dan ook nog lof krijgt omdat hij omwille van zijn onnozelheid met de simpelst mogelijke regelgeving is gekomen die met werkelijk niets rekening houdt. Niets persoonlijks naar jou toe.
Als jij wist hoe hoog die kosten waren zou je dit echt niet willen. Die kosten zijn simpelweg altijd hoger en in sommige gevallen veel hoger. Geneeskunde bijvoorbeeld kost eerder 20000 euro per student per jaar (bron is wederom het eerder genoemde onderzoek).quote:[..]
Indien die kosten daadwerkelijk hoger zouden zijn dan het wettelijke lesgeld dan moet de overheid eerst per opleiding aantonen hoe hoog de kosten zijn en dan pas mag de overheid die extra kosten aanrekenen. Wat zeker niet mag is gokken dat de kosten mogelijk hoger zijn en een compleet willekeurig extra bedrag aanrekenen.
Ik heb het onderzoek niet helemaal gelezen dus weet ook niet hoe het exact berekend is. Het lijkt me overigens terecht om een deel van de onderzoekskosten ook nog toe te rekenen aan de onderwijskosten, als ze geen onderzoek zouden doen zouden de professoren in veel gevallen namelijk ook minder goed voor de klas kunnen of willen staan.quote:Bètaopleidingen zijn natuurlijk sowieso duurder. Ik ga dat onderzoekje lezen en dan pas zal ik hierover oordelen maar ik wil wel nu alvast de vraag stellen of dat de universiteit zuiver heeft gerekend.
Als een hoogleraar bijv. 1/4de van zijn werkweek besteedt aan het onderwijs dan mag je niet meer dan 1/4de van zijn salariskosten meerekenen. Idem voor ander onderwijzend personeel. Wat betreft de kosten van de auditoria moet je rekening houden met het feit dat die ook worden verhuurd aan allerlei private organisaties. enz. enz. enz.
Je ziet duidelijk heel veel kosten over het hoofd. Bedenk (om maar één ding te noemen) dat een universiteit ook heel veel geld kwijt is aan zijn bibliotheek, met alle licenties voor databanken, boeken, tijdschriften et cetera.quote:Ik vind het bovendien vreemd dat alles maar over één kam wordt geschoren.
Een opleiding psychologie waarbij er aan 700 studenten hoorcollege wordt gegeven (of dat je nu voor 50 man of voor 700 man je praatje houdt maakt weinig uit, enkel moet je een wat duurdere collegezaal huren) en waarbij er per week 2 uur een instructiecollege of een practicum (zonder dure apparatuur!) wordt georganiseerd is veel goedkoper dan een opleiding natuurkunde voor 30 studenten, waarbij er per week voor 20 uur aan instructiecolleges en practica moet worden georganiseerd enz.
Dat verschil komt niet tot uiting in de hoogte van de Halbeheffing.
Hoe worden die kosten hoger door studenten die langer studeren?quote:Op woensdag 11 juli 2012 21:44 schreef Finitio het volgende:
Bedenk (om maar één ding te noemen) dat een universiteit ook heel veel geld kwijt is aan zijn bibliotheek, met alle licenties voor databanken, boeken, tijdschriften et cetera.
Als je meer studenten hebt moet je meer boeken, meer computers en duurdere licenties hebben.quote:Op woensdag 11 juli 2012 21:55 schreef Deliah het volgende:
[..]
Hoe worden die kosten hoger door studenten die langer studeren?
Veel reëler zou het zijn als Henk en Ingrid de student elke dag een ontbijtje op bed zouden komen brengen. Gewoon, omdat hij de rest van zijn leven de helft van zijn inkomen moet inleveren om al hun subsidies te bekostigen.quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:45 schreef JaapB het volgende:
Ik snap het hele gedoe hierover niet zo. We hebben het over 3000 euro over een jaar waar je de rest van je loopbaan aan mag afbetalen. Dus komt het neer op 100 euro per jaar betalen?
Veel reëler zou zijn dat de langstudeerder ook langer een bijdrage levert aan de maatschappij. Dus iemand die pas op zijn/haar 30e afstudeert mag dan nog 45 jaar een geldelijke bijdrage leveren aan de maatschappij en heeft dan recht op AOW. Levert uiteindelijk veel meer op dan die schamele 3000 euro's per jaar. Een jaar AW is toch al gauw een kleine 10000.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |