abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 juli 2012 @ 20:05:37 #1
195247 MaikelS
Living each day!
pi_113729113
Ik woon hier in een flat (1e verdieping) en in onze woning zijn alle stopcontact niet geaard. Dit is al sinds we deze woning gekocht hebben. Nu is het zo dat we steeds vaker last krijgen op pc's/laptop dat het enorm veel stoort en dat het licht aan een ongeaarde aansluiting. Als ik namelijk de lader uit de laptop haal klinkt geluid goed over oordopjes, doe ik hem erin meteen ruis.

Zelfde geld voor het scherm op de pc. Enorm veel trillingen, dit heb ik op een andere locatie met hetzelfde scherm niet.

Ik ben zelf geen handige jongen met dit soort dingen, echter zijn er geen stekkerdozen die dit voor je omzetten zodat het wel een geaarde aansluiting word? En dat hij dan zijn nul zelf verwerkt dmv een converter...

Ik denk gewoon luid op..

Wat zouden de kosten anders zijn om het geaard te maken (naast de 5euro die je bij wijze kwijt bent aan een wandcontactdoos?

Alvast bedankt voor de hulp!
Zo trots op mijn twee kleine jongens !!!!
  dinsdag 3 juli 2012 @ 20:09:54 #2
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_113729349
Een draad aan de verwarmingsbuis vastmaken wil ook wel helpen.
Je moeder is een hamster
  dinsdag 3 juli 2012 @ 20:11:51 #3
195247 MaikelS
Living each day!
pi_113729461
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 20:09 schreef Crutch het volgende:
Hier word overal negatief over gesproken. Stiekem wil ik dan ook niet het risico lopen dat hier ergens in huis/flat komt omdat ik het aan de verwarming heb vast gemaakt... =D
pi_113729665
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 20:05 schreef MaikelS het volgende:
en in onze woning zijn alle stopcontact niet geaard.
Ook in de natte ruimtes/keuken?
pi_113729984
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 20:09 schreef Crutch het volgende:
Dat wil vooral helpen met je huis levensgevaarlijk maken. Als je stopcontact niet naar nul gaat en je sluit een geaard apparaat aan naar de verwarmingsbuis staat er vervolgens spanning op de verwarmingsbuis; niet iets wat je graag mee wilt maken.

De enige manier om de stopcontacten in je huis te aarden is door een aardpin te laten slaan en deze door een electricien aan te laten sluiten. Dat is geen goedkoop grapje maar wel de enige manier om zeker te zijn dat het fatsoenlijk gaat werken.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 20:21:01 #6
195247 MaikelS
Living each day!
pi_113729994
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 20:15 schreef D0808 het volgende:

[..]

Ook in de natte ruimtes/keuken?
De flat is al enige jaren oud. De keuken is wel geaard. De woonkamer niet (waar wij zitten).
pi_113730195
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 20:21 schreef MaikelS het volgende:

[..]

De flat is al enige jaren oud. De keuken is wel geaard. De woonkamer niet (waar wij zitten).
De makkelijke optie is dan om een (geaarde) stekkerblok naar de kamer te loodsen desnoods via een gaatje in de muur.

Je kan ook je energie leverancier/netbeheerder bellen, probleem voorleggen en kijken of hun willen helpen met het afdwingen van de verhuurder om een grondpin te laten slaan onder het motto veiligheid of continuïteit van de stroomvoorziening ( ik neem dan ff aan dat het een huurflat is)
  dinsdag 3 juli 2012 @ 20:27:25 #8
195247 MaikelS
Living each day!
pi_113730329
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 20:24 schreef Ra-z het volgende:

[..]

De makkelijke optie is dan om een (geaarde) stekkerblok naar de kamer te loodsen desnoods via een gaatje in de muur.

Je kan ook je energie leverancier/netbeheerder bellen, probleem voorleggen en kijken of hun willen helpen met het afdwingen van de verhuurder om een grondpin te laten slaan onder het motto veiligheid of continuïteit van de stroomvoorziening ( ik neem dan ff aan dat het een huurflat is)
Koop =D Maar ik heb toch al een grondpin als de keuken al geaard is? Dan zou ik dus een kabel moeten leggen van de meterkast (waar die pin zal zitten ergens) naar mijn outlet.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 20:28:23 #9
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_113730360
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 20:20 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Dat wil vooral helpen met je huis levensgevaarlijk maken. Als je stopcontact niet naar nul gaat en je sluit een geaard apparaat aan naar de verwarmingsbuis staat er vervolgens spanning op de verwarmingsbuis; niet iets wat je graag mee wilt maken.

De enige manier om de stopcontacten in je huis te aarden is door een aardpin te laten slaan en deze door een electricien aan te laten sluiten. Dat is geen goedkoop grapje maar wel de enige manier om zeker te zijn dat het fatsoenlijk gaat werken.
Als er (genoeg) lekstroom naar de verwarming gaat klapt de aardlek er uit.

mijn advies is gewoon doosjes open en draden opnieuw laten trekken met aarde erbij, aanmodderen met ongeaard spul is niks.
To doom or not to doom
pi_113730978
Je moet vanaf je nieuwe geaarde wandcontactdoos (stopcontact) waar je pc op zit, een aardedraad trekken.
De aardedraad gaat door de 5/8" PVC buis van deze wandcontactdoos, naar de centraaldoos.
De centraaldoos zit in die bewuste kamer waarschijnlijk onder de plafondlamp, van die centraaldoos loopt een 5/8" buis naar je meterkast (of de 5/8"buis loopt weer naar een volgende centraaldoos, en vanaf daar dan naar je meterkast).

In je meterkast moet je dan deze aardedraad aansluiten, de aarde is blijkbaar al aanwezig in de groepenkast omdat de keukengroep wel geaard is.

Maar goed, zo te lezen (en je geeft het zelf toe), heb je er niet veel verstand van. Dus ik zou het niet zelf doen.
Maar het kan wel zonder hak, boor of breekwerk.

Je energieleverancier/netbeheerder heeft hier niets mee te maken, gewoon een installateur bellen.
Afhankelijk van het aantal te bedraden stopcontacten is het een paar uur werk.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 20:54:04 #11
195247 MaikelS
Living each day!
pi_113731709
En los van het aanleggen van een nieuwe aansluiting er is niets onder de 100 euro dat dat doet zonder kabels te trekken?!
pi_113731928
Een geaarde haspel/verlengkabel vanuit de keuken naar je PC kun je zelf snel en goedkoop doen.....
Maar een aardekabel trekken + een nieuwe WCD kost aan materiaal misschien een paar tientjes, maar dan heb je nog wel het arbeidsloon (of een "mannetje")
  dinsdag 3 juli 2012 @ 20:59:25 #13
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_113731999
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 20:54 schreef MaikelS het volgende:
En los van het aanleggen van een nieuwe aansluiting er is niets onder de 100 euro dat dat doet zonder kabels te trekken?!
Dan is de enige andere veilige oplossing dus inderdaad een (geaarde) stekkerdoos met verlengsnoer aan het geaarde stopcontact in de keuken hangen vrees ik.

Jammer dat je zoveel last hebt van die ongeaarde stopcontacten.
Ik heb zelf ook een oude flat waarin ik alleen in de keuken geaarde stopcontacten heb, maar heb er gelukkig geen last van mbt mijn computer en zo...
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_113732876
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 20:41 schreef bluemoon23 het volgende:

Je energieleverancier/netbeheerder heeft hier niets mee te maken, gewoon een installateur bellen.
Nou, het kan wel eens zijn dat het niet lukt de aardedraad er bij te proppen en dan moet je meerdere draden vervangen en dat is een flinke klus. Bovendien moet je alle wandcontactdozen van aarde voorzien, dus ook in de slaapkamers etc.

Verder is er in de keuken al een geaarde stopcontact; ik neem aan dat aarde dus in de meterkast voorhanden is. (Een aardpen is niet altijd noodzakelijk; de leverancier kan een aarde leveren via een zgn. TN-stelsel).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 21:34:04 #15
195247 MaikelS
Living each day!
pi_113733881
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 20:58 schreef bluemoon23 het volgende:
Een geaarde haspel/verlengkabel vanuit de keuken naar je PC kun je zelf snel en goedkoop doen.....
Maar een aardekabel trekken + een nieuwe WCD kost aan materiaal misschien een paar tientjes, maar dan heb je nog wel het arbeidsloon (of een "mannetje")
Gaan we eens zoeken naar dat mannetje :) Vast wel iemand in de familie die hier goed mee is.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 21:59:42 #16
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_113735278
aarde zal wel meekomen met de leverancier, aangezien ie op de 1ste verdieping zit
pi_113738377
quote:
17s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 21:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Nou, het kan wel eens zijn dat het niet lukt de aardedraad er bij te proppen en dan moet je meerdere draden vervangen en dat is een flinke klus.
Ja, ik ken dat probleem uit eigen ervaring.
Vaak krijg je moeilijk een trekveer door een al bedrade buis.
Dan moet je de trekveer vastmaken aan 1 bestaande draad in de buis, en de trekveer door de buis heen trekken met die draad.
Later moet je 2 nieuwe draden met de trekveer weer door de buis trekken. Een nieuwe aardedraad, en de draad waarmee je de trekveer eerst door de buis hebt getrokken moet je ook vervangen omdat deze dan waarschijnlijk te kort is om opnieuw te gebruiken
  dinsdag 3 juli 2012 @ 22:54:32 #18
323439 HetKlusKonijn
pi_113738559
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 22:51 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Dan moet je de trekveer vastmaken aan 1 bestaande draad in de buis, en de trekveer door de buis heen trekken met die draad.
Later moet je 2 nieuwe draden met de trekveer weer door de buis trekken. Een nieuwe aardedraad, en de draad waarmee je de trekveer eerst door de buis hebt getrokken moet je ook vervangen omdat deze dan waarschijnlijk te kort is om opnieuw te gebruiken
Shit man, dat gelazer heb ik ook gehad in mijn vorige huis... 'feest' der herkenning!
Typisch een zelfdoen-klus van het 'was-ik-er-maar-nooit-aan-begonnen'-soort :r

Als ik TS was zou ik toch maar gewoon gaan voor de verlengsnoer-haspel als je niet al te handig bent. Of inderdaad een vakman inhuren om het klusje te klaren.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
  dinsdag 3 juli 2012 @ 23:24:03 #19
195247 MaikelS
Living each day!
pi_113740506
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 22:51 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Ik vraag me dan wel af, zit het wel door een buis =D Het lag er al voordat wij hierin kwamen.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 23:29:22 #20
323439 HetKlusKonijn
pi_113740853
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 23:24 schreef MaikelS het volgende:

[..]

Ik vraag me dan wel af, zit het wel door een buis =D Het lag er al voordat wij hierin kwamen.
Is dat niet verplicht?
Zelfs in mijn vorige toko uit 1890 zat eea in een buis (een ijzeren, jawel :') vandaar dat ik die zooi heb moeten vervangen).
pi_113741534
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 23:24 schreef MaikelS het volgende:
Welk bouwjaar ?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 23:45:13 #22
195247 MaikelS
Living each day!
pi_113741866
quote:
17s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 23:39 schreef blomke het volgende:

[..]

Welk bouwjaar ?
omstreeks 1963
  dinsdag 3 juli 2012 @ 23:59:29 #23
323439 HetKlusKonijn
pi_113742672
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 23:45 schreef MaikelS het volgende:

[..]

omstreeks 1963
Dan hoort de electriek/draden toch echt wel in een buis te zitten, dat was toen ook al verplicht als ik mij niet vergis.
Wat voor systeem, centraaldozen? moet je eenvoudig kunnen zien als je een lamp aan het plafond even losmaakt en kijkt hoe eea geconstrueerd is.
pi_113749202
Punt is dat dan waarschijnlijk oude kleuren zijn toegepast (rood/groen) en dan moet je alle draden vervangen door de nieuwe kleuren (tenzij je grijs als aardedraad bijtrekt). Wie zei iets over een klusje van een paar uur.... :N
pi_113749235
quote:
12s.gif Op woensdag 4 juli 2012 07:50 schreef blomke het volgende:
Punt is dat dan waarschijnlijk oude kleuren zijn toegepast (rood/groen) en dan moet je alle draden vervangen door de nieuwe kleuren (tenzij je grijs als aardedraad bijtrekt). Wie zei iets over een klusje van een paar uur.... :N
is dat sowieso niet handiger dan alleen de aardedraad doortrekken?

of bedoel je echt alles, door het hele huis? Mag je die kleuren perse niet combineren?
pi_113749266
Zoals ik al meldde: het hangt er vanaf of je een draad er bij kunt trekken, dat kan wel moeilijk gaan en dan moet je dus een bestaande draad als trekdraad voor de trekveer gaan gebruiken etc. etc. etc.

En nee, kleuren uit verschillende systemen mag je niet door elkaar of aan elkaar gebruiken. En ik dacht dat begin jaren '70 op de nieuwe kleuren is overgegaan (bruin/blauw/geelgroen).
pi_113749312
Maar de oude kleuren zijn nog steeds te koop hoor, waarschijnlijk niet in de bouwmarkt maar wel bij de installatiebedrijven
pi_113749333
Dan kan je een grijze aarde bijtrekken................maar afhankelijk van de situatie (en die kennen we niet), kan het wel handig zijn gelijk alle draden te vervangen. Want ik vraag me af, moet je bij aanpassing naar geaarde stopcontacten, ook de lichtpunten voorzien van een aardedraad?

[ Bericht 68% gewijzigd door blomke op 04-07-2012 08:34:47 ]
pi_113752227
quote:
17s.gif Op woensdag 4 juli 2012 08:06 schreef blomke het volgende:
Dan kan je een grijze aarde bijtrekken................maar afhankelijk van de situatie (en die kennen we niet), kan het wel handig zijn gelijk alle draden te vervangen. Want ik vraag me af, moet je bij aanpassing naar geaarde stopcontacten, ook de lichtpunten voorzien van een aardedraad?
het is wel zo, dat in een ruimte alle wandcontactdozen hetzelfde uitgevoerd moeten zijn, ga je de gehele woning vervangen komen er meer dingen om de hoek kijken zoals aardlekschakelaars ed
pi_113752897
De enige goede oplossing is het aarden van contactdozen. Dat betekent veel werk en veel kosten... je contactdozen moeten nl. ook vervangen worden. Bijkomend is dat alle wcd's in 1 ruimte OF allemaal wel OF allemaal niet geaard moeten zijn. Eentje aarden is dus geen optie.

Succes!
pi_113755955
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 20:41 schreef bluemoon23 het volgende:
Je moet vanaf je nieuwe geaarde wandcontactdoos (stopcontact) waar je pc op zit, een aardedraad trekken.
De aardedraad gaat door de 5/8" PVC buis van deze wandcontactdoos, naar de centraaldoos.
De centraaldoos zit in die bewuste kamer waarschijnlijk onder de plafondlamp, van die centraaldoos loopt een 5/8" buis naar je meterkast (of de 5/8"buis loopt weer naar een volgende centraaldoos, en vanaf daar dan naar je meterkast).

In je meterkast moet je dan deze aardedraad aansluiten, de aarde is blijkbaar al aanwezig in de groepenkast omdat de keukengroep wel geaard is.

Maar goed, zo te lezen (en je geeft het zelf toe), heb je er niet veel verstand van. Dus ik zou het niet zelf doen.
Maar het kan wel zonder hak, boor of breekwerk.

Zo is het inderdaad bij nieuwe huizen, echter er zijn zat huizen (volgens mij de meerderheid) waarbij dat NIET zo is, omdat dat gewoon oude huizen zijn, waarbij de toen geldige normen gebruikt zijn.

Snelle oplossing: verlengsnoer vanuit keuken gebruiken
Goede oplossing: elektra vernieuwen

Kosten snelle oplossing een paar tientjes
Kosten goede oplossing in de orde van 8000-12000 euro als je het laat doen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 4 juli 2012 @ 12:40:43 #32
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_113756159
TS, is de stekker van je acculader eigenlijk wel een geaard exemplaar of zit er gewoon zo'n eurostekker aan? In het laatste geval heeft aarden totaal geen nut namelijk.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  woensdag 4 juli 2012 @ 12:51:24 #33
195247 MaikelS
Living each day!
pi_113756486
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 12:40 schreef Daffodil31LE het volgende:
TS, is de stekker van je acculader eigenlijk wel een geaard exemplaar of zit er gewoon zo'n eurostekker aan? In het laatste geval heeft aarden totaal geen nut namelijk.
Het gaat om een laptop en een pc. En de kabels zijn goed om iets geaard te hebben. In de keuken / andere locatie buitenshuis waar het wel geaard is doen deze problemen zich niet voor.

Alleen het lijkt meer werk dan ik utieindelijk gedacht had. En om hier nu nog zoveel geld aan uit te geven ben ik niet van plan. Mijn idee was om één wdc te vervangen.

Ben bang dat het dus overgaat ;(
pi_113756645
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 12:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[verhaal van bluemoon23 over centraaldozen en 5/8"buis]

Zo is het inderdaad bij nieuwe huizen, echter er zijn zat huizen (volgens mij de meerderheid) waarbij dat NIET zo is, omdat dat gewoon oude huizen zijn, waarbij de toen geldige normen gebruikt zijn.

Aangezien TS erg weinig info geeft over het bouwjaar van de woning en de installatie moest ik wel ergens van uit gaan, (een paar foto`s zou al veel helpen)
pi_113756868
D
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 12:51 schreef MaikelS het volgende:

En de kabels zijn goed om iets geaard te hebben. In de keuken / andere locatie buitenshuis waar het wel geaard is doen deze problemen zich niet voor.
Mijn idee was om één wdc te vervangen.

Ben bang dat het dus overgaat ;(
Dan heb je dus de optie om met een geaard verlengsnoer vanuit de keuken te werken. Fraai is anders, maar als dat wel werkt&veilig is, is dat de beste tussenoplossing.
  woensdag 4 juli 2012 @ 13:24:20 #36
195247 MaikelS
Living each day!
pi_113757658
quote:
17s.gif Op woensdag 4 juli 2012 13:02 schreef blomke het volgende:
D

[..]

Dan heb je dus de optie om met een geaard verlengsnoer vanuit de keuken te werken. Fraai is anders, maar als dat wel werkt&veilig is, is dat de beste tussenoplossing.
Vrouwlief word gek als er een stroomkabel door het huis loopt... In hoever zou het gevaarlijk zijn als ik een stekkerdoos (geaard pak, aansluit op de niet geaarde aansluiting, vandaar een kabel aansluit op de verwarming (In de stekkerdoos) en daar een beveliging tussenzet (tussen de aarde van stekkerdoos naar verwarming. Iemand gaf dit aan via een emailte, hij had het erover dat ik daarmee het risico weghaal dat wanneer de verwarming fout ging dat het eruit zou knallen.
pi_113757671
Sorry maar de optie van een verlengsnoer vanuit andere kamers vind ik per definitie niet veilig. Vaak worden ze dan nl. weggewerkt onder deuren oid en schade aan zo'n snoer is vaak snel gemaakt... Neem het voor lief zou ik zeggen of ga verhuizen ;).
  woensdag 4 juli 2012 @ 13:27:48 #38
195247 MaikelS
Living each day!
pi_113757779
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 13:24 schreef Appeltje2010 het volgende:
Sorry maar de optie van een verlengsnoer vanuit andere kamers vind ik per definitie niet veilig. Vaak worden ze dan nl. weggewerkt onder deuren oid en schade aan zo'n snoer is vaak snel gemaakt... Neem het voor lief zou ik zeggen of ga verhuizen ;).
Appartement staat al een jaar te koop, we willen namelijk al lange tijd terug naar Den Bosch verhuizen. Niet echt een lekkere tijd op dit moment.
pi_113758324
Een geaard verlengsnoer met idem contactdoos, is voor tijdelijk. Dus na gebuik rol je 'm weer op. Als je toch gaat verhuizen, is het hele elektrisch renoveren eigenlijk te laat en "mosterd na de maaltijd".
  Moderator woensdag 4 juli 2012 @ 18:11:34 #40
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_113769945
Iets aarden via de waterleiding is helemaal uit den boze !, tegenwoordig zijn heel veel leidingsystemen namelijk in het geheel (of soms gedeeltelijk) uitgevoerd in kunstof.

Iets aarden via een metalen cv of waterleiding was vroeger een makkelijke manier van aarden en voldeed eigenlijk ook prima. Maar tegenwoordig is het door toepassen van niet-geleidende leidingsystemen onbruikbaar en kan het zelfs gevaar opleveren als er werkzaamheden aan een installatie moeten worden gedaan !
  woensdag 4 juli 2012 @ 23:12:49 #41
323439 HetKlusKonijn
pi_113785777
quote:
17s.gif Op woensdag 4 juli 2012 13:41 schreef blomke het volgende:
Een geaard verlengsnoer met idem contactdoos, is voor tijdelijk. Dus na gebuik rol je 'm weer op. Als je toch gaat verhuizen, is het hele elektrisch renoveren eigenlijk te laat en "mosterd na de maaltijd".
Tsja... gewoon zó iets:

Zeker als het maar tijdelijk is omdat je toch wilt verhuizen.
  donderdag 5 juli 2012 @ 09:12:19 #42
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_113794955
Nou, de reacties behoeven wel enige nuancering.

Je mag in jouw situatie een gewoon stopcontact gewoon vervangen door een geaard stopcontact. Vraag maar na bij een installatiebedrijf.

uitleg:
De eisen die aan een installatie worden gesteld zijn afhankelijk van de leeftijd van de installatie en het bouwjaar van de flat. Daar zijn installatienormen voor die landelijk gelden., soms nog aangevuld met plaatselijke eisen. Maar dat laatste komt niet zoveel meer voor.
Met andere woorden, een installatie uit 1963 moet voldoen aan de installatie-eisen uit die tijd, met de aantekening van er aanvullende eisen zijn uitgevaardigd voor de aardlekschakelaar en aarding.
Nieuwere installaties moeten voldoen aan de laatste eisen, die anders zijn.

Vroeger mocht er bijvoorbeeld geen stopcontact in een badkamer zitten, een scheerstopcontact uitgezonderd. Tegenwoordig mogen er wel weer stopcontacten in een badkamer zitten.

De clou zit hem erin dat jij in jouw geval een gewoon stopcontact mag vervangen door een geaard stopcontact zonder dat je alle andere stopcontacten moet vervangen die in dezelfde ruimte zitten. Het MAG uiteraard wel, maar het MOET niet. En je hebt aarde in je eigen meterkast, die kan daar vandaan gehaald worden.

Je MOET alle bedrading pas vervangen als je oude bedrading (meestal bij verkoop of verhuizing)
door de energieleverancier wordt afgekeurd.

Als je bijvoorbeeld 1 extra groep laat bijzetten door een installateur zal hij die groep met de nieuwe kleuren bedrading aanleggen en niet gelijk je hele installatie opnieuw bedraden en een nieuwe groepenkast plaatsen, uitzonderingen daargelaten.
Ook MAG je alle bedrading of een gedeelte daarvan vervangen door nieuwe bedrading, maar het MOET niet.

Dus als jij 1 gewoon stopcontact wil vervangen door een geaard stopcontact, dan vraag je een installatiebedrijf de bedrading naar je centraaldoos en naar het gewenst stopcontact te voorzien van nieuwe bedrading met aarde. Dat kost je echt geen duizenden euro's, een ervaren installatiebedrijf kan je meer vertellen wat dit kost, hooguit ¤ 200,-- schat ik, maar waarschijnlijk veel minder. Loop gewoon eens bij een installatie binnen en vraag wat het je grofweg gaat kosten. Als de meterkast in de eigen flat zit valt dit echt wel mee.

En wat betreft een aardleiding aan je CV.leiding: zo kan je van de regen in de druk komen. Soms staat er een vuile of vreemde spanning op dat soort installaties, zeker als ze wat ouder zijn. Sluit je je PC of laptop erop aan: pang, kapot. Vroeger werden de water- en CV leidingen anders geaard (op de aarde van de meterkast) dan tegenwoordig. Tegenwoordig is dat verboden.
Gezien de leeftijd van je flat betekent dit dat de CV installatie wel vervangen zal zijn door een nieuwe en dan is aarding aan de CV leiding om bovenstaande rede niet meer mogelijk.
pi_113797413
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 09:12 schreef Wandtegeltje het volgende:

Dus als jij 1 gewoon stopcontact wil vervangen door een geaard stopcontact, dan vraag je een installatiebedrijf de bedrading naar je centraaldoos en naar het gewenst stopcontact te voorzien van nieuwe bedrading met aarde. Dat kost je echt geen duizenden euro's, een ervaren installatiebedrijf kan je meer vertellen wat dit kost, hooguit ¤ 200,-- schat ik, maar waarschijnlijk veel minder. Loop gewoon eens bij een installatie binnen en vraag wat het je grofweg gaat kosten. Als de meterkast in de eigen flat zit valt dit echt wel mee.
Nog genuanceerder: in één groep mag je geen oude en nieuwe kleuren door elkaar gebruiken. Zou je dus die ene stopcontact van geel/groene aarde voorzien, dan zullen alle draden aan de nieuwe kleurenafspraak moeten voldoen.
pi_113797556
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 13:24 schreef MaikelS het volgende:

[..]

In hoever zou het gevaarlijk zijn als ik een stekkerdoos (geaard pak, aansluit op de niet geaarde aansluiting, vandaar een kabel aansluit op de verwarming (In de stekkerdoos) en daar een beveliging tussenzet (tussen de aarde van stekkerdoos naar verwarming. Iemand gaf dit aan via een emailte, hij had het erover dat ik daarmee het risico weghaal dat wanneer de verwarming fout ging dat het eruit zou knallen.
Werkt prima en is ongevaarlijk zolang je maar geleiding hebt, wel even de leidingen nalopen of er geen kunststof tussen zit.
pi_113797757
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 10:52 schreef machtpen het volgende:
Werkt prima en is ongevaarlijk zolang je maar geleiding hebt, wel even de leidingen nalopen of er geen kunststof tussen zit.
Nee, nee, nee. Beslist niet aarden op de verwarmingsbuizen e.d. Als je toch apart wilt aarden, trek dan een draad naar de meterkast en sluit de aarddraad aan op de aarderail onder in de meterkast,
  donderdag 5 juli 2012 @ 12:19:12 #46
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_113800685
[..]

[/quote]

Leidingen van een CV in een flatgebouw als aardleiding gebruiken is, afgezien van dat het verboden is, het stomste wat je kan doen. Vooral in flatgebouwen uit de tijd waarin jouw flat gebouwd is (ca 1963), vaak is dat gemeenschappelijke verwarming (blok - of stadsverwarming, ik weet niet wat je hebt?), die leidingen lopen door het hele flatgebouw.
Als iemand op de derde etage zijn CV als aardleiding gebruikt en iemand op de vierde ook en de vijfde ook ( wat je gewoonweg niet na kan gaan) en jij sluit je voeding van je laptop erop aan...
gegarandeerd, je krijgt er spijt van op het moment dat door vuile spanning of een stroomstoot door een mankement elders in de flat je laptop de geest geeft.

Formeel heeft Blomke gelijk. Volgens NEN 1010 mag je geen verschillende kleurcoderingen in dezelfde eindgroep gebruiken. Maar als dat het ergste is wat ik in de praktijk tegenkom.... ik vind persoonlijk het niet helemaal van alle bedrading in 1 groep niet echt een doodzonde. ik vind het meer een zonde.
pi_113801072
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 13:24 schreef MaikelS het volgende:

[..]

Vrouwlief word gek als er een stroomkabel door het huis loopt... In hoever zou het gevaarlijk zijn als ik een stekkerdoos (geaard pak, aansluit op de niet geaarde aansluiting, vandaar een kabel aansluit op de verwarming (In de stekkerdoos) en daar een beveliging tussenzet (tussen de aarde van stekkerdoos naar verwarming. Iemand gaf dit aan via een emailte, hij had het erover dat ik daarmee het risico weghaal dat wanneer de verwarming fout ging dat het eruit zou knallen.
Dit kan. Je moet alleen even controleren of de verwarmingbuizen geaard zijn en waar deze geaard zijn. Daarnaast moet er een geleider zijn tussen de gehele lengte van de aansluiting met de aarde en jouw draad van WCD naar verwarmingspijp. Daarnaast moet je die aarding van WCD naar verwarmingpijp weg kunnen halen indien er werkzaamheden aan de verwarming uitgevoerd moeten worden.
Per defintie heeft de pijp, die geaard is, namelijk een spanning van 0V. Als er meer dan (ik dacht) 16 mA door de pijp gaat dan slaat je aardlek er wel uit, dus echt gevaarlijk kan het niet worden, tenzij je aan de verwarming gaat werken ivm reparatie.

Officieel mag het niet, maar het wordt zo vaak gedaan en zolang de pijp maar geaard is kan het geen kwaad.
Netjes is het niet trouwens.

Zolang er geen ongelukkig gebeuren zal er niemand jou een boete geven.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_113801172
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 12:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dit kan. Je moet alleen even controleren of de verwarmingbuizen geaard zijn en waar deze geaard zijn. Daarnaast moet er een geleider zijn tussen de gehele lengte van de aansluiting met de aarde en jouw draad van WCD naar verwarmingspijp. Daarnaast moet je die aarding van WCD naar verwarmingpijp weg kunnen halen indien er werkzaamheden aan de verwarming uitgevoerd moeten worden.

Officieel mag het niet, maar het wordt zo vaak gedaan en zolang de pijp maar geaard is kan het geen kwaad.
Netjes is het niet trouwens.

Zolang er geen ongelukkig gebeuren zal er niemand jou een boete geven.
En als er wel ongelukken gebeuren, dan zeg je "had ik maar nooit dat advies opgevolgd en gewoon een aarde aan de aardril in de meterkast aangesloten".
pi_113801236
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 12:19 schreef Wandtegeltje het volgende:
Formeel heeft Blomke gelijk. Volgens NEN 1010 mag je geen verschillende kleurcoderingen in dezelfde eindgroep gebruiken. Maar als dat het ergste is wat ik in de praktijk tegenkom.... ik vind persoonlijk het niet helemaal van alle bedrading in 1 groep niet echt een doodzonde. ik vind het meer een zonde.
Het is de minst slechte oplossing. Niemand die bij normaal gebruik ziet dat je verschillende kleuren hebt gebruikt; en het werkt verder zoals het hoort.
pi_113801258
quote:
17s.gif Op donderdag 5 juli 2012 12:33 schreef blomke het volgende:

[..]

En als er wel ongelukken gebeuren, dan zeg je "had ik maar nooit dat advies opgevolgd en gewoon een aarde aan de aardril in de meterkast aangesloten".
klopt, maar als ik de straat oversteek kan ik ook worden aangereden en dood gaan. En dan kan ik zeggen, had ik maar niet de straat overgestoken.
pi_113801375
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 12:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

klopt, maar als ik de straat oversteek kan ik ook worden aangereden en dood gaan. En dan kan ik zeggen, had ik maar niet de straat overgestoken.
Die vergelijking gaat mank. Er is geen alternatief voor de straat oversteken. In het elektrische geval is het heel eenvoudig: gebruik de aarde van de stopcontact in de keuken óf de aarderail in de meterkast.

Echt, spanning op je CV buizen zetten en dat nog wel in een appartement...ik vind het asociaal en gevaarlijk voor medebewoners.
pi_113801584
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 12:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

Per defintie heeft de pijp, die geaard is, namelijk een spanning van 0V. Als er meer dan (ik dacht) 16 mA door de pijp gaat dan slaat je aardlek er wel uit, dus echt gevaarlijk kan het niet worden, tenzij je aan de verwarming gaat werken ivm reparatie.
Je weet toch niet of ie geaard is? Verder haal je 16A en 30 mA door elkaar. Als er geen ALS-en zitten (bouwjaar 1963) kan het best zijn dat er pas bij 16 de zekering eruit vliegt. 16 A door je CV-buizen......
pi_113801888
quote:
17s.gif Op donderdag 5 juli 2012 12:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Als er geen ALS-en zitten (bouwjaar 1963) kan het best zijn dat er pas bij 16 de zekering eruit vliegt. 16 A door je CV-buizen......
Nu blijven we aan het gissen over de installatie, als TS nou eens een foto van de meterkast maakt wordt er al veel duidelijker.
Maar aangezien er geaarde WCD`s in de keuken zitten, zullen er vast wel ALSen in de groepenkast zitten.
pi_113802315
Zelf vraag ik me eerder af of het probleem dat er is wel afkomsig is door het ontbreken van aarding?

Sluit je computer eens aan op je geaarde stopcantact in de keuken en kijk of het dan nog zo is.

Is het weg kan je er over nadenken om even tijdelijk de aarding te verwijderen van dt stopcontact. Is het probleem dan weer terug, dan zou ht aan de aarding liggen.

Het kan nu simpelweg ook andere dingen liggen naar mijn idee. Dan ga je heel moeilijk te doen om het te aarden en dan schiet je er vervolgens weinig mee op.
pi_113805503
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 12:19 schreef Wandtegeltje het volgende:

Vooral in flatgebouwen uit de tijd waarin jouw flat gebouwd is (ca 1963), vaak is dat gemeenschappelijke verwarming (blok - of stadsverwarming, ik weet niet wat je hebt?), die leidingen lopen door het hele flatgebouw.

In 63 was er helemaal geen blok of stadsverwarming of gemeenschappelijke verwarming.
  donderdag 5 juli 2012 @ 14:31:13 #56
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_113806152
[quote]0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 14:17 schreef machtpen het volgende:

[..]

In 63 was er helemaal geen blok of stadsverwarming of gemeenschappelijke verwarming.
[/quot

O nee???

http://nl.wikipedia.org/wiki/Collectieve_verwarming
pi_113806636
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 12:52 schreef bluemoon23 het volgende:

Maar aangezien er geaarde WCD`s in de keuken zitten, zullen er vast wel ALSen in de groepenkast zitten.
Geaarde WCD's en ALS-en staan qua (periode van) invoering geheel los van elkaar.
pi_113808137
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 14:31 schreef Wandtegeltje het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op donderdag 5 juli 2012 14:17 schreef machtpen het volgende:

[..]

[/quot

O nee???

Dat gaat maar over een paar projecten en die installaties bestaan allang niet meer want die werden in de jaren zestig vervangen door aardgas.
  donderdag 5 juli 2012 @ 15:20:07 #59
195247 MaikelS
Living each day!
pi_113808391
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 14:31 schreef Wandtegeltje het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op donderdag 5 juli 2012 14:17 schreef machtpen het volgende:

[..]

[/quot

O nee???

Wij hebben een eigen centrale in de kelder. Hoe het daar verder zit, ive got no clue =D
pi_113812736
quote:
(...)Je mag in jouw situatie een gewoon stopcontact gewoon vervangen door een geaard stopcontact. Vraag maar na bij een installatiebedrijf.

uitleg:
De eisen die aan een installatie worden gesteld zijn afhankelijk van de leeftijd van de installatie en het bouwjaar van de flat. Daar zijn installatienormen voor die landelijk gelden., soms nog aangevuld met plaatselijke eisen. Maar dat laatste komt niet zoveel meer voor.
Met andere woorden, een installatie uit 1963 moet voldoen aan de installatie-eisen uit die tijd, met de aantekening van er aanvullende eisen zijn uitgevaardigd voor de aardlekschakelaar en aarding.
Nieuwere installaties moeten voldoen aan de laatste eisen, die anders zijn.(...)
Ik begrijp dat jij weet dat het in die tijd wel toegestaan was om geaard en ongeaard door elkaar te gebruiken in 1 ruimte??

quote:
(...)Je MOET alle bedrading pas vervangen als je oude bedrading (meestal bij verkoop of verhuizing)
door de energieleverancier wordt afgekeurd.(...)
Klok / klepel... de energieleverancier keurt geen installaties, ook niet bij verkoop.

quote:
0s.gif [b]Op donderdag 5 juli 2012 09:12 schreef
(...)Vroeger mocht er bijvoorbeeld geen stopcontact in een badkamer zitten, een scheerstopcontact uitgezonderd. Tegenwoordig mogen er wel weer stopcontacten in een badkamer zitten. (...)
(...)
Ja, maar alleen onder strikte voorwaarden oa bv alleen als deze beveiligd zijn door een aardlekschakelaar.
pi_113920010
Ik zou het op de volgende manier oplossen:

• vervang betreffende stopcontact door één met aarde

• trek een grijze aarddraad (van 2,5 mm^2) van het stopcontact via de centraaldooz(-en) naar de meterkast, ervan uitgaande dat daar een aarddraad aanwezig is.

Dit kost je al met al een paar tientjes. En volgens mij overtreed je geen regels. Mocht de regelgeving zeggen dat alle stopcontacten in één ruimte of wel of niet geaard moeten zijn, dan kun je overwegen de andere stopcontacten (in die ruimte) ook te vervangen en een aarddraad trekken naar de centraaldoos. Aangezien het een ouder appartement is, zullen het er waarschijnlijk niet zoveel zijn.

Succes!
pi_113921268
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 12:34 schreef Peter_H het volgende:
Aangezien het een ouder appartement is, zullen het er waarschijnlijk niet zoveel zijn.
En zal het centraaldozensysteem (sinds de jaren '70) ook niet zijn toegepast. Met extra zoek en trekwerk als gevolg.
  Moderator zondag 8 juli 2012 @ 13:21:34 #63
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_113921560
quote:
17s.gif Op zondag 8 juli 2012 13:13 schreef blomke het volgende:

[..]

En zal het centraaldozensysteem (sinds de jaren '70) ook niet zijn toegepast. Met extra zoek en trekwerk als gevolg.
Draad trekken in een ouder pand is altijd een hoop zoek werk; ongeacht of men nu wel of niet het centraaldoos systeem toegepast heeft. :)

Voor hetzelfde geld heeft men ooit ergens een verlaagd plafond toegepast waarachter de centraaldozen verschuild gaan. Of zaken laten verdwijnen achter een voorzetwand oid.

Dat zijn zaken die kun je van te voren gewoon weg niet weten.
pi_113921977
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 13:21 schreef Vonkenboer het volgende:

Draad trekken in een ouder pand is altijd een hoop zoek werk; ongeacht of men nu wel of niet het centraaldoos systeem toegepast heeft. :)
Bij het CDS kan je in één keer vanaf de stopcontact via die specifieke centraaldoos (die in het plafond achter een deksel zit boven de centrale lamp zit) naar de meterkast; inderdaad met veel moeite doortrekken.

Zonder dat systeem, moet je je draad via alle mogelijke contactdozen, schakelaars en T dozen (vaak weggewerkt) zien te leiden. Bijna een megapuzzel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')